Uitgaven

32,6%
€ 118.993
x €1.000
32,6% Complete

Inkomsten

13,88%
€ 50.653
x €1.000
13,88% Complete

Saldo

5,39553803270959E+16%
€ -68.340
x €1.000

5 Programma Mobiliteit op maat

Uitgaven

32,6%
€ 118.993
x €1.000
32,6% Complete

Inkomsten

13,88%
€ 50.653
x €1.000
13,88% Complete

Saldo

5,39553803270959E+16%
€ -68.340
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

Een goede én veilige bereikbaarheid is belangrijk voor Zeeland. Voor wonen, werken en de brede welvaart is bereikbaarheid de randvoorwaarde. We werken aan het in stand houden van de weginfrastructuur (inclusief bruggen en tunnels) en het Kanaal door Walcheren, werken aan verbetering van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid en aan het openbaar vervoer van de toekomst.

Tevens dragen de acties die we uitvoeren bij aan nationale (en Europese) doelstellingen: emissie vrije mobiliteit (CO2, fijnstof, stikstof), aan brede welvaartsdoelen passend bij de ruimtelijke opgave van Zeeland. 

De bereikbaarheid in Zeeland is kwetsbaar. Zeeland is relatief dunbevolkt en voor de ontsluiting afhankelijk van een beperkt aantal hoofdroutes. Dit vraagt het in goede staat houden van die infrastructuur. In een tijd van meer onderhoud en soms vervanging, is een goede afstemming tussen de wegbeheerders noodzaak en wordt tijdig nagedacht over het aanbieden van alternatieve reismogelijkheden. Met investeringen in de Zanddijk en Deltaweg wordt gewerkt aan versterking van de bereikbaarheid en voor de Midden-Zeelandroute vindt een brede afweging naar de toekomst plaats. 

Het is de afgelopen decennia gelukt het aantal verkeersdoden fors omlaag te brengen. In zowel de Zeeuwse als landelijke trend is zichtbaar dat het aantal (ernstig) verkeersgewonden niet meer afneemt en zonder aanvullend beleid gaat stijgen. Dit vraagt het in combinatie van gedrag, handhaving en infrastructuur aanpakken van de grootste verkeersveiligheidsrisico's. 

Met de Regionale Mobiliteitsstrategie is vastgelegd op welke manier het openbaar vervoer in Zeeland wordt verbeterd. Dit wordt stap voor stap in uitvoering gebracht, waarbij flex wordt geïntroduceerd. Eerst wordt gezorgd dat dit goed werkt, voordat in buslijnen wijzigingen worden aangebracht. 

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten
  • Ter bevordering van de verkeersveiligheid wordt door goede afstemming met politie, Openbaar Ministerie en gemeenten (inzet BOA's) ingezet op extra (en gerichte) handhaving van snelheid, afleiding , het gebruik van alcohol en drugs en fietsverlichting. Dit wordt ondersteund door campagnes en verkeerseducatie. 
  • Mede op basis van uitgevoerde analyse N-wegen en de Zeeuwse Staat van de verkeersveiligheid worden in 2025 de prioriteiten bepaald voor investeringen in een verkeersveilige infrastructuur.
  • Uitvoering van de Regionale Mobiliteitsstrategie. In 2025 zal de aanbesteding van de OV-concessie worden afgerond, in de eerste regio's flex van start zijn gegaan, invulling worden gegeven aan de mobiliteitscentrale en worden hubs opgewaardeerd. 
  • De verkenning naar de Midden-Zeelandroute wordt in 2025 afgerond met het doel om samen met Rijk en regio de (toekomstige) functie van de Zeelandbrug en de andere delen van de route te (kunnen) bepalen.
  • Start programmafase Goederenvervoer Corridor Zuid in goede afstemming met Rijk, de partnerregio's en betrokken havens.
  • Uitvoering van het actieprogramma binnenvaart en samen met gemeenten, Rijkswaterstaat en North Sea Port opzetten van acties ten behoeve ligplaatsen voor de binnenvaart.
  • Via Bereikbaar Zeeland komen in 2025 tot samenwerkingsovereenkomst minder hinder aanpak.
  • Verbeteren meerjarige onderhoudsplanningen in relatie tot toenemende vervangings- en renovatieopgave.

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken
  • Het beheren en onderhouden én het toekomstbestendig houden van de provinciale infrastructuur. Die bestaat uit (water)wegen fietspaden, civiele kunstwerken nat en droog en aanlandingsvoorzieningen, terminals en baggerwerken voor het fietsvoetveer.
  • Het beheer en ontwikkelen van de concessies voor openbaar vervoer: bus en Westerschelde Ferry.
  • Het aanbesteden en/of inbesteden van nieuwe vervoersconcessies en - contracten.
  • Het stimuleren en uitvoeren van maatregelen voor de verkeersveiligheid.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Provincie Zeeland werkt samen met andere overheden aan een compleet netwerk van infrastructuur en vervoersmogelijkheden in Zeeland. Het infrastructurele netwerk moet betrouwbaar, veilig en snel zijn. Het Openbaar Vervoer in Zeeland moet bereikbaar, betaalbaar en beschikbaar zijn. 

  • Betrouwbaarheid: Het infrastructurele netwerk moet ervoor zorgen dat reistijden voor reizigers en goederen voorspelbaar zijn. 
  • Snelheid: De reistijd voor functionele verplaatsingen (zoals van huis naar school of werk) mag niet te lang zijn. 
  • Veiligheid: We accepteren niet dat er gewonden dodelijke verkeersslachtoffers vallen.
  • Bereikbaar: Ook zonder de auto moeten de basisvoorzieningen binnen een acceptabele reistijd voor inwoners bereikbaar zijn en voor mensen met een beperking toegankelijk zijn.
  • Betaalbaar: De aangeboden vervoermogelijkheden zijn betaalbaar voor de reiziger. 
  • Beschikbaar: Reizigers kunnen rekenen op vervoersmogelijkheden zeven dagen per week van minimaal 6 uur 's ochtends tot 23.00 s' avonds.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Investeren in bereikbaarheid voor personen en goederen

Terug naar navigatie - Investeren in bereikbaarheid voor personen en goederen

Een goede bereikbaarheid voor inwoners, bedrijven, toeristen en forenzen en een goede multimodale bereikbaarheid van de Zeeuwse havens- en grootschalige bedrijventerreinen door:

  1. Snelle en betrouwbare wegverbindingen voor zakelijk, recreatief en woon- en werkverkeer
  2. Een multimodaal netwerk van achterlandverbindingen met voldoende capaciteit voor de Zeeuwse havens (Terneuzen en Vlissingen-Oost) en grootschalige bedrijventerreinen.

Het gaat zowel om fysieke ingrepen in de hoofdinfrastructuur (weg, spoor, buisleidingen en water) als de inzet van data en innovatieve oplossingen om tot een betere benutting van de infrastructuur te komen. Speciale aandacht is er voor de binnenvaart.

De gebruikers van het provinciale wegennet kunnen zich goed en veilig (blijven) verplaatsten zonder dat de kwaliteit van de leefomgeving daarmee onder druk komt te staan. In dat verband werken we aan netwerkoptimalisatie van het (provinciaal) wegennet en fietsnetwerk voor diverse doelgroepen. Wij doen dat onder andere methodisch door middel van Gebiedsgericht aanpakken (GGA). Met deze aanpak werken we samen met andere wegbeheerders integraal aan het wegennet in de desbetreffende regio. Er wordt geanalyseerd, de grootste knelpunten bepaald, en projecten geprioriteerd en in planning gezet. speciale aandacht krijgen de prioriteiten van verkeersveiligheidsknelpunten binnen het Zeeuwse wegennet en de Midden-Zeelandroute.

Via het IPO en overleggen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt hierbij ingezet op de landelijke afstemming en investeringen die door het ministerie in de Zeeuwse infrastructuur worden gedaan.

Acties

Uitvoering regionale mobiliteitsstrategie

Terug naar navigatie - Uitvoering regionale mobiliteitsstrategie

Samen met onze regionale partners werken we aan de uitvoering van de Regionale Mobiliteitsstrategie. In 2024 is het eerste project gestart dat in 2025 in andere regio's navolging krijgt. We ronden begin 2025 de aanbesteding van de bus-concessie af en starten met de implementatie hiervan. Via onze subsidieregeling hub ontwikkeling ondersteunen we de ontwikkeling van diverse mobiliteitshubs in de 13 gemeenten van de provincie. In 2025 ronden we de besluitvorming over de mobiliteitscentrale af en start deze met zijn activiteiten. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondersteunt de activiteiten actief, als voorbeeld voor andere delen van Nederland.

Acties

Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen

Terug naar navigatie - Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen

Een doelmatig en doeltreffend beheer van de provinciale (water)wegen op zodanige wijze dat deze aansluit bij de principes van assetmanagement en voldoet aan het onderhoudsniveau zoals door het bestuur vastgesteld.

Ten behoeve van een efficiënt en effectief beheer en onderhoud van de provinciale (vaar)wegen is in 2023 een nieuw Strategisch Assetmanagement Plan (SAMP) met daarin opgenomen een ontwikkelagenda vastgesteld. Bij het in stand houden van de infrastructuur wordt gekeken naar de prestaties die de kapitaalgoederen moeten leveren, de kosten die daaraan verbonden zijn en de risico’s die daarbij acceptabel zijn. Het SAMP bevat de kaders en uitgangspunten op een meer strategisch niveau op grond waarvan de instandhouding (beheer en onderhoud) van de provinciale (vaar)wegen en daarmee verbonden kunstwerken doelmatig en doeltreffend georganiseerd kan worden. Als nadere uitwerking van het Beheerkader is per infrastructureel kapitaalgoed een beheerplan opgesteld. Daarin is op een meer operationeel niveau beschreven op welke wijze dat specifieke kapitaalgoed in stand wordt gehouden. 

Acties

Verbetering verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Verbetering verkeersveiligheid

De ambitie is geen (vermijdbare) verkeersslachtoffers in 2050. Met de Zeeuwse uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid als start is het doel om in 10 jaar tijd het aantal verkeersslachtoffers te halveren. Een forse opgave aangezien de landelijke trend laat zien dat zonder aanvullende maatregelen, met name onder de kwetsbare verkeersdeelnemers (waaronder een groot aandeel fietsers), het aantal ernstige verkeersgewonden niet daalt maar stijgt. Het aanpakken van de grootste veiligheidsrisico's in het verkeer heeft voor de provincie hoge prioriteit. 

Het vergroten van de verkeersveiligheid vraagt om een integrale aanpak en (bij)sturen op de grootste risico's in de samenhang tussen gedrag, handhaving en infrastructuur. 

Mede op basis van de verkeersveiligheidsanalyse provinciale N-wegen (uitgevoerd door Arcadis) en de door SWOV gepubliceerde Zeeuwse Staat van de verkeersveiligheid worden prioriteiten voor de infrastructurele investeringen bepaald. 

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - Trendindicatoren

Trendindicatoren 

2020

2021

2022

2023

2024

doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen: het basisniveau wordt behaald

ja ja ja ja  

bereikbaarheid van basisvoorzieningen (auto)

goed goed goed goed  

bereikbaarheid van basisvoorzieningen (OV)

beperkt beperkt beperkt beperkt  
verkeersveiligheid * : # geregistreerde verkeersdoden (CBS, statline)  22 11 23 19  

* Medio 2025 komt MOVE (MOnitoring Verkeersveiligheid) beschikbaar. Dit is een landelijk dashboard met ieder kwartaal een update. MOVE wordt met subsidie vanuit I&W door de stichting Veiligheid.nl ontwikkeld. 

 

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren

 

Doel Indicator Stand 2020 Stand 2021 Stand 2022 Stand 2023 Streefwaarde 2024 Streefwaarde 2025 Einddoel
(Vaar)wegen Onderhoudsniveau infrastructurele kapitaalgoederen Basis Basis Basis Basis Basis Basis Basis
Vergroten verkeersveiligheid

Aantal verkeersdoden

22 11 23 19 <15 <15 halvering aantal verkeersdoden in 2030 *
Snelle en betrouwbare wegverbindingen de reistijd is voor weggebruikers voorspelbaar **         99% 99% 99% van de ritten zonder (voorziene) vertraging
Waardering openbaar vervoer (OV-klantenbarometer) Klantenwaardering voor het openbaar vervoer waarvoor concessieverlening plaatsvindt door de Provincie

bus: ***

WSF: ***

bus: 7,9

WSF: 8,0 ****

bus: 7.8

WSF: 7.7

bus: 8.0

WSF: 8.2

 

Bus: 7,6

WSF: 8,0

Bus: 8,0

WSF: 8,5

bus: 8,0

WSF: 8,5

* Landelijke doelstelling halvering verkeersslachtoffers in 2030 (referentiejaar 2020). In 2000 telden we in Zeeland 36 verkeersdoden in 2010 waren het er 30. Doel is om de neerwaartse lijn vast te houden. Met de landelijke Monitor Verkeerveiligheid (MOVE), beschikbaar medio 2025, komt per regio meer inzicht in de geregistreerde verkeersgewonden

** Meetmethode moet nog worden bepaald

*** In 2020 geen onderzoek vanwege corona-maatregelen.

**** Resultaten onderzoek in 2021 zijn niet representatief vanwege postcorona effect. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(Bedragen x € 1.000)
Doelstelling Begroting 2025
Lasten
050101-Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen 25.378
050111-Verbetering verkeersveiligheid 917
050112-Investeren in bereikbaarheid voor personen en goederen 32.403
050113-Uitvoering regionale mobiliteitsstrategie 36.455
059999-Ambtelijke inzet 12.632
Totaal Lasten 107.786
Baten
050101-Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen 495
050102-Bereikbaarheid voor de mensen 29.300
050107-Uitvoering slimme mobiliteit 4.747
Totaal Baten 34.542
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -73.243
Onttrekkingen
980599 Bestemmingsreserves-Pr.5 -16.111
Toevoegingen
980599 Bestemmingsreserves-Pr.5 11.207
Mutaties reserves 4.904
Resultaat na bestemming -68.340