Omschrijving (toelichting)

  • Voor Zeeland verder vormgeven en tot uitvoering brengen van het Toekomstig Cohesiebeleid 2021-2027. De vijf Strategische hoofdopgaven en de vastgestelde Regionale Innovatie Strategie 2021-2027 (RIS) zijn vertrekpunten. Hierbij nadrukkelijk samenwerken met de Zeeuwse Opgaves en onze Zeeuwse partners (gemeenten, waterschap, bedrijfsleven, Economic Board, Cultural Board en kennisinstellingen), in Zuid-verband, in IPO verband en met Vlaanderen.
  • Uitvoering geven aan de Europese programma’s 2021. Zeeland is hierin partner samen met OP Zuid, POP3, Interreg Vlaanderen-Nederland, Interreg B en C programma's, EMVAF, 2Zeëen.  We willen de mogelijkheden hiervan benutten voor Zeeland.
  • Het bevorderen van grensoverschrijdende samenwerking door onder andere het Straits Comité en de Scheldemond Raad.
  • Voor Zeeland kansrijke nieuwe (Europese) fondsen, zoals JTF, RRF en, onder de noemer Next Generation EU (NGENEU), voor Zeeland optimaal nader operationaliseren en uitvoeren.
  • Voor Zeeland kansen rondom Nationaal Groeifonds zo goed mogelijk monitoren en beïnvloeden. Hiermee willen we een optimaal bereik van de vijf Strategische hoofdopgaven en de vastgestelde Regionale Innovatie Strategie 2021-2027 (RIS) bewerkstelligen.
  • Ontwikkelingen op het gebied Europese Green Deal (w.o. in het bijzonder Europese Digitale Agenda en Farm2Fork Strategie) monitoren en waar mogelijk optimaal doorvertalen naar de Zeeuwse uitvoering van de Europese subsidieprogramma’s.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We hebben het afgelopen jaar uitvoering gegeven aan de openstellingen van OP Zuid, Interreg Vlaanderen-Nederland, Interreg Twee Zeeën en POP 3. 

Voor POP 3 wordt binnen deze Europes periode (2014- 2020) naar verwachting de volledige Europese middelen die voor Zeeland beschikbaar zijn benut. De reguliere programmaperiode is met twee jaar verlengd (de zogeheten "transitieperiode"), waarin voor Zeeland zes openstellingen zijn geweest. In 2023 vinden de laatste beoordelingen van projecten plaats. Uiterlijk eind 2024 moet er gerapporteerd worden aan de Europese Commissie over de gehele programmaperiode, inclusief de transitieperiode.

Voor OP Zuid heeft de besluitvorming door de EC over het subsidieprogramma voor de jaren 2020 t/m 2027 in 2022 plaatsgevonden met goed resultaat. Door de vertraagde besluitvorming is er echter in 2022 maar één openstelling geweest (in het najaar). Voor komende jaren wordt uitgegaan van jaarlijks twee openstellingen met de transities (energie, klimaat, grondstoffen, landbouw& voeding en gezondheid) als uitgangspunt. Doordat pas in 2022 de eerste openstelling van deze programmaperiode is geweest, is het cofinancieringsbudget van 2020 en 2021 steeds overgeheveld. De besluitvorming over de aanvragen die bij de najaarsopenstelling zijn ingediend, zal in het eerste kwartaal 2023 plaatsvinden. Daarom is ook het budget 2022 overgeheveld (geheel in lijn met de besluitvorming hierover door PS).  

Voor Interreg Vlaanderen-Nederland is één openstelling in 2022 geweest. Beoordeling van de ingediende aanvragen zal in 2023 plaatsvinden.

POP3 heeft in 2022 vijf openstellingen gehad, inclusief twee (doorlopende) openstellingen van LEADER. Van de laatste openstellingen (met grote belangstelling) zullen de besluiten tot zelfs medio april 2023 vastgesteld kunnen worden.

Door het Straits Comité zijn enkele Zeeuwse projecten gesubsidieerd, waarvoor de provincie Zeeland het benodigde subsidiebedrag heeft betaald.

Twee keer per jaar wordt het ERAC rapport over de monitoring van de Europese middelen (in Zuid-Nederland en specifiek Zeeland) naar PS gestuurd, met informatie over de voortgang.