De Provincie is als (vaar)wegbeheerder verantwoordelijk voor het in stand houden van de provinciale infrastructuur. In die rol dient de Provincie ervoor te zorgen dat het areaal in goede staat van onderhoud verkeert en voldoet aan de eisen die daaraan op grond van vigerende wet- en regelgeving en beleidsplannen wordt gesteld. In tabel 1 is een globaal overzicht gegeven van het provinciaal areaal.
Tabel 1 – Provinciaal areaal infrastructuur (afgerond)
|
Wegen
|
Hoofdrijbaan
|
400 km
|
Fietspaden
|
280 km
|
Parallelwegen
|
110 km
|
Civiele kunstwerken
|
260 stuks
|
Verkeersregelinstallaties
|
25 stuks
|
Lichtmasten
|
3.300 stuks
|
Bewegwijzering
|
1.400 stuks
|
Water
|
Vaarweg
|
15 km
|
Beweegbare bruggen
|
7 stuks
|
Sluizen
|
4 stuks
|
Groen
|
Berm
|
600 hectare
|
Bomen
|
24.000 stuks
|
In 2020 is gewerkt aan de verdere implementatie van assetmanagement, waardoor de instandhouding van de provinciale wegen en vaarwegen doelmatiger georganiseerd wordt. Het Beheerkader Infrastructuur Provincie Zeeland (vastgesteld door Provinciale Staten in maart 2018) vormt de basis voor het verankeren van assetmanagement in de provinciale werkwijze. Hierin is de knip gemaakt tussen wat we als beheerder van infrastructuur wettelijk gezien moeten doen (basis), en wat we op grond van ambities daarop aanvullend nog willen bereiken (beleid). Bij het in stand houden van de infrastructuur wordt gekeken naar de prestaties die de kapitaalgoederen moeten leveren, de kosten die daaraan verbonden zijn en de risico's die daarbij acceptabel zijn.
Tabel 2 – Vastgestelde ambitie infrastructurele kapitaalgoederen |
|
Thema |
Vastgestelde ambitie |
Droge kunstwerken |
Basis |
Natte kunstwerken |
Basis |
Elektrotechnische Verkeersvoorzieningen |
Basis |
Verhardingen |
Basis |
Groen |
Basis + Beleid (ecologisch bermbeheer) |
Dienstverlening |
Basis + Beleid (Incident Managent) |
Overige infrastructurele kapitaalgoederen |
Basis |
Als nadere uitwerking van het Beheerkader wordt per infrastructureel kapitaalgoed (thema) een Uitvoeringsstrategie (beheerplan) opgesteld. Daarin wordt per kapitaalgoed onder meer omschreven op welke wijze we omgaan met de instandhouding, de knip tussen basis en beleid en de meerjarige kosten die daarmee gepaard gaan. Bij aanvang van 2020 waren reeds de uitvoeringsstrategieën voor droge kunstwerken, elektrotechnische verkeersvoorzieningen en verhardingen vastgesteld. In 2020 zijn de Uitvoeringsstrategieën voor groen en openbare verlichting vastgesteld. Vanwege het lopende onderzoek naar de meerjarenonderhoudsprogramma van de Zeelandbrug en de nauwe samenhang met de uitvoeringsstrategie Natte Kunstwerken, is besloten deze Uitvoeringsstrategie in 2021 op te stellen. Als gevolg van capaciteitsproblemen bij de NBd, onze partner die voor de Provincies de planvorming en uitvoering van de bewegwijzering verzorgt, is het ook niet gelukt om de uitvoeringsstrategie voor dat thema vast te stellen.
Het integraal informatiebeheersysteem is hierbij ondersteunend en voor de meest omvangrijke assets geactualiseerd. De actuele gegevens in dit systeem maken het mogelijk een solide doorrekening te maken met een doorkijk van minimaal 10 jaar. Deze onderhoudsplanningen in combinatie met de daaraan ten grondslag liggende Uitvoeringsstrategieën hebben het mogelijk gemaakt een onderhoudsreserve in te stellen, van waaruit de kosten van het groot onderhoud gedekt worden. Zodra de Uitvoeringsstrategieën van de andere kapitaalgoederen vastgesteld zijn, zullen ook die middelen (groot onderhoud) aan de onderhoudsreserve toegevoegd worden.
Op het gebied van organisatiestructuur is in 2020 verder ingezet op koers uit de voorafgaande jaren: de team- en taakindeling zijn inmiddels vormgegeven, zodanig dat deze aansluit bij de werkwijze van assetmanagement. De focus lag in 2020 op het toekomstbestendig inrichten van de buitendienst en de daarbij behorende dienstverlening. Aan deze doelstelling is volledig voldaan met het vaststellen van de Visie op de Buitendienst en de Visie op Verkeersmanagement.
Met het verankeren van assetmanagement in de organisatie, verbetert het inzicht in meerjarige onderhoudsplanningen en de mogelijkheid tot het maken van een integrale afweging van instandhoudingsmaatregelen binnen én tussen de verschillende kapitaalgoederen. Daarnaast vindt afstemming plaats met de plannen op het gebied van de investeringsagenda wegen (instandhouding in relatie tot nieuwbouw). Bij de uitvoerende taken zoeken we tevens afstemming en samenwerking met andere wegbeheerders binnen Zeeland.
Onderhoudskosten infrastructuur
De genoemde bedragen in onderstaande tabel 4 zijn gebaseerd op het totale investeringskrediet. De investeringen worden conform het Besluit begroting en verantwoording en de financiële verordening provincie zeeland afgeschreven, waardoor de totale last wordt verdeeld over de periode waarin de investering wordt gebruikt.