-
Blz. 1
Jaarstukken 2019 Provincie Zeeland
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Jaarverslag - Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
1.1 Programma Grote projecten
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Grote projecten
-
Blz. 8
Mijlpalen
-
Blz. 9
Uitgangspunten grote projecten
-
Blz. 10
Kader grote projecten
-
Blz. 11
Sloeweg N62
-
Blz. 12
Omschrijving
-
Blz. 13
Doelen
-
Blz. 14
Acties
-
Blz. 15
Risico's
-
Blz. 16
Genomen besluiten
-
Blz. 17
Tractaatweg N62
-
Blz. 18
Omschrijving
-
Blz. 19
Doelen
-
Blz. 20
Acties
-
Blz. 21
Risico's
-
Blz. 22
Genomen besluiten
-
Blz. 23
Waterdunen
-
Blz. 24
Omschrijving
-
Blz. 25
Doelen
-
Blz. 26
Actie's
-
Blz. 27
Risico's
-
Blz. 28
Genomen besluiten
-
Blz. 29
Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 30
Omschrijving
-
Blz. 31
Doelen
-
Blz. 32
Actie's
-
Blz. 33
Risico's
-
Blz. 34
Genomen besluiten
-
Blz. 35
MAR-kazerne
-
Blz. 36
Omschrijving
-
Blz. 37
Doelen
-
Blz. 38
Actie's
-
Blz. 39
Risico's
-
Blz. 40
Genomen besluiten
-
Blz. 41
Thermphos
-
Blz. 42
Omschrijving
-
Blz. 43
Doelen
-
Blz. 44
Actie's
-
Blz. 45
Risico's
-
Blz. 46
Genomen besluiten
-
Blz. 47
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 48
1.2 Programma Fysieke leefomgeving
-
Blz. 49
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 50
Speerpunten 2019
-
Blz. 51
Reguliere taken
-
Blz. 52
Beleidskader
-
Blz. 53
Omgevingswet en Omgevingsvisie
-
Blz. 54
Maatschappelijk effect Omgevingswet en Omgevingsvisie
-
Blz. 55
Kwaliteitskust
-
Blz. 56
Maatschappelijk effect Kwaliteitskust
-
Blz. 57
Doelstellingen
-
Blz. 58
Voorbereiding Omgevingswet
-
Blz. 59
Op het moment van het inwerkingtreden van de Omgevingswet een Omgevingsvisie, Omgevingsverordening Zeeland en Programma’s 2018-2024 hebben vastgesteld.
-
Blz. 60
In 2019 werken we, samen met het netwerk en de andere overheden aan de agenda, rollen en kaders voor de Omgevingsvisie.
-
Blz. 61
Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
-
Blz. 62
Samen met het netwerk en de andere overheden uitvoeren van pilots.
-
Blz. 63
Voorbereidingsacties vormgeven digitaal stelsel Omgevingswet en interne- en externe samenwerkingsstructuren, organisatieverandering.
-
Blz. 64
Kwaliteitskust
-
Blz. 65
Versterken van de toeristische sector door het ‘up to date’ maken en houden van de ICT/IT gedreven innovatie
-
Blz. 66
Ontwikkelen van vervoersconcepten om de beleving van het Zeeuwse landschap en de Zeeuwse kust te vergroten
-
Blz. 67
Versterking Zeeuwse kust door gebiedsontwikkeling en verhogen vitaliteit verblijfsrecreatie.
-
Blz. 68
De natuur en het landschap in Zeeland beter bekend en beleefbaar maken.
-
Blz. 69
Natuurlijke kwaliteiten van Zeeland die een positieve invloed hebben op de gezondheid van mensen benutten.
-
Blz. 70
Goed woon- en werkklimaat
-
Blz. 71
Acties en speerpunten milieu
-
Blz. 72
Acties regulier milieu
-
Blz. 73
Trendindicatoren
-
Blz. 74
Doelindicatoren
-
Blz. 75
Wat mag het kosten?
-
Blz. 76
1.3 Programma Landelijk gebied, natuur en landbouw
-
Blz. 77
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 78
Speerpunten 2019
-
Blz. 79
Reguliere taken
-
Blz. 80
Beleidskader
-
Blz. 81
Maatschappelijk effect
-
Blz. 82
Doelstellingen
-
Blz. 83
Natuurontwikkeling
-
Blz. 84
Voortgang van de resterende natuurontwikkelingsopgave op basis van aanbod en de kansen die zich voordoen (zie tabel indicatoren)
-
Blz. 85
Voor versnelde uitvoering van het Natuurnetwerk is de systematiek van het Natuurbeheerplan in 2019 iets gewijzigd.
-
Blz. 86
Inzet Kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland ten behoeve van natuurontwikkeling en alle andere beleidsdoelen
-
Blz. 87
Blijven hanteren van enkele algemene uitgangspunten, waaronder verwerving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw
-
Blz. 88
Natuurbeheer
-
Blz. 89
Bestrijding van schade veroorzakende soorten en het uitkeren van schadevergoedingen voor faunabeheer (b.v. ganzen in ganzenrustgebieden)
-
Blz. 90
Monitoren van natuurgebieden conform landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
-
Blz. 91
Vergoeden en aansturen van effectief en efficiënt natuurbeheer (zie indicatoren voor omvang) op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap en de kaders uit het Natuurbeheerplan (SVNL)
-
Blz. 92
Vergoeden van Agrarisch Natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur om bij te dragen aan biodiversiteit en landschap buiten de natuurgebieden. Het Rijk stelt extra budget beschikbaar, zodat dit budget wordt verhoogd
-
Blz. 93
Natuurherstel
-
Blz. 94
Uitvoeren van nazorgprojecten in het Natuurnetwerk Zeeland voor zover deze niet vallen onder regulier beheer
-
Blz. 95
Uitvoeren van herstel- en instandhoudingsmaatregelen in Natura 2000-gebieden voor zover deze zijn opgenomen in gebiedsanalyses van de PAS en Natura 2000 beheerplannen
-
Blz. 96
Natuurbescherming
-
Blz. 97
Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Wet natuurbescherming en de Wet ruimtelijke ordening (Natuurnetwerk Zeeland)
-
Blz. 98
Zorgdragen voor het opstellen van Natura 2000 beheerplannen.
-
Blz. 99
Natuurverbreding/beleving
-
Blz. 100
Start uitvoeren pilots op vrijwillige basis zoals bufferzones rondom Natura2000 gebieden, akkervogelgebieden en invulling geven aan aangenomen moties voor biodiversiteit in het landelijk gebied
-
Blz. 101
Bij natuurverbreding wordt gezocht naar slimme natuurcombinaties, het stimuleren van maatschappelijke initiatieven en het betrekken van vrijwilligers bij natuur
-
Blz. 102
De bestaande 2100 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd
-
Blz. 103
Continueren van de 90% toegankelijkheid/beleefbaarheid van de natuurgebieden
-
Blz. 104
Afronden Passende Beoordelingen voor snijden zeegroente, rapen scheldieren, evenementen en vliegbewegingen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving;
-
Blz. 105
Implementeren stimuleringsregeling voor tenminste drie innovatieve projecten om wildschade aan gewassen te voorkomen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving;
-
Blz. 106
Actief oppakken exotenbestrijding zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving (voorbeeld: hoornaar);
-
Blz. 107
Duurzame toekomstgerichte landbouw
-
Blz. 108
Ondersteunen tenminste vier initiatieven die bijdragen aan verbeteren bodemvruchtbaarheid, zoet water beschikbaarheid, landschappelijke diversiteit (biodiversiteit) en innovatie
-
Blz. 109
Verbeteren agrarische structuur (tenminste 500 ha kavelruilen, conform POP-aanvraag)
-
Blz. 110
Kaderstelling niet grond-gebonden landbouw (intensieve veehouderij, glastuinbouw)
-
Blz. 111
Trendindicatoren
-
Blz. 112
Doelindicatoren
-
Blz. 113
Wat mag het kosten
-
Blz. 114
1.4 Programma Regionale economie
-
Blz. 115
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 116
Speerpunten 2019
-
Blz. 117
Reguliere taken
-
Blz. 118
Beleidskader
-
Blz. 119
Economische innovatie en Europese stimulering
-
Blz. 120
Maatschappelijk effect Economische innovatie en Europese stimulering
-
Blz. 121
Campus Zeeland en Arbeidsmarkt
-
Blz. 122
Maatschappelijk effect Campus Zeeland en Arbeidsmarkt
-
Blz. 123
Zichtbaar Zeeland
-
Blz. 124
Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 1.0
-
Blz. 125
Regio Deal Zeeland: Zeeland in Stroomversnelling 2.0
-
Blz. 126
Maarschappelijk effect Zichtbaar Zeeland
-
Blz. 127
Doelstellingen
-
Blz. 128
Concurrentiepositie Food (Economische innovatie en Europese stimulering)
-
Blz. 129
Ondersteunen van kansrijke innovaties die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde: hiertoe ondersteunen van tenminste 8 initiatieven;
-
Blz. 130
Verbeteren samenwerking onderwijs, ondernemers en overheden (in triple helix verband) zoals bijvoorbeeld door het gezamenlijk uitvoering geven aan de regiodeal Groen Onderwijs;
-
Blz. 131
Duurzame landbouwontwikkeling is ook een speerpunt binnen de maatschappelijke opgave Toekomst landelijk gebied, landbouw en natuur. Beleid voor de landbouwsector wordt in deze gezamenlijk opgepakt;
-
Blz. 132
Als voorzitter van het landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden spelen we een actieve rol in de ondersteuning van de visserijsector in de voor haar belangrijke dossiers “aanlandplicht” en “Brexit”;
-
Blz. 133
Ondersteunen initiatieven op het snijvlak van visserij/aquacultuur en vrijetijdseconomie;
-
Blz. 134
Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur met name op het aquacultuurterrein Colijnsplaat. Dit doen we onder andere door financieel en inhoudelijk bij te dragen aan de landschappelijke inpassing van de activiteiten;
-
Blz. 135
Versterken van de Zeeuwse economische clusters agrofood en aquacultuur door middel van haalbaarheidsonderzoeken en demonstraties vanuit de provinciale innovatieregeling Zeeland in Stroomversnelling;
-
Blz. 136
Middels het Agri Food Centrum Colijnsplaat (lid van Stuurgroep en Werkgroep) verbinden en faciliteren van minstens 2 gezamenlijke initiatieven.
-
Blz. 137
Koppelen minimaal 3 landbouwinnovatie (projecten) aan onder andere het POP3 programma
-
Blz. 138
In onze rol als voorzitter van het landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden en lid van de Stuurgroep Pulsvisserij leveren we een actieve bijdrage aan de (lobby-)activiteiten voor definitieve vergunningverlening voor pulsvisserij
-
Blz. 139
Acquisitie en regionale samenwerking
-
Blz. 140
Dockwize: uitvoering prestatieafspraken
-
Blz. 141
Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten.
-
Blz. 142
Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
-
Blz. 143
Met de SER Zeeland maken we prestatieafspraken op het sociaaleconomisch terrein
-
Blz. 144
Uitvoering prestatieafspraken door Delta Region Network
-
Blz. 145
Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
-
Blz. 146
Uitvoering prestatieafspraken door Switch
-
Blz. 147
Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
-
Blz. 148
Jaarlijks organiseren we een strategisch overleg.
-
Blz. 149
Innovatie -infrastructuur en - fondsen
-
Blz. 150
Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
-
Blz. 151
Uitvoering geven aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 1.0 en 2.0
-
Blz. 152
Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
-
Blz. 153
Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
-
Blz. 154
In samenwerking met de FME (federatie voor de metaal en elektrotechnische industrie). en betrokken partners uitvoering geven aan acties uit de Implementatieagenda
-
Blz. 155
Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
-
Blz. 156
Mogelijkheden verkennen voor het opzetten van aanvullende innovatiefinancieringsinstrumenten (o.a. Zeeland Business Angels en/of financieringstafels).
-
Blz. 157
De MKB Samenwerkingsagenda met het Rijk, de Provincie Noord Brabant en de Provincie Limburg en het MKB Actieplan verder uitwerken.
-
Blz. 158
Arbeidsmarkt
-
Blz. 159
Ontwikkelen en optimaliseren methodiek en instrumentarium dienstverlening aan onderbenut arbeidspotentieel
-
Blz. 160
Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
-
Blz. 161
Opzetten van toolbox voor werkgevers
-
Blz. 162
Inrichten en implementeren arbeidsmarketingorganisatie
-
Blz. 163
Ontwikkelen persona’s gericht op de invulling van de vraag van de Zeeuwse arbeidsmarkt
-
Blz. 164
Ontwikkelen ICT en data ten behoeve van concrete activiteiten in kader Aanvalsplan Arbeidsmarkt
-
Blz. 165
Campus Zeeland
-
Blz. 166
Effectueren bouw JRC (opening september 2020)
-
Blz. 167
Versterken businessmodel, organiserend vermogen en intersectorale samenwerking tussen de reeds bestaande netwerken (kwaliteitsslag).
-
Blz. 168
Ontwikkelen opleiding Engineering en Innovation UCR (start pilot studiejaar: september 2019/2020)
-
Blz. 169
Ontwikkelen en opzetten grensoverschrijdend, samenwerkingsplatform Vlaanderen-Nederland Slimme oplossingen voor de Delta (start/opening najaar 2019)
-
Blz. 170
Opzetten van 3 à 4 specifieke netwerken in Zeeuwse economische sectoren, die aansluiten bij de thema’s Campus Zeeland.
-
Blz. 171
Versterken groene onderwijskolom; versterken verbinding groen onderwijs – bedrijfsleven; start ontwikkeling curriculum groen hoger onderwijs en onderzoek; relatie Samenwerkingsplatform Deltavraagstukken i.o.
-
Blz. 172
Uitvoeren en uitrol pilot hybride onderwijs met docenten en bedrijfsleven in Zeeland.
-
Blz. 173
Zichtbaar Zeeland
-
Blz. 174
Verder ontwikkelen van een digitale aanpak voor wonen en werken in Zeeland, gericht op het aantrekken van niet-Zeeuwen voor Zeeuwse vacatures in samenwerking met beroepsgroepen, bedrijven en sectoren. Deze aanpak omhelst.
-
Blz. 175
Organiseren van een publiek private samenwerking voor de (digitale) gebiedsmarketing van Zeeland als woon- en werkprovincie.
-
Blz. 176
Het continueren van de toeristische marktbewerking door VVV Zeeland waarbij in ieder geval prestatieafspraken gemaakt worden
-
Blz. 177
Zorgen voor een breed spectrum van evenementen, van popfestival tot beachvolleybaltoernooi, zodat enerzijds een breed publiek wordt bereikt en het anderzijds mogelijk is een eigentijds beeld van Zeeland uit te dragen
-
Blz. 178
Continueren en (door)ontwikkelen campagne Liefs, Zeeland, gericht op de Zeeuwse eindexamenscholieren om hen verbonden te houden met Zeeland ook als ze elders gaan studeren.
-
Blz. 179
Doelindicatoren
-
Blz. 180
Trendindicatoren
-
Blz. 181
Wat mag het kosten?
-
Blz. 182
1.5 Programma Regionale bereikbaarheid en leefbaarheid
-
Blz. 183
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 184
Speerpunten 2019
-
Blz. 185
Reguliere taken
-
Blz. 186
Beleidskader
-
Blz. 187
Bereikbaarheid, havens en bedrijven
-
Blz. 188
Maatschappelijk effect Bereikbaarheid, havens en bedrijven
-
Blz. 189
Leefbaarheidsagenda
-
Blz. 190
Maatschappelijk effect Leefbaarheidsagenda
-
Blz. 191
Doelstellingen
-
Blz. 192
Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
-
Blz. 193
Nadere uitwerking van assetmanagement door uitwerking van het Beheerkader in Uitvoeringsstrategieën per infrastructureel kapitaalgoed.
-
Blz. 194
Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
-
Blz. 195
De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders middels periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
-
Blz. 196
Verbetering verkeersgedrag verkeersdeelnemers
-
Blz. 197
Maken van afspraken ZLTO en RWS over de verkeersveilige passage landbouwverkeer over de Oosterscheldekering en de Zeelandbrug
-
Blz. 198
Reguliere activiteiten zijn ongevallenregistratie, (subsidies) verkeerseducatie en slachtofferhulp, monitoring, Veilig Verkeer Zeeland, kennisoverdracht
-
Blz. 199
Uitvoeren ROVZ speerpuntenprogramma’s ‘Vergroten fietsveiligheid’, ‘Aanpak te hoge rijsnelheden’ en ‘Aandacht en alertheid achter het stuur’, bijzondere aandacht voor de doelgroepen jongeren en ouderen.
-
Blz. 200
Doorontwikkeling van de samenwerking in ROVZ (Regionaal Overlegplatform Verkeersveiligheid Zeeland) verband, waarbij samen met partners gewerkt wordt aan het behalen van de regionale doelen en speerpunten
-
Blz. 201
Implementeren van een nieuwe goverrnance-structuur Nationaal Strategisch Plan Verkeersveiligheid en realiseren nationale speerpunten in de regio.
-
Blz. 202
Opstellen actieprogramma verkeersveilige inrichting wegen, uitvoeren van de maatregelen waaronder de verharding van de bermen.
-
Blz. 203
Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners
-
Blz. 204
Realiseren van quick wins ten aanzien van verkeersveiligheid en doorstroming op de Midden-Zeeland route en het opstellen van een visie van de gewenste en een programma met noodzakelijke aanpassingen in de periode 2020-2028
-
Blz. 205
Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
-
Blz. 206
Wegeninvesteringen
-
Blz. 207
In 2019 werken we aan de voorbereiding en de realisering van de geprogrammeerde projecten uit het wegeninvesteringsprogramma voor 2019.
-
Blz. 208
De actualisatie aantal wegencategoriseringsplannen, aangezien deze aan de basis liggen aan de investeringsbeslissingen.
-
Blz. 209
Het beter benutten van de bestaande capaciteit van lig- en wachtplaatsen van de Zeeuwse binnenvaartcorridor en de logistieke processen verbeteren door toepassen van corridormanagement.
-
Blz. 210
Deelname Europese CEF-studie naar de verbetering van de spoorontsluiting Gent-Terneuzen, versterken lobby in gezamenlijkheid met North Sea Port en de gemeente Terneuzen.
-
Blz. 211
Lobby voor versnelling Zeeuwse lijn d.m.v. extra spitstreinen of andere netwerkvarianten in het kader van toekomstbeeld OV 2040.
-
Blz. 212
Impuls bedrijventerreinen
-
Blz. 213
Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
-
Blz. 214
Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
-
Blz. 215
Uitvoer Subsidieregeling Impuls Bedrijventerreinen
-
Blz. 216
Concurrentiepositie logistiek
-
Blz. 217
Ondersteunen van kansrijke innovaties die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde, bijv. de toepassingsmogelijkheden van circulaire economie in de procesindustrie
-
Blz. 218
Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, o.a. via Zeeland Connect
-
Blz. 219
Uitvoeren visie Logistiek i.s.m. Zeeland Connect en uitvoeren van de roadmap met 3 innovatielijnen, waaronder autonoom transport (varen en rijden) en verduurzamen Sector Transport en Logistiek (terminalfaciliteiten en laadinfra)
-
Blz. 220
Vertalen van het Meerjarenprogramma 2016 – 2019 van de Topsector logistiek naar regionale actieprogramma, benutten Europese Middelen.
-
Blz. 221
Tot stand brengen van cross-overs tussen de sectoren chemische- en procesindustrie, Wind op Zee en Land, en infrastructuur
-
Blz. 222
Realiseren van het Fiedlab Wind op Zee (Zephyros) in Zeeland
-
Blz. 223
Bereikbaarheid voor de mensen (Leefbaarheidsagenda)
-
Blz. 224
Basisbereikbaarheid per openbaar vervoer op orde
-
Blz. 225
Door-ontwikkelen (openbaar) vervoer
-
Blz. 226
Nieuwe vervoersconcepten ontwikkelen en uittesten
-
Blz. 227
Ruimtelijke kwaliteit versterken (Leefbaarheidsagenda)
-
Blz. 228
Aanpak verduurzaming woningvoorraad, o.a. uitvoeren energiescans en de inzet van duurzaamheidsleningen (met middelen vanuit regio-envelop)
-
Blz. 229
Nieuwe demografische prognose voor Zeeland
-
Blz. 230
Actualisatie woningmarktafspraken op basis van de demografische prognose 2019 en het KWOZ(met name Walcheren)
-
Blz. 231
Bouwtitelbank inzetten om sanering woningvoorraad te stimuleren (met inzet middelen vanuit regio-envelop)
-
Blz. 232
Op basis van detailhandelsvisie 5 acties in gang zetten samen met gemeenten
-
Blz. 233
Achtste ronde Provinciale Impuls Wonen (met extra inzet vanuit middelen regio-envelop)
-
Blz. 234
Maatschappelijk initiatief versterken (Leefbaarheidsagenda)
-
Blz. 235
Doelgroep jongeren intensiever betrekken bij leefbaarheidsvraagstukken door vorming van een jongerenparlement – dit aanvullend op JouwZeeland
-
Blz. 236
Via LEADER actief ruimte bieden voor co-financiering van kansrijk bovenlokaal initiatief (indicatie: € 100.000).
-
Blz. 237
Veerkrachtig Vogelwaarde: pilot voor een integrale leefbaarheidsaanpak (ruimtelijk, bereikbaarheid, sociaal) op basis van burgerinitiatief.
-
Blz. 238
Een nieuwe aanpak voor het stimuleren van het invullen van lege plekken en panden (‘leegstand als kans’) - met gebruik van maatschappelijk initiatief (prijsvraag); 3 locaties verder uitwerken
-
Blz. 239
Digitaal platform ontwikkelen voor kennisdeling over maatschappelijke initiatieven in Zeeland dat ook door medeoverheden gebruikt kan worden (MAEX)
-
Blz. 240
Faciliteren initiatiefnemers met de organisatie van crowdfunding door opzet van een coachingstraject
-
Blz. 241
Trendindicatoren
-
Blz. 242
Doelindicatoren
-
Blz. 243
Wat mag het kosten?
-
Blz. 244
1.6 Programma Culturele infrastructuur en monumenten
-
Blz. 245
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 246
Speerpunten
-
Blz. 247
Reguliere taken
-
Blz. 248
Beleidskader
-
Blz. 249
Cultuur en erfgoed
-
Blz. 250
Maatschappelijk effect Cultuur en erfgoed
-
Blz. 251
Doelstellingen
-
Blz. 252
Culturele infrastructuur
-
Blz. 253
Jaarlijks in afstemming met andere provinciale opgaven prestatieafspraken maken.
-
Blz. 254
Afspraken maken met Zeeuwse gemeenten over gezamenlijke aanpak en ondersteuning van activiteiten op (onderdelen van) het terrein van in ieder geval de kunsten, bibliotheekwerk, cultuureducatie en restauratie Rijksmonumenten via de regioarrangementen
-
Blz. 255
Ondersteunen van het Publicatie- en Documentairefonds Zeeland ondergebracht bij het Prins Bernhard Cultuurfonds voor jaarlijks ten minste twee documentaires en drie publicaties die Zeeland op bijzondere wijze voor het voetlicht brengen
-
Blz. 256
Cultureel erfgoed
-
Blz. 257
Op basis van de bestuurlijke afspraak met het Rijk invulling geven aan de instandhouding van rijksmonumenten door in overleg met gemeenten subsidie te verlenen voor de restauratie van ten minste drie rijksmonumenten.
-
Blz. 258
Invulling geven aan de ondersteuning aan de eigenaren van de 190 cultuurhistorisch waardevolle boerderijcomplexen die zijn geselecteerd bij de in 2018 afgeronde boerderijenselectie (opgenomen in het Omgevingsplan Zeeland 2018).
-
Blz. 259
Uitwerken van het verhaal van Zeeland via maximaal zeven aansprekende iconische kernverhalen (de Zeeuwse erfgoedlijnen) waardoor meer focus en samenhang gebracht wordt en het erfgoed ‘vermarkt’ kan worden.
-
Blz. 260
Kunsten
-
Blz. 261
Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
-
Blz. 262
(Talent)ontwikkeling van en cultuureducatie voor jongeren
-
Blz. 263
Via prestatieafspraken met Stichting Cultuurkwadraat, Stichting Kinderkunstweek en HZ Cult verder uitbouwen van een eenduidige Zeeuwse aanpak cultuureducatie
-
Blz. 264
Via prestatieafspraken met o.a. Kunstbende en Jeugdtheaterschool ontwikkelingstrajecten ondersteunen die jongeren de mogelijkheid bieden om zich (verder) te ontplooien.
-
Blz. 265
Mede mogelijk maken vervoer naar musea van leerlingen uit het Primair Onderwijs.
-
Blz. 266
Trendindicatoren
-
Blz. 267
Doelindicatoren
-
Blz. 268
Wat mag het kosten?
-
Blz. 269
1.7 Programma Bestuur
-
Blz. 270
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 271
Speerpunten 2019
-
Blz. 272
Beleidskader
-
Blz. 273
Reguliere taken
-
Blz. 274
Maatschappelijk effect
-
Blz. 275
Doelstellingen
-
Blz. 276
Sterk provinciaal bestuur
-
Blz. 277
Continuering rechtstreekse uitzendingen van vergaderingen van Provinciale Staten en Statencommissies en inzetten van social media. De vorm en wijze waarop hier invulling aan wordt gegeven, wordt dit jaar bekeken
-
Blz. 278
Op een vernieuwende wijze, met aandacht voor netwerksturing, invulling geven aan de rollen van Provinciale Staten als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur
-
Blz. 279
Met interactieve bijeenkomsten inwoners, organisaties en bedrijven betrekken bij de beeldvormende, oordeelsvormende en besluitvormende bijeenkomsten.
-
Blz. 280
Communicatie over de provinciale taken en opkomstbevorderende activiteiten voor de provinciale verkiezingen op 20 maart 2019.
-
Blz. 281
Herkenbaar en samenwerkend bestuur. Subdoel: Vanuit Zeeuws perspectief vroegtijdige beïnvloeding en signalering van besluitvormingstrajecten over nieuwe nationale en Europese regelgeving en overig beleid.
-
Blz. 282
Ontwikkeling en uitvoering van een effectieve grens governance grensgebied Vlaanderen - Nederland
-
Blz. 283
Versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel door het beïnvloeden van beleidsontwikkeling en besluitvorming onder meer door uitvoering werkplannen Brusselse/Haagse lobbyist en Scheldemondraad en Vlaams Nederlandse Delta
-
Blz. 284
Optimale benutting van de budgetten van Europese programma’s in de programmaperiode 2014-2020 inclusief nieuwe en nog niet benutte Europese programma`s zoals Horizon 2020 en het Europese Fonds Strategische Investeringen
-
Blz. 285
Voorbereiding Europese programma`s periode 2021-2027. Borgen van Zeeuwse belangen in regionale innovatie strategie en operationele programma`s zoals OP Zuid, INTERREG, GLB/POP
-
Blz. 286
Uitvoering van actieplan Actieteam GROS (grensknelpunten), waaronder de doorontwikkeling grensinfopunt en de afstemming van onderwijsprogramma`s vmbo/mbo met Vlaamse onderwijsinstellingen
-
Blz. 287
Herkenbaar en samenwerkend bestuur. Subdoel: Borgen kwaliteit van het lokaal bestuur door bevorderen regionale samenwerking.
-
Blz. 288
Verbetering van het bestuurlijk-politiek-ambtelijk samenspel, inclusief een verbeterde beleidsplanning
-
Blz. 289
Samen met gemeenten opvolgen aanbevelingen rapport Samenwerkingskracht in Zeeland #HOEDAN? (inclusief het werken met regiocontracten of regio-agenda’s)
-
Blz. 290
Via Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) stroomlijnen van de lobbyfunctie en opstellen van een gezamenlijke agenda op basis van het IBP. Vanuit de portefeuille /programma ‘Bestuur’ zal de provinciale inbreng voor de agenda gecoördineerd worden
-
Blz. 291
Via het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) het IBP doorvertalen naar en met de deelnemers van het OZO.
-
Blz. 292
Experiment bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
-
Blz. 293
Herkenbaar en samenwerkend bestuur. Subdoel: Bevorderen van de Integrale (grensoverschrijdende) veiligheid
-
Blz. 294
Vanuit Zeeland door de jaarlijkse subsidie aan het Regionaal Informatie- en expertisecentrum Zeeland West- Brabant (RIEC) en aan de Taskforce Zeeland -Brabant bijdragen aan het tegengaan van de impact van ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 295
Activiteiten en projecten die ontwikkeld worden door het met steun van de Provincie Zeeland opgericht Schelde Safety Network worden vanuit een positieve grondhouding beoordeeld op eventuele steun vanuit bestaande budgetten.
-
Blz. 296
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 297
In nauw overleg met BZK en IPO en de agenda Toekomst van het Toezicht wordt het interbestuurlijk toezicht transparanter, uniformer en meer risicogericht vormgegeven.
-
Blz. 298
Met behulp van een nieuw eind 2018 vast te stellen gemeenschappelijk beleidskader transparant en uniform financieel toezicht op gemeenten en gemeenschappelijke regelingen uitvoeren
-
Blz. 299
Verscherpt toezicht houden op artikel 12-gemeente Vlissingen
-
Blz. 300
Trendindicatoren
-
Blz. 301
Trendindicatoren opkomst statenverkiezing
-
Blz. 302
Doelindicatoren
-
Blz. 303
Wat mag het kosten?
-
Blz. 304
1.8 Programma Klimaat en energie
-
Blz. 305
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 306
Speerpunten 2019
-
Blz. 307
Beleidskader
-
Blz. 308
Reguliere taken
-
Blz. 309
Klimaatadaptatie en deltawateren
-
Blz. 310
Maatschappelijk effect Klimaatadaptatie en deltawateren
-
Blz. 311
Energietransitie
-
Blz. 312
Maatschappelijk effect Energietransitie
-
Blz. 313
Doelstellingen
-
Blz. 314
Water en bodem met kwaliteit, subdoel Voldoen aan de Europese kaderrichtlijn Water en de Europese Richtlijn Overstromingsrisico's
-
Blz. 315
Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
-
Blz. 316
Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
-
Blz. 317
Tegengaan verdroging natuurgebieden, met name Natura 2000, door opstellen monitoringsprogramma
-
Blz. 318
Toewerken naar het verkrijgen van de UNESCO GeoPark status door kandidaatstelling in 2018 voor het Zeeland, westelijk Noord-Brabant en de Vlaamse grensstrook waarmee het gebied een Climate Living Lab met internationale status wordt
-
Blz. 319
Stimuleren medegebruik waterkeringen via Meer Met Dijken Doen en Parels
-
Blz. 320
Opzetten van een 3-tal pilotprojecten regionaal waterbeheer overeenkomstig ambitie, visie en doelen strategische visie waterbeheer 2050. Meedenken met praktische vertaling van de visie Waterbeheer door Waterschap
-
Blz. 321
Monitoren van de beleidsmatige voortgang van de uitvoering van maatregelen die worden genomen door Waterschap Scheldestromen gericht op waterkwaliteit via de rapportages en planstudies van het waterschap
-
Blz. 322
Waterbeheer 2050
-
Blz. 323
Water en Bodem met kwaliteit, subdoel Voldoen aan het terugdringen van regionale wateroverlast
-
Blz. 324
Zoeken naar synergie mogelijkheden met provinciale opgaven zoals natuurontwikkeling
-
Blz. 325
Monitoren van de beleidsmatige voortgang van de uitvoering van maatregelen die worden genomen door Waterschap Scheldestromen gericht op waterkwantiteit
-
Blz. 326
Water en bodem met kwaliteit, subdoel Voldoende zoet water en optimalisatie van zoet water gebruik
-
Blz. 327
Uitbouwen proeftuin zoet water (DeltaDrip), bijdragen aan ca 100 stuwtjes per jaar en bijdragen aan 100 ha/jaar peilgestuurde drainage
-
Blz. 328
Behoud en vergroting zoete grondwatervoorraden, herziening grondwaterontrekkingsbeleid 2019 obv gegevens Freshem
-
Blz. 329
Robuustwatersysteem Zeeuws Vlaanderen; bij toekenning deelname in Horizon 2020 project
-
Blz. 330
Bepalen waterbeschikbaarheid per Zeeuws deelgebied in samenwerking met waterschap en belanghebbenden
-
Blz. 331
Water en bodem met kwaliteit, subdoel Duurzaam bodemgebruik en geen ongewenst bodemgebruik diepere ondergrond
-
Blz. 332
Uitvoeren 2 projecten per jaar duurzaam bodemgebruik met belanghebbenden en mede overheden
-
Blz. 333
Bescherming en informatievoorziening archeologische en aardkundige waarden
-
Blz. 334
Duurzaam bodemgebruik is als logisch onderdeel binnen de maatschappelijke opgaven voor het voetlicht geplaatst
-
Blz. 335
Klimaatadaptatie
-
Blz. 336
Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via realisatie groene daken vanaf 2019
-
Blz. 337
Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
-
Blz. 338
Uitvoeren klimaat stresstest provinciale eigendommen in 2019
-
Blz. 339
Stimuleren kennisuitwisselen en –deling tussen Zeeuwse partijen
-
Blz. 340
Bijdragen aan 6 gemeentelijke stresstesten
-
Blz. 341
Opstellen regionale adaptatiestrategie eind 2019
-
Blz. 342
Aanwijzen en normeren van “natte” en “droge” regionale keringen
-
Blz. 343
Deltawateren
-
Blz. 344
Bevorderen kennisuitwisseling, communicatie en samenwerking door actieve bijdrage aan en in het gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 345
Onderzoeken meekoppelkansen Grevelingenmeer
-
Blz. 346
Indien het Rijk een betekenisvol besluit over een zout VZM neemt: bijdragen aan alternatieve zoet-water maatregelen Volkerak-Zoommeer
-
Blz. 347
Blijvende inzet maatregelen verbeteren ecologische kwaliteit Volkerak-Zoommeer via Bestuur- en samenwerkingsovereenkomst
-
Blz. 348
Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
-
Blz. 349
Uitvoeren suppletie Roggenplaat.
-
Blz. 350
Afronding MIRT onderzoek integrale veiligheid Oosterschelde
-
Blz. 351
Start uitvoering herintroductie getij tbv ecologische kwaliteit op Grevelingenmeer: Vaststellen bestuursovereenkomst Grevelingen II (planuitwerking) en starten bestuursovereenkomst Grevelingen III (realisatiefase)
-
Blz. 352
Realisatie Roode Vaart maatregel
-
Blz. 353
Vaststellen knelpuntenanalyse zoet water beschikbaarheid
-
Blz. 354
Uitvoeren studie Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde
-
Blz. 355
Energietransitie
-
Blz. 356
Eind 2020 wordt in de nieuwe Omgevingsvisie Zeeland ruimte geboden voor een succesvolle energietransitie en circulaire gebiedsontwikkeling
-
Blz. 357
Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen van € 10 miljoen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen uit de Regionale Energiestrategie (RES)
-
Blz. 358
We geven zelf het goede voorbeeld: de Provincie Zeeland koopt maatschappelijk verantwoord in volgens de doelen die GS hebben gesteld in het actieplan MVI 2017-2020
-
Blz. 359
Eind 2018 is er een effectieve en efficiënte Zeeuwse samenwerkingsstructuur (“governance”) opgezet voor de energietransitie en deze werkt toe naar een gezamenlijke regionale energiestrategie (RES) die eind 2019 klaar is.
-
Blz. 360
Energietransitie. Subdoel: Opwekking 10,5 PJ duurzame energie in 2030
-
Blz. 361
We ondersteunen windpark Borssele op zee
-
Blz. 362
We realiseren wind-, zon- en getijprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5 PJ duurzaam op te wekken (dat staat gelijk aan het volledige huidig elektrisch verbruik in Zeeland)
-
Blz. 363
We ondersteunen de realisatie van de getijdentestcentrale (TTC) Grevelingendam.
-
Blz. 364
We geven het omgevingsbeleid van de provincie Zeeland zo vorm, dat we oog hebben voor de Zeeuwse omgevingskwaliteiten maar er geen onnodige drempels worden opgeworpen voor opwekking van hernieuwbare energie.
-
Blz. 365
Energietransitie. Subdoel: Stimuleren CO2-arme mobiliteit en duurzaam GWW
-
Blz. 366
Met pilotprojecten doen we ervaring op met innovatieve vormen van duurzaam vervoer
-
Blz. 367
We faciliteren elektrisch vervoer door het ondersteunen van de uitrol van (snel) laadinfrastructuur en het vormgeven van Zeelandbreed beleid
-
Blz. 368
Voor de OV-concessie verkennen we de mogelijkheden voor zero emissie bij de vervanging van CNG bussen in 2020
-
Blz. 369
We verkennen kansen op gebied van zelfrijdende voertuigen en stimuleren actief initiatieven om auto’s te delen (van bezit naar gebruik, "Mobility as a Service").
-
Blz. 370
We geven uitvoering aan de Green Deal duurzaam GWW 2.0 en werken de aanbevelingen van het rapport van de CO2-footprint van de organisatie uit.
-
Blz. 371
We vertonen voorbeeldgedrag en zijn launching customer: denk aan het verduurzamen van onze eigen vloten zoals de fastferry en duurzame bedrijfsvoering zoals inkoop, openbare verlichting en sluizen en bruggen.
-
Blz. 372
Energietransitie. Subdoel: Realiseren aardgasloze verwarming (Gebouwde omgeving)
-
Blz. 373
Samen met gemeenten werken we in het "Zeeuws energieakkoord" aan het verduurzamen van particuliere woningen
-
Blz. 374
We doen samen met partners pilotprojecten aardgasloze wijken en leren hiervan voor de toekomst. Dit doen we o.a. door de inzet van een energiemakelaar voor restwarmte (waarvoor we EU-subsidie krijgen)
-
Blz. 375
We verkennen hoe we samen met partners het verduurzamen van bedrijventerreinen, recreatief vastgoed, huurwoningen en maatschappelijk vastgoed kunnen aanjagen.
-
Blz. 376
Energietransitie. Subdoel: Stimuleren energietransitie in de industrie
-
Blz. 377
We ondersteunen de energietransitie bij industriële bedrijven via het platform Smart Delta Resources (SDR).
-
Blz. 378
We voeren samen met het bedrijfsleven en Vlaamse overheden het CUST-project uit, een grootschalige verkenning van de voor de energietransitie benodigde buisleidinginfrastructuur.
-
Blz. 379
Via het programma Ambitie 2030 en het project Symbiosis for Growth stimuleren we dat MKB-bedrijven in de havens en daarbuiten door samenwerking toewerken naar CO2-reductie maatregelen
-
Blz. 380
We zorgen er samen met de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) voor dat vergunningverlening, handhaving en toezicht op gebied van energiebesparing (vaak gekoppeld aan milieuvergunningen) adequaat uitgevoerd worden
-
Blz. 381
Biobased economy (Meer gebruik van groene grondstoffen)
-
Blz. 382
We stimuleren meer biobased innovaties bij/door MKB’ers
-
Blz. 383
We nemen deel aan stichting Biobased Delta, die o.a. grootschalige businesscases ontwikkelt (zoals Redefinery, Sugar Delta, bio-aromaten) met grote bedrijven en MKB.
-
Blz. 384
We helpen mee aan de doorontwikkeling van de Biobased Innovation Garden
-
Blz. 385
We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland
-
Blz. 386
We stimuleren biobased onderwijs en onderzoek, zoals goede verankering in JRC/Bèta Campus en Center of Expertise(CoE) Biobased Economy (Avans/HZ)
-
Blz. 387
Circulaire economie (Sluiten -regionale- kringlopen)
-
Blz. 388
We voeren het project "Circulair beleven" uit: circulair bouwen in de verblijfsrecreatie
-
Blz. 389
We werken aan een toekomstbeeld ‘circulaire havens 2030’ (Sloe- en Kanaalzone) én circulaire ontwikkeling in de gebiedsagenda Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 390
We realiseren tenminste 1 circulair project in de industrie en 1 in maintenance
-
Blz. 391
Trendindicatoren
-
Blz. 392
Doelindicatoren
-
Blz. 393
Wat mag het kosten?
-
Blz. 394
1.9.1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 395
Inleiding
-
Blz. 396
Speerpunten
-
Blz. 397
Kengetallen
-
Blz. 398
Beleidskader
-
Blz. 399
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 400
Uitkering provinciefonds
-
Blz. 401
Dividend
-
Blz. 402
Saldo financieringsfunctie
-
Blz. 403
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 404
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 405
1.9.2 Kosten van overhead
-
Blz. 406
Inleiding
-
Blz. 407
Beleidskader
-
Blz. 408
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 409
Invulling overhead begroting
-
Blz. 410
Personeel
-
Blz. 411
Huisvesting
-
Blz. 412
ICT-middelen
-
Blz. 413
Overige overhead
-
Blz. 414
Bijdragen verbonden partijen
-
Blz. 415
Definitie overhead
-
Blz. 416
Uitgangspunten
-
Blz. 417
Wat mag het kosten?
-
Blz. 418
Paragrafen
-
Blz. 419
2.1 Provinciale heffingen
-
Blz. 420
Inleiding
-
Blz. 421
Beleid
-
Blz. 422
Wijzigingen ten opzichte van beleid vorig jaar
-
Blz. 423
Lokale lastendruk
-
Blz. 424
Gerealiseerde opbrengsten 2019
-
Blz. 425
Beleidskader
-
Blz. 426
Heffingen provincie
-
Blz. 427
Belastingen
-
Blz. 428
Heffingen
-
Blz. 429
Leges
-
Blz. 430
Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
-
Blz. 431
2.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 432
Inleiding en uitgangspunten
-
Blz. 433
Kernpunten
-
Blz. 434
Risico's
-
Blz. 435
Beleidskader
-
Blz. 436
Beleid
-
Blz. 437
Risicobereidheid
-
Blz. 438
Wijzigingen ten opzichte van 2018
-
Blz. 439
Risico-inventarisatie
-
Blz. 440
Verloopoverzicht risico's t.o.v. 2018
-
Blz. 441
Benodigde risicobuffer
-
Blz. 442
Beschikbare risicobuffer
-
Blz. 443
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 444
Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
-
Blz. 445
Kengetallen
-
Blz. 446
2.3 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 447
Inleiding
-
Blz. 448
Speerpunten
-
Blz. 449
Acties
-
Blz. 450
Beleidskader
-
Blz. 451
Infrastructuur
-
Blz. 452
Onderhoudskosten infrastructuur
-
Blz. 453
(Vervangings)investeringen infrastructuur
-
Blz. 454
Provinciale gebouwen
-
Blz. 455
Fietsvoetveer
-
Blz. 456
(Vervangings)investeringen fietsvoetveer
-
Blz. 457
Kantoorgebouwen, waaronder Provinciehuis
-
Blz. 458
BRIM-subsidie
-
Blz. 459
2.4 Financiering
-
Blz. 460
Inleiding
-
Blz. 461
Speerpunten
-
Blz. 462
Kengetallen
-
Blz. 463
Beleidskader
-
Blz. 464
Beleid
-
Blz. 465
Wijzigingen ten opzicht van beleid 2018
-
Blz. 466
Schatkistbankieren
-
Blz. 467
Risicobeheer vlottende schuld
-
Blz. 468
Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
-
Blz. 469
Financieringsbehoefte
-
Blz. 470
Huidige situatie SWAP
-
Blz. 471
Rentetoerekening
-
Blz. 472
Overzicht verstrekte geldleningen
-
Blz. 473
2.5 Bedrijfsvoering
-
Blz. 474
Samen werken aan maatschappelijke opgaven
-
Blz. 475
Speerpunten
-
Blz. 476
Beleidskader
-
Blz. 477
Verbeteren in de nieuwe manier van werken door te leren van de praktijk
-
Blz. 478
Strategisch personeelsbeleid: talentontwikkeling en duurzame inzetbaarheid
-
Blz. 479
Dynamiek in het personeelsbestand
-
Blz. 480
Gastvrijheid in het Provinciehuis
-
Blz. 481
Maatschappelijk verantwoord inkopen
-
Blz. 482
Algemene Verordening Gegevensbescherming
-
Blz. 483
Cybercrime
-
Blz. 484
Continuiteitsmaatregelen Corona-virus (COVID-19)
-
Blz. 485
Bedrijfsvoering in cijfers
-
Blz. 486
Personeel
-
Blz. 487
Opbouw personeelsbestand
-
Blz. 488
Participatiewet
-
Blz. 489
Stages
-
Blz. 490
Ziekteverzuim
-
Blz. 491
Externe inhuur
-
Blz. 492
Externe dienstverlening
-
Blz. 493
Controlfunctie
-
Blz. 494
Rechtmatigheid
-
Blz. 495
Begrotingscriterium
-
Blz. 496
Voorwaardencriterium
-
Blz. 497
M&O-criterium
-
Blz. 498
2.6 Verbonden partijen
-
Blz. 499
Inleiding
-
Blz. 500
Visie en beleid
-
Blz. 501
Speerpunten
-
Blz. 502
Kengetallen
-
Blz. 503
Beleidskader
-
Blz. 504
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 505
Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
-
Blz. 506
Vestigingsplaats
-
Blz. 507
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 508
Publiek belang
-
Blz. 509
Programma begroting
-
Blz. 510
Bestuurlijk belang
-
Blz. 511
Doelstelling
-
Blz. 512
Bezoldiging
-
Blz. 513
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 514
Financieel resultaat
-
Blz. 515
Dividenduitkering
-
Blz. 516
Financieel belang
-
Blz. 517
Eigen vermogen
-
Blz. 518
Vreemd vermogen
-
Blz. 519
Risico's
-
Blz. 520
Gemeentelijke vervoerscentrale Zeeland B.V.
-
Blz. 521
Vestigingsplaats
-
Blz. 522
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 523
Publiek belang
-
Blz. 524
Programma begroting
-
Blz. 525
Bestuurlijk belang
-
Blz. 526
Doelstelling
-
Blz. 527
Bezoldiging
-
Blz. 528
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 529
Financieel resultaat
-
Blz. 530
Dividenduitkering
-
Blz. 531
Financieel belang
-
Blz. 532
Eigen vermogen
-
Blz. 533
Vreemd vermogen
-
Blz. 534
Risico's
-
Blz. 535
Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)
-
Blz. 536
Vestigingsplaats
-
Blz. 537
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 538
Publiek belang
-
Blz. 539
Programma begroting
-
Blz. 540
Bestuurlijk belang
-
Blz. 541
Doelstelling
-
Blz. 542
Bezoldiging
-
Blz. 543
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 544
Financieel resultaat
-
Blz. 545
Dividenduitkering
-
Blz. 546
Financieel belang
-
Blz. 547
Eigen vermogen
-
Blz. 548
Vreemd vermogen
-
Blz. 549
Risico's
-
Blz. 550
N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)
-
Blz. 551
Vestigingsplaats
-
Blz. 552
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 553
Publiek belang
-
Blz. 554
Programma begroting
-
Blz. 555
Bestuurlijk belang
-
Blz. 556
Doelstelling
-
Blz. 557
Bezoldiging
-
Blz. 558
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 559
Financieel resultaat
-
Blz. 560
Dividenduitkering
-
Blz. 561
Financieel belang
-
Blz. 562
Eigen vermogen
-
Blz. 563
Vreemd vermogen
-
Blz. 564
Risico's
-
Blz. 565
N.V. Westerscheldetunnel (WST)
-
Blz. 566
Vestigingsplaats
-
Blz. 567
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 568
Publiek belang
-
Blz. 569
Programma begroting
-
Blz. 570
Bestuurlijk belang
-
Blz. 571
Doelstelling
-
Blz. 572
Bezoldiging
-
Blz. 573
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 574
Financieel resultaat
-
Blz. 575
Dividenduitkering
-
Blz. 576
Financieel belang
-
Blz. 577
Eigen vermogen
-
Blz. 578
Vreemd vermogen
-
Blz. 579
Risico's
-
Blz. 580
Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)
-
Blz. 581
Vestigingsplaats
-
Blz. 582
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 583
Publiek belang
-
Blz. 584
Programma begroting
-
Blz. 585
Bestuurlijk belang
-
Blz. 586
Doelstelling
-
Blz. 587
Bezoldiging
-
Blz. 588
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 589
Financieel resultaat
-
Blz. 590
Dividenduitkering
-
Blz. 591
Financieel belang
-
Blz. 592
Eigen vermogen
-
Blz. 593
Vreemd vermogen
-
Blz. 594
Risico's
-
Blz. 595
North Sea Port SE (voorheen Zeeland Seaports)
-
Blz. 596
Vestigingsplaats
-
Blz. 597
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 598
Publiek belang
-
Blz. 599
Programma begroting
-
Blz. 600
Bestuurlijk belang
-
Blz. 601
Doelstelling
-
Blz. 602
Bezoldiging
-
Blz. 603
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 604
Financieel resultaat
-
Blz. 605
Dividenduitkering
-
Blz. 606
Financieel belang
-
Blz. 607
Eigen vermogen
-
Blz. 608
Vreemd vermogen
-
Blz. 609
Risico's
-
Blz. 610
PZEM N.V. (voorheen DELTA N.V.)
-
Blz. 611
Vestigingsplaats
-
Blz. 612
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 613
Publiek belang
-
Blz. 614
Programma begroting
-
Blz. 615
Bestuurlijk belang
-
Blz. 616
Doelstelling
-
Blz. 617
Bezoldiging
-
Blz. 618
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 619
Financieel resultaat
-
Blz. 620
Dividenduitkering
-
Blz. 621
Financieel belang
-
Blz. 622
Eigen vermogen
-
Blz. 623
Vreemd vermogen
-
Blz. 624
Risico's
-
Blz. 625
Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
-
Blz. 626
Vestigingsplaats
-
Blz. 627
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 628
Publiek belang
-
Blz. 629
Programma begroting
-
Blz. 630
Bestuurlijk belang
-
Blz. 631
Doelstelling
-
Blz. 632
Bezoldiging
-
Blz. 633
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 634
Financieel resultaat
-
Blz. 635
Dividenduitkering
-
Blz. 636
Financieel belang
-
Blz. 637
Eigen vermogen
-
Blz. 638
Vreemd vermogen
-
Blz. 639
Risico's
-
Blz. 640
Tractaatweg B.V.
-
Blz. 641
Vestigingsplaats
-
Blz. 642
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 643
Publiek belang
-
Blz. 644
Programma begroting
-
Blz. 645
Bestuurlijk belang
-
Blz. 646
Doelstelling
-
Blz. 647
Bezoldiging
-
Blz. 648
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 649
Financieel resultaat
-
Blz. 650
Dividenduitkering
-
Blz. 651
Financieel belang
-
Blz. 652
Eigen vermogen
-
Blz. 653
Vreemd vermogen
-
Blz. 654
Risico's
-
Blz. 655
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
-
Blz. 656
Vestigingsplaats
-
Blz. 657
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 658
Publiek belang
-
Blz. 659
Programma begroting
-
Blz. 660
Bestuurlijk belang
-
Blz. 661
Doelstelling
-
Blz. 662
Bezoldiging
-
Blz. 663
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 664
Financieel resultaat
-
Blz. 665
Dividenduitkering
-
Blz. 666
Financieel belang
-
Blz. 667
Eigen vermogen
-
Blz. 668
Vreemd vermogen
-
Blz. 669
Risico's
-
Blz. 670
Westerschelde Ferry B.V.
-
Blz. 671
Vestigingsplaats
-
Blz. 672
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 673
Publiek belang
-
Blz. 674
Programma begroting
-
Blz. 675
Bestuurlijk belang
-
Blz. 676
Doelstelling
-
Blz. 677
Bezoldiging
-
Blz. 678
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 679
Financieel resultaat
-
Blz. 680
Dividenduitkering
-
Blz. 681
Financieel belang
-
Blz. 682
Eigen vermogen
-
Blz. 683
Vreemd vermogen
-
Blz. 684
Risico's
-
Blz. 685
Zeeland Seaports (ZSP)
-
Blz. 686
Vestigingsplaats
-
Blz. 687
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 688
Publiek belang
-
Blz. 689
Programma begroting
-
Blz. 690
Bestuurlijk belang
-
Blz. 691
Doelstelling
-
Blz. 692
Bezoldiging
-
Blz. 693
Aandeelhouderstrategie
-
Blz. 694
Financieel resultaat
-
Blz. 695
Dividenduitkering
-
Blz. 696
Financieel belang
-
Blz. 697
Eigen vermogen
-
Blz. 698
Vreemd vermogen
-
Blz. 699
Risico's
-
Blz. 700
2.7 Grondbeleid
-
Blz. 701
Inleiding
-
Blz. 702
Beleid
-
Blz. 703
Speerpunten
-
Blz. 704
Opgaven
-
Blz. 705
Beleidskader
-
Blz. 706
Resultaten, winst en risico's
-
Blz. 707
Jaarrekening 2019
-
Blz. 708
Balans per 31 december 2019
-
Blz. 709
Activa
-
Blz. 710
Passiva
-
Blz. 711
Algemene toelichting
-
Blz. 712
Rechtmatigheid
-
Blz. 713
Autorisatie achteraf
-
Blz. 714
Onvoorzien
-
Blz. 715
Verklaring rekeningsaldo
-
Blz. 716
Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 717
Tabel baten en lasten inclusief begrotingsafwijkingen
-
Blz. 718
Niet in de balans opgenomen verplichtingen en rechten
-
Blz. 719
Toelichting
-
Blz. 720
Overzicht van garantstellingen en borgstellingen
-
Blz. 721
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 722
Thermphos
-
Blz. 723
Garantstelling North Sea Port SE (NSP)
-
Blz. 724
Garantstelling gemeente Hulst in verband met Perkpolder
-
Blz. 725
Garantstelling leningen nieuwe stichting ZB
-
Blz. 726
Convenantmiddelen Groenfonds
-
Blz. 727
Regiobijdrage gronden Marinierskazerne
-
Blz. 728
Lease- en huurcontracten
-
Blz. 729
Rijksdienst voor ondernemend Nederland
-
Blz. 730
Subsidies onder opschortende voorwaarden
-
Blz. 731
Pensioenverplichtingen
-
Blz. 732
Renterisico
-
Blz. 733
Instandhouding Westerscheldetunnel
-
Blz. 734
Persoonlijk ontwikkel budget
-
Blz. 735
Westerschelde Ferry B.V.
-
Blz. 736
Niet uit balans blijkende rechten
-
Blz. 737
Uitvoeringsovereenkomst HZ inzake JRC
-
Blz. 738
Toelichting op de balans
-
Blz. 739
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 740
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 741
Verantwoording subsidies
-
Blz. 742
Activering van directe apparaatskosten aan materiële vaste activa
-
Blz. 743
Vaste activa
-
Blz. 744
Algemeen
-
Blz. 745
Materiële vaste activa
-
Blz. 746
Duurzame waardevermindering van vaste activa
-
Blz. 747
Buitengebruik gestelde vaste activa
-
Blz. 748
Afschrijvingen
-
Blz. 749
Erfpacht
-
Blz. 750
Financiële vaste activa
-
Blz. 751
Vlottende activa
-
Blz. 752
Voorraden
-
Blz. 753
Onderhanden werk, bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 754
Gereed product- en handelsgoederen
-
Blz. 755
Grondbank Zeeland
-
Blz. 756
Grondbank landbouw flankerend beleid
-
Blz. 757
Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 758
Schatkistbankieren
-
Blz. 759
Liquide middelen
-
Blz. 760
Overlopende activa
-
Blz. 761
Uitkeringen met specifiek bestedingsdoel
-
Blz. 762
Vaste passiva
-
Blz. 763
Algemeen
-
Blz. 764
Eigen vermogen
-
Blz. 765
Reserves
-
Blz. 766
Voorzieningen
-
Blz. 767
Vaste schulden, met een rente typische looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 768
Vlottende passiva
-
Blz. 769
Algemeen
-
Blz. 770
Netto-vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 771
Overlopende passiva
-
Blz. 772
Motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 773
Vennootsschapsbelasting
-
Blz. 774
Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 775
Inleiding
-
Blz. 776
Het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 777
Begrotingsafwijkingen programma 1 Grote projecten
-
Blz. 778
1. Grote projecten analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 779
Begrotingsafwijkingen programma 2 Fysieke leefomgeving
-
Blz. 780
2. Fysieke leefomgeving analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 781
Begrotingsafwijkingen programma 3 Landelijk gebied, natuur en landbouw
-
Blz. 782
3. Landelijk gebied, natuur en landbouw analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 783
Begrotingsafwijkingen programma 4 Regionale economie
-
Blz. 784
4. Regionale economie analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 785
Begrotingsafwijkingen programma 5 Regionale bereikbaarheid en leefbaarheid
-
Blz. 786
5. Regionale bereikbaarheid en leefbaarheid analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 787
Begrotingsafwijkingen programma 6 Culturele infrastructuur en monumenten
-
Blz. 788
6 Culturele infrastructuur en monumenten analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 789
Begrotingsafwijkingen programma 7 Bestuur
-
Blz. 790
7 Bestuur analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 791
Begrotingsafwijkingen programma 8 Klimaat en energie
-
Blz. 792
8 Klimaat en energie analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 793
Begrotingsafwijkingen programma 90 Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 794
90 Algemene dekkingsmiddelen analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 795
Begrotingsafwijkingen programma 96 Overhead
-
Blz. 796
96 Overhead analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 797
Begrotingsafwijkingen programma 98 Reserves
-
Blz. 798
98 Reserves analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 799
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 800
Inleiding
-
Blz. 801
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 802
Inleiding
-
Blz. 803
Tabel structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 804
Bezoldiging topfunctionarissen
-
Blz. 805
Leidinggevende topfunctionarissen met en zonder (vanaf 13 maanden) dienstbetrekking
-
Blz. 806
Anti-cumulatiebepaling
-
Blz. 807
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 808
Gebeurtenissen
-
Blz. 809
Marinierskazerne
-
Blz. 810
COVID-19
-
Blz. 811
Bijlagen
-
Blz. 812
Bijlage 1: Staat van materiële en financiële vaste activa
-
Blz. 813
Inleiding
-
Blz. 814
Bijlage 2: Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
-
Blz. 815
Inleiding
-
Blz. 816
Bijlage 3: Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 817
Inleiding
-
Blz. 818
Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 819
Bijlage 4: Staat van restant investeringskredieten
-
Blz. 820
Inleiding
-
Blz. 821
Tabel investeringskredieten
-
Blz. 822
Controleverklaring van de onafhankelijk accountant
-
Blz. 823
pagina 1
-
Blz. 824
pagina 2
-
Blz. 825
pagina 3
-
Blz. 826
pagina 4
-
Blz. 827
pagina 5
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap