-
Blz. 1
Begroting 2026
-
Blz. 2
Begroting 2026
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding begroting
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Begroting 2026 in één oogopslag
-
Blz. 7
Begroting 2026 in één oogopslag
-
Blz. 8
1 Grote projecten
-
Blz. 9
Inleiding Grote projecten
-
Blz. 10
Inleiding
-
Blz. 11
Grote projecten
-
Blz. 12
Mijlpalen 2026
-
Blz. 13
Uitgangspunten grote projecten
-
Blz. 14
Kader grote projecten
-
Blz. 15
Wat mag het kosten?
-
Blz. 16
Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 17
Omschrijving
-
Blz. 18
Genomen besluiten
-
Blz. 19
Risico's
-
Blz. 20
Doelstelling
-
Blz. 21
Realiseren van ten minste 600 ha estuariene natuur conform de Herijking Natuurpakket Westerschelde en versterking identiteit en ontwikkeling van en samen met de regio
-
Blz. 22
Invulling geven aan de overige afspraken (grensoverschrijdende samenwerking Landschapspark Zwinstreek, Grenspark)
-
Blz. 23
Mogelijk maken van recreatief medegebruik in de Hedwigepolder (panoramaheuvel en bijbehorende infrastructuur)
-
Blz. 24
Na afronding van de natuurherstelprojecten inregelen van het beheer en het opvolgen van projecten door middel van monitoring.
-
Blz. 25
Afronden overdracht eigendom en beheer gerealiseerde projecten
-
Blz. 26
Zanddijk
-
Blz. 27
Omschrijving
-
Blz. 28
Voortgang algemeen
-
Blz. 29
Risico's
-
Blz. 30
Genomen besluiten
-
Blz. 31
Doelstelling
-
Blz. 32
De verkeersveiligheid is verbeterd, de bereikbaarheid van Yerseke is vergroot en er is minder onderhoud nodig voor de N673.
-
Blz. 33
Samenwerkingsmogelijkheden zijn benut, de zogenaamde meekoppelkansen, ter verbetering van de spoorveiligheid en de behartiging van de belangen van de omgeving.
-
Blz. 34
Traverse Kapellebrug
-
Blz. 35
Omschrijving
-
Blz. 36
Voortgang algemeen
-
Blz. 37
Risico's
-
Blz. 38
Genomen besluiten
-
Blz. 39
Doelstelling
-
Blz. 40
Reconstructie Traverse Kapellebrug
-
Blz. 41
Uitvoering van de reconstructie door de aannemer
-
Blz. 42
Deltaweg
-
Blz. 43
Omschrijving
-
Blz. 44
Voortgang algemeen
-
Blz. 45
Risico's
-
Blz. 46
Genomen besluiten
-
Blz. 47
Doelstelling
-
Blz. 48
Doelstelling Deltaweg
-
Blz. 49
Vervanging schepen Westerschelde Ferry
-
Blz. 50
Omschrijvingen
-
Blz. 51
Voortgang algemeen
-
Blz. 52
Risico's
-
Blz. 53
Genomen besluiten
-
Blz. 54
Doelstelling
-
Blz. 55
Vervanging schepen Westerschelde Ferry
-
Blz. 56
2 Programma Woonplaats Zeeland
-
Blz. 57
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 58
Speerpunten
-
Blz. 59
Beleidskader
-
Blz. 60
Reguliere taken
-
Blz. 61
Toerisme en recreatie: bestemming in balans
-
Blz. 62
Omgevingswet en Ruimtelijke Ordening
-
Blz. 63
Wonen
-
Blz. 64
Voldoende ruimte voor toekomstbestendige bedrijventerreinen
-
Blz. 65
Milieu
-
Blz. 66
Trendindicatoren
-
Blz. 67
Doelindicatoren
-
Blz. 68
Doelstelling
-
Blz. 69
Ruimtelijke kwaliteit: omgevingsvisie en verordening, advies
-
Blz. 70
Ruimtelijke Arrangement en NOVEX
-
Blz. 71
Omgevingsvisie en en Regionale Samenwerking
-
Blz. 72
WIZ Law Delta
-
Blz. 73
North Seaport District NOVEX
-
Blz. 74
Ruimtelijke kwaliteit: toekomstbestendige bedrijventerreinen
-
Blz. 75
Impuls Bedrijventerreinen
-
Blz. 76
Toekomstbestendige bedrijventerreinen
-
Blz. 77
Ruimtelijke kwaliteit: werken met de Omgevingswet
-
Blz. 78
De organisatie “Omgevingswetbewust”: een nieuwe werkwijze
-
Blz. 79
Doorontwikkeling Digitale Stelsel Omgevingswet
-
Blz. 80
Toerisme en recreatie: bestemming in balans
-
Blz. 81
Effecten op leefomgeving betrekken bij recreatieve ontwikkelingen
-
Blz. 82
Stimuleren spreiden toerisme in tijd en ruimte
-
Blz. 83
Zorgen voor een toekomstbestendige sector met vitale bedrijven en ontwikkeling met kwaliteit
-
Blz. 84
Zorgen voor divers aanbod
-
Blz. 85
Verbreden Zeeuwse identiteit en imago
-
Blz. 86
Zorgen dat de meerwaarde van de vrijetijdssector breed bekend is en wordt ervaren
-
Blz. 87
Ruimtelijke kwaliteit: toekomstbestendig wonen in Zeeland
-
Blz. 88
Leegstaande Pandenregeling Investeringsagenda
-
Blz. 89
Woonfonds Gebiedsgerichte Aanpak
-
Blz. 90
Advies, onderzoek en monitoring wonen
-
Blz. 91
Realisatie Woondeal/Woonagenda
-
Blz. 92
Versnelling Flexwoningen
-
Blz. 93
Milieu: Woon- en werkklimaat zijn versterkt
-
Blz. 94
Uitvoeren Milieuprogramma 2023-2027
-
Blz. 95
Wat mag het kosten?
-
Blz. 96
3 Programma Balans in landelijk gebied
-
Blz. 97
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 98
Speerpunten
-
Blz. 99
Beleidskader
-
Blz. 100
Reguliere taken
-
Blz. 101
Maatschappelijk effect
-
Blz. 102
Trendindicatoren
-
Blz. 103
Doelindicatoren
-
Blz. 104
Doelstelling
-
Blz. 105
Natuurontwikkeling
-
Blz. 106
Vrijwillige verwerving van (landbouw)gronden ten behoeve van het Natuurnetwerk Zeeland door onder andere inzet kavelruilbureau en grondbank
-
Blz. 107
Realisatie van resterende hectares ontwikkelingsopgave Natuurwerk Zeeland via onder andere de Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap (SKNL) en de Subsidieregeling Grondverwerving Natuurnetwerk Zeeland (SGNZ)
-
Blz. 108
Vervreemden door provincie verworven en ingerichte natuur
-
Blz. 109
Natuurbeheer
-
Blz. 110
Het Subsidiestelsel Natuur- en Landschapsbeheer (SNL) toepassen om natuurbeheer in natuurgebieden te vergoeden en aan te sturen volgens het vastgestelde beleidskader uit het Natuurbeheerplan
-
Blz. 111
Het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb) toepassen voor agrarisch natuurbeheer op landbouwgronden via het collectief Poldernatuur
-
Blz. 112
Bestrijding van schade veroorzaakt door beschermde soorten en zorgdragen voor de uitkering van schadevergoedingen voor fauna
-
Blz. 113
Monitoring van natuurgebieden volgens landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan ‘Monitoring natuur en biodiversiteit’
-
Blz. 114
Aanpak van invasieve exoten door middel van preventie, eliminatie en beheer
-
Blz. 115
Actueel houden van N2000 beheerplannen
-
Blz. 116
Uitwerken van bijzondere onderwerpen via onder andere beleidsregels activiteiten binnen N2000
-
Blz. 117
Voeren van actief soortenbeleid via onder andere realisatie van projecten
-
Blz. 118
Natuurherstel
-
Blz. 119
Uitvoeren van natuurherstelmaatregelen in of nabij Natura2000-gebieden zoals vastgelegd in de (ontwerp) Natura 2000-beheerplannen en Natuurdoelanalyses
-
Blz. 120
Uitvoeren van nazorgprojecten in of nabij Natura 2000-gebieden na de uitvoering van herstelmaatregelen
-
Blz. 121
Uitvoeren maatregelenpakketten uit het Zeeuwse gebiedsprogramma, startende met de koploperprojecten
-
Blz. 122
Opzetten en uitbouwen van gebiedenaanpak
-
Blz. 123
Opstellen en uitwerken van Natuurdoelanalyses
-
Blz. 124
Uitvoeren projecten en onderzoeken uit het Programma Natuur
-
Blz. 125
Natuurbeleving, -verbreding en -verbinding
-
Blz. 126
Realiseren 90% toegankelijkheid en/of beleefbaarheid van natuurgebieden
-
Blz. 127
In de praktijk brengen van de ontwikkelde brandingstrategie, samen met natuur- en toeristisch-recreatieve organisaties
-
Blz. 128
Vormgeven van UNESCO Geopark status
-
Blz. 129
Via bestaande organisatievormen, zoals gebiedenbeleid of instellingen, betrekken van bewoners en vrijwilligers bij de natuur
-
Blz. 130
Ondersteunen van het Nationaal Park Oosterschelde, Stichting Landschapsbeheer Zeeland en de Zeeuwse Natuur bij hun taken
-
Blz. 131
Invulling geven aan de agenda Natuurinclusief
-
Blz. 132
Een volhoudbare landbouw
-
Blz. 133
Ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
-
Blz. 134
Ondersteunen van initiatieven die zich richten op voedselzekerheid
-
Blz. 135
Ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen voor een betere bodemstructuur en bodemvruchtbaarheid
-
Blz. 136
Ondersteunen van initiatieven die zich richten op de doelstelling voor het versterken van de positie van de boer in de keten
-
Blz. 137
Ondersteunen van initiatieven die zich richten op de doelstellingen voor de biologische sector
-
Blz. 138
Ondersteunen van programma’s ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
-
Blz. 139
Doelsturing
-
Blz. 140
Natuurbescherming
-
Blz. 141
Jaarlijks samen met de RUD een handhavingsuitvoeringsprogramma (zowel n 2000 als soorten) opstellen met de speerpunten voor het komende jaar
-
Blz. 142
Wat mag het kosten?
-
Blz. 143
4 Programma Ondernemend Zeeland
-
Blz. 144
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 145
Speerpunten
-
Blz. 146
Reguliere taken
-
Blz. 147
Beleidskader
-
Blz. 148
Maatschappelijk effect
-
Blz. 149
Trendindicatoren
-
Blz. 150
Doelindicatoren
-
Blz. 151
Doelstelling
-
Blz. 152
Europa, Rijk en Regio
-
Blz. 153
De inzet van subsidies en financiering op Europees, nationaal en regionaal niveau
-
Blz. 154
Het aangaan van regionale en/of grens-overstijgende samenwerking die de aanpak van Zeeuwse transities helpen te versnellen
-
Blz. 155
Innovatie, valorisatie en ontwikkelkracht
-
Blz. 156
Versterken concurrentiepositie Zeeuwse logistiek & maintenance sector
-
Blz. 157
Innovatiefinanciering; Een financieringsketen met voldoende ondersteuning in alle financieringsfasen: van seed (het geld waarmee een startup de eerste bedrijfsactiviteiten financiert) tot venture capital (durfkapitaal in een latere fase)
-
Blz. 158
MKB Samenwerking; Versterken van de concurrentiepositie van het brede mkb (innovatieve, jonge en reguliere mkb)
-
Blz. 159
Digitale innovatie in het mkb, Toekomstbestendig mkb met behulp van digitalisering
-
Blz. 160
Versterken concurrentiepositie Zeeuwse visserij- en aquacultuursector
-
Blz. 161
Versterken concurrentiepositie Zeeuwse foodsector
-
Blz. 162
Transitie naar een duurzame en klimaatneutrale economie
-
Blz. 163
Stimuleren circulaire/biobased economie
-
Blz. 164
Het goed inpassen van kernenergie in de Zeeuwse economie, landschap en het energiesysteem
-
Blz. 165
Vestigingsklimaat, imago en talent
-
Blz. 166
Zeeland top of mind krijgen (zichtbaar en vindbaar) als aantrekkelijke regio om te leven, werken, studeren, ondernemen en recreëren.
-
Blz. 167
Het creëren van een hoogwaardig onderwijs, kennis en onderzoekaanbod en - infrastructuur in heel Zeeland
-
Blz. 168
Creëren van een arbeidsmarkt die conjunctuur bestendig is en kan voldoen aan de vraag naar voldoende gekwalificeerde arbeidskrachten voor de Zeeuws arbeidsmarkt.
-
Blz. 169
Wat mag het kosten?
-
Blz. 170
5 Programma Mobiliteit op maat
-
Blz. 171
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 172
Speerpunten
-
Blz. 173
Beleidskader
-
Blz. 174
Reguliere taken
-
Blz. 175
Maatschappelijk effect
-
Blz. 176
Doelstelling
-
Blz. 177
Investeren in bereikbaarheid voor personen en goederen
-
Blz. 178
Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement
-
Blz. 179
Verbeteren logistiek en goederenvervoer
-
Blz. 180
Versterken binnenvaart
-
Blz. 181
Investeren in bereikbaarheid en verkeersveiligheid provinciale infrastructuur
-
Blz. 182
Beleid en prioritering bereikbaarheid en verkeersveiligheid
-
Blz. 183
Uitvoering regionale mobiliteitsstrategie
-
Blz. 184
Uitvoering busconcessie
-
Blz. 185
Uitvoering Westerscheldeferry
-
Blz. 186
Invoering flex en startprojecten
-
Blz. 187
Verbetering hubs en haltes
-
Blz. 188
Totstandkoming mobiliteitscentrale
-
Blz. 189
Digitaal plannen, boeken en betalen
-
Blz. 190
Living Lab Smart Mobility
-
Blz. 191
Implementatie busconcessie
-
Blz. 192
Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
-
Blz. 193
Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
-
Blz. 194
De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders door periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
-
Blz. 195
Nadere uitwerking assetmanagement door actualisatie en implementatie uitvoeringsstrategieën
-
Blz. 196
Verbetering verkeersveiligheid
-
Blz. 197
We maken het verkeer veiliger voor kwetsbare en onervaren weggebruikers
-
Blz. 198
We verminderen de risico’s van afleiding in het verkeer
-
Blz. 199
We verminderen de risico’s van vermenging van landbouwverkeer met ander verkeer
-
Blz. 200
We verminderen het aantal verkeersovertredingen.
-
Blz. 201
Gecoördineerde uitvoering van de Zeeuwse uitvoering agenda SPV 2030.
-
Blz. 202
Ondersteunen en stimuleren Verkeershandhaving
-
Blz. 203
Trendindicatoren
-
Blz. 204
Doelindicatoren
-
Blz. 205
Wat mag het kosten?
-
Blz. 206
6 Programma Iedereen telt!
-
Blz. 207
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 208
Cultuur
-
Blz. 209
Erfgoed
-
Blz. 210
Leefbaarheid en gezond leven
-
Blz. 211
Sport
-
Blz. 212
Wettelijke taken
-
Blz. 213
Beleidskader
-
Blz. 214
Trendindicatoren
-
Blz. 215
Doelindicatoren
-
Blz. 216
Doelstelling
-
Blz. 217
Basis voor Cultuur en Erfgoed
-
Blz. 218
Er wordt een regeling restauratie Rijksmonumenten opengesteld
-
Blz. 219
We dragen zorg voor het archeologisch en gebouwd erfgoed door het toezicht op de gemeenten via IBT te intensiveren en kennisdeling
-
Blz. 220
We voldoen aan onze wettelijke taak ter ondersteuning van de openbare bibliotheekfunctie
-
Blz. 221
We subsidiëren één organisatie voor de ondersteuning van het cultuur- en erfgoedveld, daar waar het niet sector specifiek is
-
Blz. 222
Innovatie en Transitie
-
Blz. 223
We intensiveren de aandacht voor historische landschapselementen en – inrichting die bijdragen aan (landelijke) transities, zoals de klimaatopgave
-
Blz. 224
We intensiveren de aandacht voor de waarde van cultuur in innovatieve processen bij onder andere het bedrijfsleven
-
Blz. 225
Een Zeeuws Erfgoed Expertteam is ingesteld om de transitie van erfgoed te bevorderen
-
Blz. 226
Jeugd en Jongeren
-
Blz. 227
We faciliteren een doorgaande leerlijn cultuur- en erfgoededucatie
-
Blz. 228
We zetten in op talentontwikkeling en (bij)scholing van startende en midcareer professionals in de cultuur- en erfgoed sector
-
Blz. 229
Leefbaarheid: meedoen en gezond in Zeeland
-
Blz. 230
De beschikbaar van (zorg)voorzieningen en kansengelijkheid
-
Blz. 231
Sociale samenhang en participatie
-
Blz. 232
Veilige en vrije samenleving
-
Blz. 233
Gezond leven – sport verenigt Zeeland
-
Blz. 234
Versterken gezondheidszorg en infrastructuur
-
Blz. 235
Bevorderen positieve gezondheid
-
Blz. 236
Makersklimaat en kennisontwikkeling
-
Blz. 237
We faciliteren (wetenschappelijk) onderzoek naar Zeeuwse thema’s
-
Blz. 238
We ondersteunen producties in alle cultuur- en erfgoed disciplines.
-
Blz. 239
Participatie en Publieksverbreding
-
Blz. 240
We investeren in samenwerkingsverbanden binnen de cultuur- en erfgoedsector om daarmee de vrijwilligersparticipatie te vergroten
-
Blz. 241
We brengen de behoefte in kaart met betrekking tot erfgoed in relatie tot herdenken en vieren en agenderen deze
-
Blz. 242
Er wordt een regeling voor Faro-initiatieven opengesteld
-
Blz. 243
Wat mag het kosten?
-
Blz. 244
7 Programma Bestuur
-
Blz. 245
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 246
Speerpunten
-
Blz. 247
Beleidskader
-
Blz. 248
Reguliere taken
-
Blz. 249
Maatschappelijk effect
-
Blz. 250
Trendindicatoren
-
Blz. 251
Doelindicatoren
-
Blz. 252
Doelstelling
-
Blz. 253
Sterk provinciaal bestuur
-
Blz. 254
De volksvertegenwoordiging van Zeeland is zichtbaar en benaderbaar voor de Zeeuwse kiezer.
-
Blz. 255
Provinciale Staten vullen op een vernieuwende manier de rollen in als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur.
-
Blz. 256
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 257
Het publiceren van een totaaloverzicht per gemeente/waterschap
-
Blz. 258
Weerbaar bestuur
-
Blz. 259
De aangescherpte Bibob-beleidsregel passen we toe
-
Blz. 260
De provincie is een integer handelende organisatie, die zich weerbaar opstelt tegen oneigenlijke invloeden en misbruik
-
Blz. 261
In 2026 zijn de doelen uit de Zeeuwse norm weerbare overheid leidend om onze weerbaarheid te versterken
-
Blz. 262
In de eerste helft van 2026 stellen wij agressie protocollen op voor politieke ambtsdragers en medewerkers
-
Blz. 263
Omgevingsdiensten RUD en DCMR voeren in opdracht van de Provincie het beleidsplan aanpak ondermijning en het Bibob beleid uit
-
Blz. 264
Samenwerkend bestuur
-
Blz. 265
In 2026 blijven we investeren in de Interbestuurlijke samenwerking. Zo kan Zeeland samen met de andere Provincies en onze samenwerkingspartijen in en buiten Zeeland actuele maatschappelijke vraagstukken aanpakken
-
Blz. 266
Als Team Communicatie blijven we investeren in de communicatie over het werk van de Provincie: wat we doen, voor wie en waarom. Dat doen we interactief, transparant en toegankelijk
-
Blz. 267
Met de kwaliteit van een krachtig openbaar bestuur in Zeeland als overkoepelend doel ondersteunt Team Kabinet de CvdK bij de vervulling van zijn rijkstaken die genoemd worden in Ambtsinstructie commissaris van de Koning. Daarnaast ondersteunt het de
-
Blz. 268
Signalerend bestuur
-
Blz. 269
Het continueren en waar mogelijk versterken van de samenwerking met Vlaanderen
-
Blz. 270
Het versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel. Dit doen we door beleidsontwikkeling en besluitvorming te beïnvloeden met lobby in Brussel en Den Haag.
-
Blz. 271
Strategische evenementen van de Provincie Zeeland samen met externe partners uitvoeren. Denk aan de Haagse Dag, Oesterontmoeting en Nieuwjaarsbijeenkomst
-
Blz. 272
Wat mag het kosten?
-
Blz. 273
8 Programma Energie op klimaat!
-
Blz. 274
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 275
Speerpunten
-
Blz. 276
Beleidskader
-
Blz. 277
Maatschappelijk effect
-
Blz. 278
Energie, Klimaat en Water
-
Blz. 279
Trendindicatoren
-
Blz. 280
Doelindicatoren
-
Blz. 281
Doelstelling
-
Blz. 282
Klimaatadaptatie en voldoende zoet water
-
Blz. 283
Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
-
Blz. 284
Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via subsidieregeling realisatie groene schoolpleinen
-
Blz. 285
Toepassen van meerlaagsveiligheid
-
Blz. 286
Opnemen Zeespiegelstijging onderdeel van de KasZ
-
Blz. 287
Uitvoering geven aan de Klimaatadaptatiestrategie Zeeland (KasZ)
-
Blz. 288
Uitvoering geven aan het Zeeuws Deltaplan Zoet Water
-
Blz. 289
Energietransitie
-
Blz. 290
Aanpak energie-infrastructuur
-
Blz. 291
Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen voor de Energietransitie
-
Blz. 292
In het waterstofdossier geven we prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse)
-
Blz. 293
Kernenergie
-
Blz. 294
Samen met gemeenten werken we aan de verduurzaming van de gebouwde omgeving waaronder het maatschappelijk vastgoed en particuliere woningen
-
Blz. 295
We faciliteren het MKB bij het verduurzamen van hun processen, bedrijfsvoering en gebouwen
-
Blz. 296
We initiëren het gebruik van restwarmte en andere mogelijkheden voor kleinschalige duurzame warmte
-
Blz. 297
We ondersteunen de verduurzaming van het Zeeuwse industriecluster
-
Blz. 298
We realiseren wind- en zonprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5/11 PJ duurzaam op te wekken
-
Blz. 299
We werken aan de uitvoering van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW)
-
Blz. 300
We werken met het netwerk aan de uitvoering van de Regionale Energiestrategie
-
Blz. 301
We geven zelf het goede voorbeeld door ons eigen vastgoed te verduurzamen en hiermee onze CO2 uitstoot te verminderen
-
Blz. 302
Water en Bodem met kwaliteit
-
Blz. 303
Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
-
Blz. 304
Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerders, gemeenten en RUD
-
Blz. 305
Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
-
Blz. 306
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in het Regionaal waterprogramma
-
Blz. 307
Zoeken naar synergie mogelijkheden voor realisatie waterdoelen met provinciale opgaven.
-
Blz. 308
Deltawateren
-
Blz. 309
Bijdrage leveren aan uitvoeren voorkeursstrategie Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 310
Vervolg Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde (LTP-N)
-
Blz. 311
Vaststellen bestuursovereenkomst Grevelingen II (planuitwerking) en starten bestuursovereenkomst Grevelingen III (realisatiefase); actieve bijdrage aan de planvorming/planuitwerking en de daar lopende discussies rond natura 2000 & klimaat robuustheid
-
Blz. 312
Wat mag het kosten?
-
Blz. 313
9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 314
Inleiding
-
Blz. 315
Speerpunten
-
Blz. 316
Kengetallen
-
Blz. 317
Beleidskader
-
Blz. 318
Doelstelling
-
Blz. 319
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 320
Provinciefonds
-
Blz. 321
Dividend
-
Blz. 322
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 323
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 324
Wat mag het kosten?
-
Blz. 325
9-2 Kosten van overhead
-
Blz. 326
Inleiding
-
Blz. 327
Beleidskader
-
Blz. 328
Uitgangspunten
-
Blz. 329
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 330
Invulling overhead begroting
-
Blz. 331
Wat mag het kosten?
-
Blz. 332
Paragrafen
-
Blz. 333
Paragraaf Provinciale heffingen
-
Blz. 334
Inleiding
-
Blz. 335
Beleid
-
Blz. 336
Wijzigingen vergeleken met het beleid van vorig jaar
-
Blz. 337
Lokale lastendruk
-
Blz. 338
Geraamde opbrengsten
-
Blz. 339
Beleidskader
-
Blz. 340
Belastingen
-
Blz. 341
Heffingen
-
Blz. 342
Leges
-
Blz. 343
Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
-
Blz. 344
Paragraaf Duurzaamheid
-
Blz. 345
Inleiding
-
Blz. 346
Beleidskaders
-
Blz. 347
Inkoop
-
Blz. 348
Grote projecten
-
Blz. 349
Mobiliteit
-
Blz. 350
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 351
Bedrijfsvoering
-
Blz. 352
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 353
Inleiding en uitgangspunten
-
Blz. 354
Kernpunten
-
Blz. 355
Beleidskader
-
Blz. 356
Risico's
-
Blz. 357
Benodigde risicobuffer
-
Blz. 358
Beschikbare risicobuffer
-
Blz. 359
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 360
Ontwikkeling risicobuffer en risicoprofiel
-
Blz. 361
Kengetallen
-
Blz. 362
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 363
Inleiding
-
Blz. 364
Speerpunten
-
Blz. 365
Acties
-
Blz. 366
Beleidskader
-
Blz. 367
Infrastructuur
-
Blz. 368
Provinciale gebouwen
-
Blz. 369
Paragraaf Financiering
-
Blz. 370
Inleiding
-
Blz. 371
Beleid
-
Blz. 372
Speerpunten
-
Blz. 373
Kengetallen
-
Blz. 374
Beleidskader
-
Blz. 375
Schatkistbankieren
-
Blz. 376
Risicobeheer vlottende schuld
-
Blz. 377
Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
-
Blz. 378
Verwacht rendement op uitzettingen
-
Blz. 379
Rentetoerekening
-
Blz. 380
Overzicht verstrekte geldleningen
-
Blz. 381
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 382
Vooruitgang door samenwerking
-
Blz. 383
Kengetallen
-
Blz. 384
Beleidskader
-
Blz. 385
Goed werkgeverschap: blijvende aandacht voor strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
-
Blz. 386
Communicatie
-
Blz. 387
Subsidies
-
Blz. 388
Financieel meerjarig perspectief
-
Blz. 389
Financiële informatievoorziening
-
Blz. 390
Het verder ontwikkelen van Horizontaal Toezicht
-
Blz. 391
Betalen en invorderen
-
Blz. 392
Controlfunctie
-
Blz. 393
Verbeteren kwaliteit infomatiehuishouding
-
Blz. 394
Informatieveiligheid
-
Blz. 395
Datagedreven werken en AI
-
Blz. 396
Uitvoeringsprogramma Zeeuwse Digitale Agenda
-
Blz. 397
Structurele doelen
-
Blz. 398
Aansluiten op een Zeeuws e-depot
-
Blz. 399
PIOFACH-taken RUD
-
Blz. 400
Project GFIS
-
Blz. 401
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 402
Verbonden partijen
-
Blz. 403
Inleiding
-
Blz. 404
Visie en beleid
-
Blz. 405
Speerpunten
-
Blz. 406
Kengetallen
-
Blz. 407
Beleidskader
-
Blz. 408
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 409
Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
-
Blz. 410
Vestigingsplaats
-
Blz. 411
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 412
Publiek belang
-
Blz. 413
Programma begroting
-
Blz. 414
Bestuurlijk belang
-
Blz. 415
Doelstelling
-
Blz. 416
Bezoldiging
-
Blz. 417
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 418
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 419
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 420
Verwacht financieel belang
-
Blz. 421
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 422
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 423
Risico’s
-
Blz. 424
Zanddijk B.V.
-
Blz. 425
Vestigingsplaats
-
Blz. 426
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 427
Publiek belang
-
Blz. 428
Programma begroting
-
Blz. 429
Bestuurlijk belang
-
Blz. 430
Doelstelling
-
Blz. 431
Bezoldiging
-
Blz. 432
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 433
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 434
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 435
Verwacht financieel belang
-
Blz. 436
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 437
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 438
Risico’s
-
Blz. 439
Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij N.V. (ZEH)
-
Blz. 440
Vestigingsplaats
-
Blz. 441
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 442
Publiek belang
-
Blz. 443
Programma begroting
-
Blz. 444
Bestuurlijk belang
-
Blz. 445
Doelstelling
-
Blz. 446
Bezoldiging
-
Blz. 447
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 448
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 449
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 450
Verwacht financieel belang
-
Blz. 451
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 452
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 453
Risico’s
-
Blz. 454
Stedin Netwerkbeheer B.V.
-
Blz. 455
Vestigingsplaats
-
Blz. 456
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 457
Publiek belang
-
Blz. 458
Programma begroting
-
Blz. 459
Bestuurlijk belang
-
Blz. 460
Doelstelling
-
Blz. 461
Bezoldiging
-
Blz. 462
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 463
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 464
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 465
Verwacht financieel belang
-
Blz. 466
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 467
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 468
Risico’s
-
Blz. 469
North Sea Port SE
-
Blz. 470
Vestigingsplaats
-
Blz. 471
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 472
Publiek belang
-
Blz. 473
Programma begroting
-
Blz. 474
Bestuurlijk belang
-
Blz. 475
Doelstelling
-
Blz. 476
Bezoldiging
-
Blz. 477
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 478
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 479
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 480
Verwacht financieel belang
-
Blz. 481
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 482
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 483
Risico’s
-
Blz. 484
N.V. Westerscheldetunnel (WST)
-
Blz. 485
Vestigingsplaats
-
Blz. 486
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 487
Publiek belang
-
Blz. 488
Programma begroting
-
Blz. 489
Bestuurlijk belang
-
Blz. 490
Doelstelling
-
Blz. 491
Bezoldiging
-
Blz. 492
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 493
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 494
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 495
Verwacht financieel belang
-
Blz. 496
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 497
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 498
Risico’s
-
Blz. 499
N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)
-
Blz. 500
Vestigingsplaats
-
Blz. 501
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 502
Publiek belang
-
Blz. 503
Programma begroting
-
Blz. 504
Bestuurlijk belang
-
Blz. 505
Doelstelling
-
Blz. 506
Bezoldiging
-
Blz. 507
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 508
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 509
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 510
Verwacht financieel belang
-
Blz. 511
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 512
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 513
Risico’s
-
Blz. 514
Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)
-
Blz. 515
Vestigingsplaats
-
Blz. 516
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 517
Publiek belang
-
Blz. 518
Programma begroting
-
Blz. 519
Bestuurlijk belang
-
Blz. 520
Doelstelling
-
Blz. 521
Bezoldiging
-
Blz. 522
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 523
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 524
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 525
Verwacht financieel belang
-
Blz. 526
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 527
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 528
Risico’s
-
Blz. 529
GBE Aqua B.V.
-
Blz. 530
Vestigingsplaats
-
Blz. 531
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 532
Publiek belang
-
Blz. 533
Programma begroting
-
Blz. 534
Bestuurlijk belang
-
Blz. 535
Doelstelling
-
Blz. 536
Bezoldiging
-
Blz. 537
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 538
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 539
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 540
Verwacht financieel belang
-
Blz. 541
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 542
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 543
Risico’s
-
Blz. 544
Westerschelde Ferry B.V. (WSF)
-
Blz. 545
Vestigingsplaats
-
Blz. 546
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 547
Publiek belang
-
Blz. 548
Programma begroting
-
Blz. 549
Bestuurlijk belang
-
Blz. 550
Doelstelling
-
Blz. 551
Bezoldiging
-
Blz. 552
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 553
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 554
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 555
Verwacht financieel belang
-
Blz. 556
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 557
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 558
Risico’s
-
Blz. 559
Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)
-
Blz. 560
Vestigingsplaats
-
Blz. 561
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 562
Publiek belang
-
Blz. 563
Programma begroting
-
Blz. 564
Bestuurlijk belang
-
Blz. 565
Doelstelling
-
Blz. 566
Bezoldiging
-
Blz. 567
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 568
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 569
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 570
Verwacht financieel belang
-
Blz. 571
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 572
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 573
Risico’s
-
Blz. 574
Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland B.V.
-
Blz. 575
Vestigingsplaats
-
Blz. 576
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 577
Publiek belang
-
Blz. 578
Programma begroting
-
Blz. 579
Bestuurlijk belang
-
Blz. 580
Doelstelling
-
Blz. 581
Bezoldiging
-
Blz. 582
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 583
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 584
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 585
Verwacht financieel belang
-
Blz. 586
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 587
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 588
Risico’s
-
Blz. 589
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
-
Blz. 590
Vestigingsplaats
-
Blz. 591
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 592
Publiek belang
-
Blz. 593
Programma begroting
-
Blz. 594
Bestuurlijk belang
-
Blz. 595
Doelstelling
-
Blz. 596
Bezoldiging
-
Blz. 597
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 598
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 599
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 600
Verwacht financieel belang
-
Blz. 601
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 602
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 603
Risico’s
-
Blz. 604
Huis van de Nederlandse Provincies
-
Blz. 605
Vestigingsplaats
-
Blz. 606
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 607
Publiek belang
-
Blz. 608
Programma begroting
-
Blz. 609
Bestuurlijk belang
-
Blz. 610
Doelstelling
-
Blz. 611
Bezoldiging
-
Blz. 612
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 613
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 614
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 615
Verwacht financieel belang
-
Blz. 616
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 617
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 618
Risico’s
-
Blz. 619
Provinciaal fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Zeeland
-
Blz. 620
Vestigingsplaats
-
Blz. 621
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 622
Publiek belang
-
Blz. 623
Programma begroting
-
Blz. 624
Bestuurlijk belang
-
Blz. 625
Doelstelling
-
Blz. 626
Bezoldiging
-
Blz. 627
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 628
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 629
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 630
Verwacht financieel belang
-
Blz. 631
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 632
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 633
Risico’s
-
Blz. 634
Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) North Sea Port District
-
Blz. 635
Vestigingsplaats
-
Blz. 636
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 637
Publiek belang
-
Blz. 638
Programma begroting
-
Blz. 639
Bestuurlijk belang
-
Blz. 640
Doelstelling
-
Blz. 641
Bezoldiging
-
Blz. 642
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 643
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 644
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 645
Verwacht financieel belang
-
Blz. 646
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 647
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 648
Risico’s
-
Blz. 649
Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Geopark Schelde Delta
-
Blz. 650
Vestigingsplaats
-
Blz. 651
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 652
Publiek belang
-
Blz. 653
Programma begroting
-
Blz. 654
Bestuurlijk belang
-
Blz. 655
Doelstelling
-
Blz. 656
Bezoldiging
-
Blz. 657
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 658
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 659
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 660
Verwacht financieel belang
-
Blz. 661
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 662
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 663
Risico’s
-
Blz. 664
Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Landschapspark Zwinstreek
-
Blz. 665
Vestigingsplaats
-
Blz. 666
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 667
Publiek belang
-
Blz. 668
Programma begroting
-
Blz. 669
Bestuurlijk belang
-
Blz. 670
Doelstelling
-
Blz. 671
Bezoldiging
-
Blz. 672
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 673
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 674
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 675
Verwacht financieel belang
-
Blz. 676
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 677
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 678
Risico’s
-
Blz. 679
Europese Groepering voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
-
Blz. 680
Vestigingsplaats
-
Blz. 681
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 682
Publiek belang
-
Blz. 683
Programma begroting
-
Blz. 684
Bestuurlijk belang
-
Blz. 685
Doelstelling
-
Blz. 686
Bezoldiging
-
Blz. 687
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 688
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 689
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 690
Verwacht financieel belang
-
Blz. 691
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 692
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 693
Risico’s
-
Blz. 694
Coöperatieve Vereniging NDOV-DOVA U.A.
-
Blz. 695
Vestigingsplaats
-
Blz. 696
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 697
Publiek belang
-
Blz. 698
Programma begroting
-
Blz. 699
Bestuurlijk belang
-
Blz. 700
Doelstelling
-
Blz. 701
Bezoldiging
-
Blz. 702
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 703
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 704
Verwachte dividend uitkering
-
Blz. 705
Verwacht financieel belang
-
Blz. 706
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 707
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 708
Risico's
-
Blz. 709
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 710
Inleiding
-
Blz. 711
Beleid
-
Blz. 712
Speerpunten
-
Blz. 713
Opgaven
-
Blz. 714
Beleidskader
-
Blz. 715
Resultaten, winst en risico's
-
Blz. 716
Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)
-
Blz. 717
Inleiding
-
Blz. 718
Woo-verzoeken
-
Blz. 719
Beleid
-
Blz. 720
Uitgangspunten
-
Blz. 721
Toekomstbeeld Open Zeeland
-
Blz. 722
Speerpunten
-
Blz. 723
Paragraaf Wind in de Zeilen
-
Blz. 724
Inleiding
-
Blz. 725
Compensatiepakket
-
Blz. 726
Financiële begroting 2026
-
Blz. 727
Lasten en baten en toelichting per programma
-
Blz. 728
Inleiding
-
Blz. 729
Tabel lasten en baten per programma
-
Blz. 730
Toelichting lasten en baten per programma
-
Blz. 731
Meerjarenperspectief en toelichting
-
Blz. 732
Inleiding
-
Blz. 733
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 734
Toelichting op de ramingen uit de begroting en de meerjarenraming
-
Blz. 735
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 736
Financiering
-
Blz. 737
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 738
Inleiding
-
Blz. 739
Tabel geprognosticeerde balans
-
Blz. 740
Investeringen
-
Blz. 741
Tabel investeringen
-
Blz. 742
Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva
-
Blz. 743
Inleiding
-
Blz. 744
Reserves
-
Blz. 745
Tabel mutaties reserves
-
Blz. 746
Algemene reserve en overige reserves
-
Blz. 747
Voorzieningen
-
Blz. 748
Specificatie voorzieningen
-
Blz. 749
Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBV
-
Blz. 750
Voorzieningen conform artikel 44.1 A BBV
-
Blz. 751
Specificatie overlopende passiva
-
Blz. 752
Incidentele en structurele lasten en baten per programma
-
Blz. 753
Inleiding
-
Blz. 754
Uitgangspunten
-
Blz. 755
Tabel incidentele lasten en baten per programma
-
Blz. 756
Toelichting staat van incidentele baten en lasten
-
Blz. 757
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 758
Tabel structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 759
Lasten en baten per taakveld
-
Blz. 760
Lasten en baten per taakveld
-
Blz. 761
EMU saldo
-
Blz. 762
Inleiding
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap