Uitgaven

25,27%
€ 90.118
x €1.000
25,27% Complete

Inkomsten

12,18%
€ 45.134
x €1.000
12,18% Complete

Saldo

326,16%
€ -44.985
x €1.000

5 Programma Mobiliteit op maat

Uitgaven

25,27%
€ 90.118
x €1.000
25,27% Complete

Inkomsten

12,18%
€ 45.134
x €1.000
12,18% Complete

Saldo

326,16%
€ -44.985
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

Goed wonen, werken en leven in Zeeland vraagt om een optimale bereikbaarheid. Dat betekent niet per se méér mobiliteit. Een fysieke verplaatsing is immers niet altijd nodig, zo is in de corona-periode gebleken. Ook kan vanuit een ruimtelijk perspectief gezorgd worden voor slimme locatiekeuzes, waardoor lopen en fietsen vaker in aanmerking komen. Dat moet dan wel veilig kunnen gebeuren.

Via de opgave Slimme Mobiliteit is gewerkt aan slimme én duurzame maatregelen die een rol kunnen spelen bij het oplossen van bereikbaarheidsvraagstukken. Dit alles betekent niet dat een oplossing met meer infrastructuur uit beeld is, maar wel dat in het voortraject en tijdens het afwegen van oplossingen een meer integrale benadering aan de orde is. Een benadering zowel vanuit de effecten van meer mobiliteit als vanuit de mogelijke oplossingen voor een betere bereikbaarheid.

De invalshoeken daarbij zijn zowel economisch (bijdrage aan bruto Zeeuws product) als maatschappelijk (bijdrage aan bruto Zeeuws geluk). Deze aanpak loopt via vijf sporen: 

  1. Beïnvloeden van verkeersgedrag via een regionale aanpak.
  2. Investeren in verbetering van de infrastructuur met het oog op doorstroming én verkeersveiligheid.
  3. Inzet op multimodale netwerken en goederencorridors om snelheid en betrouwbaarheid te borgen.
  4. Bieden van een systeem van collectief vervoer als basismobiliteit.
  5. Ontwikkelen en realiseren van slimme en duurzame mobiliteitsconcepten (personen en goederen).

Dit programma omvat de inspanningen die we hiertoe in 2022 gaan leveren in aansluiting op - en ter versterking van - de activiteiten van andere overheden, ondernemers, kennisinstellingen en de Zeeuwen zélf.

Naast deze uitvoeringsagenda, maakt ook het beheer en onderhoud van de provinciale (water) wegen onderdeel uit van dit programma.

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten
  • Een aanvraag indienen voor de tweede tranche van de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid, gericht op kwetsbare verkeersdeelnemers.
  • Werkgeversaanpak verkeersveiligheid om zo een verkeersveilig gedrag van de eigen werknemers te bevorderen.
  • Aanpak verkeersonveiligheid conform Zeeuwse Uitvoeringsagenda  van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) incl. aanpassingen in infrastructuur.
  • In afstemming met politie en Openbaar Ministerie inzetten op betere handhaving, zowel staande houding als via camera's (o.a. trajectcontroles).
  • Afronding MIRT-onderzoek Goederenvervoercorridor Zuid en start programmafase in afstemming met Rijk, partnerregio's en betrokken havens.
  • Versnelling van de busverbinding Rotterdam-Zierikzee-Goes-Terneuzen-Gent, met specifiek aandacht voor het traject Terneuzen-Gent.
  • Installeren van intelligente verkeersregelinstallaties op diverse locaties in Zeeland (onder andere Deltaweg).
  • Start met herziening strategisch assetmanagementplan.
  • vaststelling van de uitvoeringsstrategie Natte Infrastructuur.
  • Pilots met autonoom transport ('mixed traffic') en autonoom personen vervoer (autonoom varende pont).
  • Verdere planuitwerking van Rail Gent-Terneuzen, gericht op financiering en governance.
  • Vanuit de planstudie toewerken naar een voorkeursvariant voor de Deltaweg (doorstroming, verkeersveiligheid, leefbaarheid).
  • Realiseren van het Transitieplan openbaar vervoer voor de periode 2022 tot en met 2024, gericht op omgaan met blijvende effecten van corona op de vervoersvraag.
  • Voorbereiden aanbesteding van nieuwe bus-concessie (per 2025) vanuit de uitgangspunten van de Regionale Mobiliteit Strategie (RMS).
  • Organiseren van een overlegorgaan voor de binnenvaart en - samen met de partners - maken van een actieprogramma, onder andere gericht op voldoende kadecapaciteit.
  • Verder uitbouwen van verkeers- en incidentmanagement, mede door inzet van data ('data top 15', Regionaal Data Team).
  • Realisatie wegeninvesteringsprogramma: onder andere met oplevering derde fase Recreatieverdeelweg en landbouwweg Zandkreeksluis. 
  • Living Lab Smart Mobility is aanjager van innovatie in personenmobiliteit (onder andere Mobility as a Service en autonoom vervoer).
  • Door-ontwikkelen van de haltetaxi tot een deeltaxi die past binnen de nieuwe mobiliteitsmix.
  • Uitvoeringsplan maken voor hubontwikkeling, gericht op realisatie van minimaal twee stationshubs, vier regiohubs en zes reguliere hubs voor 2025.
  • Faciliteren en co-financieren van initiatieven voor deelfietsen (utilitair én toeristisch) en deelauto's (gericht op 2.000 deelauto's in 2025). 
  • Samen met gemeenten stappen zetten bij de ontwikkeling van een mobiliteitscentrale, gericht op operationeel zijn bij start van de nieuwe busconcessie.

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken
  • Het beheer en onderhoud van onze provinciale infrastructuur bestaande uit (water)wegen, kunstwerken nat en droog en aanlandingsvoorzieningen, terminals en baggerwerken voor het fietsvoetveer.
  • Het beheer van de concessies voor openbaar vervoer: bus en Westerschelde Ferry.

Voor efficiënt en effectief beheer en onderhoud van de provinciale (vaar)wegen hanteren we de principes van assetmanagement. In 2022  is voor de natte kunstwerken een beheerplan opgesteld, waarin we aangeven op welke wijze het kapitaalgoed in stand wordt gehouden. De natte kunstwerken omvatten het Kanaal door Walcheren inclusief de bruggen en sluizen, de Zeelandbrug en de veerhavens. De aanpak en activiteiten worden toegelicht in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Voor de concessies van busvervoer en Westerschelde Ferry is het belangrijk om een goed beheer op basis van de juiste kwaliteitsindicatoren te combineren met een zekere flexibiliteit om in te spelen op trends en ontwikkelingen die zich voordoen. Dit betreft nu bijvoorbeeld de corona-crisis en in hoeverre na de crisismaatregelen in 2020/2021 er een blijvend effect is dat vertaling verdient in de dienstregeling van 2022 en verder. 

Daarnaast is er sprake van het 'bij de tijd' houden van de bus-concessie (looptijd t/m 2024), zowel financieel als inhoudelijk. Daartoe is in 2020 een intentieovereenkomst met Connexxion gesloten ('verbeterplan'). Het betreft onder meer de optimalisatie van het netwerk (met name scholierenvervoer) en de invoering van nieuwe vormen van betalen.

De concessie Westerschelde Ferry is in 2022 verlengd tot en met 2027. In 2022 is door Provinciale Staten besloten onderzoek te doen naar de mogelijkheden om na 2027 de veerverbinding Vlissingen-Breskens te varen met nieuwe Zero-Emissie (ZE) schepen ter vervanging van de huidige schepen. De resultaten hiervan worden in mei 2023 verwacht. 

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Provincie Zeeland staat samen met andere overheden in Zeeland in voor een systeem van infrastructuur en collectieve mobiliteits-voorzieningen van voldoende kwaliteit in de zin van betrouwbaarheid, snelheid en veiligheid.

  • Betrouwbaarheid: Het mobiliteitssysteem moet ervoor zorgen dat je op tijd op je bestemming bent. Of dat goederen op het juiste moment aankomen.
  • Snelheid: Voor functionele verplaatsingen mag de reistijd niet te lang zijn.
  • Veiligheid: We accepteren niet dat er gewonden en dodelijke verkeersslachtoffers vallen. Daarom streven we naar een 100% verkeersveilig Zeeland.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen

Terug naar navigatie - Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen

Omschrijving (toelichting)

Een doelmatig en doeltreffend beheer van de provinciale (water)wegen op zodanige wijze dat deze aansluit bij de principes van assetmanagement en voldoet aan het onderhoudsniveau zoals door het bestuur vastgesteld.

Ten behoeve van een efficiënt en effectief beheer en onderhoud van de provinciale (vaar)wegen is het Beheerkader Infrastructuur Provincie Zeeland (maart 2018) vastgesteld. Bij het in stand houden van de infrastructuur wordt gekeken naar de prestaties die de kapitaalgoederen moeten leveren, de kosten die daaraan verbonden zijn en de risico’s die daarbij acceptabel zijn. Naast informatiebeheer en organisatiestructuur vormt het Beheerkader de derde pijler waardoor de instandhouding (beheer en onderhoud) van de provinciale (vaar)wegen doelmatiger georganiseerd kan worden. Als nadere uitwerking van het Beheerkader wordt per infrastructureel kapitaalgoed een Uitvoeringsstrategie opgesteld. Daarin wordt nader beschreven op welke wijze dat specifieke kapitaalgoed in stand wordt gehouden.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het doelmatig en doeltreffend beheren van provinciale infrastructuur is een doorlopende verantwoordelijkheid. Met het Beheerkader provinciale infrastructuur en de onderliggende uitvoeringsstrategieën geven we aan hoe we invulling aan deze verantwoordelijkheid geven.

Acties

Verbetering verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Verbetering verkeersveiligheid

Omschrijving (toelichting)

We gaan voor 100% verkeersveilig! We werken aan een verbetering van de de verkeersveiligheid in Zeeland zodat er zo min mogelijk verkeersslachtoffers vallen.

Het doel is nul verkeersslachtoffers in Zeeland, oftewel 100% verkeersveiligheid. We willen dit doel bereiken door samen te werken met Zeeuwse wegbeheerders en maatschappelijke partners die betrokken zijn bij verkeersveiligheid. Wij werken met hem samen in het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Gezamenlijk hebben we medio 2020 een Zeeuwse uitvoeringsagenda SPV vastgesteld, gebaseerd op het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze uitvoeringsagenda bevat onze uitvoeringsstrategie voor de komende tien jaar.

Het uitgangspunt hiervan is:

  • De brede netwerksamenwerking.
  • De inzet van de drie E's: Engineering (techniek), Education (onderwijs) en Enforcement (handhaving).
  • De aanpak gericht op het verminderen van risico's.

De meeste risico's in Zeeland liggen in de infrastructuur, de heterogeniteit (op dit moment met name de menging van landbouwverkeer en ander verkeer), kwetsbare en onervaren weggebruikers, afleiding en verkeersovertreders (snelheid, alcohol en drugs e.d.). Ten aanzien van deze thema's gaan we ons inspannen om de risico's voor verkeersveiligheid zoveel mogelijk te verminderen.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Er is in 2022 het nodige gedaan om het gedrag van (toekomstige) verkeersdeelnemers te verbeteren.

Op het gebied van infrastructuur, de eerste E (Engineering) hebben wegbeheerders diverse wegwerkzaamheden uitgevoerd die weggebruikers uitnodigen het juiste gedrag te vertonen. Zij zijn onder andere verder gegaan met de uitvoering van de projecten uit de investeringsimpuls Tranche 1 van het Ministerie van I en W. Ook zijn er door verschillende Zeeuwse wegbeheerders verzoeken ingediend voor de tweede tranche van deze investeringsimpuls. 

Op het gebied van Educatie en communicatie (de tweede E) is er vanuit het ROVZ en haar partners weer veel ingezet in 2022. Er is veel met de doelgroep gecommuniceerd via nieuwsbrieven, social media en campagnes. Ook heeft de website een nieuw jasje gekregen waarmee betere communicatie met de doelgroep mogelijk wordt gemaakt.  Op basis- en voortgezet onderwijs zijn weer lessen aangeboden. En ook MBO, HBO en kinderopvang hebben aandacht besteed aan verkeersveiligheid. Werkgevers worden ook benaderd om het thema verkeersveiligheid onder de werknemers te bespreken. Binnen educatie focussen we ons op onze primaire doelroepen, senioren en jongeren, aangezien zij de belangrijkste risicogroepen in Zeeland zijn. Voor de Zeeuwse senioren hebben we specifieke educatieactiviteiten, waaronder het programma Doortrappen: veiliger fietsen tot je 100ste!

Aan de diverse campagnes waren activiteiten verbonden om de campagne kracht bij te zetten. Het ROVZ heeft er ook in 2022 weer voor gezorgd dat de landelijke verkeersveiligheidscampagnes (BOB, MONO, Fietsverlichting, Snelheid) een Zeeuws jasje hebben gekregen. Verder is er ook een extra Oogstseizoen campagne ontwikkeld om de bewustwording en het begrip tussen agrariërs en overige weggebruikers te vergroten. 

Ook met handhaving is er het nodige gebeurd. Er is actief samenwerking gezocht met de politie om meer gericht te handhaven op de risico's in het Zeeuwse verkeer. Onder andere is de omvangrijke actie samen met Noord-Brabant met de MONO-cam en MONO-bus weer uitgevoerd. En heeft het ROVZ in samenwerking met de politie en ZLM een fietsverlichtingsactie in Goes georganiseerd. 

Tegenover het jaar 2021 is het aantal (dodelijke) ongevallen in Zeeland helaas gestegen. De reden van deze stijging is echter niet specifiek te duiden. Hier zitten onvoorspelbare factoren, zoals veranderingen van omgeving en gedrag aan verbonden. Echter is deze stijging uiteraard wel zorgelijk en geeft het belang aan van een integrale aanpak waar, naast infrastructuur, gedrag (educatie en communicatie) en handhaving belangrijk is. 

Acties

Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners

Terug naar navigatie - Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners

Omschrijving (toelichting)

Een goede bereikbaarheid voor bedrijven, toeristen en forenzen en een goede multimodale bereikbaarheid van de Zeeuwse havens door:

  1. Snelle en betrouwbare wegverbindingen voor zakelijk en woon- en werkverkeer.
  2. Een multimodaal netwerk van achterlandverbindingen voor de Zeeuwse havens (Terneuzen en Vlissingen-Oost) en bedrijventerreinen met voldoende capaciteit.

Het gaat zowel om fysieke ingrepen in de hoofdinfrastructuur (weg, spoor en water) als de inzet van data (traject Data op Orde in samenwerking met het ministerie van I en W) om zo tot een betere benutting van het wegennet te komen. Een concrete toepassing is de zogeheten slimme verkeersregelinstallatie (iVri), maar ook real time volgen en sturen van verkeersstromen voor een beter verkeers- en incidentmanagement. Voorwaarde hiervoor is een goede samenwerking tussen wegbeheerders.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Elk jaar wordt er vanuit het programma RB hard gewerkt aan het optimaliseren en moderniseren van de netwerken. Dat doen we zelf voor onze infrastructuur of we werken gebiedsgericht samen met onze partners.  Geconstateerd wordt dat de middelen om de netwerken te optimaliseren schaarser worden en dat we concretere keuzes moeten maken. Doelstelling deels behaald. 

Acties

Wegeninvesteringen

Terug naar navigatie - Wegeninvesteringen

Omschrijving (toelichting)

De gebruikers van het Provinciale wegennet kunnen zich goed en veilig (blijven) verplaatsen zonder dat de kwaliteit van de leefomgeving daarmee onder druk komt te staan. In dat verband werken we aan netwerkoptimalisatie van het (provinciaal) wegennet voor diverse doelgroepen (landbouwverkeer, goederenvervoer, personenvervoer).

Met de  Investeringsstrategie Wegen als hulpmiddel werken we aan het inrichten van ons wegennet en maken daarbij gebruik van landelijke normen (CROW). Wij doen dat methodisch door middel van gebiedsgewijze aanpakken (GGA) waarbij samen met andere wegbeheerders integraal het wegennet in de desbetreffende regio wordt geanalyseerd, de grootste knelpunten bepaald, geprioriteerd en in planning gezet. De GGA`s Borsele West en - Oost zijn nagenoeg afgerond en de daaruit voortvloeiende projecten in gang gezet. Op Walcheren wordt verder onderzoek gedaan naar de hoofdwegenstructuur en  de mogelijkheden van bijv. een rondweg bij Grijpskerke en terugdringing van de verkeersoverlast in Domburg en Aagtekerke. De GGA Bevelanden Oost (Kapelle en Reimerswaal) is recent gestart. Via de GGA Veerse Meer zuid is de afgelopen 1,5 jaar door de betrokken wegbeheerders gewerkt aan een visie op een betere ontsluiting van dit gebied. Rondom Zierikzee is een verkeersvisie en een maatregelpakket opgesteld. De kans op realisatie is daarbij sterk afhankelijk van de bereidheid van partijen w.o. Rijkswaterstaat om te investeren. Het streven is deze gebiedsaanpakken verder uit te werken en nieuwe GGA`s op te starten in Zeeuws Vlaanderen. Met de GGA aanpak zijn wat betreft de samenwerking en oplossend vermogen goede ervaringen opgedaan. Succes is wel afhankelijk van de bereidheid van betrokken wegbeheerders in een gebied deze samenwerking aan te gaan en daar de nodige energie en middelen in te steken.

Naast de regionale focus kent deze doelstelling ook een thematische uitwerking. Generiek gaat het – conform de Mobiliteitsvisie Zeeland 2028 – om optimalisatie Kwaliteitsnetwerk goederenvervoer, verbetering routering landbouwverkeer en optimalisatie utilitair fietsnetwerk. Daarnaast worden accenten gezet voor specifieke thema’s; voor 2022 gaat het om aanpak kruispunten met bestaande VRI’s op gebiedsontsluitingswegen, aanpak voor traversen, aanpak gevaarlijke bermen (i.r.t. fiets) en aanpak perceel- en erfaansluitingen.

Naast samenwerking lokaal en regionaal zet de provincie Zeeland zich ook nationaal in. Enerzijds via het IPO in de beleidsontwikkeling en in de gesprekken met het Ministerie van I&W en anderzijds rechtstreeks door uitvoering te geven aan het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). De Zeeuwse invulling daarvan is samen met de andere partijen en wegbeheerders vorm gegeven in de vorm van een uitvoeringsplan. SPV-subsidie voor investeringen in verkeersveilige infrastructuur kan vanaf 2020 periodiek worden aangevraagd. In juli 2022 is de tweede tranche geopend waar de provincie Zeeland op heeft ingeschreven. In november 2022 ontving de provincie vanuit het Ministerie de beschikking dat middelen zijn toegekend voor twee projecten die het provinciaal wegennet verkeersveiliger moeten maken. 

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Elk jaar worden stappen gezet in het optimaliseren van de provinciale netwerken. Gestelde doelen worden niet elk jaar gehaald, maar hebben vaak door omstandigheden een langer tijdsbestek nodig. Resultaat is dan ook deels behaald.

Acties

Bereikbaarheid voor de mensen

Terug naar navigatie - Bereikbaarheid voor de mensen

Omschrijving (toelichting)

Voor mensen bepaalt bereikbaarheid de mate waarin ze zelf actief kunnen deelnemen aan de samenleving. Het is voor Zeeland een extra uitdaging, gezien de relatief lage bevolkingsdichtheid, de geografische 'eilandenstructuur' en de sterke verwevenheid met de omliggende provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en Vlaanderen.
Bereikbaarheid is onder andere afhankelijk van de mate waarin mensen beschikken over eigen vervoer en gebruik kunnen maken van publiek vervoer (in de vorm van openbaar en doelgroepenvervoer) of private vormen van deelmobiliteit. Bereikbaarheid vraagt derhalve om maatwerk per doelgroep. Voor de bereikbaarheid van mensen wordt ingezet op een diverse invulling van de bestaande vervoervraag, waarbij het vervoeraanbod aansluit bij de verschillende behoeften per doelgroep.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Via diverse uitwerkingen van de Regionale Mobiliteitsstrategie werken we aan een verbeterd vervoeraanbod. Op korte termijn is dat veelal vanuit de busconcessie, verbeterde treinverbinding, westerscheldeferry, haltetaxi en deelmobiliteit.

Acties

Uitvoering slimme mobiliteit

Terug naar navigatie - Uitvoering slimme mobiliteit

Omschrijving (toelichting)

Samen met onze regionale partners werken we toe naar een nieuwe mix van mobiliteit. Als concessieverlener werkt de Provincie in samenwerking met regionale partners aan de voorbereiding van de nieuwe busconcessie (vanaf december 2024) die moet zorgen voor snellere busverbindingen. Diverse flexibele fijnmazige mobiliteitsopties moeten samen met het snelle openbaar vervoer zorgen voor een goede mobiliteit en bereikbaarheid. Door de mix van mobiliteit slim en duurzaam te organiseren en beter samen te werken, werken we stapsgewijs toe naar ons nieuwe mobiliteitssysteem, waar de reiziger centraal staat. Via hub ontwikkeling en het living lab slimme mobiliteit, waarin nieuwe mobiliteitsoplossingen worden getest en ontwikkelingen worden versneld, zetten we stappen richting ons nieuwe mobiliteitssysteem.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Diverse uitwerkingen van de regionale mobiliteitsstrategie leveren voortang op. Meest concreet is de aanbesteding van de busconcessie, realisatie van enkele hubs, uitbreiding deelmobiliteit en uitvoering van verschillende pilots. 

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - Trendindicatoren

Trendindicatoren (verkeersveiligheid)

2015

2016

2017

2018

2019

2020 

2021

Aantal ongelukken

2.396

2.598

2.495

2.236

2.203

1.837

1918

Aantal betrokkenen

3.409

3.772

3.480

3.267

3.304

2.693

2177

Ernstige verkeersslachtoffers; doden

 

15

20

18

13

11

19

11

Ernstige verkeersslachtoffers; ziekenhuisgewonden

 

272

448

416

505

541

420

355

Aantal geregistreerde ongevallen waarbij landbouwvoertuigen zijn betrokken 39 55 50 16 20 9 14
Aantal bij verkeersongevallen betrokken kwetsbare verkeersdeelnemers onderverdeeld naar categorie ouderen (boven 60), jongeren (onder 25) en fietsers

581

544

48

615

647

78

507

562

165

563

628

255

666

665

315

435

579

236

419

503

171

 

Aantal bij verkeersongevallen betrokken jonge (18 tot 24) bestuurders van personenauto's 312 402 322 374 432 308 287
Aantal geregistreerde processenverbaal voor afleiding PM  PM PM PM PM PM PM
Aantal geregistreerde ongelukken waarbij sprake was van een verkeersovertreding 144 129 134 162 148 156 Onbekend

De cijfers van 2022 worden pas in Q1 of Q2 van 2023 afgerond en bekend gemaakt.

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren

 

Doel Indicator Stand 2017 Stand 2020 Streefwaarde 2022 Einddoel
(Vaar)wegen Onderhoudsniveau infrastructurele kapitaalgoederen Basis Basis Basis Basis
Vraaggericht OV

Bezettingsgraad kernnet (daggemiddelde)

Bezettingsgraad fietsvoetveer

23,4%

23,6%

15,1%

26,9%

17%*

26%

30%

30%

Snelle en betrouwbare wegverbindingen

Reistijd Goes - Zelzate 

Reistijd Goes - Hellegatsplein (via MZ-route)

50 minuten

60 minuten

37 minuten

51 minuten

37 minuten

51 minuten

35 minuten

45 minuten

Waardering openbaar vervoer (OV-klantenbarometer) Klantenwaardering voor het openbaar vervoer waarvoor concessieverlening plaatsvindt door de provincie

bus: 7,4

WSF: 8,1

bus: 7,8 (2019)**

WSF: 8,3 (2019)**

bus: 7,6

WSF: 8,0

bus: 7,6

WSF: 8,0

*) Rekening houdend met nog aanwezige corona-effecten.

**) In 2020 geen onderzoek vanwege corona-maatregelen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen C2022 Begroting 2022 NW Rekening 2022 Restant
Lasten
050101 Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen 29.080 655 29.735 29.992 257
050102 Bereikbaarheid voor de mensen 25.515 3.517 29.032 30.020 989
050103 Verbetering verkeersgedrag verkeersdeelnemers 866 1 867 828 -39
050104 Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners 315 -101 214 160 -54
050105 Wegeninvesteringen 1.749 -179 1.570 1.630 60
050107 Uitvoering slimme mobiliteit 1.359 1.284 2.643 1.327 -1.316
059999 Ambtelijke inzet 7.992 313 8.305 7.808 -498
Totaal Lasten 66.877 5.490 72.366 71.765 -601
Baten
050101 Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen 1.358 362 1.720 3.273 1.553
050102 Bereikbaarheid voor de mensen 2.253 2.974 5.227 5.275 47
050105 Wegeninvesteringen 0 0 0 14 14
050107 Uitvoering slimme mobiliteit 905 -82 823 464 -359
Totaal Baten 4.517 3.254 7.771 9.026 1.255
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -62.360 -2.236 -64.596 -62.739 1.857
Onttrekkingen
980599 Bestemmingsreserves-Pr.5 -28.253 -6.887 -35.140 -36.108 -967
Toevoegingen
980599 Bestemmingsreserves-Pr.5 11.537 7.042 18.578 18.353 -225
Mutaties reserves 16.716 -155 16.562 17.754 1.192