Conform het Besluit begroting en verantwoording (BBV) dienen op de balans de reserves, voorzieningen en overlopende passiva toegelicht te worden, naar de aard en reden enerzijds en de wijzigingen in de stand anderzijds. De toelichting wordt per balanspost gegeven. Het meerjarig verloop van de stand van de reserves, voorzieningen en overlopende passiva worden in de financiële tabellen aangegeven. In de regels af (onttrekking) en bij (toevoeging) is een opsomming gegeven van verplichtingen ten laste van de balansposten, waartoe Provinciale Staten reeds besloten hebben of welke in deze begroting vastgesteld worden.
Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva
Reserves
Terug naar navigatie - ReservesEen reserve is een vermogensbestanddeel dat als eigen vermogen wordt aangemerkt. Reserves zijn vrij te besteden, tenzij de politiek aan een reserve een bestemming heeft gegeven. De bevoegdheid om te beschikken over de reserves ligt bij Provinciale Staten. Voorts mag aan een reserve rente worden toegerekend, maar de Provincie Zeeland heeft in de financiële verordening 2017 vastgelegd dit niet te doen.
Met ingang van 2004 is het BBV van toepassing. Dit besluit schrijft voor dat mutaties in reserves uitsluitend via resultaatbestemming mogen plaatsvinden. Dit betekent dat elk voorstel tot wijziging van de lasten van een programma, dat gedekt wordt middels een beschikking over een (bestemmings)reserve ter goedkeuring wordt voorgelegd aan Provinciale Staten. Op deze manier is de bevoegdheid over de bestemming van de reserves door Provinciale Staten geborgd.
Onder het eigen vermogen zijn de algemene reserve en de bestemmingsreserves opgenomen. Voor de algemene reserve kan het provinciaal bestuur nog een nadere bestemming bepalen. Bestemmingsreserves zijn reserves waaraan Provinciale Staten al een bestemming hebben gegeven.
Als besloten wordt dat projecten later in de tijd uitgevoerd worden of eerder in uitvoering komen dan oorspronkelijk begroot en daarbij verschuiven over de jaargrens, dan worden deze budgetten met instemming van Provinciale Staten van het ene naar het andere jaar budgetneutraal overgeheveld via de bestemmingsreserve meerjarige projecten (de toevoeging en onttrekking zijn per saldo over de boekjaren van gelijke omvang).
De onderstaande tabel geeft de mutaties weer op de reserves voor de periode 2020-2024.
Tabel mutaties reserves
Terug naar navigatie - Tabel mutaties reserves(bedragen x € 1.000) | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Algemene reserve | 21.242 | 23.823 | 20.809 | 17.795 | 16.795 |
Toevoegingen | 6.081 | 986 | 986 | - | - |
Onttrekkingen | 3.500 | 4.000 | 4.000 | 1.000 | - |
Eind | 23.823 | 20.809 | 17.795 | 16.795 | 16.795 |
Resultaat 2019 | 9.670 | - | - | - | - |
Toevoegingen | -9.670 | - | - | - | - |
Onttrekkingen | - | - | - | - | - |
Eind | - | - | - | - | - |
Bestemmingsreserve WST en Sluikiltunnel | 28.094 | 24.784 | 18.915 | 13.246 | 5.814 |
Toevoegingen | 15.130 | 12.255 | 12.380 | 12.857 | 11.995 |
Onttrekkingen | 18.440 | 18.124 | 18.049 | 20.290 | 18.396 |
Eind | 24.784 | 18.915 | 13.246 | 5.814 | -587 |
Dekkingsreserve verbouwing Zws museum | 3.404 | 3.204 | 3.004 | 2.804 | 2.604 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Eind | 3.204 | 3.004 | 2.804 | 2.604 | 2.404 |
Dekkingsreserve Gistpoortgebouw | 1.834 | 1.732 | 1.631 | 1.529 | 1.427 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 102 | 102 | 102 | 102 | 102 |
Eind | 1.732 | 1.631 | 1.529 | 1.427 | 1.325 |
Dekkingsreserve Schuytvlot | 3.113 | 2.958 | 2.802 | 2.647 | 2.492 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 155 | 155 | 155 | 155 | 155 |
Eind | 2.958 | 2.802 | 2.647 | 2.492 | 2.336 |
Dekkingsreserve Mauritsfort | 95 | - | - | - | - |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 95 | - | - | - | - |
Eind | - | - | - | - | - |
Dekkingsreserve FF aanlandingsvoorzieningen | 2.131 | 1.979 | 1.827 | 1.675 | 1.522 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 152 | 152 | 152 | 152 | 152 |
Eind | 1.979 | 1.827 | 1.675 | 1.522 | 1.370 |
Dekkingsreserve FF gebouwen en terreinen | 1.376 | 1.284 | 1.192 | 1.099 | 1.007 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 92 | 92 | 92 | 92 | 92 |
Eind | 1.284 | 1.192 | 1.099 | 1.007 | 915 |
Dekkingsreserve wegsteunp 's Heerarendskerke | 2.000 | 1.933 | 1.867 | 1.800 | 1.734 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 67 | 67 | 67 | 67 | 67 |
Eind | 1.933 | 1.867 | 1.800 | 1.734 | 1.667 |
Reserve meerjarige projecten | 21.686 | 5.817 | 6.351 | 1.859 | 2.215 |
Toevoegingen | 5.752 | 1.783 | 2.836 | 1.632 | 2.192 |
Onttrekkingen | 21.622 | 1.249 | 7.328 | 1.275 | 1.743 |
Eind | 5.817 | 6.351 | 1.859 | 2.215 | 2.664 |
Reserve incidentele doelstellingen | 128 | 128 | - | - | - |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | - | 128 | - | - | - |
Eind | 128 | - | - | - | - |
Reserve natuur | 7.126 | 3.626 | 3.626 | 3.626 | 3.626 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 3.500 | - | - | - | - |
Eind | 3.626 | 3.626 | 3.626 | 3.626 | 3.626 |
Reserve investeringsagenda | 7.738 | 2.967 | 4.840 | 18.765 | 35.376 |
Toevoegingen | 16.429 | 16.045 | 19.396 | 20.747 | 21.000 |
Onttrekkingen | 21.200 | 14.173 | 5.471 | 4.136 | 628 |
Eind | 2.967 | 4.840 | 18.765 | 35.376 | 55.748 |
Reserve Marinierskazerne | 3.593 | 3.910 | 4.226 | 4.543 | 4.860 |
Toevoegingen | 317 | 317 | 317 | 317 | 317 |
Onttrekkingen | - | - | - | - | - |
Eind | 3.910 | 4.226 | 4.543 | 4.860 | 5.176 |
Reserve wegeninvesteringen | 9.688 | 13.319 | 17.082 | 17.402 | 17.686 |
Toevoegingen | 4.302 | 4.077 | 777 | 777 | 13 |
Onttrekkingen | 671 | 313 | 457 | 493 | 493 |
Eind | 13.319 | 17.082 | 17.402 | 17.686 | 17.205 |
Dekkingsreserve gebouw G | 2.206 | 2.132 | 2.058 | 1.984 | 1.910 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Eind | 2.132 | 2.058 | 1.984 | 1.910 | 1.836 |
Dekkingsreserve N286 | 700 | 680 | 660 | 640 | 620 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Eind | 680 | 660 | 640 | 620 | 600 |
Bestemmingsreserve ZIS | 2.051 | 965 | 2 | 2 | 2 |
Toevoegingen | 2 | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 1.088 | 963 | - | - | - |
Eind | 965 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Dekkingsreserve NCV | 266 | 239 | 213 | 186 | 160 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Eind | 239 | 213 | 186 | 160 | 133 |
Bestemmingsreserve investeringsfonds | 5.500 | 6.500 | 7.000 | 7.500 | 8.000 |
Toevoegingen | 1.000 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Onttrekkingen | - | - | - | - | - |
Eind | 6.500 | 7.000 | 7.500 | 8.000 | 8.500 |
Onderhoudsreserve infrastructuur | 3.294 | 256 | 289 | 318 | 369 |
Toevoegingen | 5.958 | 5.388 | 5.387 | 4.700 | 7.831 |
Onttrekkingen | 8.997 | 5.355 | 5.359 | 4.648 | 5.791 |
Eind | 256 | 289 | 318 | 369 | 2.410 |
Dekkingsreserve IT-infrastructuur | 500 | 400 | 300 | 200 | 100 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Eind | 400 | 300 | 200 | 100 | - |
Dekkingsreserve WSF | 459 | - | - | - | - |
Toevoegingen | -459 | - | - | - | - |
Onttrekkingen | - | - | - | - | - |
Eind | - | - | - | - | - |
Dekkingsreserve gladheidsbestrijding | 125 | 210 | 196 | 181 | 166 |
Toevoegingen | 100 | - | - | - | - |
Onttrekkingen | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Eind | 210 | 196 | 181 | 166 | 151 |
Dekkingsreserve investering apparaatskosten | - | 293 | 293 | 293 | 293 |
Toevoegingen | 293 | - | - | - | - |
Onttrekkingen | - | - | - | - | - |
Eind | 293 | 293 | 293 | 293 | 293 |
Bestemmingsreserve onderh. Bedrijfspanden | 699 | 902 | 1.070 | 1.218 | 1.219 |
Toevoegingen | 865 | 725 | 725 | 506 | 466 |
Onttrekkingen | 662 | 557 | 578 | 504 | 439 |
Eind | 902 | 1.070 | 1.218 | 1.219 | 1.246 |
Totaal reserves | 104.039 | 100.251 | 101.310 | 109.995 | 125.815 |
Algemene reserve
Terug naar navigatie - Algemene reserveOp de algemene reserve wordt het vrijbeschikbare eigen vermogen verantwoord. Provinciale Staten kunnen een deel ervan oormerken, via de vorming van een bestemmingsreserve. De Algemene Reserve maakt deel uit van de weerstandscapaciteit (zie paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing).
De Algemene Reserve bedraagt per 1 januari 2020 € 21,2 miljoen, deze daalt naar € 16,8 miljoen in 2024.
Algemene Reserve rekeningresultaat na bestemming
Het rekeningresultaat van het vorig rekeningjaar is het beginsaldo. Bij het vaststellen door Provinciale Staten van de bestemming van het rekeningresultaat in mei van het daaropvolgende jaar wordt het afgeboekt en aan de bestemming toegevoegd.
Bestemmingsreserves
Terug naar navigatie - BestemmingsreservesBestemmingsreserve Westeschelde- en Sluiskiltunnel
In het kader van de investeringen in de Sluiskiltunnel is, uit de voor de aanleg van de tunnel beschikbaar gestelde middelen, een bestemmingsreserve gevormd. In eerste instantie werden de investeringen in de Sluiskiltunnel rechtstreeks onttrokken aan deze reserve. Per 1 januari 2014 is besloten de investeringen in de tunnel niet langer rechtstreeks te onttrekken aan deze reserve, maar deze te activeren op de balans en in 10 jaar (bij gereedkomen van de tunnel) af te schrijven. Aan de reserve wordt jaarlijks het ontvangen dividend van de NV Westerscheldetunnel toegevoegd. De onttrekkingen aan deze reserve bestaan uit afschrijving- en rentelasten en de werkelijke onderhouds- en verzekeringslasten van de Sluiskiltunnel.
Bestemmingsreserve meerjarige projecten
Op basis van besluitvorming in het kader van overhevelen budgetten waren tot 2015 jaren toevoegingen en onttrekkingen opgenomen in het saldo van de algemene reserve. Om de presentatie en rubricering van deze toevoegingen en onttrekkingen te verbeteren, is met de zomernota 2015 de bestemmingsreserve meerjarige projecten gevormd. Het overhevelen van budgetten geschiedt nu door het onttrekken en toevoegen aan de bestemmingsreserve meerjarige projecten, zodat een juist beeld blijft bestaan over het verloop van de algemene reserve.
Bestemmingsreserve incidentele doelstellingen
In de bestemmingsreserve Incidentele doelstellingen 2015-2019 zijn de financiële middelen voor de concreet geformuleerde ambities uit het coalitieakkoord 2015-2019 gereserveerd. Deze reserve is gevormd door de besluitvorming in de zomernota 2015.
Bestemmingsreserve natuur
Bij het behandelen van de bestemming van het rekeningsaldo 2015 is besloten om van de incidentele boekwinst op de grondtransacties een bestemmingsreserve natuur te vormen omdat dit transacties betroffen waarop afspraken uit het Natuurakkoord en de Bestuursovereenkomst Grond (december 2013) van toepassing zijn. Om invulling te kunnen geven aan deze afspraken is het nodig om het saldo van deze transacties te muteren en deze verwerkingswijze te blijven hanteren tot alle hectares volledig zin verkocht/geruild tot uiterlijk 2027.
Bestemmingsreserve investeringsagenda
In de voorjaarsnota 2016 is besloten om een bestemmingsreserve te vormen om ruimte te maken voor een aantal grotere investeringen die voor Zeeland nodig zin. Het realiseren van voldoende investeringsruimte is nodig om (co)financiering te kunnen leveren voor grootse kansen die zich voordoen, ook als we nog niet precies weten hoe groot de provinciale inzet moet zijn en wat de bijdrage van anderen is. De inzet vanuit de investeringsagenda geldt primair voor Campus Zeeland, de investeringen in de Zuidwestelijke delta, economische innovatie, impuls bedrijventerreinen, natuurontwikkeling en wegeninvesteringen. Met ingang van de nieuwe bestuursperiode is de investeringsagenda uitgebreid met de strategische opgaven. Twee keer per jaar worden voorstellen aan Provinciale Staten gedaan voor bestedingen ten laste van de investeringsagenda.
Bestemmingsreserve MAR-kazerne
In 2016 is de bestemmingsreserve Marinierskazerne gevormd. Deze bestemmingsreserve werd gevormd zodat na dertig jaar voldoende middelen beschikbaar zijn om de gevolgen van de dan opnieuw af te sluiten erfpachtovereenkomst met het Rijk te kunnen dekken. De financiële verwerking van de uitkomsten van het compensatiepakket Wind in de Zeilen wordt wordt jaarlijks gevoed zodat na 30 jaar voldoende middelen beschikbaar zijn om de gevolgen van de dan opnieuw af te sluiten erpachtovereenkomst met het Rijk te kunnen dekken. De financiële verwerking van de uitkomsten van het compensatiepakket Wind in de Zeilen wordt separaat met de Najaarsnota 2020 aan uw Staten voorgelegd, waarna deze bestemmingsreserve komt te vervallen.
Bestemmingsreserve Zeeland in stroomversnelling (ZIS)
In december 2017 is de bestemmingsreserve Zeeland in stroomversnelling gevormd om het investeringsprogramma “Zeeland in stroomversnelling” uit te voeren.
Bestemmingsreserve investeringsfonds Zeeland BV
Bij de voorjaarsnota 2018 is besloten de bestemmingsreserve investeringsfonds Zeeland BV te vormen. De bestemmingsreserve is gevormd om eventuele afwaarderingen van het investeringsfonds Zeeland BV af te dekken.
Bestemmingsreserve infrastructuur
Bij de behandeling van de Zomernota 2017 is besloten om voor het groot onderhoud aan natte kunstwerken een bestemmingsreserve te vormen zodat de onderhoudslasten gelijkmatig over de jaren verdeeld worden. Jaarlijks wordt aan deze reserve gedoteerd en de lasten van het groot onderhoud worden onttrokken aan deze reserve.
Bestemmingsreserve onderhoud bedrijfspanden
In de Voorjaarsnota 2018 is het voorstel gedaan om een bestemmingsreserve groot onderhoud gebouwen in te stellen. Jaarlijks wordt aan deze reserve gedoteerd en de lasten van het groot onderhoud worden onttrokken aan deze reserve.
Bestemmingsreserves dekking kapitaallasten
Terug naar navigatie - Bestemmingsreserves dekking kapitaallastenVanuit het BBV dienen investeringen in economische activa geactiveerd te worden en dient de afschrijvingslast jaarlijks in de exploitatierekening geboekt te worden. Het provinciaal beleid is erop gericht zo weinig mogelijk structureel beslag op middelen te leggen. Om deze afschrijvingslasten direct te dekken op het moment van besluit tot investering, is in het jaar van besluit een dekkingsreserve gevormd van gelijke omvang als het investeringskrediet. Op deze manier wordt de budgettaire ruimte in de toekomst niet belast. Er zijn dekkingsreserves gevormd voor onderstaande investeringen.
Bestemmingsreserve verbouwing Zeeuws Museum
De verbouwing van het Zeeuws Museum is in 2007 afgerond. De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Bestemmingsreserve Gistpoortgebouw
De verbouwing van het Gistpoortgebouw is in 2009 afgerond. De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Bestemmingsreserve verbouwing pand Schuytvlot
De verbouwing van het pand Schuytvlot is in 2010 afgerond. De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Bestemmingsreserve wegsteunpunt Mauritsfort
Vanuit de wegenoverdracht is in 2008 deze Bestemmingsreserve gevormd. De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Bestemmingsreserve Fast Ferry aanlandingsvoorzieningen
In verband met de opheffing van de reserve Westerschelde Oeververbinding (WOV) is voor de investering van de Fast Ferry aanlandingsvoorziening een Bestemmingsreserve gevormd uit de WOV-reserve (4e begrotingswijziging 2009). De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Bestemmingsreserve Fast Ferry gebouwen en terreinen
In verband met de opheffing van de reserve Westerschelde Oeververbinding is voor de investering van de Fast Ferry gebouwen en terreinen een Bestemmingsreserve gevormd uit de WOV-reserve (4e begrotingswijziging 2009). De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Bestemmingsreserve wegsteunpunt ’s-Heer Arendskerke
In verband met de investering van een nieuw te bouwen wegsteunpunt 's-Heer Arendskerke/Eindewege is een bestemmingsreserve gevormd. De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Bestemmingsreserve afschrijving verbouwing gebouw G
In verband met de investering in de verbouwing van gebouw G is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Bestemmingsreserve afschrijving N286 landbouwroute
In verband met de investering in de N286 landbouwroute is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Bestemmingsreserve modernisering nautische centrale Vlissingen
In verband met de investering in de nautische centrale Vlissingen is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Dekkingsreserve wegeninvesteringen
In verband met investeringen in de wegen is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Bestemmingsreserve IT-infrastructuur
In verband met de investering in de IT-infrastructuur is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Bestemmingsreserve Westerscheldeferry
In 2019 heeft de provincie Zeeland een incidenteel bedrag beschikbaar gesteld aan de Westerscheldeferry middels een kapitaalstorting in de vorm van agio. Om eventuele afwaarderingen van de genoemde kapitaalstorting op te vangen is de bestemmingsreserve Westerscheldeferry gevormd. Eventuele afwaarderingen worden ten laste gebracht van deze bestemmingsreserve.
Dekkingsreserve gladheidsbestrijding
In verband met de investering in het gladheidbestrijdingsmaterieel is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. De afschrijvingslasten worden jaarlijks ten laste gebracht van deze dekkingsreserve.
Dekkingsreserve investering apparaatskosten
In verband met het activeren van de personeelslasten op investeringsprojecten is een dekkingsreserve gevormd ter dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten. De afschrijvingslasten worden jaarlijks te laste gebracht van deze dekkingsreserve zodra de investering in gebruik is genomen.
Voorzieningen
Terug naar navigatie - VoorzieningenEen voorziening is een vermogensbestanddeel dat als vreemd vermogen wordt aangemerkt. Voorzieningen zijn niet vrij te besteden. Op grond van artikel 44 van het BBV moeten – en in enkele gevallen mogen – voorzieningen gevormd worden door Gedeputeerde Staten volgens bepaalde criteria:
1a. Verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs is in te schatten;
1b. Op de balansdatum bestaande risico's voor verplichtingen en verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten;
1c. Gelijkmatiger verdelen van de lasten;
2. Niet bestede bijdragen van derden voor een specifiek doel (derde is niet een Europees of Nederlands overheidslichaam).
Aan een voorziening mag geen rente worden toegerekend. Behalve wanneer de berekening van een voorziening gebaseerd is op contante waarde, dan wordt er jaarlijks wel rente toegevoegd aan de voorziening.
Het kenmerkende van een voorziening is dat de omvang van een voorziening altijd even hoog moet zijn als de verplichting of het ingeschatte risico. Beleidsuitgangspunt met betrekking tot voorzieningen is dat jaarlijks de hoogte en de noodzaak van handhaving van de voorzieningen worden beoordeeld en eventueel middels een toevoeging of onttrekking aangepast via een begrotingswijziging in de exploitatie.
De onderstaande tabel geeft de mutaties weer op voorzieningen voor de periode 2020-2024.
Specificatie voorzieningen
Terug naar navigatie - Specificatie voorzieningen(bedragen x € 1.000) | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Voorziening wachtgelden PSD | 2.516 | 1.841 | 1.449 | 1.081 | 748 |
Toevoegingen | 25 | 19 | 18 | 16 | 15 |
Aanwendingen | 700 | 412 | 386 | 349 | 320 |
Eind | 1.841 | 1.449 | 1.081 | 748 | 443 |
Voorziening non-activiteitsregeling | 1.668 | 395 | 60 | 0 | 0 |
Toevoegingen | 24 | 8 | - | - | - |
Aanwendingen | 1.298 | 343 | 60 | - | - |
Eind | 395 | 60 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening waardeoverdracht pensioen politieke ambtsdragers | 2.293 | 2.443 | 2.593 | 2.743 | 2.893 |
Toevoegingen | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Aanwendingen | - | - | - | - | - |
Eind | 2.443 | 2.593 | 2.743 | 2.893 | 3.043 |
Voorziening Thermphos | 6.945 | - | - | - | - |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Aanwendingen | 6.945 | - | - | - | - |
Eind | - | - | - | - | - |
Voorziening waterbeheer | 938 | 962 | 986 | 1.010 | 1.034 |
Toevoegingen | 184 | 184 | 184 | 184 | 184 |
Aanwendingen | 160 | 160 | 160 | 160 | 160 |
Eind | 962 | 986 | 1.010 | 1.034 | 1.058 |
Voorziening frictiekosten RUD | 1.671 | 1.065 | 649 | 330 | 112 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Aanwendingen | 606 | 416 | 319 | 218 | 112 |
Eind | 1.065 | 649 | 330 | 112 | - |
Totaal voorieningen | 6.706 | 5.737 | 5.164 | 4.787 | 4.544 |
Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBV
Terug naar navigatie - Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBVVoorziening middelen derden met specifiek bestedingsdoel.
Voorziening waterbeheer
De leges voor de waterheffing worden jaarlijks toegevoegd en de uitgaven in verband met de compensatie van de negatieve effecten van deze wateronttrekkingen en die geen gelijkmatig patroon vertonen per jaar worden hieruit betaald. In de meerjarenbegroting worden de uitgaven voor de op handen zijnde gerelateerde projecten onttrokken aan de voorziening.
Voorzieningen conform artikel 44 A BBV
Terug naar navigatie - Voorzieningen conform artikel 44 A BBVOp bestaande risico’s ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten.
Voorziening wachtgelden PSD
De voorziening is gevormd voor de (wachtgeld)verplichtingen van ex-PSD-ers na de opheffing van de PSD in 2003. Bij het beëindigen van de PSD heeft het Rijk de sanering afgekocht en zijn voor de wachtgelden deze middelen, aangevuld met provinciale middelen, op contante waarde toegevoegd aan deze voorziening. De voorziening komt voort uit het sociaal plan waarin de provincie garant staat voor een aanvulling op het inkomen tot een bepaald niveau.
Voor het bepalen van de wachtgeldrechten is gebruik gemaakt van de basisgegevens per wachtgelder, zoals deze ook worden gebruikt door Loyalis, de uitvoerende instantie voor de wachtgelden. Daarnaast op de inzichten die de bemiddelingscommissie heeft van de neveninkomsten nu en in de toekomst. De rentecomponent, de inflatie en het prijspeil van de berekening is in overeenstemming met het meerjarig besluit. De rechten zijn gebaseerd op de opheffingsdatum PSD van 18 maart 2003.
De uitkering wachtgelden als aanvulling op andere inkomsten wordt jaarlijks onttrokken en om de voorziening op peil te houden wordt er jaarlijks rente toegevoegd aan de voorziening. Deze is gelijk aan de renteopbrengst van de uitgezette middelen.
Voorziening non activiteitsregeling 2013
In 2012 is besloten om in het kader van de organisatieontwikkeling een Non-activiteitsregeling 2013 (NAR) in te stellen voor werknemers die op 1 januari 2013 ouder dan 57 jaar. Voor de kosten van niet actief personeel in de komende jaren is een voorziening gevormd.
De hoogte van deze voorziening is bepaald door de basisgegevens van alle deelnemers te bepalen en deze te waarderen tegen de netto contante waarde. De salarisbetalingen worden jaarlijks onttrokken aan de voorziening en om de voorziening op peil te houden wordt er jaarlijks rente toegevoegd aan de voorziening met dezelfde uitgangspunten als bij de voorziening wachtgelden PSD.
Voorziening waardeoverdracht GS-pensioen
Voor de wachtgeld- en pensioenverplichtingen aan oud-leden Gedeputeerde Staten en hun echtgenotes en kinderen, is in 2013 een voorziening overeenkomstig aangelegd. Eventuele afkoopsommen van voormalige bestuurders die verschuldigd zijn bij de overdracht van de pensioenafspraken naar pensioenfondsen of andere overheden, worden ten laste van deze voorziening gebracht.
Voorziening Thermphos
Provinciale Staten hebben op 26 september 2014 ingestemd met het voorstel om voor de kosten van de sanerings-BV de voorziening Thermphos in te stellen. Eind 2019 bedroeg de voorziening € 6,9 miljoen. De geraamde onttrekking in 2020 € 6,9 miljoen.
Voorziening frictiekosten RUD
Op 1 juli 2017 is het gewijzigde besluit Omgevingsrecht Z(Bor) in werking getreden. Dit besluit bepaalt dat de Brzo-taken in Zeeland moeten worden uitgevoerd door de wet aangewezen Brzo Omgevingsdiensten DCMR. In september 2018 hebben Gedeputeerde Staten besloten dat de Brzo-taken daadwerkelijk onder te brengen bij DCMR en dat het personeel van RUD Zeeland, dat belast is met deze taken, overgaat naar DCMR. DCMR zal het personeel huisvesten in Terneuzen. Voor deze overgang is een reorganisatie bij de RUD Zeeland vereist. Bij de reorganisatie treden frictiekosten op. Door een onafhankelijke der de zijn de frictiekosten in beeld gebracht. De Provincie heeft aangegeven de frictiekosten in redelijkheid te vergoeden conform de uitgangspunten voor onderhavige gevallen van de Gemeenschappelijke Regeling RUD Zeeland en conform artikel 4:51 van de wet bestuursrecht. Op 4 juli 2019 heeft de RUD Zeeland verzocht deze frictiekosten te vergoeden en zijn de frictiekosten RUD toegevoegd aan deze voorziening
Overlopende passiva
Terug naar navigatie - Overlopende passivaEen overlopende passiva is een vermogensbestanddeel dat als vreemd vermogen wordt aangemerkt. Overlopende passiva zijn niet vrij te besteden.
Voor ontvangen voorschotbedragen van een Europees of Nederlands overheidslichaam met een specifiek bestedingsdoel is het BBV per 1 januari 2008 aangepast in artikel 44 lid 2 en uitgebreid met artikel 49 en 40a en 52a. Hierin worden deze ontvangsten nu als overlopende passiva verantwoord.
Het BBV schrijft voor dat baten en lasten slechts eenmaal op een programma mogen worden gepresenteerd op basis van het uitgavenpatroon. Dit betekent dat lasten (uitgaven) en wijzigingen in de lasten (uitgaven) uit de overlopende passiva in de exploitatie worden voorgelegd ter goedkeuring aan Provinciale Staten met direct ook een bate mutatie van gelijke omvang. Inkomsten (kasontvangsten) worden direct op de balans geboekt en zijn niet meer zichtbaar in de programma's.
Aan een overlopende passiva mag geen rente worden toegerekend. Alleen als het in de subsidie-beschikking door het Rijk voorgeschreven is, wordt er jaarlijks een 'inflatiecorrectie' toegevoegd aan de overlopende passiva om de overlopende passiva middelen op contante waarde te houden. De berekening van deze 'inflatiecorrectie' wordt toegepast zoals in de individuele beschikking is aangegeven.
Specificatie overlopende passiva
Terug naar navigatie - Specificatie overlopende passivaDe in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:
(bedragen x € 1.000) | |||||
Europese overheidslichamen | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
OP Zandsuppletie Roggenplaat | 138 | 138 | 138 | 138 | 138 |
Toevoeging | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | - | - | - |
Eind | 138 | 138 | 138 | 138 | 138 |
Het Rijk | |||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
OP Natuur Compensatie Westerschelde | 448 | 448 | 448 | 448 | 448 |
Toevoeging | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | - | - | - |
Eind | 448 | 448 | 448 | 448 | 448 |
OP Natuur Pakket Westerschelde | 51.750 | 33.975 | 22.333 | - | - |
Toevoeging | - | - | - | - | - |
Onttrekking | 17.775 | 11.642 | 22.333 | - | - |
Eind | 33.975 | 22.333 | - | - | - |
OP BRIM-subsidie Abdij | 114 | 114 | 114 | 114 | 75 |
Toevoeging | 59 | 59 | 59 | - | - |
Onttrekking | 59 | 59 | 59 | 39 | - |
Eind | 114 | 114 | 114 | 75 | 75 |
OP Veilige bermen | 974 | 974 | 974 | 974 | 974 |
Toevoeging | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | - | - | - |
Eind | 974 | 974 | 974 | 974 | 974 |
Overige openbare overheidslichamen | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
OP Actief bodembeheer | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 |
Toevoeging | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 |
Onttrekking | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 |
Eind | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 |
Platform diffuse bronnen | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Toevoeging | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | - | - | - |
Eind | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 |
OP Vitaal Sloe/Kanaalzone 2012-2014 | 152 | 152 | 152 | 152 | 152 |
Toevoeging | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | - | - | - |
Eind | 152 | 152 | 152 | 152 | 152 |
OP Natuurlijk Vitaal | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Toevoeging | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | - | - | - |
Eind | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
OP Green deal biodiversiteit | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Toevoeging | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | - | - | - |
Eind | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
OP lobbyiest Den Haag | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
Toevoeging | 109 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Onttrekking | 109 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Eind | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
OP Kanaalpolder | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 |
Toevoeging | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | - | - | - |
Eind | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 |
Totaal overlopende passiva | 36.143 | 24.501 | 2.168 | 2.128 | 2.128 |