Vijf grote opgaven, met brede interne en externe erkenning, vormden voor 2021 de strategische opgaven. Dat zijn:
- de aanpassing van Zeeland aan het veranderende klimaat,
- de omslag naar slimme mobiliteit,
- het imago van Zeeland – ook vanuit het perspectief van de arbeidsmarkt –,
- de ruimtelijke kwaliteit van Zeeland,
- de Zeeuwse Stikstofaanpak.
Via netwerksturing is samen met partners gewerkt aan strategievorming en de totstandkoming van de Zeeuwse Omgevingsvisie.
In 2021 zijn daarmee verschillende opgaven van de strategiefase in de uitvoeringsfase terecht gekomen. Op 11 juni 2021 stelde PS de Marketingstrategie Zeeland vast. Op 21 oktober 2021 gold dat voor de Klimaatadaptatiestrategie Zeeland. Tenslotte gebeurde dit op 17 december 2021 ook met de Regionale Mobiliteitsstrategie. Voor de Strategische opgaven Zichtbaar Zeeland, Klimaatadaptatie en Slimme Mobiliteit gingen de opgaven over van de strategiefase naar de uitvoeringsfase. Met het vaststellen van de strategie is de koers voor de komende jaren uitgezet. Daarbij vraagt het aanpakken van de vraagstukken en de uitvoering van de strategieën de volle aandacht.
PS stelde de Zeeuwse Omgevingsvisie op 12 november 2021 vast. Omdat de vertaling van de Omgevingsvisie in de Omgevingsverordening nog loopt, loop de Strategische Opgave door. De Strategische Opgave Stikstof kent nog steeds heel veel dynamiek. Het optrekken met de vele partijen in Zeeland en landelijk blijft hierin belangrijk. Hierna wordt per strategische opgave een omschrijving, de ambitie, de inzet, het proces en behaalde resultaten omschreven.