Omschrijving (toelichting)

Verkeersmanagement is het beïnvloeden van vraag en aanbod van verkeer naar tijd en plaats door het beter benutten van de bestaande capaciteit aan infrastructuur. Daarmee zorgen we er voor dat de hinder als gevolg van wegwerkzaamheden, topdrukte evenementen en incidenten zo gering mogelijk is. Verkeersmanagement past in de ontwikkeling naar slimme mobiliteit, data gedreven werken en beter benutten van de aanwezige infrastructuur.
In het najaar van 2020 is onze visie op verkeersmanagement vastgesteld. Uit de verschillende opklimmende niveaus waarop je verkeersmanagement kunt uitvoeren is vooralsnog gekozen voor de strategie 'Basis', waarin we ons beperken tot de belangrijkste hoofdverbindingen.
Zoals eerder gemeld wordt er samen met onze partners in de regio druk gewerkt om de strategie ‘Basis’ op orde te krijgen. Hiernaast zijn we alvast aan het voorbereiden op de volgende stap, uitvoering van de strategie ‘Geprioriteerd’.
We houden hierbij oog voor ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, gebruik van data uit voertuigen, steeds meer zelfrijdende voertuigen, hinderaanpak en ambities zoals benoemd in de Richtingennotitie Slimme Mobiliteit. Er zal worden gekeken naar maatwerk om bijvoorbeeld het toeristisch verkeer met verkeersmanagement te faciliteren. Voor deze volgende stap zal via de voorjaarsnota in 2022 een concreet voorstel worden gedaan inclusief de benodigde middelen in capaciteit en geld, om deze met ingang van 2023 in te zetten. In 2022 zal vooral ingezet worden op de verdere ontwikkeling en invulling van het Regionaal Verkeerskundig Team, de regelscenario’s, intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI`s), het gebruik van een verkeersmanagementsysteem en het op afstand kunnen afsluiten van de Zeelandbrug voor wegverkeer.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2022 is gewerkt aan de intensivering van de samenwerking binnen het Regionaal Verkeersmanagement Team (RVT). Daarvoor is een kwartiermaker ingesteld om een samenwerkingsstructuur voor de Zeeuwse hinderaanpak te verkennen. (Lange termijn) planningen van wegwerkzaamheden worden sinds 2022 meer onderling tussen de wegbeheerders gedeeld en beter op elkaar afgestemd. Regelscenario’s (draaiboeken om de bereikbaarheid te kunnen waarborgen bij geplande en ongeplande stremmingen) zijn geactualiseerd en worden gedigitaliseerd. Tevens zijn de verkeersregelinstallaties op de Deltaweg (N256) voorbereid op nieuwe slimme technieken waardoor gecommuniceerd kan gaan worden met voertuigen op de weg. Dit komt de doorstroming, verkeersveiligheid, uitstoot van CO2, en aanrijdtijden van hulpdiensten ten goede, waarbij ook specifieke verkeersdeelnemers geprioriteerd kunnen worden. Ook is samen met de andere Zeeuwse wegbeheerders het tactisch kader Verkeersmanagement opgesteld, als uitwerking van o.a. de Visie op Verkeersmanagement en als leidraad voor het opstellen van regelscenario’s en verkeerlichtenregelingen.