Uitgaven

2,94%
€ 11.884
x €1.000
2,94% Complete

Inkomsten

0,13%
€ 520
x €1.000
0,13% Complete

Saldo

0%
€ -11.364
x €1.000

7 Programma Bestuur

Uitgaven

2,94%
€ 11.884
x €1.000
2,94% Complete

Inkomsten

0,13%
€ 520
x €1.000
0,13% Complete

Saldo

0%
€ -11.364
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Inleiding en ontwikkelingen

Inleiding en ontwikkelingen 

Omschrijving (toelichting) 

De begroting 2026 van de Provincie Zeeland maakt ons doel zichtbaar: het realiseren van een sterk en toekomstgericht bestuur. Een bestuur dat richting geeft aan de toekomst van Zeeland (2050) en inspeelt op de uitdagingen en kansen van deze tijd. Het programma Bestuur kent vier pijlers:

  1. Een sterk provinciaal bestuur
  2. Een weerbaar bestuur
  3. Een samenwerkend bestuur
  4. Een signalerend bestuur

De rode draad is de kwaliteit van het openbaar bestuur: hoe de overheid functioneert en hoe betrouwbaar zij is voor de burger. Voor inwoners betekent dit dat de Provincie open communiceert, goed functioneert en luistert naar wensen en verwachtingen. Waar mogelijk nemen we deze wensen mee in beleid en besluiten; als dat niet kan, leggen we uit waarom niet.

1.Sterk provinciaal bestuur

Als toezichthouder controleren we de financiën van gemeenten, waterschappen en samenwerkingsverbanden. Ook houden we toezicht op de uitvoering van medebewindstaken door gemeenten. Indien nodig bieden we ondersteuning in samenwerking met betrokken partijen en zoeken we samen naar verbeteringen. Waar nodig handhaven we regels om naleving te borgen. Daarnaast vinden we het belangrijk om informatie open en duidelijk te delen, zodat inwoners begrijpen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.

2. Weerbaar bestuur

Weerbaar bestuur betekent dat we zorgen voor eerlijkheid, veiligheid en veerkracht. We bewaken dat onze diensten en producten niet worden misbruikt. Bij vergunningverlening passen we, indien voorgeschreven of noodzakelijk, de Wet Bibob toe. Deze wet ondersteunt ons in integere besluitvorming en creëert een gelijk speelveld voor ondernemers. Zo zetten we ons actief in tegen ondermijning.

3. Samenwerkend bestuur

Samenwerkend bestuur houdt in dat de Provincie Zeeland actief samenwerkt met verschillende partners om gezamenlijk meer te bereiken. Dit doen we in de regio, met Vlaanderen en met andere provincies via het Interprovinciaal Overleg (IPO). Ook nemen we deel aan het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO). Samen met gemeenten en het waterschap werken we aan belangrijke opgaven, zoals Zeeland 2050 en de Zeeuwse Norm Weerbare Overheid. We versterken onze positie, onderhouden relaties en zorgen voor positieve, duurzame veranderingen aan beide zijden van de grens. Dat doen we door kennis en middelen te delen en gezamenlijk op te treden.

4. Signalerend bestuur

Als signalerend bestuur volgen we veranderingen en trends die Zeeland kunnen raken. Dit kan gaan om nieuwe regelgeving, beleid, economische ontwikkelingen, technologische innovaties of maatschappelijke trends. Door deze vroegtijdig te signaleren kunnen we proactief inspelen op wat er gebeurt. Met onze lobby brengen we Zeeuwse belangen onder de aandacht bij landelijke en Europese beleidsmakers. Zo versterken we de positie van Zeeland en benutten we toekomstige kansen.

Speerpunten

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Speerpunten
  • Zeeland (2050) onder de aandacht brengen bij het nieuwe Kabinet, de Eerste- en Tweede Kamer, de Europese Commissie en het Europees Parlement. We benadrukken daarbij de Zeeuwse belangen en thema’s die voor Zeeland van groot belang zijn.
  • Minimaal één integrale controle laten uitvoeren door de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) en de Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR), waarna een gezamenlijke evaluatie plaatsvindt.
  • In gesprek blijven met inwoners om draagvlak voor beleid te vergroten en vertrouwen in de Provincie te versterken.

Beleidskader

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Beleidskader

Reguliere taken

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Reguliere taken

1.    Taken commissaris van de Koning (CvdK) als rijksorgaan en als boegbeeld van de Provincie Zeeland: 

  • Voorzitter van Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten. 
  • De CvdK stimuleert samenwerking tussen instellingen en organisaties in de provincie. De commissaris gaat regelmatig op werkbezoek bij de gemeenten in de Provincie.  Daarnaast draagt hij bij aan het behartigen van de Zeeuwse belangen buiten de provincie.  
  • Bestuurlijk toezicht op de Veiligheidsregio Zeeland. 
  • Coördinatie grensgovernance: het zorgen voor goede afstemming en besluitvorming tussen de verschillende bestuurslagen op de grens van Vlaanderen-Nederland.
  • Regietafel vluchtelingen.
  • Integrale en fysieke veiligheid.
  • Bestuurlijke verantwoordelijkheid om als rijksorgaan, in de vorm van een wettelijke zorgplicht, de bestuurlijke integriteit van de provincie te bevorderen. De CvdK heeft bij verstoorde bestuurlijke verhoudingen een adviserende en bemiddelende rol. 

2.    Ondersteuning, van Provinciale Staten, (Staten)commissies en Gedeputeerde Staten. 

3.    Taken Gedeputeerde Staten: 

  • Interbestuurlijk toezicht (financieel en generiek) gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen.
  • Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob).
  • Bevorderen bestuurlijke integriteit; Samenwerking RIEC Zeeland West-Brabant.
  • Bevorderen en bewaken kwaliteit lokaal bestuur. 

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Maatschappelijk effect

Wij werken als een democratisch, open en inclusief provinciebestuur. Wij vinden iedere inwoner even belangrijk en waarderen inbreng van buitenaf. Verder bewaken wij de kwaliteit van het openbaar bestuur. Dit is in het belang van het welzijn van de Zeeuwse inwoners en de economische prestaties in onze provincie. Dit doen wij met bewustzijn van de bijzondere ligging van onze regio, weerbaar tegen ondermijnende invloeden aan beide kanten van de grens. 

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Trendindicatoren

 

Gemeenten onder preventief toezicht:

 Stand 2022

 Stand 2023

Stand 2024

Landelijk

1

2

2

 Zeeland

1

1

1

 

Opkomstpercentage statenverkiezing (Kiesraad):

Stand 2015

Stand 2019

Stand 2023

Landelijk

47,8%

56,2%

58,8%

Zeeland

52,2%

59,2%

62,4%

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Doelindicatoren

Doelindicatoren

Indicator

Stand 2024

Stand 2025

Streefwaarde 2025

Streefwaarde 2026

Einddoel

Financieel gezonde Zeeuwse gemeenten

Gemeenten onder preventief toezicht

1

1

1

0

0

Weerbaar bestuur

Integrale controle uitgevoerd

* * * 1 1

Weerbaar bestuur

Geactualiseerd Bibob beleid doorgevoerd bij alle Zeeuwse gemeenten en Provincie in 2026

* * * 14 14

* In 2024 en 2025 niet bekend wegens een andere systematiek.

Doelstelling

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Doelstelling

Sterk provinciaal bestuur

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Doelstelling - Sterk provinciaal bestuur

Een Provincie die samen met inwoners, bedrijven, instellingen en overheden de (grote) opgaven voor Zeeland aanpakt.

Acties

Interbestuurlijk toezicht

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Doelstelling - Interbestuurlijk toezicht

Interbestuurlijk toezicht door Gedeputeerde Staten (GS) is een wettelijke taak. Met dit toezicht zorgen GS ervoor dat gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen hun medebewindstaken uitvoeren en een reëel sluitende begroting hebben. 
Samenwerking is hierbij belangrijk. Gemeenschappelijke regelingen zijn samenwerkingsverbanden tussen verschillende gemeenten of overheidsorganisaties die gezamenlijk bepaalde taken of diensten uitvoeren en bijdragen aan de kwaliteit van het openbaar bestuur in Zeeland. GS en de Zeeuwse gemeenten werken samen aan diverse maatschappelijke vraagstukken. Zo draagt de Provincie bij aan een betrouwbare en transparante overheid.
Het doel is het vergroten van de effectiviteit van het toezicht en daarmee het versterken van de kwaliteit van het openbaar bestuur in Zeeland, nu en in de toekomst. Daarnaast is de Provincie actief in het aanpakken van grote opgaven in samenwerking met inwoners, bedrijven, instellingen en overheden.

Acties

Weerbaar bestuur

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Doelstelling - Weerbaar bestuur

Het zorgen voor een vrije, veilige en rechtvaardige samenleving is een kerntaak van de overheid. Provincie Zeeland wil de integrale aanpak tegen ondermijnende criminaliteit in Zeeland aanmoedigen en ondersteunen. Dat doen we vanuit onze positie als provinciaal middenbestuur. Om dit doel te bereiken houdt de Provincie zich bezig met het tegengaan van ondermijning. Tegelijk vergroot zij haar eigen weerbaarheid en integriteit. 

Acties

Samenwerkend bestuur

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Doelstelling - Samenwerkend bestuur

De wereld om ons heen verandert snel. De maatschappelijke uitdagingen worden steeds complexer en vragen om meer doordachte oplossingen. Dit heeft invloed op hoe lokale overheden werken. Zij moeten meer samenwerken en taken verdelen. We werken nu op verschillende niveaus samen om de problemen in Zeeland aan te pakken. Dit doen we door in de regio samen te werken via onder andere het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO). Op landelijk niveau werken we samen met andere provincies via het Interprovinciaal Overleg (IPO). Zo kunnen we kennis delen en leren van elkaar.

Acties

Signalerend bestuur

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Doelstelling - Signalerend bestuur

De Provincie signaleert en beïnvloedt vroegtijdig besluitvormingstrajecten van Nationaal- en Europees beleid en regelgeving. Zo zorgen we ervoor dat er voldoende rekening gehouden wordt met Zeeland.

Acties

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 7 Programma Bestuur - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2026
Lasten
070101 Interbestuurlijk toezicht 36
070102 Herkenbaar en samenwerkend bestuur 1.997
070103 Sterk provinciaal bestuur 826
070104 Signalerend bestuur 662
070105 Weerbaar bestuur 445
079999 Ambtelijke inzet 7.917
Totaal Lasten 11.884
Baten
070102 Herkenbaar en samenwerkend bestuur 51
070104 Signalerend bestuur 316
Totaal Baten 367
Totaal begrote baten en lasten -11.517
Onttrekkingen
980799 Bestemmingsreserves-Pr.7 -152