Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma’s
Inleiding begroting
Begroting 2023 in één oogopslag
1-1 Grote projecten
1-2 Strategische opgave
2 Programma Woonplaats Zeeland
3 Programma Balans in landelijk gebied
4 Programma Ondernemend Zeeland
5 Programma Mobiliteit op maat
6 Programma Iedereen telt!
7 Programma Bestuur
8 Programma Energie op klimaat!
9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
9-2 Kosten van overhead
Paragrafen
Paragraaf Provinciale heffingen
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
Paragraaf Financiering
Paragraaf Bedrijfsvoering
Paragraaf Verbonden partijen
Paragraaf Grondbeleid
Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)
Paragraaf Wind in de Zeilen
Financiële begroting 2023
Lasten en baten en toelichting per programma
Meerjarenperspectief en toelichting
Uiteenzetting van de financiële positie
Geprognosticeerde balans
Investeringen
Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva
Incidentele en structurele lasten en baten per programma
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Lasten en baten per taakveld
EMU saldo
Home
Programma’s
Inleiding begroting
Begroting 2023 in één oogopslag
1-1 Grote projecten
1-2 Strategische opgave
2 Programma Woonplaats Zeeland
3 Programma Balans in landelijk gebied
4 Programma Ondernemend Zeeland
5 Programma Mobiliteit op maat
6 Programma Iedereen telt!
7 Programma Bestuur
8 Programma Energie op klimaat!
9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
9-2 Kosten van overhead
Paragrafen
Paragraaf Provinciale heffingen
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
Paragraaf Financiering
Paragraaf Bedrijfsvoering
Paragraaf Verbonden partijen
Paragraaf Grondbeleid
Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)
Paragraaf Wind in de Zeilen
Financiële begroting 2023
Lasten en baten en toelichting per programma
Meerjarenperspectief en toelichting
Uiteenzetting van de financiële positie
Geprognosticeerde balans
Investeringen
Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva
Incidentele en structurele lasten en baten per programma
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Lasten en baten per taakveld
EMU saldo
Tonen
Activiteiten (220)
Aanbesteding busconcessie.
Aanpak van flexwonen en huisvesting buitenlandse werknemers
Aanpak verduurzaming woningvoorraad onder andere uitvoeren energiescans en de inzet van duurzaamheidsleningen
Aantrekken, scholen en trainen van kandidaten voor Zeeuwse sectoren (Techniekpact, Hospitalitypact, Zorgpact, Onderwijspact)
Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
Actualisatie van de kwalitatieve woningvraag op basis van de demografische prognose 2022
Afronding en nazorg van het project
Algemene coördinatietaken (monitoring, kennisoverdracht, beleidsontwikkeling, subsidies)
Als voorzitter van het landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden spelen we een actieve rol in de ondersteuning van de visserijgemeenschappen.
Basisbereikbaarheid per openbaar vervoer op orde
Bepalen norm en definitief stelsel regionale keringen en deze aanwijzen en verankeren in waterschaps- en provinciale verordeningen
Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
Bescherming en informatievoorziening archeologische en aardkundige waarden
Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Wet natuurbescherming en de Wet ruimtelijke ordening (Natuurnetwerk Zeeland) en de keuzes in de beleidsnota Natuurwetgeving
Bestrijding van schadeveroorzakende soorten en zorgdragen voor de uitkering van schadevergoedingen voor fauna
Bestuur en politiek wordt transparanter, overheidsinformatie is beter vindbaar, uitwisselbaar en eenvoudig te ontsluiten.
Bevorderen dat iedere regio een regiovisie vaststelt en in samenwerking tot uitvoering brengt
Bevorderen kennisuitwisseling, communicatie en samenwerking door actieve bijdrage aan en in het gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta
Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
Blijven toepassen algemene uitgangspunten onder andere verwerving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw.
Continueren bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
Continueren van de 90% toegankelijkheid/beleefbaarheid van de natuurgebieden
Continueren van de digitale marktbewerking dmv het platform www.zeeland.com en daaraan verbonden social media kanalen. Belangrijk hierbij is in contact te blijven met geïnteresseerde doelgroepen en het aantal fans van Zeeland verder uit te breiden.
Continuering inzet Kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland
Data op orde.
De bestaande 2700 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd
De bestaande positionering ‘Zeeland Land in Zee’ evalueren en waar nodig verder door ontwikkelen in producten en campagnes.
De energietransitie is een ingrijpend proces. Integrale samenwerking tussen beleidsvelden biedt voordelen.
De Erfgoedlijnen meer (laten) benutten om het verhaal van Zeeland te vertellen.
De gemeenten faciliteren bij de versterking van de binnensteden
De ingezette lijn van bouwen van een solide “Bibob infrastructuur” het en toepassen van de Wet Bibob wordt verdiept en geëvalueerd.
De logistieke processen verbeteren door het toepassen van de nieuwe technologieën, de digitalisering van het bedrijfsleven te stimuleren en samenwerking en data-uitwisseling te promoten en initiëren
De mogelijkheid onderzoeken voor het instellen van een subsidieregeling voor wolf-werende maatregelen.
De provincie is een integer handelende organisatie, die zich weerbaar opstelt tegen oneigenlijke invloeden en misbruik. We geven nader uitvoering aan het beleidsplan aanpak ondermijning en de in 2022 getekende Zeeuwse norm weerbare overheid.
De Provincie verleent subsidies in het kader van de Provinciale Onderzoeksagenda Archeologie Zeeland (POAZ)
De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders middels periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
De volksvertegenwoordiging van Zeeland is zichtbaar en benaderbaar voor de Zeeuwse kiezer.
De Zeeuwse overheden en culturele instellingen intensiveren de afstemming en samenwerking op het gebied van cultuur.
Deelnemen aan platform ENZuid (Economisch Netwerk Zuid Nederland)
Dockwize: uitvoering van de prestatieafspraken
Door inzet proportioneel toezicht op de gemeentelijke financiën en in dialoog met de gemeenten bevorderen van een gezonde financiële huishouding van gemeenten
Door toepassing van het instrument “piramide naar fitte provincie” van Taskforce-RIEC bepalen wij de stappen die nog gezet moeten worden om een weerbare organisatie te worden
Door-ontwikkelen (openbaar) vervoer
Doorontwikkeling van het OZO opdat zij een bijdrage levert aan het verhogen van de bestuurskracht en de samenwerking tussen Zeeuwse overheden wordt versterkt
Een Zeeuwse uitwerking geven aan de agenda "Natuurinclusief".
Er is een vervolg gegeven aan de nulmeting door het ontwikkelen van een monitor van de Zeeuwse culturele infrastructuur.
Er is een Zeeuwse basisvoorziening gerealiseerd ter ondersteuning van de culturele infrastructuur
Evalueren onderzoek RUD Zeeland naar een adequaat uitvoeringsniveau van het natuurtoezicht in Zeeland, na evaluatie vervolgacties bepalen.
Four Freedoms Award Door Het Jaar Heen
Getijdenduiker volledig operationeel
Herbezinning op inzet gebiedspartijen voor Volkerak-Zoommeer naar aanleiding van gewijzigde rijksinzet
Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
Het cultuurveld is vanuit de intrinsieke waarde verbonden met andere domeinen.
Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen van € 10 miljoen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen uit de Regionale Energiestrategie (RES)
Het IBT beter laten functioneren waardoor problemen vroegtijdig worden opgespoord en proactief opgelost.
Het integreren van en meer natuur-inclusief maken van minimaal 3 bestaande subsidieregelingen die de Provincie Zeeland nu heeft.
Het optimaliseren van het zoetwatersysteem voor de Zeeuwse landbouwbouwsector
Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
Het stimuleren van maatschappelijke initiatieven op het vlak van natuur en landschap en het betrekken van vrijwilligers bij de natuur
Het terugdringen van het aantal monumenten wat in matige of slechte staat verkeert, onder andere door het effectief inzetten van restauratiesubsidies en steunpuntfuncties.
Het totaal aan voorzieningen, activiteiten, bezienswaardigheden en programma’s op het gebied van natuurbeleving is op één plaats vindbaar en duidelijke en overzichtelijk ontsloten
Het uitvoeren van een nulmeting naar het Zeeuwse imago en de resultaten hiervan verwerken in een vernieuwde merkstrategie (positionering) en meenemen in de uitvoering.
Het verbeteren van de logistieke processen door het toepassen van corridormanagement
Het verlenen van subsidie voor functieverandering en inrichting van nieuwe natuur en herstel van bestaande natuur op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap met SKNL of nog nieuw te ontwikkelen instrumentarium.
Het voeren van campagnes voor specifieke doelgroepen samen met regionale partners (product-markt combinaties) en meewerken aan campagnes van partners.
Implementatie van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur bij alle Zeeuwse gemeenten, teneinde een dekkend netwerk te realiseren, opdat iedere volwassenen van Zeeland, toegang kan krijgen tot sport, beweeg- en cultuuraanbod
Implementeren van ‘Fly-kids’ (=leefstijlinstrument) 2-4 jaar in de kinderopvang, zodat een doorlopende lijn wordt gecreëerd met dataverzameling van de Zeeuws Brede Screening (MQ-scan)
Impuls Participatie
In 2022 zullen we tenminste twee KPI's in gebruik nemen die het mogelijk maken het landbouwbeleid te monitoren op basis van objectieve gegevens.
In de praktijk brengen in samenwerking met natuurorganisaties en toeristisch-recreatieve organisaties van de in 2019 ontwikkelde branding strategie
In het waterstofdossier geven we absolute prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse).
In nauw overleg met BZK en IPO en de agenda Toekomst van het Toezicht wordt het interbestuurlijk toezicht transparanter, uniformer en meer risicogericht vormgegeven
In of bij ten minste twee natuurgebieden extra (recreatieve) voorzieningen aanbrengen om de beleving van de natuur te vergroten
Inspelen op technologische & maatschappelijke veranderingen door het stimuleren van samenwerking tussen sectoren, regio’s en overheden. Met als doel de innovatie te stimuleren en “grote” projecten door de Zeeuwse regio te ontwikkelen & uit te voeren
Invulling geven aan de overige afspraken (landbouwflankerend beleid, opstarten van grensoverschrijdende samenwerking Zwinstreek, Grenspark, regionale impuls Hulst)
Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
Inwoners meer betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid de provincie.
IPO provinciale krachtenkaart en kansenkaart circulair
Jaarlijks in afstemming met andere provinciale opgaven prestatieafspraken maken.
Jongerenparlement
Kader Brede Welvaart
Kader Zorg
Komen tot een soepele grensoverschrijdende arbeidsmarkt Zeeland – Vlaanderen
Kwaliteit van ontwikkelingen rond de Deltawateren stimuleren.
Kwaliteitsontwikkeling en toekomstbestendigheid
Leveren actieve bijdrage aan de verdere planvorming voor het Grevelingenmeer
Living Lab Smart Mobility.
Mede mogelijk maken vervoer naar musea van leerlingen uit het Primair Onderwijs
Mogelijk maken van recreatief medegebruik in de Hedwigepolder (panoramaheuvel en bijbehorende infrastructuur)
Monitor Leven in Zeeland
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in het provinciaal waterprogramma.
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwantiteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
Monitoring van de ontwikkelingen in de woningvoorraad en woningbouwplannen
Monitoring van natuurgebieden conform landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
Na afronding van de projecten inregelen van het beheer en het opvolgen van projecten middels monitoring.
nadere uitwerking assetmanagement door actualisatie en implementatie uitvoeringsstrategieën
Nieuwe interne- en externe samenwerkingsstructuren/werkprocessen.
Omgevingsdiensten RUD en DCMR geven in opdracht van de provincie mede uitvoering aan het beleidsplan aanpak ondermijning en het BIBOB beleid.
Onderbrengen onderzoeksprogramma Vlaanderen-Nederland Deltavraagstukken bij Delta Kenniscentrum
Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten
Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
Ondersteunen van de Zeeuwse ondernemers (starters en MKB)
Ondersteunen van het Nationaal Park Oosterschelde bij de uitvoering van het projectplan voor de doorontwikkeling van het Park
Ondersteunen van kansrijke innovaties en nieuwe ontwikkelingen in de visserij- en aquacultuursector die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde in de keten. Hiertoe ondersteunen we ten minste 4 initiatieven.
Ondersteunen van minimaal één initiatief dat zich richt op de doelstelling voor de biologische sector
Ondersteunen van tenminste drie programma’s ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op de doelstelling voor het versterken van de positie van de boer in de keten
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen voor een betere bodemstructuur en bodemvruchtbaarheid
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op eiwittransitie
Onderzoek deeltaxi.
Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
Ontwikkelen van een gestructureerde aanpak gericht op het binden van jongeren aan de Zeeuwse arbeidsmarkt
Ontwikkeling knooppunten.
Ontwikkeling van een brede steunfunctie kunst en cultuur.
Opening en start opleidingen aan het Joint Research Center
Opstellen van een bidbook ter verkrijging van de UNESCO Geopark status en de meerwaarde te onderzoeken
Opvolgen van realisatie van de projecten Hedwigepolder en Zimmerman conform planning bij gunning.
Opzetten van een warme ontvangst van arbeidsmigranten (uit binnen- en buitenland) (Expat Center, Zeeland Commissionair)
Opzetten van toolbox voor werkgevers
Overdracht van het natuurgedeelte van het deelproject Waterdunen (zie betreffende beschrijving groot project)
Plan van aanpak vakspecialisten in het primair onderwijs opstellen
Provinciale aanpak invasieve exoten door middel van preventie, eliminatie en beheer opstellen, en het uitvoeren van tenminste twee bestrijdingsacties.
Provinciale Staten geven op een vernieuwende wijze invulling aan de rollen als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur.
Provincie Zeeland verbetert de uitvoering van haar wettelijke taken en de bestuurlijke afspraken.
Realiseren van het Fiedlab Wind op Zee (Zephyros) in Zeeland
Robuustwatersysteem Zeeuws Vlaanderen; bij toekenning deelname in Horizon 2020 project
Samen met gemeenten uitvoeren actielijnen van de Zeeuwse woonagenda
Samen met gemeenten werken we in het "Zeeuws energieakkoord" aan het verduurzamen van particuliere woningen
Samen met Rijk en gemeenten uitvoering geven aan de Zeeuwse Woondeal
Samenwerking Zeeuwse Overheden
Start Delta Kenniscentrum
Start planuitwerking Rail Gent Terneuzen en het inrichten van de organisatie daarvoor na afronding van de Europese CEF-studie 2020.
Start proces van de benodigde ruimtelijke procedures samen met de gemeente Vlissingen en het Rijk.
Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via subsidieregeling realisatie groene daken
Stimuleren fietsgebruik.
Stimuleren medegebruik waterkeringen via Meer Met Dijken Doen en Parels
Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, o.a. via Zeeland Connect
Stimuleren van doorontwikkeling en behoud van benodigde Zeeuwse ambachten
Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur.
Stimulering duurzaam toeristisch mobiliteitsnetwerk en verbeteren toeristische bereikbaarheid (spreiding in tijd en locaties), gekoppeld aan de opgave slimme mobiliteit en aan de regionale energiestrategie
Stimulering Zeeland als jaarrond bestemming door het beter zichtbaar en vindbaar maken van toeristische informatie voor gasten en inwoners, gedurende het gehele jaar en van alle regio’s
Uitgevoerde studie Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde doorvertalen
Uitvoeren Milieuprogramma 2023-2027
Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
Uitvoeren van de regeling gebiedsgerichte projecten
Uitvoeren van drie of meer nazorgproject in of nabij Natura2000-gebieden
Uitvoeren van het VTH-programma 2023-2027
Uitvoeren van minimaal drie projecten op het gebied van actief soortenbeleid.
Uitvoeren van tenminste vijf projecten gericht op herstel- en instandhoudingsmaatregelen in Natura2000-gebieden met als doel het effect van de uitstoot van stikstof te verminderen en de natuur te behouden en te versterken
Uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de grondoverdracht.
Uitvoeren verkenning naar provincie rol in het kader van de stijgende zeespiegel
Uitvoeren visie Logistiek i.s.m. Zeeland Connect en uitvoeren van de roadmap met 3 innovatielijnen, waaronder autonoom transport (varen en rijden) en verduurzamen Sector Transport en Logistiek (terminalfaciliteiten en laadinfra)
Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
Uitvoering geven aan de Klimaatadaptatiestrategie Zeeland (KasZ)
Uitvoering geven aan de strategische evenementen van de Provincie Zeeland gezamenlijk met externe partner (zoals de Haagse Dag, Oesterontmoeting en Nieuwjaarsbijeenkomst)
Uitvoering geven aan de subsidieregeling Zeeland in Stroomversnelling.
Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
Uitvoering geven aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 2.0
Uitvoering geven aan het Zeeuws Deltaplan Zoet Water
Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
Uitvoering van de subsidieregeling Fysieke maatregelen
Uitvoering van de subsidieregeling hergebruik leegstaande panden (HELP)
Uitvoering van de subsidieregeling Planvorming en Procesondersteuning
Uitvoering van de subsidieregeling Provinciale Impuls Wonen
Uitvoering van en indien noodzakelijk actualisatie Omgevingsvisie Zeeland als kader voor succesvolle energietransitie en circulaire gebiedsontwikkeling.
Uitwerken van de uitkomsten van de Passende Beoordelingen voor het snijden en rapen van zeegroenten en schelpdieren, evenementen vliegbewegingen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving.
Uitwerking fijnmazige mobiliteit.
Uitwerking mobiliteitscentrale.
Verbeteren agrarische structuur, tenminste 300 ha kavelruilen
Verbeteren samenwerking en verbinding met culturele organisaties buiten Zeeland
Verbinden tracks Engeneering en Innovation aan (Zeeuwse) onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur en bedrijfsleven/opgaven
Verduurzaming en herbestemming van erfgoed wordt ondersteund.
Vergoeden en aansturen van agrarisch natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur en daardoor een substantiële bijdrage te leveren aan de biodiversiteit en het landschap buiten de natuurgebieden.
Vergoeden en aansturen van natuurbeheer op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap middels de kaders uit het Natuurbeheerplan
Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
Versnelling van realisatie van de resterende natuurontwikkelingsopgave door middel van aanbod en kansen die zich voordoen
Versterken businessmodel, organiserend vermogen in intersectorale samenwerking tussen de al bestaande netwerken (professionaliseren en verbinden met eco-systeem)
Versterken gehele onderwijs- en onderzoekskolom van PO - WO
Versterken van de Zeeuwse economische clusters agrofood en aquacultuur door middel van haalbaarheidsonderzoeken en demonstraties vanuit de provinciale innovatieregeling Zeeland in Stroomversnelling;
Versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel door het beïnvloeden van beleidsontwikkeling en besluitvorming lobby Brussel en Den Haag
Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
Versterking van de samenwerking met Vlaanderen onder meer door actieve deelname en agendering van voor de provincie Zeeland relevante punten in grensgovernance, de Vlaams Nederlandse Delta, de Scheldemondraad en North Sea Port district.
Vertalen actieprogramma 2020 -2023 van de Topsector logistiek naar regionaal actieprogramma en uitvoering van de goederen vervoeragenda van het Ministerie van I&W, benutten “Haagse en Europese” Middelen.
Via prestatieafspraken met Stichting Cultuurkwadraat, Stichting Kinderkunstweek en HZ Cult verder uitbouwen van een eenduidige Zeeuwse aanpak cultuureducatie
Voorbereiden suppletie Galgenplaat door inzet op verwerven van een EU-cofinancieringsbijdrage voor de uitvoering
Voorbereidingsacties vormgeven en implementatie digitaal stelsel Omgevingswet
Voortzetten van de Cultural Board Zeeland
We doen samen met partners pilotprojecten aardgasloze wijken en leren hiervan voor de toekomst. Dit doen we o.a. door de inzet van een energiemakelaar voor restwarmte en het faciliteren van verder onderzoek.
We faciliteren elektrisch vervoer door de uitrol van (snel)laadinfrastructuur te ondersteunen, door Zeeland-breed beleid vorm te geven, en door aan te sluiten bij landelijke initiatieven via de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
We gaan onderzoeken of er aan de hand van indicatoren per generiek toezichtdomein, voor elke Zeeuwse gemeente de risico’s in kaart kunnen worden gebracht die aanleiding kunnen geven tot (bestuurlijke) interventie.
We geven zelf het goede voorbeeld: de Provincie Zeeland koopt maatschappelijk verantwoord in volgens de doelen die GS hebben gesteld in het actieplan MVI 2021-2024
We helpen mee aan de doorontwikkeling van de Biobased Innovation Garden. Medio 2021 heeft het project een driejarige provinciale subsidie gekregen. De voortgang in 2022 verloopt conform planning.
We maken de provinciale infrastructuur veiliger en stimuleren andere Zeeuwse wegbeheerders hetzelfde te doen
We maken het verkeer veiliger voor kwetsbare en onervaren weggebruikers
We nemen actief deel in projecten om te komen tot nieuwe vormen van schelpdierkweek.
We nemen deel aan het ‘transitiepad Circular Delta’ als onderdeel van Smart Delta Rescources. Eerdere activiteiten van stichting Circular Biobased Delta zijn hierin ondergebracht (waaronder het ontwikkelen van grootschalige businesscases).
We ondersteunen tenminste 25 sportevenementen die passen bij het DNA van Zeeland en welke zorgen voor promotie van Zeeland en mensen in beweging brengen
We realiseren wind- en zonprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5 PJ duurzaam op te wekken (dat staat gelijk aan het volledige huidig elektrisch verbruik in Zeeland)
We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland via ‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen’. SDG’s (Sustainable Development Goals) zijn hierin leidend.
We stimuleren circulair bouwen via het ‘K&I netwerk circulair bouwen’ dat we begeleiden naar zelfstandigheid.
We stimuleren circulaire innovaties bij MKB’ers door o.a. circulair/biobased innovatievouchers, het CIRCO project en het Symbioses 4 Growth (S4G) project.
We verminderen de risico’s van afleiding in het verkeer
We verminderen de risico’s van vermenging van landbouwverkeer met ander verkeer
We verminderen het aantal verkeersovertredingen.
We werken aan de ‘duurzame havens’ samen met Portiz, NSP en Zeeuwse Milieufederatie waarbij we acties van de werkgroep Vitaal Sloegebied en Kanaalzone integreren.
We werken samen met bedrijven een strategie uit om tot een klimaatneutrale industrie te komen (via SDR, het platform Smart Delta Resources).
Wegeninvesteringen op gestructureerde wijze programmeren, rekening houdend met de relevante ontwikkelingen (inhoudelijk, financieel, bestuurlijk)
Wij ondersteunen de netwerkorganisaties Zeker Zeeuws en Food Delta Zeeland in hun werkzaamheden de Zeeuwse Foodcluster verder te versterken;
Zeeland heeft een dekkende museale infrastructuur waarbij de themamusea de regionale musea ondersteunen.
Zeeland investeert in een kwalitatief hoog archeologisch depot met voldoende capaciteit, zowel in personeel als in faciliteiten.
Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek, sport
Zoeken naar synergie mogelijkheden met provinciale opgaven.
Zorgdragen voor de actualisatie van de regionale woningmarktafspraken
Zorgdragen voor het opstellen van Natura 2000 beheerplannen; vaststellen van de laatste beheerplannen Manteling van Walcheren en Kop van Schouwen; starten met het actualiseren van de overige beheerplannen in relatie tot de stikstofproblematiek
Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
Vorige
/ 752
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk