Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Volgens het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dienen op de balans de reserves, voorzieningen en overlopende passiva toegelicht te worden, naar de aard en reden enerzijds en de wijzigingen in de stand anderzijds. De toelichting wordt per balanspost gegeven. Het meerjarig verloop van de stand van de reserves, voorzieningen en overlopende passiva worden in de financiële tabellen aangegeven. In de regels af (onttrekking) en bij (toevoeging) is een opsomming gegeven van verplichtingen ten laste van de balansposten, waartoe Provinciale Staten (PS) reeds besloten hebben of welke in deze begroting vastgesteld worden.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves

Een reserve is een vermogensbestanddeel dat als eigen vermogen wordt aangemerkt. Reserves zijn vrij te besteden, tenzij de politiek aan een reserve een bestemming heeft gegeven. De bevoegdheid om te beschikken over de reserves ligt bij PS. Voorts mag aan een reserve rente worden toe­gerekend, maar de Provincie Zeeland heeft in de financiële verordening vastgelegd dit niet te doen.

Met ingang van 2004 is het BBV van toepassing. Dit besluit schrijft voor dat mutaties in reserves uitsluitend via resultaatbestemming mogen plaatsvinden. Dit betekent dat elk voor­stel tot wijziging van de lasten van een programma, dat gedekt wordt middels een beschikking over een (bestemmings)reserve ter goedkeuring wordt voorgelegd aan PS. Op deze manier is de bevoegdheid over de bestemming van de reserves door PS geborgd.

Onder het eigen vermogen zijn de algemene reserve en de bestemmingsreserves opgenomen. Voor de algemene reserve kan het provinciaal bestuur nog een nadere bestemming bepalen. Bestemmingsreserves zijn reserves waaraan Provinciale Staten al een bestemming hebben gegeven.

Als besloten wordt dat projecten later in de tijd uitgevoerd worden of eerder in uitvoering komen dan oorspronkelijk begroot en daarbij verschuiven over de jaargrens, dan worden deze budgetten met instem­ming van Provinciale Staten van het ene naar het andere jaar budgetneutraal overgeheveld via de bestemmingsreserve meerjarige projecten (de toevoeging en onttrekking zijn per saldo over de boekjaren van gelijke omvang).

De onderstaande tabel geeft de mutaties weer op de reserves voor de periode 2025-2029.

Tabel mutaties reserves

Terug naar navigatie - Tabel mutaties reserves

 

 

(bedragen x € 1.000)
Omschrijving reserve 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Algemene reserve 49.228 39.007 31.070 21.437 20.437 20.437
Toevoegingen 4.350 2.757 - - - -
Onttrekkingen 14.571 10.694 9.633 1.000 - -
Eind 39.007 31.070 21.437 20.437 20.437 20.437
Resultaat 2023 - - - - - -
Toevoegingen 13.559 - - - - -
Onttrekkingen - - - - - -
Eind 13.559 - - - - -
Bestemmingsreserve WST en Sluikiltunnel 7.052 1.289 5.087 12.156 19.514 26.763
Toevoegingen 13.139 10.337 10.977 11.267 11.157 9.208
Onttrekkingen 18.902 6.539 3.908 3.908 3.908 3.908
Eind 1.289 5.087 12.156 19.514 26.763 32.063
Dekkingsreserve verbouwing Zws museum 2.600 2.400 2.200 2.000 1.800 1.600
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen 200 200 200 200 200 200
Eind 2.400 2.200 2.000 1.800 1.600 1.400
Dekkingsreserve Gistpoortgebouw 1.425 1.323 1.222 1.120 1.018 916
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen 102 102 102 102 102 102
Eind 1.323 1.222 1.120 1.018 916 814
Dekkingsreserve Schuytvlot 2.485 2.330 2.174 2.019 1.864 1.708
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen 155 155 155 155 155 155
Eind 2.330 2.174 2.019 1.864 1.708 1.553
Dekkingsreserve FF aanlandingsvoorzieningen 1.522 1.370 1.218 1.065 913 761
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen 152 152 152 152 152 152
Eind 1.370 1.218 1.065 913 761 609
Dekkingsreserve FF gebouwen en terreinen 1.015 923 831 738 646 554
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen 92 92 92 92 92 92
Eind 923 831 738 646 554 462
Dekkingsreserve wegsteunp 's Heerarendskerke 1.999 1.999 1.933 1.866 1.800 1.733
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen - 67 67 67 67 67
Eind 1.999 1.933 1.866 1.800 1.733 1.666
Reserve meerjarige projecten 34.887 16.405 7.357 3.523 1.774 987
Toevoegingen 8.146 591 174 74 28 -
Onttrekkingen 26.628 9.639 4.009 1.823 815 38
Eind 16.405 7.357 3.523 1.774 987 948
Reserve natuur 6.967 3.367 3.367 3.367 3.367 3.367
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen 3.600 - - - - -
Eind 3.367 3.367 3.367 3.367 3.367 3.367
Reserve investeringsagenda 8.300 8.300 18.622 23.427 31.235 49.007
Toevoegingen - 30.400 20.350 21.700 18.000 -
Onttrekkingen - 20.078 15.545 13.892 229 229
Eind 8.300 18.622 23.427 31.235 49.007 48.778
Dekkingsreserve wegeninvesteringen 24.935 26.682 26.790 26.949 26.983 26.160
Toevoegingen 25.300 637 687 815 15 15
Onttrekkingen 23.553 528 528 781 838 838
Eind 26.682 26.790 26.949 26.983 26.160 25.337
Dekkingsreserve gebouw G 2.041 2.004 1.922 1.840 1.758 1.676
Toevoegingen 31 - - - - -
Onttrekkingen 68 82 82 82 82 82
Eind 2.004 1.922 1.840 1.758 1.676 1.593
Dekkingsreserve N286 876 889 862 835 808 781
Toevoegingen 41 - - - - -
Onttrekkingen 27 27 27 27 27 27
Eind 889 862 835 808 781 754
Bestemmingsreserve ZIS 4.002 2 2 2 2 2
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen 4.000 - - - - -
Eind 2 2 2 2 2 2
Dekkingsreserve NCV 160 133 106 79 53 26
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen 27 27 27 27 27 27
Eind 133 106 79 53 26 -
Bestemmingsreserve investeringsfonds 11.975 12.975 13.475 13.975 14.475 14.475
Toevoegingen 1.000 500 500 500 - -
Onttrekkingen - - - - - -
Eind 12.975 13.475 13.975 14.475 14.475 14.475
Onderhoudsreserve infrastructuur 5.706 1.956 2.105 373 -62 314
Toevoegingen 9.154 9.840 15.329 8.011 7.802 6.790
Onttrekkingen 12.905 9.691 17.061 8.446 7.426 7.542
Eind 1.956 2.105 373 -62 314 -437
Dekkingsreserve IT-infrastructuur 100 - - - - -
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen 100 - - - - -
Eind - - - - - -
bestemmingsres WSF - 500 500 500 500 500
Toevoegingen 500 - - - - -
Onttrekkingen - - - - - -
Eind 500 500 500 500 500 500
Dekkingsreserve investering apparaatskosten 1.760 1.750 1.750 1.750 1.750 1.750
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen 10 - - - - -
Eind 1.750 1.750 1.750 1.750 1.750 1.750
Bestemmingsreserve onderhoud Bedrijfspanden 526 597 399 347 263 300
Toevoegingen 511 375 388 360 482 703
Onttrekkingen 439 574 439 444 444 444
Eind 597 399 347 263 300 559
Bestemmingsreserve Wind in de Zeilen 1.667 1.667 - - - -
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen - 1.667 - - - -
Eind 1.667 - - - - -
Bestemmingsreserve Delta Kenniscentrum 11.494 15.856 15.200 12.900 10.800 8.700
Toevoegingen 6.584 1.644 - - - -
Onttrekkingen 2.223 2.300 2.300 2.100 2.100 2.100
Eind 15.856 15.200 12.900 10.800 8.700 6.600
Bestemmingsreserve GBE Aqua 85.158 163.758 163.758 163.758 163.758 163.758
Toevoegingen 78.600 - - - - -
Onttrekkingen - - - - - -
Eind 163.758 163.758 163.758 163.758 163.758 163.758
Bestemmingsreserve meerjarige subsidies 1.467 1.670 842 357 357 357
Toevoegingen 878 - - - - -
Onttrekkingen 675 828 485 - - -
Eind 1.670 842 357 357 357 357
Dekkingsreserve verduurzaming bedrijfspanden 1.100 1.100 990 880 770 660
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen - 110 110 110 110 110
Eind 1.100 990 880 770 660 550
Bestemmingsreserve cofinanciering EU-projecten 2.148 50 50 50 50 50
Toevoegingen - - - - - -
Onttrekkingen 2.098 - - - - -
Eind 50 50 50 50 50 50
Totaal reserves 323.860 303.831 297.313 306.631 327.340 327.944

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Algemene reserve

Op de algemene reserve wordt het vrij beschikbare eigen vermogen verantwoord. PS kunnen een deel ervan oormerken, via de vorming van een bestemmingsreserve. De algemene reserve maakt deel uit van de beschikbare weerstandscapaciteit (zie paragraaf  Weerstandsvermogen en risicobeheersing).

De algemene reserve bedraagt per 1 januari 2024 € 49,2 miljoen, deze daalt naar € 20,4 miljoen in 2028.

Algemene Reserve rekeningresultaat na bestemming
Het rekeningresultaat van het vorig rekeningjaar is het beginsaldo. Bij het vaststellen door Provinciale Staten van de bestemming van het rekeningresultaat in mei van het daaropvolgende jaar wordt het afgeboekt en aan de bestemming toegevoegd.

Bestemmingsreserves

Terug naar navigatie - Bestemmingsreserves

Bestemmingsreserve Westerschelde- en Sluiskiltunnel
In het kader van de investeringen in de Sluiskiltunnel is, uit de voor de aanleg van de tunnel beschikbaar gestelde middelen, een bestemmingsreserve gevormd. In eerste instantie werden de investeringen in de Sluiskiltunnel rechtstreeks onttrokken aan deze reserve. Per 1 januari 2014 is besloten de investeringen in de tunnel niet langer rechtstreeks te onttrekken aan deze reserve, maar deze te activeren op de balans en in 10 jaar (bij gereedkomen van de tunnel) af te schrijven. Uit de dividenden van de NV Westerscheldetunnel wordt de bestemmingsreserve gevoed. De bestemmingsreserve heeft als doel om de kosten voor afschrijving, onderhoud en rentelasten van de Sluiskiltunnel, de bijdrage aan de Sloeweg, als wel de rentelasten voor de investering aan de WST te dekken. De reserve dient tevens om afwaardering van de marktwaarde in aanloop naar de overdracht van de tunnel in 2033 op te vangen.

Bestemmingsreserve meerjarige projecten
Op basis van besluitvorming in het kader van overhevelen budgetten waren tot 2015 toevoegingen en onttrekkingen opgenomen in het saldo van de algemene reserve. Om de presentatie en rubricering van deze toevoegingen en onttrekkingen te verbeteren, is met de zomernota 2015 de bestemmingsreserve meerjarige projecten gevormd. Het overhevelen van budgetten geschiedt nu door het onttrekken en toevoegen aan de bestemmingsreserve meerjarige projecten, zodat een juist beeld blijft bestaan over het verloop van de algemene reserve.

Bestemmingsreserve natuur
Bij het behandelen van de bestemming van het rekeningsaldo 2015 is besloten om van de incidentele boekwinst op de grondtransacties een bestemmingsreserve natuur te vormen omdat dit transacties betroffen waarop afspraken uit het Natuurakkoord en de Bestuursovereenkomst Grond (december 2013) van toepassing zijn. Om invulling te kunnen geven aan deze afspraken is het nodig om het saldo van deze transacties te muteren en deze verwerkingswijze te blijven hanteren tot alle hectares volledig zin verkocht/geruild tot uiterlijk 2027.

Bestemmingsreserve investeringsagenda
In de voorjaarsnota 2016 is besloten om een bestemmingsreserve te vormen die ruimte biedt voor duurzame investeringen in Zeeland. De inzet vanuit de investeringsagenda geldt primair voor investeringen die gerelateerd zijn aan de strategische opgaven en daarnaast voor wegeninvesteringen, natuurontwikkeling en economische innovatie. Twee keer per jaar worden voorstellen aan PS gedaan voor bestedingen ten laste van de investeringsagenda.

Bestemmingsreserve Zeeland in stroomversnelling (ZIS)
In december 2017 is de bestemmingsreserve Zeeland in stroomversnelling gevormd om het investeringsprogramma “Zeeland in stroomversnelling” uit te voeren.

Bestemmingsreserve investeringsfonds Zeeland BV
Bij de voorjaarsnota 2018 is besloten de bestemmingsreserve investeringsfonds Zeeland BV te vormen. De bestemmingsreserve is gevormd om eventuele afwaarderingen van het investeringsfonds Zeeland BV af te dekken.

Bestemmingsreserve onderhoudsreserve infrastructuur
Bij de behandeling van de Zomernota 2017 is besloten om voor het groot onderhoud aan natte kunstwerken een bestemmingsreserve te vormen zodat de onderhoudslasten gelijkmatig over de jaren verdeeld worden. Jaarlijks wordt aan deze reserve gedoteerd en de lasten van het groot onderhoud worden onttrokken aan deze reserve.

Bestemmingsreserve onderhoud bedrijfspanden
In de Voorjaarsnota 2018 is het voorstel gedaan om een bestemmingsreserve groot onderhoud gebouwen in te stellen. Jaarlijks wordt aan deze reserve gedoteerd en de lasten van het groot onderhoud worden onttrokken aan deze reserve.

Bestemmingsreserve Wind in de Zeilen
In het Statenvoorstel ‘Compensatie marinierskazerne’ van 9 juli 2020 is besloten om de bestemmingsreserve marinierskazerne te hernoemen naar Bestemmingsreserve ‘Wind in de Zeilen’ en een nieuwe bestemming te geven in het kader van activiteiten volgend uit het compensatiepakket ‘Wind in de Zeilen’. Deze bestemmingsreserve wordt afgewikkeld in 2025.  

Bestemmingsreserve Delta Kenniscentrum
In de Statenvergadering van 23 juli 2021 is besloten tot het instellen van de bestemmingsreserve ‘Delta kenniscentrum’, die in de periode tot en met 2030 een maximale omvang van € 20 miljoen kent, waarbij de provinciale inkomsten uit de garantiepremie en vrijval van de bestemmingsreserve ‘GBE Aqua’ als primaire voeding voor deze bestemmingsreserve dienen.

Bestemmingsreserve GBE Aqua
In de Statenvergadering van 23 juli 2021 is besloten tot het instellen van de bestemmingsreserve ‘GBE Aqua’, waarin enerzijds de rijksbijdrage van € 10 miljoen in de aanvulling van het weerstandsvermogen wordt opgenomen en anderzijds de dividendinkomsten vanuit ZEH, die worden ingezet om  - via een kapitaalstorting in GBE Aqua - de lening af te lossen die eerder is aangegaan om de ontvlechting Evides mogelijk te maken.

Bestemmingsreserve meerjarige subsidies
Dit is een nieuwe bestemmingsreserve met ingang van het boekjaar 2021. Bij afgifte van een subsidiebeschikking wordt, voor zover de verstrekte subsidie nog niet als last in het boekjaar is verantwoord, het resterende bedrag aan de bestemmingsreserve "meerjarige subsidies" toegevoegd en in latere jaren aan deze reserve onttrokken.

Bestemmingsreserve cofinanciering EU-projecten
Ter ondersteuning van de Europese programma's is in de Najaarsnota 2020 structureel (2021-2027) €1,1 miljoen gereserveerd binnen de bestaande uitvoeringsprogramma's om vanuit Zeeland (deels) te kunnen voldoen aan de benodigde cofinanciering in het operationele programma Zuid (OP-Zuid).

Bestemmingsreserves dekking kapitaallasten

Terug naar navigatie - Bestemmingsreserves dekking kapitaallasten

Volgens het BBV dienen investeringen in economische activa geactiveerd te worden en dient de afschrijvingslast jaarlijks in de exploitatierekening geboekt te worden. Het provinciaal beleid is erop gericht zo weinig mogelijk structureel beslag op middelen te leggen. Om deze afschrijvingslasten direct te dekken op het moment van besluit tot investering, is in het jaar van besluit een dekkingsreserve gevormd van gelijke omvang als het investeringskrediet. Op deze manier wordt de budgettaire ruimte in de toekomst niet belast. Er zijn dekkingsreserves gevormd voor onderstaande investeringen en jaarlijks worden de afschrijvingslasten ten laste gebracht van deze reserves.

Dekkingsreserve verbouwing Zeeuws Museum
In verband met investeringen in de verbouwing van het Zeeuws Museum is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. De verbouwing van het Zeeuws Museum is in 2007 afgerond. 

Dekkingsreserve Gistpoortgebouw
In verband met investeringen in de verbouwing van het Gistpoortgebouw is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. De verbouwing van het Gistpoortgebouw is in 2009 afgerond. 

Bestemmingsreserve verbouwing pand Schuytvlot
In verband met investeringen in de verbouwing van het pand Schuytvlot is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. De verbouwing van het pand Schuytvlot is in 2010 afgerond. 

Bestemmingsreserve Fast Ferry aanlandingsvoorzieningen
In verband met de opheffing van de reserve Westerschelde Oeververbinding (WOV) is voor de investering van de Fast Ferry aanlandingsvoorziening een Bestemmingsreserve gevormd uit de WOV-reserve (4e begrotingswijziging 2009).

Bestemmingsreserve Fast Ferry gebouwen en terreinen
In verband met de opheffing van de reserve Westerschelde Oeververbinding is voor de investering van de Fast Ferry gebouwen en terreinen een Bestemmingsreserve gevormd uit de WOV-reserve (4e begrotingswijziging 2009). 

Bestemmingsreserve wegsteunpunt ’s-Heer Arendskerke
In verband met de investering van een nieuw te bouwen wegsteunpunt 's-Heer Arendskerke/Eindewege is een bestemmingsreserve gevormd.  

Bestemmingsreserve afschrijving verbouwing gebouw G en A
De verbouwing van Gebouw G is in 2020 afgerond en de verbouwing van Gebouw A is in 2021 afgerond.

Bestemmingsreserve modernisering nautische centrale Vlissingen
In verband met de investering in de nautische centrale Vlissingen is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. 

Dekkingsreserve wegeninvesteringen
In verband met investeringen in de wegen is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten.

Bestemmingsreserve IT-infrastructuur
In verband met de investering in de IT-infrastructuur is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. 

Bestemmingsreserve Westerscheldeferry
In 2019 heeft de provincie Zeeland een incidenteel bedrag beschikbaar gesteld aan de Westerscheldeferry middels een kapitaalstorting in de vorm van agio. Om eventuele afwaarderingen van de genoemde kapitaalstorting op te vangen is de bestemmingsreserve Westerscheldeferry gevormd. Eventuele afwaarderingen worden ten laste gebracht van deze bestemmingsreserve.

Dekkingsreserve investering apparaatskosten
In verband met het activeren van de personeelslasten op investeringsprojecten is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. De afschrijvingslasten worden jaarlijks te laste gebracht van deze dekkingsreserve zodra de investering in gebruik is genomen.

Dekkingsreserve onderhoud bedrijfspanden
In verband met investeringen voor de onderhoud van bedrijfspanden is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten.

Dekkingsreserve verduurzaming bedrijfspanden
In verband met investeringen in de verduurzaming van bedrijfspanden is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten.

Dekkingsreserve N286
In verband met investeringen op de N286 is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen (schulden) van de Provincie. Om die reden kennen voorzieningen naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand. ‘Voorzieningen worden in principe gewaardeerd op de contante waarde van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorzieningen Waterbeheer zijn gewaardeerd op het nominale bedrag. De uitgangspunten die zijn gehanteerd voor de bepaling van de voorziening zijn toegelicht in de toelichting op de balanspost.

Voorzieningen (art. 44 BBV) worden gevormd wegens:

  • Verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten. Op de balansdatum bestaande risico's ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten.
  • Kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren.
  • Bijdragen (spaarcomponent) aan toekomstige vervangingsinvesteringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing wordt geheven.
  • Middelen verkregen van derden, die specifiek besteed moeten worden, met uitzondering van de voorschotbedragen verkregen van Europese en Nederlandse overheidslichamen met een specifiek bestedingsdoel, die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren.

De vorming van een voorziening, dan wel een dotatie aan een reeds bestaande voorziening, is als een last in het betreffende boekjaar verantwoord. Alle aanwendingen aan voorzieningen zijn rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht en in het verslagjaar niet ten laste van de exploitatie verantwoord.

Voorzieningen worden niet gevormd voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. Voor het bepalen van het “jaarlijks vergelijkbaar volume” is een tijdsperiode van vier jaar gehanteerd.

Rentetoevoegingen aan voorzieningen zijn niet toegestaan, met uitzondering van voorzieningen die gewaardeerd zijn tegen netto contante waarde.

De onderstaande tabel geeft de mutaties weer op voorzieningen voor de periode 2024-2028.

Specificatie voorzieningen

Terug naar navigatie - Specificatie voorzieningen

 

(bedragen x € 1.000)
Omschrijving voorziening 2024 2025 2026 2027 2028
Voorziening wachtgelden PSD 1.303 1.002 855 799 757
Toevoegingen 10 6 3 2 1
Aanwendingen 311 152 58 44 26
Eind 1.002 855 799 757 733
Voorziening waardeoverdracht pensioen politieke ambtsdragers 1.775 1.959 2.143 2.327 2.511
Toevoegingen 250 250 250 250 250
Aanwendingen 66 66 66 66 66
Eind 1.959 2.143 2.327 2.511 2.695
Voorziening spaarverlof 2.620 2.620 2.620 2.620 2.620
Toevoegingen - - - - -
Aanwendingen - - - - -
Eind 2.620 2.620 2.620 2.620 2.620
Voorziening achterstallig onderhoud 40 - - - -
Toevoegingen - - - - -
Aanwendingen 40 - - - -
Eind - - - - -
Voorziening waterbeheer 1.162 1.186 1.210 1.234 1.258
Toevoegingen 184 184 184 184 184
Aanwendingen 160 160 160 160 160
Eind 1.186 1.210 1.234 1.258 1.282
Totaal voorzieningen 6.808 6.828 6.981 7.147 7.330

Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBV

Terug naar navigatie - Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBV

Voorziening middelen derden met specifiek bestedingsdoel.

Voorziening waterbeheer
De leges voor de waterheffing worden jaarlijks toegevoegd en de uitgaven in verband met de compensatie van de negatieve effecten van deze wateronttrekkingen en die geen gelijkmatig patroon vertonen per jaar worden hieruit betaald. In de meerjarenbegroting worden de uitgaven voor de op handen zijnde gerelateerde projecten onttrokken aan de voorziening.

Voorzieningen conform artikel 44.1 A BBV

Terug naar navigatie - Voorzieningen conform artikel 44.1 A BBV

Op bestaande risico’s ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten.

Voorziening wachtgelden PSD
De voorziening is gevormd voor de (wachtgeld)verplichtingen van ex-PSD-ers na de opheffing van de PSD in 2003. Bij het beëindigen van de PSD heeft het Rijk de sanering afgekocht en zijn voor de wachtgelden deze middelen, aangevuld met provinciale middelen, op contante waarde toegevoegd aan deze voorziening. De voorziening komt voort uit het sociaal plan waarin de provincie garant staat voor een aanvulling op het inkomen tot een bepaald niveau.

Voor het bepalen van de wachtgeldrechten is gebruik gemaakt van de basisgegevens per wachtgelder, zoals deze ook worden gebruikt door Loyalis, de uitvoerende instantie voor de wachtgelden. Daarnaast op de inzichten die de bemiddelingscommissie heeft van de neveninkomsten nu en in de toekomst. De rentecomponent, de inflatie en het prijspeil van de berekening is in overeenstemming met het meerjarig besluit. De rechten zijn gebaseerd op de opheffingsdatum PSD van 18 maart 2003.
De uitkering wachtgelden als aanvulling op andere inkomsten wordt jaarlijks onttrokken en om de voorziening op peil te houden wordt er jaarlijks rente toegevoegd aan de voorziening. Deze is gelijk aan de renteopbrengst van de uitgezette middelen.

Voorziening waardeoverdracht GS-pensioen
Voor de wachtgeld- en pensioenverplichtingen aan oud-leden Gedeputeerde Staten en hun echtgenotes en kinderen, is in 2013 een voorziening overeenkomstig aangelegd. Eventuele afkoopsommen van voormalige bestuurders die verschuldigd zijn bij de overdracht van de pensioenafspraken naar pensioenfondsen of andere overheden, worden ten laste van deze voorziening gebracht.

Voorziening spaarverlof
Begin 2022 zijn er aan de commissie BBV een aantal vragen gesteld over het treffen van een voorziening voor verlofsparen (naar aanleiding van afspraken in de CAO Gemeenten 2021-2022). Medewerkers kunnen (bovenwettelijke) vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. Deze vakantie-uren verjaren niet. Dit leidt tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Aangezien er bij verlofsparen naar oordeel van de commissie sprake is van arbeidskosten-gerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, is hier een voorziening voor gevormd.

De mogelijkheid om verlof te sparen is ook al enige tijd geregeld in de Cao Provincies, waarmee op basis van de nieuwe informatie van de commissie BBV ook voor Provincie Zeeland hiervoor een voorziening is getroffen. Eventuele bijstelling vindt plaats tijdens het jaarrekening-proces, op basis van daadwerkelijke jaarrealisatie, die bestaat uit gespaard en opgenomen verlof.

Voorziening achterstallig onderhoud
In 2022 is een voorziening achterstallig onderhoud gevormd voor de asbestsanering van gebouw A.
De lasten van deze asbestsanering worden in 2024 ten laste van deze voorziening gebracht. Daarmee vervalt deze voorziening in 2025.

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overlopende passiva

Een overlopende passiva is een vermogensbestanddeel dat als vreemd vermogen wordt aangemerkt. Overlopende passiva zijn niet vrij te besteden.

Voor ontvangen voorschotbedragen van een Europees of Nederlands overheidslichaam met een specifiek bestedingsdoel is het BBV per 1 januari 2008 aangepast in artikel 44 lid 2 en uitgebreid met artikel 49 en 40a en 52a. Hierin worden deze ontvangsten nu als overlopende passiva verantwoord.

Het BBV schrijft voor dat baten en lasten slechts eenmaal op een programma mogen worden gepresenteerd op basis van het uitgavenpatroon. Dit betekent dat lasten (uitgaven) en wijzigingen in de lasten (uitgaven) uit de overlopende passiva in de exploitatie worden voorgelegd ter goedkeuring aan Provinciale Staten met direct ook een bate mutatie van gelijke omvang. Inkomsten (kasontvangsten) worden direct op de balans geboekt en zijn niet meer zichtbaar in de programma's.

Aan een overlopende passiva mag geen rente worden toegerekend. Alleen als het in de subsidie-beschikking door het Rijk voorgeschreven is, wordt er jaarlijks een 'inflatiecorrectie' toegevoegd aan de overlopende passiva om de overlopende passiva middelen op contante waarde te houden. De berekening van deze 'inflatiecorrectie' wordt toegepast zoals in de individuele beschikking is aangegeven.

Specificatie overlopende passiva

Terug naar navigatie - Specificatie overlopende passiva

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

(bedragen x € 1.000)
Omschrijving overlopende passiva 2024 2025 2026 2027 2028
Europese overheidslichamen
Het Rijk
OP SPUK MKB ontzorgingsprogramma - 807 415 - -
Toevoeging 999 - - - -
Onttrekking 192 392 415 - -
Eind 807 415 - - -
OP SPUK Verduurzaming - 930 530 130 -
Toevoeging 1.080 - - - -
Onttrekking 150 400 400 130 -
Eind 930 530 130 - -
OP Natuur Pakket Westerschelde 34.848 26.679 13.434 0 0
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 8.169 13.245 13.434 - -
Eind 26.679 13.434 0 0 0
OP Veilige bermen 525 - - - -
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 525 - - - -
Eind - - - - -
OP SPUK snelfietsroute 1.535 - - - -
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 1.535 - - - -
Eind - - - - -
OP SPUK flexibele woningbouw 522 - - - -
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 522 - - - -
Eind - - - - -
OP SPUK Verkeersveiligh mtr 866 - - - -
Toevoeging -326 - - - -
Onttrekking 540 - - - -
Eind - - - - -
OP SPUK Ontzorgprogr Maats Vastgoed 184 - - - -
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 184 - - - -
Eind 0 - - - -
OP ZIS2 Iedereen telt 6 75 75 75 75
Toevoeging 167 - - - -
Onttrekking 99 - - - -
Eind 75 75 75 75 75
OP ZIS2 Vernieuwing landbouw - 55 55 55 55
Toevoeging 207 - - - -
Onttrekking 152 - - - -
Eind 55 55 55 55 55
OP SPUK veilig, doelmatig en duurzaam gebruik infrastructuur 358 156 78 - -
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 202 78 78 - -
Eind 156 78 - - -
OP SPUK Veehouderij -59 - - - -
Toevoeging 177 118 - - -
Onttrekking 118 118 - - -
Eind - - - - -
OP SPUK BVOV 2020 en 2021 - 814 814 814 814
Toevoeging 814 - - - -
Onttrekking - - - - -
Eind 814 814 814 814 814
OP SPUK WidZ Living 3.084 1.093 - - -
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 1.991 1.093 - - -
Eind 1.093 - - - -
OP fiche industrie 15 - - - -
Toevoeging -15 - - - -
Onttrekking - - - - -
Eind - - - - -
OP SPUK Programma Natuur 8.298 3.710 - - -
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 4.587 3.710 - - -
Eind 3.710 - - - -
OP RD3 Participatieplatform 1 - - - -
Toevoeging 30 - - - -
Onttrekking 31 - - - -
Eind - - - - -
OP SPUK Verbreding en Vernieuwing 177 - - - -
Toevoeging 333 - - - -
Onttrekking 510 - - - -
Eind - - - - -
OP SPUK Schone Lucht Akkoord 98 98 98 98 98
Toevoeging - - - - -
Onttrekking - - - - -
Eind 98 98 98 98 98
OP SPUK bodem overbruggingsjaar 44 44 44 44 44
Toevoeging - - - - -
Onttrekking - - - - -
Eind 44 44 44 44 44
OP SPUK Novi-gebied North Sea Port D 114 114 74 74 74
Toevoeging - - - - -
Onttrekking - 39 - - -
Eind 114 74 74 74 74
OP SPUK Kernenergie 759 759 283 283 283
Toevoeging - -476 - - -
Onttrekking - - - - -
Eind 759 283 283 283 283
OP SPUK RD NSPD 15.421 15.421 9.644 6.782 4.048
Toevoeging - - - - -
Onttrekking - 5.777 2.862 2.734 -
Eind 15.421 9.644 6.782 4.048 4.048
OP SPUK WST - 147 117 88 59
Toevoeging 147 - - - -
Onttrekking - 29 29 29 29
Eind 147 117 88 59 29
OP SPUK snellaadinfr 1.398 2.872 1.665 - -
Toevoeging 3.017 447 - - -
Onttrekking 1.543 1.654 1.665 - -
Eind 2.872 1.665 - - -
OP SPUK flexibele woningbouw 522 - - - -
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 522 - - - -
Eind - - - - -
Overige openbare overheidslichamen
OP Actief bodembeheer 82 82 82 82 82
Toevoeging 24 24 24 24 24
Onttrekking 24 24 24 24 24
Eind 82 82 82 82 82
OP Vitaal Sloe/Kanaalzone 2012-2014 166 166 166 166 166
Toevoeging - - - - -
Onttrekking - - - - -
Eind 166 166 166 166 166
OP lobbyiest Den Haag 132 119 119 119 119
Toevoeging 78 78 78 78 78
Onttrekking 92 78 78 78 78
Eind 119 119 119 119 119
OP Kanaalpolder 69 - - - -
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 69 - - - -
Eind - - - - -
OP SPUK SLA 98 98 98 98 98
Toevoeging - - - - -
Onttrekking - - - - -
Eind 98 98 98 98 98
OP Uitvoeringskosten POP3 498 165 - - -
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 333 165 - - -
Eind 165 - - - -
OP Cofinancieringsfonds LEADER 290 145 - - -
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 145 145 - - -
Eind 145 - - - -
OP SPUK IVRI 217 - - - -
Toevoeging - - - - -
Onttrekking 217 - - - -
Eind - - - - -
OP SPUK Ontvlechting Evides -1.250 - - - -
Toevoeging 1.250 - - - -
Onttrekking - - - - -
Eind - - - - -
OP SPUK impulsregeling 68 68 6 6 6
Toevoeging - - - - -
Onttrekking - 62 - - -
Eind 68 6 6 6 6
OP SPUK bodemopgaven 2022 236 236 236 236 236
Toevoeging - - - - -
Onttrekking - - - - -
Eind 236 236 236 236 236
OP SPUK Impuls jongerencultuur 506 506 506 506 506
Toevoeging - - - - -
Onttrekking - - - - -
Eind 506 506 506 506 506
OP SPUK Capaciteit NPLG 191 191 191 191 191
Toevoeging - - - - -
Onttrekking - - - - -
Eind 191 191 191 191 191
OP SPUK 2e fase Deltaprogramma Zoetwater - 299 299 299 299
Toevoeging 440 - - - -
Onttrekking 142 - - - -
Eind 299 299 299 299 299
OP SPUK C81 Woondeal 780 780 520 260 260
Toevoeging - - - - -
Onttrekking - 260 260 - -
Eind 780 520 260 260 260
OP SPUK CDOKE 413 413 895 108 -149
Toevoeging - 1.119 - - -
Onttrekking - 637 787 257 -
Eind 413 895 108 -149 -149
OP ZIS gemeenten RD - - - - -
Toevoeging 817 - - - -
Onttrekking 817 - - - -
Eind - - - - -
Totaal overlopende passiva 56.443 29.631 9.700 6.549 6.520