-
Blz. 1
Jaarstukken 2020 Provincie Zeeland
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Samen verschil maken
-
Blz. 5
1.1 Grote projecten
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Grote projecten
-
Blz. 8
Mijlpalen 2020
-
Blz. 9
Uitgangspunten grote projecten
-
Blz. 10
Kader grote projecten
-
Blz. 11
Waterdunen
-
Blz. 12
Omschrijving
-
Blz. 13
Doelen
-
Blz. 14
Acties
-
Blz. 15
Risico's
-
Blz. 16
Genomen besluiten
-
Blz. 17
Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 18
Omschrijving
-
Blz. 19
Doelen
-
Blz. 20
Acties
-
Blz. 21
Risico's
-
Blz. 22
Genomen besluiten
-
Blz. 23
MAR-kazerne
-
Blz. 24
Omschrijving
-
Blz. 25
Doelen
-
Blz. 26
Acties
-
Blz. 27
Risico's
-
Blz. 28
Genomen besluiten
-
Blz. 29
Thermphos
-
Blz. 30
Omschrijving
-
Blz. 31
Doelen
-
Blz. 32
Acties
-
Blz. 33
Risico's
-
Blz. 34
Genomen besluiten
-
Blz. 35
Traverse Kapellebrug
-
Blz. 36
Omschrijving
-
Blz. 37
Acties
-
Blz. 38
Doelen
-
Blz. 39
Risico's
-
Blz. 40
Genomen besluiten
-
Blz. 41
Zanddijk
-
Blz. 42
Omschrijving
-
Blz. 43
Doelen
-
Blz. 44
Acties
-
Blz. 45
Genomen besluiten
-
Blz. 46
Risico's
-
Blz. 47
Zeeuws Deltaplan Zoet Water
-
Blz. 48
Omschrijving
-
Blz. 49
Doelen
-
Blz. 50
Acties
-
Blz. 51
Risico's
-
Blz. 52
Genomen besluiten
-
Blz. 53
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 54
1.2 Strategische opgaven
-
Blz. 55
Inleiding
-
Blz. 56
Energietransitie
-
Blz. 57
Omschrijving
-
Blz. 58
Ambitie
-
Blz. 59
Inzet
-
Blz. 60
Proces
-
Blz. 61
Concrete resultaten 2020
-
Blz. 62
Klimaatadaptatie
-
Blz. 63
Omschrijving
-
Blz. 64
Ambitie
-
Blz. 65
Inzet
-
Blz. 66
Proces
-
Blz. 67
Concrete resultaten 2020
-
Blz. 68
Ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 69
Omschrijving
-
Blz. 70
Ambitie
-
Blz. 71
Inzet
-
Blz. 72
Proces
-
Blz. 73
Concrete resultaten 2020
-
Blz. 74
Slimme mobiliteit
-
Blz. 75
Omschrijving
-
Blz. 76
Ambitie
-
Blz. 77
Inzet
-
Blz. 78
Proces
-
Blz. 79
Concrete resultaten 2020
-
Blz. 80
Zichtbaar Zeeland
-
Blz. 81
Omschrijving
-
Blz. 82
Ambitie
-
Blz. 83
Inzet
-
Blz. 84
Proces
-
Blz. 85
Concrete resultaten 2020
-
Blz. 86
2. Programma Fysieke leefomgeving
-
Blz. 87
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 88
Speerpunten
-
Blz. 89
Beleidskader
-
Blz. 90
Reguliere taken
-
Blz. 91
Omgevingswet
-
Blz. 92
Maatschappelijk effect
-
Blz. 93
Maatschappelijk effect Kwaliteitskust
-
Blz. 94
Doelstellingen
-
Blz. 95
Voorbereiding omgevingswet
-
Blz. 96
In 2020 werken we, samen met het netwerk en de andere overheden aan de uitwerking van de kaderagenda, richtingennotitie en kaders voor de Omgevingsvisie.
-
Blz. 97
Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
-
Blz. 98
Samen met het netwerk en de andere overheden uitvoeren van enkele pilots.
-
Blz. 99
Voorbereidingsacties vormgeven en implementatie digitaal stelsel Omgevingswet
-
Blz. 100
Kwaliteitskust
-
Blz. 101
Investeren in aandachtsgebieden en strandovergangen aan de kust en stimuleren van innovatie en kwaliteitsontwikkeling bij ondernemers.
-
Blz. 102
Kwaliteit van ontwikkelingen rond de Deltawateren stimuleren
-
Blz. 103
Met Gezond in Zeeland de natuurlijke kwaliteiten van Zeeland die een positieve invloed (kunnen) hebben op de gezondheid van bewoners én toeristen veel meer over het voetlicht brengen.
-
Blz. 104
Ontwikkelen van vervoersconcepten om de beleving van het Zeeuwse landschap en de Zeeuwse kust te vergroten.
-
Blz. 105
Stimuleren van het beter vindbaar en zichtbaar maken van informatie over toeristische activiteiten, ondernemers, verblijfsaccomodaties en evenementen voor recreant, toerist en inwoner.
-
Blz. 106
Natuur en het landschap in Zeeland beter bekend en beleefbaar maken.
-
Blz. 107
Goed woon- en werkklimaat
-
Blz. 108
Invulling geven aan het opdrachtgeverschap van de RUD Zeeland en van de Brzo-RUD (DCMR).
-
Blz. 109
Overleg met gemeenten over ruimtelijke plannen en –vergunningen (relatiebeheer)
-
Blz. 110
Publiceren van informatie over VTH op internet en hiertoe de Gedragsregel handhavingsinformatie aanpassen.
-
Blz. 111
Toezien op veilige zwemlocaties
-
Blz. 112
Uitvoering nazorgplan gesloten stortplaats Koegorspolder
-
Blz. 113
Volgen van de beleidscyclus Big Eight VTH + S.
-
Blz. 114
In 2020 zullen de in dat jaar opgenomen acties uit het milieuprogramma worden uitgevoerd.
-
Blz. 115
Ook zal de DCMR de Brzo werkzaamheden voor de provincie in 2020 met eigen personeel uitvoeren.
-
Blz. 116
In 2018 hebben GS nieuw beleid vastgesteld op het gebied van Vergunningverlening, toezicht, handhaving en specialisaties (VTH+s programma). In 2020 wordt verder gegaan met de implementatie en de uitvoering van dat programma.
-
Blz. 117
Tevens hebben GS in 2018, ter uitwerking van het Omgevingsplan Zeeland 2018, het milieuprogramma 2018-2022 vastgesteld. In 2020 zal het milieuprogramma worden geactualiseerd.
-
Blz. 118
Voorts is het de bedoeling dat de RUD Zeeland in 2020 gaat werken en afrekenen volgens de PxQ methodiek.
-
Blz. 119
Het is de bedoeling dat de wettelijke coördinatietaak van de provincie op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (met partners op bestuursrechtelijk- en strafrechtelijk vlak) verder wordt uitgewerkt en opgepakt in 2020.
-
Blz. 120
In 2020 begeleiden van de uitvoering van bodemsaneringen.
-
Blz. 121
Trendindicatoren
-
Blz. 122
Doelindicatoren
-
Blz. 123
Wat mag het kosten?
