Uitgaven

2,21%
€ 7.897
x €1.000
2,21% Complete

Inkomsten

1,35%
€ 5.000
x €1.000
1,35% Complete

Saldo

21%
€ -2.897
x €1.000

8 Programma Energie op klimaat!

Uitgaven

2,21%
€ 7.897
x €1.000
2,21% Complete

Inkomsten

1,35%
€ 5.000
x €1.000
1,35% Complete

Saldo

21%
€ -2.897
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

Het klimaat verandert, de zeespiegel stijgt door de uitstoot van broeikasgassen. Fossiele grondstoffen worden schaars. In het interbestuurlijk programma staat daarom “samen werken aan het klimaat” als eerste urgente thema genoemd. De provincies hebben landelijk aangeboden het voortouw te nemen in de transitie naar schone energie (energietransitie) en het aanpassen aan klimaatverandering (adaptatie). Daarnaast heeft de provincie autonome taken op het gebied van waterbeheer.In het coalitieakkoord zijn deze ontwikkelingen vertaald naar 2 bestuurlijke hoofdopgaven: energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering daarvan vindt plaats in het uitvoeringsprogramma’s “Energie op Klimaat!” en “Woonplaats Zeeland”. Daarnaast is in het coalitieakkoord afgesproken dat er een deltaplan zoet water wordt opgesteld, om Zeeland weerbaar te maken tegen zoetwatertekorten.

In de Zuidwestelijke Delta zijn natuurlijk kapitaal en economisch kapitaal ten zeerste met elkaar verweven. De opgave voor de toekomst is om binnen de randvoorwaarde van waterveiligheid het natuurlijk en het economisch kapitaal in evenwicht met elkaar te ontwikkelen. Tegelijk is in wereldwijd, Europees én nationaal verband is afgesproken om de CO2-uitstoot te beperken. De Provincie Zeeland wil hier haar verantwoordelijkheid in nemen en het Zeeuwse deel van deze wereldwijde opgave realiseren. Om een steentje bij te dragen aan de wereldwijde en landelijke klimaatdoelen, én om een aantrekkelijke vestigingslocatie te zijn, is de uitdaging om te komen tot slimmer gebruik van eindige - en deels schaarse - grondstoffen, gebruik van biobased grondstoffen en materialen. Daarnaast moeten we fors meer energie duurzaam opwekken, energie besparen en willen we de ontwikkeling naar een kringloopeconomie stimuleren. De weg naar een groene economie biedt veel kansen voor Zeeland, maar vraagt ook een grote inzet. Zowel van ons als van de Zeeuwse partners.
Hoewel we werken aan terugdringing van de CO2-uitstoot en het beperken van klimaatverandering, is de al ingezette klimaatverandering niet terug te draaien. De klimaatveranderingen worden ondertussen steeds merkbaarder. De verwachting is dat we vaker te maken krijgen met extremere vormen van droogte, hitte, wateroverlast en een stijgende zeespiegel. Om een goede leefomgeving te behouden moeten we ons daaraan aanpassen.
Aanpassing gebeurd via de trits “weten – willen – werken”, waarbij het noodzakelijk is eerst goed te weten wat de effecten en mogelijke maatregelen zijn, vervolgens het willen werken naar oplossingen die tenslotte uitgevoerd worden.

In de periode 2019-2021 zijn de opgaven energietransitie en klimaatadaptatie uitgewerkt in de regionale energiestrategie (RES) en de klimaatadaptatiestrategie Zeeland (KaSZ) en is het deltaprogramma zoet water vastgesteld. De uitvoering wordt in een programma aanpak vormgegeven. In 2022 zijn projecten uitgevoerd gericht op onder andere verduurzaming van mobiliteit en gebouwde omgeving en het duurzaam opwekken van elektriciteit. Met betrekking tot energietransitie zijn verschillende pilotprojecten in uitvoering gebracht en steunen we initiatieven uit de markt die de CO2-uitstoot helpen reduceren. Onder andere via onze deelname aan het fonds voor energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen. Ook geven we door middel van duurzaam inkopen en het zelf inzetten van duurzame grond- weg- en waterbouw in onze infraprojecten het goede voorbeeld. Dit breiden we waar mogelijk uit met andere overheden in de regio. In 2022 zijn we met onze partners gestart met de uitvoering van de KasZ en het Zeeuws Deltaplan Zoetwater. Daarnaast zijn opnieuw ook klimaat adaptieve maatregelen genomen, zoals bijdragen aan groene daken en groene schoolpleinen. De lopende proeftuin projecten zoet water bieden veel kennis en nieuwe projecten worden gestart. Anticiperen op klimaatverandering en uitvoeren Deltaprogramma is bij uitstek iets waar veel partijen bij betrokken zijn, en waar provincie niet (alleen) verantwoordelijk is voor het uitvoeren van acties. Juist via netwerksturing worden in die gevallen doelen gehaald.

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten
  • Opbrengst windenergie (op land): 700 MW in 2030 en zonne-energie: 1.000 MW in 2030.
  • Helpen met uitvoering SDR-regioplan 2030-2050 t.b.v. een klimaatneutrale industrie.
  • Maatschappelijk verantwoord inkopen en duurzame aanbestedingen in de grond- weg- en waterbouw.
  • We voeren de regionale energiestrategie (RES) uit om de Zeeuwse CO2-doelen te behalen.
  • Uitvoeren acties Klimaatadaptatiestrategie Zeeland (KasZ).
  • Uitvoeren uitvoeringsprogramma Deltaplan Zoet Water.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

De uitstoot van CO2 (en andere gassen die eenzelfde werking hebben) worden verminderd en het gebruik van anders schaarse grondstoffen neemt af. De leefomgeving wordt aangepast aan veranderende (klimaat)omstandigheden waardoor inwoners, bezoekers en bedrijven van Zeeland kunnen leven en werken in een veilige, aangename en klimaatbestendige leefomgeving.

Energietransitie

Terug naar navigatie - Energietransitie

We kunnen er niet meer omheen: het klimaat verandert. Het IPPC (klimaatpanel van de VN) rapport 2021 (AR6, Climate Change 2021!; The Physical Science Basis, 9 augustus 2021, IPCC) schetst een duidelijk beeld: de gevolgen van de klimaatverandering beginnen op bepaalde wijze onomkeerbaar te worden. De aarde warmt op, de zeespiegel stijgt en extreem weer zal steeds vaker voorkomen. De oorzaak: de uitstoot van broeikasgassen door de mens. Om de opwarming van de aarde en de klimaatverandering zoveel mogelijk te beperken is het Klimaatakkoord van Parijs (2015) gesloten: 194 landen hebben afgesproken om de uitstoot van broeikasgassen drastisch te verminderen. De omslag van fossiele brandstoffen naar duurzame brandstoffen is hierbij cruciaal; de energietransitie. De Provincie Zeeland wil hier haar verantwoordelijkheid nemen om het Zeeuwse deel van deze wereldwijde opgave realiseren.

Ambitie:
Op 28 juni 2019 heeft het toenmalige kabinet het Klimaatakkoord gepubliceerd. Dit akkoord is de Nederlandse vertaling van het Klimaatakkoord van Parijs. Hierin is afgesproken dat we in 2030 49% en in 2050 respectievelijk 95% CO2-reductie (ten opzichte van 1990) zal plaatsvinden. Eén van de andere afspraken is dat Nederland in 30 “energieregio’s” opgedeeld zal worden om regionaal de landelijk gemaakte afspraken te onderzoeken en uit te voeren. Elke regio zal hiervoor zijn eigen Regionale Energiestrategie (RES) ontwikkelen, waarin de regionale keuzes centraal staan. Deze RES’en worden door de primair wettelijke partijen (de regionale overheden) vastgesteld.

In Zeeland hebben de 13 Zeeuwse gemeenten, het Waterschap Scheldestromen, de Provincie Zeeland, Netbeheerder Enduris (heet nu Stedin) en Impuls Zeeland de handen ineengeslagen om de RES Zeeland gezamenlijk te ontwikkelen. Dit is gebeurd onder de gezamenlijke noemer het Zeeuws Energieakkoord (ZEA).

Inzet:
De RES is de Zeeuwse vertaling van het mondiale en landelijk klimaatakkoord en vormt de koepel van de Zeeuwse energieaanpak: Parijs op z’n Zeeuws. De Zeeuwse RES focust zich op geheel duurzame energie-opwek in 2030 en verduurzaming van de gebouwde omgeving en de mobiliteit sector. Via het samenwerkingsplatform ZEA hebben meer dan honderd partijen hier aan gewerkt. Provincie Zeeland is één van de initiatiefnemers en betalende partners. De provinciale rol in dit samenwerkingsproces is voornamelijk regisseur, aanjager en linking pin naar landelijk klimaatbeleid.

