De Rekenkamer Zeeland voert onafhankelijk onderzoek uit naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het door de Provincie Zeeland gevoerde beleid. Per jaar worden een of meerdere onderzoeken gedaan, waar schriftelijk over wordt gerapporteerd. Deze rapportages bevatten vaak ook aanbevelingen.
In deze paragraaf wordt per onderzoek van de Rekenkamer Zeeland gerapporteerd over de opvolging van de gedane aanbevelingen. Dit is overeenkomstig artikel 186a van de Provinciewet, waarin gesteld wordt dat Gedeputeerde Staten hierover jaarlijks een overzicht aan Provinciale Staten toezenden (inclusief standpunt daaromtrent en de wijze waarop aan de aanbevelingen vervolg is gegeven).
Dit is het eerste jaar dat wordt gerapporteerd over de opvolging van gedane aanbevelingen. Artikel 186a is een nieuw artikel in de Provinciewet. Als startpunt wordt om deze reden voor de openstaande aanbevelingen aangesloten bij het in 2023 door de Rekenkamer Zeeland uitgevoerde onderzoek ‘Rode Draden’. Dit onderzoek geeft inzicht in de nog openstaande aanbevelingen bij Gedeputeerde Staten in de periode 2019 t/m 2023. De aanbevelingen die reeds zijn opgevolgd zijn niet opgenomen in deze rapportage. In toekomstige jaren zal vervolgens niet alleen een toelichting worden gegeven over de openstaande aanbevelingen per begin van het boekjaar, maar ook over aanbevelingen die gedurende het boekjaar worden gedaan door de Rekenkamer Zeeland.
Risico’s bij samenwerking
Hoofdvraag:
Heeft de Provincie Zeeland zicht en grip op de risico’s bij majeure samenwerkingsverbanden waarin zij deelneemt?
Aanbeveling 1:
Laat periodiek op de Statenvergadering het ‘integrale risicobeeld’ ter bespreking agenderen.
Stand van zaken per 31 december 2023:
De kwartaalrapportages over de ‘grote projecten’ worden in de afzonderlijke commissies besproken. Tegelijkertijd wordt ook het ‘integrale risicobeeld’, met daarin ook risico’s van garantstellingen, ontvangen subsidiegelden, mogelijke tekorten in fondsen, geagendeerd. De aandacht van de commissie gaat in die besprekingen uit naar de desbetreffende projectvoortgang en actuele kwesties. Evaluatie en actualisatie van het risico beleid wordt in het voorjaar van 2024 uitgevoerd en zal ter bespreking worden geagendeerd op een Statenvergadering.
Stads- en Streekvervoer over de weg in Zeeland
Hoofdvraag:
Was het stads- en streekvervoer in Zeeland vanaf maart 2015 optimaal vraaggericht, verbindend, maatschappelijk toekomstgericht en duurzaam en welke lessen zijn op grond hiervan te trekken voor een mobiliteitsnetwerk in Zeeland?
Aanbeveling 1:
De Rekenkamer beveelt aan dat Provinciale Staten aan Gedeputeerde Staten als kader de geformuleerde lessen meegeven om te betrekken bij de uitwerking van de strategische opgave Slimme Mobiliteit.
Stand van zaken per 31 december 2023:
Dit punt is afgerond met de vaststelling door Provinciale Staten van de Regionale Mobiliteitsstrategie op 17 december 2021.
Aanbeveling 2:
De Rekenkamer beveelt aan dat Provinciale Staten aan Gedeputeerde Staten opdragen om expliciet jaarlijks te laten rapporteren over de resultaten van het gevoerde beleid. Gedacht kan worden aan een bespreeknotitie ter behandeling in een Statencommissie.
Stand van zaken per 31 december 2023:
Deze aanbeveling heeft nog geen concrete opvolging gehad. Opvolging van deze aanbeveling wordt in 2024 opgestart.
Landbouwtransitie in Zeeland?
Hoofdvraag:
In hoeverre werden in de periode 2017 t/m 2021 de provinciale doelen met betrekking tot landbouwtransitie in Zeeland gerealiseerd en hoe effectief was daarbij de rolinvulling door Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten?
Aanbeveling 1:
Bekrachtig als Provinciale Staten naast een algemene doelstelling op aangeven van Gedeputeerde Staten ook specifieke doelen op het gebied van landbouw en transitie daarvan, die de provinciale rol nader inkaderen en te bereiken zijn voor de provincie in samenwerking met partners.
Stand van zaken per 31 december 2023:
Het beleidskader is vastgelegd in de Omgevingsvisie. Dit is nader uitgewerkt in het Zeeuwse Gebiedsprogramma in het kader van het Natuurlijk Programma Landelijk Gebied. Hiermee is dit verbeterpunt afgerond.
Aanbeveling 2:
Bekrachtig op aangeven van Gedeputeerde Staten duidelijk prestaties in de begroting waaraan transparant budgetten zijn gekoppeld.
Stand van zaken per 31 december 2023:
In de Begroting 2024 zijn de prestaties aangegeven. De daaraan gekoppelde budgetten zijn transparant en aangegeven op het volgens de begrotingsregels vastgestelde niveau. Hiermee is dit verbeterpunt afgerond.
Aanbeveling 3:
Ga in gesprek met Gedeputeerde Staten over hoe de kaderstelling op het gebied van landbouwbeleid alsnog nader kan worden geconcretiseerd en hoe richting de toekomst Provinciale Staten betrokken kunnen blijven bij het doorlopen van de beleidscyclus.
Stand van zaken per 31 december 2023:
Dit is toegelicht en besproken in een informatiebijeenkomst van Provinciale Staten over landbouwbeleid op 26 mei 2023. Daarmee is invulling gegeven aan deze aanbeveling. Hiermee is dit verbeterpunt afgerond.
Aanbeveling 4:
Betrek monitoring en evaluatie nadrukkelijk bij de uitvoering van voorgaande aanbeveling en verzoek Gedeputeerde Staten bij monitoring en evaluatie de handvatten te gebruiken die zijn te herleiden uit het onderzoek van de rekenkamer.
Stand van zaken per 31 december 2023:
Monitoring en evaluatie zijn onderdeel van het Zeeuws Gebiedsprogramma. Met de vaststelling van het Gebiedsprogramma zal daarmee ook invulling gegeven worden aan deze aanbeveling. Het Zeeuws Gebiedsprogramma is in 2023 niet vastgesteld, de planning is dat deze in 2024 wordt vastgesteld.
Rode draden? Lessen uit meta-analyse van rekenkameronderzoek 2019-2023
Hoofdvraag:
Welke patronen (rode draden) zijn te herleiden uit de onderzoeksresultaten van de rekenkamer Zeeland uit opvolging de Statenperiode 2019 - 2023, inclusief de systematiek van afwikkeling en resultaten van opvolging?
Aanbeveling 1:
Draag Gedeputeerde Staten op om artikel 186a Provinciewet uit te voeren en geef hen daarbij de handvatten mee die volgen uit het onderzoek rode draden ten gunste van het implementatieproces.
Stand van zaken per 31 december 2023:
Gedeputeerde Staten heeft in de Commissie Bestuur van 20 oktober 2023 aangegeven hierover te rapporteren in het jaarverslag. Opvolging hiervan heeft plaatsgevonden door middel van deze paragraaf.
Aanbeveling 2:
Geef Gedeputeerde Staten opdracht om jaarlijks een overzicht van de aan Gedeputeerde Staten gedane voorstellen van de rekenkamer aan Provinciale Staten toe te zenden, vergezeld van hun standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven. Provinciale Staten agenderen dit overzicht ter bespreking.
Stand van zaken per 31 december 2023:
Gedeputeerde Staten heeft in de Commissie Bestuur van 20 oktober 2023 aangegeven hierover te rapporteren in het jaarverslag. Opvolging hiervan heeft plaatsgevonden door middel van deze paragraaf.
Onderzoek Cyberveiligheid
Hoofdvraag:
Wat is het niveau van cyberveiligheid bij de provinciale organisatie, RUD Zeeland, NV Westerscheldetunnel en Westerscheldeferry BV en welke verbeteringen zijn daarin mogelijk wat betreft de doeltreffendheid van beleid?
Aanbeveling 1:
Zet in het nieuw op te stellen beleidskader voor cyberveiligheid 2023-2027 in op het behouden van de ISO 27.001 certificering bij de Provinciale organisatie.
Stand van zaken per 31 december 2023:
Het nieuwe informatieveiligheidsbeleid Provincie Zeeland 2023-2026 zet o.a. in op het behouden van ISO 27001 certificering en is op 25 november 2023 vastgesteld en gepubliceerd door Gedeputeerde Staten. Het beleid wordt vastgesteld voor de collegeperiode, deze loopt van 2023 tot en met 2026.
Aanbeveling 2:
Blijf streven naar het voldoen aan de BIO (Baselline Informatiebeveiliging Overheid).
Stand van zaken per 31 december 2023:
Op basis van het behaalde ISO 27001 certificaat en het uitgevoerde rekenkameronderzoek wordt aantoonbaar voldaan aan de BIO. Op 15 december 2023 is op basis van de verplichte jaarlijkse (externe) ISO 27001 audit bevestigd dat we ook voor 2024 gecertificeerd blijven. In 2024 zal de Provincie Zeeland overgaan op BIO 2.0 in het kader van de nieuwe ISO 27001:2023.
Aanbeveling 3:
Scherp het veiligheidsbeleid van de Provinciale organisatie gericht aan om de weerbaarheid tegen (fysieke) indringers te versterken. Gebruik hiervoor de handvatten die volgen uit het rekenkameronderzoek.
Stand van zaken per 31 december 2023:
Er is voortgang op geboekt en De planning is om in januari 2024 te besluiten om de beveiliging te verbeteren op drie manieren:
- Door het toepassen van zonering, goed sleutelbeheer en juist gebruik van de toegangspassen.
- Door het zichtbaar dragen van de toegangspas in de beveiligde zones verplicht te maken voor alle medewerkers.
- Spelregels vast te stellen over hoe we gasten ontvangen. Voor het zichtbaar dragen van je toegangspas ontvang je de komende tijd hulpmiddelen.
Aanbeveling 4:
Betrek in het overleg over cyberveiligheid met de RUD Zeeland en overige deelnemers in deze gemeenschappelijk regeling uw positieve ervaringen met externe ISO 27001 certificering.
Stand van zaken per 31 december 2023:
In 2023 is de Zeeuwse CISO-kring opgericht. In deze CISO-kring worden gezamenlijk acties ondernomen om Zeeland weerbaarder te maken. Daarnaast is de CISO van Terneuzen in relatie tot de dienstverlening aan de RUD verzocht zich aan te sluiten bij de CISO-kring. Hiermee is dit verbeterpunt afgerond.
Aanbeveling 5:
Zie vanuit uw aandeelhoudersrol erop toe dat Westerscheldeferry BV en NV Westerscheldetunnel de verbeterpunten uit het rekenkameronderzoek adequaat oppakken.
Stand van zaken per 31 december 2023:
In het kader van NIS2 zal hier in de toekomst, te beginnen in 2024 specifiek op gecontroleerd en geaudit worden. Hiermee is dit verbeterpunt afgerond.