-
Blz. 1
Begroting 2023
-
Blz. 2
Begroting 2023
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding begroting
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Begroting 2023 in één oogopslag
-
Blz. 7
Begroting 2022 in één oogopslag
-
Blz. 8
1-1 Grote projecten
-
Blz. 9
Inleiding Grote Projecten
-
Blz. 10
Grote projecten
-
Blz. 11
Mijlpalen 2023
-
Blz. 12
Uitgangspunten grote projecten
-
Blz. 13
Kader grote projecten
-
Blz. 14
Waterdunen
-
Blz. 15
Omschrijving
-
Blz. 16
Risico's
-
Blz. 17
Genomen besluiten
-
Blz. 18
Doelstelling
-
Blz. 19
Een oplossing voor kustveiligheid
-
Blz. 20
Een voor recreanten uiterst aantrekkelijk gebied
-
Blz. 21
Afronding en nazorg van het project
-
Blz. 22
Natuurherstel van de Westerschelde
-
Blz. 23
Getijdenduiker volledig operationeel
-
Blz. 24
Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 25
Omschrijving
-
Blz. 26
Risico's
-
Blz. 27
Genomen besluiten
-
Blz. 28
Doelstelling
-
Blz. 29
Realiseren van ten minste 600 ha estuariene natuur conform de Herijking Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 30
Invulling geven aan de overige afspraken (landbouwflankerend beleid, opstarten van grensoverschrijdende samenwerking Zwinstreek, Grenspark, regionale impuls Hulst)
-
Blz. 31
Mogelijk maken van recreatief medegebruik in de Hedwigepolder (panoramaheuvel en bijbehorende infrastructuur)
-
Blz. 32
Na afronding van de projecten inregelen van het beheer en het opvolgen van projecten middels monitoring.
-
Blz. 33
Opvolgen van realisatie van de projecten Hedwigepolder en Zimmerman conform planning bij gunning.
-
Blz. 34
Overdracht van het natuurgedeelte van het deelproject Waterdunen (zie betreffende beschrijving groot project)
-
Blz. 35
Zanddijk
-
Blz. 36
Omschrijving
-
Blz. 37
Voortgang algemeen
-
Blz. 38
Risico's
-
Blz. 39
Genomen besluiten
-
Blz. 40
Doelstelling
-
Blz. 41
De verkeersveiligheid is verbeterd, de bereikbaarheid van Yerseke is vergroot en er is minder onderhoud nodig voor de N673.
-
Blz. 42
Samenwerkingsmogelijkheden zijn benut, de zogenaamde meekoppelkansen, ter verbetering van de spoorveiligheid en de behartiging van de belagen van de omgeving.
-
Blz. 43
Traverse Kapellebrug
-
Blz. 44
Omschrijving
-
Blz. 45
Voortgang algemeen
-
Blz. 46
Risico's
-
Blz. 47
Genomen besluiten
-
Blz. 48
Doelstelling
-
Blz. 49
Herinrichting van de Traverse Kapellebrug en daarbij zorgen voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Daarnaast het verkeer aanmoedigen om zich aan de maximumsnelheid te houden waardoor de verkeersveiligheid en leefbaarheid groter wordt.
-
Blz. 50
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 51
1-2 Strategische opgave
-
Blz. 52
Stikstof
-
Blz. 53
Omschrijving
-
Blz. 54
Ambitie
-
Blz. 55
Inzet
-
Blz. 56
Proces
-
Blz. 57
Te behalen resultaten 2023
-
Blz. 58
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 59
2 Programma Woonplaats Zeeland
-
Blz. 60
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 61
Speerpunten
-
Blz. 62
Beleidskader
-
Blz. 63
Reguliere taken
-
Blz. 64
Deltawateren
-
Blz. 65
Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
-
Blz. 66
Omgevingswet en Ruimtelijke Ordening
-
Blz. 67
Ruimtelijke kwaliteit versterken: Wonen
-
Blz. 68
Beter benutten van regionale bedrijventerreinen
-
Blz. 69
Doelstelling
-
Blz. 70
Law Delta
-
Blz. 71
Start proces van de benodigde ruimtelijke procedures samen met de gemeente Vlissingen en het Rijk.
-
Blz. 72
Uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de grondoverdracht.
-
Blz. 73
Voorbereiding omgevingswet
-
Blz. 74
Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
-
Blz. 75
Nieuwe interne- en externe samenwerkingsstructuren/werkprocessen.
-
Blz. 76
Voorbereidingsacties vormgeven en implementatie digitaal stelsel Omgevingswet
-
Blz. 77
Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
-
Blz. 78
Kwaliteit van ontwikkelingen rond de Deltawateren stimuleren.
-
Blz. 79
Kwaliteitsontwikkeling en toekomstbestendigheid
-
Blz. 80
Stimulering duurzaam toeristisch mobiliteitsnetwerk en verbeteren toeristische bereikbaarheid (spreiding in tijd en locaties), gekoppeld aan de opgave slimme mobiliteit en aan de regionale energiestrategie
-
Blz. 81
Stimulering Zeeland als jaarrond bestemming door het beter zichtbaar en vindbaar maken van toeristische informatie voor gasten en inwoners, gedurende het gehele jaar en van alle regio’s
-
Blz. 82
Milieu: woon- en werkklimaat zijn versterkt
-
Blz. 83
Uitvoeren Milieuprogramma 2023-2027
-
Blz. 84
Uitvoeren van het VTH-programma 2023-2027
-
Blz. 85
Water en Bodem met kwaliteit
-
Blz. 86
Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
-
Blz. 87
Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
-
Blz. 88
Bescherming en informatievoorziening archeologische en aardkundige waarden
-
Blz. 89
Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
-
Blz. 90
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in het provinciaal waterprogramma.
-
Blz. 91
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwantiteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
-
Blz. 92
Zoeken naar synergie mogelijkheden met provinciale opgaven.
-
Blz. 93
Deltawateren
-
Blz. 94
Bevorderen kennisuitwisseling, communicatie en samenwerking door actieve bijdrage aan en in het gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 95
Herbezinning op inzet gebiedspartijen voor Volkerak-Zoommeer naar aanleiding van gewijzigde rijksinzet
-
Blz. 96
Leveren actieve bijdrage aan de verdere planvorming voor het Grevelingenmeer
-
Blz. 97
Uitgevoerde studie Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde doorvertalen
-
Blz. 98
Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
-
Blz. 99
Voorbereiden suppletie Galgenplaat door inzet op verwerven van een EU-cofinancieringsbijdrage voor de uitvoering
-
Blz. 100
Ruimtelijke kwaliteit: wonen
-
Blz. 101
Aanpak van flexwonen en huisvesting buitenlandse werknemers
-
Blz. 102
Aanpak verduurzaming woningvoorraad onder andere uitvoeren energiescans en de inzet van duurzaamheidsleningen
-
Blz. 103
Zorgdragen voor de actualisatie van de regionale woningmarktafspraken
-
Blz. 104
De gemeenten faciliteren bij de versterking van de binnensteden
-
Blz. 105
Monitoring van de ontwikkelingen in de woningvoorraad en woningbouwplannen
-
Blz. 106
Uitvoering van de subsidieregeling Provinciale Impuls Wonen
-
Blz. 107
Uitvoering van de subsidieregeling hergebruik leegstaande panden (HELP)
-
Blz. 108
Uitvoeren van de regeling gebiedsgerichte projecten
-
Blz. 109
Samen met gemeenten uitvoeren actielijnen van de Zeeuwse woonagenda
-
Blz. 110
Actualisatie van de kwalitatieve woningvraag op basis van de demografische prognose 2022
-
Blz. 111
Samen met Rijk en gemeenten uitvoering geven aan de Zeeuwse Woondeal
-
Blz. 112
Ruimtelijke kwaliteit versterken: impuls bedrijventerreinen
-
Blz. 113
Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
-
Blz. 114
Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
-
Blz. 115
Uitvoering van de subsidieregeling Planvorming en Procesondersteuning
-
Blz. 116
Uitvoering van de subsidieregeling Fysieke maatregelen
-
Blz. 117
Trendindicatoren
-
Blz. 118
Doelindicatoren
-
Blz. 119
Wat mag het kosten?
-
Blz. 120
3 Programma Balans in landelijk gebied
-
Blz. 121
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 122
Speerpunten
-
Blz. 123
Beleidskader
-
Blz. 124
Reguliere taken
-
Blz. 125
Maatschappelijk effect
-
Blz. 126
Doelstelling
-
Blz. 127
Realisatie Natuurnetwerk
-
Blz. 128
Blijven toepassen algemene uitgangspunten onder andere verwerving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw.
-
Blz. 129
Continuering inzet Kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland
-
Blz. 130
Versnelling van realisatie van de resterende natuurontwikkelingsopgave door middel van aanbod en kansen die zich voordoen
-
Blz. 131
Natuurbeheer en natuurbescherming
-
Blz. 132
Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Wet natuurbescherming en de Wet ruimtelijke ordening (Natuurnetwerk Zeeland) en de keuzes in de beleidsnota Natuurwetgeving
-
Blz. 133
Bestrijding van schadeveroorzakende soorten en zorgdragen voor de uitkering van schadevergoedingen voor fauna
-
Blz. 134
Evalueren onderzoek RUD Zeeland naar een adequaat uitvoeringsniveau van het natuurtoezicht in Zeeland, na evaluatie vervolgacties bepalen.
-
Blz. 135
Het verlenen van subsidie voor functieverandering en inrichting van nieuwe natuur en herstel van bestaande natuur op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap met SKNL of nog nieuw te ontwikkelen instrumentarium.
-
Blz. 136
Monitoring van natuurgebieden conform landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
-
Blz. 137
Provinciale aanpak invasieve exoten door middel van preventie, eliminatie en beheer opstellen, en het uitvoeren van tenminste twee bestrijdingsacties.
-
Blz. 138
Uitvoeren van minimaal drie projecten op het gebied van actief soortenbeleid.
-
Blz. 139
Uitwerken van de uitkomsten van de Passende Beoordelingen voor het snijden en rapen van zeegroenten en schelpdieren, evenementen vliegbewegingen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving.
-
Blz. 140
Vergoeden en aansturen van agrarisch natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur en daardoor een substantiële bijdrage te leveren aan de biodiversiteit en het landschap buiten de natuurgebieden.
-
Blz. 141
Vergoeden en aansturen van natuurbeheer op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap middels de kaders uit het Natuurbeheerplan
-
Blz. 142
Zorgdragen voor het opstellen van Natura 2000 beheerplannen; vaststellen van de laatste beheerplannen Manteling van Walcheren en Kop van Schouwen; starten met het actualiseren van de overige beheerplannen in relatie tot de stikstofproblematiek
-
Blz. 143
De mogelijkheid onderzoeken voor het instellen van een subsidieregeling voor wolf-werende maatregelen.
-
Blz. 144
Natuurherstel
-
Blz. 145
Uitvoeren van tenminste vijf projecten gericht op herstel- en instandhoudingsmaatregelen in Natura2000-gebieden met als doel het effect van de uitstoot van stikstof te verminderen en de natuur te behouden en te versterken
-
Blz. 146
Uitvoeren van drie of meer nazorgproject in of nabij Natura2000-gebieden
-
Blz. 147
Natuurbeleving, -verbreding en -verbinding
-
Blz. 148
Continueren van de 90% toegankelijkheid/beleefbaarheid van de natuurgebieden
-
Blz. 149
Het stimuleren van maatschappelijke initiatieven op het vlak van natuur en landschap en het betrekken van vrijwilligers bij de natuur
-
Blz. 150
Het totaal aan voorzieningen, activiteiten, bezienswaardigheden en programma’s op het gebied van natuurbeleving is op één plaats vindbaar en duidelijke en overzichtelijk ontsloten
-
Blz. 151
In de praktijk brengen in samenwerking met natuurorganisaties en toeristisch-recreatieve organisaties van de in 2019 ontwikkelde branding strategie
-
Blz. 152
In of bij ten minste twee natuurgebieden extra (recreatieve) voorzieningen aanbrengen om de beleving van de natuur te vergroten
-
Blz. 153
Ondersteunen van het Nationaal Park Oosterschelde bij de uitvoering van het projectplan voor de doorontwikkeling van het Park
-
Blz. 154
Opstellen van een bidbook ter verkrijging van de UNESCO Geopark status en de meerwaarde te onderzoeken
-
Blz. 155
Een Zeeuwse uitwerking geven aan de agenda "Natuurinclusief".
-
Blz. 156
Het integreren van en meer natuur-inclusief maken van minimaal 3 bestaande subsidieregelingen die de Provincie Zeeland nu heeft.
-
Blz. 157
De bestaande 2700 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd
-
Blz. 158
Een volhoudbare landbouw
-
Blz. 159
In 2022 zullen we tenminste twee KPI's in gebruik nemen die het mogelijk maken het landbouwbeleid te monitoren op basis van objectieve gegevens.
-
Blz. 160
Ondersteunen van minimaal één initiatief dat zich richt op de doelstelling voor de biologische sector
-
Blz. 161
Ondersteunen van tenminste drie programma’s ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
-
Blz. 162
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op de doelstelling voor het versterken van de positie van de boer in de keten
-
Blz. 163
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen voor een betere bodemstructuur en bodemvruchtbaarheid
-
Blz. 164
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
-
Blz. 165
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op eiwittransitie
-
Blz. 166
Het optimaliseren van het zoetwatersysteem voor de Zeeuwse landbouwbouwsector
-
Blz. 167
Verbeteren agrarische structuur, tenminste 300 ha kavelruilen
-
Blz. 168
Trendindicatoren
-
Blz. 169
Doelindicatoren
-
Blz. 170
Wat mag het kosten?
-
Blz. 171
4 Programma Ondernemend Zeeland
-
Blz. 172
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 173
Speerpunten
-
Blz. 174
Reguliere taken
-
Blz. 175
Beleidskader
-
Blz. 176
Maatschappelijk effect
-
Blz. 177
Doelstelling
-
Blz. 178
Concurrentiepositie logistiek
-
Blz. 179
De energietransitie is een ingrijpend proces. Integrale samenwerking tussen beleidsvelden biedt voordelen.
-
Blz. 180
Inspelen op technologische & maatschappelijke veranderingen door het stimuleren van samenwerking tussen sectoren, regio’s en overheden. Met als doel de innovatie te stimuleren en “grote” projecten door de Zeeuwse regio te ontwikkelen & uit te voeren
-
Blz. 181
Realiseren van het Fiedlab Wind op Zee (Zephyros) in Zeeland
-
Blz. 182
Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, o.a. via Zeeland Connect
-
Blz. 183
Uitvoeren visie Logistiek i.s.m. Zeeland Connect en uitvoeren van de roadmap met 3 innovatielijnen, waaronder autonoom transport (varen en rijden) en verduurzamen Sector Transport en Logistiek (terminalfaciliteiten en laadinfra)
-
Blz. 184
Vertalen actieprogramma 2020 -2023 van de Topsector logistiek naar regionaal actieprogramma en uitvoering van de goederen vervoeragenda van het Ministerie van I&W, benutten “Haagse en Europese” Middelen.
-
Blz. 185
Arbeidsmarkt
-
Blz. 186
Aantrekken, scholen en trainen van kandidaten voor Zeeuwse sectoren (Techniekpact, Hospitalitypact, Zorgpact, Onderwijspact)
-
Blz. 187
Komen tot een soepele grensoverschrijdende arbeidsmarkt Zeeland – Vlaanderen
-
Blz. 188
Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
-
Blz. 189
Ontwikkelen van een gestructureerde aanpak gericht op het binden van jongeren aan de Zeeuwse arbeidsmarkt
-
Blz. 190
Opzetten van een warme ontvangst van arbeidsmigranten (uit binnen- en buitenland) (Expat Center, Zeeland Commissionair)
-
Blz. 191
Opzetten van toolbox voor werkgevers
-
Blz. 192
Concurrentiepositie Food
-
Blz. 193
Als voorzitter van het landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden spelen we een actieve rol in de ondersteuning van de visserijgemeenschappen.
-
Blz. 194
Ondersteunen van kansrijke innovaties en nieuwe ontwikkelingen in de visserij- en aquacultuursector die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde in de keten. Hiertoe ondersteunen we ten minste 4 initiatieven.
-
Blz. 195
Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur.
-
Blz. 196
Versterken van de Zeeuwse economische clusters agrofood en aquacultuur door middel van haalbaarheidsonderzoeken en demonstraties vanuit de provinciale innovatieregeling Zeeland in Stroomversnelling;
-
Blz. 197
We nemen actief deel in projecten om te komen tot nieuwe vormen van schelpdierkweek.
-
Blz. 198
Wij ondersteunen de netwerkorganisaties Zeker Zeeuws en Food Delta Zeeland in hun werkzaamheden de Zeeuwse Foodcluster verder te versterken;
-
Blz. 199
Concurrentiepositie Zeeuwse ondernemers
-
Blz. 200
Deelnemen aan platform ENZuid (Economisch Netwerk Zuid Nederland)
-
Blz. 201
Dockwize: uitvoering van de prestatieafspraken
-
Blz. 202
Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten
-
Blz. 203
Ondersteunen van de Zeeuwse ondernemers (starters en MKB)
-
Blz. 204
Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
-
Blz. 205
Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
-
Blz. 206
Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
-
Blz. 207
Campus Zeeland
-
Blz. 208
Onderbrengen onderzoeksprogramma Vlaanderen-Nederland Deltavraagstukken bij Delta Kenniscentrum
-
Blz. 209
Opening en start opleidingen aan het Joint Research Center
-
Blz. 210
Start Delta Kenniscentrum
-
Blz. 211
Verbinden tracks Engeneering en Innovation aan (Zeeuwse) onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur en bedrijfsleven/opgaven
-
Blz. 212
Versterken businessmodel, organiserend vermogen in intersectorale samenwerking tussen de al bestaande netwerken (professionaliseren en verbinden met eco-systeem)
-
Blz. 213
Versterken gehele onderwijs- en onderzoekskolom van PO - WO
-
Blz. 214
Innovatie infrastructuur en - fondsen
-
Blz. 215
Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
-
Blz. 216
Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
-
Blz. 217
Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
-
Blz. 218
Uitvoering geven aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 2.0
-
Blz. 219
Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
-
Blz. 220
Uitvoering geven aan de subsidieregeling Zeeland in Stroomversnelling.
-
Blz. 221
Marketing en Imago
-
Blz. 222
Continueren van de digitale marktbewerking dmv het platform www.zeeland.com en daaraan verbonden social media kanalen. Belangrijk hierbij is in contact te blijven met geïnteresseerde doelgroepen en het aantal fans van Zeeland verder uit te breiden.
-
Blz. 223
De bestaande positionering ‘Zeeland Land in Zee’ evalueren en waar nodig verder door ontwikkelen in producten en campagnes.
-
Blz. 224
Het uitvoeren van een nulmeting naar het Zeeuwse imago en de resultaten hiervan verwerken in een vernieuwde merkstrategie (positionering) en meenemen in de uitvoering.
-
Blz. 225
Het voeren van campagnes voor specifieke doelgroepen samen met regionale partners (product-markt combinaties) en meewerken aan campagnes van partners.
-
Blz. 226
Circulaire economie
-
Blz. 227
We helpen mee aan de doorontwikkeling van de Biobased Innovation Garden. Medio 2021 heeft het project een driejarige provinciale subsidie gekregen. De voortgang in 2022 verloopt conform planning.
-
Blz. 228
We nemen deel aan het ‘transitiepad Circular Delta’ als onderdeel van Smart Delta Rescources. Eerdere activiteiten van stichting Circular Biobased Delta zijn hierin ondergebracht (waaronder het ontwikkelen van grootschalige businesscases).
-
Blz. 229
We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland via ‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen’. SDG’s (Sustainable Development Goals) zijn hierin leidend.
-
Blz. 230
We stimuleren circulair bouwen via het ‘K&I netwerk circulair bouwen’ dat we begeleiden naar zelfstandigheid.
-
Blz. 231
We stimuleren circulaire innovaties bij MKB’ers door o.a. circulair/biobased innovatievouchers, het CIRCO project en het Symbioses 4 Growth (S4G) project.
-
Blz. 232
We werken aan de ‘duurzame havens’ samen met Portiz, NSP en Zeeuwse Milieufederatie waarbij we acties van de werkgroep Vitaal Sloegebied en Kanaalzone integreren.
-
Blz. 233
Samenwerking Zeeuwse Overheden
-
Blz. 234
IPO provinciale krachtenkaart en kansenkaart circulair
-
Blz. 235
Trendindicatoren
-
Blz. 236
Doelindicatoren
-
Blz. 237
Wat mag het kosten?
-
Blz. 238
5 Programma Mobiliteit op maat
-
Blz. 239
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 240
Speerpunten
-
Blz. 241
Beleidskader
-
Blz. 242
Reguliere taken
-
Blz. 243
Maatschappelijk effect
-
Blz. 244
Doelstelling
-
Blz. 245
Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
-
Blz. 246
De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders middels periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
-
Blz. 247
Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
-
Blz. 248
nadere uitwerking assetmanagement door actualisatie en implementatie uitvoeringsstrategieën
-
Blz. 249
Verbetering verkeersveiligheid
-
Blz. 250
Algemene coördinatietaken (monitoring, kennisoverdracht, beleidsontwikkeling, subsidies)
-
Blz. 251
We maken de provinciale infrastructuur veiliger en stimuleren andere Zeeuwse wegbeheerders hetzelfde te doen
-
Blz. 252
We maken het verkeer veiliger voor kwetsbare en onervaren weggebruikers
-
Blz. 253
We verminderen de risico’s van afleiding in het verkeer
-
Blz. 254
We verminderen de risico’s van vermenging van landbouwverkeer met ander verkeer
-
Blz. 255
We verminderen het aantal verkeersovertredingen.
-
Blz. 256
Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners
-
Blz. 257
De logistieke processen verbeteren door het toepassen van de nieuwe technologieën, de digitalisering van het bedrijfsleven te stimuleren en samenwerking en data-uitwisseling te promoten en initiëren
-
Blz. 258
Het verbeteren van de logistieke processen door het toepassen van corridormanagement
-
Blz. 259
Start planuitwerking Rail Gent Terneuzen en het inrichten van de organisatie daarvoor na afronding van de Europese CEF-studie 2020.
-
Blz. 260
Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
-
Blz. 261
Wegeninvesteringen
-
Blz. 262
Wegeninvesteringen op gestructureerde wijze programmeren, rekening houdend met de relevante ontwikkelingen (inhoudelijk, financieel, bestuurlijk)
-
Blz. 263
Bereikbaarheid voor de mensen
-
Blz. 264
Basisbereikbaarheid per openbaar vervoer op orde
-
Blz. 265
Door-ontwikkelen (openbaar) vervoer
-
Blz. 266
Uitvoering slimme mobiliteit
-
Blz. 267
Aanbesteding busconcessie.
-
Blz. 268
Data op orde.
-
Blz. 269
Living Lab Smart Mobility.
-
Blz. 270
Onderzoek deeltaxi.
-
Blz. 271
Ontwikkeling knooppunten.
-
Blz. 272
Stimuleren fietsgebruik.
-
Blz. 273
Uitwerking fijnmazige mobiliteit.
-
Blz. 274
Uitwerking mobiliteitscentrale.
-
Blz. 275
Trendindicatoren
-
Blz. 276
Doelindicatoren
-
Blz. 277
Wat mag het kosten?
-
Blz. 278
6 Programma Iedereen telt!
-
Blz. 279
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 280
Cultuur
-
Blz. 281
Speerpunten Cultuur
-
Blz. 282
Beleidskader
-
Blz. 283
Reguliere taken
-
Blz. 284
Maatschappelijk effect
-
Blz. 285
Leefbaarheid - Brede Welvaart
-
Blz. 286
Cultuurbegroting; vijf doelstellingen
-
Blz. 287
Doelstelling
-
Blz. 288
Toekomstbestendige culturele infrastructuur
-
Blz. 289
De Zeeuwse overheden en culturele instellingen intensiveren de afstemming en samenwerking op het gebied van cultuur.
-
Blz. 290
Het cultuurveld is vanuit de intrinsieke waarde verbonden met andere domeinen.
-
Blz. 291
Jaarlijks in afstemming met andere provinciale opgaven prestatieafspraken maken.
-
Blz. 292
Verbeteren samenwerking en verbinding met culturele organisaties buiten Zeeland
-
Blz. 293
Voortzetten van de Cultural Board Zeeland
-
Blz. 294
Zeeland heeft een dekkende museale infrastructuur waarbij de themamusea de regionale musea ondersteunen.
-
Blz. 295
Er is een Zeeuwse basisvoorziening gerealiseerd ter ondersteuning van de culturele infrastructuur
-
Blz. 296
Er is een vervolg gegeven aan de nulmeting door het ontwikkelen van een monitor van de Zeeuwse culturele infrastructuur.
-
Blz. 297
Cultureel erfgoed
-
Blz. 298
Provincie Zeeland verbetert de uitvoering van haar wettelijke taken en de bestuurlijke afspraken.
-
Blz. 299
Zeeland investeert in een kwalitatief hoog archeologisch depot met voldoende capaciteit, zowel in personeel als in faciliteiten.
-
Blz. 300
Het IBT beter laten functioneren waardoor problemen vroegtijdig worden opgespoord en proactief opgelost.
-
Blz. 301
De Provincie verleent subsidies in het kader van de Provinciale Onderzoeksagenda Archeologie Zeeland (POAZ)
-
Blz. 302
Het terugdringen van het aantal monumenten wat in matige of slechte staat verkeert, onder andere door het effectief inzetten van restauratiesubsidies en steunpuntfuncties.
-
Blz. 303
Stimuleren van doorontwikkeling en behoud van benodigde Zeeuwse ambachten
-
Blz. 304
De Erfgoedlijnen meer (laten) benutten om het verhaal van Zeeland te vertellen.
-
Blz. 305
Verduurzaming en herbestemming van erfgoed wordt ondersteund.
-
Blz. 306
Kunsten
-
Blz. 307
Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
-
Blz. 308
(Talent)ontwikkeling van en cultuureducatie voor jongeren
-
Blz. 309
Mede mogelijk maken vervoer naar musea van leerlingen uit het Primair Onderwijs
-
Blz. 310
Via prestatieafspraken met Stichting Cultuurkwadraat, Stichting Kinderkunstweek en HZ Cult verder uitbouwen van een eenduidige Zeeuwse aanpak cultuureducatie
-
Blz. 311
Ontwikkeling van een brede steunfunctie kunst en cultuur.
-
Blz. 312
Evenementen
-
Blz. 313
Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek, sport
-
Blz. 314
Gezond leven
-
Blz. 315
Plan van aanpak vakspecialisten in het primair onderwijs opstellen
-
Blz. 316
Implementeren van ‘Fly-kids’ (=leefstijlinstrument) 2-4 jaar in de kinderopvang, zodat een doorlopende lijn wordt gecreëerd met dataverzameling van de Zeeuws Brede Screening (MQ-scan)
-
Blz. 317
We ondersteunen tenminste 25 sportevenementen die passen bij het DNA van Zeeland en welke zorgen voor promotie van Zeeland en mensen in beweging brengen
-
Blz. 318
Implementatie van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur bij alle Zeeuwse gemeenten, teneinde een dekkend netwerk te realiseren, opdat iedere volwassenen van Zeeland, toegang kan krijgen tot sport, beweeg- en cultuuraanbod
-
Blz. 319
Leefbaarheid
-
Blz. 320
Four Freedoms Award Door Het Jaar Heen
-
Blz. 321
Impuls Participatie
-
Blz. 322
Jongerenparlement
-
Blz. 323
Kader Brede Welvaart
-
Blz. 324
Monitor Leven in Zeeland
-
Blz. 325
Versterking zorginfrastructuur en zorgketen
-
Blz. 326
Kader Zorg
-
Blz. 327
Trendindicatoren
-
Blz. 328
Doelindicatoren
-
Blz. 329
Wat mag het kosten?
-
Blz. 330
7 Programma Bestuur
-
Blz. 331
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 332
Speerpunten
-
Blz. 333
Beleidskader
-
Blz. 334
Reguliere taken
-
Blz. 335
Maatschappelijk effect
-
Blz. 336
Doelstelling
-
Blz. 337
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 338
Door inzet proportioneel toezicht op de gemeentelijke financiën en in dialoog met de gemeenten bevorderen van een gezonde financiële huishouding van gemeenten
-
Blz. 339
In nauw overleg met BZK en IPO en de agenda Toekomst van het Toezicht wordt het interbestuurlijk toezicht transparanter, uniformer en meer risicogericht vormgegeven
-
Blz. 340
We gaan onderzoeken of er aan de hand van indicatoren per generiek toezichtdomein, voor elke Zeeuwse gemeente de risico’s in kaart kunnen worden gebracht die aanleiding kunnen geven tot (bestuurlijke) interventie.
-
Blz. 341
Samenwerkend bestuur
-
Blz. 342
Bevorderen dat iedere regio een regiovisie vaststelt en in samenwerking tot uitvoering brengt
-
Blz. 343
Continueren bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
-
Blz. 344
Doorontwikkeling van het OZO opdat zij een bijdrage levert aan het verhogen van de bestuurskracht en de samenwerking tussen Zeeuwse overheden wordt versterkt
-
Blz. 345
Signalerend bestuur
-
Blz. 346
Uitvoering geven aan de strategische evenementen van de Provincie Zeeland gezamenlijk met externe partner (zoals de Haagse Dag, Oesterontmoeting en Nieuwjaarsbijeenkomst)
-
Blz. 347
Versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel door het beïnvloeden van beleidsontwikkeling en besluitvorming lobby Brussel en Den Haag
-
Blz. 348
Versterking van de samenwerking met Vlaanderen onder meer door actieve deelname en agendering van voor de provincie Zeeland relevante punten in grensgovernance, de Vlaams Nederlandse Delta, de Scheldemondraad en North Sea Port district.
-
Blz. 349
Sterk provinciaal bestuur
-
Blz. 350
Bestuur en politiek wordt transparanter, overheidsinformatie is beter vindbaar, uitwisselbaar en eenvoudig te ontsluiten.
-
Blz. 351
De volksvertegenwoordiging van Zeeland is zichtbaar en benaderbaar voor de Zeeuwse kiezer.
-
Blz. 352
Inwoners meer betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid de provincie.
-
Blz. 353
Provinciale Staten geven op een vernieuwende wijze invulling aan de rollen als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur.
-
Blz. 354
Weerbaar bestuur
-
Blz. 355
Door toepassing van het instrument “piramide naar fitte provincie” van Taskforce-RIEC bepalen wij de stappen die nog gezet moeten worden om een weerbare organisatie te worden
-
Blz. 356
De ingezette lijn van bouwen van een solide “Bibob infrastructuur” het en toepassen van de Wet Bibob wordt verdiept en geëvalueerd.
-
Blz. 357
Omgevingsdiensten RUD en DCMR geven in opdracht van de provincie mede uitvoering aan het beleidsplan aanpak ondermijning en het BIBOB beleid.
-
Blz. 358
De provincie is een integer handelende organisatie, die zich weerbaar opstelt tegen oneigenlijke invloeden en misbruik. We geven nader uitvoering aan het beleidsplan aanpak ondermijning en de in 2022 getekende Zeeuwse norm weerbare overheid.
-
Blz. 359
Trendindicatoren
-
Blz. 360
Doelindicatoren
-
Blz. 361
Wat mag het kosten?
-
Blz. 362
8 Programma Energie op klimaat!
-
Blz. 363
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 364
Speerpunten
-
Blz. 365
Beleidskader
-
Blz. 366
Maatschappelijk effect
-
Blz. 367
Energietransitie en Klimaatadaptatie
-
Blz. 368
Doelstelling
-
Blz. 369
Klimaatadaptatie en voldoende zoet water
-
Blz. 370
Bepalen norm en definitief stelsel regionale keringen en deze aanwijzen en verankeren in waterschaps- en provinciale verordeningen
-
Blz. 371
Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
-
Blz. 372
Robuustwatersysteem Zeeuws Vlaanderen; bij toekenning deelname in Horizon 2020 project
-
Blz. 373
Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via subsidieregeling realisatie groene daken
-
Blz. 374
Stimuleren medegebruik waterkeringen via Meer Met Dijken Doen en Parels
-
Blz. 375
Uitvoering geven aan het Zeeuws Deltaplan Zoet Water
-
Blz. 376
Uitvoering geven aan de Klimaatadaptatiestrategie Zeeland (KasZ)
-
Blz. 377
Uitvoeren verkenning naar provincie rol in het kader van de stijgende zeespiegel
-
Blz. 378
Energietransitie
-
Blz. 379
Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen van € 10 miljoen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen uit de Regionale Energiestrategie (RES)
-
Blz. 380
In het waterstofdossier geven we absolute prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse).
-
Blz. 381
Samen met gemeenten werken we in het "Zeeuws energieakkoord" aan het verduurzamen van particuliere woningen
-
Blz. 382
Uitvoering van en indien noodzakelijk actualisatie Omgevingsvisie Zeeland als kader voor succesvolle energietransitie en circulaire gebiedsontwikkeling.
-
Blz. 383
We doen samen met partners pilotprojecten aardgasloze wijken en leren hiervan voor de toekomst. Dit doen we o.a. door de inzet van een energiemakelaar voor restwarmte en het faciliteren van verder onderzoek.
-
Blz. 384
We faciliteren elektrisch vervoer door de uitrol van (snel)laadinfrastructuur te ondersteunen, door Zeeland-breed beleid vorm te geven, en door aan te sluiten bij landelijke initiatieven via de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
-
Blz. 385
We geven zelf het goede voorbeeld: de Provincie Zeeland koopt maatschappelijk verantwoord in volgens de doelen die GS hebben gesteld in het actieplan MVI 2021-2024
-
Blz. 386
We realiseren wind- en zonprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5 PJ duurzaam op te wekken (dat staat gelijk aan het volledige huidig elektrisch verbruik in Zeeland)
-
Blz. 387
We werken samen met bedrijven een strategie uit om tot een klimaatneutrale industrie te komen (via SDR, het platform Smart Delta Resources).
-
Blz. 388
Trendindicatoren
-
Blz. 389
Doelindicatoren
-
Blz. 390
Wat mag het kosten?
-
Blz. 391
9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 392
Inleiding
-
Blz. 393
Speerpunten
-
Blz. 394
Kengetallen
-
Blz. 395
Beleidskader
-
Blz. 396
Doelstelling
-
Blz. 397
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 398
Provinciefonds
-
Blz. 399
Dividend
-
Blz. 400
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 401
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 402
Wat mag het kosten?
-
Blz. 403
9-2 Kosten van overhead
-
Blz. 404
Inleiding
-
Blz. 405
Beleidskader
-
Blz. 406
Uitgangspunten
-
Blz. 407
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 408
Invulling overhead begroting
-
Blz. 409
Wat mag het kosten?
-
Blz. 410
Paragrafen
-
Blz. 411
Paragraaf Provinciale heffingen
-
Blz. 412
Inleiding
-
Blz. 413
Beleid
-
Blz. 414
Wijzigingen vergeleken met het beleid van vorig jaar
-
Blz. 415
Lokale lastendruk
-
Blz. 416
Geraamde opbrengsten
-
Blz. 417
Beleidskader
-
Blz. 418
Heffingen provincie
-
Blz. 419
Belastingen
-
Blz. 420
Heffingen
-
Blz. 421
Leges
-
Blz. 422
Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
-
Blz. 423
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 424
Inleiding en uitgangspunten
-
Blz. 425
Kernpunten
-
Blz. 426
Beleidskader
-
Blz. 427
Beleid
-
Blz. 428
Risico's
-
Blz. 429
Benodigde risicobuffer
-
Blz. 430
Beschikbare risicobuffer
-
Blz. 431
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 432
Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
-
Blz. 433
Ontwikkeling risicobuffer en risicoprofiel
-
Blz. 434
Kengetallen
-
Blz. 435
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 436
Inleiding
-
Blz. 437
Speerpunten
-
Blz. 438
Acties
-
Blz. 439
Beleidskader
-
Blz. 440
Infrastructuur
-
Blz. 441
Provinciale gebouwen
-
Blz. 442
Paragraaf Financiering
-
Blz. 443
Inleiding
-
Blz. 444
Beleid
-
Blz. 445
Speerpunten
-
Blz. 446
Kengetallen
-
Blz. 447
Beleidskader
-
Blz. 448
Schatkistbankieren
-
Blz. 449
Risicobeheer vlottende schuld
-
Blz. 450
Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
-
Blz. 451
Financieringsbehoefte en rentelasten
-
Blz. 452
Huidige situatie SWAP
-
Blz. 453
Rentetoerekening
-
Blz. 454
Overzicht verstrekte geldleningen
-
Blz. 455
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 456
Samen slimmer voor Zeeland
-
Blz. 457
Kengetallen
-
Blz. 458
Beleidskader
-
Blz. 459
Gevolgen van het Hybride Werken
-
Blz. 460
Goed werkgeverschap: blijvende aandacht voor strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
-
Blz. 461
Communicatie
-
Blz. 462
Maatschappelijk verantwoord inkopen en aanbesteden
-
Blz. 463
Subsidies
-
Blz. 464
Financieel meerjarig perspectief
-
Blz. 465
Financiële informatievoorziening
-
Blz. 466
Het verder ontwikkelen van Horizontaal Toezicht
-
Blz. 467
Betalen en invorderen
-
Blz. 468
Controlfunctie
-
Blz. 469
Open Zeeland
-
Blz. 470
Informatiestrategie
-
Blz. 471
Informatiebeheer
-
Blz. 472
Informatieveiligheid
-
Blz. 473
Digitale dienstverlening volgens wetgeving
-
Blz. 474
Data gedreven werken en data-ethiek
-
Blz. 475
Data Alliantie: werken met Zeeuwse Data coalities
-
Blz. 476
Uitvoeringsprogramma Zeeuwse Digitale Agenda
-
Blz. 477
Proef ZeelandRing
-
Blz. 478
Structurele doelen
-
Blz. 479
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 480
Inleiding
-
Blz. 481
Visie en beleid
-
Blz. 482
Speerpunten
-
Blz. 483
Kengetallen
-
Blz. 484
Beleidskader
-
Blz. 485
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 486
Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
-
Blz. 487
Vestigingsplaats
-
Blz. 488
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 489
Publiek belang
-
Blz. 490
Programma begroting
-
Blz. 491
Bestuurlijk belang
-
Blz. 492
Doelstelling
-
Blz. 493
Bezoldiging
-
Blz. 494
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 495
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 496
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 497
Verwacht financieel belang
-
Blz. 498
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 499
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 500
Risico’s
-
Blz. 501
PZEM N.V.
-
Blz. 502
Vestigingsplaats
-
Blz. 503
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 504
Publiek belang
-
Blz. 505
Programma begroting
-
Blz. 506
Bestuurlijk belang
-
Blz. 507
Doelstelling
-
Blz. 508
Bezoldiging
-
Blz. 509
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 510
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 511
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 512
Verwacht financieel belang
-
Blz. 513
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 514
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 515
Risico’s
-
Blz. 516
North Sea Port SE
-
Blz. 517
Vestigingsplaats
-
Blz. 518
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 519
Publiek belang
-
Blz. 520
Programma begroting
-
Blz. 521
Bestuurlijk belang
-
Blz. 522
Doelstelling
-
Blz. 523
Bezoldiging
-
Blz. 524
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 525
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 526
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 527
Verwacht financieel belang
-
Blz. 528
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 529
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 530
Risico’s
-
Blz. 531
N.V. Westerscheldetunnel (WST)
-
Blz. 532
Vestigingsplaats
-
Blz. 533
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 534
Publiek belang
-
Blz. 535
Programma begroting
-
Blz. 536
Bestuurlijk belang
-
Blz. 537
Doelstelling
-
Blz. 538
Bezoldiging
-
Blz. 539
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 540
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 541
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 542
Verwacht financieel belang
-
Blz. 543
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 544
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 545
Risico’s
-
Blz. 546
N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)
-
Blz. 547
Vestigingsplaats
-
Blz. 548
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 549
Publiek belang
-
Blz. 550
Programma begroting
-
Blz. 551
Bestuurlijk belang
-
Blz. 552
Doelstelling
-
Blz. 553
Bezoldiging
-
Blz. 554
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 555
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 556
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 557
Verwacht financieel belang
-
Blz. 558
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 559
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 560
Risico’s
-
Blz. 561
Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)
-
Blz. 562
Vestigingsplaats
-
Blz. 563
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 564
Publiek belang
-
Blz. 565
Programma begroting
-
Blz. 566
Bestuurlijk belang
-
Blz. 567
Doelstelling
-
Blz. 568
Bezoldiging
-
Blz. 569
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 570
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 571
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 572
Verwacht financieel belang
-
Blz. 573
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 574
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 575
Risico’s
-
Blz. 576
GBE Aqua B.V.
-
Blz. 577
Vestigingsplaats
-
Blz. 578
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 579
Publiek belang
-
Blz. 580
Programma begroting
-
Blz. 581
Bestuurlijk belang
-
Blz. 582
Doelstelling
-
Blz. 583
Bezoldiging
-
Blz. 584
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 585
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 586
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 587
Verwacht financieel belang
-
Blz. 588
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 589
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 590
Risico’s
-
Blz. 591
Westerschelde Ferry B.V. (WSF)
-
Blz. 592
Vestigingsplaats
-
Blz. 593
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 594
Publiek belang
-
Blz. 595
Programma begroting
-
Blz. 596
Bestuurlijk belang
-
Blz. 597
Doelstelling
-
Blz. 598
Bezoldiging
-
Blz. 599
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 600
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 601
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 602
Verwacht financieel belang
-
Blz. 603
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 604
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 605
Risico’s
-
Blz. 606
Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)
-
Blz. 607
Vestigingsplaats
-
Blz. 608
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 609
Publiek belang
-
Blz. 610
Programma begroting
-
Blz. 611
Bestuurlijk belang
-
Blz. 612
Doelstelling
-
Blz. 613
Bezoldiging
-
Blz. 614
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 615
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 616
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 617
Verwacht financieel belang
-
Blz. 618
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 619
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 620
Risico’s
-
Blz. 621
Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland B.V.
-
Blz. 622
Vestigingsplaats
-
Blz. 623
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 624
Publiek belang
-
Blz. 625
Programma begroting
-
Blz. 626
Bestuurlijk belang
-
Blz. 627
Doelstelling
-
Blz. 628
Bezoldiging
-
Blz. 629
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 630
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 631
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 632
Verwacht financieel belang
-
Blz. 633
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 634
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 635
Risico’s
-
Blz. 636
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
-
Blz. 637
Vestigingsplaats
-
Blz. 638
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 639
Publiek belang
-
Blz. 640
Programma begroting
-
Blz. 641
Bestuurlijk belang
-
Blz. 642
Doelstelling
-
Blz. 643
Bezoldiging
-
Blz. 644
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 645
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 646
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 647
Verwacht financieel belang
-
Blz. 648
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 649
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 650
Risico’s
-
Blz. 651
Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
-
Blz. 652
Vestigingsplaats
-
Blz. 653
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 654
Publiek belang
-
Blz. 655
Programma begroting
-
Blz. 656
Bestuurlijk belang
-
Blz. 657
Doelstelling
-
Blz. 658
Bezoldiging
-
Blz. 659
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 660
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 661
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 662
Verwacht financieel belang
-
Blz. 663
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 664
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 665
Risico’s
-
Blz. 666
Provinciaal fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Zeeland
-
Blz. 667
Vestigingsplaats
-
Blz. 668
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 669
Publiek belang
-
Blz. 670
Programma begroting
-
Blz. 671
Bestuurlijk belang
-
Blz. 672
Doelstelling
-
Blz. 673
Bezoldiging
-
Blz. 674
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 675
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 676
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 677
Verwacht financieel belang
-
Blz. 678
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 679
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 680
Risico’s
-
Blz. 681
Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking North Sea Port District (BGTS NSPD)
-
Blz. 682
Vestigingsplaats
-
Blz. 683
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 684
Publiek belang
-
Blz. 685
Programma begroting
-
Blz. 686
Bestuurlijk belang
-
Blz. 687
Doelstelling
-
Blz. 688
Bezoldiging
-
Blz. 689
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 690
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 691
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 692
Verwacht financieel belang
-
Blz. 693
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 694
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 695
Risico’s
-
Blz. 696
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 697
Inleiding
-
Blz. 698
Beleid
-
Blz. 699
Speerpunten
-
Blz. 700
Opgaven
-
Blz. 701
Beleidskader
-
Blz. 702
Resultaten, winst en risico's
-
Blz. 703
Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)
-
Blz. 704
Inleiding
-
Blz. 705
Beleid
-
Blz. 706
Uitgangspunten
-
Blz. 707
Toekomstbeeld Open Zeeland
-
Blz. 708
Speerpunten
-
Blz. 709
Paragraaf Wind in de Zeilen
-
Blz. 710
Inleiding
-
Blz. 711
Compensatiepakket
-
Blz. 712
Financiële begroting 2023
-
Blz. 713
Lasten en baten en toelichting per programma
-
Blz. 714
Inleiding
-
Blz. 715
Tabel lasten en baten per programma
-
Blz. 716
Toelichting lasten en baten per programma
-
Blz. 717
Meerjarenperspectief en toelichting
-
Blz. 718
Inleiding
-
Blz. 719
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 720
Toelichting op de ramingen uit de begroting en de meerjarenraming
-
Blz. 721
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 722
Investeringen
-
Blz. 723
Financiering
-
Blz. 724
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 725
Inleiding
-
Blz. 726
Tabel geprognosticeerde balans
-
Blz. 727
Investeringen
-
Blz. 728
Tabel investeringen
-
Blz. 729
Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva
-
Blz. 730
Inleiding
-
Blz. 731
Reserves
-
Blz. 732
Tabel mutaties reserves
-
Blz. 733
Algemene reserve
-
Blz. 734
Bestemmingsreserves
-
Blz. 735
Bestemmingsreserves dekking kapitaallasten
-
Blz. 736
Voorzieningen
-
Blz. 737
Specificatie voorzieningen
-
Blz. 738
Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBV
-
Blz. 739
Voorzieningen conform artikel 44.1 A BBV
-
Blz. 740
Overlopende passiva
-
Blz. 741
Specificatie overlopende passiva
-
Blz. 742
Incidentele en structurele lasten en baten per programma
-
Blz. 743
Inleiding
-
Blz. 744
Uitgangspunten
-
Blz. 745
Tabel incidentele lasten en baten per programma
-
Blz. 746
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 747
Tabel structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 748
Lasten en baten per taakveld
-
Blz. 749
Lasten en baten per taakveld
-
Blz. 750
EMU saldo
-
Blz. 751
Inleiding
-
Blz. 752
Tabel EMU saldo
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap