In 2020 is de Europese CEF studie naar drie ontbrekende spoorschakels in de Kanaalzone Gent – Terneuzen succesvol afgerond. Een en ander resulteerde vanuit het compensatiepakket voor de Marinierskazerne in een financiële toezegging van € 15 miljoen. Met België is afgesproken dat de totale kosten van circa € 240 miljoen gelijk worden verdeeld over beide landen. North Sea Port heeft een succesvolle aanvraag voor het Nederlandse deel bij het Nationaal Groeifonds gedaan. Het kabinet heeft besloten daaruit € 105 miljoen bij te dragen, waarmee het aandeel van Nederland is geleverd. Wij hebben er alle vertrouwen in dat uiteindelijk ook de Belgische overheden hun aandeel zullen leveren. Ondertussen wordt de planuitwerking verder ter hand genomen.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

In 2021 hebben Rijk, regio en de Belgische partijen een intentieverklaring getekend voor het realiseren van de spoorgoederenverbinding tussen Gent en Terneuzen. De kosten hiervoor zijn geraamd op €197,4 miljoen. Het Nationaal Groeifonds heeft hiervoor in 2022 voorwaardelijk financiële middelen toegezegd. Daarnaast heeft de Belgische overheid zich financieel aan het project gecommitteerd en heeft het project in oktober 2023 een Europese CEF-subsidie ontvangen van €3,3 miljoen. Met deze mijlpalen wordt doorgewerkt richting de start van de MIRT-verkenningsfase. De regio zal door het Rijk over de komende mijlpalen worden geïnformeerd.