- 
			Blz. 1
		
			
			Begroting 2020
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 3
		
			
			Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Samen verschil maken
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 5
		
			
			1.1 Grote projecten
		
			
	- 
			Blz. 6
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 7
		
			
			Grote projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 8
		
			
			Mijlpalen 2020
		
	
 
	- 
			Blz. 9
		
			
			Uitgangspunten grote projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 10
		
			
			Kader grote projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 11
		
			
			Waterdunen
		
			
	- 
			Blz. 12
		
			
			Omschrijving
		
	
 
	- 
			Blz. 13
		
			
			Doelen
		
	
 
	- 
			Blz. 14
		
			
			Acties
		
	
 
	- 
			Blz. 15
		
			
			Risico's
		
	
 
	- 
			Blz. 16
		
			
			Genomen besluiten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 17
		
			
			Natuurpakket Westerschelde
		
			
	- 
			Blz. 18
		
			
			Omschrijving
		
	
 
	- 
			Blz. 19
		
			
			Doelen
		
	
 
	- 
			Blz. 20
		
			
			Acties
		
	
 
	- 
			Blz. 21
		
			
			Risico's
		
	
 
	- 
			Blz. 22
		
			
			Genomen besluiten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 23
		
			
			MAR-kazerne
		
			
	- 
			Blz. 24
		
			
			Omschrijving
		
	
 
	- 
			Blz. 25
		
			
			Doelen
		
	
 
	- 
			Blz. 26
		
			
			Acties
		
	
 
	- 
			Blz. 27
		
			
			Risico's
		
	
 
	- 
			Blz. 28
		
			
			Genomen besluiten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 29
		
			
			Thermphos
		
			
	- 
			Blz. 30
		
			
			Omschrijving
		
	
 
	- 
			Blz. 31
		
			
			Doelen
		
	
 
	- 
			Blz. 32
		
			
			Acties
		
	
 
	- 
			Blz. 33
		
			
			Risico's
		
	
 
	- 
			Blz. 34
		
			
			Genomen besluiten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 35
		
			
			Wat mag het kosten ?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 36
		
			
			1.2 Strategische opgaven
		
			
	- 
			Blz. 37
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 38
		
			
			Energietransitie
		
			
	- 
			Blz. 39
		
			
			Omschrijving
		
	
 
	- 
			Blz. 40
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 41
		
			
			Inzet
		
	
 
	- 
			Blz. 42
		
			
			Proces
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 43
		
			
			Klimaatadaptatie
		
			
	- 
			Blz. 44
		
			
			Omschrijving
		
	
 
	- 
			Blz. 45
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 46
		
			
			Inzet
		
	
 
	- 
			Blz. 47
		
			
			Proces
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 48
		
			
			Ruimtelijke kwaliteit
		
			
	- 
			Blz. 49
		
			
			Omschrijving
		
	
 
	- 
			Blz. 50
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 51
		
			
			Inzet
		
	
 
	- 
			Blz. 52
		
			
			Proces
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 53
		
			
			Slimme mobiliteit
		
			
	- 
			Blz. 54
		
			
			Omschrijving
		
	
 
	- 
			Blz. 55
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 56
		
			
			Inzet
		
	
 
	- 
			Blz. 57
		
			
			Proces
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 58
		
			
			Zichtbaar Zeeland
		
			
	- 
			Blz. 59
		
			
			Omschrijving
		
	
 
	- 
			Blz. 60
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 61
		
			
			Inzet
		
	
 
	- 
			Blz. 62
		
			
			Proces
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 63
		
			
			2. Programma Fysieke leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 64
		
			
			Inleiding en ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 65
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 66
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 67
		
			
			Reguliere taken
		
	
 
	- 
			Blz. 68
		
			
			Omgevingswet en Omgevingsvisie
		
	
 
	- 
			Blz. 69
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
 
	- 
			Blz. 70
		
			
			Maatschappelijk effect Kwaliteitskust
		
	
 
	- 
			Blz. 71
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 72
		
			
			Voorbereiding omgevingswet
		
			
	- 
			Blz. 73
		
			
			In 2020 werken we, samen met het netwerk en de andere overheden aan de uitwerking van de kaderagenda, richtingennotitie en kaders voor de Omgevingsvisie.
		
	
 
	- 
			Blz. 74
		
			
			Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
		
	
 
	- 
			Blz. 75
		
			
			Samen met het netwerk en de andere overheden uitvoeren van enkele pilots.
		
	
 
	- 
			Blz. 76
		
			
			Voorbereidingsacties vormgeven digitaal stelsel Omgevingswet en interne- en externe samenwerkingsstructuren, organisatieverandering.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 77
		
			
			Kwaliteitskust
		
			
	- 
			Blz. 78
		
			
			Investeren in aandachtsgebieden en strandovergangen aan de kust en stimuleren van innovatie en kwaliteitsontwikkeling bij ondernemers.
		
	
 
	- 
			Blz. 79
		
			
			Stimuleren van het beter vindbaar en zichtbaar maken van informatie over toeristische activiteiten, ondernemers, verblijfsaccomodaties en evenementen voor recreant, toerist en inwoner.
		
	
 
	- 
			Blz. 80
		
			
			Natuur en het landschap in Zeeland beter bekend en beleefbaar maken.
		
	
 
	- 
			Blz. 81
		
			
			Ontwikkelen van vervoersconcepten om de beleving van het Zeeuwse landschap en de Zeeuwse kust te vergroten.
		
	
 
	- 
			Blz. 82
		
			
			Met Gezond in Zeeland de natuurlijke kwaliteiten van Zeeland die een positieve invloed (kunnen) hebben op de gezondheid van bewoners én toeristen veel meer over het voetlicht brengen.
		
	
 
	- 
			Blz. 83
		
			
			Kwaliteit van ontwikkelingen rond de Deltawateren stimuleren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 84
		
			
			Goed woon- en werkklimaat
		
			
	- 
			Blz. 85
		
			
			In 2018 hebben GS nieuw beleid vastgesteld op het gebied van Vergunningverlening, toezicht, handhaving en specialisaties (VTH+s programma). In 2020 wordt verder gegaan met de implementatie en de uitvoering van dat programma.
		
	
 
	- 
			Blz. 86
		
			
			Tevens hebben GS in 2018, ter uitwerking van het Omgevingsplan Zeeland 2018, het milieuprogramma 2018-2022 vastgesteld. In 2020 zal het milieuprogramma worden geactualiseerd.
		
	
 
	- 
			Blz. 87
		
			
			In 2020 zullen de in dat jaar opgenomen acties uit dat milieuprogramma worden uitgevoerd.
		
	
 
	- 
			Blz. 88
		
			
			Voorts is het de bedoeling dat de RUD Zeeland in 2020 gaat werken en afrekenen volgens de PxQ methodiek.
		
	
 
	- 
			Blz. 89
		
			
			Ook zal de DCMR de Brzo werkzaamheden voor de provincie in 2020 met eigen personeel uitvoeren.
		
	
 
	- 
			Blz. 90
		
			
			Tenslotte is het de bedoeling dat de wettelijke coördinatietaak van de provincie op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (met partners op bestuursrechtelijk- en strafrechtelijk vlak) verder wordt uitgewerkt en opgepakt in 2020.
		
	
 
	- 
			Blz. 91
		
			
			Volgen van de beleidscyclus Big Eight VTH + S.
		
	
 
	- 
			Blz. 92
		
			
			Invulling geven aan het opdrachtgeverschap van de RUD Zeeland en van de Brzo-RUD (DCMR).
		
	
 
	- 
			Blz. 93
		
			
			Publiceren van informatie over VTH op internet en hiertoe de Gedragsregel handhavingsinformatie aanpassen.
		
	
 
	- 
			Blz. 94
		
			
			Toezien op veilige zwemlocaties
		
	
 
	- 
			Blz. 95
		
			
			In 2020 begeleiden van de uitvoering van bodemsaneringen.
		
	
 
	- 
			Blz. 96
		
			
			Overleg met gemeenten over ruimtelijke plannen en –vergunningen (relatiebeheer)
		
	
 
	- 
			Blz. 97
		
			
			Uitvoering nazorgplan gesloten stortplaats Koegorspolder
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 98
		
			
			Trendindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 99
		
			
			Doelindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 100
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 101
		
			
			3. Programma Landelijk gebied, natuur en landbouw
		
			
	- 
			Blz. 102
		
			
			Inleiding en ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 103
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 104
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 105
		
			
			Reguliere taken
		
	
 
	- 
			Blz. 106
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
 
	- 
			Blz. 107
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 108
		
			
			Natuurontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 109
		
			
			Voortgang van de resterende natuurontwikkelingsopgave op basis van aanbod en de kansen die zich voordoen (zie tabel indicatoren)
		
	
 
	- 
			Blz. 110
		
			
			Voor versnelde uitvoering van het Natuurnetwerk is de systematiek van het Natuurbeheerplan in 2019 iets gewijzigd.
		
	
 
	- 
			Blz. 111
		
			
			Inzet Kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland ten behoeve van natuurontwikkeling en alle andere beleidsdoelen
		
	
 
	- 
			Blz. 112
		
			
			Blijven hanteren van enkele algemene uitgangspunten, waaronder verwerving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 113
		
			
			Natuurbeheer
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			Vergoeden en aansturen van effectief en efficiënt natuurbeheer (zie indicatoren voor omvang) op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap en de kaders uit het Natuurbeheerplan (SVNL)
		
	
 
	- 
			Blz. 115
		
			
			Vergoeden van Agrarisch Natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur om bij te dragen aan biodiversiteit en landschap buiten de natuurgebieden. Het Rijk stelt extra budget beschikbaar, zodat dit budget wordt verhoogd
		
	
 
	- 
			Blz. 116
		
			
			Bestrijding van schade veroorzakende soorten en het uitkeren van schadevergoedingen voor faunabeheer (b.v. ganzen in ganzenrustgebieden)
		
	
 
	- 
			Blz. 117
		
			
			Monitoren van natuurgebieden conform landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 118
		
			
			Natuurherstel
		
			
	- 
			Blz. 119
		
			
			Uitvoeren van herstel- en instandhoudingsmaatregelen in Natura 2000-gebieden om de instandhoudingsdoelen te halen.
		
	
 
	- 
			Blz. 120
		
			
			Uitvoeren van nazorgprojecten in het Natuurnetwerk Zeeland voor zover deze niet vallen onder regulier beheer
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 121
		
			
			Natuurbescherming
		
			
	- 
			Blz. 122
		
			
			Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Wet natuurbescherming en de Wet ruimtelijke ordening (Natuurnetwerk Zeeland) en de keuzes in de beleidsnota Natuurwetgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 123
		
			
			Zorgdragen voor het opstellen van Natura 2000 beheerplannen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 124
		
			
			Natuurverbreding/beleving
		
			
	- 
			Blz. 125
		
			
			Bij natuurverbreding wordt gezocht naar slimme natuurcombinaties, het stimuleren van maatschappelijke initiatieven en het betrekken van vrijwilligers bij natuur;
		
	
 
	- 
			Blz. 126
		
			
			Voortzetten uitvoeren pilots op vrijwillige basis zoals bufferzones rondom Natura2000 gebieden, akkervogelgebieden en invulling geven aan aangenomen moties voor biodiversiteit in het landelijk gebied;
		
	
 
	- 
			Blz. 127
		
			
			De bestaande 2100 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd;
		
	
 
	- 
			Blz. 128
		
			
			Continueren van de 90% toegankelijkheid/beleefbaarheid van de natuurgebieden;
		
	
 
	- 
			Blz. 129
		
			
			Afronden Passende Beoordelingen voor snijden zeegroente, rapen scheldieren, evenementen en vliegbewegingen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving;
		
	
 
	- 
			Blz. 130
		
			
			Implementeren stimuleringsregeling voor tenminste drie innovatieve projecten om wildschade aan gewassen te voorkomen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving;
		
	
 
	- 
			Blz. 131
		
			
			Actief oppakken exotenbestrijding zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving (voorbeeld: hoornaar);
		
	
 
	- 
			Blz. 132
		
			
			Uitvoeren pilot pro-actieve soortenbescherming waarbij voorafgaand aan ontwikkelingen mitigerende maatregelen worden genomen zodat hindernissen op voorhand worden weggenomen, voortvloeiend uit de Natuurvisie;
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 133
		
			
			Een volhoudbare landbouw
		
			
	- 
			Blz. 134
		
			
			Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die bijdragen aan een betere bodemvruchtbaarheid en bodemstructuur.
		
	
 
	- 
			Blz. 135
		
			
			Ondersteunen van tenminste 2  initiatieven die bijdragen aan zoetwaterbeheer en beschikbaarheid
		
	
 
	- 
			Blz. 136
		
			
			Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
		
	
 
	- 
			Blz. 137
		
			
			Ontwikkelen van een Zeeuwse visie op natuurinclusieve (of kringloop) landbouw
		
	
 
	- 
			Blz. 138
		
			
			Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die zich richten op eiwittransitie
		
	
 
	- 
			Blz. 139
		
			
			Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die zich richten op het versterken van de positie van de boer in de keten .
		
	
 
	- 
			Blz. 140
		
			
			Onderzoeken van de mogelijkheden ter ondersteuning van de biologische sector
		
	
 
	- 
			Blz. 141
		
			
			Ondersteunen van tenminste 5 initiatieven ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
		
	
 
	- 
			Blz. 142
		
			
			Verbeteren agrarische structuur (tenminste 500 ha kavelruilen, conform POP-aanvraag)
		
	
 
	- 
			Blz. 143
		
			
			Kaderstelling niet grond-gebonden landbouw (intensieve veehouderij, glastuinbouw)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 144
		
			
			Trendindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 145
		
			
			Doelindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 146
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 147
		
			
			4. Programma Regionale economie
		
			
	- 
			Blz. 148
		
			
			Inleiding en ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 149
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 150
		
			
			Reguliere taken
		
	
 
	- 
			Blz. 151
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 152
		
			
			Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 1.0
		
	
 
	- 
			Blz. 153
		
			
			Regio Deal Zeeland: Zeeland in stroomversnelling 2.0
		
	
 
	- 
			Blz. 154
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
 
	- 
			Blz. 155
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 156
		
			
			Concurrentiepositie Food
		
			
	- 
			Blz. 157
		
			
			Ondersteunen van kansrijke innovaties die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde: hiertoe ondersteunen van tenminste 5 initiatieven;
		
	
 
	- 
			Blz. 158
		
			
			Verbeteren samenwerking onderwijs, ondernemers en overheden (in triple helix verband) zoals bijvoorbeeld door het gezamenlijk uitvoering geven aan de regiodeal Groen Onderwijs;
		
	
 
	- 
			Blz. 159
		
			
			Duurzame landbouwontwikkeling is ook een speerpunt binnen de maatschappelijke opgave Toekomst landelijk gebied, landbouw en natuur. Beleid voor de landbouwsector wordt in deze gezamenlijk opgepakt;
		
	
 
	- 
			Blz. 160
		
			
			We steunen het visserijbedrijfsleven in haar streven de bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken. Dit doen we o.a. door het steunen van initiatieven voor de ontwikkeling van nieuwe visserijtechnieken en de organisatie van een Masterclass;
		
	
 
	- 
			Blz. 161
		
			
			Gezamenlijk met het visserijbedrijfsleven organiseren wij een B2C Visserijdag ter promotie van de Zeeuwse visserij- en aquacultuursector;
		
	
 
	- 
			Blz. 162
		
			
			Wij ondersteunen de netwerkorganisaties Zeker Zeeuws en Food Delta Zeeland in hun werkzaamheden te Zeeuwse Foodcluster verder te versterken;
		
	
 
	- 
			Blz. 163
		
			
			Als voorzitter van het landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden spelen we een actieve rol in de ondersteuning van de visserijsector in de voor haar belangrijke dossiers “aanlandplicht” en “Brexit”;
		
	
 
	- 
			Blz. 164
		
			
			Ondersteunen initiatieven op het snijvlak van visserij/aquacultuur en vrijetijdseconomie;
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur met name op het aquacultuurterrein Colijnsplaat. Dit doen we onder andere door financieel en inhoudelijk bij te dragen aan de landschappelijke inpassing van de activiteiten;
		
	
 
	- 
			Blz. 166
		
			
			Versterken van de Zeeuwse economische clusters agrofood en aquacultuur door middel van haalbaarheidsonderzoeken en demonstraties vanuit de provinciale innovatieregeling Zeeland in Stroomversnelling;
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 167
		
			
			Concurrentiepositie Zeeuwse ondernemers
		
			
	- 
			Blz. 168
		
			
			Ondersteunen van het Zeeuwse ondernemers (starters en MKB)
		
	
 
	- 
			Blz. 169
		
			
			Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
		
	
 
	- 
			Blz. 170
		
			
			Met de SER Zeeland maken we prestatieafspraken op het sociaaleconomisch terrein
		
	
 
	- 
			Blz. 171
		
			
			Uitvoering prestatieafspraken door Delta Region Network
		
	
 
	- 
			Blz. 172
		
			
			Uitvoering geven aan het bestuursarrangement tussen de provincies Noord-Brabant en Zeeland
		
	
 
	- 
			Blz. 173
		
			
			Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
		
	
 
	- 
			Blz. 174
		
			
			Wordt onderdeel van ZB Planbureau. Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
		
	
 
	- 
			Blz. 175
		
			
			Dockwize: uitvoering van de prestatieafspraken
		
	
 
	- 
			Blz. 176
		
			
			Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten
		
	
 
	- 
			Blz. 177
		
			
			Digitale ontwikkelingen werken door op allerlei terreinen
		
	
 
	- 
			Blz. 178
		
			
			Stimuleren van de digitale infrastructuur, waaronder verdere uitrol van de connectiviteit zoals breedband
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 179
		
			
			Innovatie -infrastructuur en - fondsen
		
			
	- 
			Blz. 180
		
			
			Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
		
	
 
	- 
			Blz. 181
		
			
			Uitvoering geven aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 1.0
		
	
 
	- 
			Blz. 182
		
			
			Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
		
	
 
	- 
			Blz. 183
		
			
			Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
		
	
 
	- 
			Blz. 184
		
			
			Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 185
		
			
			Arbeidsmarkt
		
			
	- 
			Blz. 186
		
			
			Ontwikkelen en optimaliseren methodiek en instrumentarium dienstverlening aan onderbenut arbeidspotentieel
		
	
 
	- 
			Blz. 187
		
			
			Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
		
	
 
	- 
			Blz. 188
		
			
			Opzetten van toolbox voor werkgevers
		
	
 
	- 
			Blz. 189
		
			
			Komen tot een soepele grensoverschrijdende arbeidsmarkt Zeeland – Vlaanderen
		
	
 
	- 
			Blz. 190
		
			
			Opzetten van een warme ontvangst van arbeidsmigranten (uit binnen- en buitenland) (Expat Center, Zeeland Commissionair)
		
	
 
	- 
			Blz. 191
		
			
			Ontwikkelen van een gestructureerde aanpak gericht op het binden jongeren aan de Zeeuwse arbeidsmarkt
		
	
 
	- 
			Blz. 192
		
			
			Aantrekken, scholen en trainen van kandidaten voor Zeeuwse sectoren (Techniekpact, Hospitalitypact, Zorgpact, Onderwijspact)
		
	
 
	- 
			Blz. 193
		
			
			Inrichten en implementeren arbeidsmarketingorganisatie
		
	
 
	- 
			Blz. 194
		
			
			Ontwikkelen persona’s gericht op de invulling van de vraag van de Zeeuwse arbeidsmarkt
		
	
 
	- 
			Blz. 195
		
			
			Ontwikkelen ICT en data ten behoeve van concrete activiteiten in kader Aanvalsplan Arbeidsmarkt
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 196
		
			
			Campus Zeeland
		
			
	- 
			Blz. 197
		
			
			Effectueren bouw JRC (opening september 2021)
		
	
 
	- 
			Blz. 198
		
			
			Ontwikkelen opleiding Engineering en Innovation UCR (start pilot studiejaar: september 2019/2020; start UCR E&I  studiejaar 2020/2021)
		
	
 
	- 
			Blz. 199
		
			
			Ontwikkelen en opzetten grensoverschrijdend, samenwerkingsplatform Vlaanderen-Nederland Deltavraagstukken  (start/opening Q4 2019 / Q1 2021)
		
	
 
	- 
			Blz. 200
		
			
			Opzetten van specifieke netwerken in Zeeuwse economische sectoren, die aansluiten bij de thema’s Campus Zeeland
		
	
 
	- 
			Blz. 201
		
			
			Versterken businessmodel, organiserend vermogen en intersectorale samenwerking tussen de reeds bestaande netwerken (kwaliteitsslag).
		
	
 
	- 
			Blz. 202
		
			
			Versterken gehele onderwijs- en onderzoekskolom van PO - WO
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 203
		
			
			Zichtbaar Zeeland (uitvoering)
		
			
	- 
			Blz. 204
		
			
			Opstellen van een (marketing- en promotie)strategie voor het positioneren van Zeeland als regio om te wonen
		
	
 
	- 
			Blz. 205
		
			
			Oprichten en inrichten van een organisatie voor regiomarketing op provinciale schaal
		
	
 
	- 
			Blz. 206
		
			
			Digitaal platform
		
	
 
	- 
			Blz. 207
		
			
			Continueren toeristische marktbewerking
		
	
 
	- 
			Blz. 208
		
			
			Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek, sport
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 209
		
			
			Trendindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 210
		
			
			Doelindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 211
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 212
		
			
			5. Programma Regionale bereikbaarheid en leefbaarheid
		
			
	- 
			Blz. 213
		
			
			Inleiding en ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 214
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 215
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 216
		
			
			Reguliere taken
		
	
 
	- 
			Blz. 217
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
 
	- 
			Blz. 218
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 219
		
			
			Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
		
			
	- 
			Blz. 220
		
			
			Nadere uitwerking van assetmanagement door uitwerking van het Beheerkader in Uitvoeringsstrategieën per infrastructureel kapitaalgoed.
		
	
 
	- 
			Blz. 221
		
			
			Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
		
	
 
	- 
			Blz. 222
		
			
			De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders middels periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 223
		
			
			Verbetering verkeersgedrag verkeersdeelnemers
		
			
	- 
			Blz. 224
		
			
			Reguliere activiteiten zijn coördinatie van het beleid, ongevallenregistratie, (subsidies) verkeerseducatie, communicatie, monitoring,  en kennisoverdracht
		
	
 
	- 
			Blz. 225
		
			
			In deze collegeperiode  geven we extra prioriteit aan verkeerseducatie, we streven naar een zo groot mogelijke participatie van basisscholen met als doel dat alle basisscholen een ZVL label hebben
		
	
 
	- 
			Blz. 226
		
			
			Maken van afspraken ZLTO en RWS over de verkeersveilige passage landbouwverkeer over de Oosterscheldekering en de Zeelandbrug
		
	
 
	- 
			Blz. 227
		
			
			We  voeren de eerste tranche van het actieprogramma verkeersveilige inrichting wegen uit
		
	
 
	- 
			Blz. 228
		
			
			De doelgroepen scholieren en Zeeuwse werkgevers betrekken bij de campagne Mono
		
	
 
	- 
			Blz. 229
		
			
			In het kader van goed werkgeverschap willen we het komende jaar starten met het betrekken van Zeeuwse werkgevers bij het vergroten van de verkeersveiligheid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 230
		
			
			Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners
		
			
	- 
			Blz. 231
		
			
			1.Realiseren van quick wins ten aanzien van verkeersveiligheid en doorstroming op de Midden-Zeeland route en het opstellen van een visie van de gewenste en een programma met noodzakelijke aanpassingen in de periode 2023-2028
		
	
 
	- 
			Blz. 232
		
			
			1.Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
		
	
 
	- 
			Blz. 233
		
			
			1.Doorontwikkelen van het verkeersmanagement door efficiënt inspelen op de nieuwe technologische ontwikkelingen (Digitaal op Orde)
		
	
 
	- 
			Blz. 234
		
			
			2.De logistieke processen verbeteren door het toepassen van de nieuwe technologieën, de digitalisering van het bedrijfsleven te stimuleren en samenwerking en data-uitwisseling te promoten en initiëren
		
	
 
	- 
			Blz. 235
		
			
			2.Het verbeteren van de logistieke processen door het toepassen van corridormanagement
		
	
 
	- 
			Blz. 236
		
			
			2.Afronden Europese CEF-studie naar de verbetering van de spoorontsluiting Gent-Terneuzen, versterken lobby in gezamenlijkheid met North Sea Port en de gemeente Terneuzen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 237
		
			
			Wegeninvesteringen
		
			
	- 
			Blz. 238
		
			
			We gaan  verder met het afstemmen de investeringen van de wegbeheerders in Zeeland, o.a. in het POVV en de beheerplanning
		
	
 
	- 
			Blz. 239
		
			
			De actualisatie aantal wegencategoriseringsplannen, aangezien deze aan de basis liggen aan de investeringsbeslissingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 240
		
			
			In 2020 werken we aan de voorbereiding en de daadwerkelijke realisering van de geprogrammeerde projecten uit het wegeninvesteringsprogramma voor 2020
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 241
		
			
			Concurrentiepositie logistiek
		
			
	- 
			Blz. 242
		
			
			Ondersteunen van kansrijke innovaties die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde, bijv. de toepassingsmogelijkheden van circulaire economie in de procesindustrie
		
	
 
	- 
			Blz. 243
		
			
			Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, o.a. via Zeeland Connect
		
	
 
	- 
			Blz. 244
		
			
			Uitvoeren visie Logistiek i.s.m. Zeeland Connect en uitvoeren van de roadmap met 3 innovatielijnen, waaronder autonoom transport (varen en rijden) en verduurzamen Sector Transport en Logistiek (terminalfaciliteiten en laadinfra)
		
	
 
	- 
			Blz. 245
		
			
			Vertalen van het Meerjarenprogramma 2016 – 2019 van de Topsector logistiek naar regionale actieprogramma, benutten Europese Middelen.
		
	
 
	- 
			Blz. 246
		
			
			Tot stand brengen van cross-overs tussen de sectoren chemische- en procesindustrie,  Wind op Zee en Land, en infrastructuur
		
	
 
	- 
			Blz. 247
		
			
			Realiseren van het Fiedlab Wind op Zee (Zephyros) in Zeeland
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 248
		
			
			Impuls bedrijventerreinen
		
			
	- 
			Blz. 249
		
			
			Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
		
	
 
	- 
			Blz. 250
		
			
			Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
		
	
 
	- 
			Blz. 251
		
			
			Uitvoer Subsidieregeling Impuls Bedrijventerreinen
		
	
 
	- 
			Blz. 252
		
			
			Uitvoering van de subsidieregeling duurzaamheidsscans bedrijventerreinen.
		
	
 
	- 
			Blz. 253
		
			
			Start van een demoproject verduurzaming bedrijventerreinen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 254
		
			
			Bereikbaarheid voor de mensen
		
			
	- 
			Blz. 255
		
			
			Basisbereikbaarheid per openbaar vervoer op orde
		
	
 
	- 
			Blz. 256
		
			
			Door-ontwikkelen (openbaar) vervoer
		
	
 
	- 
			Blz. 257
		
			
			Nieuwe vervoersconcepten ontwikkelen en uittesten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 258
		
			
			Ruimtelijke kwaliteit versterken
		
			
	- 
			Blz. 259
		
			
			Aanpak verduurzaming woningvoorraad, o.a. uitvoeren energiescans en de inzet van duurzaamheidsleningen (met middelen vanuit regio-envelop)
		
	
 
	- 
			Blz. 260
		
			
			Negende  ronde Provinciale Impuls Wonen (met extra inzet vanuit middelen regio-envelop)
		
	
 
	- 
			Blz. 261
		
			
			Nieuwe demografische prognose voor Zeeland
		
	
 
	- 
			Blz. 262
		
			
			Monitoring van de ontwikkelingen in de woningvoorraad en woningbouwplannen
		
	
 
	- 
			Blz. 263
		
			
			Actualisatie woningmarktafspraken op basis van de demografische prognose 2019 en het KWOZ(met name Walcheren)
		
	
 
	- 
			Blz. 264
		
			
			Bouwtitelbank inzetten om sanering woningvoorraad te stimuleren (met inzet middelen vanuit regio-envelop)
		
	
 
	- 
			Blz. 265
		
			
			Op basis van detailhandelsvisie 5 acties in gang zetten samen met gemeenten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 266
		
			
			Maatschappelijk initiatief versterken
		
			
	- 
			Blz. 267
		
			
			Project Leegstond realiseren: een aanpak voor het stimuleren van het invullen van lege plekken en panden (‘leegstand als kans’) - met gebruik van maatschappelijk initiatief (prijsvraag).
		
	
 
	- 
			Blz. 268
		
			
			Samen met gemeenten verder uitbouwen van platform MAEX voor kennisdeling rond maatschappelijke initiatieven in Zeeland gericht op meer en betere initiatieven alsmede verwijzing naar beschikbare fondsen (o.a. Zeeuws Oranjefonds).
		
	
 
	- 
			Blz. 269
		
			
			Doelgroep jongeren intensiever betrekken bij leefbaarheidsvraagstukken door vorming van een jongerenparlement – dit aanvullend op JouwZeeland
		
	
 
	- 
			Blz. 270
		
			
			In het kader van JouwZeeland ontwikkelen van een jongerenparlement en daarmee jongeren directer betrokken laten zijn bij de besluitvorming
		
	
 
	- 
			Blz. 271
		
			
			Via LEADER actief ruimte bieden voor co-financiering van kansrijk bovenlokaal initiatief (indicatie: € 100.000).
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 272
		
			
			Sport verenigt Zeeland
		
			
	- 
			Blz. 273
		
			
			We ondersteunen tenminste 25 sportevenementen die passen bij het DNA van Zeeland en welke zorgen voor promotie van Zeeland en mensen in beweging brengen
		
	
 
	- 
			Blz. 274
		
			
			Zeeuws brede motorische screening uitzetten (MQ-scan).
		
	
 
	- 
			Blz. 275
		
			
			Alle Zeeuwse gemeenten partner van het Jeugdsport- en cultuurfonds en van het programma TalentBoost.
		
	
 
	- 
			Blz. 276
		
			
			Tenminste 1 pilot starten met het concept ‘Beweegschool Plus’ (stimuleren actieve leefstijl onder leerlingen).
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 277
		
			
			Trendindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 278
		
			
			Doelindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 279
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 280
		
			
			6. Programma Culturele infrastructuur en monumenten
		
			
	- 
			Blz. 281
		
			
			Inleiding en ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 282
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 283
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 284
		
			
			Reguliere taken
		
	
 
	- 
			Blz. 285
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
 
	- 
			Blz. 286
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 287
		
			
			Culturele infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 288
		
			
			Jaarlijks in afstemming met andere provinciale opgaven prestatieafspraken maken.
		
	
 
	- 
			Blz. 289
		
			
			Afspraken maken met Zeeuwse gemeenten over gezamenlijke aanpak en ondersteuning van activiteiten op (onderdelen van) het terrein van in ieder geval de kunsten, bibliotheekwerk, cultuureducatie en restauratie Rijksmonumenten via de regioarrangementen
		
	
 
	- 
			Blz. 290
		
			
			Ondersteunen van het Publicatie- en Documentairefonds Zeeland ondergebracht bij het Prins Bernhard Cultuurfonds voor jaarlijks ten minste twee documentaires en drie publicaties die Zeeland op bijzondere wijze voor het voetlicht brengen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 291
		
			
			Cultureel erfgoed
		
			
	- 
			Blz. 292
		
			
			Op basis van de bestuurlijke afspraak met het Rijk invulling geven aan de instandhouding van rijksmonumenten door in overleg met gemeenten subsidie te verlenen voor de restauratie van ten minste drie rijksmonumenten.
		
	
 
	- 
			Blz. 293
		
			
			Invulling geven aan de ondersteuning aan de eigenaren van de 190 cultuurhistorisch waardevolle boerderijcomplexen die zijn geselecteerd bij de in 2018 afgeronde boerderijenselectie (opgenomen in het Omgevingsplan Zeeland 2018).
		
	
 
	- 
			Blz. 294
		
			
			Uitwerken van het verhaal van Zeeland via maximaal negen aansprekende iconische kernverhalen (de Zeeuwse erfgoedlijnen) waardoor meer focus en samenhang gebracht wordt en het erfgoed ‘vermarkt’ kan worden.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 295
		
			
			Kunsten
		
			
	- 
			Blz. 296
		
			
			Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 297
		
			
			(Talent)ontwikkeling van en cultuureducatie voor jongeren
		
			
	- 
			Blz. 298
		
			
			Via prestatieafspraken met Stichting Cultuurkwadraat, Stichting Kinderkunstweek en HZ Cult verder uitbouwen van een eenduidige Zeeuwse aanpak cultuureducatie
		
	
 
	- 
			Blz. 299
		
			
			Via prestatieafspraken met o.a. Kunstbende en Jeugdtheaterschool ontwikkelingstrajecten ondersteunen die jongeren de mogelijkheid bieden om zich (verder) te ontplooien.
		
	
 
	- 
			Blz. 300
		
			
			Mede mogelijk maken vervoer naar musea van leerlingen uit  het Primair Onderwijs.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 301
		
			
			Trendindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 302
		
			
			Doelindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 303
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 304
		
			
			7. Programma Bestuur
		
			
	- 
			Blz. 305
		
			
			Inleiding en ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 306
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 307
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 308
		
			
			Reguliere taken
		
	
 
	- 
			Blz. 309
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
 
	- 
			Blz. 310
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 311
		
			
			Interbestuurlijk toezicht
		
			
	- 
			Blz. 312
		
			
			Extra monitoring ontwikkeling baten en lasten naar gemeenten gedecentraliseerde taken sociaal domein; Verscherpt toezicht houden op artikel 12-gemeente Vlissingen
		
	
 
	- 
			Blz. 313
		
			
			In nauw overleg met BZK en IPO en de agenda Toekomst van het Toezicht wordt het interbestuurlijk toezicht transparanter, uniformer en meer risicogericht vormgegeven.
		
	
 
	- 
			Blz. 314
		
			
			Kennisdeling en onderlinge intervisie stimuleren naar aanleiding van een herziening van het generieke toezicht binnen de provincie voor elk van de risicodomeinen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 315
		
			
			Samenwerkend bestuur
		
			
	- 
			Blz. 316
		
			
			Samen met gemeenten opvolgen aanbevelingen rapport Samenwerkingskracht in Zeeland  #HOEDAN? (inclusief het werken met regiocontracten of regio-agenda’s)
		
	
 
	- 
			Blz. 317
		
			
			Proces intensivering functionele samenwerking provincie - waterschap Scheldestromen voortzetten
		
	
 
	- 
			Blz. 318
		
			
			Continueren  bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
		
	
 
	- 
			Blz. 319
		
			
			Via Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) stroomlijnen van de lobbyfunctie en opstellen van een gezamenlijke  agenda op basis van het IBP. Vanuit de portefeuille /programma ‘Bestuur’ zal de provinciale inbreng voor de agenda gecoördineerd worden
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 320
		
			
			Signalerend bestuur
		
			
	- 
			Blz. 321
		
			
			Uitvoering van actieplan Actieteam GROS (grensknelpunten), waaronder de doorontwikkeling grensinfopunt en de afstemming van onderwijsprogramma`s vmbo/mbo met Vlaamse onderwijsinstellingen
		
	
 
	- 
			Blz. 322
		
			
			Ontwikkeling en uitvoering van een effectieve grens governance grensgebied Vlaanderen - Nederland
		
	
 
	- 
			Blz. 323
		
			
			Versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel door het beïnvloeden van beleidsontwikkeling en besluitvorming onder meer door uitvoering werkplannen Brusselse/Haagse lobbyist en Scheldemondraad en Vlaams Nederlandse Delta
		
	
 
	- 
			Blz. 324
		
			
			Optimale benutting van de budgetten van Europese programma’s in de programmaperiode 2014-2020 inclusief nieuwe en nog niet benutte Europese programma`s zoals Horizon 2020 en het Europese Fonds Strategische Investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 325
		
			
			Voorbereiding Europese programma`s periode 2021-2027. Borgen van Zeeuwse belangen in regionale innovatie strategie en operationele programma`s zoals OP Zuid, INTERREG, GLB/POP
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 326
		
			
			Sterk provinciaal bestuur
		
			
	- 
			Blz. 327
		
			
			Continuering rechtstreekse uitzendingen van vergaderingen van Provinciale Staten en Statencommissies en inzetten van social media. De vorm en wijze waarop hier invulling aan wordt gegeven, wordt dit jaar bekeken
		
	
 
	- 
			Blz. 328
		
			
			Op een vernieuwende wijze, met aandacht voor netwerksturing, invulling geven aan de rollen van Provinciale Staten als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur
		
	
 
	- 
			Blz. 329
		
			
			Verbetering van het bestuurlijk-politiek-ambtelijk samenspel, inclusief een verbeterde beleidsplanning
		
	
 
	- 
			Blz. 330
		
			
			Op interactieve wijze inwoners, organisaties en bedrijven betrekken bij de beeldvormende, oordeelsvormende en besluitvormende bijeenkomsten.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 331
		
			
			Weerbaar bestuur
		
			
	- 
			Blz. 332
		
			
			Per 1 januari 2019 vormen het RIEC en de Taskforce één entiteit onder de naam Taskforce-RIEC. De huidige provinciale bijdrage aan het RIEC wordt verhoogd met een bijdrage voor het onderdeel Taskforce.
		
	
 
	- 
			Blz. 333
		
			
			Bevorderen van bewustwording (awareness) door het op- en inzetten van instructies, opleiding interne/externe partners in het kader van BIBOB, awareness bijeenkomsten, ontwikkelen voorlichtingsmateriaal ondermijning etc.
		
	
 
	- 
			Blz. 334
		
			
			Voorbereiden en uitvoeren van een tweejarig programma awareness ondermijning voor leden van GS, PS/ provincie medewerkers inclusief aandacht voor toepassing wet BIBOB.
		
	
 
	- 
			Blz. 335
		
			
			Het onder Campus opgericht kennis- en innovatienetwerk Schelde Safety Network zet samen met de kennisinstituten en bedrijven in Zeeland en Vlaanderen in op het ontwikkelen van innovatie en onderzoek op HBO- en academisch niveau op het terrein van
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 336
		
			
			Trendindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 337
		
			
			Doelindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 338
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 339
		
			
			8. Programma Klimaat en energie
		
			
	- 
			Blz. 340
		
			
			Inleiding en ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 341
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 342
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 343
		
			
			Reguliere taken
		
	
 
	- 
			Blz. 344
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
 
	- 
			Blz. 345
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 346
		
			
			Water en bodem met kwaliteit
		
			
	- 
			Blz. 347
		
			
			Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
		
	
 
	- 
			Blz. 348
		
			
			Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
		
	
 
	- 
			Blz. 349
		
			
			Tegengaan verdroging natuurgebieden, met name Natura 2000, door opstellen monitoringsprogramma
		
	
 
	- 
			Blz. 350
		
			
			Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
		
	
 
	- 
			Blz. 351
		
			
			Toewerken naar het verkrijgen van de UNESCO GeoPark status door kandidaatstelling in 2018 voor het Zeeland, westelijk Noord-Brabant en de Vlaamse grensstrook waarmee het gebied een Climate Living Lab met internationale status wordt
		
	
 
	- 
			Blz. 352
		
			
			Stimuleren medegebruik waterkeringen via Meer Met Dijken Doen en Parels
		
	
 
	- 
			Blz. 353
		
			
			Opzetten van een 3-tal pilotprojecten regionaal waterbeheer overeenkomstig ambitie, visie en doelen strategische visie waterbeheer 2050. Meedenken met praktische vertaling van de visie Waterbeheer door Waterschap
		
	
 
	- 
			Blz. 354
		
			
			Monitoren van de beleidsmatige voortgang van de uitvoering van maatregelen die worden genomen door Waterschap Scheldestromen gericht op waterkwaliteit via de rapportages en planstudies van het waterschap
		
	
 
	- 
			Blz. 355
		
			
			Zoeken naar synergie mogelijkheden met provinciale opgaven zoals natuurontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 356
		
			
			Monitoren van de beleidsmatige voortgang van de uitvoering van maatregelen die worden genomen door Waterschap Scheldestromen gericht op waterkwantiteit
		
	
 
	- 
			Blz. 357
		
			
			Uitvoeren 2 projecten per jaar duurzaam bodemgebruik met belanghebbenden en mede overheden
		
	
 
	- 
			Blz. 358
		
			
			Bescherming en informatievoorziening archeologische en aardkundige waarden
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 359
		
			
			Klimaatadaptie en voldoende zoet water
		
			
	- 
			Blz. 360
		
			
			Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via realisatie groene daken en groene schoolpleinen
		
	
 
	- 
			Blz. 361
		
			
			Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
		
	
 
	- 
			Blz. 362
		
			
			Bepalen norm en definitief stelsel regionale keringen en deze aanwijzen en verankeren in waterschaps- en provinciale verordeningen in 2020
		
	
 
	- 
			Blz. 363
		
			
			Uitbouwen proeftuin zoet water (DeltaDrip), bijdragen aan ca 100 stuwtjes per jaar en bijdragen aan 100 ha/jaar peilgestuurde drainage
		
	
 
	- 
			Blz. 364
		
			
			Behoud en vergroting zoete grondwatervoorraden, herziening grondwaterontrekkingsbeleid 2019 obv gegevens Freshem
		
	
 
	- 
			Blz. 365
		
			
			Robuustwatersysteem Zeeuws Vlaanderen; deelname aan interregproject, samenwerking masteropleiding HZ, voorbereiding NWA-aanvraag
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 366
		
			
			Deltawateren
		
			
	- 
			Blz. 367
		
			
			Bevorderen kennisuitwisseling, communicatie en samenwerking door actieve bijdrage aan en in het gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta
		
	
 
	- 
			Blz. 368
		
			
			Vaststellen bestuursovereenkomst Grevelingen II (planuitwerking) en starten bestuursovereenkomst Grevelingen III (realisatiefase); actieve bijdrage aan de planvorming/planuitwerking en de daar lopende discussies rond natura 2000 & klimaat robuustheid
		
	
 
	- 
			Blz. 369
		
			
			Onderzoeken meekoppelkansen Grevelingenmeer; opstellen kader gebiedsfonds Grevelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 370
		
			
			Indien het Rijk een betekenisvol besluit over een zout VZM neemt: bijdragen aan alternatieve zoet-water maatregelen Volkerak-Zoommeer
		
	
 
	- 
			Blz. 371
		
			
			Blijvende inzet maatregelen verbeteren ecologische kwaliteit Volkerak-Zoommeer via Bestuur- en samenwerkingsovereenkomst
		
	
 
	- 
			Blz. 372
		
			
			Roode Vaart wordt uitgevoerd. Voorbereiden op leggen verbinding Roode Vaart en Zeeland
		
	
 
	- 
			Blz. 373
		
			
			Uitgevoerde studie Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde doorvertalen
		
	
 
	- 
			Blz. 374
		
			
			Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
		
	
 
	- 
			Blz. 375
		
			
			Uitvoeren suppletie Roggenplaat. Inzet op verwerven EU middelen voor uitgebreider monitoringsprogramma
		
	
 
	- 
			Blz. 376
		
			
			Afronding MIRT onderzoek integrale veiligheid Oosterschelde
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 377
		
			
			Energietransitie
		
			
	- 
			Blz. 378
		
			
			Onder een efficiënte Zeeuwse samenwerkingsstructuur met de naam “Zeeuws Energieakkoord schrijven we een gezamenlijke regionale energiestrategie (RES).
		
	
 
	- 
			Blz. 379
		
			
			Eind 2020 wordt in de nieuwe Omgevingsvisie Zeeland ruimte geboden voor een succesvolle energietransitie en circulaire gebiedsontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 380
		
			
			Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen van € 10 miljoen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen uit de Regionale Energiestrategie (RES)
		
	
 
	- 
			Blz. 381
		
			
			We werken samen met bedrijven een strategie uit om tot een klimaatneutrale industrie te komen (via SDR, het platform Smart Delta Resources).
		
	
 
	- 
			Blz. 382
		
			
			In het waterstofdossier geven we absolute prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse).
		
	
 
	- 
			Blz. 383
		
			
			We ondersteunen windpark Borssele op zee en de aanlanding van windstroom van windpark IJmuiden Ver
		
	
 
	- 
			Blz. 384
		
			
			We realiseren wind-, zon- en getijprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5 PJ duurzaam op te wekken (dat staat gelijk aan het volledige huidig elektrisch verbruik in Zeeland)
		
	
 
	- 
			Blz. 385
		
			
			Met pilotprojecten doen we ervaring op met innovatieve vormen van duurzaam vervoer
		
	
 
	- 
			Blz. 386
		
			
			We faciliteren elektrisch vervoer door het ondersteunen van de uitrol van (snel) laadinfrastructuur en het vormgeven van Zeelandbreed beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 387
		
			
			Samen met gemeenten werken we in het "Zeeuws energieakkoord" aan het verduurzamen van particuliere woningen
		
	
 
	- 
			Blz. 388
		
			
			We doen samen met partners pilotprojecten aardgasloze wijken en leren hiervan voor de toekomst. Dit doen we o.a. door de inzet van een energiemakelaar voor restwarmte (waarvoor we EU-subsidie krijgen)
		
	
 
	- 
			Blz. 389
		
			
			We geven zelf het goede voorbeeld: de Provincie Zeeland koopt maatschappelijk verantwoord in volgens de doelen die GS hebben gesteld in het actieplan MVI 2017-2020
		
	
 
	- 
			Blz. 390
		
			
			Voor de OV-concessie verkennen we de mogelijkheden voor zero emissie bij de vervanging van CNG bussen in 2020
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 391
		
			
			Circulaire economie
		
			
	- 
			Blz. 392
		
			
			We stellen samen met Zeeuwse partners een roadmap op, die op termijn tot een volledig circulaire economie moet leiden
		
	
 
	- 
			Blz. 393
		
			
			We voeren het project "Circulair beleven" uit: circulair bouwen in de verblijfsrecreatie
		
	
 
	- 
			Blz. 394
		
			
			We werken aan een toekomstbeeld ‘circulaire havens 2030’ (Sloe- en Kanaalzone) én circulaire ontwikkeling in de gebiedsagenda Zuidwestelijke Delta
		
	
 
	- 
			Blz. 395
		
			
			We stimuleren meer biobased innovaties bij/door MKB’ers
		
	
 
	- 
			Blz. 396
		
			
			We nemen deel aan stichting Biobased Delta, die o.a. grootschalige businesscases ontwikkelt (zoals Redefinery, Sugar Delta, bio-aromaten) met grote bedrijven en MKB.
		
	
 
	- 
			Blz. 397
		
			
			We helpen mee aan de doorontwikkeling van de Biobased Innovation Garden
		
	
 
	- 
			Blz. 398
		
			
			We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland
		
	
 
	- 
			Blz. 399
		
			
			We stimuleren biobased onderwijs en onderzoek, zoals goede verankering in JRC/Bèta Campus en Center of Expertise(CoE) Biobased Economy (Avans/HZ)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 400
		
			
			Trendindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 401
		
			
			Doelindicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 402
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 403
		
			
			9.1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
		
			
	- 
			Blz. 404
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 405
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 406
		
			
			Kengetallen
		
	
 
	- 
			Blz. 407
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 408
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 409
		
			
			Opcenten motorrijtuigenbelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 410
		
			
			Provinciefonds
		
	
 
	- 
			Blz. 411
		
			
			Dividend
		
	
 
	- 
			Blz. 412
		
			
			Saldo van de financieringsfunctie
		
	
 
	- 
			Blz. 413
		
			
			Overige algemene dekkingsmiddelen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 414
		
			
			Wat mag het kosten ?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 415
		
			
			9.2 Kosten van overhead
		
			
	- 
			Blz. 416
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 417
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 418
		
			
			Vennootschapsbelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 419
		
			
			Invulling overhead begroting
		
	
 
	- 
			Blz. 420
		
			
			Uitgangspunten
		
	
 
	- 
			Blz. 421
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 422
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 423
		
			
			Provinciale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 424
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 425
		
			
			Beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 426
		
			
			Wijzigingen ten opzichte van beleid vorig jaar
		
	
 
	- 
			Blz. 427
		
			
			Lokale lastendruk
		
	
 
	- 
			Blz. 428
		
			
			Geraamde opbrengsten
		
	
 
	- 
			Blz. 429
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 430
		
			
			Heffingen provincie
		
	
 
	- 
			Blz. 431
		
			
			Belastingen
		
	
 
	- 
			Blz. 432
		
			
			Heffingen
		
	
 
	- 
			Blz. 433
		
			
			Leges
		
	
 
	- 
			Blz. 434
		
			
			Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 435
		
			
			Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 436
		
			
			Inleiding en uitgangspunten
		
	
 
	- 
			Blz. 437
		
			
			Kernpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 438
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 439
		
			
			Beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 440
		
			
			Risico's
		
	
 
	- 
			Blz. 441
		
			
			Benodigde risicobuffer
		
	
 
	- 
			Blz. 442
		
			
			Beschikbare risicobuffer
		
	
 
	- 
			Blz. 443
		
			
			Ratio weerstandsvermogen
		
	
 
	- 
			Blz. 444
		
			
			Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
		
	
 
	- 
			Blz. 445
		
			
			Ontwikkeling risicobuffer en risicoprofiel
		
	
 
	- 
			Blz. 446
		
			
			Kengetallen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 447
		
			
			Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 448
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 449
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 450
		
			
			Acties
		
	
 
	- 
			Blz. 451
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 452
		
			
			Infrastructuur
		
	
 
	- 
			Blz. 453
		
			
			Provinciale gebouwen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 454
		
			
			Financiering
		
			
	- 
			Blz. 455
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 456
		
			
			Beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 457
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 458
		
			
			Kengetallen
		
	
 
	- 
			Blz. 459
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 460
		
			
			Schatkistbankieren
		
	
 
	- 
			Blz. 461
		
			
			Risicobeheer vlottende schuld
		
	
 
	- 
			Blz. 462
		
			
			Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
		
	
 
	- 
			Blz. 463
		
			
			Financieringsbehoefte en rentelasten
		
	
 
	- 
			Blz. 464
		
			
			Huidige situatie SWAP
		
	
 
	- 
			Blz. 465
		
			
			Rentetoerekening
		
	
 
	- 
			Blz. 466
		
			
			Overzicht verstrekte geldleningen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 467
		
			
			Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 468
		
			
			Samen werken aan maatschappelijke opgaven
		
	
 
	- 
			Blz. 469
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 470
		
			
			Kengetallen
		
	
 
	- 
			Blz. 471
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 472
		
			
			Opgavengericht werken
		
	
 
	- 
			Blz. 473
		
			
			Leren en ontwikkelen
		
	
 
	- 
			Blz. 474
		
			
			Goed werkgeverschap: Strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
		
	
 
	- 
			Blz. 475
		
			
			Gastvrijheid in het Provinciehuis
		
	
 
	- 
			Blz. 476
		
			
			Inkopen en aanbesteden
		
	
 
	- 
			Blz. 477
		
			
			Informatievoorziening en automatisering
		
	
 
	- 
			Blz. 478
		
			
			Communicatie
		
	
 
	- 
			Blz. 479
		
			
			Controlfunctie
		
	
 
	- 
			Blz. 480
		
			
			Structurele ambities
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 481
		
			
			Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 482
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 483
		
			
			Visie en beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 484
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 485
		
			
			Kengetallen
		
	
 
	- 
			Blz. 486
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 487
		
			
			Overzicht verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 488
		
			
			Regionale uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
		
	
 
	- 
			Blz. 489
		
			
			PZEM N.V.
		
	
 
	- 
			Blz. 490
		
			
			North Sea Port SE
		
	
 
	- 
			Blz. 491
		
			
			N.V. Westerscheldetunnel
		
	
 
	- 
			Blz. 492
		
			
			N.V. Economische Impuls Zeeland
		
	
 
	- 
			Blz. 493
		
			
			Nederlandse Waterschapsbank N.V.
		
	
 
	- 
			Blz. 494
		
			
			Westerschelde Ferry B.V.
		
	
 
	- 
			Blz. 495
		
			
			Investeringsfonds Zeeland (IFZ)
		
	
 
	- 
			Blz. 496
		
			
			Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V.
		
	
 
	- 
			Blz. 497
		
			
			Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
		
	
 
	- 
			Blz. 498
		
			
			Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 499
		
			
			Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 500
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 501
		
			
			Beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 502
		
			
			Speerpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 503
		
			
			Opgaven
		
	
 
	- 
			Blz. 504
		
			
			Beleidskader
		
	
 
	- 
			Blz. 505
		
			
			Resultaten, winst en risico's
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 506
		
			
			Financiële begroting
		
			
	- 
			Blz. 507
		
			
			Lasten en baten en toelichting per programma
		
			
	- 
			Blz. 508
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 509
		
			
			Tabel lasten en baten per programma
		
	
 
	- 
			Blz. 510
		
			
			Toelichting lasten en baten per programma
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 511
		
			
			Meerjarenperspectief en toelichting
		
			
	- 
			Blz. 512
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 513
		
			
			Meerjarenperspectief per programma
		
	
 
	- 
			Blz. 514
		
			
			Reserves
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 515
		
			
			Uiteenzetting van de financiële positie
		
			
	- 
			Blz. 516
		
			
			Toelichting op de ramingen uit de begroting en de meerjarenraming
		
	
 
	- 
			Blz. 517
		
			
			Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
		
	
 
	- 
			Blz. 518
		
			
			Investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 519
		
			
			Financiering
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 520
		
			
			Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva
		
			
	- 
			Blz. 521
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 522
		
			
			Reserves
		
	
 
	- 
			Blz. 523
		
			
			Tabel mutaties reserves
		
	
 
	- 
			Blz. 524
		
			
			Algemene reserve
		
	
 
	- 
			Blz. 525
		
			
			Bestemmingsreserves
		
	
 
	- 
			Blz. 526
		
			
			Bestemmingsreserves dekking kapitaallasten
		
	
 
	- 
			Blz. 527
		
			
			Voorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 528
		
			
			Tabel mutaties voorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 529
		
			
			Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBV
		
	
 
	- 
			Blz. 530
		
			
			Voorzieningen conform artikel 44 A BBV
		
	
 
	- 
			Blz. 531
		
			
			Overlopende passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 532
		
			
			Tabel overlopende passiva
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 533
		
			
			Investeringen
		
			
	- 
			Blz. 534
		
			
			Tabel investeringen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 535
		
			
			Geprognosticeerde balans
		
			
	- 
			Blz. 536
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 537
		
			
			Tabel geprognosticeerde balans
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 538
		
			
			Incidentele en structurele lasten en baten per programma
		
			
	- 
			Blz. 539
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 540
		
			
			Uitgangspunten
		
	
 
	- 
			Blz. 541
		
			
			Tabel incidentele lasten en baten per programma
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 542
		
			
			Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
		
			
	- 
			Blz. 543
		
			
			Tabel structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 544
		
			
			Lasten en baten per taakveld
		
			
	- 
			Blz. 545
		
			
			Lasten en baten per taakveld
		
	
 
	- 
			Blz. 546
		
			
			Tabel lasten en baten per taakveld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 547
		
			
			EMU saldo
		
			
	- 
			Blz. 548
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 549
		
			
			Tabel
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap