De provincies hebben samen met gemeenten het initiatief genomen om overal in het land Regionale Mobiliteitsprogramma’s te ontwikkelen als onderdeel van het klimaatakkoord. Met de Regionale Mobiliteitsprogramma’s willen we als overheid bijdragen aan de transitie naar een duurzaam en zorgeloos mobiliteitssysteem. De focus ligt hierbij op het verbeteren van de leefbaarheid, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en gezondheid van gebieden. En dat we voldoen aan internationale en nationale klimaatafspraken. In onze organisatie krijgt deze ambitie uitwerking via verschillende uitvoeringsprogramma’s en strategische opgaven.
Onze specifieke doelen in Zeeland
- We sluiten met de verduurzaming van onze personenmobiliteit aan op de afspraken in de Regionale Energiestrategie Zeeland (RES): 55% CO2-reductie van zakelijke reizen in 2030 en een zero emissie mobiliteit in 2050.
- De Provincie Zeeland heeft zich aangesloten bij de coalitie Anders Reizen. Hiermee verplichten we ons om de CO2-uitstoot van zakelijk verkeer in 2030 te halveren.
- We geven invulling aan een nieuw mobiliteitsconcept gericht op zakelijke reizen met verduurzaming als uitgangspunt. Dit betekent dat we reizen per fiets, met het OV, met elektrisch vervoer en/ of deelvervoer. Of bewust de afweging maken niet te reizen.
- We zorgen voor eigentijdse faciliteiten en waar wenselijk arbeidsvoorwaarden op het gebied van reiskostenvergoeding woon-werkverkeer. Dit betekent: verduurzamen van faciliteiten in het wagen- en fietspark. We stimuleren milieuvriendelijk vervoer door dit te vergoeden. Ook bouwen we vergoedingen voor fossiele brandstofauto's af.
- Anders reizen vraagt bewust omgaan met vervoer. In het kader van duurzaamheden, alsook in financieel opzicht. Huidige beschikbare structurele financiële middelen zijn kaderstellend voor de faciliteiten en afspraken die voor de toekomst gelden. Hoogstens zijn incidenteel extra middelen beschikbaar om de gewenste transitie met overgangsfase mogelijk te maken.
Duurzaam mobiliteitsbeleid: stimuleren, faciliteren en vergoeden
Verduurzamen van het mobiliteitsbeleid en stimuleren van het gebruik van duurzame vervoersmiddelen doen wij op verschillende manieren. Insteek is om de drempel zo laag mogelijk te maken. Dat doen we door het vergoeden van vervoer, alsook door het beschikbaar stellen van faciliteiten. We breiden onze arbeidsvoorwaarden uit met een verhoging van het IKB en een renteloze lening voor de aanschaf van een fiets.
Voor dienstreizen beschikt onze organisatie over een uitbreidend wagenpark bestaande uit (deels elektrische) fietsen, een elektrische scooter, elektrische- en deelauto’s en een NS businesscard voor OV reizen. We breidden ons autowagenpark uit om aan de toenemende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarmee beperken we ook het gebruik van eigen vervoer van personeel (met risico op gebruik fossiele brandstoffen).
We vinden het belangrijk dat onze doelen en aanpak voor woon-werkverkeer passen bij ons personeelsbestand. Insteek is ook hier om mogelijke financiële drempels tijdelijk te beperken in de overgangsfase. Dit doen we door middel van gebruiksvormen volledig te blijven vergoeden, zoals het gebruik van OV via businesscards. Daarnaast kunnen ook voor andere vormen van vervoer, zoals elektrisch rijden, extra faciliteiten en vergoedingen beschikbaar zijn.