Uitgaven

7,87%
€ 28.727
x €1.000
7,87% Complete

Inkomsten

4,27%
€ 15.588
x €1.000
4,27% Complete

Saldo

1,03733849913773E+16%
€ -13.139
x €1.000

2 Programma Woonplaats Zeeland

Uitgaven

7,87%
€ 28.727
x €1.000
7,87% Complete

Inkomsten

4,27%
€ 15.588
x €1.000
4,27% Complete

Saldo

1,03733849913773E+16%
€ -13.139
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

Zeeland heeft een unieke ligging tussen water en land. Dit maakt Zeeland tot een bijzondere plek om te wonen, te werken en te recreëren. Onze delta zorgt voor rijkdom en vormt onze leefomgeving. Het programma Woonplaats Zeeland richt zich op het behoud en het versterken van onze leefomgeving. We zorgen voor voldoende ruimte en mogelijkheden om te wonen, werken en recreëren. Daarnaast vraagt het Rijk een bijdrage van Zeeland aan de landelijke doelen, zoals bijvoorbeeld voor de energievoorziening. Dat zorgt soms voor spanningen. We moeten ons steeds afvragen welke ontwikkelingen gewenst zijn en in Zeeland passen. Waar kunnen woningen, bedrijven, recreatieactiviteiten en infrastructuur hun plaats vinden, en waar niet? Wat zijn de effecten op milieu, landschap en leefbaarheid op korte en langere termijn? Aan dit soort vragen en opgaven werken we in het programma Woonplaats Zeeland en dit doen we niet alleen. We werken hierbij samen met andere overheden, maatschappelijke organisaties en marktpartijen. 

De doelen en de ambities voor de lange termijn staan in de Zeeuwse Omgevingsvisie. Dit vormt samen met het Milieuprogramma het belangrijkste beleidskader van het programma Woonplaats Zeeland. 

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

De speerpunten voor de verschillende deelprogramma’s van Woonplaats Zeeland zijn:

Milieu

  • Permanente verbetering van luchtkwaliteit.
  • Beperken van uitbreiding van de geluidsproductie.
  • Het beperken van risico’s bij de opslag, productie, bewerking en het transport van gevaarlijke stoffen is essentieel.
  • Zeer zorgwekkende stoffen/PFAS.
  • Uitvoering geven aan het plan van aanpak Robuuste RUD.

Omgevingswet en ruimtelijke ordening

  • Evalueren en optimaliseren interbestuurlijke samenwerking onder de Omgevingswet.
  • Optimaliseren van de informatie van de provincie in het Omgevingsloket.
  • Maken en vaststellen van bestuurlijke afspraken met het Rijk over ruimtelijke opgaven (NOVEX). 

Wonen en bedrijventerreinen

  • Realiseren ambities en doelen Woonagenda en Woondeal met gemeenten, Rijk en marktpartijen.
  • Met gemeenten werken aan voldoende ontwikkelruimte voor bedrijventerreinen en verduurzamen van bestaande bedrijventerreinen. 

Recreatie en Toerisme

  • Opleveren nieuw afwegingskader logiesaccommodaties.
  • Stimuleren van een divers vrijetijdsaanbod voor spreiding van toerisme in ruimte en tijd conform Bestemming Zeeland 2030.
  • Uitvoering toeristische promotie volgens de toeristische marketingstrategie Bestemming Zeeland 2030.
  • Innovatie en verduurzaming van de vrijetijdssector door het ‘Aanjaagprogramma Innovatie’.
  • Doorontwikkeling data en kennis over de vrijetijdssector en dit breed delen met overheden, ondernemers en inwoners.

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken

Milieu

  • Vergunningverlening, toezicht en handhaving bij bedrijven en activiteiten, waarvoor de Provincie bevoegd gezag is en taken die daarmee samenhangen.
  • Accounthouderschap van de RUD Zeeland en de DCMR.
  • Interbestuurlijk toezicht Omgevingsrecht.
  • Nazorg gesloten stortplaatsen.
  • Coördinatie uitvoering VTH taken binnen Zeeland.

Ruimtelijke kwaliteit

  • Overleg over ruimtelijke plannen met betrokken bestuursorganen.
  • Toezicht op huisvesting statushouders.

Toerisme en recreatie: bestemming in balans

Terug naar navigatie - Toerisme en recreatie: bestemming in balans

Belang vrijetijdssector in Zeeland: topsector voor voorzieningenniveau en werkgelegenheid 
De vrijetijdssector is belangrijk voor Zeeland. Zeeland scoort hoog in de tevredenheid van gasten. De sector draagt bij aan het in stand houden van het voorzieningenniveau en infrastructuur. Zo maken gasten en inwoners volop gebruik van het toeristisch aanbod en routes voor wandelen en fietsen.

De totale bestedingen in Zeeland voor verblijf en dagbezoek bedragen circa € 3,9 miljard per jaar. 
De directe werkgelegenheid omvat 16.570 banen. Daarmee is de sector economisch de vijfde sector in Zeeland. Aandachtspunt in deze context is dat de vrijetijdssector met een personeelstekort kampt. 

Zeeuwse vrijetijdssector verandert continu en complexiteit van vraagstukken is groot 
De draagkracht van de omgeving van recreatie staat in sommige gebieden aan de kust onder druk. Daarom vraagt de balans tussen toerisme en recreatie, omgeving en samenleving structureel aandacht. Ook de vrijetijdssector moet mee in transities als: stikstofreductie, klimaatadaptatie, energietransitie, afvalreductie, biodiversiteit en de zoetwateropgave.  

Door toerisme meer te spreiden verlagen we de druk op natuur en landschap. Er is zowel voor inwoners als bezoekers behoefte aan meer recreatieruimte bijvoorbeeld om te wandelen en fietsen Groei in verblijfseenheden is echter niet langer vanzelfsprekend. Dit vraagt om nieuwe verdienmodellen voor de vrijetijdssector en aandacht voor gastvrijheid en beleving. Een breder aanbod van vrijetijdsvoorzieningen, zoals route-infrastructuur, bevordert de spreiding van toerisme. Dit verbetert de leefbaarheid voor onze inwoners.

Deze complexiteit vereist kennis en vaardigheden om daarop in te spelen. Dit faciliteren we door een nieuwe meerjarige subsidie tot en met 2027 aan Economische Impuls Zeeland voor een nieuw ‘Aanjaagprogramma Innovatie'. We ondersteunen ook het Kenniscentrum Kusttoerisme in een nieuwe Zeeuwse Kennisagenda 2025-2027.

Doelstellingen Bestemming Zeeland 2030:
De ambitie van Bestemming Zeeland 2030 voor een vrijetijdssector die in balans met de samenleving en omgeving bloeit zijn in de Omgevingsvisie Zeeland opgenomen in drie doelstellingen:

  1. Inwoner en gast beleven Zeeland in alle seizoenen optimaal door het diverse aanbod in de verschillende regio’s en Zeeuwse steden.
  2. Een toekomstbestendige en duurzame vrijetijdssector.  
  3. Het vergroten van de positieve bijdrage van de vrijetijdssector aan de omgeving en de samenleving.

Met onze Zeeuwse partners werken we aan de uitvoering van de actieagenda Bestemming Zeeland 2030. 

Omgevingswet en Ruimtelijke Ordening

Terug naar navigatie - Omgevingswet en Ruimtelijke Ordening

De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. Het doel van de wet is dat het voor initiatiefnemers makkelijker wordt om een omgevingsvergunning aan te vragen en dat het eenvoudiger wordt om na te gaan wat er op een bepaalde plek mag.  
Om dit te bereiken is het belangrijk dat de overheden goed samenwerken en dat alle informatie over de fysieke leefomgeving in het digitale Omgevingsloket staat. Via dit Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag indienen of melding doen. Ook kunnen burgers op de kaart zien welke regels er gelden op een locatie.

Ruimtelijke ordening 
Het Rijk geeft een belangrijke rol aan de provincies bij de ruimtelijke inpassing van nationale belangen in de regio. We werken aan een ruimtelijk arrangement. Hierin staan de ruimtelijke keuzes die nodig zijn om regionale en nationale doelen te behalen. We stemmen dit met het Rijk af en maken afspraken over uitvoering en investeringsbeslissingen. Deze bestuurlijke afspraken tussen Rijk en Provincie worden in 2025 vastgelegd. Voor het NOVEX-gebied North Sea Port District stellen we samen met het Rijk en betrokken gemeenten een investerings- en uitvoeringsagenda op. In beide trajecten gaat het om afspraken over belangrijke zaken zoals de ruimtelijke gevolgen van de energietransitie, de inrichting van het landelijk gebied, wonen en mobiliteit.

Maatschappelijk effect Omgevingswet en ruimtelijke ordening
De Provincie draagt bij aan een nieuwe manier van samenwerken tussen overheden onderling en tussen overheden en het netwerk. Het doel is een gezonde, veilige leefomgeving en het doelmatig gebruik van de beschikbare ruimte. Hierdoor wordt bijvoorbeeld ook een bijdrage geleverd wordt aan het versterken van de recreatieve en toeristische aantrekkingskracht van Zeeland.

Wonen

Terug naar navigatie - Wonen

Een passende duurzame woning en een prettige woonomgeving.

De Zeeuwse Woondeal en de Zeeuwse Woonagenda vormen de gezamenlijke uitvoeringsagenda voor Rijk, Provincie en gemeenten voor nieuwbouw en voor het verbeteren van de bestaande woningvoorraad. De opgave is aanzienlijk en verschilt per regio. Dit wordt in beeld gebracht in het Kwalitatief Woononderzoek 2024. De opgaven in de Zeeuwse Woonagenda en Woondeal pakken we samen met gemeenten, corporaties en marktpartijen aan. De Provincie ondersteunt dit met de inzet van een aantal subsidieregelingen. Dit zijn:

  • Subsidie voor hergebruik van leegstaande panden voor wonen.
  • Ondersteuning voor flexibele woonvormen.
  • Leningen voor woningverduurzaming.
  • Subsidie voor gebiedsgerichte projecten.
  • Subsidies voor voorbereiding van woningbouwplannen.
  • Cofinanciering voor aanvragen van rijkssubsidies. 

Met de subsidie voor hergebruik van leegstaande panden gaan we de leegstand in commercieel en maatschappelijk vastgoed tegen. Door gebiedsgerichte projecten versnellen we de bouw van woningen en verbeteren we de ruimtelijke kwaliteit in de bebouwde omgeving. Om de voorbereiding van woningbouwplannen te versnellen ondersteunen we gemeenten bij de tijdelijke inhuur van deskundigheid.

Beter benutten van regionale bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Beter benutten van regionale bedrijventerreinen

We werken aan het beschikbaar hebben van voldoende ruimte voor havenontwikkeling en bedrijven. De Provincie stelt hiervoor regelmatig een behoefteprognose voor bedrijventerreinen op. Deze vormt de basis voor de regionale bedrijventerreinenprogrammering van de gemeenten. We zetten ons met de gemeenten in voor het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen. In samenwerking met Impuls Zeeland en met steun van de Rijksoverheid werken we aan een meerjarig programma voor de verduurzaming van bedrijventerreinen. De Provincie ondersteunt de gemeenten hierbij met twee subsidieregelingen voor het opstellen en uitvoeren van plannen voor de kwaliteitsverbetering en de verduurzaming van bedrijventerreinen. 

Maatschappelijk effect
Zeeland is een provincie waar het goed wonen, werken en leven is.

Milieu

Terug naar navigatie - Milieu

We zorgen ervoor dat er voldoende ruimte is voor havenontwikkeling en bedrijventerreinen. De Provincie stelt hiervoor regelmatig een behoefteprognose voor bedrijventerreinen op. Deze vormt de basis voor de regionale bedrijventerreinenprogrammering van de gemeenten. We zetten ons met de gemeenten in voor het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen. In samenwerking met Impuls Zeeland en met steun van de Rijksoverheid werken we aan een meerjarig programma voor de verduurzaming van bedrijventerreinen. De Provincie ondersteunt de gemeenten met twee subsidieregelingen. Deze helpen bij het opstellen en uitvoeren van plannen voor kwaliteitsverbetering en verduurzaming van bedrijventerreinen. 

Maatschappelijk effect
Zeeland is een provincie waar het goed wonen, werken en leven is.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Ruimtelijke kwaliteit: omgevingsvisie en verordening, advies

Terug naar navigatie - Ruimtelijke kwaliteit: omgevingsvisie en verordening, advies

Door een jaarlijkse ronde van aanpassingen en verbeteringen blijven de Zeeuwse Omgevingsvisie en Omgevingsverordening Zeeland actueel.

Acties

Ruimtelijke kwaliteit: toekomstbestendige bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Ruimtelijke kwaliteit: toekomstbestendige bedrijventerreinen

We zorgen voor voldoende ruimte voor havenontwikkeling en regionale bedrijventerreinen, terwijl we rekening houden met de omgeving. We zetten in op goed ruimtegebruik, verbetering van de kwaliteit en de duurzaamheid van bedrijventerreinen.

Acties

Ruimtelijke kwaliteit: werken met de Omgevingswet

Terug naar navigatie - Ruimtelijke kwaliteit: werken met de Omgevingswet

De overheden in Zeeland hebben het werken en samenwerken onder de Omgevingswet geëvalueerd. Zo nodig zijn verbeteringen doorgevoerd en afspraken aangepast. De provinciale organisatie is “Omgevingswetbewust”.

Acties

Toerisme en recreatie: bestemming in balans

Terug naar navigatie - Toerisme en recreatie: bestemming in balans

We werken aan een optimale beleving voor inwoners en gasten en een toekomstbestendige vrijetijdssector die duurzaam is en positief bijdraagt aan de omgeving en samenleving in Zeeland.

Acties

Ruimtelijke kwaliteit: toekomstbestendig wonen in Zeeland

Terug naar navigatie - Ruimtelijke kwaliteit: toekomstbestendig wonen in Zeeland

Het doel voor wonen is om een toekomstbestendige en duurzame woningvoorraad te creëren die voldoet aan de vraag in kwaliteit en kwantiteit.

Acties

Milieu: Woon- en werkklimaat zijn versterkt

Terug naar navigatie - Milieu: Woon- en werkklimaat zijn versterkt

Via beleid en uitvoering van milieutaken wordt ingezet op het beschermen en het versterken van de milieukwaliteit van onze fysieke leefomgeving. Uitdaging is om hiermee de milieukwaliteit te versterken terwijl de economische belangen niet uit het oog worden verloren. Dit doet de Provincie samen met andere overheden en maatschappelijke partners. De uitvoerende milieutaken zijn gemandateerd aan de RUD Zeeland en voor de Brzo taken aan de DCMR.

Het Milieuprogramma en het VTH programma dragen bij aan een schone, gezonde en veilige leefomgeving.

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - Trendindicatoren

 Trendindicatoren

Stand 2023

Streefwaarde 2024

Streefwaarde 2025

Einddoel 

Aantal overnachtingen toeristische gasten

13,4 miljoen 13,4 miljoen 13,4 miljoen Geen streefdoel

Aantal overnachtingen vaste gasten

8,0 miljoen 8,0 miljoen 8,0 miljoen Geen streefdoel

Draagvlak voor toerisme onder de Zeeuwse inwoners (Gemeten steun voor toerisme onder de Zeeuwse inwoners)

Geen vergelijk op provinciaal niveau nog  mogelijk. Aan de kust en in het binnenland is het draagvlak verschillend. 70% 70% 75%

Tevredenheid over beleving van Zeeland

8,4 (CBS vakantieonderzoek) 8,1 8,1

Minimaal 8,1

(landelijk gemiddelde)

Aantal banen

16.570 16.600 16.700

16.700

(opvang personeelstekort

Met de komst van een nieuw milieuprogramma (2023-2027) is team milieu de wijze van monitoren, evalueren en rapporteren aan het veranderen en ontwikkelen. De resultaten worden jaarlijks voorgelegd in een apart document.

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren

Doelindicator

Indicator

Stand 2023

Streefwaarde 2024

Streefwaarde 2025

Einddoel

Toeristische bestedingen (verblijfsbezoek)

De bestedingen gedaan door toeristen of ten behoeve van toeristen voor, tijdens en na de reis en het verblijf op de plaats van bestemming voor Zeeland

€ 1,13 miljard

€ 1,13 miljard

Behoud niveau bestedingen 2023

Behoud niveau bestedingen

Vrijetijdsactiviteiten (dagbezoek) De bestedingen gedaan door Nederlanders (incl. Zeeuwen), Belgen en Duitsers tijdens vrijetijdsactiviteiten in Zeeland, langer dan een uur, zonder verblijf.  € 2,74 miljard

€ 2,74 miljard

Behoud niveau bestedingen 2023

Behoud niveau bestedingen

Aantal nieuwe woningen Het aantal nieuwe woningen: in de Zeeuwse woondeal is de afspraak 16.500 woningen te bouwen of toe te voegen tot eind 2030. 2.252

1.770

1.810

16.000 (2023)

Betaalbare woningen Het aandeel betaalbare woningen: in de Zeeuwse woondeal is de afspraak dat tweederde van de nieuwe woningen in Zeeland betaalbaar is. 47%

60,8%

66,7%

66,7% (2023)

Sociale huur Het aandeel sociale huur: in het kader van de Zeeuwse woondeal is het percentage sociale huurwoningen van de totale bruto toevoeging aan woningen meer dan het huidige percentage van 22%. 18%

> 22%

> 22%

> 22%

Ouderenhuisvesting

Het aandeel:

Nultredenwoningen

Geclusterde woningen

Zorggeschikte woningen

In de Zeeuwse woondeal zijn afspraken gemaakt over het aantal in 2030 (zie kolom einddoel)

 

578

203

105

niet van toepassing

niet van toepassing

 

3.340

1.040

975

Gezondheidswinst door vermindering van concentraties luchtvervuilende stoffen.

Daling van concentraties vervuilende stoffen in de lucht in het algemeen, en richting WHO-advieswaarden voor die stoffen waarvoor deze advieswaarden zijn vastgesteld.  

De uitstoot van vervuilende stoffen naar de lucht is gedaald.
Concentraties van gemeten stoffen op de (Zeeuwse) meetstations in Zeeland laten een dalende trend zien en bovendien wordt aan de (wettelijke) Europese grenswaarden.

Verdere vermindering van concentraties van luchtvervuilende stoffen waar monitoring op plaatsvindt richting WHO advieswaarden.
Gezondheidswinst op basis van de indicator en  voortgangsrapportage van het Schone Lucht akkoord (SLA),
Verdere vermindering van concentraties van luchtvervuilende stoffen waar monitoring op plaatsvindt richting WHO advieswaarden.
Gezondheidswinst op basis van de indicator en voortgangsrapportage van het Schone Lucht akkoord (SLA).
Permanente verbetering van luchtkwaliteit met gezondheidswinst tot gevolg. 
Beperken van de uitbreiding van geluidsproductie.

Aantal geluidgehinderden vanwege wegverkeerslawaai.

Om fluctuaties uit te sluiten worden afname berekeningen 5-jaarlijks uitgevoerd.
In 2022 zijn huidige geluidsbelastingkaarten gemaakt. In 2023 is gestart om de benodigde data voor het vaststellen van de GPP’s (geluidproductieplafonds) in beeld te brengen 

In 2024 alle data benodigd voor de vaststelling van de GPP’s compleet hebben.

Om jaarlijkse fluctuaties uit te sluiten is gekozen voor het maken van geluid-berekeningen over een periode van 5 jaar.
In 2027 volgt een update waarbij actuele verkeerstellingen worden gebruikt. Streefwaarde 2027 is tenminste gelijk t.o.v. 2022 waarbij gestreefd wordt naar een afname met 10%.

In 2027 tenminste gelijk t.o.v. 2022, streven naar afname met 10%.

Het zoveel mogelijk beperken van risico’s die verbonden zijn aan de opslag, productie, bewerking en het transport van gevaarlijke stoffen.

Aantal ongevallen met gevaarlijke stoffen met effecten buiten de inrichting.

De gegevens over 2023 worden door het Ministerie van I&W openbaar gemaakt in de Staat van de Veiligheid Brzo- bedrijven 2023. Dit zal in het najaar van 2024 zijn. 

Er zijn geen ongevallen met gevaarlijke stoffen met effecten buiten de inrichting geweest.

Er zijn geen ongevallen met gevaarlijke stoffen met effecten buiten de inrichting geweest.

Er zijn geen ongevallen met gevaarlijke stoffen met effecten buiten de inrichting geweest.

Voorkomen van (potentieel) zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) in het milieu.

Totaal vergunde emissies van pZZS en ZZS per bedrijf met bestaande emissies.

De omgevingsdiensten hebben de inventarisatie van (p)ZZS emissies afgerond. In 2023 zijn er geen nieuwe vergunningen verleend met emissies boven het MTR-niveau. 

Voorkomen van nieuwe (potentieel) zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) in het milieu en verminderen van bestaande emissies.

Voorkomen van nieuwe (potentieel) zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) in het milieu en verminderen van bestaande emissies.

Voorkomen van nieuwe (potentieel) zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) in het milieu en verminderen van bestaande emissies.

CO2 uitstoot bij bedrijven in Zeeland is met 55% afgenomen in 2030 ten opzichte van 1990

CO2 uitstoot van bedrijven

Niet bekend

55% afname in 2030 ten opzichte van 1990.

55% afname in 2030 ten opzichte van 1990.

CO2 uitstoot bij bedrijven in Zeeland is met 55% afgenomen in 2030 ten opzichte van 1990. Reductie CO2-uitstoot bij bedrijven door energiebesparing

De RUD Zeeland is robuust.

Het oordeel van de visitatiecommissie over de robuustheid van de RUD Zeeland.

In 2023 is gewerkt aan het opstellen van een plan van aanpak voor het robuust maken van de RUD Zeeland. 

Indienen van een door het Algemeen Bestuur van de RUD Zeeland vastgesteld plan van aanpak voor het robuust maken van de RUD Zeeland bij het ministerie.

Implementatie plan van aanpak robuustheid RUD Zeeland ligt op schema.

De RUD Zeeland is per 1 april 2026 robuust, overeenkomstig een positief rapport van de visitatiecommissie.

Gedetailleerde informatie over voortgang is terug te vinden in de monitoringsrapportage van het milieuprogramma. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(Bedragen x € 1.000)
Doelstelling Begroting 2025
Lasten
020105-Ruimtelijke kwaliteit: werken met de Omgevingswet 376
020106-Milieu: Woon- en werkklimaat zijn versterkt 13.963
020107-Ruimtelijke Kwaliteit: toekomstbestendig wonen in Zeeland 4.326
020108-Toerisme en recreatie: bestemming in balans 942
020109-Ruimtelijke kwaliteit: omgevingsvisie en verordening, advies 4.324
020110-Ruimtelijke kwaliteit: toekomstbestendige bedrijventerreinen 2.065
029999-Ambtelijke inzet 2.731
Totaal Lasten 28.727
Baten
020105-Ruimtelijke kwaliteit: werken met de Omgevingswet 24
020106-Milieu: Woon- en werkklimaat zijn versterkt 1.327
020107-Ruimtelijke Kwaliteit: toekomstbestendig wonen in Zeeland 260
020109-Ruimtelijke kwaliteit: omgevingsvisie en verordening, advies 2.282
020110-Ruimtelijke kwaliteit: toekomstbestendige bedrijventerreinen 400
Totaal Baten 4.292
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -24.434
Onttrekkingen
980299 Bestemmingsreserves-Pr.2 -11.295
Toevoegingen
980299 Bestemmingsreserves-Pr.2 -
Mutaties reserves 11.295
Resultaat na bestemming -13.139