Uitgaven

11,06%
€ 40.361
x €1.000
11,06% Complete

Inkomsten

1,9%
€ 6.942
x €1.000
1,9% Complete

Saldo

2,63847180255502E+16%
€ -33.419
x €1.000

3 Programma Balans in landelijk gebied

Uitgaven

11,06%
€ 40.361
x €1.000
11,06% Complete

Inkomsten

1,9%
€ 6.942
x €1.000
1,9% Complete

Saldo

2,63847180255502E+16%
€ -33.419
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

Het Zeeuws Gebiedsprogramma en het Programma Natuur vormen de basis voor ons natuur- en landbouwbeleid. Daarvoor is 74 miljoen euro aan rijksgeld beschikbaar. Daarmee verbeteren we de natuur binnen en buiten de Natura 2000-gebieden, gaan we aan de slag met de opgaven in het landelijk gebied.
Daarnaast geven we uitvoering aan het Programma uitvoering landelijk gebied. Daarmee versterken we de interne uitvoeringskracht, onder andere door meer gebiedsgericht te werken.

Met het Programma Natuur en het Zeeuws Gebiedsprogramma zetten we in op een volhoudbare landbouw en een verbetering van de kwaliteit van onze natuur. Beide programma's zijn aanvullend op het landbouw- en natuurbeleid. Die richten zich op volhoudbare landbouw, natuurbescherming, -beheer en -herstel. Belangrijke Zeeuwse aandachtspunten bij de inzet op volhoudbare landbouw zijn:

  • Het verbeteren van de beschikbaarheid van zoet water.
  • Het verbeteren van de bodemkwaliteit in relatie tot plaats specifieke bemesting.
  • Het verder ontwikkelen van de gewasbescherming in relatie met de functionele agrobiodiversiteit.

Als wij dit samen met de sector kunnen invullen en verzilveren zal dat tegelijkertijd leiden tot het terugdringen van verliezen van veldemissies en uitspoeling (waterkwaliteit). Daarnaast zullen wij ons inspannen de keten intensiever te betrekken bij het verder ontwikkelen van dit perspectief. Verdienvermogen van de agrarische ondernemer is namelijk een onlosmakelijk onderdeel van een volhoudbare landbouw. 

De natuur in Zeeland is verweven met de verschillende Zeeuwse waardevolle landschappen. De natuur binnen deze landschappen is in kwaliteit en omvang nog niet op orde. Met name de staat van instandhouding van soorten en habitats van buitendijkse gebieden (kust- en deltawateren), delen van de duinen en het agrarisch gebied zijn matig tot zeer ongunstig. De Zeeuwse natuurmonitor laat zien dat de huidige beleidsinspanningen effect hebben. Maar een extra inspanning is noodzakelijk. We blijven daarom inzetten op:

  • Het op orde houden van de basis: bescherming van de natuur en inzet op een actief natuurbeheer, faunabeheer en soortenbeleid.
  • Het nakomen van de gemaakte afspraken voor natuurherstel en –ontwikkeling.
  • Het benutten van kansen voor herstel van de biodiversiteit (Vogel- en Habitat Richtlijn).

Om tot echt herstel van de biodiversiteit te komen is meer nodig dan alleen bescherming van de bestaande natuur. Dat wat verdwenen is vraagt, waar mogelijk, om herstel. Binnen de wettelijke kaders onderzoeken we of we elke soort of habitat tot elke prijs in Zeeland moeten behouden, zonder afbreuk te doen aan de biodiversiteit. 

Bij het formuleren van doelen en uitvoeren van acties in 2025 zijn we afhankelijk van de invulling van het hoofdlijnenakkoord en de regeerprogramma's van het Rijk. De koers van het Rijk is gewijzigd. Met het verdwijnen van het transitiefonds voor het landelijk gebied komen er minder middelen beschikbaar. Maar de opgaven op het gebied van zoet water beschikbaarheid, klimaat, biodiversiteit en stikstof zijn niet veranderd. Daarom gaan wij in 2025 verder met de uitvoering van de programma's, samen met onze gebiedspartners, bewoners, ondernemers en toeristen. Juist in een voor het landelijk gebied uitdagende tijd is het belangrijk om hen te blijven betrekken bij het landelijk gebied, de natuur en de landbouw. We blijven samen investeren in de aantrekkelijkheid en de beleefbaarheid van het landelijk gebied. Wij staan daarbij een integrale, brede aanpak van het landelijk gebied voor. Het gebiedenbeleid speelt daarbij een vooraanstaande rol. We blijven daarom inzetten op de vastgestelde Nota Natuurbeleving, maar doen een stap terug met betrekking tot ambtelijke inzet, zoals besloten in de voorjaarsnota 2024. Na het verkrijgen van de status Unesco Geopark voor de Schelde Delta in 2024, wordt deze status in 2025 verder vormgegeven. 

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

In 2025 ligt onze nadruk op het uitwerken en uitvoeren van de (koploper)maatregelen uit het Programma Natuur en het Zeeuws Gebiedprogramma. Daarbij speelt het verder professionaliseren van uitvoeringskracht en gebiedenbeleid een belangrijke rol. Speerpunten zijn dan ook:

  • Uitbouwen en professionaliseren van de uitvoeringsorganisatie landelijk gebied. 
  • Uitvoeren maatregelen Programma Natuur.
  • Uitwerken gebiedsprogramma en starten met uitvoeren koplopersmaatregelen.

Daarnaast blijven we uitvoering geven aan de realisatieopgave natuurnetwerk, de natuurherstelmaatregelen en de monitoring.

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken
  • Subsidieverlening voor natuurbeheer.
  • Subsidieverlening agrarisch natuurbeheer aan Collectief Poldernatuur, die vergoedingen aan agrariërs uitkeert.
  • Subsidieverlening aan de Faunabeheer Eenheid, die faunabeheerplannen opstelt en uitvoert.
  • Het opstellen en/of actualiseren van Natura 2000 beheerplannen.
  • Het verder realiseren van het Natuurwerk Zeeland.
  • Uitvoering van de wettelijke taken en vergunningverlening in het kader van de omgevingswet voor gebiedsbescherming en soortenbescherming, waaronder ook het fauna- en exotenbeleid.
  • Opstellen en evalueren van beleidsregels voor gebieds- en soortenbescherming.
  • Integrale Kosten Subsidie verstrekken aan IVN/De Zeeuwse Natuur, Nationaal Park Oosterschelde, Stichting Het Zeeuwse Landschap, Stichting Landschapsbeheer Zeeland en Terra Maris.
  • Zelfrealisatie, verwerving en vervreemding van gronden en tijdelijk beheer van gronden in combinatie met landbouwkundige structuurverbetering.
  • Monitoring en beoordeling van natuurkwaliteit.
  • Rapportage aan de Minister, de Tweede Kamer en Provinciale Staten via de jaarlijkse Voortgangsrapportage Natuur.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Versterken van de biodiversiteit, het realiseren van een volhoudbare landbouw en een kwalitatief hoogwaardige voedselvoorziening, samen met andere partijen.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Natuurontwikkeling

Terug naar navigatie - Natuurontwikkeling

In het natuurpact is afgesproken met het Rijk dat provincies het Natuurnetwerk Nederland afronden in 2027. We doen dit om de biodiversiteit te verbeteren. Hierbij richten wij ons met name op de typisch Zeeuwse natuur die bestaat uit zout/brakke natuur en natuur die hoort bij het typisch Zeeuwse kreken- en duingebied. De begrenzing van het natuurnetwerk en de inrichting zijn dan ook zodanig dat soorten die bij deze natuurdoelen horen er hun plek kunnen vinden.

Acties

Natuurbeheer

Terug naar navigatie - Natuurbeheer

Het Zeeuwse natuurbeleid zet in op het behouden en versterken van de Zeeuwse natuur en de biodiversiteit. Daaronder valt het stimuleren en subsidiëren van eigenaren en beheerders, het beheer van fauna en exoten, het stimuleren en subsidiëren van soortenprojecten, het natuurinclusief werken en het monitoren van de Zeeuwse natuur en biodiversiteit.

Voor de uitvoering van het provinciale natuurbeleid beschikt de provincie over een eigen subsidiestelsel voor Natuur- en Landschapsbeheer (SNL). Net Natuurbeheerplan Zeeland beschrijft waar de natuurgebieden van het Natuurnetwerk Zeeland (NNZ) zich bevinden, welke doelsoorten en leefgebieden worden onderscheiden en welk type natuur op welke locaties aanwezig is. Op basis van het Natuurbeheerplan kunnen subsidies voor SNL worden verleend. 

De Faunabeheereenheid Zeeland coördineert het faunabeheer. In geval van faunaschade kan in bepaalde situaties een beroep worden gedaan op een tegemoetkoming. Voor de bestrijding en het beheer van exoten is een actieplan opgesteld dat momenteel wordt uitgevoerd.

Onderdeel van de beleidscyclus is het monitoren en evalueren van het natuurbeleid. Samen met terreineigenaren en soortenorganisaties worden er inventarisaties uitgevoerd, data opgeslagen en verwerkt tot informatie voor analyses en evaluaties. In het Monitoringsplan Zeeland is opgenomen hoe dit wordt gedaan en welke informatie nodig is om bijvoorbeeld de natuurkwaliteit en biodiversiteit te kunnen beoordelen.

Acties

Natuurherstel

Terug naar navigatie - Natuurherstel

Voor het behalen van de instandhoudingsdoelstellingen voor soorten en habitats uit de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn, moeten herstelmaatregelen getroffen worden in de Natura 2000-gebieden (en deels ook daarbuiten). Deze maatregelen zijn gericht op het herstel van natuurwaarden in de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden. Gezien de uitkomsten van natuurdoelanalyses, de maatschappelijke discussie rond het stikstofdossier en de afstand tot het doelbereik vraagt dit in ieder geval een voortzetting van de focus op natuurherstel.

Acties

Natuurbeleving, -verbreding en -verbinding

Terug naar navigatie - Natuurbeleving, -verbreding en -verbinding

We gaan de natuur en het landschap in Zeeland beter bekend en beleefbaar maken. Dit doen we door een betere spreiding van bezoekers over de natuurgebieden in Zeeland. Daarbij houden we rekening met de kwetsbaarheid van gebieden en natuurwaarden. Ook zoeken we naar verbindingen tussen mens en natuur en werken we toe naar een natuur-inclusieve samenleving.

Acties

Een volhoudbare landbouw

Terug naar navigatie - Een volhoudbare landbouw

Zeeland kent op de lange termijn een volhoudbare landbouw. Een sector die economisch gezond is en produceert in evenwicht met de natuurlijke omgeving. Hiervoor ondersteunen we ondernemers en organisaties die aan de slag willen met belangrijke thema’s als bodem, water, biodiversiteit, innovatie etc. Het GLB/NSP programma is hiervoor een belangrijke financieringsbron. De beleidsmatige basis is ons Uitvoeringsprogramma Landelijk Gebied. Dit programma wordt thans herijkt.

Acties

Natuurbescherming

Terug naar navigatie - Natuurbescherming

De provincie is het bevoegde gezag voor natuurbescherming, met als doel de aanwezige soorten te beschermen op grond van wet- en regelgeving. Een belangrijk instrument daarbij is het verlenen van omgevingsvergunningen in het kader van:

  • Gebiedsbescherming (Natura 2000-gebieden en stikstof).
  • Soortenbescherming (ruimtelijke ingrepen en schadebestrijding).
  • Maatwerkvoorschriften herplantplicht houtopstanden.

Acties

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren

Doel

Indicator

Stand 2020

Stand 2021

Stand 2022

Streefwaarde 2023

Streefwaarde 2024

Streefwaarde 2025

Einddoel

Volhoudbare landbouw

Aantal ondernemers betrokken bij nieuwe kennistrajecten.

100

100

200

200

200

200

200

Natuurontwikkeling 

Aantal ha nog te realiseren nieuwe natuur.

De ontwikkeling van nieuwe natuurwaarden uitgedrukt in hectare binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN).

725

650

556 (31-12-2022)

448

350

 

0

Natuurbescherming

Via de Omgevingsverordening geldt ruimtelijke bescherming via bestemmingsplannen.

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Natuurbescherming

Actuele natuurbeheerplannen voor alle Natura2000 gebieden.

5

5

5

6

7

 

7

Natuurbescherming

Reguliere verlening Omgevingsvergunningen

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Natuurbescherming

Legalisering PAS-melders

 

 

 

 

 

 

 

Natuurbescherming

Verbetering samenwerking RUD

 

 

 

 

 

 

 

Natuurverbreding

Aantal kilometer wandelnetwerk.

2.100 km

2.100 km

2.100 km

2.100 km

2.700 km

 

2.700 km

Natuurbeleving

Percentage toegankelijke beleefbare nieuwe natuur.

>90%

>90%

>90%

Minimaal 90%

Minimaal 90 %

Minimaal 90 %

Minimaal 90%

 Natuurbeheer

Aantal ha natuurareaal in beheer met contract

Het beheer van natuurwaarden uitgedrukt in hectare binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN).

17.810

17.931

18.025

23.841

(= incl. 5573 ha buitendijks tbv toezicht)

23.941

24.041

24.391

 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(Bedragen x € 1.000)
Doelstelling Begroting 2025
Lasten
030103-Natuurherstel 9.373
030105-Natuurbeleving: verbreding en verbinding 3.266
030106-Volhoudbare landbouw 1.875
030107-Natuurbeheer 17.923
030108-Natuurontwikkeling 3.904
030109-Natuurbescherming 139
039999-Ambtelijke inzet 3.819
Totaal Lasten 40.297
Baten
030103-Natuurherstel 3.828
030107-Natuurbeheer 25
030108-Natuurontwikkeling 1.000
030109-Natuurbescherming 228
Totaal Baten 5.081
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -35.216
Onttrekkingen
980399 Bestemmingsreserves-Pr.3 -1.861
Toevoegingen
980399 Bestemmingsreserves-Pr.3 63
Mutatie reserves 1.797
Resultaat na bestemming -33.419