Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf gaan wij in op de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van de Wet open overheid (Woo). De verplichting voor deze Openbaarheidsparagraaf volgt uit artikel 3.5 van de Woo.  

De Woo regelt het recht op informatie van de overheid en heeft als doel een open overheid, voor iedereen. 

Provincie Zeeland moet en wil dit ook zijn. Daarvoor is nodig dat wij zorgdragen voor een goede, geordende en toegankelijke informatiehuishouding en transparant zijn over de keuzes die wij maken. Het zo veel mogelijk actief informatie delen draagt hieraan bij. 

Woo-verzoeken

Terug naar navigatie - Woo-verzoeken

De behandeling van Woo-verzoeken vraagt om een goed gecoördineerd werkproces. Provincie Zeeland heeft daarom een Woo-coördinator en een medewerker juridische toets Wet Open Overheid. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de Woo-verzoeken, adviseren de collega’s die de verzoeken inhoudelijk behandelen over de juridische kaders en de manier van afhandeling en bewaken de termijnen. Daarnaast zorgen zij samen met de collega’s van de unit Functioneel Informatiebeheer en collega's op interprovinciaal niveau, dat het werkproces blijft ontwikkelen en verbeteren. Het uiteindelijke doel is de Woo-verzoeken kwalitatief goed en binnen de termijn te kunnen behandelen.

Beleid

Terug naar navigatie - Beleid

Op grond van de Woo moeten wij verschillende categorieën informatie actief, dus uit eigen beweging, openbaar (gaan) maken. Deze verplichting treedt gefaseerd (in vier tranches) in werking. Voor de volledigheid staat hieronder een overzicht van de informatiecategorieën met daarbij de indicatieve tranches.

Artikel Woo Informatiecategorie Tranche
3.3, lid 1.a  Wetten en andere algemeen verbindende voorschriften  1
3.3, lid 1.b Overige besluiten van algemene strekking  1
3.3, lid 1.c Ontwerpen van wetten, andere algemeen verbindende voorschriften en overige besluiten van algemene strekking waarover een extern advies is gevraagd, inclusief de adviesaanvraag  2
3.3, lid 1.d Inzicht in organisatie en werkwijze, waaronder de taken en bevoegdheden van de organisatieonderdelen  1
3.3, lid 1.e  De bereikbaarheid van het bestuursorgaan en zijn organisatieonderdelen en de wijze waarop een verzoek om informatie kan worden ingediend  1
3.3, lid 2.a  Bij de Kamers en de verenigde vergadering der Staten-Generaal, provinciale staten, gemeenteraden en algemene besturen van waterschappen ter behandeling ingekomen stukken  3
3.3, lid 2.b  Vergaderstukken en verslagen van de Kamers en de verenigde vergadering der Staten-Generaal (n.v.t. bij provincies);  n.v.t. bij provincies
3.3, lid 2.c  Vergaderstukken en verslagen van de vertegenwoordigende lichamen van decentrale overheden  2
3.3, lid 2.d Agenda's en besluitenlijsten van de hoogste bestuurlijke organen van openbare lichamen  2
3.3, lid 2.e Adviezen 2
3.3, lid 2.f Convenanten 3
3.3, lid 2.g Jaarplannen en jaarverslagen van bestuursorganen  2
3.3, lid 2.h Verplichtingen tot verstrekking van subsidies, anders dan met een beschikking (n.v.t. bij provincies);  n.v.t. bij provincies
3.3, lid 2.i Woo-verzoeken, -besluiten en verstrekte informatie  1
3.3, lid 2.j Onderzoeksrapporten 3
3.3, lid 2.k Beschikkingen 4
3.3, lid 2.l Klachtoordelen 3

 

Openbaarmaking van de informatiecategorieën van tranche één is in 2024 (per 1 november) verplicht geworden. In 2025 zullen naar verwachting de actieve openbaarmaking van de tweede tranche (eerste helft 2025) en derde tranche (tweede helft 2025) van de informatiecategorieën verplicht worden. De laatste tranche (de beschikkingen) is voorzien voor inwerkingtreding in 2026. Een aantal van de categorieën uit tranche twee en drie wordt nu al actief openbaar gemaakt op onze eigen website en is vindbaar via de Woo-index. Dat zijn de volgende:

  • Bij de Kamers en de verenigde vergadering der Staten-Generaal, provinciale staten, gemeenteraden en algemene besturen van waterschappen ter behandeling ingekomen stukken
  • Vergaderstukken en verslagen van de vertegenwoordigende lichamen van decentrale overheden
  • Agenda's en besluitenlijsten van de hoogste bestuurlijke organen van openbare lichamen
  • Jaarplannen en jaarverslagen van bestuursorganen 

Dat betekent dat wij in 2025 verder aan de slag gaan met het uitwerken en actief openbaar maken van de categorieën:  

  • Ontwerpen van wetten, andere algemeen verbindende voorschriften en overige besluiten van algemene strekking waarover een extern advies is gevraagd, inclusief de adviesaanvraag
  • Adviezen
  • Convenanten
  • Onderzoeksrapporten
  • Klachtoordelen 

Daarnaast zal in 2025 worden gestart met de uitwerking van de categorie ‘Beschikkingen'.  

Ook zal in 2025 een slag worden gemaakt ten aanzien van de vindbaarheid van de informatiecategorieën op onze website (het publicatieplatform van Provincie Zeeland).  

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - Uitgangspunten

De uitgangspunten die Provincie Zeeland hanteert ten aanzien van de openbaarmaking van informatie is niet veranderd ten opzichte van voorgaande jaren. De uitgangspunten blijven daarmee: 

  • Informatie is openbaar, tenzij er een (op basis van de wet gegronde) reden is waarom dat niet kan.
  • Samenwerking vindt plaats met andere provincies via het interprovinciale programma Digitalisering, spoor Dienstverlening. Ook werken we samen in ons eigen regionale netwerk (kennisuitwisseling met gemeenten, waterschap en andere organisaties).
  • Documenten maken we steeds meer duurzaam toegankelijk en makkelijk vindbaar voor inwoners, journalisten, bedrijven en instellingen. 

Toekomstbeeld Open Zeeland

Terug naar navigatie - Toekomstbeeld Open Zeeland
  • De Provincie Zeeland is een open en controleerbare organisatie.
  • De informatie wordt duidelijk, gestructureerd en in een logisch geheel aangeboden.
  • De informatie is en blijft duurzaam toegankelijk.
  • Publicatieprocessen zijn daarbij verbeterd en zo veel mogelijk geautomatiseerd.
  • Het aantal verzoeken om informatie neemt af, doordat de Provincie zich open opstelt en actief haar omgeving informeert.

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

De speerpunten waar wij in 2025 verder mee aan de slag gaan, zijn: 

  • Het verder gefaseerd openstellen van de informatiecategorieën uit de Woo via de landelijke Woo-index.
  • Het aanpassen van systemen en werkprocessen voor het kunnen openstellen van de informatiecategorieën.
  • Het verder ontwikkelen van een Content Publicatiesysteem voor het gemakkelijk openbaar kunnen maken van informatie.
  • Uitvoering geven aan het interprovinciale ‘Meerjarenplan Wet open overheid provincies’, waaronder het inrichten van een kwaliteitssystematiek voor informatiebeheer.
  • Het opleiden en het vergroten van bewustwording van medewerkers op het gebied van informatiehuishouding.
  • Het maken van afspraken met de verbonden partijen van Provincie Zeeland om te voldoen aan de Woo.