-
Blz. 124
3. Programma Landelijk gebied, natuur en landbouw
-
Blz. 125
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 126
Speerpunten
-
Blz. 127
Beleidskader
-
Blz. 128
Reguliere taken
-
Blz. 129
Maatschappelijk effect
-
Blz. 130
Doelstellingen
-
Blz. 131
Natuurontwikkeling
-
Blz. 132
Blijven hanteren van enkele algemene uitgangspunten, waaronder verwerving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw
-
Blz. 133
Inzet Kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland ten behoeve van natuurontwikkeling en alle andere beleidsdoelen
-
Blz. 134
Voor versnelde uitvoering van het Natuurnetwerk is de systematiek van het Natuurbeheerplan in 2019 iets gewijzigd.
-
Blz. 135
Voortgang van de resterende natuurontwikkelingsopgave op basis van aanbod en de kansen die zich voordoen (zie tabel indicatoren)
-
Blz. 136
Natuurbeheer
-
Blz. 137
Bestrijding van schade veroorzakende soorten en het uitkeren van schadevergoedingen voor faunabeheer (b.v. ganzen in ganzenrustgebieden)
-
Blz. 138
Monitoren van natuurgebieden conform landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
-
Blz. 139
Vergoeden en aansturen van effectief en efficiënt natuurbeheer (zie indicatoren voor omvang) op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap en de kaders uit het Natuurbeheerplan (SVNL)
-
Blz. 140
Vergoeden van Agrarisch Natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur om bij te dragen aan biodiversiteit en landschap buiten de natuurgebieden. Het Rijk stelt extra budget beschikbaar, zodat dit budget wordt verhoogd
-
Blz. 141
Natuurherstel
-
Blz. 142
Uitvoeren van herstel- en instandhoudingsmaatregelen in Natura 2000-gebieden om de instandhoudingsdoelen te halen.
-
Blz. 143
Uitvoeren van nazorgprojecten in het Natuurnetwerk Zeeland voor zover deze niet vallen onder regulier beheer. Voorbeeld: Baarlandse Kreek
-
Blz. 144
Natuurbescherming
-
Blz. 145
Zorgdragen voor het opstellen van Natura 2000 beheerplannen.
-
Blz. 146
Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Wet natuurbescherming en de Wet ruimtelijke ordening (Natuurnetwerk Zeeland) en de keuzes in de beleidsnota Natuurwetgeving.
-
Blz. 147
Natuurverbreding/beleving
-
Blz. 148
Actief oppakken exotenbestrijding zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving (voorbeeld: hoornaar);
-
Blz. 149
Afronden Passende Beoordelingen voor snijden zeegroente, rapen scheldieren, evenementen en vliegbewegingen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving;
-
Blz. 150
Bij natuurverbreding wordt gezocht naar slimme natuurcombinaties, het stimuleren van maatschappelijke initiatieven en het betrekken van vrijwilligers bij natuur;
-
Blz. 151
Continueren van de 90% toegankelijkheid/beleefbaarheid van de natuurgebieden;
-
Blz. 152
De bestaande 2100 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd;
-
Blz. 153
Implementeren stimuleringsregeling voor tenminste drie innovatieve projecten om wildschade aan gewassen te voorkomen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving;
-
Blz. 154
Uitvoeren pilot pro-actieve soortenbescherming waarbij voorafgaand aan ontwikkelingen mitigerende maatregelen worden genomen zodat hindernissen op voorhand worden weggenomen, voortvloeiend uit de Natuurvisie;
-
Blz. 155
Voortzetten uitvoeren pilots op vrijwillige basis zoals bufferzones rondom Natura2000 gebieden, akkervogelgebieden en invulling geven aan aangenomen moties voor biodiversiteit in het landelijk gebied;
-
Blz. 156
Een volhoudbare landbouw
-
Blz. 157
Kaderstelling niet grond-gebonden landbouw (intensieve veehouderij, glastuinbouw)
-
Blz. 158
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die bijdragen aan zoetwaterbeheer en beschikbaarheid
-
Blz. 159
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die bijdragen aan een betere bodemvruchtbaarheid en bodemstructuur.
-
Blz. 160
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die zich richten op het versterken van de positie van de boer in de keten .
-
Blz. 161
Ondersteunen van tenminste 5 initiatieven ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
-
Blz. 162
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
-
Blz. 163
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op eiwittransitie
-
Blz. 164
Onderzoeken van de mogelijkheden ter ondersteuning van de biologische sector
-
Blz. 165
Ontwikkelen van een Zeeuwse visie op natuurinclusieve (of kringloop) landbouw
-
Blz. 166
Verbeteren agrarische structuur (tenminste 500 ha kavelruilen, conform POP-aanvraag)
-
Blz. 167
Trendindicatoren
-
Blz. 168
Doelindicatoren
-
Blz. 169
Wat mag het kosten
-
Blz. 170
4. Programma Regionale economie
-
Blz. 171
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 172
Speerpunten
-
Blz. 173
Reguliere taken
-
Blz. 174
Beleidskader
-
Blz. 175
Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 1.0
-
Blz. 176
Regio Deal Zeeland: Zeeland in stroomversnelling 2.0
-
Blz. 177
Maatschappelijk effect
-
Blz. 178
Doelstellingen
-
Blz. 179
Concurrentiepositie Food
-
Blz. 180
Als voorzitter van het landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden spelen we een actieve rol in de ondersteuning van de visserijsector in de voor haar belangrijke dossiers “aanlandplicht” en “Brexit”;
-
Blz. 181
Duurzame landbouwontwikkeling is ook een speerpunt binnen de maatschappelijke opgave Toekomst landelijk gebied, landbouw en natuur. Beleid voor de landbouwsector wordt in deze gezamenlijk opgepakt;
-
Blz. 182
Gezamenlijk met het visserijbedrijfsleven organiseren wij een B2C Visserijdag ter promotie van de Zeeuwse visserij- en aquacultuursector;
-
Blz. 183
Ondersteunen initiatieven op het snijvlak van visserij/aquacultuur en vrijetijdseconomie;
-
Blz. 184
Verbeteren samenwerking onderwijs, ondernemers en overheden (in triple helix verband) zoals bijvoorbeeld door het gezamenlijk uitvoering geven aan de regiodeal Groen Onderwijs;
-
Blz. 185
Versterken van de Zeeuwse economische clusters agrofood en aquacultuur door middel van haalbaarheidsonderzoeken en demonstraties vanuit de provinciale innovatieregeling Zeeland in Stroomversnelling;
-
Blz. 186
Wij ondersteunen de netwerkorganisaties Zeker Zeeuws en Food Delta Zeeland in hun werkzaamheden de Zeeuwse Foodcluster verder te versterken;
-
Blz. 187
Ondersteunen van kansrijke innovaties die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde: hiertoe ondersteunen van tenminste 5 initiatieven;
-
Blz. 188
We steunen het visserijbedrijfsleven in haar streven de bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken. Dit doen we o.a. door het steunen van initiatieven voor de ontwikkeling van nieuwe visserijtechnieken en de organisatie van een Masterclass;
-
Blz. 189
Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur met name op het aquacultuurterrein Colijnsplaat. Dit doen we onder andere door financieel en inhoudelijk bij te dragen aan de landschappelijke inpassing van de activiteiten;
-
Blz. 190
Concurrentiepositie Zeeuwse ondernemers
-
Blz. 191
Digitale ontwikkelingen werken door op allerlei terreinen
-
Blz. 192
Dockwize: uitvoering van de prestatieafspraken
-
Blz. 193
Met de SER Zeeland maken we prestatieafspraken op het sociaaleconomisch terrein
-
Blz. 194
Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten
-
Blz. 195
Ondersteunen van de Zeeuwse ondernemers (starters en MKB)
-
Blz. 196
Stimuleren van de digitale infrastructuur, waaronder verdere uitrol van de connectiviteit zoals breedband
-
Blz. 197
Uitvoering geven aan het bestuursarrangement tussen de provincies Noord-Brabant en Zeeland
-
Blz. 198
Uitvoering prestatieafspraken door Delta Region Network
-
Blz. 199
Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
-
Blz. 200
Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
-
Blz. 201
Wordt onderdeel van ZB Planbureau. Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
-
Blz. 202
Innovatie -infrastructuur en - fondsen
-
Blz. 203
Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
-
Blz. 204
Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
-
Blz. 205
Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
-
Blz. 206
Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
-
Blz. 207
Uitvoering geven aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 1.0
-
Blz. 208
Arbeidsmarkt
-
Blz. 209
Aantrekken, scholen en trainen van kandidaten voor Zeeuwse sectoren (Techniekpact, Hospitalitypact, Zorgpact, Onderwijspact)
-
Blz. 210
Inrichten en implementeren arbeidsmarketingorganisatie
-
Blz. 211
Komen tot een soepele grensoverschrijdende arbeidsmarkt Zeeland – Vlaanderen
-
Blz. 212
Ontwikkelen en verbeteren van de methodiek en instrumentarium dienstverlening aan onderbenut arbeidspotentieel
-
Blz. 213
Ontwikkelen ICT en data ten behoeve van concrete activiteiten in kader Aanvalsplan Arbeidsmarkt
-
Blz. 214
Ontwikkelen persona’s gericht op de invulling van de vraag van de Zeeuwse arbeidsmarkt
-
Blz. 215
Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
-
Blz. 216
Ontwikkelen van een gestructureerde aanpak gericht op het binden van jongeren aan de Zeeuwse arbeidsmarkt
-
Blz. 217
Opzetten van een warme ontvangst van arbeidsmigranten (uit binnen- en buitenland) (Expat Center, Zeeland Commissionair)
-
Blz. 218
Opzetten van toolbox voor werkgevers
-
Blz. 219
Campus Zeeland
-
Blz. 220
Ontwikkelen en opzetten grensoverschrijdend, samenwerkingsplatform Vlaanderen-Nederland Deltavraagstukken (start/opening Q4 2019 / Q1 2021)
-
Blz. 221
Ontwikkelen opleiding Engineering en Innovation UCR (start pilot studiejaar: september 2019/2020; start UCR E&I studiejaar 2020/2021)
-
Blz. 222
Opzetten van specifieke netwerken in Zeeuwse economische sectoren, die aansluiten bij de thema’s Campus Zeeland
-
Blz. 223
Versterken businessmodel, organiserend vermogen en intersectorale samenwerking tussen de reeds bestaande netwerken (kwaliteitsslag).
-
Blz. 224
Versterken gehele onderwijs- en onderzoekskolom van PO - WO
-
Blz. 225
Effectueren bouw JRC (opening september 2021)
-
Blz. 226
Zichtbaar Zeeland (uitvoering)
-
Blz. 227
Continueren toeristische marktbewerking
-
Blz. 228
Digitaal platform
-
Blz. 229
Oprichten en inrichten van een organisatie voor regiomarketing op provinciale schaal
-
Blz. 230
Opstellen van een (marketing- en promotie)strategie voor het positioneren van Zeeland als regio om te wonen
-
Blz. 231
Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek, sport
-
Blz. 232
Trendindicatoren
-
Blz. 233
Doelindicatoren
-
Blz. 234
Wat mag het kosten?
-
Blz. 235
5. Programma Regionale bereikbaarheid en leefbaarheid
-
Blz. 236
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 237
Speerpunten
-
Blz. 238
Beleidskader
-
Blz. 239
Reguliere taken
-
Blz. 240
Maatschappelijk effect
-
Blz. 241
Doelstellingen
-
Blz. 242
Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
-
Blz. 243
De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders middels periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
-
Blz. 244
Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
-
Blz. 245
Nadere uitwerking van assetmanagement door uitwerking van het Beheerkader in Uitvoeringsstrategieën per infrastructureel kapitaalgoed.
-
Blz. 246
Verbetering verkeersgedrag verkeersdeelnemers
-
Blz. 247
Algemene coördinatietaken (monitoring, kennisoverdracht, beleidsontwikkeling, subsidies)
-
Blz. 248
Reguliere activiteiten zijn coördinatie van het beleid, ongevallenregistratie, (subsidies) verkeerseducatie, communicatie, monitoring, en kennisoverdracht
-
Blz. 249
We voeren de eerste tranche van het actieprogramma verkeersveilige inrichting wegen uit
-
Blz. 250
We maken de provinciale infrastructuur veiliger en stimuleren andere Zeeuwse wegbeheerders hetzelfde te doen.
-
Blz. 251
We maken het verkeer veiliger voor kwetsbare en onervaren weggebruikers
-
Blz. 252
We verminderen de risico’s van vermenging van landbouwverkeer met ander verkeer
-
Blz. 253
Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners
-
Blz. 254
Afronden Europese CEF-studie naar de verbetering van de spoorontsluiting Gent-Terneuzen, versterken lobby in gezamenlijkheid met North Sea Port en de gemeente Terneuzen
-
Blz. 255
De logistieke processen verbeteren door het toepassen van de nieuwe technologieën, de digitalisering van het bedrijfsleven te stimuleren en samenwerking en data-uitwisseling te promoten en initiëren
-
Blz. 256
Doorontwikkelen van het verkeersmanagement door efficiënt inspelen op de nieuwe technologische ontwikkelingen (Digitaal op Orde)
-
Blz. 257
Het verbeteren van de logistieke processen door het toepassen van corridormanagement
-
Blz. 258
Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
-
Blz. 259
Realiseren van quick wins ten aanzien van verkeersveiligheid en doorstroming op de Midden Zeeland route en het opstellen van een visie van de gewenste en een programma met noodzakelijke aanpassingen in de periode 2023-2028
-
Blz. 260
Wegeninvesteringen
-
Blz. 261
De actualisatie aantal wegencategoriseringsplannen, aangezien deze aan de basis liggen aan de investeringsbeslissingen
-
Blz. 262
In 2020 werken we aan de voorbereiding en de daadwerkelijke realisering van de geprogrammeerde projecten uit het wegeninvesteringsprogramma voor 2020
-
Blz. 263
We gaan verder met het afstemmen van de investeringen van de wegbeheerders in Zeeland, o.a. in het POVV en de beheerplanning
-
Blz. 264
Concurrentiepositie logistiek
-
Blz. 265
Ondersteunen van kansrijke innovaties die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde, bijv. de toepassingsmogelijkheden van circulaire economie in de procesindustrie
-
Blz. 266
Realiseren van het Fiedlab Wind op Zee (Zephyros) in Zeeland
-
Blz. 267
Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, o.a. via Zeeland Connect
-
Blz. 268
Tot stand brengen van cross-overs tussen de sectoren chemische- en procesindustrie, Wind op Zee en Land, en infrastructuur
-
Blz. 269
Uitvoeren visie Logistiek i.s.m. Zeeland Connect en uitvoeren van de roadmap met 3 innovatielijnen, waaronder autonoom transport (varen en rijden) en verduurzamen Sector Transport en Logistiek (terminalfaciliteiten en laadinfra)
-
Blz. 270
Vertalen van het Meerjarenprogramma 2016 – 2019 van de Topsector logistiek naar regionale actieprogramma, benutten Europese Middelen.
-
Blz. 271
Impuls bedrijventerreinen
-
Blz. 272
Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
-
Blz. 273
Start van een demoproject verduurzaming bedrijventerreinen
-
Blz. 274
Uitvoer Subsidieregeling Impuls Bedrijventerreinen
-
Blz. 275
Uitvoering van de subsidieregeling duurzaamheidsscans bedrijventerreinen.
-
Blz. 276
Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
-
Blz. 277
Bereikbaarheid voor de mensen
-
Blz. 278
Basisbereikbaarheid per openbaar vervoer op orde
-
Blz. 279
Door-ontwikkelen (openbaar) vervoer
-
Blz. 280
Nieuwe vervoersconcepten ontwikkelen en uittesten
-
Blz. 281
Ruimtelijke kwaliteit versterken
-
Blz. 282
Aanpak verduurzaming woningvoorraad, o.a. uitvoeren energiescans en de inzet van duurzaamheidsleningen (met middelen vanuit regio-envelop)
-
Blz. 283
Actualisatie woningmarktafspraken op basis van de demografische prognose 2019 en het KWOZ(met name Walcheren)
-
Blz. 284
Bouwtitelbank inzetten om sanering woningvoorraad te stimuleren (met inzet middelen vanuit regio-envelop)
-
Blz. 285
Monitoring van de ontwikkelingen in de woningvoorraad en woningbouwplannen
-
Blz. 286
Negende ronde Provinciale Impuls Wonen (met extra inzet vanuit middelen regio-envelop)
-
Blz. 287
Nieuwe demografische prognose voor Zeeland
-
Blz. 288
Op basis van detailhandelsvisie 5 acties in gang zetten samen met gemeenten
-
Blz. 289
Maatschappelijk initiatief versterken
-
Blz. 290
Doelgroep jongeren intensiever betrekken bij leefbaarheidsvraagstukken door vorming van een jongerenparlement – dit aanvullend op JouwZeeland
-
Blz. 291
In het kader van JouwZeeland ontwikkelen van een jongerenparlement en daarmee jongeren directer betrokken laten zijn bij de besluitvorming
-
Blz. 292
Project Leegstond realiseren: een aanpak voor het stimuleren van het invullen van lege plekken en panden (‘leegstand als kans’) - met gebruik van maatschappelijk initiatief (prijsvraag).
-
Blz. 293
Samen met gemeenten verder uitbouwen van platform MAEX voor kennisdeling rond maatschappelijke initiatieven in Zeeland gericht op meer en betere initiatieven alsmede verwijzing naar beschikbare fondsen (o.a. Zeeuws Oranjefonds).
-
Blz. 294
Via LEADER actief ruimte bieden voor co-financiering van kansrijk bovenlokaal initiatief (indicatie: € 100.000).
-
Blz. 295
Sport verenigt Zeeland
-
Blz. 296
Alle Zeeuwse gemeenten partner van het Jeugdsport- en cultuurfonds en van het programma TalentBoost.
-
Blz. 297
Tenminste 1 pilot starten met het concept ‘Beweegschool Plus’ (stimuleren actieve leefstijl onder leerlingen).
-
Blz. 298
We ondersteunen tenminste 25 sportevenementen die passen bij het DNA van Zeeland en welke zorgen voor promotie van Zeeland en mensen in beweging brengen
-
Blz. 299
Zeeuws brede motorische screening uitzetten (MQ-scan).
-
Blz. 300
Trendindicatoren
-
Blz. 301
Doelindicatoren
-
Blz. 302
Wat mag het kosten?
-
Blz. 303
6. Programma Culturele infrastructuur en monumenten
-
Blz. 304
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 305
Speerpunten
-
Blz. 306
Beleidskader
-
Blz. 307
Reguliere taken
-
Blz. 308
Maatschappelijk effect
-
Blz. 309
Doelstellingen
-
Blz. 310
Culturele infrastructuur
-
Blz. 311
Afspraken maken met Zeeuwse gemeenten over gezamenlijke aanpak en ondersteuning van activiteiten op (onderdelen van) het terrein van in ieder geval de kunsten, bibliotheekwerk, cultuureducatie en restauratie Rijksmonumenten via de regioarrangementen
-
Blz. 312
Jaarlijks in afstemming met andere provinciale opgaven prestatieafspraken maken.
-
Blz. 313
Ondersteunen van het Publicatie- en Documentairefonds Zeeland ondergebracht bij het Prins Bernhard Cultuurfonds voor jaarlijks ten minste twee documentaires en drie publicaties die Zeeland op bijzondere wijze voor het voetlicht brengen
-
Blz. 314
Cultureel erfgoed
-
Blz. 315
Invulling geven aan de ondersteuning aan de eigenaren van de 190 cultuurhistorisch waardevolle boerderijcomplexen die zijn geselecteerd bij de in 2018 afgeronde boerderijenselectie (opgenomen in het Omgevingsplan Zeeland 2018).
-
Blz. 316
Op basis van de bestuurlijke afspraak met het Rijk invulling geven aan de instandhouding van rijksmonumenten door in overleg met gemeenten subsidie te verlenen voor de restauratie van ten minste drie rijksmonumenten.
-
Blz. 317
Uitwerken van het verhaal van Zeeland via maximaal negen aansprekende inconische kernverhalen (de Zeeuwse erfgoedlijnen) waardoor meer focus en samenhang gebracht wordt en het erfgoed ‘vermarkt’ kan worden.
-
Blz. 318
Kunsten
-
Blz. 319
Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
-
Blz. 320
(Talent)ontwikkeling van en cultuureducatie voor jongeren
-
Blz. 321
Mede mogelijk maken vervoer naar musea van leerlingen uit het Primair Onderwijs
-
Blz. 322
Via prestatieafspraken met o.a. Kunstbende en Jeugdtheaterschool ontwikkelingstrajecten ondersteunen die jongeren de mogelijkheid bieden om zich (verder) te ontplooien.
-
Blz. 323
Via prestatieafspraken met Stichting Cultuurkwadraat, Stichting Kinderkunstweek en HZ Cult verder uitbouwen van een eenduidige Zeeuwse aanpak cultuureducatie
-
Blz. 324
Trendindicatoren
-
Blz. 325
Doelindicatoren
-
Blz. 326
Wat mag het kosten?
-
Blz. 327
7. Programma Bestuur
-
Blz. 328
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 329
Speerpunten
-
Blz. 330
Beleidskader
-
Blz. 331
Reguliere taken
-
Blz. 332
Maatschappelijk effect
-
Blz. 333
Doelstellingen
-
Blz. 334
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 335
Extra monitoring ontwikkeling baten en lasten naar gemeenten gedecentraliseerde taken sociaal domein; Verscherpt toezicht houden op artikel 12-gemeente Vlissingen
-
Blz. 336
In nauw overleg met BZK en IPO en de agenda Toekomst van het Toezicht wordt het interbestuurlijk toezicht transparanter, uniformer en meer risicogericht vormgegeven.
-
Blz. 337
Kennisdeling en onderlinge intervisie stimuleren naar aanleiding van een herziening van het generieke toezicht binnen de provincie voor elk van de risicodomeinen
-
Blz. 338
Samenwerkend bestuur
-
Blz. 339
Continueren bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
-
Blz. 340
Proces intensivering functionele samenwerking provincie - waterschap Scheldestromen voortzetten
-
Blz. 341
Samen met gemeenten opvolgen aanbevelingen rapport Samenwerkingskracht in Zeeland #HOEDAN? (inclusief het werken met regiocontracten of regio-agenda’s)
-
Blz. 342
Via Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) stroomlijnen van de lobbyfunctie en opstellen van een gezamenlijke agenda op basis van het IBP. Vanuit de portefeuille /programma ‘Bestuur’ zal de provinciale inbreng voor de agenda gecoördineerd worden
-
Blz. 343
Signalerend bestuur
-
Blz. 344
Ontwikkeling en uitvoering van een effectieve grens governance grensgebied Vlaanderen - Nederland
-
Blz. 345
Optimale benutting van de budgetten van Europese programma’s in de programmaperiode 2014-2020 inclusief nieuwe en nog niet benutte Europese programma`s zoals Horizon 2020 en het Europese Fonds Strategische Investeringen
-
Blz. 346
Uitvoering van actieplan Actieteam GROS (grensknelpunten), waaronder de doorontwikkeling grensinfopunt en de afstemming van onderwijsprogramma`s vmbo/mbo met Vlaamse onderwijsinstellingen
-
Blz. 347
Versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel door het beïnvloeden van beleidsontwikkeling en besluitvorming onder meer door uitvoering werkplannen Brusselse/Haagse lobbyist en Scheldemondraad en Vlaams Nederlandse Delta
-
Blz. 348
Voorbereiding Europese programma`s periode 2021-2027. Borgen van Zeeuwse belangen in regionale innovatie strategie en operationele programma`s zoals OP Zuid, INTERREG, GLB/POP
-
Blz. 349
Sterk provinciaal bestuur
-
Blz. 350
Continuering rechtstreekse uitzendingen van vergaderingen van Provinciale Staten en Statencommissies en inzetten van social media. De vorm en wijze waarop hier invulling aan wordt gegeven, wordt dit jaar bekeken
-
Blz. 351
Op een vernieuwende wijze, met aandacht voor netwerksturing, invulling geven aan de rollen van Provinciale Staten als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur
-
Blz. 352
Op interactieve wijze inwoners, organisaties en bedrijven betrekken bij de beeldvormende, oordeelsvormende en besluitvormende bijeenkomsten.
-
Blz. 353
Verbetering van het bestuurlijk-politiek-ambtelijk samenspel, inclusief een verbeterde beleidsplanning
-
Blz. 354
Weerbaar bestuur
-
Blz. 355
Bevorderen van bewustwording (awareness) door het op- en inzetten van instructies, opleiding interne/externe partners in het kader van BIBOB, awareness bijeenkomsten, ontwikkelen voorlichtingsmateriaal ondermijning etc.
-
Blz. 356
Het onder Campus opgericht kennis- en innovatienetwerk Schelde Safety Network zet samen met de kennisinstituten en bedrijven in Zeeland en Vlaanderen in op het ontwikkelen van innovatie en onderzoek op HBO- en academisch niveau op het terrein van
-
Blz. 357
Per 1 januari 2019 vormen het RIEC en de Taskforce één entiteit onder de naam Taskforce-RIEC. De huidige provinciale bijdrage aan het RIEC wordt verhoogd met een bijdrage voor het onderdeel Taskforce.
-
Blz. 358
Voorbereiden en uitvoeren van een tweejarig programma awareness ondermijning voor leden van GS, PS/ provincie medewerkers inclusief aandacht voor toepassing wet BIBOB.
-
Blz. 359
Trendindicatoren
-
Blz. 360
Doelindicatoren
-
Blz. 361
Wat mag het kosten?
-
Blz. 362
8. Programma Klimaat en energie
-
Blz. 363
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 364
Speerpunten
-
Blz. 365
Beleidskader
-
Blz. 366
Reguliere taken
-
Blz. 367
Maatschappelijk effect
-
Blz. 368
Doelstellingen
-
Blz. 369
Water en bodem met kwaliteit
-
Blz. 370
Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
-
Blz. 371
Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
-
Blz. 372
Bescherming en informatievoorziening archeologische en aardkundige waarden
-
Blz. 373
Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
-
Blz. 374
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
-
Blz. 375
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwantiteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
-
Blz. 376
Opzetten van een 3-tal pilotprojecten regionaal waterbeheer overeenkomstig ambitie, visie en doelen strategische visie waterbeheer 2050. Meedenken met praktische vertaling van de visie Waterbeheer door Waterschap
-
Blz. 377
Stimuleren medegebruik waterkeringen via Meer Met Dijken Doen en Parels
-
Blz. 378
Tegengaan verdroging natuurgebieden, met name Natura 2000, door opstellen monitoringsprogramma
-
Blz. 379
Toewerken naar het verkrijgen van de UNESCO GeoPark status door kandidaatstelling in 2018 voor het Zeeland, westelijk Noord-Brabant en de Vlaamse grensstrook waarmee het gebied een Climate Living Lab met internationale status wordt
-
Blz. 380
Uitvoeren 2 projecten per jaar duurzaam bodemgebruik met belanghebbenden en mede overheden
-
Blz. 381
Zoeken naar synergie mogelijkheden met provinciale opgaven zoals natuurontwikkeling
-
Blz. 382
Klimaatadaptie en voldoende zoet water
-
Blz. 383
Behoud en vergroting zoete grondwatervoorraden, herziening grondwaterontrekkingsbeleid 2019 obv gegevens Freshem
-
Blz. 384
Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
-
Blz. 385
Uitbouwen proeftuin zoet water (DeltaDrip), bijdragen aan ca 100 stuwtjes per jaar en bijdragen aan 100 ha/jaar peilgestuurde drainage
-
Blz. 386
Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via realisatie groene daken en groene schoolpleinen
-
Blz. 387
Bepalen norm en definitief stelsel regionale keringen en deze aanwijzen en verankeren in waterschaps- en provinciale verordeningen in 2020
-
Blz. 388
Robuustwatersysteem Zeeuws Vlaanderen; deelname aan interregproject, samenwerking masteropleiding HZ, voorbereiding NWA-aanvraag
-
Blz. 389
Deltawateren
-
Blz. 390
Afronding MIRT onderzoek integrale veiligheid Oosterschelde
-
Blz. 391
Bevorderen kennisuitwisseling, communicatie en samenwerking door actieve bijdrage aan en in het gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 392
Blijvende inzet maatregelen verbeteren ecologische kwaliteit Volkerak-Zoommeer via Bestuur- en samenwerkingsovereenkomst
-
Blz. 393
Indien het Rijk een betekenisvol besluit over een zout VZM neemt: bijdragen aan alternatieve zoet-water maatregelen Volkerak-Zoommeer
-
Blz. 394
Roode Vaart wordt uitgevoerd. Voorbereiden op leggen verbinding Roode Vaart en Zeeland
-
Blz. 395
Uitgevoerde studie Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde doorvertalen
-
Blz. 396
Uitvoeren suppletie Roggenplaat.
-
Blz. 397
Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
-
Blz. 398
Vaststellen bestuursovereenkomst Grevelingen II (planuitwerking) en starten bestuursovereenkomst Grevelingen III (realisatiefase); actieve bijdrage aan de planvorming/planuitwerking en de daar lopende discussies rond natura 2000 & klimaat robuustheid
-
Blz. 399
Onderzoeken meekoppelkansen Grevelingenmeer; opstellen kader gebiedsfonds Grevelingen
-
Blz. 400
Energietransitie
-
Blz. 401
Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen van € 10 miljoen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen uit de Regionale Energiestrategie (RES)
-
Blz. 402
In het waterstofdossier geven we absolute prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse).
-
Blz. 403
Met pilotprojecten doen we ervaring op met innovatieve vormen van duurzaam vervoer
-
Blz. 404
Onder een efficiënte Zeeuwse samenwerkingsstructuur met de naam “Zeeuws Energieakkoord schrijven we een gezamenlijke regionale energiestrategie (RES).
-
Blz. 405
Samen met gemeenten werken we in het "Zeeuws energieakkoord" aan het verduurzamen van particuliere woningen
-
Blz. 406
Voor de OV-concessie verkennen we de mogelijkheden voor zero emissie bij de vervanging van CNG bussen
-
Blz. 407
We doen samen met partners pilotprojecten aardgasloze wijken en leren hiervan voor de toekomst. Dit doen we o.a. door de inzet van een energiemakelaar voor restwarmte (waarvoor we EU-subsidie krijgen)
-
Blz. 408
We faciliteren elektrisch vervoer door het ondersteunen van de uitrol van (snel) laadinfrastructuur en het vormgeven van Zeelandbreed beleid
-
Blz. 409
We geven zelf het goede voorbeeld: de Provincie Zeeland koopt maatschappelijk verantwoord in volgens de doelen die GS hebben gesteld in het actieplan MVI 2017-2020
-
Blz. 410
We realiseren wind-, zon- en getijprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5 PJ duurzaam op te wekken (dat staat gelijk aan het volledige huidig elektrisch verbruik in Zeeland)
-
Blz. 411
We werken samen met bedrijven een strategie uit om tot een klimaatneutrale industrie te komen (via SDR, het platform Smart Delta Resources).
-
Blz. 412
Eind 2020 wordt in de nieuwe Omgevingsvisie Zeeland ruimte geboden voor een succesvolle energietransitie en circulaire gebiedsontwikkeling
-
Blz. 413
Circulaire economie
-
Blz. 414
We helpen mee aan de doorontwikkeling van de Biobased Innovation Garden
-
Blz. 415
We nemen deel aan stichting Biobased Delta, die o.a. grootschalige businesscases ontwikkelt (zoals Redefinery, Sugar Delta, bio-aromaten) met grote bedrijven en MKB.
-
Blz. 416
We stellen samen met Zeeuwse partners een roadmap op, die op termijn tot een volledig circulaire economie moet leiden
-
Blz. 417
We stimuleren biobased onderwijs en onderzoek, zoals goede verankering in JRC/Bèta Campus en Center of Expertise(CoE) Biobased Economy (Avans/HZ)
-
Blz. 418
We werken aan een toekomstbeeld ‘circulaire havens 2030’ (Sloe- en Kanaalzone) én volgen circulaire economie in de gebiedsagenda Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 419
We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland
-
Blz. 420
We voeren het project "Circulair beleven" uit: circulair bouwen in de verblijfsrecreatie
-
Blz. 421
We stimuleren meer biobased innovaties bij/door MKB’ers.
-
Blz. 422
Trendindicatoren
-
Blz. 423
Doelindicatoren
-
Blz. 424
Wat mag het kosten?
-
Blz. 425
9.1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 426
Inleiding
-
Blz. 427
Speerpunten
-
Blz. 428
Kengetallen
-
Blz. 429
Beleidskader
-
Blz. 430
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 431
Provinciefonds
-
Blz. 432
Dividend
-
Blz. 433
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 434
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 435
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 436
9.2 Kosten van overhead
-
Blz. 437
Inleiding
-
Blz. 438
Beleidskader
-
Blz. 439
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 440
Invulling overhead begroting
-
Blz. 441
Uitgangspunten
-
Blz. 442
Wat mag het kosten?
-
Blz. 443
Bijlagen
-
Blz. 444
Bijlage 1: Staat van materiële en financiële vaste activa
-
Blz. 445
Inleiding
-
Blz. 446
Bijlage 2: Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
-
Blz. 447
Inleiding
-
Blz. 448
Bijlage 3: Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 449
Inleiding
-
Blz. 450
Bijlage 4: Staat van restant investeringskredieten
-
Blz. 451
Inleiding
-
Blz. 452
Controleverklaring van de onafhankelijk accountant
-
Blz. 453
pagina 1
-
Blz. 454
pagina 2
-
Blz. 455
pagina 3
-
Blz. 456
pagina 4
-
Blz. 457
Paragrafen
-
Blz. 458
Provinciale heffingen
-
Blz. 459
Inleiding
-
Blz. 460
Beleid
-
Blz. 461
Wijzigingen ten opzichte van beleid vorig jaar
-
Blz. 462
Lokale lastendruk
-
Blz. 463
Werkelijke opbrengsten
-
Blz. 464
Beleidskader
-
Blz. 465
Heffingen provincie
-
Blz. 466
Belastingen
-
Blz. 467
Heffingen
-
Blz. 468
Leges
-
Blz. 469
Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
-
Blz. 470
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 471
Inleiding en uitgangspunten
-
Blz. 472
Kernpunten
-
Blz. 473
Beleidskader
-
Blz. 474
Beleid
-
Blz. 475
Risico's
-
Blz. 476
Verloop risico's t.o.v. voorgaand jaar
-
Blz. 477
Benodigde risicobuffer
-
Blz. 478
Beschikbare risicobuffer
-
Blz. 479
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 480
Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
-
Blz. 481
Kengetallen
-
Blz. 482
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 483
Inleiding
-
Blz. 484
Speerpunten
-
Blz. 485
Acties
-
Blz. 486
Beleidskader
-
Blz. 487
Infrastructuur
-
Blz. 488
Provinciale gebouwen
-
Blz. 489
Fietsvoetveer
-
Blz. 490
Kantoorgebouwen, waaronder Provinciehuis
-
Blz. 491
Financiering
-
Blz. 492
Inleiding
-
Blz. 493
Beleidskader
-
Blz. 494
Beleid
-
Blz. 495
Speerpunten
-
Blz. 496
Kengetallen
-
Blz. 497
Schatkistbankieren
-
Blz. 498
Risicobeheer vlottende schuld
-
Blz. 499
Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
-
Blz. 500
Financieringsbehoefte en rentelasten
-
Blz. 501
Huidige situatie SWAP
-
Blz. 502
Rentetoerekening
-
Blz. 503
Overzicht verstrekte geldleningen
-
Blz. 504
Bedrijfsvoering
-
Blz. 505
Samen werken aan maatschappelijke opgaven
-
Blz. 506
Speerpunten
-
Blz. 507
Beleidskader
-
Blz. 508
Impact COVID-19
-
Blz. 509
Strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
-
Blz. 510
Gastvrijheid in het Provinciehuis
-
Blz. 511
Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 512
Communicatie
-
Blz. 513
Maatschappelijk verantwoord inkopen
-
Blz. 514
Algemene Verordening Gegevensbescherming
-
Blz. 515
Cybercrime
-
Blz. 516
Bedrijfsvoering in cijfers
-
Blz. 517
Opbouw personeelsbestand
-
Blz. 518
Inclusiviteit
-
Blz. 519
Stages
-
Blz. 520
Ziekteverzuim
-
Blz. 521
Externe inhuur
-
Blz. 522
Externe dienstverlening
-
Blz. 523
Controlfunctie
-
Blz. 524
Rechtmatigheid
-
Blz. 525
Begrotingscriterium
-
Blz. 526
Voorwaardencriterium
-
Blz. 527
M&O-criterium
-
Blz. 528
Afwijkingen WNT bij het verlenen van een subsidie
-
Blz. 529
Verbonden partijen
-
Blz. 530
Inleiding
-
Blz. 531
Visie en beleid
-
Blz. 532
Speerpunten
-
Blz. 533
Kengetallen
-
Blz. 534
Beleidskader
-
Blz. 535
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 536
PZEM N.V.
-
Blz. 537
Vestigingsplaats
-
Blz. 538
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 539
Publiek belang
-
Blz. 540
Programma begroting
-
Blz. 541
Bestuurlijk belang
-
Blz. 542
Doelstelling
-
Blz. 543
Bezoldiging
-
Blz. 544
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 545
Financieel resultaat
-
Blz. 546
Dividenduitkering
-
Blz. 547
Financieel belang
-
Blz. 548
Eigen Vermogen
-
Blz. 549
Vreemd Vermogen
-
Blz. 550
Risico’s
-
Blz. 551
Regionale uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
-
Blz. 552
Vestigingsplaats
-
Blz. 553
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 554
Publiek belang
-
Blz. 555
Programma begroting
-
Blz. 556
Bestuurlijk belang
-
Blz. 557
Doelstelling
-
Blz. 558
Bezoldiging
-
Blz. 559
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 560
Financieel resultaat
-
Blz. 561
Dividenduitkering
-
Blz. 562
Financieel belang
-
Blz. 563
Eigen Vermogen
-
Blz. 564
Vreemd Vermogen
-
Blz. 565
Risico’s
-
Blz. 566
North Sea Port SE
-
Blz. 567
Vestigingsplaats
-
Blz. 568
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 569
Publiek belang
-
Blz. 570
Programma begroting
-
Blz. 571
Bestuurlijk belang
-
Blz. 572
Doelstelling
-
Blz. 573
Bezoldiging
-
Blz. 574
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 575
Financieel resultaat
-
Blz. 576
Dividenduitkering
-
Blz. 577
Financieel belang
-
Blz. 578
Eigen Vermogen
-
Blz. 579
Vreemd Vermogen
-
Blz. 580
Risico’s
-
Blz. 581
N.V. Westerscheldetunnel
-
Blz. 582
Vestigingsplaats
-
Blz. 583
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 584
Publiek belang
-
Blz. 585
Programma begroting
-
Blz. 586
Bestuurlijk belang
-
Blz. 587
Doelstelling
-
Blz. 588
Bezoldiging
-
Blz. 589
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 590
Financieel resultaat
-
Blz. 591
Dividenduitkering
-
Blz. 592
Financieel belang
-
Blz. 593
Eigen Vermogen
-
Blz. 594
Vreemd Vermogen
-
Blz. 595
Risico’s
-
Blz. 596
N.V. Economische Impuls Zeeland
-
Blz. 597
Vestigingsplaats
-
Blz. 598
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 599
Publiek belang
-
Blz. 600
Programma begroting
-
Blz. 601
Bestuurlijk belang
-
Blz. 602
Doelstelling
-
Blz. 603
Bezoldiging
-
Blz. 604
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 605
Financieel resultaat
-
Blz. 606
Dividenduitkering
-
Blz. 607
Financieel belang
-
Blz. 608
Eigen Vermogen
-
Blz. 609
Vreemd Vermogen
-
Blz. 610
Risico’s
-
Blz. 611
Nederlandse Waterschapsbank N.V.
-
Blz. 612
Vestigingsplaats
-
Blz. 613
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 614
Publiek belang
-
Blz. 615
Programma begroting
-
Blz. 616
Bestuurlijk belang
-
Blz. 617
Doelstelling
-
Blz. 618
Bezoldiging
-
Blz. 619
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 620
Financieel resultaat
-
Blz. 621
Dividenduitkering
-
Blz. 622
Financieel belang
-
Blz. 623
Eigen Vermogen
-
Blz. 624
Vreemd Vermogen
-
Blz. 625
Risico's
-
Blz. 626
Westerschelde Ferry B.V.
-
Blz. 627
Vestigingsplaats
-
Blz. 628
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 629
Publiek belang
-
Blz. 630
Programma begroting
-
Blz. 631
Doelstelling
-
Blz. 632
Bezoldiging
-
Blz. 633
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 634
Financieel resultaat
-
Blz. 635
Dividenduitkering
-
Blz. 636
Financieel belang
-
Blz. 637
Eigen Vermogen
-
Blz. 638
Vreemd Vermogen
-
Blz. 639
Risico's
-
Blz. 640
Investeringsfonds Zeeland (IFZ)
-
Blz. 641
Vestigingsplaats
-
Blz. 642
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 643
Publiek belang
-
Blz. 644
Programma begroting
-
Blz. 645
Bestuurlijk belang
-
Blz. 646
Doelstelling
-
Blz. 647
Bezoldiging
-
Blz. 648
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 649
Financieel resultaat
-
Blz. 650
Dividenduitkering
-
Blz. 651
Financieel belang
-
Blz. 652
Eigen Vermogen
-
Blz. 653
Vreemd Vermogen
-
Blz. 654
Risico's
-
Blz. 655
Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V.
-
Blz. 656
Vestigingsplaats
-
Blz. 657
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 658
Publiek belang
-
Blz. 659
Programma begroting
-
Blz. 660
Bestuurlijk belang
-
Blz. 661
Doelstelling
-
Blz. 662
Bezoldiging
-
Blz. 663
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 664
Financieel resultaat
-
Blz. 665
Dividenduitkering
-
Blz. 666
Financieel belang
-
Blz. 667
Eigen Vermogen
-
Blz. 668
Vreemd Vermogen
-
Blz. 669
Risico's
-
Blz. 670
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
-
Blz. 671
Vestigingsplaats
-
Blz. 672
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 673
Publiek belang
-
Blz. 674
Doelstelling
-
Blz. 675
Programma begroting
-
Blz. 676
Bestuurlijk belang
-
Blz. 677
Bezoldiging
-
Blz. 678
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 679
Financieel resultaat
-
Blz. 680
Dividenduitkering
-
Blz. 681
Financieel belang
-
Blz. 682
Eigen Vermogen
-
Blz. 683
Vreemd Vermogen
-
Blz. 684
Risico's
-
Blz. 685
Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
-
Blz. 686
Vestigingsplaats
-
Blz. 687
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 688
Publiek belang
-
Blz. 689
Programma begroting
-
Blz. 690
Bestuurlijk belang
-
Blz. 691
Doelstelling
-
Blz. 692
Bezoldiging
-
Blz. 693
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 694
Financieel resultaat
-
Blz. 695
Dividenduitkering
-
Blz. 696
Financieel belang
-
Blz. 697
Eigen Vermogen
-
Blz. 698
Vreemd Vermogen
-
Blz. 699
Risico's
-
Blz. 700
Grondbeleid
-
Blz. 701
Inleiding
-
Blz. 702
Beleid
-
Blz. 703
Speerpunten
-
Blz. 704
Opgaven
-
Blz. 705
Beleidskader
-
Blz. 706
Resultaten, winst en risico's
-
Blz. 707
Covid-19
-
Blz. 708
Algemeen
-
Blz. 709
Vertragingsschade als gevolg van Covid-19
-
Blz. 710
Belangrijkste coronarisico's voor de financiële positie van de Provincie
-
Blz. 711
Covid in jaarverslag
-
Blz. 712
Jaarrekening 2020
-
Blz. 713
Balans per 31 december 2020
-
Blz. 714
Activa
-
Blz. 715
Passiva
-
Blz. 716
Algemene toelichting
-
Blz. 717
Rechtmatigheid
-
Blz. 718
Autorisatie achteraf
-
Blz. 719
Onvoorzien
-
Blz. 720
Verschillenanalyse
-
Blz. 721
Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 722
Tabel baten en lasten inclusief begrotingsafwijkingen
-
Blz. 723
Niet in de balans opgenomen verplichtingen en rechten
-
Blz. 724
Toelichting
-
Blz. 725
Overzicht van garantstellingen en borgstellingen
-
Blz. 726
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 727
Garantstelling North Sea Port SE (NSP)
-
Blz. 728
Garantstelling gemeente Hulst in verband met Perkpolder
-
Blz. 729
Garantstelling leningen nieuwe stichting ZB
-
Blz. 730
Convenantmiddelen Groenfonds
-
Blz. 731
Lease- en huurcontracten
-
Blz. 732
Rijksdienst voor ondernemend Nederland
-
Blz. 733
Subsidies onder opschortende voorwaarden
-
Blz. 734
Pensioenverplichtingen
-
Blz. 735
Renterisico
-
Blz. 736
Instandhouding Westerscheldetunnel
-
Blz. 737
Persoonlijk ontwikkel budget
-
Blz. 738
Westerschelde Ferry B.V.
-
Blz. 739
OV-consessies
-
Blz. 740
Delta Kenniscentrum
-
Blz. 741
Toegezegde bijdragen vanuit bestuursovereenkomsten
-
Blz. 742
Niet uit balans blijkende rechten
-
Blz. 743
Uitvoeringsovereenkomst HZ inzake JRC
-
Blz. 744
Toelichting op de balans
-
Blz. 745
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 746
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 747
Verantwoording subsidies
-
Blz. 748
Activering van directe apparaatskosten aan materiële vaste activa
-
Blz. 749
Vaste activa
-
Blz. 750
Algemeen
-
Blz. 751
Materiële vaste activa
-
Blz. 752
Duurzame waardevermindering van vaste activa
-
Blz. 753
Buitengebruik gestelde vaste activa
-
Blz. 754
Afschrijvingen
-
Blz. 755
Erfpacht
-
Blz. 756
Financiële vaste activa
-
Blz. 757
Vlottende activa
-
Blz. 758
Voorraden
-
Blz. 759
Onderhanden werk, bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 760
Gereed product- en handelsgoederen
-
Blz. 761
Grondbank Zeeland
-
Blz. 762
Grondbank landbouw flankerend beleid
-
Blz. 763
Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 764
Schatkistbankieren
-
Blz. 765
Liquide middelen
-
Blz. 766
Overlopende activa
-
Blz. 767
Uitkeringen met specifiek bestedingsdoel
-
Blz. 768
Vaste passiva
-
Blz. 769
Algemeen
-
Blz. 770
Eigen vermogen
-
Blz. 771
Reserves
-
Blz. 772
Voorzieningen
-
Blz. 773
Vaste schulden, met een rente typische looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 774
Vlottende passiva
-
Blz. 775
Algemeen
-
Blz. 776
Netto-vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 777
Overlopende passiva
-
Blz. 778
Motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 779
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 780
Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 781
Inleiding
-
Blz. 782
Het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 783
Begrotingsafwijkingen programma 1 Grote projecten
-
Blz. 784
1. Grote projecten analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 785
Begrotingsafwijkingen programma 2 Fysieke leefomgeving
-
Blz. 786
2. Fysieke leefomgeving analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 787
Begrotingsafwijkingen programma 3 Landelijk gebied, natuur en landbouw
-
Blz. 788
3. Landelijk gebied, natuur en landbouw analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 789
Begrotingsafwijkingen programma 4 Regionale economie
-
Blz. 790
4. Regionale economie analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 791
Begrotingsafwijkingen programma 5 Regionale bereikbaarheid en leefbaarheid
-
Blz. 792
5. Regionale bereikbaarheid en leefbaarheid analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 793
Begrotingsafwijkingen programma 6 Culturele infrastructuur en monumenten
-
Blz. 794
6 Culturele infrastructuur en monumenten analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 795
Begrotingsafwijkingen programma 7 Bestuur
-
Blz. 796
7 Bestuur analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 797
Begrotingsafwijkingen programma 8 Klimaat en energie
-
Blz. 798
8 Klimaat en energie analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 799
Begrotingsafwijkingen programma 90 Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 800
90 Algemene dekkingsmiddelen analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 801
Begrotingsafwijkingen programma 96 Overhead
-
Blz. 802
96 Overhead analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 803
Begrotingsafwijkingen programma 98 Reserves
-
Blz. 804
98 Reserves analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 805
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 806
Inleiding
-
Blz. 807
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 808
Inleiding
-
Blz. 809
Bezoldiging topfunctionarissen
-
Blz. 810
Leidinggevende topfunctionarissen met en zonder (vanaf 13 maanden) dienstbetrekking
-
Blz. 811
Anti-cumulatiebepaling
-
Blz. 812
Overige functionarissen naast de hieronder vermelde topfunctionarissen
-
Blz. 813
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 814
Gebeurtenissen
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap