-
Blz. 1
Jaarstukken 2023 Provincie Zeeland
-
Blz. 2
Jaarstukken 2023
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Jaarstukken in één oogopslag
-
Blz. 7
Jaarstukken 2023 in één oogopslag
-
Blz. 8
1-1 Grote projecten
-
Blz. 9
Inleiding grote projecten
-
Blz. 10
Inleiding Grote Projecten
-
Blz. 11
Grote Projecten
-
Blz. 12
Mijlpalen 2023
-
Blz. 13
Uitgangspunten grote projecten
-
Blz. 14
Kader grote projecten
-
Blz. 15
Wat mag het kosten?
-
Blz. 16
Waterdunen
-
Blz. 17
Omschrijving
-
Blz. 18
Risico's
-
Blz. 19
Genomen besluiten
-
Blz. 20
Doelstelling
-
Blz. 21
Een oplossing voor kustveiligheid
-
Blz. 22
Een voor recreanten uiterst aantrekkelijk gebied
-
Blz. 23
Afronding en nazorg van het project
-
Blz. 24
Natuurherstel van de Westerschelde
-
Blz. 25
Getijdenduiker volledig operationeel
-
Blz. 26
Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 27
Omschrijving
-
Blz. 28
Risico's
-
Blz. 29
Genomen besluiten
-
Blz. 30
Doelstelling
-
Blz. 31
Realiseren van ten minste 600 ha estuariene natuur conform de Herijking Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 32
Invulling geven aan de overige afspraken (landbouwflankerend beleid, grensoverschrijdende samenwerking Landschapspark Zwinstreek, Grenspark)
-
Blz. 33
Mogelijk maken van recreatief medegebruik in de Hedwigepolder (panoramaheuvel en bijbehorende infrastructuur)
-
Blz. 34
Na afronding van de natuurherstelprojecten inregelen van het beheer en het opvolgen van projecten door middel van monitoring.
-
Blz. 35
Overdracht van het natuurgedeelte van het deelproject Waterdunen (zie betreffende beschrijving groot project)
-
Blz. 36
Realisatie van het project Zimmerman
-
Blz. 37
Zanddijk
-
Blz. 38
Omschrijving
-
Blz. 39
Voortgang algemeen
-
Blz. 40
Risico's
-
Blz. 41
Genomen besluiten
-
Blz. 42
Doelstelling
-
Blz. 43
De verkeersveiligheid is verbeterd, de bereikbaarheid van Yerseke is vergroot en er is minder onderhoud nodig voor de N673.
-
Blz. 44
Samenwerkingsmogelijkheden zijn benut, de zogenaamde meekoppelkansen, ter verbetering van de spoorveiligheid en de behartiging van de belagen van de omgeving.
-
Blz. 45
Traverse Kapellebrug
-
Blz. 46
Omschrijving
-
Blz. 47
Voortgang algemeen
-
Blz. 48
Risico's
-
Blz. 49
Genomen besluiten
-
Blz. 50
Doelstelling
-
Blz. 51
Herinrichting van de Traverse Kapellebrug en daarbij zorgen voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Daarnaast het verkeer aanmoedigen om zich aan de maximumsnelheid te houden waardoor de verkeersveiligheid en leefbaarheid verbeteren.
-
Blz. 52
Acties
-
Blz. 53
1-2 Strategische opgave
-
Blz. 54
Landelijk gebied en stikstof
-
Blz. 55
Omschrijving
-
Blz. 56
Ambitie
-
Blz. 57
Inzet
-
Blz. 58
Proces
-
Blz. 59
Te behalen resultaten 2023
-
Blz. 60
Wat mag het kosten?
-
Blz. 61
2 Programma Woonplaats Zeeland
-
Blz. 62
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 63
Speerpunten
-
Blz. 64
Beleidskader
-
Blz. 65
Reguliere taken
-
Blz. 66
Deltawateren
-
Blz. 67
Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
-
Blz. 68
Omgevingswet en Ruimtelijke Ordening
-
Blz. 69
Ruimtelijke kwaliteit versterken: Wonen
-
Blz. 70
Beter benutten van regionale bedrijventerreinen
-
Blz. 71
Doelstelling
-
Blz. 72
Law Delta
-
Blz. 73
Start proces van de benodigde ruimtelijke procedures samen met de gemeente Vlissingen en het Rijk.
-
Blz. 74
Uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de grondoverdracht.
-
Blz. 75
Voorbereiding omgevingswet
-
Blz. 76
Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
-
Blz. 77
Nieuwe interne- en externe samenwerkingsstructuren/werkprocessen.
-
Blz. 78
Voorbereidingsacties vormgeven en implementatie digitaal stelsel Omgevingswet
-
Blz. 79
Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
-
Blz. 80
Kwaliteit van ontwikkelingen rond de Deltawateren stimuleren.
-
Blz. 81
Kwaliteitsontwikkeling en toekomstbestendigheid
-
Blz. 82
Stimulering duurzaam toeristisch mobiliteitsnetwerk en verbeteren toeristische bereikbaarheid (spreiding in tijd en locaties), gekoppeld aan de opgave slimme mobiliteit en aan de regionale energiestrategie
-
Blz. 83
Stimulering Zeeland als jaarrond bestemming door het beter zichtbaar en vindbaar maken van toeristische informatie voor gasten en inwoners, gedurende het gehele jaar en van alle regio’s
-
Blz. 84
Milieu: woon- en werkklimaat zijn versterkt
-
Blz. 85
Uitvoeren Milieuprogramma 2023-2027
-
Blz. 86
Uitvoeren van het VTH-programma 2023-2027
-
Blz. 87
Water en Bodem met kwaliteit
-
Blz. 88
Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
-
Blz. 89
Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
-
Blz. 90
Bescherming en informatievoorziening archeologische en aardkundige waarden
-
Blz. 91
Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
-
Blz. 92
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in het provinciaal waterprogramma.
-
Blz. 93
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwantiteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
-
Blz. 94
Zoeken naar synergie mogelijkheden voor realisatie waterdoelen met provinciale opgaven.
-
Blz. 95
Deltawateren
-
Blz. 96
Bevorderen kennisuitwisseling, communicatie en samenwerking door actieve bijdrage aan en in het gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 97
Herbezinning op inzet gebiedspartijen voor Volkerak-Zoommeer naar aanleiding van gewijzigde rijksinzet
-
Blz. 98
Leveren actieve bijdrage aan de verdere planvorming voor het Grevelingenmeer
-
Blz. 99
Uitgevoerde studie Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde doorvertalen
-
Blz. 100
Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
-
Blz. 101
Voorbereiden suppletie Galgenplaat door inzet op verwerven van een EU-cofinancieringsbijdrage voor de uitvoering
-
Blz. 102
Ruimtelijke kwaliteit: wonen
-
Blz. 103
Aanpak van flexwonen en huisvesting buitenlandse werknemers
-
Blz. 104
Aanpak verduurzaming woningvoorraad door de inzet van duurzaamheidsleningen
-
Blz. 105
Actualisatie van de kwalitatieve woningvraag op basis van de demografische prognose 2022
-
Blz. 106
De gemeenten faciliteren bij de versterking van de binnensteden
-
Blz. 107
Monitoring van de ontwikkelingen in de woningvoorraad en woningbouwplannen
-
Blz. 108
Samen met gemeenten uitvoeren actielijnen van de Zeeuwse woonagenda
-
Blz. 109
Samen met Rijk en gemeenten uitvoering geven aan de Zeeuwse Woondeal
-
Blz. 110
Uitvoeren van de regeling gebiedsgerichte projecten
-
Blz. 111
Uitvoering van de subsidieregeling hergebruik leegstaande panden (HELP)
-
Blz. 112
Uitvoering van de subsidieregeling Provinciale Impuls Wonen
-
Blz. 113
Zorgdragen voor de actualisatie van de regionale woningmarktafspraken
-
Blz. 114
Ruimtelijke kwaliteit versterken: impuls bedrijventerreinen
-
Blz. 115
Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
-
Blz. 116
Uitvoering van de subsidieregeling Fysieke maatregelen
-
Blz. 117
Uitvoering van de subsidieregeling Planvorming en Procesondersteuning
-
Blz. 118
Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
-
Blz. 119
Trendindicatoren
-
Blz. 120
Doelindicatoren
-
Blz. 121
Wat mag het kosten?
-
Blz. 122
3 Programma Balans in landelijk gebied
-
Blz. 123
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 124
Speerpunten
-
Blz. 125
Beleidskader
-
Blz. 126
Reguliere taken
-
Blz. 127
Maatschappelijk effect
-
Blz. 128
Doelstelling
-
Blz. 129
Realisatie Natuurnetwerk
-
Blz. 130
Blijven toepassen algemene uitgangspunten onder andere verwerving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw.
-
Blz. 131
Continuering inzet Kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland
-
Blz. 132
Versnelling van realisatie van de resterende natuurontwikkelingsopgave door middel van aanbod en kansen die zich voordoen
-
Blz. 133
Natuurbeheer en natuurbescherming
-
Blz. 134
Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Omgevingswet en de Aanvullingswet natuur(Natuurnetwerk Zeeland) en de keuzes in de beleidsnota Natuurwetgeving
-
Blz. 135
Bestrijding van schade veroorzaakt door beschermde soorten en zorgdragen voor de uitkering van schadevergoedingen voor fauna
-
Blz. 136
De mogelijkheid onderzoeken voor het instellen van een subsidieregeling voor wolf-werende maatregelen.
-
Blz. 137
Evalueren onderzoek RUD Zeeland naar een passend uitvoeringsniveau van het natuurtoezicht in Zeeland, na evaluatie vervolgacties bepalen.
-
Blz. 138
Het verlenen van subsidie voor functieverandering en inrichting van nieuwe natuur en herstel van bestaande natuur op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap met SKNL of nog nieuw te ontwikkelen instrumentarium.
-
Blz. 139
Monitoring van natuurgebieden volgens landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
-
Blz. 140
Provinciale aanpak invasieve exoten door middel van preventie, eliminatie en beheer, uitvoeren door middel van tenminste twee bestrijdingsacties
-
Blz. 141
Uitvoeren van minimaal drie projecten op het gebied van actief soortenbeleid.
-
Blz. 142
Uitwerken van de uitkomsten van de Passende Beoordelingen voor het snijden van zeegroenten en rapen en schelpdieren, evenementen en vliegbewegingen. Dit is afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving.
-
Blz. 143
Vaststellen van de laatste beheerplannen Manteling van Walcheren en Kop van Schouwen; starten met het actualiseren van de overige beheerplannen in relatie tot de stikstofproblematiek
-
Blz. 144
Vergoeden en aansturen van agrarisch natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur en daardoor een belangrijke bijdrage leveren aan de biodiversiteit en het landschap buiten de natuurgebieden
-
Blz. 145
Vergoeden en aansturen van natuurbeheer op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap middels de kaders uit het Natuurbeheerplan
-
Blz. 146
Natuurherstel
-
Blz. 147
Uitvoeren van drie of meer nazorgproject in of nabij Natura2000-gebieden
-
Blz. 148
Uitvoeren van tenminste vijf projecten gericht op herstel- en instandhoudingsmaatregelen in Natura2000-gebieden met als doel het effect van de uitstoot van stikstof te verminderen en de natuur te behouden en te versterken
-
Blz. 149
Natuurbeleving, -verbreding en -verbinding
-
Blz. 150
De bestaande 2700 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd
-
Blz. 151
Doorgaan met de doelstelling om de 90% van de natuurgebieden toegankelijk en/of beleefbaar te houden.
-
Blz. 152
Een Zeeuwse uitwerking geven aan de agenda "Natuurinclusief".
-
Blz. 153
Het integreren en meer natuur-inclusief maken van minimaal 3 bestaande subsidieregelingen die de Provincie Zeeland nu heeft.
-
Blz. 154
Het stimuleren van maatschappelijke initiatieven op het vlak van natuur en landschap en het betrekken van vrijwilligers bij de natuur
-
Blz. 155
Het totaal aan voorzieningen, activiteiten, bezienswaardigheden en programma’s op het gebied van natuurbeleving is overzichtelijk op één plaats vindbaar
-
Blz. 156
In de praktijk brengen van de ontwikkelde brandingstrategie, in samenwerking met natuurorganisaties en toeristisch-recreatieve organisaties
-
Blz. 157
In of bij ten minste twee natuurgebieden extra (recreatieve) voorzieningen aanbrengen om de beleving van de natuur te vergroten
-
Blz. 158
Inzetten op verkrijging van de UNESCO status voor het Geopark Schelde Delta
-
Blz. 159
Ondersteunen van het Nationaal Park Oosterschelde bij de uitvoering van haar taken
-
Blz. 160
Een volhoudbare landbouw
-
Blz. 161
Het optimaliseren van het zoetwatersysteem voor de Zeeuwse landbouwbouwsector
-
Blz. 162
In 2024 nemen we tenminste twee Kritische Prestatie Indicatoren (KPI's) in gebruik die het mogelijk maken het landbouwbeleid te monitoren op basis van objectieve gegevens.
-
Blz. 163
Ondersteunen van minimaal één initiatief dat zich richt op de doelstelling voor de biologische sector
-
Blz. 164
Ondersteunen van tenminste drie programma’s ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
-
Blz. 165
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen voor een betere bodemstructuur en bodemvruchtbaarheid
-
Blz. 166
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
-
Blz. 167
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op de doelstelling voor het versterken van de positie van de boer in de keten
-
Blz. 168
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op eiwittransitie
-
Blz. 169
Verbeteren agrarische structuur, tenminste 300 ha kavelruilen
-
Blz. 170
Trendindicatoren
-
Blz. 171
Doelindicatoren
-
Blz. 172
Wat mag het kosten?
-
Blz. 173
4 Programma Ondernemend Zeeland
-
Blz. 174
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 175
Speerpunten
-
Blz. 176
Reguliere taken
-
Blz. 177
Beleidskader
-
Blz. 178
Maatschappelijk effect
-
Blz. 179
Doelstelling
-
Blz. 180
Concurrentiepositie logistiek
-
Blz. 181
Ondersteunen van logistieke bedrijven bij robotisering en digitalisering
-
Blz. 182
Ondersteunen van logistieke bedrijven in de energietransitie
-
Blz. 183
Realiseren van het Fiedlab Wind op Zee (Zephyros) in Zeeland
-
Blz. 184
Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, o.a. via Zeeland Connect
-
Blz. 185
Uitvoeren visie en roadmap logistiek i.s.m. Zeeland Connect
-
Blz. 186
Vertalen actieprogramma 2020 -2023 van de Topsector logistiek naar regionaal actieprogramma en uitvoering van de goederen vervoeragenda van het Ministerie van I&W, benutten “Haagse en Europese” Middelen.
-
Blz. 187
Arbeidsmarkt
-
Blz. 188
Aantrekken, scholen en trainen van kandidaten voor Zeeuwse sectoren (Techniekpact, Hospitalitypact, Zorgpact, Onderwijspact)
-
Blz. 189
Komen tot een soepele grensoverschrijdende arbeidsmarkt Zeeland – Vlaanderen
-
Blz. 190
Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
-
Blz. 191
Ontwikkelen van een gestructureerde aanpak gericht op het binden van jongeren aan de Zeeuwse arbeidsmarkt
-
Blz. 192
Opzetten van een warme ontvangst van arbeidsmigranten (uit binnen- en buitenland) (Expat Center, Zeeland Commissionair)
-
Blz. 193
Opzetten van toolbox voor werkgevers
-
Blz. 194
Concurrentiepositie Food
-
Blz. 195
Ondersteunen van kansrijke innovaties en nieuwe ontwikkelingen in de visserij- en aquacultuursector die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde in de keten. Hiertoe ondersteunen we ten minste 4 initiatieven.
-
Blz. 196
Steunen van netwerkorganisaties Zeker Zeeuws en Food Delta Zeeland
-
Blz. 197
Stimuleren innovatie in de Zeeuwse agrofood en aquacultuur
-
Blz. 198
Stimuleren nieuwe vormen van schelpdierkweek
-
Blz. 199
Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur.
-
Blz. 200
Voorzitterschap landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden
-
Blz. 201
Concurrentiepositie Zeeuwse ondernemers
-
Blz. 202
Deelnemen aan platform ENZuid (Economisch Netwerk Zuid Nederland)
-
Blz. 203
Dockwize: uitvoering van de prestatieafspraken
-
Blz. 204
Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten
-
Blz. 205
Ondersteunen van de Zeeuwse ondernemers (starters en MKB)
-
Blz. 206
Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
-
Blz. 207
Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
-
Blz. 208
Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
-
Blz. 209
Campus Zeeland
-
Blz. 210
Delta Climate Center
-
Blz. 211
Onderbrengen onderzoeksprogramma Vlaanderen-Nederland Deltavraagstukken bij Delta Kenniscentrum
-
Blz. 212
Opening en start opleidingen aan het Joint Research Center
-
Blz. 213
Verbinden tracks Engeneering en Innovation aan (Zeeuwse) onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur en bedrijfsleven/opgaven
-
Blz. 214
Versterken businessmodel, organiserend vermogen in intersectorale samenwerking tussen de al bestaande netwerken (professionaliseren en verbinden met eco-systeem)
-
Blz. 215
Versterken gehele onderwijs- en onderzoekskolom van PO - WO
-
Blz. 216
Innovatie infrastructuur en - fondsen
-
Blz. 217
Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
-
Blz. 218
Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
-
Blz. 219
Uitvoering geven aan de subsidieregeling Zeeland in Stroomversnelling.
-
Blz. 220
Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
-
Blz. 221
Uitvoering geven aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 2.0
-
Blz. 222
Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
-
Blz. 223
Marketing en Imago
-
Blz. 224
Continueren van de digitale marktbewerking dmv het platform www.zeeland.com en daaraan verbonden social media kanalen..
-
Blz. 225
De bestaande positionering ‘Zeeland Land in Zee’ evalueren en waar nodig verder door ontwikkelen in producten en campagnes.
-
Blz. 226
Het uitvoeren van een nulmeting naar het Zeeuwse imago en de resultaten hiervan verwerken in een vernieuwde merkstrategie (positionering) en meenemen in de uitvoering.
-
Blz. 227
Het voeren van campagnes voor specifieke doelgroepen samen met regionale partners (product-markt combinaties) en meewerken aan campagnes van partners.
-
Blz. 228
Circulaire economie
-
Blz. 229
IPO provinciale krachtenkaart en kansenkaart circulair
-
Blz. 230
Samenwerking Zeeuwse Overheden
-
Blz. 231
We helpen mee aan de doorontwikkeling van de Biobased Innovation Garden. Medio 2021 heeft het project een driejarige provinciale subsidie gekregen. De voortgang in 2022 verloopt conform planning.
-
Blz. 232
We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland via ‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen’. SDG’s (Sustainable Development Goals) zijn hierin leidend.
-
Blz. 233
We stimuleren circulair bouwen via het K&I netwerk circulair bouwen via projecten in onder andere EN Zuid-verband. We subsidiëren de Biobased Innovation Garden.
-
Blz. 234
We stimuleren circulaire innovaties bij MKB’ers, o.a. door een bewustwordingscampagne, met als opvolging circulair/biobased innovatievouchers, het CIRCO project en Symbioses4Growth(S4G) project.
-
Blz. 235
We stimuleren de industrie om circulair te werken, o.a. door deel te nemen aan de programmalijn Circular Delta van Smart Delta Resources.
-
Blz. 236
We werken aan de ‘duurzame havens’ samen met Portiz, NSP en Zeeuwse Milieufederatie waarbij we acties van de werkgroep Vitaal Sloegebied en Kanaalzone integreren.
-
Blz. 237
Trendindicatoren
-
Blz. 238
Doelindicatoren
-
Blz. 239
Wat mag het kosten?
-
Blz. 240
5 Programma Mobiliteit op maat
-
Blz. 241
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 242
Speerpunten
-
Blz. 243
Beleidskader
-
Blz. 244
Reguliere taken
-
Blz. 245
Maatschappelijk effect
-
Blz. 246
Doelstelling
-
Blz. 247
Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
-
Blz. 248
De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders door periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
-
Blz. 249
Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
-
Blz. 250
Nadere uitwerking assetmanagement door actualisatie en implementatie uitvoeringsstrategieën
-
Blz. 251
Verbetering verkeersveiligheid
-
Blz. 252
Algemene coördinatietaken (monitoring, kennisoverdracht, beleidsontwikkeling, subsidies)
-
Blz. 253
We maken de provinciale infrastructuur veiliger en stimuleren andere Zeeuwse wegbeheerders hetzelfde te doen
-
Blz. 254
We maken het verkeer veiliger voor kwetsbare en onervaren weggebruikers
-
Blz. 255
We verminderen de risico’s van afleiding in het verkeer
-
Blz. 256
We verminderen de risico’s van vermenging van landbouwverkeer met ander verkeer
-
Blz. 257
We verminderen het aantal verkeersovertredingen.
-
Blz. 258
Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners
-
Blz. 259
De logistieke processen verbeteren door het toepassen van de nieuwe technologieën, de digitalisering van het bedrijfsleven te stimuleren en samenwerking en data-uitwisseling te promoten en initiëren
-
Blz. 260
Het verbeteren van de logistieke processen door het toepassen van corridormanagement
-
Blz. 261
Start planuitwerking Rail Gent Terneuzen en het inrichten van de organisatie daarvoor na afronding van de Europese CEF-studie 2020.
-
Blz. 262
Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
-
Blz. 263
Wegeninvesteringen
-
Blz. 264
Wegeninvesteringen op gestructureerde wijze programmeren, rekening houdend met de relevante ontwikkelingen (inhoudelijk, financieel, bestuurlijk)
-
Blz. 265
Bereikbaarheid voor de mensen
-
Blz. 266
Basisbereikbaarheid per openbaar vervoer op orde
-
Blz. 267
Door-ontwikkelen (openbaar) vervoer
-
Blz. 268
Uitvoering slimme mobiliteit
-
Blz. 269
Aanbesteding busconcessie.
-
Blz. 270
Data op orde.
-
Blz. 271
Living Lab Smart Mobility.
-
Blz. 272
Onderzoek deeltaxi.
-
Blz. 273
Ontwikkeling knooppunten.
-
Blz. 274
Stimuleren fietsgebruik.
-
Blz. 275
Uitwerking fijnmazige mobiliteit.
-
Blz. 276
Uitwerking mobiliteitscentrale.
-
Blz. 277
Trendindicatoren
-
Blz. 278
Doelindicatoren
-
Blz. 279
Wat mag het kosten?
-
Blz. 280
6 Programma Iedereen telt!
-
Blz. 281
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 282
Cultuur
-
Blz. 283
Speerpunten Cultuur
-
Blz. 284
Beleidskader
-
Blz. 285
Reguliere taken
-
Blz. 286
Maatschappelijk effect
-
Blz. 287
Leefbaarheid - Brede Welvaart
-
Blz. 288
Cultuurbegroting; vijf doelstellingen
-
Blz. 289
Doelstelling
-
Blz. 290
Toekomstbestendige culturele infrastructuur
-
Blz. 291
De Zeeuwse musea vertellen het verhaal van Zeeland, ondersteund door de themamusea.
-
Blz. 292
Er is een vervolg gegeven aan de nulmeting door het ontwikkelen van een monitor van de Zeeuwse culturele infrastructuur.
-
Blz. 293
Er is een Zeeuwse basisvoorziening gerealiseerd ter ondersteuning van de culturele infrastructuur
-
Blz. 294
Het cultuurveld is vanuit de intrinsieke waarde verbonden met andere domeinen.
-
Blz. 295
Verbeteren samenwerking en verbinding met culturele organisaties buiten Zeeland
-
Blz. 296
Cultureel erfgoed
-
Blz. 297
De Provincie verleent subsidies in het kader van de Provinciale Onderzoeksagenda Archeologie Zeeland (POAZ)
-
Blz. 298
Het IBT beter laten functioneren waardoor problemen vroegtijdig worden opgespoord en proactief opgelost.
-
Blz. 299
Het terugdringen van het aantal monumenten wat in matige of slechte staat verkeert, onder andere door het effectief inzetten van restauratiesubsidies en steunpuntfuncties.
-
Blz. 300
Verduurzaming en herbestemming van erfgoed wordt ondersteund.
-
Blz. 301
Zeeland investeert in een kwalitatief hoog archeologisch depot met voldoende capaciteit, zowel in personeel als in faciliteiten.
-
Blz. 302
Kunsten
-
Blz. 303
Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
-
Blz. 304
(Talent)ontwikkeling van en cultuureducatie voor jongeren
-
Blz. 305
Mede mogelijk maken vervoer naar culturele instellingen van leerlingen uit het Primair Onderwijs
-
Blz. 306
Via prestatieafspraken verder uitbouwen naar een Zeeuwse aanpak cultuureducatie
-
Blz. 307
Evenementen
-
Blz. 308
Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek, sport
-
Blz. 309
Gezond leven
-
Blz. 310
Implementatie van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur bij alle Zeeuwse gemeenten, teneinde een dekkend netwerk te realiseren, opdat iedere volwassenen van Zeeland, toegang kan krijgen tot sport, beweeg- en cultuuraanbod
-
Blz. 311
Implementeren van ‘Fly-kids’ (=leefstijlinstrument) 2-4 jaar in de kinderopvang, zodat een doorlopende lijn wordt gecreëerd met dataverzameling van de Zeeuws Brede Screening (MQ-scan)
-
Blz. 312
Plan van aanpak vakspecialisten in het primair onderwijs opstellen
-
Blz. 313
We ondersteunen tenminste 25 sportevenementen die passen bij het DNA van Zeeland en welke zorgen voor promotie van Zeeland en mensen in beweging brengen
-
Blz. 314
Leefbaarheid
-
Blz. 315
Four Freedoms Award Door Het Jaar Heen
-
Blz. 316
Impuls Participatie
-
Blz. 317
Inzet op jongerenparticipatie via Jouw Zeeland
-
Blz. 318
Kader Brede Welvaart
-
Blz. 319
Monitor Leven in Zeeland
-
Blz. 320
Versterking zorginfrastructuur en zorgketen
-
Blz. 321
Kader Zorg
-
Blz. 322
Trendindicatoren
-
Blz. 323
Doelindicatoren
-
Blz. 324
Wat mag het kosten?
-
Blz. 325
7 Programma Bestuur
-
Blz. 326
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 327
Speerpunten
-
Blz. 328
Beleidskader
-
Blz. 329
Reguliere taken
-
Blz. 330
Maatschappelijk effect
-
Blz. 331
Doelstelling
-
Blz. 332
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 333
Door inzet proportioneel toezicht op de gemeentelijke financiën en in dialoog met de gemeenten bevorderen van een gezonde financiële huishouding van gemeenten
-
Blz. 334
In nauw overleg met BZK en IPO en de agenda Toekomst van het Toezicht wordt het interbestuurlijk toezicht transparanter, uniformer en meer risicogericht vormgegeven
-
Blz. 335
We gaan onderzoeken of er aan de hand van indicatoren per generiek toezichtdomein, voor elke Zeeuwse gemeente de risico’s in kaart kunnen worden gebracht die aanleiding kunnen geven tot (bestuurlijke) interventie.
-
Blz. 336
Samenwerkend bestuur
-
Blz. 337
Bevorderen dat iedere regio een regiovisie vaststelt en in samenwerking tot uitvoering brengt
-
Blz. 338
Continueren bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
-
Blz. 339
Doorontwikkeling van het OZO om de bestuurskracht en de samenwerking tussen Zeeuwse overheden te versterken
-
Blz. 340
Signalerend bestuur
-
Blz. 341
Uitvoering geven aan de strategische evenementen van de Provincie Zeeland gezamenlijk met externe partner (zoals de Haagse Dag, Oesterontmoeting en Nieuwjaarsbijeenkomst)
-
Blz. 342
Versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel door het beïnvloeden van beleidsontwikkeling en besluitvorming lobby Brussel en Den Haag
-
Blz. 343
Versterking van de samenwerking met Vlaanderen onder meer door actieve deelname en agendering van voor de provincie Zeeland relevante punten in grensgovernance, de Vlaams Nederlandse Delta, de Scheldemondraad en North Sea Port district
-
Blz. 344
Sterk provinciaal bestuur
-
Blz. 345
Bestuur en politiek wordt transparanter, overheidsinformatie is beter vindbaar, uitwisselbaar en eenvoudig te ontsluiten.
-
Blz. 346
De volksvertegenwoordiging van Zeeland is zichtbaar en benaderbaar voor de Zeeuwse kiezer.
-
Blz. 347
Inwoners meer betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid de provincie.
-
Blz. 348
Provinciale Staten geven op een vernieuwende wijze invulling aan de rollen als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur.
-
Blz. 349
Weerbaar bestuur
-
Blz. 350
De ingezette lijn van bouwen van een solide “Bibob infrastructuur” het en toepassen van de Wet Bibob wordt verdiept en geëvalueerd.
-
Blz. 351
De provincie is een integer handelende organisatie, die zich weerbaar opstelt tegen oneigenlijke invloeden en misbruik. We geven nader uitvoering aan het beleidsplan aanpak ondermijning en de in 2022 getekende Zeeuwse norm weerbare overheid.
-
Blz. 352
Door toepassing van het instrument “piramide naar fitte provincie” van Taskforce-RIEC bepalen wij de stappen die nog gezet moeten worden om een weerbare organisatie te worden
-
Blz. 353
Omgevingsdiensten RUD en DCMR geven in opdracht van de provincie mede uitvoering aan het beleidsplan aanpak ondermijning en het BIBOB beleid.
-
Blz. 354
Trendindicatoren
-
Blz. 355
Doelindicatoren
-
Blz. 356
Wat mag het kosten?
-
Blz. 357
8 Programma Energie op klimaat!
-
Blz. 358
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 359
Speerpunten
-
Blz. 360
Beleidskader
-
Blz. 361
Maatschappelijk effect
-
Blz. 362
Energietransitie en Klimaatadaptatie
-
Blz. 363
Doelstelling
-
Blz. 364
Klimaatadaptatie en voldoende zoet water
-
Blz. 365
Bepalen norm en definitief stelsel regionale keringen en deze aanwijzen en verankeren in waterschaps- en provinciale verordeningen
-
Blz. 366
Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
-
Blz. 367
Robuustwatersysteem Zeeuws Vlaanderen; bij toekenning deelname in Horizon 2020 project
-
Blz. 368
Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via subsidieregeling realisatie groene daken
-
Blz. 369
Stimuleren medegebruik waterkeringen via Meer Met Dijken Doen en Parels
-
Blz. 370
Uitvoeren verkenning naar provincie rol in het kader van de stijgende zeespiegel
-
Blz. 371
Uitvoering geven aan de Klimaatadaptatiestrategie Zeeland (KasZ)
-
Blz. 372
Uitvoering geven aan het Zeeuws Deltaplan Zoet Water
-
Blz. 373
Energietransitie
-
Blz. 374
Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen van € 10 miljoen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen uit de Regionale Energiestrategie (RES)
-
Blz. 375
In het waterstofdossier geven we absolute prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse).
-
Blz. 376
Samen met gemeenten werken we in het "Zeeuws energieakkoord" aan het verduurzamen van particuliere woningen
-
Blz. 377
Uitvoering van en indien noodzakelijk actualisatie Omgevingsvisie Zeeland als kader voor succesvolle energietransitie en circulaire gebiedsontwikkeling.
-
Blz. 378
We doen samen met partners pilotprojecten aardgasloze wijken en leren hiervan voor de toekomst. Dit doen we o.a. door de inzet van een energiemakelaar voor restwarmte en het faciliteren van verder onderzoek.
-
Blz. 379
We faciliteren elektrisch vervoer door de uitrol van (snel)laadinfrastructuur te ondersteunen, door Zeeland-breed beleid vorm te geven, en door aan te sluiten bij landelijke initiatieven via de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
-
Blz. 380
We geven zelf het goede voorbeeld: de Provincie Zeeland koopt maatschappelijk verantwoord in volgens de doelen die GS hebben gesteld in het actieplan MVI 2021-2024
-
Blz. 381
We realiseren wind- en zonprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5 PJ duurzaam op te wekken (dat staat gelijk aan het volledige huidig elektrisch verbruik in Zeeland)
-
Blz. 382
We werken samen met bedrijven een strategie uit om tot een klimaatneutrale industrie te komen (via SDR, het platform Smart Delta Resources).
-
Blz. 383
Trendindicatoren
-
Blz. 384
Doelindicatoren
-
Blz. 385
Wat mag het kosten?
-
Blz. 386
9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 387
Inleiding
-
Blz. 388
Speerpunten
-
Blz. 389
Kengetallen
-
Blz. 390
Beleidskader
-
Blz. 391
Doelstelling
-
Blz. 392
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 393
Provinciefonds
-
Blz. 394
Dividend
-
Blz. 395
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 396
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 397
Wat mag het kosten?
-
Blz. 398
9-2 Kosten van overhead
-
Blz. 399
Inleiding
-
Blz. 400
Beleidskader
-
Blz. 401
Uitgangspunten
-
Blz. 402
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 403
Invulling overhead begroting
-
Blz. 404
Wat mag het kosten?
-
Blz. 405
Paragrafen
-
Blz. 406
Paragraaf Provinciale heffingen
-
Blz. 407
Inleiding
-
Blz. 408
Beleid
-
Blz. 409
Wijzigingen vergeleken met het beleid van vorig jaar
-
Blz. 410
Lokale lastendruk
-
Blz. 411
Gerealiseerde opbrengsten
-
Blz. 412
Beleidskader
-
Blz. 413
Heffingen provincie
-
Blz. 414
Belastingen
-
Blz. 415
Heffingen
-
Blz. 416
Leges
-
Blz. 417
Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
-
Blz. 418
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 419
Inleiding en uitgangspunten
-
Blz. 420
Kernpunten
-
Blz. 421
Beleidskader
-
Blz. 422
Beleid
-
Blz. 423
Risico's
-
Blz. 424
Verloop risico's ten opzichte van voorgaand jaar
-
Blz. 425
Benodigde risicobuffer
-
Blz. 426
Beschikbare risicobuffer
-
Blz. 427
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 428
Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
-
Blz. 429
Kengetallen
-
Blz. 430
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 431
Inleiding
-
Blz. 432
Acties
-
Blz. 433
Beleidskader
-
Blz. 434
Infrastructuur
-
Blz. 435
Provinciale gebouwen
-
Blz. 436
Fietsvoetveer
-
Blz. 437
Kantoorgebouwen, waaronder Provinciehuis
-
Blz. 438
Paragraaf Financiering
-
Blz. 439
Inleiding
-
Blz. 440
Beleid
-
Blz. 441
Speerpunten
-
Blz. 442
Kengetallen
-
Blz. 443
Beleidskader
-
Blz. 444
Schatkistbankieren
-
Blz. 445
Risicobeheer vlottende schuld
-
Blz. 446
Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
-
Blz. 447
Rentetoerekening
-
Blz. 448
Uitzettingen en verstrekte geldleningen
-
Blz. 449
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 450
Samen slimmer voor Zeeland
-
Blz. 451
Kengetallen
-
Blz. 452
Beleidskader
-
Blz. 453
Hybride Werken
-
Blz. 454
Goed werkgeverschap: blijvende aandacht voor strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
-
Blz. 455
Communicatie
-
Blz. 456
Maatschappelijk verantwoord inkopen en aanbesteden
-
Blz. 457
Subsidies
-
Blz. 458
Financieel meerjarig perspectief
-
Blz. 459
Financiële informatievoorziening
-
Blz. 460
Het verder ontwikkelen van Horizontaal Toezicht
-
Blz. 461
Betalen en invorderen
-
Blz. 462
Controlfunctie
-
Blz. 463
Open Zeeland
-
Blz. 464
Informatiestrategie
-
Blz. 465
Informatiebeheer
-
Blz. 466
Informatieveiligheid
-
Blz. 467
Digitale dienstverlening volgens wetgeving
-
Blz. 468
Data gedreven werken en data-ethiek
-
Blz. 469
Data Alliantie: werken met Zeeuwse Data coalities
-
Blz. 470
Uitvoeringsprogramma Zeeuwse Digitale Agenda
-
Blz. 471
Proef ZeelandRing
-
Blz. 472
Structurele doelen
-
Blz. 473
186a rapportage
-
Blz. 474
Toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 475
Sociaal jaarverslag 2023
-
Blz. 476
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 477
Verbonden partijen
-
Blz. 478
Inleiding
-
Blz. 479
Visie en beleid
-
Blz. 480
Speerpunten
-
Blz. 481
Kengetallen
-
Blz. 482
Beleidskader
-
Blz. 483
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 484
Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
-
Blz. 485
Vestigingsplaats
-
Blz. 486
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 487
Publiek belang
-
Blz. 488
Programma begroting
-
Blz. 489
Bestuurlijk belang
-
Blz. 490
Doelstelling
-
Blz. 491
Bezoldiging
-
Blz. 492
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 493
Financieel resultaat
-
Blz. 494
Dividenduitkering
-
Blz. 495
Financieel belang
-
Blz. 496
Eigen vermogen
-
Blz. 497
Vreemd vermogen
-
Blz. 498
Risico’s
-
Blz. 499
Zanddijk B.V.
-
Blz. 500
Vestigingsplaats
-
Blz. 501
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 502
Publiek belang
-
Blz. 503
Programma begroting
-
Blz. 504
Bestuurlijk belang
-
Blz. 505
Doelstelling
-
Blz. 506
Bezoldiging
-
Blz. 507
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 508
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 509
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 510
Verwacht financieel belang
-
Blz. 511
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 512
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 513
Risico’s
-
Blz. 514
Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij N.V. (ZEH)
-
Blz. 515
Vestigingsplaats
-
Blz. 516
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 517
Publiek belang
-
Blz. 518
Programma begroting
-
Blz. 519
Bestuurlijk belang
-
Blz. 520
Doelstelling
-
Blz. 521
Bezoldiging
-
Blz. 522
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 523
Financieel resultaat
-
Blz. 524
Dividenduitkering
-
Blz. 525
Financieel belang
-
Blz. 526
Eigen vermogen
-
Blz. 527
Vreemd vermogen
-
Blz. 528
Risico’s
-
Blz. 529
North Sea Port SE
-
Blz. 530
Vestigingsplaats
-
Blz. 531
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 532
Publiek belang
-
Blz. 533
Programma begroting
-
Blz. 534
Bestuurlijk belang
-
Blz. 535
Doelstelling
-
Blz. 536
Bezoldiging
-
Blz. 537
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 538
Financieel resultaat
-
Blz. 539
Dividenduitkering
-
Blz. 540
Financieel belang
-
Blz. 541
Eigen vermogen
-
Blz. 542
Vreemd vermogen
-
Blz. 543
Risico’s
-
Blz. 544
N.V. Westerscheldetunnel (WST)
-
Blz. 545
Vestigingsplaats
-
Blz. 546
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 547
Publiek belang
-
Blz. 548
Programma begroting
-
Blz. 549
Bestuurlijk belang
-
Blz. 550
Doelstelling
-
Blz. 551
Bezoldiging
-
Blz. 552
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 553
Financieel resultaat
-
Blz. 554
Dividenduitkering
-
Blz. 555
Financieel belang
-
Blz. 556
Eigen vermogen
-
Blz. 557
Vreemd vermogen
-
Blz. 558
Risico’s
-
Blz. 559
N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)
-
Blz. 560
Vestigingsplaats
-
Blz. 561
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 562
Publiek belang
-
Blz. 563
Programma begroting
-
Blz. 564
Bestuurlijk belang
-
Blz. 565
Doelstelling
-
Blz. 566
Bezoldiging
-
Blz. 567
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 568
Financieel resultaat
-
Blz. 569
Dividenduitkering
-
Blz. 570
Financieel belang
-
Blz. 571
Eigen vermogen
-
Blz. 572
Vreemd vermogen
-
Blz. 573
Risico’s
-
Blz. 574
Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)
-
Blz. 575
Vestigingsplaats
-
Blz. 576
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 577
Publiek belang
-
Blz. 578
Programma begroting
-
Blz. 579
Bestuurlijk belang
-
Blz. 580
Doelstelling
-
Blz. 581
Bezoldiging
-
Blz. 582
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 583
Financieel resultaat
-
Blz. 584
Dividenduitkering
-
Blz. 585
Financieel belang
-
Blz. 586
Eigen vermogen
-
Blz. 587
Vreemd vermogen
-
Blz. 588
Risico’s
-
Blz. 589
GBE Aqua B.V.
-
Blz. 590
Vestigingsplaats
-
Blz. 591
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 592
Publiek belang
-
Blz. 593
Programma begroting
-
Blz. 594
Bestuurlijk belang
-
Blz. 595
Doelstelling
-
Blz. 596
Bezoldiging
-
Blz. 597
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 598
Financieel resultaat
-
Blz. 599
Dividenduitkering
-
Blz. 600
Financieel belang
-
Blz. 601
Eigen vermogen
-
Blz. 602
Vreemd vermogen
-
Blz. 603
Risico’s
-
Blz. 604
Westerschelde Ferry B.V. (WSF)
-
Blz. 605
Vestigingsplaats
-
Blz. 606
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 607
Publiek belang
-
Blz. 608
Programma begroting
-
Blz. 609
Bestuurlijk belang
-
Blz. 610
Doelstelling
-
Blz. 611
Bezoldiging
-
Blz. 612
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 613
Financieel resultaat
-
Blz. 614
Dividenduitkering
-
Blz. 615
Financieel belang
-
Blz. 616
Eigen vermogen
-
Blz. 617
Vreemd vermogen
-
Blz. 618
Risico’s
-
Blz. 619
Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)
-
Blz. 620
Vestigingsplaats
-
Blz. 621
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 622
Publiek belang
-
Blz. 623
Programma begroting
-
Blz. 624
Bestuurlijk belang
-
Blz. 625
Doelstelling
-
Blz. 626
Bezoldiging
-
Blz. 627
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 628
Financieel resultaat
-
Blz. 629
Dividenduitkering
-
Blz. 630
Financieel belang
-
Blz. 631
Eigen vermogen
-
Blz. 632
Vreemd vermogen
-
Blz. 633
Risico’s
-
Blz. 634
Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland B.V.
-
Blz. 635
Vestigingsplaats
-
Blz. 636
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 637
Publiek belang
-
Blz. 638
Programma begroting
-
Blz. 639
Bestuurlijk belang
-
Blz. 640
Doelstelling
-
Blz. 641
Bezoldiging
-
Blz. 642
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 643
Financieel resultaat
-
Blz. 644
Dividenduitkering
-
Blz. 645
Financieel belang
-
Blz. 646
Eigen vermogen
-
Blz. 647
Vreemd vermogen
-
Blz. 648
Risico’s
-
Blz. 649
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
-
Blz. 650
Vestigingsplaats
-
Blz. 651
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 652
Publiek belang
-
Blz. 653
Programma begroting
-
Blz. 654
Bestuurlijk belang
-
Blz. 655
Doelstelling
-
Blz. 656
Bezoldiging
-
Blz. 657
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 658
Financieel resultaat
-
Blz. 659
Dividenduitkering
-
Blz. 660
Financieel belang
-
Blz. 661
Eigen vermogen
-
Blz. 662
Vreemd vermogen
-
Blz. 663
Risico’s
-
Blz. 664
Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
-
Blz. 665
Vestigingsplaats
-
Blz. 666
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 667
Publiek belang
-
Blz. 668
Programma begroting
-
Blz. 669
Bestuurlijk belang
-
Blz. 670
Doelstelling
-
Blz. 671
Bezoldiging
-
Blz. 672
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 673
Financieel resultaat
-
Blz. 674
Dividenduitkering
-
Blz. 675
Financieel belang
-
Blz. 676
Eigen vermogen
-
Blz. 677
Vreemd vermogen
-
Blz. 678
Risico’s
-
Blz. 679
Provinciaal fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Zeeland
-
Blz. 680
Vestigingsplaats
-
Blz. 681
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 682
Publiek belang
-
Blz. 683
Programma begroting
-
Blz. 684
Bestuurlijk belang
-
Blz. 685
Doelstelling
-
Blz. 686
Bezoldiging
-
Blz. 687
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 688
Financieel resultaat
-
Blz. 689
Dividenduitkering
-
Blz. 690
Financieel belang
-
Blz. 691
Eigen vermogen
-
Blz. 692
Vreemd vermogen
-
Blz. 693
Risico’s
-
Blz. 694
Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking North Sea Port District (BGTS NSPD)
-
Blz. 695
Vestigingsplaats
-
Blz. 696
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 697
Publiek belang
-
Blz. 698
Programma begroting
-
Blz. 699
Bestuurlijk belang
-
Blz. 700
Doelstelling
-
Blz. 701
Bezoldiging
-
Blz. 702
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 703
Financieel resultaat
-
Blz. 704
Dividenduitkering
-
Blz. 705
Financieel belang
-
Blz. 706
Eigen vermogen
-
Blz. 707
Vreemd vermogen
-
Blz. 708
Risico’s
-
Blz. 709
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 710
Inleiding
-
Blz. 711
Beleid
-
Blz. 712
Speerpunten
-
Blz. 713
Opgaven
-
Blz. 714
Beleidskader
-
Blz. 715
Resultaten, winst en risico's
-
Blz. 716
Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)
-
Blz. 717
Inleiding
-
Blz. 718
Beleid
-
Blz. 719
Gefaseerde invoering
-
Blz. 720
Woo-verzoeken
-
Blz. 721
Toekomstbeeld Open Zeeland
-
Blz. 722
Speerpunten
-
Blz. 723
Paragraaf Wind in de Zeilen
-
Blz. 724
Inleiding
-
Blz. 725
Compensatiepakket
-
Blz. 726
Jaarrekening 2023
-
Blz. 727
Balans per 31 december 2023
-
Blz. 728
Activa
-
Blz. 729
Passiva
-
Blz. 730
Algemene toelichting
-
Blz. 731
Rechtmatigheid
-
Blz. 732
Autorisatie achteraf
-
Blz. 733
Onvoorzien
-
Blz. 734
Verschillenanalyse
-
Blz. 735
Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 736
Tabel baten en lasten inclusief begrotingsafwijkingen
-
Blz. 737
Niet in de balans opgenomen verplichtingen en rechten
-
Blz. 738
Toelichting
-
Blz. 739
Overzicht van garantstellingen en borgstellingen
-
Blz. 740
Garantstelling North Sea Port SE (NSP)
-
Blz. 741
Garantiestelling WarmCO2
-
Blz. 742
Garantstelling GBE Aqua
-
Blz. 743
Garantstelling gemeente Hulst in verband met Perkpolder
-
Blz. 744
Convenantmiddelen Groenfonds
-
Blz. 745
Garantstelling leningen nieuwe stichting ZB
-
Blz. 746
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 747
Lease- en huurcontracten
-
Blz. 748
Rijksdienst voor ondernemend Nederland
-
Blz. 749
Pensioenverplichtingen
-
Blz. 750
Instandhouding Westerscheldetunnel
-
Blz. 751
Persoonlijk ontwikkel budget
-
Blz. 752
OV-concessies
-
Blz. 753
Delta Kenniscentrum
-
Blz. 754
Toegezegde bijdragen vanuit bestuursovereenkomsten
-
Blz. 755
Uitvoeringsovereenkomst HZ inzake JRC
-
Blz. 756
Toelichting op de balans
-
Blz. 757
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 758
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 759
Algemene grondslagen voor de Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 760
Verantwoording subsidies
-
Blz. 761
Activering van directe apparaatskosten aan materiële vaste activa
-
Blz. 762
Vaste activa
-
Blz. 763
Algemeen
-
Blz. 764
Materiële vaste activa
-
Blz. 765
Duurzame waardevermindering van vaste activa
-
Blz. 766
Buitengebruik gestelde vaste activa
-
Blz. 767
Afschrijvingen
-
Blz. 768
Erfpacht
-
Blz. 769
Financiële vaste activa
-
Blz. 770
Vlottende activa
-
Blz. 771
Voorraden
-
Blz. 772
Gereed product- en handelsgoederen
-
Blz. 773
Grondbank Zeeland
-
Blz. 774
Grondbank landbouw flankerend beleid
-
Blz. 775
Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 776
Schatkistbankieren
-
Blz. 777
Liquide middelen
-
Blz. 778
Overlopende activa
-
Blz. 779
Uitkeringen met specifiek bestedingsdoel
-
Blz. 780
Vaste passiva
-
Blz. 781
Algemeen
-
Blz. 782
Eigen vermogen
-
Blz. 783
Reserves
-
Blz. 784
Voorzieningen
-
Blz. 785
Vaste schulden, met een rente typische looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 786
Vlottende passiva
-
Blz. 787
Algemeen
-
Blz. 788
Netto-vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 789
Overlopende passiva
-
Blz. 790
Motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 791
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 792
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 793
Inleiding
-
Blz. 794
Het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 795
Begrotingsafwijkingen programma 1 Grote projecten en strategische opgaven
-
Blz. 796
Programma 1 Grote projecten en strategische opgaven analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 797
Begrotingsafwijkingen programma 2 Woonplaats Zeeland
-
Blz. 798
2. Woonplaats Zeeland analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 799
Begrotingsafwijkingen programma 3 Balans in landelijk gebied
-
Blz. 800
3. Balans in landelijk gebied analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 801
Begrotingsafwijkingen programma 4 Ondernemend Zeeland
-
Blz. 802
4. Ondernemend Zeeland analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 803
Begrotingsafwijkingen programma 5 Mobiliteit op maat
-
Blz. 804
5. Mobiliteit op maat analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 805
Begrotingsafwijkingen programma 6 Iedereen telt!
-
Blz. 806
6. Iedereen telt! analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 807
Begrotingsafwijkingen programma 7 Bestuur
-
Blz. 808
7. Bestuur analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 809
Begrotingsafwijkingen programma 8 Energie op klimaat!
-
Blz. 810
8. Energie op klimaat! analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 811
Begrotingsafwijkingen programma 90 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 812
90. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 813
Begrotingsafwijkingen programma 96 Kosten van overhead
-
Blz. 814
96. Kosten van overhead analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 815
Begrotingsafwijkingen programma 98 Reserves
-
Blz. 816
98 Reserves analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 817
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 818
Inleiding
-
Blz. 819
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 820
Inleiding
-
Blz. 821
Bezoldiging topfunctionarissen
-
Blz. 822
Leidinggevende topfunctionarissen met en zonder (vanaf 13 maanden) dienstbetrekking
-
Blz. 823
Anti-cumulatiebepaling
-
Blz. 824
Overige functionarissen naast de hieronder vermelde topfunctionarissen
-
Blz. 825
Toelichting
-
Blz. 826
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 827
Verantwoordelijkheid college van Gedeputeerde Staten
-
Blz. 828
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 829
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 830
Bijlagen
-
Blz. 831
Bijlage 1: Staat van materiële en financiële vaste activa
-
Blz. 832
Inleiding
-
Blz. 833
Bijlage 2: Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
-
Blz. 834
Inleiding
-
Blz. 835
Bijlage 3: Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 836
Inleiding
-
Blz. 837
Bijlage 4: Staat van restant investeringskredieten
-
Blz. 838
Inleiding
-
Blz. 839
Toelichting overschrijdingen
-
Blz. 840
Controle verklaring van de onafhankelijk accountant
-
Blz. 841
pagina 1
-
Blz. 842
pagina 2
-
Blz. 843
pagina 3
-
Blz. 844
pagina 4
-
Blz. 845
pagina 5
-
Blz. 846
pagina 6
-
Blz. 847
pagina 7
-
Blz. 848
Pagina 8
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap