Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)

Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid) - Inleiding

In deze paragraaf gaan wij in op de beleidsvoornemens rond de uitvoering van de Wet open overheid (Woo). De verplichting voor deze  Openbaarheidsparagraaf volgt uit artikel 3.5 van de Woo. De Woo regelt het recht op informatie van de overheid en heeft als doel een open overheid, voor iedereen.

Provincie Zeeland moet en wil dit ook zijn. Daarvoor is nodig dat wij zorgen voor een goede, geordende en toegankelijke informatiehuishouding en transparant zijn over de keuzes die wij maken. Daarom delen wij op eigen initiatief zoveel mogelijk informatie.

Woo-verzoeken

Terug naar navigatie - Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid) - Woo-verzoeken

De behandeling van Woo-verzoeken vraagt om een goed gecoördineerd werkproces. Het doel is de Woo-verzoeken kwalitatief goed en binnen de termijn te kunnen behandelen. Het landelijke beeld dat zowel het aantal als de complexiteit van Woo-verzoeken de afgelopen jaren toeneemt, zien we in Zeeland ook. Provincie Zeeland heeft een Woo-coördinator. De Woo-coördinator is het eerste aanspreekpunt voor de Woo-verzoeken. Hij geeft advies aan de collega’s die de verzoeken inhoudelijk behandelen over de juridische kaders en de manier van afhandeling. Ook bewaakt hij de termijnen. Daarnaast zorgt deze functionaris, met de collega’s van de unit Functioneel Informatiebeheer en collega's op interprovinciaal niveau, dat het werkproces blijft ontwikkelen en verbeteren. 

Beleid

Terug naar navigatie - Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid) - Beleid

Op grond van de Woo moeten wij verschillende categorieën informatie actief, dus uit eigen beweging, openbaar (gaan) maken. Deze verplichting treedt gefaseerd (in vier tranches) in werking. Voor de volledigheid staat hieronder een overzicht van de informatiecategorieën met daarbij de geschatte tranches.

Artikel Woo Informatiecategorie Tranche
3.3, lid 1.a  Wetten en andere algemeen verbindende voorschriften  1
3.3, lid 1.b Overige besluiten van algemene strekking  1
3.3, lid 1.c Ontwerpen van wetten, andere algemeen verbindende voorschriften en overige besluiten van algemene strekking waarover een extern advies is gevraagd, inclusief de adviesaanvraag  2
3.3, lid 1.d Inzicht in organisatie en werkwijze, waaronder de taken en bevoegdheden van de organisatieonderdelen  1
3.3, lid 1.e  De bereikbaarheid van het bestuursorgaan en zijn organisatieonderdelen en de wijze waarop een verzoek om informatie kan worden ingediend  1
3.3, lid 2.a  Bij de Kamers en de verenigde vergadering der Staten-Generaal, provinciale staten, gemeenteraden en algemene besturen van waterschappen ter behandeling ingekomen stukken  3
3.3, lid 2.b  Vergaderstukken en verslagen van de Kamers en de verenigde vergadering der Staten-Generaal (n.v.t. bij provincies);  niet van toepassing bij provincies
3.3, lid 2.c  Vergaderstukken en verslagen van de vertegenwoordigende lichamen van decentrale overheden  2
3.3, lid 2.d Agenda's en besluitenlijsten van de hoogste bestuurlijke organen van openbare lichamen  2
3.3, lid 2.e Adviezen 2
3.3, lid 2.f Convenanten 3
3.3, lid 2.g Jaarplannen en jaarverslagen van bestuursorganen  2
3.3, lid 2.h Verplichtingen tot verstrekking van subsidies, anders dan met een beschikking (n.v.t. bij provincies);  niet van toepassing bij provincies
3.3, lid 2.i Woo-verzoeken, -besluiten en verstrekte informatie  3
3.3, lid 2.j Onderzoeksrapporten 3
3.3, lid 2.k Beschikkingen 4
3.3, lid 2.l Klachtoordelen 3

Openbaarmaking van de informatiecategorieën van tranche één is in 2024 (per 1 november) verplicht geworden. Vanaf 2026 zullen naar verwachting de actieve openbaarmaking van de tweede tranche, derde en uiteindelijk ook vierde tranche van de informatiecategorieën verplicht worden. Een aantal van de categorieën uit tranche twee en drie wordt nu al actief openbaar gemaakt op onze eigen website en is vindbaar via de Woo-index. Dat zijn de volgende:

  • Bij de Kamers en de verenigde vergadering der Staten-Generaal, provinciale staten, gemeenteraden en algemene besturen van waterschappen ter behandeling ingekomen stukken.
  • Vergaderstukken en verslagen van de vertegenwoordigende lichamen van decentrale overheden.
  • Agenda's en besluitenlijsten van de hoogste bestuurlijke organen van openbare lichamen.
  • Jaarplannen en jaarverslagen van bestuursorganen.
  • Convenanten.
  • Klachtoordelen.
  • Woo-verzoeken, -besluiten en verstrekte informatie.

Dat betekent dat wij in 2026 verder aan de slag gaan met het uitwerken en actief openbaar maken van de categorieën:  

  • Ontwerpen van wetten, andere algemeen verbindende voorschriften en overige besluiten van algemene strekking waarover een extern advies is gevraagd, inclusief de adviesaanvraag.
  • Adviezen.
  • Beschikkingen.
  • Onderzoeksrapporten.

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid) - Uitgangspunten

De uitgangspunten die Provincie Zeeland hanteert ten aanzien van de openbaarmaking van informatie zijn niet veranderd ten opzichte van voorgaande jaren. De uitgangspunten blijven daarmee:

  • Informatie is openbaar, tenzij er een (op basis van de wet gegronde) reden is waarom dat niet kan.
  • Samenwerking vindt plaats met andere provincies via het interprovinciale programma Digitalisering, spoor Dienstverlening. Ook werken we samen in ons eigen regionale netwerk (kennisuitwisseling met gemeenten, waterschap en andere organisaties).
  • Documenten maken we zo veel als mogelijk duurzaam toegankelijk en makkelijk vindbaar voor inwoners, journalisten, bedrijven en instellingen. 

Toekomstbeeld Open Zeeland

Terug naar navigatie - Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid) - Toekomstbeeld Open Zeeland
  • Provincie Zeeland is een open en controleerbare organisatie.
  • De informatie wordt duidelijk, gestructureerd en in een logisch geheel aangeboden.
  • De informatie is en blijft duurzaam toegankelijk.
  • Publicatieprocessen zijn daarbij verbeterd en zo veel mogelijk geautomatiseerd.
  • Het aantal verzoeken om informatie neemt af, doordat Provincie Zeeland zich open opstelt en actief haar omgeving informeert.

Speerpunten

Terug naar navigatie - Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid) - Speerpunten

De speerpunten waar wij in 2026 verder mee aan de slag gaan, zijn:

  • Het verder gefaseerd openstellen van de informatiecategorieën uit de Woo via de landelijke Woo-index.
  • Het aanpassen van systemen en werkprocessen voor het kunnen openstellen van de informatiecategorieën.
  • Uitvoering geven aan het interprovinciale ‘Meerjarenplan Wet open overheid provincies’, waaronder het inrichten van een kwaliteitssystematiek voor informatiebeheer.
  • Het opleiden en het vergroten van bewustwording van medewerkers op het gebied van informatiehuishouding.
  • Het maken van afspraken met de verbonden partijen van Provincie Zeeland om te voldoen aan de Woo.