Stimulering Zeeland als jaarrond bestemming door het beter zichtbaar en vindbaar maken van toeristische informatie voor gasten en inwoners, gedurende het gehele jaar en van alle regio’s
Omschrijving (toelichting)
• Toeristische informatie digitaal beter zichtbaar en vindbaar maken samen met de toeristische partners.
• Ondersteunen van initiatieven die toeristische data herbruikbaar maken en inspelen op de kansen van big data en technologische ontwikkelingen.
Kwaliteit (indicator)
Kwaliteit (toelichting)
In 2022 zijn door de HZ/Kenniscentrum Kusttoerisme de databases aanbod verblijfsrecreatie en vrijetijdsaanbod opgeleverd. Hiermee is het aanbod in Zeeland in beeld aan verblijfsaccommodaties en overig aanbod (horeca, dagattracties, musea, enzovoort.). Deze data is belangrijk voor beleidsvorming, voorzieningenniveau, maar ook de informatievoorziening aan onze gasten.
In 2022 is bekeken wat er nodig is om de informatievoorziening aan onze gasten via zeeland.com/visit verder te verbeteren, afgestemd op de thema’s van de toeristische marketingstrategie Bestemming Zeeland 2030. Ook is hiervoor in 2022 een traject gestart waarmee de toeristische marketing samen met lokale city- en eilandmarketeers uit de regio’s kan worden opgezet. In 2023 worden hierin verdere stappen gezet. In 2022 zijn in het kader van digitalisering en datasturing met de HZ/Kenniscentrum Kusttoerisme de eerste stappen gezet voor eenprojectvoorstel over wat er nodig is om de bovengenoemde aanboddata (logies/vrijetijdsaanbod) goed te kunnen ontsluiten. Dit wordt gekoppeld aan het traject van de Data-Alliantie Zeeland (DAZ) waarvan de HZ opdrachtnemer is.