Paragraaf Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Als verbonden partijen voor de Provincie Zeeland worden aangemerkt publiekrechtelijke (gemeenschappelijke regelingen) of privaatrechtelijke rechtspersonen (verenigingen, stichtingen, BV’s en NV’s) waarin we én een bestuurlijk én een financieel belang hebben.

Een bestuurlijk belang houdt in dat er sprake is van zeggenschap, hetzij uit een provinciale vertegenwoordiging in het bestuur van de verbonden partij, hetzij uit hoofde van stemrecht.

Een financieel belang betekent dat een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag niet verhaalbaar is, indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid voor de Provincie bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.

Visie en beleid

Terug naar navigatie - Visie en beleid

De Provincie heeft diverse instrumenten tot haar beschikking om publieke doelen te bereiken. Het meest geëigende instrument is wet- en regelgeving. Wanneer de Provincie hieraan niet genoeg heeft, kunnen andere instrumenten, zoals subsidieverlening of verbonden partijen benut worden.

De Nota Verbonden Partijen is vastgesteld door Provinciale Staten in haar vergadering van 23 juli 2021 (https://www.zeeland.nl/sites/default/files/digitaalarchief/IB21_12b00fc8.pdf). Hierin zijn de volgende belangrijke beleidsuitgangspunten vastgelegd:

  • De Provincie Zeeland participeert uitsluitend in een verbonden partij wanneer hiermee een publiek belang wordt gediend en publieke doelen niet op een andere manier beter gerealiseerd kunnen worden.
  • De Provincie Zeeland kiest voor die samenwerkingsvorm, publiekrechtelijk of privaatrechtelijk, die het best past bij het dienen van het publiek belang.
  • Bij iedere verbonden partij wordt er afgewogen of er een aandeelhoudersstrategie dient te worden vastgesteld.

De Provincie Zeeland participeert in diverse verbonden partijen. We vinden het belangrijk dat we in een goede verhouding met onze verbonden partijen zijn. Naast formele momenten worden daarom ook informele momenten benut waarin actuele zaken besproken worden.

In deze paragraaf geven we per verbonden partij nadere informatie. 

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten
  • Start onderzoek naar de mogelijkheden om na 2027 de veerverbinding Vlissingen-Breskens te varen met nieuwe Zero-Emissie (ZE) schepen ter vervanging van de huidige swath-schepen.
  • Lobby voor het eerder tolvrij maken van de Westerscheldetunnel waarbij financiële dekking plaats vindt door het Rijk.
  • Verkoop van de Wholesale activiteiten (inclusief Sloecentrale) van PZEM 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen
  • Kapitaalparticipaties van deelnemingen opgenomen op de provinciale balans onder de Financiële vaste activa. Op 31 december 2022 naar verwachting totaal € 169 mln.
  • Op 31 december 2022 staat de Provincie voor verbonden partijen garant voor ongeveer € 519 mln.

Overzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Overzicht verbonden partijen

Gemeenschappelijke regelingen (GR)

•             Regionale uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)

Vennootschappen en coöperaties

•             Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM)

•             North Sea Port SE (NSP SE)

•             N.V. Westerscheldetunnel (WST)

•             N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)

•             Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)

•             Westerschelde Ferry B.V. (WSF)

•             Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)

•             Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. (GVZ)

•             Gemeenschappelijk bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua)

Stichtingen en verenigingen

•             Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)

Overige verbonden partijen

•             Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst

•             Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking  North Sea Port District (BGTS NSPD) 

•             Provinciaal fonds nazorg gesloten stortplaatsen Zeeland

Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

De RUD Zeeland draagt sinds 1 januari 2014 samen met de Provincie zorg voor een schone, veilige en gezonde leefomgeving. Daarvoor voert zij taken uit op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, toezicht en handhaving op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Sinds 1 oktober 2019 worden de taken voor de Brzo bedrijven door de DCMR Milieudienst Rijnmond uitgevoerd. 

Bestuurlijk belang

Terug naar navigatie - Bestuurlijk belang

De GR RUD is een samenwerkingsverband van de Provincie Zeeland, de Zeeuwse gemeenten en Waterschap Scheldestromen. Het algemeen bestuur (AB) van RUD Zeeland bestaat uit vijftien personen, van wie er één is benoemd vanuit Gedeputeerde Staten (GS). Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit vijf leden, allen afkomstig uit het AB. Eén DB lid is een lid van het AB dat is aangewezen door GS van de provincie. De voorzitter van het AB is ook voorzitter van het DB. Het lid van het AB, aangewezen door GS van de Provincie heeft zeven stemmen. De overige leden van het AB, aangewezen door de colleges van B&W van de gemeenten en door het DB van het waterschap hebben ieder één stem. Voor belangrijke besluiten, waaronder de begroting, is een tweederde meerderheid nodig.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

De uitvoering van de milieutaken voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daarnaast de uitvoering van specialistische taken, zoals op het gebied van externe veiligheid, geluid, bodem, luchtkwaliteit en toezicht en handhaving van de groene wetten.

Financieel resultaat

Terug naar navigatie - Financieel resultaat

Begroot resultaat voor 2022 was € 0. Op basis van de 2e bestuursrapportage 2022 is het verwachte resultaat over 2022 € 721.000 (negatief) . Er zijn nog geen jaarstukken beschikbaar. De verwachting is dat het uiteindelijke resultaat uit de reserves van de RUD wordt opgevangen, waardoor dit geen invloed heeft op de deelnemersbijdragen.

De jaarstukken 2022  van de RUD zijn tijdens het opmaken van de jaarstukken van de Provincie nog niet door het DB van de RUD vastgesteld en worden pas in het AB half 2023 definitief vastgesteld.

Financieel belang

Terug naar navigatie - Financieel belang

De deelnemersbijdrage 2022 bedroeg (inclusief wijzigingen) € 4.626.262. Daarnaast is er op grond van de afgesloten dienstverleningsovereenkomst € 1.440.200 beschikbaar gekomen voor een materieel budget voor de RUD Zeeland. 

Eigen vermogen

Terug naar navigatie - Eigen vermogen
Eigen Vermogen (bedragen x € 1.000)  
Per 01-01-2022  (op basis van jaarstukken 2021) € 2.369
Per 31-12-2022 (schatting inclusief verwacht verlies) € 1.648

 

Vreemd vermogen

Terug naar navigatie - Vreemd vermogen
Vreemd Vermogen (bedragen x € 1.000)  
Per 01-01-2022  (op basis van jaarstukken 2021) € 2.598
Per 31-12-2022 (schatting) € 2.598

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s

De Provincie Zeeland is als deelnemer mede aansprakelijk voor financiële tekorten. De RUD heeft voor 2022 een sluitende begroting. Financiële aansprakelijkheid voor de Provincie Zeeland kan pas ontstaan na besluitvorming daarover in het Dagelijks Bestuur (DB) en het Algemeen Bestuur (AB) van de RUD Zeeland. De Provincie Zeeland maakt onderdeel uit van de besluitvorming in het DB en AB.

De RUD Zeeland begroot vanaf 2021 over op te leveren producten volgens PxQ  systematiek. Producten zonder kental in PxQ begroot de RUD Zeeland apart. Het gaat hierbij om de begroting, maar sommige werkzaamheden zijn van te voren niet goed in te schatten (vraaggestuurd). We rekenen uiteindelijk af op basis van werkelijk door de RUD gemaakte uren.  Verder kunnen de volgende zaken nog effect hebben op de financiële bijdrage aan de RUD Zeeland:

  • Nieuwe landelijke wettelijke verplichtingen voor de Provincie die mogelijk meer inzet van de RUD Zeeland vragen (zoals bijvoorbeeld op grond van de Omgevingswet, Wet elektronische publicatie, Wet open overheid).
  • De uitkomsten van de provinciale verkenning samenwerking milieutaken en de door de RUD Zeeland zelf opgestelde toekomstverkenning.
  • De uitkomsten van het Interbestuurlijk programma verbetering VTH Stelsel (IBP-VTH). Dit is het vervolg op het landelijk rapport van de Commissie van Aartsen getiteld "Om de leefomgeving, Omgevingsdiensten als gangmaker voor het bestuur" en het onderzoek van de landelijke Rekenkamer getiteld "Handhaven in het duister".
  • Het rapport naar het onderzoek naar de mogelijke samenwerking tussen de gemeenschappelijke regelingen RUD Zeeland, de GGD en de Veiligheidsregio Zeeland.
  • De eventuele uitbreiding en/of verlenging van handhaving groen toezicht.
  • Het nog vast te stellen ambitieniveau voor de RUD Zeeland op werkterreinen als groen toezicht, stikstof, WABO-toezicht en de Verdragen van Helsinki en Espoo inzake dossiers met mogelijke grensoverschrijdende milieugevolgen.

PZEM N.V.

Oprichting/deelname provincie

Terug naar navigatie - Oprichting/deelname provincie

DELTA N.V. komt voort uit de fusie in 1991 tussen Watermaatschappij Zuid West Nederland (WMZ) en de Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM). In 2017 is na de verkoop van het onderdeel Retail de naam van DELTA N.V. gewijzigd in PZEM N.V.

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

Eind 2021 heeft PZEM haar aandelen Evides verkocht aan GBE Aqua.  Na de verkoop van Evides zijn de activiteiten van PZEM enkel nog commerciële energieproductie- en leveringsactiviteiten. Voor de energie gerelateerde activiteiten geldt, dat er geen direct publiek belang meer aanwezig is, dat aandeelhouderschap rechtvaardigt. 

De Wholesale activiteiten van PZEM (inclusief de Sloecentrale) zijn begin 2023 verkocht aan EPH. Provinciale Staten hebben hier in de vergadering van 16 december 2022 een besluit over genomen. 

Bestuurlijk belang

Terug naar navigatie - Bestuurlijk belang

Het bestuurlijk belang bestaat uit 50% stemrecht in de AvA.  De andere 50% van de aandelen is in handen van de 13 Zeeuwse gemeenten,  de gemeenten Woensdrecht, Bergen op Zoom en Goeree-Overflakkee en de Provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland. 

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

PZEM N.V. is een geïntegreerd energiebedrijf. Het is werkzaam op het gebied van de elektriciteits-, gas-, water- en warmtevoorziening.

Bezoldiging

Terug naar navigatie - Bezoldiging

Het uitgangspunt voor het beloningsbeleid is dat PZEM N.V. een beloning toekent dat de mensen die beschikken over de juiste kennis en ervaring uit de markt aangetrokken kunnen worden, en voor PZEM N.V. behouden kunnen worden. Daarbij is de WNT-norm van toepassing verklaard. Als aantoonbaar blijkt dat er geen gekwalificeerde bestuurder gevonden kan worden binnen de WNT-norm geldt als plafond het gewogen gemiddelde van 50% publiek en 50% markt.

Aandeelhoudersstrategie

Terug naar navigatie - Aandeelhoudersstrategie

Besluit PS d.d. 3 november 2017. De Provincie Zeeland geeft invulling aan het aandeelhouderschap door:

  • Actief te zijn binnen de grenzen van de wet en de statuten gegeven het grote financiële belang (dividend en risico’s).
  • In gesprek te zijn met PZEM N.V. via (informele) aandeelhoudersbijeenkomsten en bredere presentaties rond belangrijke besluitvormingstrajecten.
  • In de aandeelhouderscommissie actief toe te zien op de borging van haar belangen en hierbij steeds zo veel mogelijk gezamenlijk optrekken met overige aandeelhouders.
  • Haar bevoegdheden volgens de herziene statuten van PZEM N.V. zorgvuldig te hanteren en daarbij steeds de uitgangspunten van de beleidsnota Verbonden partijen 2016 en de doelstellingen van de aandeelhoudersstrategie als uitgangspunt nemen.
  • In 2021  de aandelen Evides (waterbedrijf) te kopen van PZEM (via oprichting van GBE Aqua B.V.).
  • In 2022  een groot aantal Wholesale-activiteiten (o.a. de Sloecentrale en PZEM Pipe) te verkopen aan EPH. De closing van de transactie was begin 2023.

Dividenduitkering

Terug naar navigatie - Dividenduitkering

In juni 2022 hebben de aandeelhouders PZEM een besluit genomen over het dividendvoorstel over 2021, dat betekend dat de Provincie Zeeland in totaal een dividenduitkering van € 46 miljoen heeft ontvangen. De aandeelhouders van PZEM die tevens aandeelhouder zijn in GBE Aqua hebben de verplichting het dividend door te storten aan GBE Aqua, tot het moment dat de lening in GBE Aqua is afgelost.

Het dividendvoorstel is gebaseerd op het dividendbeleid van PZEM. Dit dividendbeleid is door de aandeelhouders goedgekeurd in de AvA van 18 november 2021. Op basis van de risico’s die in het dividendbeleid zijn beschreven, kunnen de uitkeringen van het dividend, zoals in het dividendbeleid geprognotiseerd, in enig jaar hoger of lager uitvallen.

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s

Op de balans van de Provincie Zeeland zijn de aandelen PZEM N.V. gewaardeerd tegen een boekwaarde van € 568.000. Dit betekent dat de Provincie Zeeland over haar deelneming in PZEM N.V. een risico loopt tot dit bedrag. De Provincie Zeeland heeft geen garanties of leningen aan PZEM N.V. verstrekt. Mochten de energieprijzen sterk dalen, is PZEM N.V. mogelijk financieel niet langer in staat om de kerncentrale te financieren. Vanwege het nationaal belang van de kerncentrale hebben de commissie Balkenende en de aandeelhouders aangegeven dat voor een oplossing van dit probleem het Rijk hier zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

North Sea Port SE

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

Via aandeelhouderschap in North Sea Port SE streeft de Provincie naar:

  • De borging van nautisch beheer en toegankelijkheid van de Zeeuwse havens.
  • Stimulering van economische bedrijvigheid en ontwikkeling in Zeeland.
  • Bevordering van duurzame werkgelegenheid in de provincie Zeeland, zowel direct via North Sea Port SE als indirect via de aan de haveninfrastructuur verbonden ondernemingen.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Het (laten) exploiteren van het havenbedrijf en het versterken van de internationale positie van de Zeeuwse haven en industrie op de korte en lange termijn. 

Aandeelhoudersstrategie

Terug naar navigatie - Aandeelhoudersstrategie

In 2021 is door de aandeelhouders de 'Aandeelhoudersstrategie North Sea Port - Samen, slimmer en duurzamer' vastgesteld.

In deze aandeelhoudersstrategie is de strategische driehoek belangrijk: 
- economische ontwikkeling en werkgelegenheid
- duurzaamheid en klimaat
- financiële prestaties                                                                                                                                                                                                                                                          

Over het geheel van de activiteiten dient North Sea Port een positie in of nabij het centrum van de strategische driehoek in te nemen.  De strategische driehoek is de basis van de jaarlijkse rapportage aan de aandeelhouders over de positie van North Sea Port.  Strategische projecten dienen als een portfolio binnen de strategische driehoek te worden gepositioneerd om de evenwichtige ontwikkeling aan te tonen.                                             

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s

De Provincie Zeeland heeft een belang van 25% in North Sea Port SE. Het eigen vermogen van North Sea Port SE is eind 2021 € 567 miljoen. Als er in de toekomst verliezen zijn, kan de situatie ontstaan dat het eigen vermogen te weinig is. In dat geval zullen de garanties gelden.

Het totaal aan garanties bedraagt per 2022 € 445 miljoen (North Sea Port SE € 380 miljoen en WarmCO2 C.V. € 65 miljoen) + P.M. met betrekking tot de waarde van de derivatenportefeuille (deze waarde fluctueert). Voor de Provincie Zeeland betekent dit dat er een bedrag van € 222,5 miljoen opgevraagd kan worden. Indien North Sea Port geconfronteerd wordt met forse tegenvallers en hoge kosten, kan zo'n situatie ontstaan. Provincie Zeeland zal dan een beroep doen op de door North Sea Port SE afgegeven 'vrijwaring'. North Sea Port SE vrijwaart Provincie Zeeland tegen en zal Provincie Zeeland volledig schadeloos stellen voor de garantiebetalingen.

N.V. Westerscheldetunnel (WST)

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

In de vastgestelde aandeelhoudersstrategie is opgenomen:

  • Mobiliteit: Een zo hoog mogelijke beschikbaarheid van het gehele tracé tussen Goes en Terneuzen.
  • Veiligheid: Verkeersveiligheid is één van de hoogste prioriteiten.
  • Tarieven: Invloed op tarievenbeleid om een juiste balans te hebben tussen financiële belangen van de WST enerzijds en de financiële impact voor de burgers.
  • Dekking voor infrastructuur: Het dividend van de WST gebruiken we om de aanleg en het onderhoud van de Sluiskiltunnel en de aankoop van de aandelen WST terug te verdienen.
  • Provincie Zeeland wil aandeelhouder blijven om invloed te houden op veiligheid, beschikbaarheid en tarieven.

Bestuurlijk belang

Terug naar navigatie - Bestuurlijk belang

De Provincie Zeeland heeft 100% stemrecht in de AvA. De vennootschap wordt bestuurd door een directie bestaande uit één of meer leden, onder toezicht van een Raad van Commissarissen (RvC). De RvC stelt het aantal leden van de directie vast. Op dit moment is er één algemeen directeur. Een lid van de directie wordt benoemd door de RvC. De RvC bestaat uit drie personen. De leden van de RvC worden benoemd door de AvA.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

De vennootschap heeft als doel de tunnel onder de Westerschelde – met aansluitende wegen en bijbehorende werken – tot stand te brengen en als rechthebbende te exploiteren of doen exploiteren. De vennootschap neemt daarom deel aan het beheer over, het financieren van andere ondernemingen en vennootschappen en het stellen van zekerheid voor schulden van anderen en al hetgeen daarmede verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn.

Aandeelhoudersstrategie

Terug naar navigatie - Aandeelhoudersstrategie

De aandeelhoudersstrategie is vastgesteld op 13 februari 2015. De uitwerking van de aandeelhoudersstrategie is vastgesteld op 30 september 2016. Hierin staat dat de aandeelhouders streven naar zo laag mogelijke tarieven voor de huidige gebruikers, de toltarieven gelijk te houden voor een periode van 4 jaar en de aandeelhoudersstrategie na een periode van 4 jaar opnieuw te bekijken. Op 1 maart 2019 is besloten het tarievenbeleid uit de aandeelhoudersstrategie van de Westerscheldetunnel te veranderen. De korting voor de T-tag-gebruikers wordt vanaf 1 januari 2020 tot het einde van de tolheffing verhoogd tot minimaal 40% en voor veelgebruikers tot minimaal 50% van het nominaal tarief.

Financieel resultaat

Terug naar navigatie - Financieel resultaat

Verwacht financieel resultaat 2022  Westerscheldetunnel bedraagt € 13,3 miljoen (exclusief het resultaat Movenience). De uitkering vindt plaats in 2023.

Dividenduitkering

Terug naar navigatie - Dividenduitkering

€ 10,621 miljoen (resultaat 2021, uitkering in 2022).

€ 0,485 miljoen ontvangen van het Rijk via de provinciefonds uitkering ter compensatie van gederfd dividend  over het boekjaar 2021 als gevolg van de coronamaatregelen.

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s

Een risico is een lagere dividenduitkering op de langere termijn. Het aantal werkelijke passages heeft hier invloed op. De effecten van de uitbraak van Covid-19 hebben in de jaren 2020 en 2021 een fors negatief effect gehad op  het aantal passages door de Westerscheldetunnel (WST). In 2022 is echter een herstel zichtbaar van het aantal passages.  In de AvA heeft de aandeelhouder besloten de huidige tarieven 2022 te behouden, dat leidt op termijn tot een negatieve stand van de bestemmingsreserve Westerscheldetunnel. Op dit moment is onduidelijk hoe het aantal passages voor de langere termijn zich gaan ontwikkelen. Als er sprake zal zijn van een tijdelijke negatieve bestemmingsreserve WST zal er een tijdelijke overheveling van de algemene reserve plaats te vinden. Op het moment dat het kan zal deze tijdelijke overheveling weer worden teruggedraaid.

Door een lobby zet de Provincie Zeeland zich in voor het eerder tolvrij maken van de Westerscheldetunnel voor alle gebruikers waarbij financiële dekking plaats vindt door het Rijk. Op 22 september 2022 heeft de Tweede Kamer unaniem de motie van de Kamerleden Van der Staaij c.s. aangenomen voor het vervroegd tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. In de motie staat dat de tunnel uiterlijk per 2025 tolvrij moet zijn voor personenauto’s en motoren. Er wordt onderzoek gedaan of het ook haalbaar is om voor vrachtverkeer tevens vroegtijdig tot een tolvrije tunnel te komen. Het Kabinet geeft uitvoering aan de motie via het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Op basis van het eerder vastgestelde draaiboek tussen het Ministerie en Provincie Zeeland is medio 2022 door de Provincie reeds gestart met het uitvoeren van onderzoek naar de verkeers-, milieu- en natuureffecten van een vervroegde tolvrije tunnel. De door de Tweede Kamer aangenomen motie bevat andere uitgangspunten ten opzichte van de lopende onderzoeken. Dit betekent dat een aanvulling op de onderzoeken nodig is waarbij het doel is om de onderzoeken in het eerste kwartaal 2023 klaar te hebben.

N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

Impuls Zeeland is voor de Provincie een partner bij het ontwikkelen en stimuleren van de Zeeuwse economie. Impuls Zeeland moet het gat dichten tussen ideeën en eerste planontwikkeling en de daadwerkelijke uitvoering van projecten. De doelstellingen van de Provincie Zeeland voor Impuls Zeeland zijn opgenomen in de Economische Uitvoeringsagenda 2022-2027 en zijn gekoppeld aan het coalitieakkoord 2019-2023 'Samen verschil maken'.

Bestuurlijk belang

Terug naar navigatie - Bestuurlijk belang

De Provincie heeft 66% (98.977 aandelen) van het stemrecht in de AvA. De aandeelhouders bestaan naast de Provincie uit de dertien Zeeuwse gemeenten en de SER Zeeland. De vennootschap wordt bestuurd door één directeur. Het toezicht wordt uitgevoerd door de Raad van Commissarissen (RvC) van drie leden. De leden van de RvC worden aangesteld door de aandeelhouders. Geen van de leden van de directie of RvC is direct of op voordracht van de Provincie Zeeland benoemd.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Impuls werkt vanuit een missie-gedreven aanpak: CO2-reductie en verduurzaming in het mkb en het groot- bedrijf en de economisch toekomstbestendige, leefbare delta werken als een kompas voor de organisatie.

Impuls handelt vanuit drie kerntaken. 

  • Innoveren: Impuls helpt ondernemers bij het omzetten van ideeën naar toekomstbestendige innovaties op het gebied van verduurzaming, energietransitie,  digitalisering en circulariteit in Zeeuwse topsectoren.
  • Internationaliseren: Impuls zet Zeeland op de kaart en sluit aan bij de Invest in Holland strategie. Het zwaartepunt ligt bij projecten die waarde toevoegen. Men helpt bedrijven die in Zeeland zaken willen doen. Impuls stimuleert ook internationaal zaken doen.
  • Investeren: Impuls financiert en begeleidt innovatieve start-ups, scale-ups en mkb-bedrijven in Zeeland.

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s

Er zijn geen garanties verleend aan Impuls Zeeland. De Provincie Zeeland verstrekt een integrale kostensubsidie aan Impuls Zeeland. Als de Provincie alle aandelen verkoopt, dan is het wettelijk niet mogelijk om de integrale kostensubsidie in één keer stop te zetten. De subsidie aan Impuls Zeeland is meerjarig in de provinciale begroting opgenomen. 

Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

Het verzorgen van rendabele financiële dienstverlening tegen lage tarieven voor overheden en instellingen uit de semipublieke sector, zowel in goede als in slechte tijden.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Het verzorgen van rendabele financiële dienstverlening tegen lage tarieven voor overheden en instellingen uit de semipublieke sector zowel in goede als in slechte tijden.

Bezoldiging

Terug naar navigatie - Bezoldiging

De NWB wil in haar beloningsbeleid haar maatschappelijke rol als bank van en voor de publieke sector laten zien. Dit uit zich in een gematigd en duurzaam beloningsbeleid dat past binnen de strategie, het risicoprofiel en de risk appetite van de NWB. Deze is eenduidig en transparant en in lijn met nationale en internationale regelgeving. Daarnaast is het beleid van de NWB gericht op het aantrekken en behouden van gekwalificeerd en deskundig personeel.

Dividenduitkering

Terug naar navigatie - Dividenduitkering

In de Algemene vergadering van Aandeelhouders op 14 april 2022 is o.a. besloten over het boekjaar 2021 een dividend van € 50 miljoen vast te stellen en uit te keren in april 2022. Voor de Provincie Zeeland betekent dit met haar dividendrecht van 0,060341% een dividenduitkering van € 30.170,-. 

De NWB Bank streeft er naar jaarlijks een bedrag van € 40 miljoen aan dividend uit te keren. In de meerjarenraming van de Provincie Zeeland is geen dividend van de  NWB Bank geraamd.

GBE Aqua B.V.

Oprichting/deelname provincie

Terug naar navigatie - Oprichting/deelname provincie

GBE Aqua B.V. komt voort uit de verkoop van de aandelen Evides door PZEM aan haar aandeelhouders. In de vergadering van 23 juli 2021 hebben Provinciale Staten van Zeeland besloten tot oprichting van- en deelname aan GBE Aqua B.V.  Op 8 december 2021 is GBE Aqua opgericht en heeft PZEM de aandelen Evides verkocht aan GBE Aqua.

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

Het waarborgen van het wettelijk gedefinieerde publiek belang  conform de drinkwaterwet. Voor Evides is dit het leveren van continu, betrouwbaar drinkwater. 

Aandeelhoudersstrategie

Terug naar navigatie - Aandeelhoudersstrategie

In lijn met de beleidsnota verbonden partijen zal er, naar verwachting in gezamenlijkheid met de andere aandeelhouder van Evides (GBE), een aandeelhouderstrategie worden opgesteld. 

Dividenduitkering

Terug naar navigatie - Dividenduitkering

Er vindt geen rechtstreekse dividenduitkering plaats vanuit GBE Aqua. Het dividend van Evides wordt, zolang er sprake is van een leningspositie bij GBE Aqua, verrekend met het PZEM dividend wat de aandeelhouders verplicht zijn als kapitaalstorting in te brengen bij GBE Aqua. In 2022 is de hoogte van het bedrag wat de GBE Aqua aandeelhouders gezamenlijk niet hoeven door te storten aan GBE Aqua € 10,6 miljoen ( € 5,3 miljoen voor de Provincie Zeeland).

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s

De Provincie Zeeland heeft een belang van 50,051% in GBE Aqua B.V. Het eigen vermogen van GBE Aqua B.V. bedraagt eind 2022 naar verwachting circa € 129 miljoen. Als er in de toekomst verliezen worden geleden, kan de situatie ontstaan dat het eigen vermogen ontoereikend is. Hierdoor kan mogelijk niet voldaan worden aan rente- en aflossingsverplichting. In dit geval zullen de garanties ingeroepen worden en kan de Provincie Zeeland haar kapitaalstorting verliezen. De totale kapitaalstorting die de Provincie Zeeland heeft gedaan is € 41,1 miljoen. 

Het totaal aan uitstaande garanties bedraagt per 31-12-2022 ongeveer € 263 miljoen. Voor de Provincie Zeeland betekent dit dat dit bedrag opgevraagd kan worden indien GBE Aqua geconfronteerd wordt met lage tot geen dividendopbrengsten uit PZEM en hoge (rente)kosten, waardoor GBE Aqua niet aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen. De kans dat de Provincie Zeeland wordt aangesproken op haar garantieverplichting is eerder vastgesteld op ongeveer 2,75%. In 2021 is aan de reserve GBE Aqua € 10 miljoen toegevoegd als buffer op dit risico. 

Westerschelde Ferry B.V. (WSF)

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

Deze vennootschap heeft ten doel om  in opdracht van de Provincie Zeeland een fiets-voet-veerverbinding over de Westerschelde - met bijbehorende werken - tussen Vlissingen en Breskens vice versa in stand te houden en te exploiteren, inclusief het noodzakelijk alternatief busvervoer tussen Vlissingen en Breskens vice versa. 

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Deze vennootschap heeft ten doel om in opdracht van de Provincie Zeeland een fiets-voet-veerverbinding over de Westerschelde - met bijbehorende werken - tussen Vlissingen en Breskens vice versa in stand te houden en te exploiteren, inclusief het noodzakelijk alternatief busvervoer tussen Vlissingen en Breskens vice versa.

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s

Door Provinciale Staten van Provincie Zeeland is op 1 april 2022 het Statenvoorstel “Marktconsultatie Westerschelde Ferry” vastgesteld. Daarmee hebben de Staten het volgende besloten:

Onderzoek doen naar de mogelijkheden om na 2027 de veerverbinding Vlissingen-Breskens te varen met nieuwe Zero-Emissie (ZE) schepen in plaats van de huidige swath-schepen.
Nadat meer duidelijkheid is over het voorgaande, onderzoeken of er mogelijkheden zijn om de huidige concessie na 2027 door een marktpartij te laten varen en daarbij verdiepende gesprekken met marktpartijen te voeren.
De veerverbinding Vlissingen-Breskens tot en met 2027 bij de huidige Westerschelde Ferry BV met de huidige swath-schepen te continueren, onder voorbehoud dat uit de vrijwillige openbare publicatie op TenderNed, geen bezwaren worden ontvangen tegen dit besluit in het kader van een algemeen belang.
Op dit moment wordt invulling gegeven aan het hierboven beschreven punt . Onderzoek doen naar de mogelijkheden om na 2027 de veerverbinding Vlissingen-Breskens te varen met nieuwe Zero-Emissie (ZE) schepen ter vervanging van de huidige swath-schepen. De resultaten hiervan worden in april 2023 verwacht.

De Provincie Zeeland heeft als 100% aandeelhouder geen directe verplichting om tekorten in de vennootschap aan te vullen. Wel is er een financieel risico dat zij uit maatschappelijk en bestuurlijk oogpunt middelen aan de Westerschelde Ferry BV ter beschikking dient te stellen (agiostorting) in het geval het Eigen Vermogen van de Westerschelde Ferry BV onvoldoende zou zijn om mogelijke negatieve financiële resultaten  veroorzaakt door o.a. tegenvallende aantallen passagiers, onverwachte hoge onderhoudskosten, stijgende brandstofkosten en een stijging van de energieprijzen, op te kunnen vangen.

Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

Het fonds is opgericht om aan startende en (door)groeiende ondernemers start-, ontwikkel- of groeikapitaal te verstrekken. Het Rijk, Provincie Zeeland en N.V. Economische Impuls Zeeland werken hierbij samen aan een Zeeuwse financieringsinfrastructuur; aansluitend bij de behoeften van het regionaal bedrijfsleven en revolverend van aard.

Vanuit het compensatiepakket 'Wind in de zeilen' heeft het Rijk haar inbreng in het Investeringsfonds Zeeland met een bedrag van € 20 miljoen vergroot. Dit bedrag wordt in jaarlijkse delen van € 5 miljoen gestort. Hierdoor is het investeringsvermogen vergroot. Voor de versterking van het fondsvermogen van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) is door het Rijk en de Provincie Zeeland gezamenlijk € 5,4 miljoen beschikbaar gesteld. Dit is om de solvabiliteitspositie van vooral innovatieve mkb-bedrijven te versterken.

Voor financiering van innovatieve ondernemers worden (door Impuls) drie fondsen beheerd:

  1. Het regionale fonds Vroege Fase Financiering (VFF) verstrekt leningen aan innovatieve starters. Zij gebruiken deze lening om te onderzoeken of hun idee een kans van slagen heeft op de markt. De VFF moet ervoor zorgen dat ideeën van de planfase in de startfase komen.
  2. InnoGo! begeleidt en/of financiert Zeeuwse innovatieve startende of mkb ondernemers, waarvan de (technische) innovatie zich in de ontwikkelfase bevindt. Dit fonds verstrekt leningen tot maximaal € 350.000.
  3. Het Zeeuws Participatiefonds investeert in Zeeuwse innovatie en snelgroeiende mkb-bedrijven in de vroege groeifase, waarvan de innovatie reeds op de markt is. Dit gebeurt in de vorm van een achtergestelde lening, deelname in aandelenkapitaal of een combinatie van beide. Per participatie geldt op dit moment een maximum van € 2.500.000.

Verder heeft Impuls een fonds voor campingeigenaren die willen investeren in duurzaamheid en vitaliteit van hun camping, het zogenaamde Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland (leningen tussen de € 200.000 en € 750.000).

Innovatie is de motor van concurrentiekracht, het economisch perspectief op lange termijn en een belangrijke drijver van welvaartsgroei.

Bestuurlijk belang

Terug naar navigatie - Bestuurlijk belang

De Provincie heeft 29,1% van de aandelen. De aandeelhouders bestaan naast de Provincie uit N.V. Economische Impuls Zeeland (23,6%) en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (47,3%).

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doel van het IFZ is het realiseren van een Zeeuwse financieringsinfrastructuur die aansluit bij de behoeften van het regionaal bedrijfsleven. Dit om de economische ontwikkeling in Zeeland te stimuleren en de positie en (internationale) concurrentiekracht van Zeeland en Nederland te versterken.

Bezoldiging

Terug naar navigatie - Bezoldiging

Het IFZ heeft geen personeel in dienst, maar huurt de expertise van N.V. Economische Impuls Zeeland in. De directeur van Impuls Zeeland is uitvoerend bestuurder.

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s

Het IFZ verstrekt (hoog)risicodragend kapitaal. Het risico hierbij is dat verstrekte leningen aan participaties in ondernemingen niet volledig terugvloeien naar het IFZ, waarmee het beschikbare kapitaal bij het IFZ in de loop van de tijd afneemt. Het gevolg hiervan is dat er minder nieuwe leningen / participaties kunnen worden aangegaan. Het risico voor de Provincie Zeeland is beperkt tot de aandelenparticipatie in het IFZ. In de provinciale begroting is een reserve IFZ gevormd om eventuele afwaarderingen van de aandelenparticipatie IFZ te kunnen dekken.

Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland B.V.

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

De Provincie is in december 2016 toegetreden als aandeelhouder om uitvoering te kunnen blijven geven aan de mobiliteitsgarantie in de vorm van de haltetaxi, waarvoor de Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. de ritplanning verzorgt.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

De Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. verzorgt voor gemeenten en samenwerkingsverbanden de ritplanning van het doelgroepenvervoer en voor de Provincie de ritplanning van het haltetaxivervoer.

Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

Samenwerkings- en overlegorgaan van alle provincies. De gezamenlijke uitvoeringsorganisatie (BIJ12) maakt formeel onderdeel uit van IPO.

Bestuurlijk belang

Terug naar navigatie - Bestuurlijk belang

Het bestuur bestaat uit twaalf leden, één gedeputeerde per provincie en een onafhankelijke voorzitter. Ieder bestuurslid heeft een eigen inhoudelijke portefeuille. De termijn van het bestuur is gelijk aan de termijn van de Provinciale Staten: vier jaar.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Het IPO heeft als doelstelling het behartigen van de belangen van provincies en het bieden van een platform voor overleg, uitwisseling en innovatie.

Financieel resultaat

Terug naar navigatie - Financieel resultaat

€ 618.000 positief op basis van de verwachting in de Najaarsnota 2022 van het IPO. De concept/definitieve jaarrekening 2022 is nog niet beschikbaar en vastgesteld door de AV (naar verwachting in juni 2023). Het definitieve positieve resultaat zal worden gerestitueerd aan de provincies naar rato van hun vastgestelde percentage (voor Zeeland 6,7%).

Financieel belang

Terug naar navigatie - Financieel belang

Provincie Zeeland droeg in 2022 € 1.929.000 bij in de kosten van het IPO-secretariaat en € 2.593.120 voor BIJ12 op basis van de Begroting 2022 inclusief mutaties voortvloeiend uit de Voor- en Najaarsnota's 2022 van IPO-BIJ12. Deze bedragen zijn tot stand gekomen volgens de afgesproken IPO-verdeelsleutels.

Eigen vermogen

Terug naar navigatie - Eigen vermogen
Eigen Vermogen (bedragen x € 1.000)  
Per 01-01-2022  (op basis van jaarrekening 2021) € 8.922
Per 31-12-2022  (schatting op basis van Najaarsnota ad € 618)  € 9.540

Er is nog geen concept jaarrekening 2022 beschikbaar.

Vreemd vermogen

Terug naar navigatie - Vreemd vermogen
Vreemd Vermogen (bedragen x € 1.000)  
Per 01-01-2022 (op basis van jaarrekening 2021) € 34.453
Per 31-12-2022 (schatting) € 34.453

Er is nog geen concept jaarrekening 2022 beschikbaar.

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s

De Provincie voorziet geen risico's, echter bij gezamenlijke besluitvorming over uitbreiding van taken voor IPO/BIJ12 bestaat de mogelijkheid dat de deelnemersbijdrage stijgt.

Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

Het gaat om een Europese gemeenschappelijke regeling voor de ontwikkeling van het grensgebied, waarbij het gaat om economie, mobiliteit, natuur, recreatie, cultuurhistorie en leefbaarheid.

Bestuurlijk belang

Terug naar navigatie - Bestuurlijk belang

Provincie Zeeland is deelnemer en heeft een belang van 12,5%. Andere deelnemers zijn: Provincie Oost-Vlaanderen (B), de gemeenten Hulst, Stekene (B), Beveren (B) en Sint-Gillis-Waas (B), Interwaas (B), Maatschappij Linkerschelde Oever (MLSO) (B).

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

De EGTS richt zich op het starten en uitvoeren van concrete samenwerkingsprojecten rondom de haven van Antwerpen op de thema's:
- economie
- mobiliteit
- natuur en recreatie
- wonen en leefbaarheid

Financieel resultaat

Terug naar navigatie - Financieel resultaat

Het verwachte resultaat over het boekjaar 2022 bedraagt -/- € 82.283 (verlies).  Een concept / definitieve jaarrekening 2022 is nog niet beschikbaar en wordt pas in het tweede kwartaal 2023 vastgesteld door het bestuur.

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s

EGTS is een lokaal samenwerkingsverband. In de huidige systematiek (statuten) is opgenomen dat de Provincie per taakonderdeel verantwoordelijkheid kan nemen en dat het belang van de Provincie daarin afgewogen kan worden. Afspraken over provinciale betrokkenheid bij andere thema's dienen apart aan Gedeputeerde Staten worden voorgelegd.

Gezien de ontwikkeling van de jaarresultaten en het eigen vermogen over de afgelopen jaren is op 21 december 2022 door het bestuur van de Linieraad besloten tot een structurele verhoging van de werkingsbijdragen van de deelnemers met ingang van 2023 met 20%. Hiermee nemen de totale opbrengsten uit de werkingsbijdragen van alle deelnemers toe van € 183.244 tot totaal € 222.346. Verder is besloten om bij uitvoering van specifieke projecten door de EGTS dat ook de personeelsinzet via een vooraf afgesproken verdeelsleutel aan deelnemende projectpartners doorbelast wordt. Met deze maatregelen beoogt de EGTS het financiële beleid robuuster te maken.

Provinciaal fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Zeeland

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

De betrokkenheid van de provincie vloeit voor uit de Wet milieubeheer. Het Nazorgfonds is een "spaarpot" waaruit de kosten van de nazorg van relatief jonge stortplaatsen wordt gedekt. 

Bestuurlijk belang

Terug naar navigatie - Bestuurlijk belang

De provincie Zeeland is 100% financieel en bestuurlijk verantwoordelijk na sluiting van de stortplaats. Het college vormt het dagelijks- en algemeen bestuur.  Dagelijks bestuur Drs. J. de Bat (Financiën) en Dick van der Velde (Milieu). Algemeen bestuur (voltallig college).

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Het Nazorgfonds heeft 2 doelstellingen: de middelen zo goed mogelijk beheren zodat de eeuwigdurende nazorg bekostigd kan worden en zorg dragen dat de middelen alleen aan dit doel besteed worden.

Financieel belang

Terug naar navigatie - Financieel belang

Op de voorzieningen dient het fonds een rendement te behalen van 5%. Afwijkingen in het gerealiseerde beleggingsrendement verlopen via de egalisatiereserve beleggingsresultaten .

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s

Financiële risico’s: 

Nadat een sluitingsverklaring wordt afgegeven voor een stortplaats gaat de nazorgfase van start. Als na het afgeven van een sluitingsverklaring blijkt dat in het Nazorgfonds onvoldoende vermogen aanwezig is om de eeuwigdurende nazorg te kunnen bekostigen, komen aanvullende kosten voor rekening van de provincie en is het verhalen op de exploitanten niet meer mogelijk. Ook ontstaat er een financieel risico wanneer het werkelijke beleggingsrendement van het Nazorgfonds lager is dan het doelrendement (rekenrente voor doelvermogen en heffing) of wanneer het op te brengen doelvermogen te laag blijkt te zijn.

Beheersmaatregelen:

  1. Bij het afgeven van een sluitingsverklaring stellen we een financiële eindafrekening op om een tekort of overschot ten opzichte van het doelvermogen bij aanvang van de nazorg te kunnen vereffenen op het moment van overdracht van de stortplaats. We berekenen de benodigde doelvermogens volgens het IPO rekenmodel op basis van goedgekeurde nazorgplannen.
  2. Door de vorming van de egalisatiereserve beleggingsrendement egalisatiereserve beleggingsresultaten  is er ruimte om tegenvallende rendement op te vangen.

Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking North Sea Port District (BGTS NSPD)

Publiek belang

Terug naar navigatie - Publiek belang

Het North Sea Port District, het grondgebied van Vlissingen, Terneuzen, Borsele, Zelzate, Evergem
en Gent is een gebied met grote uitdagingen. Vragen over industrie, infrastructuur , voorzieningen,
cultuur wonen en natuur komen in een druk gebied bij elkaar. Om deze ruimtelijke vraagstukken beter,
sneller en doelgerichter te kunnen adresseren en agenderen werd het samenwerkingsverband North
Sea Port District opgericht, dit samenwerkingsverband is in 2021 de BGTS geworden. Op bestuurlijk
en op ambtelijk niveau worden de gezamenlijke grensoverschrijdende ruimtelijke vraagstukken
geagendeerd

Bestuurlijk belang

Terug naar navigatie - Bestuurlijk belang

Provincie Zeeland is deelnemer. Andere deelnemers zijn de overige aandeelhouders van North Sea Port: Terneuzen, Vlissingen en Borsele en aan Vlaamse kant: Evergem, Zelzate, Gent en de provincie Oost Vlaanderen.

Risico’s

Terug naar navigatie - Risico’s

Deelname aan BGTS NSPD brengt de verplichting tot het voldoen van een jaarlijkse bijdrage met zich mee. Uittreding uit de BGTS NSPD is volgens de statuten mogelijk op ieder moment, mits dit een jaar
van te voren wordt aangegeven.