-
Blz. 1
Begroting 2021
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding begroting 2021
-
Blz. 4
Samen verschil maken
-
Blz. 5
Vertaaltabel beleidsdoelstellingen
-
Blz. 6
Vertaaltabel doelstellingen begroting 2021 ten opzichte van begroting 2020
-
Blz. 7
1.1 Grote projecten
-
Blz. 8
Inleiding Grote Projecten
-
Blz. 9
Grote projecten
-
Blz. 10
Mijlpalen 2021
-
Blz. 11
Uitgangspunten grote projecten
-
Blz. 12
Kader grote projecten
-
Blz. 13
Waterdunen
-
Blz. 14
Omschrijving
-
Blz. 15
Risico's
-
Blz. 16
Genomen besluiten
-
Blz. 17
Doelstellingen
-
Blz. 18
Een oplossing voor kustveiligheid
-
Blz. 19
Een voor recreanten uiterst aantrekkelijk gebied
-
Blz. 20
Aanleg van recreatieve paden
-
Blz. 21
Communicatie over de uitvoering en beleving van Waterdunen
-
Blz. 22
Overdracht van de gronden en het beheer aan de partners
-
Blz. 23
Natuurherstel van de Westerschelde
-
Blz. 24
Getijdenduiker volledig operationeel
-
Blz. 25
Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 26
Omschrijving
-
Blz. 27
Risico's
-
Blz. 28
Genomen besluiten
-
Blz. 29
Doelstellingen
-
Blz. 30
Realiseren van ten minste 600 ha estuariene natuur conform de Herijking Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 31
Afronding van het natuurgedeelte van het deelproject Waterdunen (zie betreffende beschrijving groot project)
-
Blz. 32
Opvolgen van realisatie van de projecten Hedwigepolder, Bath en Ossenisse conform planning bij gunning.
-
Blz. 33
Voortgaan met de voorbereiding van het project Zimmerman en uitwerken optionele projecten.
-
Blz. 34
Aanpassing Rijksinpassingsplan Hedwigepolder in verband met recreatieve voorzieningen
-
Blz. 35
Invulling geven aan de overige afspraken (landbouwflankerend beleid, Grenspark, regionale impuls Hulst en Sluis)
-
Blz. 36
Thermphos
-
Blz. 37
Omschrijving
-
Blz. 38
Risico's
-
Blz. 39
Genomen besluiten
-
Blz. 40
Doelstellingen
-
Blz. 41
Het voormalige Thermphos terrein is gesaneerd door Van Citters Beheer
-
Blz. 42
Van Citters Beheer in staat stellen de sanering onder de meest optimale omstandigheden de sanering uit te voeren.
-
Blz. 43
Tijdige financiering aan VCB door de drie financierende partijen.
-
Blz. 44
De speciaal voor deze sanering ingestelde stuurgroep en bestuurlijk overleg zullen aan de hand van maand- en kwartaalrapportages toezicht houden op de vastgestelde scope, planning, financiën en voortgang.
-
Blz. 45
In 2021 start de ‘nazorgfase’, nadat naar verwachting de sanering eind 2020 is afgerond
-
Blz. 46
Zanddijk
-
Blz. 47
Omschrijving
-
Blz. 48
Risico's
-
Blz. 49
Genomen besluiten
-
Blz. 50
Doelstellingen
-
Blz. 51
De verkeersveiligheid is verbeterd, de bereikbaarheid van Yerseke is vergroot en er is minder onderhoud nodig voor de N673.
-
Blz. 52
Meekoppel kansen zijn benut ter verbetering van de spoorveiligheid en de behartiging van de belangen van de omgeving
-
Blz. 53
Acties
-
Blz. 54
Traverse Kapellebrug
-
Blz. 55
Omschrijving
-
Blz. 56
Risico's
-
Blz. 57
Genomen besluiten
-
Blz. 58
Doelstellingen
-
Blz. 59
Een leefbare en verkeersveilige traverse door Kapellebrug met ruimte voor fietsers en voetgangers en verkeer dat gestimuleerd wordt zich aan de maximumsnelheid te houden
-
Blz. 60
Acties
-
Blz. 61
Zeeuws Deltaplan Zoet Water
-
Blz. 62
Omschrijving
-
Blz. 63
Doelen
-
Blz. 64
Acties
-
Blz. 65
Risico's
-
Blz. 66
Genomen besluiten
-
Blz. 67
Doelstellingen
-
Blz. 68
Zeeland is in 2050 weerbaar tegen zoetwatertekorten
-
Blz. 69
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 70
1.2 Strategische opgaven
-
Blz. 71
Inleiding Strategische opgaven
-
Blz. 72
Klimaatadaptatie
-
Blz. 73
Omschrijving
-
Blz. 74
Ambitie
-
Blz. 75
Inzet
-
Blz. 76
Proces
-
Blz. 77
Ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 78
Omschrijving (legostenen)
-
Blz. 79
Ambitie
-
Blz. 80
Inzet
-
Blz. 81
Proces
-
Blz. 82
Stikstof
-
Blz. 83
Omschrijving
-
Blz. 84
Ambitie
-
Blz. 85
Inzet
-
Blz. 86
Proces
-
Blz. 87
Slimme mobiliteit
-
Blz. 88
Omschrijving
-
Blz. 89
Ambitie
-
Blz. 90
Inzet
-
Blz. 91
Proces
-
Blz. 92
Zichtbaar Zeeland
-
Blz. 93
Omschrijving
-
Blz. 94
Ambitie
-
Blz. 95
Inzet
-
Blz. 96
Proces
-
Blz. 97
Wat mag het kosten?
-
Blz. 98
2. Programma Woonplaats Zeeland
-
Blz. 99
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 100
Speerpunten
-
Blz. 101
Beleidskader
-
Blz. 102
Reguliere taken
-
Blz. 103
Deltawateren
-
Blz. 104
Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
-
Blz. 105
Omgevingswet en Omgevingsagenda
-
Blz. 106
Ruimtelijke kwaliteit versterken: Wonen
-
Blz. 107
Beter benutten van regionale bedrijventerreinen
-
Blz. 108
Doelstellingen
-
Blz. 109
Law Delta
-
Blz. 110
Besluitvorming definitieve locatiekeuze.
-
Blz. 111
Uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de grondoverdracht.
-
Blz. 112
Start proces van de benodigde ruimtelijke procedures samen met de gemeente Vlissingen en het Rijk.
-
Blz. 113
Voorbereiding omgevingswet
-
Blz. 114
Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
-
Blz. 115
Voorbereidingsacties vormgeven en implementatie digitaal stelsel Omgevingswet
-
Blz. 116
Nieuwe interne- en externe samenwerkingsstructuren/werkprocessen.
-
Blz. 117
Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
-
Blz. 118
Investeren in aandachtsgebieden en strandovergangen aan de kust en stimuleren van innovatie en kwaliteitsontwikkeling bij ondernemers
-
Blz. 119
Kwaliteit van ontwikkelingen rond de Deltawateren stimuleren
-
Blz. 120
Stimulering duurzaam toeristisch mobiliteitsnetwerk en verbeteren toeristische bereikbaarheid (spreiding in tijd en locaties, gekoppeld aan de opgave slimme mobiliteit
-
Blz. 121
Stimuleren van het beter vindbaar en zichtbaar maken van informatie over toeristische activiteiten, ondernemers, verblijfsaccommodaties en evenementen voor recreant, toerist en inwoner.
-
Blz. 122
Milieu: Woon- en werkklimaat zijn versterkt
-
Blz. 123
Actualiseren milieuprogramma 2018-2022
-
Blz. 124
Actualiseren VTH programma
-
Blz. 125
Begeleiden van de uitvoering van bodemsaneringen
-
Blz. 126
Uitvoeren van de voor dit jaar relevante acties uit het milieuprogramma
-
Blz. 127
Invulling geven aan en professionaliseren van het opdrachtgeverschap van de RUD Zeeland en van de Brzo-RUD (DCMR)
-
Blz. 128
Verkenning toekomst RUD Zeeland opstarten en begeleiden
-
Blz. 129
Verder uitwerken en bestendigen wettelijke coördinatietaak van de provincie op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (met partners op bestuursrechtelijk- en strafrechtelijk vlak)
-
Blz. 130
Met Omgevingsdiensten en gemeenten uitvoering BRIKS taken inrichten
-
Blz. 131
Water en Bodem met kwaliteit
-
Blz. 132
Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
-
Blz. 133
Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
-
Blz. 134
Tegengaan verdroging natuurgebieden, met name Natura 2000, door opstellen monitoringsprogramma
-
Blz. 135
Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
-
Blz. 136
Opzetten van een 3-tal pilotprojecten regionaal waterbeheer overeenkomstig ambitie, visie en doelen strategische visie waterbeheer 2050. Meedenken met praktische vertaling van de visie Waterbeheer door Waterschap
-
Blz. 137
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwantiteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
-
Blz. 138
Zoeken naar synergie mogelijkheden met provinciale opgaven zoals natuurontwikkeling
-
Blz. 139
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
-
Blz. 140
Bescherming en informatievoorziening archeologische en aardkundige waarden
-
Blz. 141
Opstellen provinciaal waterprogramma
-
Blz. 142
Deltawateren
-
Blz. 143
Bevorderen kennisuitwisseling, communicatie en samenwerking door actieve bijdrage aan en in het gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 144
Vaststellen bestuursovereenkomst Grevelingen II (planuitwerking) en starten bestuursovereenkomst Grevelingen III (realisatiefase); actieve bijdrage aan de planvorming/planuitwerking en de daar lopende discussies rond natura 2000 & klimaat robuustheid
-
Blz. 145
Onderzoeken meekoppelkansen Grevelingenmeer
-
Blz. 146
Indien het Rijk een betekenisvol besluit over een zout VZM neemt: bijdragen aan alternatieve zoet-water maatregelen Volkerak-Zoommeer
-
Blz. 147
Blijvende inzet maatregelen verbeteren ecologische kwaliteit Volkerak-Zoommeer via Bestuur- en samenwerkingsovereenkomst
-
Blz. 148
Uitgevoerde studie Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde doorvertalen
-
Blz. 149
Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
-
Blz. 150
Uitvoeren suppletie Roggenplaat.
-
Blz. 151
Ruimtelijke kwaliteit: wonen
-
Blz. 152
Aanpak verduurzaming woningvoorraad, o.a. uitvoeren energiescans en de inzet van duurzaamheidsleningen (met middelen vanuit regio-envelop)
-
Blz. 153
Negende ronde Provinciale Impuls Wonen (met extra inzet vanuit middelen regio-envelop)
-
Blz. 154
Nieuwe demografische prognose voor Zeeland
-
Blz. 155
Monitoring van de ontwikkelingen in de woningvoorraad en woningbouwplannen
-
Blz. 156
Actualisatie woningmarktafspraken
-
Blz. 157
Samen met gemeenten opstellen en uitvoeren van de Zeeuwse woonagenda
-
Blz. 158
Aanpak van flexwonen en huisvesting buitenlandse werknemers
-
Blz. 159
De gemeenten faciliteren bij de versterking van de binnensteden
-
Blz. 160
Ruimtelijke kwaliteit versterken: Impuls bedrijventerreinen
-
Blz. 161
Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
-
Blz. 162
Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
-
Blz. 163
Uitvoer Subsidieregeling Impuls Bedrijventerreinen
-
Blz. 164
Uitvoering van de subsidieregeling duurzaamheidsscans bedrijventerreinen.
-
Blz. 165
Start van een demoproject verduurzaming bedrijventerreinen
-
Blz. 166
Trendindicatoren
-
Blz. 167
Doelindicatoren
-
Blz. 168
Wat mag het kosten?
-
Blz. 169
3. Programma Balans in landelijk gebied
-
Blz. 170
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 171
Speerpunten
-
Blz. 172
Provinciale beleidskaders
-
Blz. 173
Reguliere taken
-
Blz. 174
Maatschappelijk effect
-
Blz. 175
Doelstellingen
-
Blz. 176
Realisatie Natuurnetwerk
-
Blz. 177
Versnelling van realisatie van de resterende natuurontwikkelingsopgave d.m.v. aanbod en kansen die zich voordoen
-
Blz. 178
Zoeken naar mee koppelkansen met andere opgaven uit oogpunt realisatie Natuurnetwerk Zeeland
-
Blz. 179
Continuering inzet kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland
-
Blz. 180
Inzet Zeeuws Particulier Grondbezit en betrekken bij het realiseren van het Natuurnetwerk Zeeland
-
Blz. 181
Blijven toepassen algemene uitgangspunten o.a. verweving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw.
-
Blz. 182
Natuurbeheer en natuurbescherming
-
Blz. 183
Vergoeden en aansturen van natuurbeheer op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap middels de kaders uit het Natuurbeheerplan
-
Blz. 184
Vergoeden en aansturen van agrarisch natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur en daardoor een substantiële bijdrage te leveren aan de biodiversiteit en het landschap buiten de natuurgebieden.
-
Blz. 185
Het verlenen van subsidie voor functieverandering en inrichting van nieuwe natuur en herstel van bestaande natuur op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap middels SKNL of nog nieuw te ontwikkelen instrumentarium.
-
Blz. 186
Bestrijding van schadeveroorzakende soorten en zorgdragen voor de uitkering van schadevergoedingen t.g.v. fauna
-
Blz. 187
Monitoring van natuurgebieden conform landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
-
Blz. 188
Het verlenen van subsidie voor een extra vergoeding aan natuurbeheerders voor het houden van toezicht op natuurterreinen middels het subsidiestelsel Natuur en Landschapsbeheer
-
Blz. 189
Provinciale aanpak invasieve exoten door middel van preventie, eliminatie en beheer opstellen, en het uitvoeren van tenminste twee bestrijdingsacties.
-
Blz. 190
Op praktijkschaal toepassen van een pilot voor tenminste drie innovatieve projecten om wildschade aan gewassen te voorkomen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving
-
Blz. 191
Uitvoeren onderzoek naar verwilderde katten
-
Blz. 192
Evalueren ganzenopvangbeleid
-
Blz. 193
Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Wet natuurbescherming en de Wet ruimtelijke ordening (Natuurnetwerk Zeeland) en de keuzes in de beleidsnota Natuurwetgeving
-
Blz. 194
Zorgdragen voor het opstellen van Natura 2000 beheerplannen; vaststellen van de laatste beheerplannen Manteling van Walcheren en Kop van Schouwen; starten met het actualiseren van de overige beheerplannen i.r.t. de stikstofproblematiek
-
Blz. 195
Uitwerken van de uitkomsten van de Passende Beoordelingen voor het snijden & rapen van zeegroenten en schelpdieren, evenementen vliegbewegingen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving.
-
Blz. 196
Natuurherstel
-
Blz. 197
Uitvoeren van tenminste 5 projecten gericht op herstel- en instandhoudingsmaatregelen in Natura2000-gebieden met als doel het effect van de uitstoot van stikstof te verminderen en om natuur te behouden en te versterken
-
Blz. 198
Uitvoeren van tenminste 1 nazorgproject in of nabij Natura2000-gebieden
-
Blz. 199
Natuurbeleving, verbreding en verbinding
-
Blz. 200
In de praktijk brengen in samenwerking met natuurorganisaties en toeristisch-recreatieve organisaties van de in 2019 ontwikkelde branding strategie
-
Blz. 201
In of bij ten minste twee natuurgebieden extra (recreatieve) voorzieningen aanbrengen om de beleving van de natuur te vergroten
-
Blz. 202
Gezamenlijk met partners en de Zeeuwse Natuur tot uitvoering brengen van een gezamenlijk plan gericht op activiteiten die zorgen dat natuurgebieden kunnen worden beleefd, natuureducatie, natuurvoorlichting en –promotie
-
Blz. 203
Opstellen van een bidbook ter verkrijging van de UNESCO Geopark status en de meerwaarde te onderzoeken
-
Blz. 204
Het totaal aan voorzieningen, activiteiten, bezienswaardigheden en programma’s op het gebied van natuurbeleving is op één plaats vindbaar en duidelijke en overzichtelijk ontsloten
-
Blz. 205
Continueren van de 90% toegankelijkheid/beleefbaarheid van de natuurgebieden
-
Blz. 206
De bestaande 2100 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd
-
Blz. 207
Opstellen Zeeuws actieplan voor de groene vrijwilligers
-
Blz. 208
Het stimuleren van maatschappelijke initiatieven op het vlak van natuur en landschap en het betrekken van vrijwilligers bij de natuur
-
Blz. 209
Ondersteunen van het Nationaal Park Oosterschelde bij de uitvoering van het projectplan voor de doorontwikkeling van het Park
-
Blz. 210
Verlenen van subsidie aan tenminste twee soortgerichte projecten ter ondersteuning van kwetsbare en bedreigde dier- en plantensoorten
-
Blz. 211
Uitvoeren pilot proactieve soortenbescherming in Nieuwdorp, waarbij aandacht is voor natuurinclusief bouwen
-
Blz. 212
Een volhoudbare landbouw
-
Blz. 213
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen zoetwaterbeheer en beschikbaarheid
-
Blz. 214
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen voor een betere bodemstructuur en bodemvruchtbaarheid
-
Blz. 215
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van de functionele agrobiodiversiteit
-
Blz. 216
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die zich richten op eiwittransitie
-
Blz. 217
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die zich richten op de doelstelling voor het versterken van de positie van de boer in de keten
-
Blz. 218
Ondersteunen van tenminste 5 initiatieven ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
-
Blz. 219
Ondersteunen van minimaal 1 initiatief dat zich richt op de doelstelling voor de biologische sector
-
Blz. 220
Ondersteunen van minimaal één initiatief dat zich richt op het werken met belonen voor maatschappelijke prestaties middels KPI’s in de landbouw
-
Blz. 221
Verbeteren agrarische structuur, tenminste 500 ha kavelruilen, conform POP aanvraag
-
Blz. 222
Kaderstelling niet grondgebonden landbouw (intensieve veehouderij, glastuinbouw) in het Omgevingsplan.
-
Blz. 223
Trendindicatoren
-
Blz. 224
Doelindicatoren
-
Blz. 225
Wat mag het kosten
-
Blz. 226
4. Programma Ondernemend Zeeland
-
Blz. 227
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 228
Speerpunten
-
Blz. 229
Reguliere taken
-
Blz. 230
Beleidskader
-
Blz. 231
Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 1.0
-
Blz. 232
Regio Deal Zeeland: Zeeland in stroomversnelling 2.0
-
Blz. 233
Maatschappelijk effect
-
Blz. 234
Doelstellingen
-
Blz. 235
Concurrentiepositie logistiek
-
Blz. 236
Ondersteunen van kansrijke innovaties die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde, bijv. de toepassingsmogelijkheden van circulaire economie in de procesindustrie
-
Blz. 237
Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, o.a. via Zeeland Connect
-
Blz. 238
Uitvoeren visie Logistiek i.s.m. Zeeland Connect en uitvoeren van de roadmap met 3 innovatielijnen, waaronder autonoom transport (varen en rijden) en verduurzamen Sector Transport en Logistiek (terminalfaciliteiten en laadinfra)
-
Blz. 239
Vertalen van het Meerjarenprogramma 2016 – 2019 van de Topsector logistiek naar regionale actieprogramma, benutten Europese Middelen.
-
Blz. 240
Tot stand brengen van cross-overs tussen de sectoren chemische- en procesindustrie, Wind op Zee en Land, en infrastructuur
-
Blz. 241
Realiseren van het Fiedlab Wind op Zee (Zephyros) in Zeeland
-
Blz. 242
Arbeidsmarkt
-
Blz. 243
Aantrekken, scholen en trainen van kandidaten voor Zeeuwse sectoren (Techniekpact, Hospitalitypact, Zorgpact, Onderwijspact)
-
Blz. 244
Inrichten en implementeren arbeidsmarketingorganisatie
-
Blz. 245
Komen tot een soepele grensoverschrijdende arbeidsmarkt Zeeland – Vlaanderen
-
Blz. 246
Ontwikkelen en optimaliseren methodiek en instrumentarium dienstverlening aan onderbenut arbeidspotentieel
-
Blz. 247
Ontwikkelen ICT en data ten behoeve van concrete activiteiten in kader Aanvalsplan Arbeidsmarkt
-
Blz. 248
Ontwikkelen persona’s gericht op de invulling van de vraag van de Zeeuwse arbeidsmarkt
-
Blz. 249
Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
-
Blz. 250
Ontwikkelen van een gestructureerde aanpak gericht op het binden van jongeren aan de Zeeuwse arbeidsmarkt
-
Blz. 251
Opzetten van een warme ontvangst van arbeidsmigranten (uit binnen- en buitenland) (Expat Center, Zeeland Commissionair)
-
Blz. 252
Opzetten van toolbox voor werkgevers
-
Blz. 253
Concurrentiepositie Food
-
Blz. 254
Als voorzitter van het landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden spelen we een actieve rol in de ondersteuning van de visserijsector in de voor haar belangrijke dossiers “aanlandplicht” en “Brexit”;
-
Blz. 255
Duurzame landbouwontwikkeling is ook een speerpunt binnen de maatschappelijke opgave Toekomst landelijk gebied, landbouw en natuur. Beleid voor de landbouwsector wordt in deze gezamenlijk opgepakt;
-
Blz. 256
Ondersteunen initiatieven op het snijvlak van visserij/aquacultuur en vrijetijdseconomie;
-
Blz. 257
Ondersteunen van kansrijke innovaties die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde: hiertoe ondersteunen van tenminste 8 initiatieven;
-
Blz. 258
Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur met name op het aquacultuurterrein Colijnsplaat.
-
Blz. 259
Verbeteren samenwerking onderwijs, ondernemers en overheden (in triple helix verband) zoals bijvoorbeeld door het gezamenlijk uitvoering geven aan de regiodeal Groen Onderwijs;
-
Blz. 260
Versterken van de Zeeuwse economische clusters agrofood en aquacultuur door middel van haalbaarheidsonderzoeken en demonstraties vanuit de provinciale innovatieregeling Zeeland in Stroomversnelling;
-
Blz. 261
We steunen het visserijbedrijfsleven in haar streven de bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken. Dit doen we o.a. door het steunen van initiatieven voor de ontwikkeling van nieuwe visserijtechnieken.
-
Blz. 262
Wij ondersteunen de netwerkorganisaties Zeker Zeeuws en Food Delta Zeeland in hun werkzaamheden de Zeeuwse Foodcluster verder te versterken;
-
Blz. 263
Concurrentiepositie Zeeuwse ondernemers
-
Blz. 264
Dockwize: uitvoering van de prestatieafspraken
-
Blz. 265
Met de SER Zeeland maken we prestatieafspraken op het sociaaleconomisch terrein
-
Blz. 266
Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten
-
Blz. 267
Ondersteunen van de Zeeuwse ondernemers (starters en MKB)
-
Blz. 268
Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
-
Blz. 269
Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
-
Blz. 270
Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
-
Blz. 271
Deelnemen aan platform ENZuid (Economisch Netwerk Zuid Nederland)
-
Blz. 272
Het opstellen van een agenda voor de effecten van een digitale transformatie
-
Blz. 273
Campus Zeeland
-
Blz. 274
Effectueren bouw JRC (opening september 2020)
-
Blz. 275
Ontwikkelen en opzetten grensoverschrijdend, samenwerkingsplatform Vlaanderen-Nederland Deltavraagstukken (start/opening Q4 2019 / Q1 2021)
-
Blz. 276
Ontwikkelen opleiding Engineering en Innovation UCR (start pilot studiejaar: september 2019/2020; start UCR E&I studiejaar 2020/2021)
-
Blz. 277
Opzetten van specifieke netwerken in Zeeuwse economische sectoren, die aansluiten bij de thema’s Campus Zeeland
-
Blz. 278
Versterken businessmodel, organiserend vermogen en intersectorale samenwerking tussen de reeds bestaande netwerken (kwaliteitsslag).
-
Blz. 279
Versterken gehele onderwijs- en onderzoekskolom van PO - WO
-
Blz. 280
Innovatie infrastructuur en - fondsen
-
Blz. 281
Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
-
Blz. 282
Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
-
Blz. 283
Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
-
Blz. 284
Uitvoering geven aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 1.0 en 2.0
-
Blz. 285
Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
-
Blz. 286
Zichtbaar Zeeland uitvoering
-
Blz. 287
Digitaal platform
-
Blz. 288
Continueren toeristische marktbewerking
-
Blz. 289
Circulaire economie
-
Blz. 290
We stellen samen met Zeeuwse partners een roadmap op, die op termijn tot een volledig circulaire economie moet leiden
-
Blz. 291
We stimuleren circulair bouwen in de verblijfsrecreatie via de projecten ‘Circulair beleven’ en ‘FACET’
-
Blz. 292
We werken aan een toekomstbeeld ‘circulaire havens 2030’ (Sloe- en Kanaalzone) én volgen circulaire economie in de gebiedsagenda Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 293
We stimuleren meer biobased innovaties bij/door MKB’ers o.a. via circulair/biobased innovatievouchers
-
Blz. 294
We nemen deel aan stichting Biobased Delta, die o.a. grootschalige businesscases ontwikkelt (zoals Redefinery, Sugar Delta, bio-aromaten) met grote bedrijven en MKB.
-
Blz. 295
We helpen mee aan de doorontwikkeling van de Biobased Innovation Garden
-
Blz. 296
We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland via ‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen’ en de koppeling aan de SDG’s (Sustainable Development Goals).
-
Blz. 297
We stimuleren biobased onderwijs en onderzoek, zoals goede verankering in JRC/Bèta Campus en Center of Expertise(CoE) Biobased Economy (Avans/HZ)
-
Blz. 298
Trendindicatoren
-
Blz. 299
Doelindicatoren
-
Blz. 300
Wat mag het kosten?
-
Blz. 301
5. Programma Mobiliteit op maat
-
Blz. 302
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 303
Speerpunten
-
Blz. 304
Beleidskader
-
Blz. 305
Reguliere taken
-
Blz. 306
Maatschappelijk effect
-
Blz. 307
Doelstellingen
-
Blz. 308
Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
-
Blz. 309
De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders middels periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
-
Blz. 310
Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
-
Blz. 311
Nadere uitwerking van assetmanagement door uitwerking van het Beheerkader in Uitvoeringsstrategieën per infrastructureel kapitaalgoed.
-
Blz. 312
Verbetering verkeersgedrag verkeersdeelnemers
-
Blz. 313
Algemene coördinatietaken (monitoring, kennisoverdracht, beleidsontwikkeling, subsidies)
-
Blz. 314
We maken de provinciale infrastructuur veiliger en stimuleren andere Zeeuwse wegbeheerders hetzelfde te doen.
-
Blz. 315
We verminderen de risico’s van vermenging van landbouwverkeer met ander verkeer
-
Blz. 316
We maken het verkeer veiliger voor kwetsbare en onervaren weggebruikers
-
Blz. 317
Reguliere activiteiten zijn coördinatie van het beleid, ongevallenregistratie, (subsidies) verkeerseducatie, communicatie, monitoring, en kennisoverdracht
-
Blz. 318
Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners en leefbaarheidsagenda
-
Blz. 319
Afronden Europese CEF-studie naar de verbetering van de spoorontsluiting Gent-Terneuzen, versterken lobby in gezamenlijkheid met North Sea Port en de gemeente Terneuzen
-
Blz. 320
De logistieke processen verbeteren door het toepassen van de nieuwe technologieën, de digitalisering van het bedrijfsleven te stimuleren en samenwerking en data-uitwisseling te promoten en initiëren
-
Blz. 321
Het verbeteren van de logistieke processen door het toepassen van corridormanagement
-
Blz. 322
Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
-
Blz. 323
Wegeninvesteringen
-
Blz. 324
De actualisatie aantal wegencategoriseringsplannen, aangezien deze aan de basis liggen aan de investeringsbeslissingen
-
Blz. 325
Bereikbaarheid voor de mensen
-
Blz. 326
Basisbereikbaarheid per openbaar vervoer op orde
-
Blz. 327
Door-ontwikkelen (openbaar) vervoer
-
Blz. 328
Uitvoering slimme mobiliteit
-
Blz. 329
Uitwerking fijnmazige mobiliteit
-
Blz. 330
Onderzoek deeltaxi
-
Blz. 331
Aanbesteding busconcessie
-
Blz. 332
Ontwikkeling knooppunten
-
Blz. 333
Uitwerking mobiliteitscentrale
-
Blz. 334
Data op orde
-
Blz. 335
Trendindicatoren
-
Blz. 336
Doelindicatoren
-
Blz. 337
Wat mag het kosten?
-
Blz. 338
6. Programma Iedereen telt!
-
Blz. 339
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 340
Cultuur
-
Blz. 341
Speerpunten Cultuur
-
Blz. 342
Beleidskader
-
Blz. 343
Reguliere taken
-
Blz. 344
Maatschappelijk effect
-
Blz. 345
Leefbaarheid - Brede Welvaart
-
Blz. 346
Doelstellingen
-
Blz. 347
Gezond leven
-
Blz. 348
We ondersteunen tenminste 25 sportevenementen die passen bij het DNA van Zeeland en welke zorgen voor promotie van Zeeland en mensen in beweging brengen
-
Blz. 349
Zeeuws brede motorische screening uitzetten (MQ-scan).
-
Blz. 350
Tenminste 1 pilot starten met het concept ‘Beweegschool Plus’ (stimuleren actieve leefstijl onder leerlingen).
-
Blz. 351
Toekomstbestendige culturele infrastructuur
-
Blz. 352
Afspraken maken met Zeeuwse gemeenten over gezamenlijke aanpak en ondersteuning van activiteiten op (onderdelen van) het terrein van in ieder geval de kunsten, bibliotheekwerk, cultuureducatie en restauratie Rijksmonumenten via de regioarrangementen
-
Blz. 353
Jaarlijks in afstemming met andere provinciale opgaven prestatieafspraken maken.
-
Blz. 354
Ondersteunen van het Publicatie- en Documentairefonds Zeeland ondergebracht bij het Prins Bernhard Cultuurfonds voor jaarlijks ten minste twee documentaires en drie publicaties die Zeeland op bijzondere wijze voor het voetlicht brengen
-
Blz. 355
Cultureel erfgoed
-
Blz. 356
Invulling geven aan de ondersteuning aan de eigenaren van de 190 cultuurhistorisch waardevolle boerderijcomplexen die zijn geselecteerd bij de in 2018 afgeronde boerderijenselectie (opgenomen in het Omgevingsplan Zeeland 2018).
-
Blz. 357
Op basis van de bestuurlijke afspraak met het Rijk invulling geven aan de instandhouding van rijksmonumenten door in overleg met gemeenten subsidie te verlenen voor de restauratie van ten minste drie rijksmonumenten.
-
Blz. 358
Uitwerken van het verhaal van Zeeland via maximaal negen aansprekende inconische kernverhalen (de Zeeuwse erfgoedlijnen) waardoor meer focus en samenhang gebracht wordt en het erfgoed ‘vermarkt’ kan worden.
-
Blz. 359
Kunsten
-
Blz. 360
Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
-
Blz. 361
(Talent)ontwikkeling van en cultuureducatie voor jongeren
-
Blz. 362
Mede mogelijk maken vervoer naar musea van leerlingen uit het Primair Onderwijs
-
Blz. 363
Via prestatieafspraken met o.a. Kunstbende en Jeugdtheaterschool ontwikkelingstrajecten ondersteunen die jongeren de mogelijkheid bieden om zich (verder) te ontplooien.
-
Blz. 364
Via prestatieafspraken met Stichting Cultuurkwadraat, Stichting Kinderkunstweek en HZ Cult verder uitbouwen van een eenduidige Zeeuwse aanpak cultuureducatie
-
Blz. 365
Evenementen
-
Blz. 366
Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek, sport
-
Blz. 367
Leefbaarheid-Brede Welvaart; Versterking zorginfrastructuur en zorgketen
-
Blz. 368
Zorgketen: Zowel bestuurlijk (als lid) als ambtelijk bijdragen binnen de structuur van de Zeeuwse Zorg Coalitie, teneinde via deze krachtenbundeling een toekomstige zorgagenda te realiseren
-
Blz. 369
Er worden actief natuurlijke verbindingen gelegd met netwerken en andere overlegstructuren zoals het Navigatieteam Leefbaarheid, Economic Board Zeeland, het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO), de Academische Werkplaats Ouderenzorg (AWOZ).
-
Blz. 370
We dragen bij aan vraagstukken die gerelateerd zijn aan de zorg, zoals arbeidsmarkt, wonen en mobiliteit.
-
Blz. 371
We werken aan vergroting van het draagvlak binnen de Zeeuwse bestuurlijke verhoudingen voor Zeeuwse oplossingen binnen de zorg
-
Blz. 372
Belangenbehartiging/lobby van de Zeeuwse zorg op landelijk niveau c.q. bij de Rijksoverheid, met name voor zaken die voorwaardenscheppend zijn voor de zorgsector
-
Blz. 373
Leefbaarheid
-
Blz. 374
Participatiematrix
-
Blz. 375
Jongerenparlement
-
Blz. 376
Instrumentontwikkeling: Monitoring
-
Blz. 377
Rijksprogramma Duurzaam Door
-
Blz. 378
Gezond leven
-
Blz. 379
Four Freedoms Award Door Het Jaar Heen
-
Blz. 380
Trendindicatoren
-
Blz. 381
Doelindicatoren
-
Blz. 382
Wat mag het kosten?
-
Blz. 383
7. Programma Bestuur
-
Blz. 384
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 385
Speerpunten
-
Blz. 386
Beleidskader
-
Blz. 387
Reguliere taken
-
Blz. 388
Maatschappelijk effect
-
Blz. 389
Doelstellingen
-
Blz. 390
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 391
Door inzet proportioneel toezicht en in dialoog bevorderen van een gezonde financiële huishouding van gemeenten met extra aandacht voor de financiële gevolgen van de coronacrisis, het sociaal domein en de herverdeling van het gemeentefonds
-
Blz. 392
In nauw overleg met BZK en IPO en de agenda Toekomst van het Toezicht wordt het interbestuurlijk toezicht transparanter, uniformer en meer risicogericht vormgegeven
-
Blz. 393
Kennisdeling en onderlinge intervisie stimuleren naar aanleiding van een herziening van het generieke toezicht binnen de provincie voor elk van de risicodomeinen
-
Blz. 394
Samenwerkend bestuur
-
Blz. 395
Continueren bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
-
Blz. 396
Bevorderen dat iedere regio een regiovisie vaststelt en in samenwerking tot uitvoering brengt
-
Blz. 397
Doorontwikkeling van het OZO opdat zij een bijdrage levert aan het verhogen van de bestuurskracht en de samenwerking tussen Zeeuwse overheden wordt versterkt
-
Blz. 398
Signalerend bestuur
-
Blz. 399
Doorontwikkeling en uitvoering van een effectieve grens governance grensgebied Vlaanderen - Nederland
-
Blz. 400
Versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel door het beïnvloeden van beleidsontwikkeling en besluitvorming lobby Brussel en Den Haag
-
Blz. 401
Versterking van de samenwerking met Vlaanderen onder meer door actieve deelname in grensgovernance, de Vlaams Nederlandse Delta en de Scheldemondraad
-
Blz. 402
Optimale voorbereiding/ benutting van de budgetten van Europese programma’s in de programmaperiode 2021-2027
-
Blz. 403
Uitvoering geven aan de strategische evenementen van de Provincie Zeeland gezamenlijk met externe partner (zoals de Haagse Dag, Oesterontmoeting en Nieuwjaarsbijeenkomst)
-
Blz. 404
Adviseren over en ondersteuning geven aan de uitvoering van relatievenementen in het kader van het versterken van het relatienetwerk van de Provincie Zeeland
-
Blz. 405
Sterk provinciaal bestuur
-
Blz. 406
Continuering rechtstreekse uitzendingen van vergaderingen van Provinciale Staten en Statencommissies en inzetten van social media. De vorm en wijze waarop hier invulling aan wordt gegeven, wordt dit jaar bekeken
-
Blz. 407
Op een vernieuwende wijze, met aandacht voor netwerksturing, invulling geven aan de rollen van Provinciale Staten als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur
-
Blz. 408
Op interactieve wijze inwoners, organisaties en bedrijven betrekken bij de beeldvormende, oordeelsvormende en besluitvormende bijeenkomsten.
-
Blz. 409
Verbetering van het bestuurlijk-politiek-ambtelijk samenspel, inclusief een verbeterde beleidsplanning
-
Blz. 410
Het uitdaagrecht opnemen in een nieuw vast te stellen provinciale participatieverordening
-
Blz. 411
Weerbaar bestuur
-
Blz. 412
De Taskforce-RIEC voert als samenwerkingspartner belangrijke taken voor Zeeland uit als het gaat om de bestrijding van Ondermijning en ondersteuning bij BIBOB-onderzoeken. Deze samenwerking wordt voortgezet
-
Blz. 413
De ingezette lijn van het toepassen van de Wet Bibob wordt door ons voortgezet en uitgebreid middels een nieuwe beleidslijn en de nieuwe Wet.
-
Blz. 414
Wij geven uitvoering aan de (vastgestelde) visie op ondermijning en zetten wij in op de vier programmalijnen uit de visie; 1. weerbare organisatie, 2. weerbare overheid, 3. weerbare samenleving en 4. data, inzicht en onderzoek
-
Blz. 415
Trendindicatoren
-
Blz. 416
Doelindicatoren
-
Blz. 417
Wat mag het kosten?
-
Blz. 418
8. Programma Energie op klimaat!
-
Blz. 419
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 420
Speerpunten
-
Blz. 421
Beleidskader
-
Blz. 422
Maatschappelijk effect
-
Blz. 423
Energietransitie
-
Blz. 424
Doelstellingen
-
Blz. 425
Klimaatadaptatie en voldoende zoet water
-
Blz. 426
Behoud en vergroting zoete grondwatervoorraden, herziening grondwaterontrekkingsbeleid 2019 obv gegevens Freshem
-
Blz. 427
Bepalen norm en definitief stelsel regionale keringen en deze aanwijzen en verankeren in waterschaps- en provinciale verordeningen
-
Blz. 428
Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
-
Blz. 429
Robuustwatersysteem Zeeuws Vlaanderen; bij toekenning deelname in Horizon 2020 project
-
Blz. 430
Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via subsidieregeling realisatie groene daken
-
Blz. 431
Uitbouwen proeftuin zoet water (DeltaDrip), bijdragen aan ca 100 stuwtjes per jaar en bijdragen aan 100 ha/jaar peilgestuurde drainage
-
Blz. 432
Stimuleren medegebruik waterkeringen via Meer Met Dijken Doen en Parels
-
Blz. 433
Roode Vaart wordt uitgevoerd. Voorbereiden op leggen verbinding Roode Vaart en Zeeland
-
Blz. 434
Energietransitie
-
Blz. 435
Medio 2021 wordt in de nieuwe Omgevingsvisie Zeeland ruimte geboden voor een succesvolle energietransitie en circulaire gebiedsontwikkeling
-
Blz. 436
Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen van € 10 miljoen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen uit de Regionale Energiestrategie (RES)
-
Blz. 437
In het waterstofdossier geven we absolute prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse).
-
Blz. 438
Met pilotprojecten doen we ervaring op met innovatieve vormen van duurzaam vervoer
-
Blz. 439
Samen met gemeenten werken we in het "Zeeuws energieakkoord" aan het verduurzamen van particuliere woningen
-
Blz. 440
Voor de OV-concessie verkennen we de mogelijkheden voor zero emissie bij de vervanging van CNG bussen
-
Blz. 441
We doen samen met partners pilotprojecten aardgasloze wijken en leren hiervan voor de toekomst. Dit doen we o.a. door de inzet van een energiemakelaar voor restwarmte (waarvoor we EU-subsidie krijgen)
-
Blz. 442
We faciliteren elektrisch vervoer door het ondersteunen van de uitrol van (snel) laadinfrastructuur en het vormgeven van Zeelandbreed beleid
-
Blz. 443
We geven zelf het goede voorbeeld: de Provincie Zeeland koopt maatschappelijk verantwoord in volgens de doelen die GS hebben gesteld in het actieplan MVI 2017-2020
-
Blz. 444
We realiseren wind-, zon- en getijprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5 PJ duurzaam op te wekken (dat staat gelijk aan het volledige huidig elektrisch verbruik in Zeeland)
-
Blz. 445
We werken samen met bedrijven een strategie uit om tot een klimaatneutrale industrie te komen (via SDR, het platform Smart Delta Resources).
-
Blz. 446
Trendindicatoren
-
Blz. 447
Doelindicatoren
-
Blz. 448
Wat mag het kosten?
-
Blz. 449
9.1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 450
Inleiding
-
Blz. 451
Speerpunten
-
Blz. 452
Kengetallen
-
Blz. 453
Beleidskader
-
Blz. 454
Doelstellingen
-
Blz. 455
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 456
Provinciefonds
-
Blz. 457
Dividend
-
Blz. 458
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 459
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 460
Wind in de zeilen; onderzoek ontvlechting Evides uit PZEM
-
Blz. 461
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 462
9.2 Kosten van overhead
-
Blz. 463
Inleiding
-
Blz. 464
Beleidskader
-
Blz. 465
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 466
Invulling overhead begroting
-
Blz. 467
Uitgangspunten
-
Blz. 468
Wat mag het kosten?
-
Blz. 469
Paragrafen
-
Blz. 470
Paragraaf Provinciale heffingen
-
Blz. 471
Inleiding
-
Blz. 472
Beleid
-
Blz. 473
Wijzigingen ten opzichte van beleid vorig jaar
-
Blz. 474
Lokale lastendruk
-
Blz. 475
Geraamde opbrengsten
-
Blz. 476
Beleidskader
-
Blz. 477
Heffingen provincie
-
Blz. 478
Belastingen
-
Blz. 479
Heffingen
-
Blz. 480
Leges
-
Blz. 481
Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
-
Blz. 482
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 483
Inleiding en uitgangspunten
-
Blz. 484
Kernpunten
-
Blz. 485
Beleidskader
-
Blz. 486
Beleid
-
Blz. 487
Risico's
-
Blz. 488
Benodigde risicobuffer
-
Blz. 489
Beschikbare risicobuffer
-
Blz. 490
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 491
Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
-
Blz. 492
Ontwikkeling risicobuffer en risicoprofiel
-
Blz. 493
Kengetallen
-
Blz. 494
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 495
Inleiding
-
Blz. 496
Speerpunten
-
Blz. 497
Acties
-
Blz. 498
Beleidskader
-
Blz. 499
Infrastructuur
-
Blz. 500
Provinciale gebouwen
-
Blz. 501
Paragraaf Financiering
-
Blz. 502
Inleiding
-
Blz. 503
Beleid
-
Blz. 504
Speerpunten
-
Blz. 505
Kengetallen
-
Blz. 506
Beleidskader
-
Blz. 507
Schatkistbankieren
-
Blz. 508
Risicobeheer vlottende schuld
-
Blz. 509
Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
-
Blz. 510
Financieringsbehoefte en rentelasten
-
Blz. 511
Huidige situatie SWAP
-
Blz. 512
Rentetoerekening
-
Blz. 513
Overzicht verstrekte geldleningen
-
Blz. 514
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 515
Samen werken aan maatschappelijke opgaven
-
Blz. 516
Leren van de Coronacrisis
-
Blz. 517
Speerpunten
-
Blz. 518
Kengetallen
-
Blz. 519
Beleidskader
-
Blz. 520
Goed werkgeverschap: Strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
-
Blz. 521
Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 522
Cybercrime
-
Blz. 523
Duurzaam inkopen en aanbesteden
-
Blz. 524
Communicatie
-
Blz. 525
Controlfunctie
-
Blz. 526
Structurele ambities
-
Blz. 527
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 528
Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
-
Blz. 529
Vestigingsplaats
-
Blz. 530
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 531
Publiek belang
-
Blz. 532
Programma begroting
-
Blz. 533
Bestuurlijk belang
-
Blz. 534
Doelstelling
-
Blz. 535
Bezoldiging
-
Blz. 536
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 537
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 538
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 539
Verwacht financieel belang
-
Blz. 540
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 541
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 542
Risico’s
-
Blz. 543
PZEM N.V.
-
Blz. 544
Vestigingsplaats
-
Blz. 545
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 546
Publiek belang
-
Blz. 547
Programma begroting
-
Blz. 548
Bestuurlijk belang
-
Blz. 549
Doelstelling
-
Blz. 550
Bezoldiging
-
Blz. 551
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 552
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 553
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 554
Verwacht financieel belang
-
Blz. 555
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 556
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 557
Risico’s
-
Blz. 558
North Sea Port SE
-
Blz. 559
Vestigingsplaats
-
Blz. 560
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 561
Publiek belang
-
Blz. 562
Programma begroting
-
Blz. 563
Bestuurlijk belang
-
Blz. 564
Doelstelling
-
Blz. 565
Bezoldiging
-
Blz. 566
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 567
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 568
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 569
Verwacht financieel belang
-
Blz. 570
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 571
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 572
Risico’s
-
Blz. 573
N.V. Westerscheldetunnel (WST)
-
Blz. 574
Vestigingsplaats
-
Blz. 575
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 576
Publiek belang
-
Blz. 577
Programma begroting
-
Blz. 578
Bestuurlijk belang
-
Blz. 579
Doelstelling
-
Blz. 580
Bezoldiging
-
Blz. 581
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 582
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 583
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 584
Verwacht financieel belang
-
Blz. 585
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 586
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 587
Risico’s
-
Blz. 588
N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)
-
Blz. 589
Vestigingsplaats
-
Blz. 590
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 591
Publiek belang
-
Blz. 592
Programma begroting
-
Blz. 593
Bestuurlijk belang
-
Blz. 594
Doelstelling
-
Blz. 595
Bezoldiging
-
Blz. 596
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 597
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 598
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 599
Verwacht financieel belang
-
Blz. 600
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 601
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 602
Risico’s
-
Blz. 603
Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)
-
Blz. 604
Vestigingsplaats
-
Blz. 605
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 606
Publiek belang
-
Blz. 607
Programma begroting
-
Blz. 608
Bestuurlijk belang
-
Blz. 609
Doelstelling
-
Blz. 610
Bezoldiging
-
Blz. 611
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 612
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 613
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 614
Verwacht financieel belang
-
Blz. 615
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 616
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 617
Risico’s
-
Blz. 618
Westerschelde Ferry B.V. (WSF)
-
Blz. 619
Vestigingsplaats
-
Blz. 620
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 621
Publiek belang
-
Blz. 622
Programma begroting
-
Blz. 623
Bestuurlijk belang
-
Blz. 624
Doelstelling
-
Blz. 625
Bezoldiging
-
Blz. 626
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 627
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 628
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 629
Verwacht financieel belang
-
Blz. 630
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 631
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 632
Risico’s
-
Blz. 633
Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)
-
Blz. 634
Vestigingsplaats
-
Blz. 635
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 636
Publiek belang
-
Blz. 637
Programma begroting
-
Blz. 638
Bestuurlijk belang
-
Blz. 639
Doelstelling
-
Blz. 640
Bezoldiging
-
Blz. 641
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 642
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 643
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 644
Verwacht financieel belang
-
Blz. 645
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 646
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 647
Risico’s
-
Blz. 648
Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland B.V.
-
Blz. 649
Vestigingsplaats
-
Blz. 650
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 651
Publiek belang
-
Blz. 652
Programma begroting
-
Blz. 653
Bestuurlijk belang
-
Blz. 654
Doelstelling
-
Blz. 655
Bezoldiging
-
Blz. 656
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 657
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 658
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 659
Verwacht financieel belang
-
Blz. 660
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 661
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 662
Risico’s
-
Blz. 663
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
-
Blz. 664
Vestigingsplaats
-
Blz. 665
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 666
Publiek belang
-
Blz. 667
Programma begroting
-
Blz. 668
Bestuurlijk belang
-
Blz. 669
Doelstelling
-
Blz. 670
Bezoldiging
-
Blz. 671
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 672
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 673
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 674
Verwacht financieel belang
-
Blz. 675
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 676
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 677
Risico’s
-
Blz. 678
Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
-
Blz. 679
Vestigingsplaats
-
Blz. 680
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 681
Publiek belang
-
Blz. 682
Programma begroting
-
Blz. 683
Bestuurlijk belang
-
Blz. 684
Doelstelling
-
Blz. 685
Bezoldiging
-
Blz. 686
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 687
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 688
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 689
Verwacht financieel belang
-
Blz. 690
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 691
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 692
Risico’s
-
Blz. 693
Inleiding
-
Blz. 694
Visie en beleid
-
Blz. 695
Speerpunten
-
Blz. 696
Kengetallen
-
Blz. 697
Beleidskader
-
Blz. 698
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 699
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 700
Inleiding
-
Blz. 701
Beleid
-
Blz. 702
Speerpunten
-
Blz. 703
Opgaven
-
Blz. 704
Beleidskader
-
Blz. 705
Resultaten, winst en risico's
-
Blz. 706
Paragraaf Wind in de Zeilen
-
Blz. 707
Inleiding
-
Blz. 708
Compensatiepakket
-
Blz. 709
Financiële begroting 2021
-
Blz. 710
Lasten en baten en toelichting per programma
-
Blz. 711
Inleiding
-
Blz. 712
Tabel lasten en baten per programma
-
Blz. 713
Toelichting lasten en baten per programma
-
Blz. 714
Meerjarenperspectief en toelichting
-
Blz. 715
Inleiding
-
Blz. 716
Meerjarenperspectief per programma
-
Blz. 717
Reserves
-
Blz. 718
Toelichting doelstelling 010103 Marinierskazerne
-
Blz. 719
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 720
Toelichting op de ramingen uit de begroting en de meerjarenraming
-
Blz. 721
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 722
Investeringen
-
Blz. 723
Financiering
-
Blz. 724
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 725
Inleiding
-
Blz. 726
Tabel geprognosticeerde balans
-
Blz. 727
Investeringen
-
Blz. 728
Tabel investeringen
-
Blz. 729
Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva
-
Blz. 730
Inleiding
-
Blz. 731
Reserves
-
Blz. 732
Tabel mutaties reserves
-
Blz. 733
Algemene reserve
-
Blz. 734
Bestemmingsreserves
-
Blz. 735
Bestemmingsreserves dekking kapitaallasten
-
Blz. 736
Voorzieningen
-
Blz. 737
Specificatie voorzieningen
-
Blz. 738
Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBV
-
Blz. 739
Voorzieningen conform artikel 44 A BBV
-
Blz. 740
Overlopende passiva
-
Blz. 741
Specificatie overlopende passiva
-
Blz. 742
Incidentele en structurele lasten en baten per programma
-
Blz. 743
Inleiding
-
Blz. 744
Uitgangspunten
-
Blz. 745
Tabel incidentele lasten en baten per programma
-
Blz. 746
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 747
Tabel structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 748
Lasten en baten per taakveld
-
Blz. 749
Lasten en baten per taakveld
-
Blz. 750
Tabel lasten en baten per taakveld
-
Blz. 751
EMU saldo
-
Blz. 752
Inleiding
-
Blz. 753
Tabel
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap