Uitgaven

6,27%
€ 22.380
x €1.000
6,27% Complete

Inkomsten

1,92%
€ 7.126
x €1.000
1,92% Complete

Saldo

110,6%
€ -15.254
x €1.000

2 Programma Woonplaats Zeeland

Uitgaven

6,27%
€ 22.380
x €1.000
6,27% Complete

Inkomsten

1,92%
€ 7.126
x €1.000
1,92% Complete

Saldo

110,6%
€ -15.254
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

Zeeland is Land in Zee. Kust, land, zeearmen en eilanden, het samenspel tussen water en land, het geeft Zeeland een unieke ligging en een bijzondere omgeving voor mensen om te wonen, te werken en te recreëren. Deze unieke ligging in een veilige, economisch aantrekkelijke en ecologisch gezonde delta is ons Zeeuwse kapitaal en onze leefomgeving. In Zeeland bepalen water, landbouw, wonen, natuur, industrie en recreatie de kwaliteit van de leefomgeving. Als we die kwaliteit willen behouden, dan moeten we ons steeds afvragen: wat mag waar wel en waar niet, hoe beïnvloedt dat elkaar over en weer, wat zijn de effecten op milieu, landschap, economie op korte en langere termijn. Uitgangspunt is het vastgestelde Omgevingsplan Zeeland 2018. Dit plan is tot de vaststelling van de Zeeuwse Omgevingsvisie het geldende strategisch beleidskader voor de fysieke leefomgeving.

In dit uitvoeringsprogramma Woonplaats Zeeland staat de kwaliteit van de fysieke leefomgeving centraal. Daarbij staan de volgende onderwerpen centraal: de gebouwde omgeving met steden, dorpen en bedrijventerreinen, de kwaliteit van de kust en recreatie, milieu en water, zowel de Deltawateren als het beheer van grond- en oppervlaktewater binnendijks. Landbouw en natuur, ook onderdeel van de fysieke leefomgeving, komen aan de orde in het programma Balans in landelijk gebied.

Het behoud van de kwaliteit van de leefomgeving wordt geregeld door tal van wetten en regelingen, onder de verantwoordelijkheid van rijk, provincie, gemeenten en waterschap. In de Omgevingswet komt er straks één loket voor inwoners en bedrijven. Dat loket wordt de gemeente. De invoering van de Omgevingswet vereist een vernieuwing in samenwerking, denken en doen tussen overheden. Ook dat project komt in dit hoofdstuk aan de orde

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

De speerpunten voor de verschillende deelprogramma's zijn:

Deltawateren:

  • Bijdragen aan vervolg gebiedsagenda Zuidwestelijke Delta 2050.
  • Herintroductie van beperkt getij op de Grevelingen.
  • Gebiedsproces Volkerak-Zoommeer (VZM- korte en middellange termijn).
  • Zoetwaterbeschikbaarheid Zuidwestelijke Delta (in relatie tot Zeeuws Deltaplan zoet water).
  • Continueren inzet voor uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie.
  • Kennisprogramma zeespiegelstijging in relatie tot herijking Voorkeurstrategie Zuidwestelijke Delta in 2026.

Milieu:

  • Vervolg verkenning van de samenwerking Milieutaken in Zeeland in afstemming met gemeenten en waterschap.
  •  Actualisatie Milieuprogramma en VTH programma.
  • Opstellen en uitvoeren plan van aanpak verbeteren toezicht en handhaving.
  • Uitvoeren acties uit het Milieuprogramma 2018.
  • Uitvoering Schone Lucht Akkoord.

Omgevingswet (digitaal stelsel):

  • Het publiceren van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening in het digitale stelsel.

Wonen en bedrijventerreinen:

  • Het opstellen van een Zeeuwse Woonagenda en Woondeal en realisatie van de opgaven onder andere samen met de gemeenten.
  • Het uitvoeren van de subsidieregelingen Toekomstbestendige Bedrijventerreinen, Provinciale Impuls Wonen, Hervulling leegstaande panden, Gebiedsgerichte aanpak wonen.

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken

Milieu

  • Vergunningverlening, toezicht en handhaving bij bedrijven, waarvoor de Provincie bevoegd gezag is.
  • Vergunningverlening en toezicht op bodemsaneringen en nazorg.
  • Uitvoering van bodemonderzoeken en bodemsaneringen.
  • Vergunningverlening, toezicht en handhaving voor vuurwerkevenementen, luchtvaart, ontgrondingen en grondwateronttrekkingen.
  • Uitvoeren programma Impuls omgevingsveiligheid.
  • Accounthouderschap van de RUD Zeeland en de DCMR.
  • Interbestuurlijk toezicht voor wat r.o. en milieutaken betreft.
  • Nazorg gesloten stortplaatsen.
  • Coördinatie uitvoering VTH taken binnen Zeeland.

Ruimtelijke kwaliteit

  • Overleg over ruimtelijke plannen met betrokken overheden.
  • Toezicht op huisvesting statushouders.

Water

  • Beheer grondwatermeetnet.
  • Aanwijzen zwemlocaties.
  • Bescherming grond- en oppervlaktewater.

Deltawateren

Terug naar navigatie - Deltawateren

De Deltawateren zijn voor Zeeland vanuit ecologisch, ruimtelijk, recreatief en economisch oogpunt van grote waarde. Ze bepalen in belangrijke mate de kwaliteit van onze leefomgeving, nu en in de toekomst. Het borgen van deze kwaliteit vraagt om passende antwoorden op de uitdagingen voor de komende decennia. Binnen de geldende (wettelijke) kaders gaat het daarbij om een afgewogen aanpak van thema’s als waterkwaliteit, ecologie en regionale economie in combinatie met noodzakelijke aanpassingen op het vlak van waterveiligheid, zeespiegelstijging en een verder toenemende verzilting.
Een aanpak waarbij we als Provincie Zeeland samenwerken met onze partners binnen het Gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta (GO ZWD) om ons doel van een ecologisch gezonde, veilige en economisch aantrekkelijke delta te kunnen realiseren.

Maatschappelijk effect Deltawateren
De leefomgeving wordt aangepast aan veranderende (klimaat)omstandigheden waardoor inwoners en bezoekers van Zeeland kunnen leven in een veilige, aangename en klimaatbestendige leefomgeving.

Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd

Terug naar navigatie - Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd

Speerpunten Bestemming Zeeland 2030 voor inwoners, ondernemers en bezoekers

  1. Vergroten van de positieve bijdrage van de vrijetijdssector aan de omgeving en de samenleving: de Zeeuwse vrijetijdssector heeft een sterke maatschappelijke, ruimtelijke en economische meerwaarde. De Zeeuw draagt de vrijetijdseconomie een warm hart toe en werkt samen met de sector aan een leefbaar Zeeland voor iedereen.
  2. Stimuleren van een toekomstbestendige vrijetijdssector: de Zeeuwse ondernemers zijn intrinsiek gemotiveerd en in staat om de exploitatie op een duurzame circulaire wijze te laten plaatsvinden. Ondernemen in de vrijetijdseconomie is aantrekkelijk en staat hoog in aanzien. Er is een bruisend netwerk actief dat samenwerkt aan een gezonde vrijetijdssector.
  3. Versterken van een optimale beleving voor bewoner en gast: onze inwoners en bezoekers ervaren Zeeland op een unieke manier die bij hen past, in alle seizoenen en regio’s. De verschillende regio’s en steden in Zeeland vormen gezamenlijk een gevarieerd palet aan bestemmingen.

Omgevingswet en Omgevingsagenda

Terug naar navigatie - Omgevingswet en Omgevingsagenda

In 2022 zijn we verder gegaan met de voorbereiding om te kunnen voldoen aan de nieuwe Omgevingswet. De Omgevingswet heeft als doel dat dat inwoners en initiatiefnemers niet langer te maken krijgen met een “gefragmenteerde” overheid. Alle overheden zijn samen verantwoordelijk voor de fysieke leefomgeving. Om dit te bereiken gaan de overheden onder de Omgevingswet intensiever samenwerken. In Hoofdstuk 1 Strategische Opgave Ruimtelijke Kwaliteit staat het traject beschreven om te komen tot de Zeeuwse Omgevingsvisie en de verordening. Het digitale stelsel is het derde spoor van de implementatie Omgevingswet en maakt onderdeel uit van dit programma in de begroting.
Voor de digitalisering van de Omgevingswet wordt een digitaal stelsel ontwikkeld. Een belangrijke onderdeel hierin is het Omgevingsloket. Alle informatie over de fysieke leefomgeving wordt samengebracht in het Omgevingsloket.
Via het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers digitaal een vergunningaanvraag of melding indienen. Ook kan op een kaart gezien worden welke regels er gelden op welke locatie. Daarnaast kan ook informatie over de fysieke leefomgeving worden opgevraagd. Alle overheden horen aangesloten te worden op het Omgevingsloket om deze te voorzien van informatie. Dit vraagt om afstemming en afspraken met de betrokken organisaties binnen Zeeland.

Omgevingsagenda
Tot april 2022 gewerkt aan het opstellen van de Omgevingsagenda. Dit instrument uit de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) had als doel het opstellen van een gezamenlijke bestuurlijke agenda voor de fysieke leefomgeving van het Rijk en regio. Voor Zeeland waren hier drie prioritaire thema’s benoemd: North Sea Port District & Terneuzen, De kust van de delta, Transitie landelijk gebied. Hierbij was North Sea Port District tevens aangewezen als NOVI-gebied. 
Met de komst van het nieuwe kabinet heeft het rijk een actieve regierol op zich genomen in de ruimtelijke ordening in Nederland. Hiertoe heeft de minister VRO in mei 2022 de programma’s NOVEX en Mooi Nederland aan de Tweede Kamer gepresenteerd. Hierbij wordt door het rijk ook een belangrijke rol toegekend aan de provincies. Daarom wil de minister VRO met de provincies afspraken maken over de ruimtelijke inbedding van nationale belangen in de regio. Deze afspraken hebben betrekking op nationale doelen en ruimtelijke keuzes, uitvoering en investeringsbeslissingen. Het rijk wil in hierover in 2023 afspraken maken met elke provincies in de vorm van ruimtelijke arrangementen. Dit instrument van de ruimtelijke arrangementen vervangt de omgevingsagenda’s. De thema’s uit de omgevingsagenda voor Zeeland komen wel terug in de ruimtelijke arrangementen. North Sea Port District is aangewezen als NOVEX gebied en is onderdeel van de gebiedsgerichte aanpak in het programma NOVEX.
In december 2022 heeft het rijk een startpakket aangeboden aan de provincie, waarin de ruimtelijke opgaven uit de nationale programma’s zijn gepresenteerd aan de hand van drie perspectieven: perspectief voor (1) landbouw en natuur, (2) ordenende netwerken voor energie en (circulaire) economie en (3) leefbare steden en regio’s. Met het startpakket werkt de provincie aan een ruimtelijk voorstel waarin aan wordt gegeven hoe de nationale opgaven in samenhang met de regionale opgaven in de provincie gerealiseerd kunnen worden.

Maatschappelijk effect Omgevingswet en omgevingsagenda
We werken aan een gezonde, veilige leefomgeving en een goed gebruik van de ruimte. Ook werken we aan het versterken van de recreatieve en toeristische aantrekkingskracht van Zeeland. Voor het bereiken van deze doelen is het belangrijk dat wij als overheden onderling goed samenwerken. Dit is een belangrijk doel van de omgevingswet en het maatschappelijke effect dat we nastreven. We zetten ons in op het afstemmen de strategische opgaven van het rijk en de regio (traject van de ruimtelijke arrangementen) en het eenvoudiger maken van het aanvragen van vergunningen en de procedures voor inwoners en bedrijven (digitaal stelsel).

Ruimtelijke kwaliteit versterken: Wonen

Terug naar navigatie - Ruimtelijke kwaliteit versterken: Wonen

Een passende duurzame woning en een prettige woonomgeving.
Demografische ontwikkelingen, verduurzaming en de aanpassing van woningen aan de zorgbehoefte, zijn van invloed op de woonbehoefte. De vraag naar woningtypen en omgeving verandert hierdoor. En dit levert vraagstukken voor nieuwbouw en ook voor de bestaande voorraad aan woningen. De aanpassing van de bestaande woningvoorraad door sloop, herstructurering, woningaanpassing en verbetering is een lastige opgave. Door de stijgende huizenprijzen en een lagere bouwtempo dreigt een tekort aan betaalbare woningen.

De Provincie heeft samen met de gemeenten een verantwoordelijkheid voor de regionale woningaanbod. In 2021 hebben de gemeenten en Provincie de Zeeuwse Woonagenda vastgesteld. Hierin zijn drie belangrijke gezamenlijke opgaven benoemd:

  • Het toekomstbestendig maken van de bestaande woningvoorraad;
    De grootste opgave ligt in de versterking van de bestaande woningvoorraad. Het gaat daarbij om verduurzaming en het levensloopgeschikt maken van de woningvoorraad en daarmee samenhangend, het op peil houden van de leefbaarheid in wijken en dorpen.
  • Nieuwbouw die 100% raak is: focus op kwaliteit in woningtypen en locaties;
    Het gaat om het toevoegen van de juiste woningen op de juiste plekken. Zo draagt nieuwbouw maximaal bij aan een toekomstige woningvoorraad die in kwaliteit en kwantiteit 100% aansluit bij de vraag.
  • Inspelen op de behoefte aan specifieke vraag op woningmarkt;
    Er bestaat een behoefte aan specifieke type woningen zoals flexwonen, huisvesting van arbeidsmigranten en passende woonvormen voor oudere huishoudens, zoals geclusterde woonvormen en woonvormen op het grensvlak van zelfstandig en intramuraal wonen.

De provincie ondersteunt deze doelen met subsidies, zoals de Provinciale Impuls Wonen, subsidie voor hergebruik van leegstaande panden, ondersteuning voor flexibele woonvormen, leningen voor woningverduurzaming en subsidie voor gebiedsgerichte projecten.
De afstemming van de aanpak vindt plaats via de Woonagenda en ook via de regionale woningmarktafspraken. De regio’s maken onderling en met de provincie afspraken over de kwalitatieve en kwantitatieve versterking van de woningvoorraad. Daarnaast worden met individuele gemeenten plannen van aanpak opgesteld, waarin afspraken worden gemaakt over de bestaande nieuwbouwplannen, zodat deze beter aansluiten bij de toekomstige behoefte. 

Met het aantreden van het nieuwe kabinet begin 2022 is volkshuisvesting ook weer een belangrijk onderdeel van de rijksagenda geworden. De nadruk daarbij ligt op het stimuleren van de nieuwbouw en het vergroten van de (betaalbare) woningvoorraad. In het kader van de Nationale Bouw-en Woonagenda heeft het rijk de provincies gevraagd een woonbod uit te brengen, als opmaat naar een Woondeal in februari/maart 2023. In het woonbod heeft Zeeland in oktober 2022 aangegeven tot 2030 16.500 woningen te kunnen realiseren, mits het rijk hierbij een ondersteuning biedt ten aanzien van een aantal kritische succesfactoren.

Maatschappelijk effect
Zeeland is een provincie waar het goed wonen, werken en leven is.

Beter benutten van regionale bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Beter benutten van regionale bedrijventerreinen

We werken aan het beschikbaar hebben van voldoende planologische ruimte voor havenontwikkeling en bedrijven en we zetten in op een kwaliteitsimpuls en de verduurzaming van terreinen. De provincie stelt hiervoor regelmatig een behoefteprognose voor bedrijventerreinen op. Deze vormt de basis voor de regionale bedrijventerreinen- programmering die de gemeenten opstellen om te komen tot een goede balans in vraag en aanbod.

De Provincie ondersteunt de gemeenten met subsidie voor het versterken van de kwaliteit en duurzaamheid van bedrijventerreinen. Op basis daarvan zijn twee nieuwe regelingen ontwikkeld, die de bestaande regelingen vervangen. Het gaat om de subsidieregeling Planvorming en Procesondersteuning, die gemeenten ondersteunt bij de integrale planvorming voor toekomstbestendige bedrijventerreinen. De bestaande duurzaamheidsscans maken hier onderdeel van uit.

Daarnaast is er de subsidieregeling Fysieke maatregelen, bedoeld voor de realisatie van gezamenlijke fysieke maatregelen t.b.v. het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen. Hierbij valt te denken aan (circulaire) herstructurering, aanleg van duurzame energie- en warmtesystemen, energieopslag, aanleg gedeelde laadinfrastructuur, maatregelen in het kader van klimaatadaptatie en maatregelen die de biodiversiteit vergroten.

Verder wordt de uitvoering ondersteund van een demoproject voor de verduurzaming van bedrijventerreinen, met inzet van de gelden uit de regiodeal.

Maatschappelijk effect
Zeeland is een provincie waar het goed wonen, werken en leven is.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Law Delta

Terug naar navigatie - Law Delta

Omschrijving (toelichting)

Het doel is het realiseren van een Law Delta op een deel van het beoogde terrein van de marinierskazerne in Vlissingen.
Deze doelstelling maakt onderdeel uit van het compensatiepakket Wind in de Zeilen. Dit betreft het justitieel complex Vlissingen (JCV) dat bestaat uit een penitentiaire inrichting voor zwaardere doelgroepen met een extra beveiligde inrichting, een hoog beveiligde zittingslocatie en een beveiligde verblijfsfaciliteit waar rechters, officieren van justitie en advocaten tussen zittingsdagen kunnen overnachten en werken en een steunpunt DV&O.
Het Strategisch kenniscentrum Georganiseerde Ondermijnende Criminaliteit dat gelieerd is aan de strafrechtketen is elders in Vlissingen als een separate ontwikkeling tot stand gebracht.
De gezamenlijke inschatting van rijk en regio is dat op zijn vroegst in het eerste kwartaal van 2025 kan worden gestart met bouwen van het justitieel complex.

Een start begin 2025 kent de volgende afhankelijkheden en risico’s:

  • Aandacht voor de voorbereiding en begeleiding van het proces met betrekking tot ruimtelijke procedures, om deze zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen.
  • Met de locatiestudie is het justitieel complex in een stadslandgoed ontworpen, waarmee deels een verwevenheid is tussen de twee delen. Onderzocht wordt of de twee delen in planuitwerking gelijk kunnen oplopen.
  • De regelgeving rondom stikstof kan van invloed zijn ontwikkelingsmogelijkheden rondom het justitieel complex.
  • Beschikbaarheid van een marktpartij.
  • De gevolgen van de Omgevingswet, die gedurende de planfase wordt ingevoerd, zijn nog onbekend.

Oplevering van het complex wordt op zijn vroegst mogelijk geacht medio 2030.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

In 2022 is het Strategisch Kenniscentrum Georganiseerde Ondermijnende Criminaliteit in gebruik genomen. Vanuit een pand aan het Bellamypark wordt door een groeiende organisatie gewerkt aan accurate dreigingsbeelden om ondermijning te kunnen doorgronden.

Per brief van 7 december 2022 kondigde de minister voor Rechtsbescherming een vertraging van het project justitieel complex Vlissingen aan van 2 jaar. Daarmee schuift de ingebruikname van het complex voor de tweede keer op, nu van 2028 naar medio 2030. Als oorzaken worden veranderende marktomstandigheden als gevolg van de Oekraïne-oorlog, de gecompliceerde aanbesteding van het complex aangeduid en de stikstofproblematiek. Tegelijkertijd meldt de minister dat de komst van het JCV niet ter discussie staat.

De voorbereidende werkzaamheden gaan onverminderd door. Er is overeenstemming met partijen over de levering van gronden waarop het JCV wordt gerealiseerd. Planvoorbereiding voor de sanering en het bouwrijp maken van de bouwlocatie is gemaakt. Eind 2022 zijn de eerste voorbereidende werkzaamheden gestart, het detecteren en ruimen van ontplofbare oorlogsresten.

In 2023 wordt de bestemmingsplanprocedure voor het JCV en stadslandgoed worden voortgezet. Stikstof is hierbij nog steeds een onzeker factor en kan tot verdere vertraging leiden. Uitgangspunt is dat de procedure wordt doorlopen voor inwerkingtreding van de Omgevingswet. Ook zullen de gronden voor het JCV worden geleverd. De nadere uitwerking van de landschappelijke inpassing van het complex in combinatie met het stadslandgoed zal verder ter hand genomen worden.

Acties

Voorbereiding omgevingswet

Terug naar navigatie - Voorbereiding omgevingswet

Omschrijving (toelichting)

Uiterlijk op het moment van het inwerkingtreden van de omgevingswet, naar verwachting op 1 januari 2024, werkt de provincie volgens de gedachte achter de omgevingswet.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De Omgevingswet is uitgesteld. We hebben als provincie stappen in de voorbereiding gezet en de voorbereiding ligt op koers voor inwerkingtreding.

Acties

Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd

Terug naar navigatie - Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd

Omschrijving (toelichting)

Bestemming Zeeland 2030 in balans

Het doel voor Zeeland als bewuste bestemming is een bestemming waarin de belangen van inwoners, bedrijven en bezoekers goed worden gewogen; een bestemming waar de Zeeuw in 2030 de vrijetijdssector ervaart als een belangrijke drijvende kracht voor de leefbaarheid, de economie en het voorzieningenniveau.

Hierbij wordt verantwoord gebruik gemaakt van het landschap, ons natuurlijk kapitaal. De ruige zee, de rustige natuur, bruisende binnensteden, een rijke historie, hoogstaand culinair aanbod en een actieve waterbeleving vormen de Zeeuwse beleving voor inwoner en gast, in elk jaargetijde.

Deze doelstelling is een gezamenlijke opgave met onder andere gemeenten, (recreatieve) ondernemers, natuur- en cultuurorganisaties en overige partners in Zeeland. Aan de hand van een meerjarige actie-agenda 2022-2024 werken we met onze partners aan de ontwikkeling van een toekomstbestendige bestemming binnen het toeristisch ecosysteem Zeeland.

We realiseren een meerjarige Zeeuwse kennisagenda voor het vrijetijdsdomein met onderzoeksprogramma, in samenwerking met de toeristische partners en ter monitoring van de visie Bestemming Zeeland 2030.

De beleidsindicator voor de bestemming Zeeland in balans is het draagvlak voor toerisme onder de Zeeuwse inwoners. Nulmeting hiervoor is het jaar 2019 waarin het draagvlak voor toerisme in Zeeland onder inwoners 70% was. De volgende draagvlakmeting voor Zeeland vindt plaats in 2023.

Voor de korte termijn is inzetten op het behouden van de steun voor toerisme in Zeeland van 70% het doel (hierbij verliezen we niet het draagvlak voor toerisme per gemeente uit het oog). Voor de middellange en lange termijn (2030) is het doel / de ambitie om te komen tot 75% draagvlak in Zeeland.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Bestemming Zeeland 2030 in balans

Het doel voor Zeeland als bewuste bestemming is een bestemming waarin de belangen van inwoners, bedrijven en bezoekers goed worden gewogen; een bestemming waar de Zeeuw in 2030 de vrijetijdssector ervaart als een belangrijke drijvende kracht voor de leefbaarheid, de economie en het voorzieningenniveau.

Hierbij wordt verantwoord gebruik gemaakt van het landschap, ons natuurlijk kapitaal. De ruige zee, de rustige natuur, bruisende binnensteden, een rijke historie, hoogstaand culinair aanbod en een actieve waterbeleving vormen de Zeeuwse beleving voor inwoner en gast, in elk jaargetijde.

Deze doelstelling is een gezamenlijke opgave met onder andere gemeenten, (recreatieve) ondernemers, natuur- en cultuurorganisaties en overige partners in Zeeland. Aan de hand van een meerjarige actie-agenda 2022-2024 werken we met onze partners aan de ontwikkeling van een toekomstbestendige bestemming binnen het toeristisch ecosysteem Zeeland.

We realiseren een meerjarige Zeeuwse kennisagenda voor het vrijetijdsdomein met onderzoeksprogramma, in samenwerking met de toeristische partners en ter monitoring van de visie Bestemming Zeeland 2030.

De beleidsindicator voor de bestemming Zeeland in balans is het draagvlak voor toerisme onder de Zeeuwse inwoners. Nulmeting hiervoor is het jaar 2019 waarin het draagvlak voor toerisme in Zeeland onder inwoners 70% was. De volgende draagvlakmeting is in 2022 uitgevoerd in 7 gemeenten (Schouwen-Duiveland in 2021); de verwerking van de uitkomsten volgt in 2023.

Voor de korte termijn is inzetten op het consolideren van de steun voor toerisme in Zeeland van 70% het doel (hierbij verliezen we niet het draagvlak voor toerisme per gemeente uit het oog). Voor de middellange en lange termijn (2030) is het doel / de ambitie om te komen tot 75% draagvlak in Zeeland.’

Acties

Milieu: Woon- en werkklimaat zijn versterkt

Terug naar navigatie - Milieu: Woon- en werkklimaat zijn versterkt

Omschrijving (toelichting)

Via beleid en uitvoering van milieutaken wordt ingezet op het beschermen en het versterken van de milieukwaliteit van onze fysieke leefomgeving. Uitdaging is om hiermee de milieukwaliteit te versterken terwijl de economische belangen niet uit het oog worden verloren. Dit doet de Provincie samen met andere overheden en maatschappelijke partners. De uitvoerende milieutaken zijn gemandateerd aan de RUD Zeeland en voor de Brzo taken aan de DCMR.

Het Milieuprogramma en het VTH programma dragen bij aan een schone, gezonde en veilige leefomgeving.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Acties

Water en Bodem met kwaliteit

Terug naar navigatie - Water en Bodem met kwaliteit

Omschrijving (toelichting)

Een duurzaam bodemgebruik en goede kwaliteit van grond- en oppervlaktewater, waterpeilen die voldoen aan normering en duurzame bescherming tegen overstromingen zoals aangegeven in de Europese Kaderrichtlijn Water en de Europese Richtlijn Overstromingsrisico’s

Een aantal reguliere taken op het vlak van water(beheer) wordt structureel uitgevoerd. De provincie draagt samen met andere overheden (waterschap, Evides, Rijk) bij aan het behoud en waar mogelijk verbetering van de waterkwaliteit in grond- en oppervlaktewater, drinkwater en zwemwater.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Ondanks geleverde bijdrage hebben de uitgevoerde acties met betrekking tot waterkwaliteit en waterkwantiteit nog niet geleid tot het beoogde effect.

Acties

Deltawateren

Terug naar navigatie - Deltawateren

Omschrijving (toelichting)

Een ecologisch gezonde, veilige en economisch aantrekkelijke delta. Door samen met onze partners in te zetten op:

  • Het realiseren van een gezond ecologisch systeem.
  • Het verder versterken van de (water)veiligheid.
  • De zorg voor voldoende zoet water.
  • Het stimuleren van de economische vitaliteit.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Acties

Ruimtelijke kwaliteit: wonen

Terug naar navigatie - Ruimtelijke kwaliteit: wonen

Omschrijving (toelichting)

Ruimtelijke kwaliteit versterken:
Een passende duurzame woning en een prettige woonomgeving.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2021 is met de vaststelling door provincie en gemeenten van de Zeeuwse Woonagenda een belangrijke mijlpaal bereikt in de gezamenlijke aanpak van de woonopgaven in Zeeland. In 2021 en 2022 is daar vorm aan gegeven door de ontwikkeling van nieuwe subsidieregelingen en aanpassing van de bestaande regelingen. Daarnaast is door de hernieuwde aandacht van het rijk voor volkshuisvesting in 2022 bepalend geweest. De samenwerking tussen de provincie en de gemeenten is verder versterkt bij de gezamenlijke formulering van het woonbod en de woondeal met het rijk.

Acties

Ruimtelijke kwaliteit versterken: Impuls bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Ruimtelijke kwaliteit versterken: Impuls bedrijventerreinen

Omschrijving (toelichting)

Regionale bedrijventerreinen zijn beter benut en beschikken over meer kwaliteit en duurzaamheid.

We werken aan het beschikbaar hebben van voldoende planologische ruimte voor havenontwikkeling en bedrijven en zetten in op een kwaliteitsimpuls en de verduurzaming van terreinen. 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2022 is de aanpak van de verduurzaming van de bedrijventerreinen versterkt door de acties dit onderdeel te maken van de provinciale aanpak van bedrijventerreinen en de subsidieregelingen daar nadrukkelijk op te richten. Daarnaast is gewerkt aan kennisdeling over verduurzaming van bedrijventerreinen met gemeenten en adviesbureaus. Dit heeft geresulteerd in een handboek met best practices. Gemeenten zijn ondersteund bij het uitwerken van de regionale bedrijventerreinenprogramma's.

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - Trendindicatoren

Trendindicatoren

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Aantal geconstateerde overtredingen bij bedrijven waarvoor de Provincie de milieuvergunning verleent.

Het aantal uitgevoerde emissiemetingen lucht

Het aantal overtredingen van luchtvoorschriften

 

 

38

8

 

 

45

6

 

 

43

6

 

 

46

5

 

 

45

4

 

 

50

*

 

 

15

1

 

 

11

2

Aantal klachten overlast

Aantal ingediende klachten

Aantal klachtensituaties

 

573

123

 

343

84

 

213

35

 

314

30

 

266**

32

 

412**

 

365

88

 

282

115

Aantal zwembaden

Aantal keren dat een overtreding is geconstateerd

Aantal zwemgelegenheden in oppervlaktewater

Aantal keren dat een overtreding is geconstateerd

 

128

46

54

0

122

32

57

0

124

20

55

1

118

38

55

1

116

24

55

1

134

18

56

1

136

12

55

0

116

7

61

0

Aantal woningen binnen geluidszones rond industrieterreinen waarvoor geldt dat, ook na saneringsmaatregelen, de geluidsbelasting van 60 dB(A) wordt overschreden is in 2018 verminderd ten opzichte van 2012.

12

12

12

12

12

12

12

12

Milieuhygiënische spoedlocaties bodemverontreiniging zijn uiterlijk in 2020 gesaneerd of beheersbaar gemaakt.

Aantal spoedlocaties in uitvoering of nog op te pakken

 

11

 

10

 

5

 

5

 

5

 

4

 

1

 

6

Goede naleving bodemsanerings- en nazorgverplichtingen.

• Aantal saneringen in uitvoering

• Aantal overtredingen

 

 

35

3

 

 

55

7

 

 

44

0

 

 

53

1

 

 

50

0

 

 

 

73

1

 

 

50

0

 

 

20

1

Aantal overnachtingen toeristische gasten***

9.901.000

10.116.000

10.089.000

10.494.000

13.319.000 10.589.600 12.805.037 nnb

Aantal overnachtingen vaste gasten***

nb

nb

7.000.000

8.100.000

5.946.800 5.390.700 6.000.803 nnb

Draagvlak voor toerisme onder de Zeeuwse inwoners (Gemeten steun voor toerisme onder de Zeeuwse inwoners)

 

 

 

 

70% Nulmeting niet gemeten    

Tevredenheid over beleving van Zeeland****

8,14

8,31

8,27

8,4

8,3 niet gemeten    

* In 2020 zijn er significant minder emissiemetingen uitgevoerd als gevolg van de overgang naar DCMR en daarmee samenhangende functiewisseling alsmede als gevolg van beperkingen door de COVID-19 pandemie. In 2021 wordt de meetstrategie geëvalueerd en eventueel aangepast.
** In 2019 waren van de 266 klachten er 85 bedrijf gerelateerd. In 2020 waren van de 412 klachten er 192 bedrijf gerelateerd. De in 2019 genoemde 266 klachten hadden alleen betrekking op de nietBRZO bedrijven, de aantallen klachten over BRZO bedrijven zijn over 2019 niet meer te achterhalen vanwege de overgang in dat jaar van die bedrijven van de RUD Zeeland naar de DCMR.

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren

Doel

 

Stand 2020

Streefwaarde 2021

Streefwaarde Indicator 2022

Stand 2021

Stand 2022

Einddoel

Milieubelasting door uitstoot bedrijven waarvoor de Provincie de milieuvergunning verleent, is verminderd ten opzichte van 2006

Gemeten en berekende emissiegegevens

Nog niet bekend*)

Emissiegegevens zijn lager dan in 2006.

Emissiegegevens zijn lager dan in 2006.

Emissiegegevens zijn lager dan in 2006

Nog niet bekend

Emissiegegevens zijn lager dan in 2006

Er wordt voldaan aan de wettelijke normen en grenswaarden voor een goede luchtkwaliteit

Gemeten immissiemetingen bij meetpunten Zierikzee en Philippine

Er wordt voldaan aan wettelijke normen.**

Blijft voldoen aan gestelde normen

Blijft voldoen aan gestelde normen

Er wordt voldaan aan de wettelijke normen

Nog niet bekend

Blijft voldoen aan gestelde normen

Toeristische bestedingen

De bestedingen gedaan door toeristen of ten behoeve van toeristen voor, tijdens en na de reis en het verblijf op de plaats van bestemming voor Zeeland

Niet bekend. Globale indicatie: bestedingen Nederlandse vakantiegangers circa 25% lager dan in 2019.

Niet bekend (afwachten bestedingseffecten doorwerking economische crisis als gevolg coronamaatregelen)

€ 1,85 mld.

 

0% (0 van 39)

€ 1,9 mld.

Waterkwaliteit (oppervlaktewater) (Informatiehuis Water)

 

% van de waterlichamen met een goede ecologische kwaliteit

0%

1%***

1%***

0%

0% (0 van 39)

100% (2027)

Subdoel Macrofauna

% van de waterlichamen met een goede score voor Macrofauna

14v39 = 36%

 

 

12v39 = 31%

12 van 39 = 31%

100% (2027)

Subdoel Vissen

% van de waterlichamen met een goede score voor Vissen

12v39 = 31%

 

 

17v39 = 44%

19 van 39 = 49%

100% (2027)

* De uitstoot door bedrijven is in 2019 verminderd ten opzichte van 2006. Vooral voor de componenten fijnstof en ammoniak is sprake van een significante verlaging als gevolg van het uit
bedrijf nemen van een van de voornaamste bronnen eind 2018. Enkel ten aanzien van koolmonoxide (CO) was sprake van een toename als gevolg van een grote onderhoudsstop bij een bedrijf. De gegevens over 2020 zijn pas bekend in het tweede kwartaal van 2021.
** De resultaten van de metingen luchtkwaliteit in 2020 geven aan dat voldaan werd aan de wettelijke normen en grenswaarden voor de componenten waar naar gemeten is en de trend dalend is (verbetering van de luchtkwaliteit). Vanaf medio december 2020 is een extra meetpunt (van Provincie Zeeland) in Sluiskil operationeel, de data daarvan zullen in de toekomst aan deze rapportage worden toegevoegd.
*** Er zijn vrijwel altijd parameters die er voor zorgen dat er géén sprake is van een goede ecologische waterkwaliteit. Op basis van de onderliggende parameters kan een beter beeld worden geschetst van de geboekte voortgang. Inzet is om vanaf 2022 een aantal van deze parameters in beeld te hebben om meer inzicht te kunnen bieden in de geboekte voortgang.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen C2022 Begroting 2022 NW Rekening 2022 Restant
Lasten
020101 Voorbereiding omgevingswet 385 -85 300 238 -63
020102 Kwaliteitskust: recreatie en vrije tijd 1.904 699 2.603 1.652 -951
020103 Milieu: goed woon- en werkklimaat 9.343 1.774 11.117 9.646 -1.470
020104 Law Delta 180 -68 112 49 -63
020201 Water, bodem en land.gebied met kwal 583 2 586 516 -69
020202 Deltawateren 138 0 138 65 -73
020301 Ruimtelijke kwaliteit: wonen 1.254 1.429 2.683 1.327 -1.356
020303 Ruimt. kwal. versterken: Impuls bedrijventerreinen 202 -80 122 124 3
029999 Ambtelijke inzet 3.262 128 3.390 3.506 116
Totaal Lasten 17.252 3.798 21.049 17.123 -3.926
Baten
020101 Voorbereiding omgevingswet 24 0 24 0 -24
020102 Kwaliteitskust: recreatie en vrije tijd 599 -63 536 385 -151
020103 Milieu: goed woon- en werkklimaat 774 832 1.606 1.747 141
020201 Water, bodem en land.gebied met kwal 184 0 184 188 4
020301 Ruimtelijke kwaliteit: wonen 0 207 207 0 -207
Totaal Baten 1.581 975 2.557 2.321 -236
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -15.671 -2.822 -18.493 -14.802 3.690
Onttrekkingen
980299 Bestemmingsreserves-Pr.2 -514 -4.291 -4.805 -4.805 0
Toevoegingen
980299 Bestemmingsreserves-Pr.2 723 3.783 4.507 5.257 750
Mutaties reserves -210 508 298 -452 -750