-
Blz. 1
Jaarstukken 2022 Provincie Zeeland
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding jaarstukken 2022
-
Blz. 4
Samen verschil maken
-
Blz. 5
Jaarstukken in één oogopslag
-
Blz. 6
Jaarstukken 2022 in één oogopslag
-
Blz. 7
1-1 Grote projecten
-
Blz. 8
Inleiding Grote Projecten
-
Blz. 9
Grote projecten
-
Blz. 10
Mijlpalen 2022
-
Blz. 11
Uitgangspunten grote projecten
-
Blz. 12
Kader grote projecten
-
Blz. 13
Waterdunen
-
Blz. 14
Omschrijving
-
Blz. 15
Risico's
-
Blz. 16
Genomen besluiten
-
Blz. 17
Doelstelling
-
Blz. 18
Een oplossing voor kustveiligheid
-
Blz. 19
Een voor recreanten uiterst aantrekkelijk gebied
-
Blz. 20
Communicatie over de uitvoering en beleving van Waterdunen
-
Blz. 21
Overdracht van gronden aan de betrokken natuurorganisatie.
-
Blz. 22
Natuurherstel van de Westerschelde
-
Blz. 23
Getijdenduiker volledig operationeel
-
Blz. 24
Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 25
Omschrijving
-
Blz. 26
Risico's
-
Blz. 27
Genomen besluiten
-
Blz. 28
Doelstelling
-
Blz. 29
Realiseren van ten minste 600 ha estuariene natuur conform de Herijking Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 30
Invulling geven aan de overige afspraken (landbouwflankerend beleid, opstarten van grensoverschrijdende samenwerking Zwinstreek, Grenspark, regionale impuls Hulst)
-
Blz. 31
Mogelijk maken van recreatief medegebruik in de Hedwigepolder (panoramaheuvel en bijbehorende infrastructuur)
-
Blz. 32
Na afronding van de projecten inregelen van het beheer en het opvolgen van projecten middels monitoring.
-
Blz. 33
Opvolgen van realisatie van de projecten Hedwigepolder en Zimmerman conform planning bij gunning.
-
Blz. 34
Overdracht van het natuurgedeelte van het deelproject Waterdunen (zie betreffende beschrijving groot project)
-
Blz. 35
Zanddijk
-
Blz. 36
Omschrijving
-
Blz. 37
Risico's
-
Blz. 38
Genomen besluiten
-
Blz. 39
Doelstelling
-
Blz. 40
De verkeersveiligheid is verbeterd, de bereikbaarheid van Yerseke is vergroot en er is minder onderhoud nodig voor de N673.
-
Blz. 41
Meekoppel kansen zijn benut ter verbetering van de spoorveiligheid en de behartiging van de belangen van de omgeving
-
Blz. 42
Acties
-
Blz. 43
Traverse Kapellebrug
-
Blz. 44
Omschrijving
-
Blz. 45
Risico's
-
Blz. 46
Genomen besluiten
-
Blz. 47
Doelstelling
-
Blz. 48
Renovatie van de Traverse Kapellebrug en daarbij zorgen voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers en het stimuleren van verkeer om zich aan de maximumsnelheid te houden waardoor de leefbaarheid en verkeersveiligheid wordt vergroot.
-
Blz. 49
Acties
-
Blz. 50
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 51
1-2 Strategische opgaven
-
Blz. 52
Inleiding Strategische opgaven
-
Blz. 53
Ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 54
Omschrijving (bouwstenen)
-
Blz. 55
Ambitie
-
Blz. 56
Inzet
-
Blz. 57
Proces
-
Blz. 58
Behaalde resultaten 2022
-
Blz. 59
Stikstof
-
Blz. 60
Omschrijving
-
Blz. 61
Ambitie
-
Blz. 62
Inzet
-
Blz. 63
Proces
-
Blz. 64
Behaalde resultaten 2022
-
Blz. 65
Slimme mobiliteit
-
Blz. 66
Omschrijving
-
Blz. 67
Ambitie
-
Blz. 68
Inzet
-
Blz. 69
Proces
-
Blz. 70
Behaalde resultaten 2022
-
Blz. 71
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 72
2 Programma Woonplaats Zeeland
-
Blz. 73
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 74
Speerpunten
-
Blz. 75
Beleidskader
-
Blz. 76
Reguliere taken
-
Blz. 77
Deltawateren
-
Blz. 78
Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
-
Blz. 79
Omgevingswet en Omgevingsagenda
-
Blz. 80
Ruimtelijke kwaliteit versterken: Wonen
-
Blz. 81
Beter benutten van regionale bedrijventerreinen
-
Blz. 82
Doelstelling
-
Blz. 83
Law Delta
-
Blz. 84
Start proces van de benodigde ruimtelijke procedures samen met de gemeente Vlissingen en het Rijk.
-
Blz. 85
Uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de grondoverdracht.
-
Blz. 86
Voorbereiding omgevingswet
-
Blz. 87
Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
-
Blz. 88
Nieuwe interne- en externe samenwerkingsstructuren/werkprocessen.
-
Blz. 89
Voorbereidingsacties vormgeven en implementatie digitaal stelsel Omgevingswet
-
Blz. 90
Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
-
Blz. 91
Kwaliteit van ontwikkelingen rond de Deltawateren stimuleren.
-
Blz. 92
Kwaliteitsontwikkeling en toekomstbestendigheid
-
Blz. 93
Stimuleren van de innovatie van vrijetijdsbedrijven in stedelijk gebied en versterking van de gastbeleving van erfgoed en cultuur.
-
Blz. 94
Stimulering duurzaam toeristisch mobiliteitsnetwerk en verbeteren toeristische bereikbaarheid (spreiding in tijd en locaties), gekoppeld aan de opgave slimme mobiliteit en aan de regionale energiestrategie
-
Blz. 95
Stimulering Zeeland als jaarrond bestemming door het beter zichtbaar en vindbaar maken van toeristische informatie voor gasten en inwoners, gedurende het gehele jaar en van alle regio’s
-
Blz. 96
Milieu: Woon- en werkklimaat zijn versterkt
-
Blz. 97
Actualiseren milieuprogramma 2018-2022
-
Blz. 98
Actualiseren VTH programma
-
Blz. 99
In 2022 begeleiden van de uitvoering van bodemsaneringen
-
Blz. 100
Met Omgevingsdiensten en gemeenten inrichting uitvoering BRIKS taken afhechten
-
Blz. 101
Opstellen en uitvoeren plan van aanpak verbeteren toezicht en handhaving
-
Blz. 102
Problematiek rondom thermisch gereinigde grond (TGG) en PFAS in zo goed mogelijke banen begeleiden
-
Blz. 103
Uitkomsten verkenning toekomst samenwerking milieutaken oppakken. Dit in relatie met het standpunt van het kabinet over het rapport Commissie Van Aartsen en het Rekenkamerrapport over toezicht en handhaving
-
Blz. 104
Uitvoeren projectplan Kanaalzone inclusief acties op basis van onderzoek naar luchtmeetnet
-
Blz. 105
Uitvoeren van de voor 2022 relevante acties uit het milieuprogramma
-
Blz. 106
Uitvoeren Zeeuws provinciaal onderdeel van het Schone Lucht Akkoord (voorheen Nationaal Actieprogramma Luchtkwaliteit)
-
Blz. 107
Uitwerken en uitvoeren van projectplan zeer zorgwekkende stoffen
-
Blz. 108
Verder uitwerken en bestendigen wettelijke coördinatietaak van de provincie op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (met partners op bestuursrechtelijk- en strafrechtelijk vlak)
-
Blz. 109
Water en Bodem met kwaliteit
-
Blz. 110
Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
-
Blz. 111
Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
-
Blz. 112
Bescherming en informatievoorziening archeologische en aardkundige waarden
-
Blz. 113
Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
-
Blz. 114
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in het provinciaal waterprogramma.
-
Blz. 115
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwantiteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
-
Blz. 116
Zoeken naar synergie mogelijkheden met provinciale opgaven zoals natuurontwikkeling
-
Blz. 117
Deltawateren
-
Blz. 118
Bevorderen kennisuitwisseling, communicatie en samenwerking door actieve bijdrage aan en in het gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 119
Herbezinning op inzet gebiedspartijen voor Volkerak-Zoommeer naar aanleiding van gewijzigde rijksinzet
-
Blz. 120
Leveren actieve bijdrage aan de verdere planvorming voor het Grevelingenmeer
-
Blz. 121
Uitgevoerde studie Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde doorvertalen
-
Blz. 122
Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
-
Blz. 123
Voorbereiden suppletie Galgenplaat door inzet op verwerven van een EU-cofinancieringsbijdrage voor de uitvoering
-
Blz. 124
Ruimtelijke kwaliteit: wonen
-
Blz. 125
Aanpak van flexwonen en huisvesting buitenlandse werknemers
-
Blz. 126
Aanpak verduurzaming woningvoorraad, o.a. uitvoeren energiescans en de inzet van duurzaamheidsleningen (met middelen vanuit regio-envelop)
-
Blz. 127
De gemeenten faciliteren bij de versterking van de binnensteden
-
Blz. 128
Monitoring van de ontwikkelingen in de woningvoorraad en woningbouwplannen
-
Blz. 129
Opstellen van een demografische prognose voor Zeeland
-
Blz. 130
Samen met gemeenten uitvoeren actielijnen van de Zeeuwse woonagenda
-
Blz. 131
Uitvoering van de regeling gebiedsgerichte projecten (met extra inzet vanuit middelen regiodeal)
-
Blz. 132
Uitvoering van de subsidieregeling hergebruik leegstaande panden (HELP)
-
Blz. 133
Uitvoering van de subsidieregeling Provinciale Impuls Wonen
-
Blz. 134
Zorgdragen voor de actualisatie van de regionale woningmarktafspraken
-
Blz. 135
Ruimtelijke kwaliteit versterken: Impuls bedrijventerreinen
-
Blz. 136
Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
-
Blz. 137
Uitvoering van de subsidieregeling Fysieke maatregelen
-
Blz. 138
Uitvoering van de subsidieregeling Planvorming en Procesondersteuning
-
Blz. 139
Uitvoering van twee demoprojecten verduurzaming bedrijventerreinen
-
Blz. 140
Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
-
Blz. 141
Trendindicatoren
-
Blz. 142
Doelindicatoren
-
Blz. 143
Wat mag het kosten?
-
Blz. 144
3 Programma Balans in landelijk gebied
-
Blz. 145
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 146
Speerpunten
-
Blz. 147
Provinciale beleidskaders
-
Blz. 148
Reguliere taken
-
Blz. 149
Maatschappelijk effect
-
Blz. 150
Doelstelling
-
Blz. 151
Realisatie Natuurnetwerk
-
Blz. 152
Blijven toepassen algemene uitgangspunten onder andere verwerving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw.
-
Blz. 153
Continuering inzet Kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland
-
Blz. 154
Inzet Zeeuws Particulier Grondbezit en betrekken bij het realiseren van het Natuurnetwerk Zeeland
-
Blz. 155
Versnelling van realisatie van de resterende natuurontwikkelingsopgave door middel van aanbod en kansen die zich voordoen
-
Blz. 156
Zoeken naar mee koppelkansen met andere opgaven uit oogpunt realisatie Natuurnetwerk Zeeland
-
Blz. 157
Natuurbeheer en natuurbescherming
-
Blz. 158
Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Wet natuurbescherming en de Wet ruimtelijke ordening (Natuurnetwerk Zeeland) en de keuzes in de beleidsnota Natuurwetgeving
-
Blz. 159
Bestrijding van schadeveroorzakende soorten en zorgdragen voor de uitkering van schadevergoedingen voor fauna
-
Blz. 160
Evalueren ganzenopvangbeleid
-
Blz. 161
Evalueren onderzoek RUD Zeeland naar een adequaat uitvoeringsniveau van het natuurtoezicht in Zeeland, na evaluatie vervolgacties bepalen.
-
Blz. 162
Het verlenen van subsidie voor functieverandering en inrichting van nieuwe natuur en herstel van bestaande natuur op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap met SKNL of nog nieuw te ontwikkelen instrumentarium.
-
Blz. 163
Monitoring van natuurgebieden conform landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
-
Blz. 164
Provinciale aanpak invasieve exoten door middel van preventie, eliminatie en beheer opstellen, en het uitvoeren van tenminste twee bestrijdingsacties.
-
Blz. 165
Uitvoeren onderzoek naar verwilderde katten
-
Blz. 166
Uitvoeren van minimaal drie projecten op het gebied van actief soortenbeleid.
-
Blz. 167
Uitwerken van de uitkomsten van de Passende Beoordelingen voor het snijden en rapen van zeegroenten en schelpdieren, evenementen vliegbewegingen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving.
-
Blz. 168
Vergoeden en aansturen van agrarisch natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur en daardoor een substantiële bijdrage te leveren aan de biodiversiteit en het landschap buiten de natuurgebieden.
-
Blz. 169
Vergoeden en aansturen van natuurbeheer op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap middels de kaders uit het Natuurbeheerplan
-
Blz. 170
Zorgdragen voor het opstellen van Natura 2000 beheerplannen; vaststellen van de laatste beheerplannen Manteling van Walcheren en Kop van Schouwen; starten met het actualiseren van de overige beheerplannen in relatie tot de stikstofproblematiek
-
Blz. 171
Natuurherstel
-
Blz. 172
Uitvoeren van tenminste één nazorgproject in of nabij Natura2000-gebieden
-
Blz. 173
Uitvoeren van tenminste vijf projecten gericht op herstel- en instandhoudingsmaatregelen in Natura2000-gebieden met als doel het effect van de uitstoot van stikstof te verminderen en de natuur te behouden en te versterken
-
Blz. 174
Natuurbeleving, verbreding en verbinding
-
Blz. 175
Continueren van de 90% toegankelijkheid/beleefbaarheid van de natuurgebieden
-
Blz. 176
De bestaande 2100 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd
-
Blz. 177
Gezamenlijk met partners en de Zeeuwse Natuur tot uitvoering brengen van een gezamenlijk plan gericht op activiteiten die zorgen dat natuurgebieden kunnen worden beleefd, natuureducatie, natuurvoorlichting en –promotie
-
Blz. 178
Het stimuleren van maatschappelijke initiatieven op het vlak van natuur en landschap en het betrekken van vrijwilligers bij de natuur
-
Blz. 179
Het totaal aan voorzieningen, activiteiten, bezienswaardigheden en programma’s op het gebied van natuurbeleving is op één plaats vindbaar en duidelijke en overzichtelijk ontsloten
-
Blz. 180
In de praktijk brengen in samenwerking met natuurorganisaties en toeristisch-recreatieve organisaties van de in 2019 ontwikkelde branding strategie
-
Blz. 181
In of bij ten minste twee natuurgebieden extra (recreatieve) voorzieningen aanbrengen om de beleving van de natuur te vergroten
-
Blz. 182
Ondersteunen van het Nationaal Park Oosterschelde bij de uitvoering van het projectplan voor de doorontwikkeling van het Park
-
Blz. 183
Opstellen van een bidbook ter verkrijging van de UNESCO Geopark status en de meerwaarde te onderzoeken
-
Blz. 184
Opstellen Zeeuws actieplan voor de groene vrijwilligers
-
Blz. 185
Starten met het opstellen van een landschapsvisie, af te ronden in 2023.
-
Blz. 186
Een volhoudbare landbouw
-
Blz. 187
In 2022 zullen we tenminste twee KPI's in gebruik nemen die het mogelijk maken het landbouwbeleid te monitoren op basis van objectieve gegevens.
-
Blz. 188
Ondersteunen van minimaal één initiatief dat zich richt op de doelstelling voor de biologische sector
-
Blz. 189
Ondersteunen van minimaal één initiatief dat zich richt op het werken met belonen voor maatschappelijke prestaties middels KPI’s in de landbouw
-
Blz. 190
Ondersteunen van tenminste drie programma’s ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
-
Blz. 191
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op de doelstelling voor het versterken van de positie van de boer in de keten
-
Blz. 192
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen voor een betere bodemstructuur en bodemvruchtbaarheid
-
Blz. 193
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
-
Blz. 194
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op eiwittransitie
-
Blz. 195
Verbeteren agrarische structuur, tenminste 300 ha kavelruilen
-
Blz. 196
Trendindicatoren
-
Blz. 197
Doelindicatoren
-
Blz. 198
Wat mag het kosten?
-
Blz. 199
4 Programma Ondernemend Zeeland
-
Blz. 200
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 201
Speerpunten
-
Blz. 202
Reguliere taken
-
Blz. 203
Beleidskader
-
Blz. 204
Regio Deal Zeeland: Zeeland in stroomversnelling 2.0
-
Blz. 205
Maatschappelijk effect
-
Blz. 206
Doelstelling
-
Blz. 207
Concurrentiepositie logistiek
-
Blz. 208
De energietransitie is een ingrijpend proces. Integrale samenwerking tussen beleidsvelden biedt voordelen.
-
Blz. 209
Inspelen op technologische & maatschappelijke veranderingen door het stimuleren van samenwerking tussen sectoren, regio’s en overheden. Met als doel de innovatie te stimuleren en “grote” projecten door de Zeeuwse regio te ontwikkelen & uit te voeren
-
Blz. 210
Realiseren van het Fiedlab Wind op Zee (Zephyros) in Zeeland
-
Blz. 211
Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, o.a. via Zeeland Connect
-
Blz. 212
Uitvoeren visie Logistiek i.s.m. Zeeland Connect en uitvoeren van de roadmap met 3 innovatielijnen, waaronder autonoom transport (varen en rijden) en verduurzamen Sector Transport en Logistiek (terminalfaciliteiten en laadinfra)
-
Blz. 213
Vertalen actieprogramma 2020 -2023 van de Topsector logistiek naar regionaal actieprogramma en uitvoering van de goederen vervoeragenda van het Ministerie van I&W, benutten “Haagse en Europese” Middelen.
-
Blz. 214
Arbeidsmarkt
-
Blz. 215
Aantrekken, scholen en trainen van kandidaten voor Zeeuwse sectoren (Techniekpact, Hospitalitypact, Zorgpact, Onderwijspact)
-
Blz. 216
Komen tot een soepele grensoverschrijdende arbeidsmarkt Zeeland – Vlaanderen
-
Blz. 217
Ontwikkelen en verbeteren van de methodiek en instrumentarium dienstverlening aan onderbenut arbeidspotentieel
-
Blz. 218
Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
-
Blz. 219
Ontwikkelen van een gestructureerde aanpak gericht op het binden van jongeren aan de Zeeuwse arbeidsmarkt
-
Blz. 220
Opzetten van een warme ontvangst van arbeidsmigranten (uit binnen- en buitenland) (Expat Center, Zeeland Commissionair)
-
Blz. 221
Opzetten van toolbox voor werkgevers
-
Blz. 222
Concurrentiepositie Food
-
Blz. 223
Als voorzitter van het landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden spelen we een actieve rol in de ondersteuning van de visserijgemeenschappen.
-
Blz. 224
Ondersteunen van kansrijke innovaties en nieuwe ontwikkelingen in de visserij- en aquacultuursector die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde in de keten. Hiertoe ondersteunen we ten minste 4 initiatieven.
-
Blz. 225
Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur.
-
Blz. 226
Versterken van de Zeeuwse economische clusters agrofood en aquacultuur door middel van haalbaarheidsonderzoeken en demonstraties vanuit de provinciale innovatieregeling Zeeland in Stroomversnelling;
-
Blz. 227
We nemen actief deel in projecten om te komen tot nieuwe vormen van schelpdierkweek.
-
Blz. 228
Wij ondersteunen de netwerkorganisaties Zeker Zeeuws en Food Delta Zeeland in hun werkzaamheden de Zeeuwse Foodcluster verder te versterken;
-
Blz. 229
Concurrentiepositie Zeeuwse ondernemers
-
Blz. 230
Deelnemen aan platform ENZuid (Economisch Netwerk Zuid Nederland)
-
Blz. 231
Dockwize: uitvoering van de prestatieafspraken
-
Blz. 232
Het opstellen van een agenda voor de effecten van een digitale transformatie
-
Blz. 233
Met de SER Zeeland maken we prestatieafspraken op het sociaaleconomisch terrein
-
Blz. 234
Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten
-
Blz. 235
Ondersteunen van de Zeeuwse ondernemers (starters en MKB)
-
Blz. 236
Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
-
Blz. 237
Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
-
Blz. 238
Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
-
Blz. 239
Campus Zeeland
-
Blz. 240
Onderbrengen onderzoeksprogramma Vlaanderen-Nederland Deltavraagstukken bij Delta Kenniscentrum
-
Blz. 241
Opening en start opleidingen aan het Joint Research Center
-
Blz. 242
Start Delta Kenniscentrum
-
Blz. 243
Verbinden tracks Engeneering en Innovation aan (Zeeuwse) onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur en bedrijfsleven/opgaven
-
Blz. 244
Versterken businessmodel, organiserend vermogen in intersectorale samenwerking tussen de al bestaande netwerken (professionaliseren en verbinden met eco-systeem)
-
Blz. 245
Versterken gehele onderwijs- en onderzoekskolom van PO - WO
-
Blz. 246
Innovatie infrastructuur en - fondsen
-
Blz. 247
Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
-
Blz. 248
Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
-
Blz. 249
Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
-
Blz. 250
Uitvoering geven aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 2.0
-
Blz. 251
Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
-
Blz. 252
Marketing en Imago
-
Blz. 253
Continueren van de digitale marktbewerking dmv het platform www.zeeland.com en daaraan verbonden social media kanalen. Belangrijk hierbij is in contact te blijven met geïnteresseerde doelgroepen en het aantal fans van Zeeland verder uit te breiden.
-
Blz. 254
De bestaande positionering ‘Zeeland Land in Zee’ evalueren en waar nodig verder door ontwikkelen in producten en campagnes.
-
Blz. 255
Het uitvoeren van een nulmeting naar het Zeeuwse imago en de resultaten hiervan verwerken in een vernieuwde merkstrategie (positionering) en meenemen in de uitvoering.
-
Blz. 256
Het voeren van campagnes voor specifieke doelgroepen samen met regionale partners (product-markt combinaties) en meewerken aan campagnes van partners.
-
Blz. 257
Circulaire economie
-
Blz. 258
We helpen mee aan de doorontwikkeling van de Biobased Innovation Garden
-
Blz. 259
We nemen deel aan stichting Circular Biobased Delta, die o.a. grootschalige businesscases ontwikkelt (zoals Redefinery, Sugar Delta, bio-aromaten) met grote bedrijven en MKB.
-
Blz. 260
We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland via ‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen’ en de koppeling aan de SDG’s (Sustainable Development Goals).
-
Blz. 261
We stimuleren biobased onderwijs en onderzoek, zoals goede verankering in JRC/Bèta Campus en Center of Expertise(CoE) Biobased Economy (Avans/HZ)
-
Blz. 262
We stimuleren circulair bouwen in de verblijfsrecreatie via de projecten ‘Circulair beleven’ en ‘FACET’
-
Blz. 263
We stimuleren meer biobased innovaties bij/door MKB’ers o.a. via circulair/biobased innovatievouchers
-
Blz. 264
We werken aan de ambitie duurzame havens 2.0 samen met Portiz, NSP en Zeeuwse Milieufederatie. Ambities worden ondersteund door de werkgroep Vitaal Sloegebied en Kanaalzone.
-
Blz. 265
Trendindicatoren
-
Blz. 266
Doelindicatoren
-
Blz. 267
Wat mag het kosten?
-
Blz. 268
5 Programma Mobiliteit op maat
-
Blz. 269
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 270
Speerpunten
-
Blz. 271
Beleidskader
-
Blz. 272
Reguliere taken
-
Blz. 273
Maatschappelijk effect
-
Blz. 274
Doelstelling
-
Blz. 275
Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
-
Blz. 276
De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders middels periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
-
Blz. 277
Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
-
Blz. 278
Nadere uitwerking assetmanagement door actualisatie en implementatie uitvoeringsstrategieën
-
Blz. 279
Verbetering verkeersveiligheid
-
Blz. 280
Algemene coördinatietaken (monitoring, kennisoverdracht, beleidsontwikkeling, subsidies)
-
Blz. 281
We maken de provinciale infrastructuur veiliger en stimuleren andere Zeeuwse wegbeheerders hetzelfde te doen
-
Blz. 282
We maken het verkeer veiliger voor kwetsbare en onervaren weggebruikers
-
Blz. 283
We verminderen de risico’s van afleiding in het verkeer
-
Blz. 284
We verminderen de risico’s van vermenging van landbouwverkeer met ander verkeer
-
Blz. 285
We verminderen het aantal verkeersovertredingen.
-
Blz. 286
Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners
-
Blz. 287
De logistieke processen verbeteren door het toepassen van de nieuwe technologieën, de digitalisering van het bedrijfsleven te stimuleren en samenwerking en data-uitwisseling te promoten en initiëren
-
Blz. 288
Het verbeteren van de logistieke processen door het toepassen van corridormanagement
-
Blz. 289
Start planuitwerking Rail Gent Terneuzen en het inrichten van de organisatie daarvoor na afronding van de Europese CEF-studie 2020.
-
Blz. 290
Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
-
Blz. 291
Wegeninvesteringen
-
Blz. 292
Wegeninvesteringen op gestructureerde wijze programmeren, rekening houdend met de relevante ontwikkelingen (inhoudelijk, financieel, bestuurlijk)
-
Blz. 293
Bereikbaarheid voor de mensen
-
Blz. 294
Basisbereikbaarheid per openbaar vervoer op orde
-
Blz. 295
Door-ontwikkelen (openbaar) vervoer
-
Blz. 296
Uitvoering slimme mobiliteit
-
Blz. 297
Aanbesteding busconcessie.
-
Blz. 298
Data op orde.
-
Blz. 299
Living Lab Smart Mobility.
-
Blz. 300
Onderzoek deeltaxi.
-
Blz. 301
Ontwikkeling knooppunten.
-
Blz. 302
Stimuleren fietsgebruik.
-
Blz. 303
Uitwerking fijnmazige mobiliteit.
-
Blz. 304
Uitwerking mobiliteitscentrale.
-
Blz. 305
Trendindicatoren
-
Blz. 306
Doelindicatoren
-
Blz. 307
Wat mag het kosten?
-
Blz. 308
6 Programma Iedereen telt!
-
Blz. 309
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 310
Cultuur
-
Blz. 311
Speerpunten Cultuur
-
Blz. 312
Beleidskader
-
Blz. 313
Reguliere taken
-
Blz. 314
Maatschappelijk effect
-
Blz. 315
Leefbaarheid - Brede Welvaart
-
Blz. 316
Cultuurbegroting; vijf doelstellingen
-
Blz. 317
Doelstelling
-
Blz. 318
Toekomstbestendige culturele infrastructuur
-
Blz. 319
De Zeeuwse overheden en culturele instellingen intensiveren de afstemming en samenwerking op het gebied van cultuur.
-
Blz. 320
Het cultuurveld is vanuit de intrinsieke waarde verbonden met andere domeinen.
-
Blz. 321
Jaarlijks in afstemming met andere provinciale opgaven prestatieafspraken maken.
-
Blz. 322
Nulmeting/scan culturele infrastructuur
-
Blz. 323
Ontwikkeling/ondersteuning infrastructuur
-
Blz. 324
Stimuleren cultureel klimaat
-
Blz. 325
Verbeteren samenwerking en verbinding met culturele organisaties buiten Zeeland
-
Blz. 326
Voortzetten van de Cultural Board Zeeland
-
Blz. 327
Cultureel erfgoed
-
Blz. 328
De Provincie verleent subsidies in het kader van de Provinciale Onderzoeksagenda Archeologie Zeeland (POAZ)
-
Blz. 329
Invulling geven aan de ondersteuning aan de eigenaren van de 190 cultuurhistorisch waardevolle boerderijcomplexen die zijn geselecteerd bij de in 2018 afgeronde boerderijenselectie (opgenomen in het Omgevingsplan Zeeland 2018).
-
Blz. 330
Op basis van de bestuurlijke afspraak met het Rijk invulling geven aan de instandhouding van rijksmonumenten door in overleg met gemeenten subsidie te verlenen voor de restauratie van ten minste drie rijksmonumenten.
-
Blz. 331
Kunsten
-
Blz. 332
Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
-
Blz. 333
(Talent)ontwikkeling van en cultuureducatie voor jongeren
-
Blz. 334
Mede mogelijk maken vervoer naar musea van leerlingen uit het Primair Onderwijs
-
Blz. 335
Via prestatieafspraken met Stichting Cultuurkwadraat, Stichting Kinderkunstweek en HZ Cult verder uitbouwen van een eenduidige Zeeuwse aanpak cultuureducatie
-
Blz. 336
Evenementen
-
Blz. 337
Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek, sport
-
Blz. 338
Gezond leven
-
Blz. 339
Tenminste 1 pilot starten met het concept ‘Beweegschool Plus’ (stimuleren actieve leefstijl onder leerlingen).
-
Blz. 340
We ondersteunen tenminste 25 sportevenementen die passen bij het DNA van Zeeland en welke zorgen voor promotie van Zeeland en mensen in beweging brengen
-
Blz. 341
Zeeuws brede motorische screening uitzetten (MQ-scan).
-
Blz. 342
Leefbaarheid
-
Blz. 343
Four Freedoms Award Door Het Jaar Heen
-
Blz. 344
Impuls Participatie
-
Blz. 345
Jongerenparlement
-
Blz. 346
Kader Brede Welvaart
-
Blz. 347
Monitor Leven in Zeeland
-
Blz. 348
Versterking zorginfrastructuur en zorgketen
-
Blz. 349
Kader Zorg
-
Blz. 350
Trendindicatoren
-
Blz. 351
Doelindicatoren
-
Blz. 352
Wat mag het kosten?
-
Blz. 353
7 Programma Bestuur
-
Blz. 354
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 355
Speerpunten
-
Blz. 356
Beleidskader
-
Blz. 357
Reguliere taken
-
Blz. 358
Maatschappelijk effect
-
Blz. 359
Doelstelling
-
Blz. 360
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 361
Door inzet proportioneel toezicht op de gemeentelijke financiën en in dialoog met de gemeenten bevorderen van een gezonde financiële huishouding van gemeenten
-
Blz. 362
In nauw overleg met BZK en IPO en de agenda Toekomst van het Toezicht wordt het interbestuurlijk toezicht transparanter, uniformer en meer risicogericht vormgegeven
-
Blz. 363
We gaan onderzoeken of er aan de hand van indicatoren per generiek toezichtdomein, voor elke Zeeuwse gemeente de risico’s in kaart kunnen worden gebracht die aanleiding kunnen geven tot (bestuurlijke) interventie.
-
Blz. 364
Samenwerkend bestuur
-
Blz. 365
Bevorderen dat iedere regio een regiovisie vaststelt en in samenwerking tot uitvoering brengt
-
Blz. 366
Continueren bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
-
Blz. 367
Doorontwikkeling van het OZO opdat zij een bijdrage levert aan het verhogen van de bestuurskracht en de samenwerking tussen Zeeuwse overheden wordt versterkt
-
Blz. 368
Signalerend bestuur
-
Blz. 369
Adviseren over en ondersteuning geven aan de uitvoering van relatie-evenementen in het kader van het versterken van het relatienetwerk van de Provincie Zeeland
-
Blz. 370
Doorontwikkeling en uitvoering van een effectieve grens governance grensgebied Vlaanderen – Nederland
-
Blz. 371
Uitvoering geven aan de strategische evenementen van de Provincie Zeeland gezamenlijk met externe partner (zoals de Haagse Dag, Oesterontmoeting en Nieuwjaarsbijeenkomst)
-
Blz. 372
Versterking van de samenwerking met Vlaanderen onder meer door actieve deelname en agendering van voor de provincie Zeeland relevante punten in grensgovernance, de Vlaams Nederlandse Delta, de Scheldemondraad en North Sea Port district.
-
Blz. 373
Sterk provinciaal bestuur
-
Blz. 374
Bestuur en politiek wordt transparanter, overheidsinformatie is beter vindbaar, uitwisselbaar en eenvoudig te ontsluiten.
-
Blz. 375
De volksvertegenwoordiging van Zeeland is zichtbaar en benaderbaar voor de Zeeuwse kiezer.
-
Blz. 376
Inwoners meer betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid de provincie.
-
Blz. 377
Provinciale Staten geven op een vernieuwende wijze invulling aan de rollen als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur.
-
Blz. 378
Weerbaar bestuur
-
Blz. 379
De ingezette lijn van het toepassen van de Wet Bibob wordt door ons voortgezet. Via de nieuwe beleidslijn bouwen wij aan een solide “Bibob infrastructuur”.
-
Blz. 380
De Taskforce-RIEC voert als ondersteunend samenwerkingsverband belangrijke taken voor Zeeland uit als het gaat om de bewustwording en bestrijding van Ondermijning en ondersteuning bij BIBOB-onderzoeken. Deze samenwerking wordt voortgezet.
-
Blz. 381
Door toepassing van het instrument “piramide naar fitte provincie” van Taskforce-RIEC bepalen wij de stappen die nog gezet moeten worden om een weerbare organisatie te worden
-
Blz. 382
In 2022 geven wij uitvoering aan het vastgestelde beleidsplan Aanpak Ondermijning.
-
Blz. 383
Trendindicatoren
-
Blz. 384
Doelindicatoren
-
Blz. 385
Wat mag het kosten?
-
Blz. 386
8 Programma Energie op klimaat!
-
Blz. 387
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 388
Speerpunten
-
Blz. 389
Beleidskader
-
Blz. 390
Maatschappelijk effect
-
Blz. 391
Energietransitie
-
Blz. 392
Doelstelling
-
Blz. 393
Klimaatadaptatie en voldoende zoet water
-
Blz. 394
Bepalen norm en definitief stelsel regionale keringen en deze aanwijzen en verankeren in waterschaps- en provinciale verordeningen
-
Blz. 395
Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
-
Blz. 396
Robuustwatersysteem Zeeuws Vlaanderen; bij toekenning deelname in Horizon 2020 project
-
Blz. 397
Roode Vaart wordt uitgevoerd. Voorbereiden op leggen verbinding Roode Vaart en Zeeland
-
Blz. 398
Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via subsidieregeling realisatie groene daken
-
Blz. 399
Stimuleren medegebruik waterkeringen via Meer Met Dijken Doen en Parels
-
Blz. 400
Uitvoering geven aan het Zeeuws Deltaplan Zoet Water
-
Blz. 401
Energietransitie
-
Blz. 402
Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen van € 10 miljoen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen uit de Regionale Energiestrategie (RES)
-
Blz. 403
In het waterstofdossier geven we absolute prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse).
-
Blz. 404
Met pilotprojecten doen we ervaring op met innovatieve vormen van duurzaam vervoer
-
Blz. 405
Samen met gemeenten werken we in het "Zeeuws energieakkoord" aan het verduurzamen van particuliere woningen
-
Blz. 406
Uitvoering van en indien noodzakelijk actualisatie Omgevingsvisie Zeeland als kader voor succesvolle energietransitie en circulaire gebiedsontwikkeling.
-
Blz. 407
We doen samen met partners pilotprojecten aardgasloze wijken en leren hiervan voor de toekomst. Dit doen we o.a. door de inzet van een energiemakelaar voor restwarmte en het faciliteren van verder onderzoek.
-
Blz. 408
We faciliteren elektrisch vervoer door de uitrol van (snel)laadinfrastructuur te ondersteunen, door Zeeland-breed beleid vorm te geven, en door aan te sluiten bij landelijke initiatieven via de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
-
Blz. 409
We geven zelf het goede voorbeeld: de Provincie Zeeland koopt maatschappelijk verantwoord in volgens de doelen die GS hebben gesteld in het actieplan MVI 2021-2024
-
Blz. 410
We realiseren wind- en zonprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5 PJ duurzaam op te wekken (dat staat gelijk aan het volledige huidig elektrisch verbruik in Zeeland)
-
Blz. 411
We werken samen met bedrijven een strategie uit om tot een klimaatneutrale industrie te komen (via SDR, het platform Smart Delta Resources).
-
Blz. 412
Trendindicatoren
-
Blz. 413
Doelindicatoren
-
Blz. 414
Wat mag het kosten?
-
Blz. 415
9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 416
Inleiding
-
Blz. 417
Speerpunten
-
Blz. 418
Kengetallen
-
Blz. 419
Beleidskader
-
Blz. 420
Doelstelling
-
Blz. 421
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 422
Provinciefonds
-
Blz. 423
Dividend
-
Blz. 424
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 425
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 426
Wind in de zeilen; ontvlechting Evides uit PZEM
-
Blz. 427
Wat mag het kosten?
-
Blz. 428
9-2 Kosten van overhead
-
Blz. 429
Inleiding
-
Blz. 430
Beleidskader
-
Blz. 431
Uitgangspunten
-
Blz. 432
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 433
Invulling overhead begroting
-
Blz. 434
Wat mag het kosten?
-
Blz. 435
Paragrafen
-
Blz. 436
Paragraaf Provinciale heffingen
-
Blz. 437
Inleiding
-
Blz. 438
Beleid
-
Blz. 439
Wijzigingen ten opzichte van beleid vorig jaar
-
Blz. 440
Lokale lastendruk
-
Blz. 441
Gerealiseerde opbrengsten
-
Blz. 442
Beleidskader
-
Blz. 443
Heffingen provincie
-
Blz. 444
Belastingen
-
Blz. 445
Heffingen
-
Blz. 446
Leges
-
Blz. 447
Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
-
Blz. 448
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 449
Inleiding en uitgangspunten
-
Blz. 450
Kernpunten
-
Blz. 451
Beleidskader
-
Blz. 452
Beleid
-
Blz. 453
Risico's
-
Blz. 454
Verloop risico's ten opzichte van voorgaand jaar
-
Blz. 455
Benodigde risicobuffer
-
Blz. 456
Beschikbare risicobuffer
-
Blz. 457
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 458
Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
-
Blz. 459
Kengetallen
-
Blz. 460
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 461
Inleiding
-
Blz. 462
Speerpunten
-
Blz. 463
Acties
-
Blz. 464
Beleidskader
-
Blz. 465
Infrastructuur
-
Blz. 466
Provinciale gebouwen
-
Blz. 467
Fietsvoetveer
-
Blz. 468
Kantoorgebouwen, waaronder Provinciehuis
-
Blz. 469
Paragraaf Financiering
-
Blz. 470
Inleiding
-
Blz. 471
Beleid
-
Blz. 472
Speerpunten
-
Blz. 473
Kengetallen
-
Blz. 474
Beleidskader
-
Blz. 475
Schatkistbankieren
-
Blz. 476
Risicobeheer vlottende schuld
-
Blz. 477
Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
-
Blz. 478
Financieringsbehoefte
-
Blz. 479
Verloop SWAP in 2022
-
Blz. 480
Rentetoerekening
-
Blz. 481
Overzicht verstrekte geldleningen
-
Blz. 482
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 483
Samen slimmer voor Zeeland
-
Blz. 484
Kengetallen
-
Blz. 485
Beleidskader
-
Blz. 486
Maatschappelijk verantwoord inkopen en aanbesteden
-
Blz. 487
Gevolgen Tijd- en plaatsbewust werken (TPBW)
-
Blz. 488
Goed werkgeverschap: Strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
-
Blz. 489
Moderniseren van de werkomgeving
-
Blz. 490
Verduurzaming vervoersbeleid
-
Blz. 491
Sturen mét data = sturen óp data
-
Blz. 492
De Zeeuwse Digitale agenda
-
Blz. 493
Impact digitalisering en Wetgeving op informatiebeheer
-
Blz. 494
Cybercrime
-
Blz. 495
Financieel meerjarig perspectief
-
Blz. 496
Financiële informatievoorziening
-
Blz. 497
Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht
-
Blz. 498
Betalen en invorderen
-
Blz. 499
Communicatie
-
Blz. 500
Controlfunctie
-
Blz. 501
Structurele ambities
-
Blz. 502
Opbouw personeelsbestand
-
Blz. 503
Inclusiviteit
-
Blz. 504
Stages
-
Blz. 505
Ziekteverzuim
-
Blz. 506
Externe inhuur
-
Blz. 507
Sociaal jaarverslag 2022
-
Blz. 508
2022: Zo klantgericht
-
Blz. 509
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 510
Inleiding
-
Blz. 511
Visie en beleid
-
Blz. 512
Speerpunten
-
Blz. 513
Kengetallen
-
Blz. 514
Beleidskader
-
Blz. 515
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 516
Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
-
Blz. 517
Vestigingsplaats
-
Blz. 518
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 519
Publiek belang
-
Blz. 520
Programma begroting
-
Blz. 521
Bestuurlijk belang
-
Blz. 522
Doelstelling
-
Blz. 523
Bezoldiging
-
Blz. 524
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 525
Financieel resultaat
-
Blz. 526
Dividenduitkering
-
Blz. 527
Financieel belang
-
Blz. 528
Eigen vermogen
-
Blz. 529
Vreemd vermogen
-
Blz. 530
Risico’s
-
Blz. 531
PZEM N.V.
-
Blz. 532
Vestigingsplaats
-
Blz. 533
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 534
Publiek belang
-
Blz. 535
Programma begroting
-
Blz. 536
Bestuurlijk belang
-
Blz. 537
Doelstelling
-
Blz. 538
Bezoldiging
-
Blz. 539
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 540
Financieel resultaat
-
Blz. 541
Dividenduitkering
-
Blz. 542
Financieel belang
-
Blz. 543
Eigen vermogen
-
Blz. 544
Vreemd vermogen
-
Blz. 545
Risico’s
-
Blz. 546
North Sea Port SE
-
Blz. 547
Vestigingsplaats
-
Blz. 548
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 549
Publiek belang
-
Blz. 550
Programma begroting
-
Blz. 551
Bestuurlijk belang
-
Blz. 552
Doelstelling
-
Blz. 553
Bezoldiging
-
Blz. 554
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 555
Financieel resultaat
-
Blz. 556
Dividenduitkering
-
Blz. 557
Financieel belang
-
Blz. 558
Eigen vermogen
-
Blz. 559
Vreemd vermogen
-
Blz. 560
Risico’s
-
Blz. 561
N.V. Westerscheldetunnel (WST)
-
Blz. 562
Vestigingsplaats
-
Blz. 563
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 564
Publiek belang
-
Blz. 565
Programma begroting
-
Blz. 566
Bestuurlijk belang
-
Blz. 567
Doelstelling
-
Blz. 568
Bezoldiging
-
Blz. 569
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 570
Financieel resultaat
-
Blz. 571
Dividenduitkering
-
Blz. 572
Financieel belang
-
Blz. 573
Eigen vermogen
-
Blz. 574
Vreemd vermogen
-
Blz. 575
Risico’s
-
Blz. 576
N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)
-
Blz. 577
Vestigingsplaats
-
Blz. 578
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 579
Publiek belang
-
Blz. 580
Programma begroting
-
Blz. 581
Bestuurlijk belang
-
Blz. 582
Doelstelling
-
Blz. 583
Bezoldiging
-
Blz. 584
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 585
Financieel resultaat
-
Blz. 586
Dividenduitkering
-
Blz. 587
Financieel belang
-
Blz. 588
Eigen vermogen
-
Blz. 589
Vreemd vermogen
-
Blz. 590
Risico’s
-
Blz. 591
Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)
-
Blz. 592
Vestigingsplaats
-
Blz. 593
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 594
Publiek belang
-
Blz. 595
Programma begroting
-
Blz. 596
Bestuurlijk belang
-
Blz. 597
Doelstelling
-
Blz. 598
Bezoldiging
-
Blz. 599
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 600
Financieel resultaat
-
Blz. 601
Dividenduitkering
-
Blz. 602
Financieel belang
-
Blz. 603
Eigen vermogen
-
Blz. 604
Vreemd vermogen
-
Blz. 605
Risico’s
-
Blz. 606
GBE Aqua B.V.
-
Blz. 607
Vestigingsplaats
-
Blz. 608
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 609
Publiek belang
-
Blz. 610
Programma begroting
-
Blz. 611
Bestuurlijk belang
-
Blz. 612
Doelstelling
-
Blz. 613
Bezoldiging
-
Blz. 614
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 615
Financieel resultaat
-
Blz. 616
Dividenduitkering
-
Blz. 617
Financieel belang
-
Blz. 618
Eigen vermogen
-
Blz. 619
Vreemd vermogen
-
Blz. 620
Risico’s
-
Blz. 621
Westerschelde Ferry B.V. (WSF)
-
Blz. 622
Vestigingsplaats
-
Blz. 623
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 624
Publiek belang
-
Blz. 625
Programma begroting
-
Blz. 626
Bestuurlijk belang
-
Blz. 627
Doelstelling
-
Blz. 628
Bezoldiging
-
Blz. 629
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 630
Financieel resultaat
-
Blz. 631
Dividenduitkering
-
Blz. 632
Financieel belang
-
Blz. 633
Eigen vermogen
-
Blz. 634
Vreemd vermogen
-
Blz. 635
Risico’s
-
Blz. 636
Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)
-
Blz. 637
Vestigingsplaats
-
Blz. 638
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 639
Publiek belang
-
Blz. 640
Programma begroting
-
Blz. 641
Bestuurlijk belang
-
Blz. 642
Doelstelling
-
Blz. 643
Bezoldiging
-
Blz. 644
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 645
Financieel resultaat
-
Blz. 646
Dividenduitkering
-
Blz. 647
Financieel belang
-
Blz. 648
Eigen vermogen
-
Blz. 649
Vreemd vermogen
-
Blz. 650
Risico’s
-
Blz. 651
Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland B.V.
-
Blz. 652
Vestigingsplaats
-
Blz. 653
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 654
Publiek belang
-
Blz. 655
Programma begroting
-
Blz. 656
Bestuurlijk belang
-
Blz. 657
Doelstelling
-
Blz. 658
Bezoldiging
-
Blz. 659
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 660
Financieel resultaat
-
Blz. 661
Dividenduitkering
-
Blz. 662
Financieel belang
-
Blz. 663
Eigen vermogen
-
Blz. 664
Vreemd vermogen
-
Blz. 665
Risico’s
-
Blz. 666
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
-
Blz. 667
Vestigingsplaats
-
Blz. 668
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 669
Publiek belang
-
Blz. 670
Programma begroting
-
Blz. 671
Bestuurlijk belang
-
Blz. 672
Doelstelling
-
Blz. 673
Bezoldiging
-
Blz. 674
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 675
Financieel resultaat
-
Blz. 676
Dividenduitkering
-
Blz. 677
Financieel belang
-
Blz. 678
Eigen vermogen
-
Blz. 679
Vreemd vermogen
-
Blz. 680
Risico’s
-
Blz. 681
Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
-
Blz. 682
Vestigingsplaats
-
Blz. 683
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 684
Publiek belang
-
Blz. 685
Programma begroting
-
Blz. 686
Bestuurlijk belang
-
Blz. 687
Doelstelling
-
Blz. 688
Bezoldiging
-
Blz. 689
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 690
Financieel resultaat
-
Blz. 691
Dividenduitkering
-
Blz. 692
Financieel belang
-
Blz. 693
Eigen vermogen
-
Blz. 694
Vreemd vermogen
-
Blz. 695
Risico’s
-
Blz. 696
Provinciaal fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Zeeland
-
Blz. 697
Vestigingsplaats
-
Blz. 698
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 699
Publiek belang
-
Blz. 700
Programma begroting
-
Blz. 701
Bestuurlijk belang
-
Blz. 702
Doelstelling
-
Blz. 703
Bezoldiging
-
Blz. 704
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 705
Financieel resultaat
-
Blz. 706
Dividenduitkering
-
Blz. 707
Financieel belang
-
Blz. 708
Eigen vermogen
-
Blz. 709
Vreemd vermogen
-
Blz. 710
Risico’s
-
Blz. 711
Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking North Sea Port District (BGTS NSPD)
-
Blz. 712
Vestigingsplaats
-
Blz. 713
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 714
Publiek belang
-
Blz. 715
Programma begroting
-
Blz. 716
Bestuurlijk belang
-
Blz. 717
Doelstelling
-
Blz. 718
Bezoldiging
-
Blz. 719
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 720
Financieel resultaat
-
Blz. 721
Dividenduitkering
-
Blz. 722
Financieel belang
-
Blz. 723
Eigen vermogen
-
Blz. 724
Vreemd vermogen
-
Blz. 725
Risico’s
-
Blz. 726
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 727
Inleiding
-
Blz. 728
Beleid
-
Blz. 729
Speerpunten
-
Blz. 730
Opgaven
-
Blz. 731
Beleidskader
-
Blz. 732
Resultaten, winst en risico's
-
Blz. 733
Paragraaf Wind in de Zeilen
-
Blz. 734
Inleiding
-
Blz. 735
Compensatiepakket
-
Blz. 736
Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)
-
Blz. 737
Inleiding
-
Blz. 738
Beleid
-
Blz. 739
Gefaseerde invoering
-
Blz. 740
Woo-verzoeken
-
Blz. 741
Toekomstbeeld Open Zeeland
-
Blz. 742
Speerpunten
-
Blz. 743
Jaarrekening 2022
-
Blz. 744
Balans per 31 december 2022
-
Blz. 745
Activa
-
Blz. 746
Passiva
-
Blz. 747
Algemene toelichting
-
Blz. 748
Rechtmatigheid
-
Blz. 749
Autorisatie achteraf
-
Blz. 750
Onvoorzien
-
Blz. 751
Verschillenanalyse
-
Blz. 752
Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 753
Tabel baten en lasten inclusief begrotingsafwijkingen
-
Blz. 754
Niet in de balans opgenomen verplichtingen en rechten
-
Blz. 755
Toelichting
-
Blz. 756
Overzicht van garantstellingen en borgstellingen
-
Blz. 757
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 758
Garantstelling North Sea Port SE (NSP)
-
Blz. 759
Garantstelling GBE Aqua
-
Blz. 760
Garantstelling gemeente Hulst in verband met Perkpolder
-
Blz. 761
Garantstelling leningen nieuwe stichting ZB
-
Blz. 762
Convenantmiddelen Groenfonds
-
Blz. 763
Lease- en huurcontracten
-
Blz. 764
Rijksdienst voor ondernemend Nederland
-
Blz. 765
Pensioenverplichtingen
-
Blz. 766
Instandhouding Westerscheldetunnel
-
Blz. 767
Persoonlijk ontwikkel budget
-
Blz. 768
OV-concessies
-
Blz. 769
Delta Kenniscentrum
-
Blz. 770
Toegezegde bijdragen vanuit bestuursovereenkomsten
-
Blz. 771
Niet uit balans blijkende rechten
-
Blz. 772
Uitvoeringsovereenkomst HZ inzake JRC
-
Blz. 773
Toelichting op de balans
-
Blz. 774
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 775
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 776
Verantwoording subsidies tot en met boekjaar 2021
-
Blz. 777
Stelselwijziging verstrekte meerjarige projectsubsidies vanaf boekjaar 2021
-
Blz. 778
Activering van directe apparaatskosten aan materiële vaste activa
-
Blz. 779
Vaste activa
-
Blz. 780
Algemeen
-
Blz. 781
Materiële vaste activa
-
Blz. 782
Duurzame waardevermindering van vaste activa
-
Blz. 783
Buitengebruik gestelde vaste activa
-
Blz. 784
Afschrijvingen
-
Blz. 785
Erfpacht
-
Blz. 786
Financiële vaste activa
-
Blz. 787
Vlottende activa
-
Blz. 788
Voorraden
-
Blz. 789
Gereed product- en handelsgoederen
-
Blz. 790
Grondbank Zeeland
-
Blz. 791
Grondbank landbouw flankerend beleid
-
Blz. 792
Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 793
Schatkistbankieren
-
Blz. 794
Liquide middelen
-
Blz. 795
Overlopende activa
-
Blz. 796
Uitkeringen met specifiek bestedingsdoel
-
Blz. 797
Vaste passiva
-
Blz. 798
Algemeen
-
Blz. 799
Eigen vermogen
-
Blz. 800
Reserves
-
Blz. 801
Voorzieningen
-
Blz. 802
Vaste schulden, met een rente typische looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 803
Vlottende passiva
-
Blz. 804
Algemeen
-
Blz. 805
Netto-vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 806
Overlopende passiva
-
Blz. 807
Motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 808
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 809
Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 810
Inleiding
-
Blz. 811
Het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 812
Begrotingsafwijkingen programma 1 Grote projecten en strategische opgaven
-
Blz. 813
Programma 1 Grote projecten en strategische opgaven analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 814
Begrotingsafwijkingen programma 2 Woonplaats Zeeland
-
Blz. 815
2. Woonplaats Zeeland analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 816
Begrotingsafwijkingen programma 3 Balans in landelijk gebied
-
Blz. 817
3. Balans in landelijk gebied analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 818
Begrotingsafwijkingen programma 4 Ondernemend Zeeland
-
Blz. 819
4. Ondernemend Zeeland analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 820
Begrotingsafwijkingen programma 5 Mobiliteit op maat
-
Blz. 821
5. Mobiliteit op maat analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 822
Begrotingsafwijkingen programma 6 Iedereen telt!
-
Blz. 823
6. Iedereen telt! analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 824
Begrotingsafwijkingen programma 7 Bestuur
-
Blz. 825
7. Bestuur analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 826
Begrotingsafwijkingen programma 8 Energie op klimaat!
-
Blz. 827
8. Energie op klimaat! analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 828
Begrotingsafwijkingen programma 90 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 829
90. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 830
Begrotingsafwijkingen programma 96 Kosten van overhead
-
Blz. 831
96. Kosten van overhead analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 832
Begrotingsafwijkingen programma 98 Reserves
-
Blz. 833
98 Reserves analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 834
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 835
Inleiding
-
Blz. 836
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 837
Inleiding
-
Blz. 838
Bezoldiging topfunctionarissen
-
Blz. 839
Leidinggevende topfunctionarissen met en zonder (vanaf 13 maanden) dienstbetrekking
-
Blz. 840
Anti-cumulatiebepaling
-
Blz. 841
Overige functionarissen naast de hieronder vermelde topfunctionarissen
-
Blz. 842
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 843
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 844
Bijlagen
-
Blz. 845
Bijlage 1: Staat van materiële en financiële vaste activa
-
Blz. 846
Inleiding
-
Blz. 847
Bijlage 2: Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
-
Blz. 848
Inleiding
-
Blz. 849
Bijlage 3: Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 850
Inleiding
-
Blz. 851
Bijlage 4: Staat van restant investeringskredieten
-
Blz. 852
Inleiding
-
Blz. 853
Toelichting overschrijdingen
-
Blz. 854
Controle verklaring van de onafhankelijk accountant
-
Blz. 855
pagina 1
-
Blz. 856
pagina 2
-
Blz. 857
pagina 3
-
Blz. 858
pagina 4
-
Blz. 859
pagina 5
-
Blz. 860
pagina 6
-
Blz. 861
pagina 7
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap