Uitgaven

2,87%
€ 10.473
x €1.000
2,87% Complete

Inkomsten

0,04%
€ 148
x €1.000
0,04% Complete

Saldo

8,15167742392248E+15%
€ -10.325
x €1.000

7 Programma Bestuur

Uitgaven

2,87%
€ 10.473
x €1.000
2,87% Complete

Inkomsten

0,04%
€ 148
x €1.000
0,04% Complete

Saldo

8,15167742392248E+15%
€ -10.325
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

De begroting 2025 van de Provincie Zeeland laat ons doel zien om een sterk en toekomstgericht bestuur te realiseren. Een bestuur dat goed inspeelt op de uitdagingen en kansen van deze tijd. Het programma Bestuur heeft vier pijlers om deze doelen te bereiken: 

  1. Een sterk bestuur.
  2. Een weerbaar bestuur.
  3. Een samenwerkend bestuur.
  4. Een signalerend bestuur. 

De rode draad binnen het programma Bestuur is de kwaliteit van het openbaar bestuur: de manier waarop de overheid functioneert en hoe betrouwbaar deze is voor de burger. Voor de inwoners van Zeeland betekent het dat de Provincie open communiceert, goed functioneert en luistert naar de wensen en verwachtingen van haar inwoners. Als dat mogelijk is, neemt de Provincie deze wensen mee in haar beleid en beslissingen.

Sterk bestuur. Als toezichthouder controleren we de financiën van gemeenten, waterschappen en samenwerkingen. Ook controleren we hoe de gemeente haar medebewindstaken uitvoert. Als er hulp nodig is bieden we vanuit samenwerking ondersteuning. We gaan dan in gesprek met de betrokkenen om te kijken hoe het beter kan. Waar nodig handhaven we de regels om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de afspraken houdt. Sterk bestuur betekent ook dat we informatie open en duidelijk delen met onze inwoners. We vinden het belangrijk dat zij begrijpen waarom we bepaalde keuzes en beslissingen maken.

Weerbaar bestuur betekent dat we zorgen voor eerlijkheid, veiligheid en veerkracht. We zorgen dat onze diensten en producten niet worden misbruikt. Bij het geven van vergunningen controleren we mensen en bedrijven, indien daar aanleiding toe is en/of het voorgeschreven is, met de Wet Bibob. Deze wet helpt ons integere besluitvorming te nemen. Hiermee creëren we een gelijk speelveld voor ondernemers. Zo zetten we ons in tegen ondermijning. 

Samenwerkend bestuur houdt in dat de Provincie Zeeland actief samenwerkt met verschillende partners om samen meer te bereiken. Dat doen we in de regio, met Vlaanderen en met andere provincies via het Interprovinciaal Overleg (IPO). We nemen deel aan het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO). Hier werken we samen met gemeenten en waterschap aan belangrijke opgaven voor Zeeland. We versterken onze positie, onderhouden onze relaties en zorgen voor positieve en duurzame veranderingen aan beide zijden van de grens. Dat doen we door kennis en middelen te delen en gezamenlijk op te treden.

Als signalerend bestuur speuren we voortdurend naar veranderingen en trends die de regio kunnen raken. Dit kan gaan over nieuwe regels, beleid, economische veranderingen, technologische innovaties, of maatschappelijke trends. Door deze veranderingen vroeg op te merken kunnen we reageren op wat er gebeurt. Door te lobbyen brengen we de belangen van Zeeland onder de aandacht bij landelijke en Europese beleidsmakers en wetgevers. Zo kunnen we door te plannen inspelen op toekomstige ontwikkelingen en kansen die de positie van Zeeland verder versterken.

Maatschappelijk effect
De Provincie Zeeland werkt als een democratisch, open en inclusief provinciebestuur. Zij vindt iedere inwoner even belangrijk en waardeert inbreng van buitenaf. Verder bewaakt zij de kwaliteit van het openbaar bestuur. Dit is in het belang van het welzijn van de burgers en de economische prestaties in onze provincie. Dit doet zij met bewustzijn van de bijzondere ligging van onze regio, weerbaar tegen ondermijnende invloeden aan beide kanten van de grens. 

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten
  • We brengen Zeeland onder de aandacht bij: het nieuwe Kabinet, een relatief nieuwe Tweede Kamer, een nieuwe Europese Commissie en een nieuw Europees parlement. We benadrukken de Zeeuwse belangen en specifieke thema’s die voor Zeeland belangrijk zijn.
  • We laten minimaal één integrale controle(s) uitvoeren door de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) en Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR). Dit wordt geëvalueerd samen met de Provincie.
  • In 2025 organiseren we een training voor politieke ambtsdragers om hen weerbaarder te maken tegen agressie, geweld en intimidatie.
  • We blijven in gesprek en dialoog met onze inwoners met als doel het draagvlak voor ons beleid te vergroten en het vertrouwen te optimaliseren of vergroten.

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken

1. Taken commissaris van de Koning (cvdK) als Rijksorgaan en als boegbeeld van de Provincie Zeeland:

  • Voorzitter van Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten.
  • De cvdK stimuleert samenwerking tussen instellingen en organisaties in de provincie. De commissaris gaat regelmatig op werkbezoek bij de gemeenten in de provincie
  • Bestuurlijk toezicht op de Veiligheidsregio Zeeland.
  • Coördinatie grensgovernance: het zorgen voor goede afstemming en besluitvorming tussen de verschillende bestuurslagen op de grens van Vlaanderen-Nederland.
  • Regietafel vluchtelingen.
  • Integrale en fysieke veiligheid.
  • Bestuurlijke verantwoordelijkheid om als rijksorgaan, in de vorm van een wettelijke zorgplicht, de bestuurlijke integriteit van de provincie te bevorderen. De CvdK heeft bij verstoorde bestuurlijke verhoudingen een adviserende en bemiddelende rol.

2. Ondersteuning, van Provinciale Staten, (Staten)commissies en Gedeputeerde Staten.

3. Taken Gedeputeerde Staten:

  • Interbestuurlijk toezicht (financieel en generiek) gemeenten, waterschap en gemeenschappelijke regelingen.
  • Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob).
  • Bevorderen bestuurlijke integriteit; Samenwerking Taskforce- RIEC.
  • Bevorderen en bewaken kwaliteit lokaal bestuur.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

De Provincie Zeeland werkt als een democratisch, open en inclusief provinciebestuur. Zij vindt iedere inwoner even belangrijk en waardeert inbreng van buitenaf. Verder bewaakt zij de kwaliteit van het openbaar bestuur. Dit is in het belang van het welzijn van de burgers en de economische prestaties in onze provincie. Dit doet zij met bewustzijn van de bijzondere ligging van onze regio, weerbaar tegen ondermijnende invloeden aan beide kanten van de grens. 

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Interbestuurlijk toezicht

Terug naar navigatie - Interbestuurlijk toezicht

Interbestuurlijk toezicht door Gedeputeerde Staten (GS) is een wettelijk taak. Met dit toezicht zorgen GS ervoor dat gemeenten, waterschappen en Gemeenschappelijke Regelingen hun wettelijke taken uitvoeren en een sluitende begroting hebben. Samenwerking is hierbij heel belangrijk. Gemeenschappelijke regelingen zijn samenwerkingsverbanden tussen verschillende gemeenten of overheidsorganisaties die samen bepaalde taken of diensten uitvoeren. GS en gemeenten werken samen aan maatschappelijke problemen. Dit helpt om publieke taken goed uit te voeren. Zo zorgen we voor een betrouwbare en transparante overheid.

Acties

Samenwerkend bestuur

Terug naar navigatie - Samenwerkend bestuur

De wereld om ons heen verandert snel. De maatschappelijke uitdagingen worden steeds complexer en vragen om meer doordachte oplossingen. Dit heeft invloed op hoe lokale overheden werken. Zij moeten meer samenwerken en taken verdelen. We werken nu op verschillende niveaus samen om de problemen in Zeeland aan te pakken. Dit doen we door in de regio samen te werken via onder andere het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO). Op landelijk niveau werken we samen met andere provincies via het Interprovinciaal Overleg (IPO). Zo kunnen we kennis delen en leren van elkaar. 

Acties

Signalerend bestuur

Terug naar navigatie - Signalerend bestuur

De Provincie signaleert en beïnvloedt vroegtijdig besluitvormingstrajecten van nationaal- en Europees beleid en regelgeving. Zo zorgen we ervoor dat er voldoende rekening gehouden wordt met Zeeland.

Acties

Sterk provinciaal bestuur

Terug naar navigatie - Sterk provinciaal bestuur

Een Provincie die samen met inwoners, bedrijven, instellingen en overheden de (grote) opgaven voor Zeeland aanpakt.

Acties

Weerbaar bestuur

Terug naar navigatie - Weerbaar bestuur

Het zorgen voor een vrije, veilige en rechtvaardige samenleving is een kerntaak van de overheid. Provincie Zeeland wil de integrale aanpak tegen ondermijnende criminaliteit in Zeeland aanmoedigen en ondersteunen. Dat doen we vanuit onze positie als provinciaal middenbestuur. Om dit doel te bereiken houdt de Provincie zich bezig met het tegengaan van ondermijning. Tegelijk vergroot zij haar eigen weerbaarheid en integriteit.

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - Trendindicatoren

 

Gemeenten onder preventief toezicht:

2021

2022

2023

2024

Landelijk

12

1

2

2

 Zeeland

2

1

1

1

 

Opkomstpercentage statenverkiezing (Kiesraad):

2007

2011

2015

2019

2023

Landelijk

46,4%

56,0%

47,8%

56,2%

58,8%

Zeeland

52,9%

58,9%

52,2%

59,2%

62,4%

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren

Doelindicatoren

Indicator

Stand 2021

Stand 2022

Streefwaarde 2023

Streefwaarde 2024

Stand 2024

Streefwaarde 2025

Einddoel

Financieel gezonde Zeeuwse gemeenten

Gemeenten onder preventief toezicht

2

1

1

1

1

1

0

Weerbaar bestuur

Integrale controle uitgevoerd

 

        1 1

Weerbaar bestuur

Geactualiseerd Bibob beleid doorgevoerd bij alle Zeeuwse gemeenten en Provincie in 2025

 

        14 14

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(Bedragen x € 1.000)
Doelstelling Begroting 2025
Lasten
070101-Interbestuurlijk toezicht 1.842
070102-Samenwerkend bestuur 77
070104-Signalerend bestuur 1.071
070105-Weerbaar bestuur 304
079999-Ambtelijke inzet 7.179
Totaal Lasten 10.473
Baten
070101-Interbestuurlijk toezicht 51
070104-Signalerend bestuur 97
Totaal Baten 148
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -10.325
Onttrekkingen
980799 Bestemmingsreserves-Pr.7 -
Toevoegingen
980699 Bestemmingsreserves-Pr.7 -
Resultaat na bestemming -10.325