Goed openbaar bestuur
Goed openbaar bestuur is belangrijk voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties Zij hebben recht op een overheid die haar (wettelijke) taken goed en vlot uitvoert en een overheid die doet wat zij zegt. Daar zetten wij ons voor in.
We zijn een signalerend openbaar bestuur geweest. Hiermee bedoelen we dat de Provincie aandacht heeft gevraagd voor Zeeland bij de te nemen nationale en Europese besluiten. De Zeeuwse samenleving kon hierdoor er zeker van zijn dat nationaal en Europees beleid en regelgeving voldoende rekening houden met Zeeuwse omstandigheden en wensen.
Daarnaast hebben we met elkaar gewerkt aan een sterk openbaar bestuur in Zeeland. Een openbaar bestuur dat voldoende sterk was/krachtig was om samen met inwoners, bedrijven, instellingen en overheden haar schouders te zetten onder de grote opgaven voor Zeeland.
Goed openbaar bestuur is ook veilig en weerbaar in de breedste zin van het woord. Een weerbare overheid moet zijn/haar functie zonder bedreiging, intimidatie of andere ondermijnende invloeden kunnen doen. De Provincie Zeeland wilde voorkomen dat haar diensten of producten worden misbruikt. Daarom hebben we – waar het vereist is of noodzakelijk wordt geacht volgens ons beleid- de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) toegepast. Met de inzet van de Wet Bibob beoordeelt de Provincie de achtergrond van een persoon of bedrijf en zijn zakelijke partners. We hebben ons ingezet voor het behouden en ontwikkelen van kennis en vernieuwing in het veiligheidsbeleid. We droegen bij aan het tegengaan van ondermijning en vergroten onze eigen weerbaarheid en integriteit en gaan hier ook in 2024 mee door.
Goed openbaar bestuur betekende ook het goed uitvoeren van onze wettelijke taak als toezichthouder. Het provinciebestuur heeft toezicht gehouden op de ontwikkeling van de financiële positie van gemeenten en waterschap. De rol van de Provincie als controleur van de gemeenten/waterschap en de rol van de provincie als samenwerkingspartner met de Zeeuwse overhedenn, kunnen met elkaar in strijd zijn. Ons uitgangspunt was en is dat we steeds de juiste balans hebben gezocht hierin. Deze balans zullen wij in de toekomst blijven zoeken. Dit betekent dat we prikkels geven als het nodig is, maar altijd in gesprek gaan over het verbeteren van resultaten.
Het belang van samenwerken als één overheid
Ontwikkelingen in de wereld en maatschappelijke vraagstukken zoals klimaatverandering, energie, stikstof, PFAS en wonen kunnen zorgen voor onzekerheid en onrust in de samenleving. Dit vroeg en vraagt meer dan ooit om een goed werkend, betrouwbaar en samenwerkend bestuur, dat, waar ieders eigen rol en verantwoordelijkheid van de verschillende overheden dat toelaat, optreedt als één overheid. Het vroegtijdig betrekken van inwoners, organisaties en bedrijfsleven bij maken van beleid is daarbij belangrijk. Zo krijgen we een beter beeld van wat er leeft in de samenleving. Om de grote maatschappelijke vraagstukken aan te kunnen pakken was en is slim samenwerken met onze partners belangrijk. Zowel in de regio als over de provinciale grenzen. We hebben daarom in verschillende samenwerkingsverbanden samen met de Zeeuwse gemeenten en het Waterschap. Naast samenwerking binnen de provincie bood de gunstige ligging Zeeland belangrijke (economische) kansen voor samenwerking met Vlaanderen, Brabant en Zuid Holland. Verder waren het rijk en Europa belangrijke partners om opgaven te kunnen realiseren. Het belang van samenwerking gaat in 2024 onverminderd door.