-
Blz. 1
Begroting 2025
-
Blz. 2
Begroting 2025
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding begroting
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Begroting 2025 in één oogopslag
-
Blz. 7
Begroting 2025 in één oogopslag
-
Blz. 8
1 Grote projecten
-
Blz. 9
Inleiding Grote projecten
-
Blz. 10
Inleiding
-
Blz. 11
Grote projecten
-
Blz. 12
Mijlpalen 2025
-
Blz. 13
Uitgangspunten grote projecten
-
Blz. 14
Kader grote projecten
-
Blz. 15
Wat mag het kosten?
-
Blz. 16
Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 17
Genomen besluiten
-
Blz. 18
Risico's
-
Blz. 19
Omschrijving
-
Blz. 20
Doelstelling
-
Blz. 21
Realiseren van ten minste 600 ha estuariene natuur conform de Herijking Natuurpakket Westerschelde en versterking identiteit en ontwikkeling van en samen met de regio
-
Blz. 22
Invulling geven aan de overige afspraken (landbouwflankerend beleid, grensoverschrijdende samenwerking Landschapspark Zwinstreek, Grenspark)
-
Blz. 23
Mogelijk maken van recreatief medegebruik in de Hedwigepolder (panoramaheuvel en bijbehorende infrastructuur)
-
Blz. 24
Na afronding van de natuurherstelprojecten inregelen van het beheer en het opvolgen van projecten door middel van monitoring.
-
Blz. 25
Afronden overdracht eigendom en beheer gerealiseerde projecten
-
Blz. 26
Programma afronden met LVVN
-
Blz. 27
Deltaweg
-
Blz. 28
Omschrijving
-
Blz. 29
Voortgang algemeen
-
Blz. 30
Risico's
-
Blz. 31
Genomen besluiten
-
Blz. 32
Doelstelling
-
Blz. 33
Doelstelling Deltaweg
-
Blz. 34
Zanddijk
-
Blz. 35
Omschrijving
-
Blz. 36
Voortgang algemeen
-
Blz. 37
Risico's
-
Blz. 38
Genomen besluiten
-
Blz. 39
Doelstelling
-
Blz. 40
De verkeersveiligheid is verbeterd, de bereikbaarheid van Yerseke is vergroot en er is minder onderhoud nodig voor de N673.
-
Blz. 41
Samenwerkingsmogelijkheden zijn benut, de zogenaamde meekoppelkansen, ter verbetering van de spoorveiligheid en de behartiging van de belangen van de omgeving.
-
Blz. 42
Traverse Kapellebrug
-
Blz. 43
Omschrijving
-
Blz. 44
Voortgang algemeen
-
Blz. 45
Risico's
-
Blz. 46
Genomen besluiten
-
Blz. 47
Doelstelling
-
Blz. 48
Reconstructie Traverse Kapellebrug
-
Blz. 49
Aanbesteding en gunning van de reconstructie van de Gentsevaart en de werkzaamheden aan het riool
-
Blz. 50
Samen met aannemer de omgeving informeren over de start van de werkzaamheden
-
Blz. 51
Uitvoering van de reconstructie door de aannemer
-
Blz. 52
Voltooien van het vernieuwen en verleggen kabels en leidingen door DNWG
-
Blz. 53
2 Programma Woonplaats Zeeland
-
Blz. 54
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 55
Speerpunten
-
Blz. 56
Beleidskader
-
Blz. 57
Reguliere taken
-
Blz. 58
Toerisme en recreatie: bestemming in balans
-
Blz. 59
Omgevingswet en Ruimtelijke Ordening
-
Blz. 60
Wonen
-
Blz. 61
Beter benutten van regionale bedrijventerreinen
-
Blz. 62
Milieu
-
Blz. 63
Doelstelling
-
Blz. 64
Ruimtelijke kwaliteit: omgevingsvisie en verordening, advies
-
Blz. 65
Ruimtelijke Arrangement en NOVEX
-
Blz. 66
Regiodeal NSPD Aantrekkelijke Leefomgeving
-
Blz. 67
Omgevingsvisie en en Regionale Samenwerking
-
Blz. 68
WIZ Law Delta
-
Blz. 69
North Seaport District NOVEX
-
Blz. 70
Ruimtelijke kwaliteit: toekomstbestendige bedrijventerreinen
-
Blz. 71
Impuls Bedrijventerreinen
-
Blz. 72
Toekomstige bedrijventerreinen
-
Blz. 73
Ruimtelijke kwaliteit: werken met de Omgevingswet
-
Blz. 74
Doorontwikkeling Digitale Stelsel Omgevingswet
-
Blz. 75
Versterken Samenwerking
-
Blz. 76
Toerisme en recreatie: bestemming in balans
-
Blz. 77
Effecten op leefomgeving betrekken bij recreatieve ontwikkelingen
-
Blz. 78
Stimuleren spreiden toerisme in tijd en ruimte
-
Blz. 79
Zorgen voor een toekomstbestendige sector met vitale bedrijven en ontwikkeling met kwaliteit
-
Blz. 80
Zorgen voor divers aanbod
-
Blz. 81
Verbreden Zeeuwse identiteit en imago
-
Blz. 82
Zorgen dat de meerwaarde van de vrijetijdssector breed bekend is en wordt ervaren
-
Blz. 83
Ruimtelijke kwaliteit: toekomstbestendig wonen in Zeeland
-
Blz. 84
Leegstaande Pandenregeling Investeringsagenda
-
Blz. 85
Woonfonds Gebiedsgerichte Aanpak
-
Blz. 86
Advies, onderzoek en monitoring wonen
-
Blz. 87
Realisatie Woondeal/Woonagenda
-
Blz. 88
Versnelling Flexwoningen
-
Blz. 89
Cofinanciering Rijksregelingen wonen
-
Blz. 90
Milieu: Woon- en werkklimaat zijn versterkt
-
Blz. 91
Uitvoeren Milieuprogramma 2023-2027
-
Blz. 92
Trendindicatoren
-
Blz. 93
Doelindicatoren
-
Blz. 94
Wat mag het kosten?
-
Blz. 95
3 Programma Balans in landelijk gebied
-
Blz. 96
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 97
Speerpunten
-
Blz. 98
Beleidskader
-
Blz. 99
Reguliere taken
-
Blz. 100
Maatschappelijk effect
-
Blz. 101
Doelstelling
-
Blz. 102
Natuurontwikkeling
-
Blz. 103
Vrijwillige verwerving van (landbouw)gronden ten behoeve van het Natuurnetwerk Zeeland door onder andere inzet kavelruilbureau en grondbank
-
Blz. 104
Realisatie van resterende hectares ontwikkelingsopgave Natuurwerk Zeeland via onder andere de Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap (SKNL) en de Subsidieregeling Grondverwerving Natuurnetwerk Zeeland (SGNZ)
-
Blz. 105
Vervreemden door provincie verworven en ingerichte natuur
-
Blz. 106
Natuurbeheer
-
Blz. 107
Het Subsidiestelsel Natuur- en Landschapsbeheer (SNL) toepassen om natuurbeheer in natuurgebieden te vergoeden en aan te sturen volgens het vastgestelde beleidskader uit het Natuurbeheerplan
-
Blz. 108
Het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb) toepassen voor agrarisch natuurbeheer op landbouwgronden via het collectief Poldernatuur
-
Blz. 109
Bestrijding van schade veroorzaakt door beschermde soorten en zorgdragen voor de uitkering van schadevergoedingen voor fauna
-
Blz. 110
Monitoring van natuurgebieden volgens landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan ‘Monitoring natuur en biodiversiteit’
-
Blz. 111
Aanpak van invasieve exoten door middel van preventie, eliminatie en beheer
-
Blz. 112
Actueel houden van N2000 beheerplannen
-
Blz. 113
Uitwerken van bijzondere onderwerpen via onder andere beleidsregels activiteiten binnen N2000
-
Blz. 114
Voeren van actief soortenbeleid via onder andere realisatie van projecten
-
Blz. 115
Natuurherstel
-
Blz. 116
Uitvoeren van natuurherstelmaatregelen in of nabij Natura2000-gebieden zoals vastgelegd in de (ontwerp) Natura 2000-beheerplannen en Natuurdoelanalyses
-
Blz. 117
Uitvoeren van nazorgprojecten in of nabij Natura 2000-gebieden na de uitvoering van herstelmaatregelen
-
Blz. 118
Uitvoeren maatregelenpakketten uit het Zeeuwse gebiedsprogramma, startende met de koploperprojecten
-
Blz. 119
Opzetten en uitbouwen van gebiedenaanpak
-
Blz. 120
Opstellen en uitwerken van Natuurdoelanalyses
-
Blz. 121
Uitvoeren projecten en onderzoeken uit het Programma Natuur
-
Blz. 122
Natuurbeleving, -verbreding en -verbinding
-
Blz. 123
Realiseren 90% toegankelijkheid en/of beleefbaarheid van natuurgebieden
-
Blz. 124
In de praktijk brengen van de ontwikkelde brandingstrategie, samen met natuur- en toeristisch-recreatieve organisaties
-
Blz. 125
Vormgeven van UNEXCO Geopark status
-
Blz. 126
Via bestaande organisatievormen, zoals gebiedenbeleid of instellingen, betrekken van bewoners en vrijwilligers bij de natuur
-
Blz. 127
Ondersteunen van het Nationaal Park Oosterschelde, Stichting Landschapsbeheer Zeeland en de Zeeuwse Natuur bij hun taken
-
Blz. 128
Invulling geven aan de agenda Natuurinclusief
-
Blz. 129
Een volhoudbare landbouw
-
Blz. 130
Ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
-
Blz. 131
Ondersteunen van initiatieven die zich richten op eiwittransitie
-
Blz. 132
Ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen voor een betere bodemstructuur en bodemvruchtbaarheid
-
Blz. 133
Ondersteunen van initiatieven die zich richten op de doelstelling voor het versterken van de positie van de boer in de keten
-
Blz. 134
Ondersteunen van initiatieven die zich richten op de doelstellingen voor de biologische sector
-
Blz. 135
Ondersteunen van programma’s ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
-
Blz. 136
Natuurbescherming
-
Blz. 137
Jaarlijks samen met de RUD een handhavingsuitvoeringsprogramma (zowel n 2000 als soorten) opstellen met de speerpunten voor het komende jaar
-
Blz. 138
Trendindicatoren
-
Blz. 139
Doelindicatoren
-
Blz. 140
Wat mag het kosten?
-
Blz. 141
4 Programma Ondernemend Zeeland
-
Blz. 142
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 143
Speerpunten
-
Blz. 144
Reguliere taken
-
Blz. 145
Beleidskader
-
Blz. 146
Maatschappelijk effect
-
Blz. 147
Doelstelling
-
Blz. 148
Europa, Rijk en Regio
-
Blz. 149
De inzet van subsidies en financiering op Europees, nationaal en regionaal niveau
-
Blz. 150
Het aangaan van regionale en/of grens-overstijgende samenwerking die de aanpak van Zeeuwse transities helpen te versnellen
-
Blz. 151
Innovatie, valorisatie en ontwikkelkracht
-
Blz. 152
Versterken concurrentiepositie Zeeuwse logistiek & maintenance sector
-
Blz. 153
Innovatiefinanciering; Een financieringsketen met voldoende ondersteuning in alle financieringsfasen: van seed (het geld waarmee een startup de eerste bedrijfsactiviteiten financiert) tot venture capital (durfkapitaal in een latere fase)
-
Blz. 154
MKB Samenwerking; Versterken van de concurrentiepositie van het brede mkb (innovatieve, jonge en reguliere mkb)
-
Blz. 155
Digitale innovatie in het mkb, Toekomstbestendig mkb met behulp van digitalisering
-
Blz. 156
Versterken concurrentiepositie Zeeuwse visserij- en aquacultuursector
-
Blz. 157
Versterken concurrentiepositie Zeeuwse foodsector
-
Blz. 158
Transitie naar een duurzame en klimaatneutrale economie
-
Blz. 159
Stimuleren circulaire/biobased economie
-
Blz. 160
Het goed inpassen van kernenergie in de Zeeuwse economie, landschap en het energiesysteem
-
Blz. 161
Vestigingsklimaat, imago en talent
-
Blz. 162
Zeeland top of mind krijgen (zichtbaar en vindbaar) als aantrekkelijke regio om te leven, werken, studeren, ondernemen en recreëren.
-
Blz. 163
Het creëren van een hoogwaardig onderwijs, kennis en onderzoekaanbod en - infrastructuur in heel Zeeland
-
Blz. 164
Creëren van een arbeidsmarkt die conjunctuur bestendig is en kan voldoen aan de vraag naar voldoende gekwalificeerde arbeidskrachten voor de Zeeuws arbeidsmarkt.
-
Blz. 165
Trendindicatoren
-
Blz. 166
Doelindicatoren
-
Blz. 167
Wat mag het kosten?
-
Blz. 168
5 Programma Mobiliteit op maat
-
Blz. 169
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 170
Speerpunten
-
Blz. 171
Beleidskader
-
Blz. 172
Reguliere taken
-
Blz. 173
Maatschappelijk effect
-
Blz. 174
Doelstelling
-
Blz. 175
Investeren in bereikbaarheid voor personen en goederen
-
Blz. 176
Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement
-
Blz. 177
Verbeteren logistiek en goederenvervoer
-
Blz. 178
Versterken binnenvaart
-
Blz. 179
Investeren in bereikbaarheid en verkeersveiligheid provinciale infrastructuur
-
Blz. 180
Beleid en prioritering bereikbaarheid en verkeersveiligheid
-
Blz. 181
Uitvoering regionale mobiliteitsstrategie
-
Blz. 182
Uitvoering busconcessie
-
Blz. 183
Uitvoering Westerscheldeferry
-
Blz. 184
Aanbesteding busconcessie
-
Blz. 185
Invoering flex en startprojecten
-
Blz. 186
Verbetering hubs en haltes
-
Blz. 187
Totstandkoming mobiliteitscentrale
-
Blz. 188
Digitaal plannen, boeken en betalen
-
Blz. 189
Living Lab Smart Mobility
-
Blz. 190
Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
-
Blz. 191
Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
-
Blz. 192
De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders door periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
-
Blz. 193
Nadere uitwerking assetmanagement door actualisatie en implementatie uitvoeringsstrategieën
-
Blz. 194
Verbetering verkeersveiligheid
-
Blz. 195
We maken het verkeer veiliger voor kwetsbare en onervaren weggebruikers
-
Blz. 196
We verminderen de risico’s van afleiding in het verkeer
-
Blz. 197
We verminderen de risico’s van vermenging van landbouwverkeer met ander verkeer
-
Blz. 198
We verminderen het aantal verkeersovertredingen.
-
Blz. 199
Gecoördineerde uitvoering van de Zeeuwse uitvoering agenda SPV 2030.
-
Blz. 200
Trendindicatoren
-
Blz. 201
Doelindicatoren
-
Blz. 202
Wat mag het kosten?
-
Blz. 203
6 Programma Iedereen telt!
-
Blz. 204
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 205
Cultuur
-
Blz. 206
Erfgoed
-
Blz. 207
Leefbaarheid en gezond leven
-
Blz. 208
Sport
-
Blz. 209
Wettelijke taken
-
Blz. 210
Beleidskader
-
Blz. 211
Doelstelling
-
Blz. 212
Basis voor Cultuur en Erfgoed
-
Blz. 213
Er wordt een regeling restauratie Rijksmonumenten opengesteld
-
Blz. 214
We dragen zorg voor het archeologisch en gebouwd erfgoed door het toezicht op de gemeenten via IBT te intensiveren en kennisdeling
-
Blz. 215
We voldoen aan onze wettelijke taak ter ondersteuning van de openbare bibliotheekfunctie
-
Blz. 216
We subsidiëren één organisatie voor de ondersteuning van het cultuur- en erfgoedveld, daar waar het niet sector specifiek is
-
Blz. 217
Innovatie en Transitie
-
Blz. 218
We intensiveren de aandacht voor historische landschapselementen en – inrichting die bijdragen aan (landelijke) transities, zoals de klimaatopgave
-
Blz. 219
We intensiveren de aandacht voor de waarde van cultuur in innovatieve processen bij onder andere het bedrijfsleven
-
Blz. 220
Een Zeeuws Erfgoed Expertteam is ingesteld om de transitie van erfgoed te bevorderen
-
Blz. 221
Jeugd en Jongeren
-
Blz. 222
We faciliteren een doorgaande leerlijn cultuur- en erfgoededucatie
-
Blz. 223
We zetten in op talentontwikkeling en (bij)scholing van startende en midcareer professionals in de cultuur- en erfgoed sector
-
Blz. 224
Leefbaarheid: meedoen en gezond in Zeeland
-
Blz. 225
De beschikbaar van (zorg)voorzieningen en kansengelijkheid
-
Blz. 226
Sociale samenhang en participatie
-
Blz. 227
Veilige en vrije samenleving
-
Blz. 228
Gezond leven – sport verenigt Zeeland
-
Blz. 229
Versterken gezondheidszorg en infrastructuur
-
Blz. 230
Bevorderen positieve gezondheid
-
Blz. 231
Makersklimaat en kennisontwikkeling
-
Blz. 232
We faciliteren (wetenschappelijk) onderzoek naar Zeeuwse thema’s
-
Blz. 233
We ondersteunen producties in alle cultuur- en erfgoed disciplines.
-
Blz. 234
Participatie en Publieksverbreding
-
Blz. 235
We investeren in samenwerkingsverbanden binnen de cultuur- en erfgoedsector om daarmee de vrijwilligersparticipatie te vergroten
-
Blz. 236
We brengen de behoefte in kaart met betrekking tot erfgoed in relatie tot herdenken en vieren en agenderen deze
-
Blz. 237
Er wordt een regeling voor FARO-initiatieven opengesteld
-
Blz. 238
Trendindicatoren
-
Blz. 239
Doelindicatoren
-
Blz. 240
Wat mag het kosten?
-
Blz. 241
7 Programma Bestuur
-
Blz. 242
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 243
Speerpunten
-
Blz. 244
Beleidskader
-
Blz. 245
Reguliere taken
-
Blz. 246
Maatschappelijk effect
-
Blz. 247
Doelstelling
-
Blz. 248
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 249
Het publiceren van een totaaloverzicht per gemeente/waterschap
-
Blz. 250
De externe partij DocFactory voert een nulmeting uit op het gebied van Archief en Informatie
-
Blz. 251
De Provincie, gemeenten en waterschap gaan een gezamenlijke training volgen. Deze training richt zich op het verbeteren van onze vaardigheden in het voeren van toezichtsgesprekken en het opstellen van verbeterplannen
-
Blz. 252
Samenwerkend bestuur
-
Blz. 253
In 2025 blijven we investeren in de Interbestuurlijke samenwerking. Zo kan Zeeland samen met de andere Provincies en onze samenwerkingspartijen in en buiten Zeeland actuele maatschappelijke vraagstukken aanpakken
-
Blz. 254
We zijn actief betrokken bij de geplande evaluatie van het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO). We nemen de aanbevelingen die daaruit voortkomen serieus en volgen deze op waar mogelijk
-
Blz. 255
Signalerend bestuur
-
Blz. 256
Het versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel. Dit doen we door beleidsontwikkeling en besluitvorming te beïnvloeden met lobby in Brussel en Den Haag.
-
Blz. 257
Strategische evenementen van de Provincie Zeeland samen met externe partners uitvoeren. Denk aan de Haagse Dag, Oesterontmoeting en Nieuwjaarsbijeenkomst
-
Blz. 258
Het versterken van de samenwerking met Vlaanderen. Dit doen we onder andere door actief deel te nemen aan gremia als grensgovernance, het bestuurlijk overleg Vlaanderen Nederland, de Vlaams Nederlandse Delta, de Scheldemondraad en North Sea Port d
-
Blz. 259
Sterk provinciaal bestuur
-
Blz. 260
De volksvertegenwoordiging van Zeeland is zichtbaar en benaderbaar voor de Zeeuwse kiezer.
-
Blz. 261
Provinciale Staten vullen op een vernieuwende manier de rollen in als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur.
-
Blz. 262
Weerbaar bestuur
-
Blz. 263
In 2025 stellen wij agressie protocollen op voor politieke ambtsdragers en medewerkers
-
Blz. 264
In 2025 zijn de doelen uit de Zeeuwse norm weerbare overheid leidend om onze weerbaarheid te versterken
-
Blz. 265
De provincie is een integer handelende organisatie, die zich weerbaar opstelt tegen oneigenlijke invloeden en misbruik
-
Blz. 266
De aangescherpte Bibob-beleidsregel passen we toe
-
Blz. 267
Omgevingsdiensten RUD en DCMR voeren in opdracht van de Provincie het beleidsplan aanpak ondermijning en het Bibob beleid uit
-
Blz. 268
Trendindicatoren
-
Blz. 269
Doelindicatoren
-
Blz. 270
Wat mag het kosten?
-
Blz. 271
8 Programma Energie op klimaat!
-
Blz. 272
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 273
Speerpunten
-
Blz. 274
Beleidskader
-
Blz. 275
Maatschappelijk effect
-
Blz. 276
Energie, Klimaat en Water
-
Blz. 277
Doelstelling
-
Blz. 278
Klimaatadaptatie en voldoende zoet water
-
Blz. 279
Stimuleren medegebruik waterkeringen
-
Blz. 280
Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via subsidieregeling realisatie groene schoolpleinen
-
Blz. 281
Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
-
Blz. 282
Toepassen van meerlaagsveiligheid
-
Blz. 283
Uitvoering geven aan het Zeeuws Deltaplan Zoet Water
-
Blz. 284
Uitvoering geven aan de Klimaatadaptatiestrategie Zeeland (KasZ)
-
Blz. 285
Uitvoeren verkenning naar provincie rol in het kader van de stijgende zeespiegel
-
Blz. 286
Energietransitie
-
Blz. 287
We werken met het netwerk aan de uitvoering van de RES 1.0 en het opstellen van de RES 2.0
-
Blz. 288
Samen met gemeenten werken we aan de verduurzaming van de gebouwde omgeving waaronder het maatschappelijk vastgoed en particuliere woningen
-
Blz. 289
We werken aan de uitvoering van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW)
-
Blz. 290
We realiseren wind- en zonprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5/11 PJ duurzaam op te wekken
-
Blz. 291
We ondersteunen de verduurzaming van het Zeeuwse industriecluster
-
Blz. 292
We faciliteren het MKB bij het verduurzamen van hun processen, bedrijfsvoering en gebouwen
-
Blz. 293
Aanpak energie-infrastructuur
-
Blz. 294
We initiëren het gebruik van restwarmte en andere mogelijkheden voor kleinschalige duurzame warmte
-
Blz. 295
In het waterstofdossier geven we prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse)
-
Blz. 296
Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen voor de Energietransitie
-
Blz. 297
We geven zelf het goede voorbeeld door maatregelen te treffen om CO2 uitstoot te verminderen en maatschappelijk verantwoord in te kopen
-
Blz. 298
Kernenergie
-
Blz. 299
Water en Bodem met kwaliteit
-
Blz. 300
Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
-
Blz. 301
Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
-
Blz. 302
Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
-
Blz. 303
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in het provinciaal waterprogramma.
-
Blz. 304
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwantiteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
-
Blz. 305
Zoeken naar synergie mogelijkheden voor realisatie waterdoelen met provinciale opgaven.
-
Blz. 306
Deltawateren
-
Blz. 307
Bijdrage leveren aan uitvoeren voorkeursstrategie Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 308
Vervolg Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde (LTP-N)
-
Blz. 309
Uitvoeren suppletie Roggenplaat.
-
Blz. 310
Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
-
Blz. 311
Vaststellen bestuursovereenkomst Grevelingen II (planuitwerking) en starten bestuursovereenkomst Grevelingen III (realisatiefase); actieve bijdrage aan de planvorming/planuitwerking en de daar lopende discussies rond natura 2000 & klimaat robuustheid
-
Blz. 312
Trendindicatoren
-
Blz. 313
Doelindicatoren
-
Blz. 314
Wat mag het kosten?
-
Blz. 315
9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 316
Inleiding
-
Blz. 317
Speerpunten
-
Blz. 318
Kengetallen
-
Blz. 319
Beleidskader
-
Blz. 320
Doelstelling
-
Blz. 321
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 322
Provinciefonds
-
Blz. 323
Dividend
-
Blz. 324
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 325
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 326
Wat mag het kosten?
-
Blz. 327
9-2 Kosten van overhead
-
Blz. 328
Inleiding
-
Blz. 329
Beleidskader
-
Blz. 330
Uitgangspunten
-
Blz. 331
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 332
Invulling overhead begroting
-
Blz. 333
Wat mag het kosten?
-
Blz. 334
Paragrafen
-
Blz. 335
Paragraaf Provinciale heffingen
-
Blz. 336
Inleiding
-
Blz. 337
Beleid
-
Blz. 338
Wijzigingen vergeleken met het beleid van vorig jaar
-
Blz. 339
Lokale lastendruk
-
Blz. 340
Geraamde opbrengsten
-
Blz. 341
Beleidskader
-
Blz. 342
Heffingen provincie
-
Blz. 343
Belastingen
-
Blz. 344
Heffingen
-
Blz. 345
Leges
-
Blz. 346
Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
-
Blz. 347
Paragraaf Duurzaamheid
-
Blz. 348
Inleiding
-
Blz. 349
Kaders
-
Blz. 350
Processen
-
Blz. 351
Inkoop
-
Blz. 352
ICT
-
Blz. 353
Personeel en Organisatie
-
Blz. 354
Facilitair
-
Blz. 355
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 356
Inleiding en uitgangspunten
-
Blz. 357
Kernpunten
-
Blz. 358
Beleidskader
-
Blz. 359
Beleid
-
Blz. 360
Risico's
-
Blz. 361
Benodigde risicobuffer
-
Blz. 362
Beschikbare risicobuffer
-
Blz. 363
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 364
Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
-
Blz. 365
Ontwikkeling risicobuffer en risicoprofiel
-
Blz. 366
Kengetallen
-
Blz. 367
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 368
Inleiding
-
Blz. 369
Speerpunten
-
Blz. 370
Acties
-
Blz. 371
Beleidskader
-
Blz. 372
Infrastructuur
-
Blz. 373
Provinciale gebouwen
-
Blz. 374
Paragraaf Financiering
-
Blz. 375
Inleiding
-
Blz. 376
Beleid
-
Blz. 377
Speerpunten
-
Blz. 378
Kengetallen
-
Blz. 379
Beleidskader
-
Blz. 380
Schatkistbankieren
-
Blz. 381
Risicobeheer vlottende schuld
-
Blz. 382
Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
-
Blz. 383
Verwacht rendement op uitzettingen
-
Blz. 384
Rentetoerekening
-
Blz. 385
Overzicht verstrekte geldleningen
-
Blz. 386
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 387
Vooruitgang door samenwerking
-
Blz. 388
Kengetallen
-
Blz. 389
Beleidskader
-
Blz. 390
Goed werkgeverschap: blijvende aandacht voor strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
-
Blz. 391
Communicatie
-
Blz. 392
Subsidies
-
Blz. 393
Financieel meerjarig perspectief
-
Blz. 394
Financiële informatievoorziening
-
Blz. 395
Het verder ontwikkelen van Horizontaal Toezicht
-
Blz. 396
Betalen en invorderen
-
Blz. 397
Controlfunctie
-
Blz. 398
Verbeteren kwaliteit infomatiehuishouding
-
Blz. 399
Informatieveiligheid
-
Blz. 400
Gedreven werken en AI
-
Blz. 401
Uitvoeringsprogramma Zeeuwse Digitale Agenda
-
Blz. 402
Structurele doelen
-
Blz. 403
ICT-ondersteuning buiten reguliere kantoortijden
-
Blz. 404
Aansluiten op een Zeeuws e-depot
-
Blz. 405
Deelname aan de gemeenschappelijke regeling (GR) Zeeuws Archief
-
Blz. 406
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 407
Verbonden partijen
-
Blz. 408
Inleiding
-
Blz. 409
Visie en beleid
-
Blz. 410
Speerpunten
-
Blz. 411
Kengetallen
-
Blz. 412
Beleidskader
-
Blz. 413
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 414
Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
-
Blz. 415
Vestigingsplaats
-
Blz. 416
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 417
Publiek belang
-
Blz. 418
Programma begroting
-
Blz. 419
Bestuurlijk belang
-
Blz. 420
Doelstelling
-
Blz. 421
Bezoldiging
-
Blz. 422
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 423
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 424
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 425
Verwacht financieel belang
-
Blz. 426
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 427
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 428
Risico’s
-
Blz. 429
Zanddijk B.V.
-
Blz. 430
Vestigingsplaats
-
Blz. 431
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 432
Publiek belang
-
Blz. 433
Programma begroting
-
Blz. 434
Bestuurlijk belang
-
Blz. 435
Doelstelling
-
Blz. 436
Bezoldiging
-
Blz. 437
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 438
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 439
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 440
Verwacht financieel belang
-
Blz. 441
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 442
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 443
Risico’s
-
Blz. 444
Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij N.V. (ZEH)
-
Blz. 445
Vestigingsplaats
-
Blz. 446
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 447
Publiek belang
-
Blz. 448
Programma begroting
-
Blz. 449
Bestuurlijk belang
-
Blz. 450
Doelstelling
-
Blz. 451
Bezoldiging
-
Blz. 452
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 453
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 454
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 455
Verwacht financieel belang
-
Blz. 456
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 457
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 458
Risico’s
-
Blz. 459
Stedin Netwerkbeheer B.V.
-
Blz. 460
Vestigingsplaats
-
Blz. 461
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 462
Publiek belang
-
Blz. 463
Programma begroting
-
Blz. 464
Bestuurlijk belang
-
Blz. 465
Doelstelling
-
Blz. 466
Bezoldiging
-
Blz. 467
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 468
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 469
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 470
Verwacht financieel belang
-
Blz. 471
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 472
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 473
Risico’s
-
Blz. 474
North Sea Port SE
-
Blz. 475
Vestigingsplaats
-
Blz. 476
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 477
Publiek belang
-
Blz. 478
Programma begroting
-
Blz. 479
Bestuurlijk belang
-
Blz. 480
Doelstelling
-
Blz. 481
Bezoldiging
-
Blz. 482
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 483
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 484
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 485
Verwacht financieel belang
-
Blz. 486
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 487
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 488
Risico’s
-
Blz. 489
N.V. Westerscheldetunnel (WST)
-
Blz. 490
Vestigingsplaats
-
Blz. 491
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 492
Publiek belang
-
Blz. 493
Programma begroting
-
Blz. 494
Bestuurlijk belang
-
Blz. 495
Doelstelling
-
Blz. 496
Bezoldiging
-
Blz. 497
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 498
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 499
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 500
Verwacht financieel belang
-
Blz. 501
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 502
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 503
Risico’s
-
Blz. 504
N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)
-
Blz. 505
Vestigingsplaats
-
Blz. 506
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 507
Publiek belang
-
Blz. 508
Programma begroting
-
Blz. 509
Bestuurlijk belang
-
Blz. 510
Doelstelling
-
Blz. 511
Bezoldiging
-
Blz. 512
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 513
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 514
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 515
Verwacht financieel belang
-
Blz. 516
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 517
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 518
Risico’s
-
Blz. 519
Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)
-
Blz. 520
Vestigingsplaats
-
Blz. 521
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 522
Publiek belang
-
Blz. 523
Programma begroting
-
Blz. 524
Bestuurlijk belang
-
Blz. 525
Doelstelling
-
Blz. 526
Bezoldiging
-
Blz. 527
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 528
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 529
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 530
Verwacht financieel belang
-
Blz. 531
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 532
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 533
Risico’s
-
Blz. 534
GBE Aqua B.V.
-
Blz. 535
Vestigingsplaats
-
Blz. 536
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 537
Publiek belang
-
Blz. 538
Programma begroting
-
Blz. 539
Bestuurlijk belang
-
Blz. 540
Doelstelling
-
Blz. 541
Bezoldiging
-
Blz. 542
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 543
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 544
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 545
Verwacht financieel belang
-
Blz. 546
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 547
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 548
Risico’s
-
Blz. 549
Westerschelde Ferry B.V. (WSF)
-
Blz. 550
Vestigingsplaats
-
Blz. 551
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 552
Publiek belang
-
Blz. 553
Programma begroting
-
Blz. 554
Bestuurlijk belang
-
Blz. 555
Doelstelling
-
Blz. 556
Bezoldiging
-
Blz. 557
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 558
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 559
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 560
Verwacht financieel belang
-
Blz. 561
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 562
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 563
Risico’s
-
Blz. 564
Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)
-
Blz. 565
Vestigingsplaats
-
Blz. 566
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 567
Publiek belang
-
Blz. 568
Programma begroting
-
Blz. 569
Bestuurlijk belang
-
Blz. 570
Doelstelling
-
Blz. 571
Bezoldiging
-
Blz. 572
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 573
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 574
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 575
Verwacht financieel belang
-
Blz. 576
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 577
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 578
Risico’s
-
Blz. 579
Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland B.V.
-
Blz. 580
Vestigingsplaats
-
Blz. 581
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 582
Publiek belang
-
Blz. 583
Programma begroting
-
Blz. 584
Bestuurlijk belang
-
Blz. 585
Doelstelling
-
Blz. 586
Bezoldiging
-
Blz. 587
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 588
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 589
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 590
Verwacht financieel belang
-
Blz. 591
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 592
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 593
Risico’s
-
Blz. 594
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
-
Blz. 595
Vestigingsplaats
-
Blz. 596
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 597
Publiek belang
-
Blz. 598
Programma begroting
-
Blz. 599
Bestuurlijk belang
-
Blz. 600
Doelstelling
-
Blz. 601
Bezoldiging
-
Blz. 602
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 603
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 604
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 605
Verwacht financieel belang
-
Blz. 606
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 607
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 608
Risico’s
-
Blz. 609
Huis van de Nederlandse Provincies
-
Blz. 610
Vestigingsplaats
-
Blz. 611
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 612
Publiek belang
-
Blz. 613
Programma begroting
-
Blz. 614
Bestuurlijk belang
-
Blz. 615
Doelstelling
-
Blz. 616
Bezoldiging
-
Blz. 617
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 618
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 619
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 620
Verwacht financieel belang
-
Blz. 621
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 622
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 623
Risico’s
-
Blz. 624
Provinciaal fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Zeeland
-
Blz. 625
Vestigingsplaats
-
Blz. 626
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 627
Publiek belang
-
Blz. 628
Programma begroting
-
Blz. 629
Bestuurlijk belang
-
Blz. 630
Doelstelling
-
Blz. 631
Bezoldiging
-
Blz. 632
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 633
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 634
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 635
Verwacht financieel belang
-
Blz. 636
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 637
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 638
Risico’s
-
Blz. 639
Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) North Sea Port District
-
Blz. 640
Vestigingsplaats
-
Blz. 641
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 642
Publiek belang
-
Blz. 643
Programma begroting
-
Blz. 644
Bestuurlijk belang
-
Blz. 645
Doelstelling
-
Blz. 646
Bezoldiging
-
Blz. 647
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 648
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 649
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 650
Verwacht financieel belang
-
Blz. 651
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 652
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 653
Risico’s
-
Blz. 654
Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Geopark Schelde Delta
-
Blz. 655
Vestigingsplaats
-
Blz. 656
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 657
Publiek belang
-
Blz. 658
Programma begroting
-
Blz. 659
Bestuurlijk belang
-
Blz. 660
Doelstelling
-
Blz. 661
Bezoldiging
-
Blz. 662
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 663
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 664
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 665
Verwacht financieel belang
-
Blz. 666
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 667
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 668
Risico’s
-
Blz. 669
Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Landschapspark Zwinstreek
-
Blz. 670
Vestigingsplaats
-
Blz. 671
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 672
Publiek belang
-
Blz. 673
Programma begroting
-
Blz. 674
Bestuurlijk belang
-
Blz. 675
Doelstelling
-
Blz. 676
Bezoldiging
-
Blz. 677
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 678
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 679
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 680
Verwacht financieel belang
-
Blz. 681
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 682
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 683
Risico’s
-
Blz. 684
Europese Groepering voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
-
Blz. 685
Vestigingsplaats
-
Blz. 686
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 687
Publiek belang
-
Blz. 688
Programma begroting
-
Blz. 689
Bestuurlijk belang
-
Blz. 690
Doelstelling
-
Blz. 691
Bezoldiging
-
Blz. 692
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 693
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 694
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 695
Verwacht financieel belang
-
Blz. 696
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 697
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 698
Risico’s
-
Blz. 699
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 700
Inleiding
-
Blz. 701
Beleid
-
Blz. 702
Speerpunten
-
Blz. 703
Opgaven
-
Blz. 704
Beleidskader
-
Blz. 705
Resultaten, winst en risico's
-
Blz. 706
Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)
-
Blz. 707
Inleiding
-
Blz. 708
Woo-verzoeken
-
Blz. 709
Beleid
-
Blz. 710
Uitgangspunten
-
Blz. 711
Toekomstbeeld Open Zeeland
-
Blz. 712
Speerpunten
-
Blz. 713
Paragraaf Wind in de Zeilen
-
Blz. 714
Inleiding
-
Blz. 715
Compensatiepakket
-
Blz. 716
Financiële begroting 2025
-
Blz. 717
Lasten en baten en toelichting per programma
-
Blz. 718
Inleiding
-
Blz. 719
Tabel lasten en baten per programma
-
Blz. 720
Toelichting lasten en baten per programma
-
Blz. 721
Meerjarenperspectief en toelichting
-
Blz. 722
Inleiding
-
Blz. 723
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 724
Toelichting op de ramingen uit de begroting en de meerjarenraming
-
Blz. 725
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 726
Investeringen
-
Blz. 727
Financiering
-
Blz. 728
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 729
Inleiding
-
Blz. 730
Tabel geprognosticeerde balans
-
Blz. 731
Investeringen
-
Blz. 732
Tabel investeringen
-
Blz. 733
Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva
-
Blz. 734
Inleiding
-
Blz. 735
Reserves
-
Blz. 736
Tabel mutaties reserves
-
Blz. 737
Algemene reserve
-
Blz. 738
Bestemmingsreserves
-
Blz. 739
Bestemmingsreserves dekking kapitaallasten
-
Blz. 740
Voorzieningen
-
Blz. 741
Specificatie voorzieningen
-
Blz. 742
Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBV
-
Blz. 743
Voorzieningen conform artikel 44.1 A BBV
-
Blz. 744
Overlopende passiva
-
Blz. 745
Specificatie overlopende passiva
-
Blz. 746
Incidentele en structurele lasten en baten per programma
-
Blz. 747
Inleiding
-
Blz. 748
Uitgangspunten
-
Blz. 749
Tabel incidentele lasten en baten per programma
-
Blz. 750
Toelichting staat van incidentele baten en lasten
-
Blz. 751
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 752
Tabel structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 753
Lasten en baten per taakveld
-
Blz. 754
Lasten en baten per taakveld
-
Blz. 755
EMU saldo
-
Blz. 756
Inleiding
-
Blz. 757
Tabel EMU saldo
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap