Omschrijving (toelichting)
We gaan voor 100% verkeersveilig! We werken aan een verbetering van de de verkeersveiligheid in Zeeland zodat er zo min mogelijk verkeersslachtoffers vallen.
Het doel is nul verkeersslachtoffers in Zeeland, oftewel 100% verkeersveiligheid. We willen dit doel bereiken door samen te werken met Zeeuwse wegbeheerders en maatschappelijke partners die betrokken zijn bij verkeersveiligheid. Wij werken met hem samen in het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Gezamenlijk hebben we medio 2020 een Zeeuwse uitvoeringsagenda SPV vastgesteld, gebaseerd op het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze uitvoeringsagenda bevat onze uitvoeringsstrategie voor de komende tien jaar.
Het uitgangspunt hiervan is:
- De brede netwerksamenwerking.
- De inzet van de drie E's: Engineering (techniek), Education (onderwijs) en Enforcement (handhaving).
- De aanpak gericht op het verminderen van risico's.
De meeste risico's in Zeeland liggen in de infrastructuur, de heterogeniteit (op dit moment met name de menging van landbouwverkeer en ander verkeer), kwetsbare en onervaren weggebruikers, afleiding en verkeersovertreders (snelheid, alcohol en drugs e.d.). Ten aanzien van deze thema's gaan we ons inspannen om de risico's voor verkeersveiligheid zoveel mogelijk te verminderen.
Kwaliteit (toelichting)
Er is in 2022 het nodige gedaan om het gedrag van (toekomstige) verkeersdeelnemers te verbeteren.
Op het gebied van infrastructuur, de eerste E (Engineering) hebben wegbeheerders diverse wegwerkzaamheden uitgevoerd die weggebruikers uitnodigen het juiste gedrag te vertonen. Zij zijn onder andere verder gegaan met de uitvoering van de projecten uit de investeringsimpuls Tranche 1 van het Ministerie van I en W. Ook zijn er door verschillende Zeeuwse wegbeheerders verzoeken ingediend voor de tweede tranche van deze investeringsimpuls.
Op het gebied van Educatie en communicatie (de tweede E) is er vanuit het ROVZ en haar partners weer veel ingezet in 2022. Er is veel met de doelgroep gecommuniceerd via nieuwsbrieven, social media en campagnes. Ook heeft de website een nieuw jasje gekregen waarmee betere communicatie met de doelgroep mogelijk wordt gemaakt. Op basis- en voortgezet onderwijs zijn weer lessen aangeboden. En ook MBO, HBO en kinderopvang hebben aandacht besteed aan verkeersveiligheid. Werkgevers worden ook benaderd om het thema verkeersveiligheid onder de werknemers te bespreken. Binnen educatie focussen we ons op onze primaire doelroepen, senioren en jongeren, aangezien zij de belangrijkste risicogroepen in Zeeland zijn. Voor de Zeeuwse senioren hebben we specifieke educatieactiviteiten, waaronder het programma Doortrappen: veiliger fietsen tot je 100ste!
Aan de diverse campagnes waren activiteiten verbonden om de campagne kracht bij te zetten. Het ROVZ heeft er ook in 2022 weer voor gezorgd dat de landelijke verkeersveiligheidscampagnes (BOB, MONO, Fietsverlichting, Snelheid) een Zeeuws jasje hebben gekregen. Verder is er ook een extra Oogstseizoen campagne ontwikkeld om de bewustwording en het begrip tussen agrariërs en overige weggebruikers te vergroten.
Ook met handhaving is er het nodige gebeurd. Er is actief samenwerking gezocht met de politie om meer gericht te handhaven op de risico's in het Zeeuwse verkeer. Onder andere is de omvangrijke actie samen met Noord-Brabant met de MONO-cam en MONO-bus weer uitgevoerd. En heeft het ROVZ in samenwerking met de politie en ZLM een fietsverlichtingsactie in Goes georganiseerd.
Tegenover het jaar 2021 is het aantal (dodelijke) ongevallen in Zeeland helaas gestegen. De reden van deze stijging is echter niet specifiek te duiden. Hier zitten onvoorspelbare factoren, zoals veranderingen van omgeving en gedrag aan verbonden. Echter is deze stijging uiteraard wel zorgelijk en geeft het belang aan van een integrale aanpak waar, naast infrastructuur, gedrag (educatie en communicatie) en handhaving belangrijk is.