Onder de RES wordt voor de verwarming van de gebouwde omgeving een apart spoor uitgewerkt via de zogenaamde Regionale Structuurvisie Warmte. We ondersteunen gemeenten bij het maken van en warmtetransitieplannen per dorp/wijk.

Voor de energietransitie in de industrie is het samenwerkingsplatform Smart Delta Resources (SDR) opgericht. De Provincie is één van de deelnemende partijen. Analoog aan de RES maken we een strategie en uitvoeringsprogramma (Regioplan en de CES) voor een energie-neutrale industrie in 2050, werken we deze uit en helpen we de industrie met realiseren.

Proces:
Energietransitie is een vraagstuk dat via netwerksturing wordt aangepakt. In het Zeeuws Energieakkoord werken meer dan honderd partijen samen aan de energietransitie in de RES. Dit netwerk kent een bestuurlijk en een ambtelijk kernteam, waarin de provincie, Zeeuwse gemeenten, waterschap, netbeheerder DNWG en ontwikkelingsmaatschappij Impuls vertegenwoordigd zijn. Zij sturen de dagelijkse gang van zaken aan, en besluiten over het proces. De gedeputeerde voor energie is voorzitter van de RES. De inhoud wordt vanuit de verschillende sectoren bepaald door alle relevante Zeeuwse partijen zoals bedrijven, maatschappelijke organisaties, burgercoöperaties en onderwijsinstellingen. Medio 2020 is de RES 1.0 door alle Zeeuwse overheden vastgesteld. Aansluitend start de uitvoering en vindt concretisering van de strategie plaats via de regionale structuurvisie warmte.
Smart Delta Resources (SDR) is een industrieplatform waarvan de grootste industriële bedrijven van Zeeland (incl. de Gentse Kanaalzone en Bergen op Zoom) lid zijn. Ook de provincie Zeeland is lid en zit in de board waar besluitvorming plaatsvindt. Ondersteuning en projectleider worden geleverd door ontwikkelingsmaatschappij Impuls.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Klimaatadaptatie en voldoende zoet water

Terug naar navigatie - Klimaatadaptatie en voldoende zoet water

Omschrijving (toelichting)

Zeeland beheerst in 2050 de effecten van klimaatverandering (van hitte, droogte, wateroverlast en waterveiligheid) en voorziet in een optimalisatie van waterbeschikbaarheid en gebruik van zoet water. Om hiertoe te komen zijn in 2021 een Klimaatadaptatie Strategie Zeeland en het Deltaplan Zoet Water opgesteld.

Een duurzaam bodemgebruik en goede kwaliteit van grond- en oppervlaktewater, waterpeilen die voldoen aan normering en duurzame bescherming tegen overstromingen zoals aangegeven in de Europese Kaderrichtlijn Water (2027) en de Europese Richtlijn Overstromingsrisico’s (2021).

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Op 25 mei 2022 hebben we met de mede-overheden het convenant getekend om uitvoering te geven aan de Klimaatadaptatiestrategie. Op dezelfde datum hebben we met de stakeholders in de regio (landbouw, natuur, woningbouwcorporaties, scholen etc) een intentieverklaring getekend. De Uitvoeringsagenda van de strategie wordt nu gezamenlijk verder verfijnd (wie doet wat wanneer en wat is nodig aan capaciteit en middelen).

Alle overheden hebben hun bijdrage geleverd voor de gezamenlijke pot zoals afgesproken. Via de Tijdelijke Regeling Klimaatadaptatie is in 2 jaar tijd bijna 5 mln euro naar de regio Zeeland gehaald om werken klimaat adaptief uit te voeren (schop in de grond). Voor het laatste jaar 2023 is nog ca. 2 mln euro beschikbaar, provincie Zeeland verzorgt de gezamenlijke aanvraag en treedt op als kassier.

Voor voldoende zoet water zijn we doorgegaan met innovatieve projecten van de proeftuin zoetwater, het verkennen van effluent Coroos naar de landbouwers in de nabijheid, het benutten van industriewater, mogelijkheden van zoetwaterbassins en kreekruginfiltratie.

Acties

Energietransitie

Terug naar navigatie - Energietransitie

Omschrijving (toelichting)

In 2030 stoot de Zeeuwse samenleving 49% minder CO2 uit in elektriciteitsproductie, mobiliteit, verwarming en industrie.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Vanuit het Programma Gebouwde omgeving krijgen de gemeenten volop ondersteuning om gericht woningeigenaren
te benaderen. Hiervoor zijn allerlei hulpmiddelen ontwikkeld, die gemeenten eenvoudig kunnen inzetten. Het komende
jaar komen er allerlei maatregelen voor de aanpak van label E, F en G woningen, dankzij de beschikbaarheid van budget
hiervoor van het Rijk. Er is een Expertplatform opgericht met allerlei experts, landelijk en lokaal, om bedrijven te begeleiden om energie te besparen. Er is grote belangstelling voor de diensten van het expertplatform. Vanuit het Klimop Programma vindt advisering plaats mbt verduurzaming van maatschappelijk vastgoed, hier is ook grote belangstelling voor.

De groei van duurzame opwek ligt in lijn met de lange termijn doelstelling. Realisatie duurzame opwek in 2022: toename zon RES: 213 MW, toename wind: 30 MW, toename RES fors boven de doelstelling richtlijn van 90 MW/jaar en RES totaal: 1.126 MW.

Het aantal openbare laadpalen is in 2021 gegroeid met 65%. Waren er eind 2020 zo’n 1200, eind 2021 staan er al
ca. 2000. En eind 2022 in totaal 2900. Naar verwachting houdt de groei aan en gelijke tred met de groei van het
elektrische wagenpark. Het streefcijfer van 10.000 laadpalen in 2030 is dus reëel.

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - Trendindicatoren

Trendindicatoren

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Emissie van broeikasgassen in ton CO2 -eq/jaar

9.400.200

10.029.031

9.913.316

9.786.080

9.692.683

7.570.500

Nnb

6.221.385

Nnb

Aantal (semi)publieke laadpunten EV**

220

273

400

472

557

826

1257

1953

2899

Energiegebruik Gebouwde Omgeving per inwoner

40,61 GJ

41,15 GJ

40,51 GJ

39,63 GJ

39,75 GJ

39,65 GJ

37,0 GJ

39,3 GJ

 

Energiegebruik Mobiliteit*

* exclusief scheepvaart en visserij

14.348 TJ

14.494 TJ

14.382 TJ

14.286 TJ

14.225 TJ

14.423 TJ

13.686 TJ

Nnb

 

Energiegebruik Industrie en Energie

85.620 TJ

92.767 TJ

91.590 TJ

94.101 TJ

90.870 TJ

57.913 TJ

Nnb

84.209

 

Klimaatstresstesten

 

 

 

 

6

13

 

 

13

Normering regionale keringen

 

 

 

 

 

Fase 1 afgerond

 

 

af

Projecten proeftuin zoet water

 

 

1

3

3

4

 

 

?

** Aantal installaties in december van het desbetreffende jaar.

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren

Doel

Indicator

Stand 2019

Stand 2020

Streefwaarde 2021

Streefwaarde 2022

Einddoel

Hernieuwbare energie (klimaatmonitor RWS)

Totale productie van hernieuwbare energie in petajoule (PJ)

5,9 PJ

6,4 PJ

6,8 PJ

7,2 PJ

2030: 10,5 PJ

Emissie van broeikasgassen (klimaatmonitor RWS)

Totale emissie broeikasgassen (uitgedrukt in CO2-equivalenten) in absolute aantallen (in tonnen uitstoot)

7.570.500

nnb

x

x

2030: 49% minder dan 1990 (ntb)

Uitvoeren klimaatstresstesten

Aantal

13

 

n.v.t.

 

14

Uitvoeren projecten zoet water

Aantal

1

 

5

 

5

Uitvoeren projecten regionaal waterbeheer

Aantal

 

 

3

 

3

Opstellen klimaatadaptatie strategie

Aantal

0

 

1

 

1

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen C2022 Begroting 2022 NW Rekening 2022 Restant
Lasten
080101 Uitvoering klimaatadaptie 668 957 1.625 1.001 -624
080103 Energietransitie 2.693 534 3.227 2.173 -1.054
089999 Ambtelijke inzet 3.012 118 3.130 3.237 107
Totaal Lasten 6.373 1.609 7.982 6.411 -1.571
Baten
080101 Uitvoering klimaatadaptie 0 559 559 215 -344
080103 Energietransitie 955 -421 535 879 344
Totaal Baten 955 139 1.094 1.094 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -5.417 -1.471 -6.888 -5.318 1.570
Onttrekkingen
980899 Bestemmingsreserves-Pr.8 -2.966 -940 -3.906 -3.906 0
Toevoegingen
980899 Bestemmingsreserves-Pr.8 83 1.403 1.486 1.486 0
Mutaties reserves 2.883 -463 2.421 2.421 0