Uitgaven

33,26%
€ 134.377
x €1.000
33,26% Complete

Inkomsten

13,63%
€ 55.055
x €1.000
13,63% Complete

Saldo

0%
€ -79.322
x €1.000

5 Programma Mobiliteit op maat

Uitgaven

33,26%
€ 134.377
x €1.000
33,26% Complete

Inkomsten

13,63%
€ 55.055
x €1.000
13,63% Complete

Saldo

0%
€ -79.322
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 5 Programma Mobiliteit op maat - Inleiding en ontwikkelingen

Voor wonen, werken, recreëren, bedrijven en voorzieningen is de bereikbaarheid van Zeeland cruciaal. Die bereikbaarheid is kwetsbaar, omdat ze afhankelijk is van een beperkt aantal bruggen en tunnels. Daarom werken we aan het verbeteren van de bereikbaarheid en het in stand houden van de infrastructuur die eigendom is van de Provincie Zeeland.

Het in stand houden van die infrastructuur (de provinciale wegen, fietspaden en het Kanaal door Walcheren) is een steeds grotere opgave. De werkzaamheden zijn ingericht op behoud van een stabiele kwaliteit. Doordat veel van de infrastructuur in dezelfde periode is aangelegd, nadert een groot deel daarvan ook het einde van de levensduur. Deze moeten we daarom grondig renoveren of vervangen. 

Met investeringen in de Zanddijk, Kapellebrug, Randweg Oud-Vossemeer en Deltaweg wordt gewerkt aan versterking van de bereikbaarheid. De Midden-Zeelandroute is het toekomstbeeld om de komende decennia te komen tot een volwaardige tweede hoofdontsluiting voor Zeeland.

Het is de afgelopen decennia gelukt het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden fors omlaag te brengen. Landelijk is de trend dat het aantal ernstig verkeersgewonden weer toeneemt. Om dat in Zeeland te voorkomen zetten we stevig in op verkeersveiligheid. De grootste verkeersveiligheidsrisico’s worden aangepakt door een samenhangende inzet op gedrag, handhaving en infrastructuur.

In de Regionale Mobiliteitsstrategie staat hoe we het openbaar vervoer in Zeeland wordt verbeterd. Aanvullend op de routes met de bus, Westerschelde Ferry en trein, introduceren we de Flex. Daarmee wordt heel Zeeland van 6.00 uur tot 23.00 uur met openbaar vervoer bereikbaar. In 2026 maken we de laatste regio’s bereikbaar met de Flex en in december 2026 start de nieuwe busconcessie. 

Speerpunten

Terug naar navigatie - 5 Programma Mobiliteit op maat - Speerpunten
  • Uitvoering van het actieprogramma binnenvaart.
  • In 2026 het uitrollen van de Flex in de laatste regio’s van Zeeland.
  • Succesvolle start van de nieuwe busconcessie door EBS eind 2026.
  • Uitvoering opstarten Prioritering verkeersveiligheid Provinciale N-wegen.
  • Onderzoeken Oosterschelde-oeververbinding in het kader van het Toekomstbeeld Midden-Zeelandroute.
  • Uitvoering projecten voor verbetering goederenvervoer vanuit het realisatiepact Nort Sea Port Goederenvervoer Corridor Zuid.
  • Voorbereiding uitvoering bereikbaarheidsplan Westerscheldetunnel.
  • Verhogen aantal deelnemende middelbare scholen verkeersonderwijs.
  • Sneller renoveren en vervangen van verouderde wegen, bruggen en tunnels.

Reguliere taken

Terug naar navigatie - 5 Programma Mobiliteit op maat - Reguliere taken
  • Het beheren, onderhouden én het toekomstbestendig houden van de provinciale infrastructuur. Die bestaat uit:
    • (water)wegen
    • fietspaden
    • civiele kunstwerken (nat en droog)
    • aanlandingsvoorzieningen en terminals voor het fietsvoetveer
  • Het beheer en ontwikkelen van de concessies voor openbaar vervoer: bus en Westerschelde Ferry.
  • Het aanbesteden en/of inbesteden van nieuwe vervoersconcessies en - contracten.
  • Het en uitvoeren van maatregelen voor de verkeersveiligheid.

Doelstelling

Terug naar navigatie - 5 Programma Mobiliteit op maat - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - 5 Programma Mobiliteit op maat - Doelstelling

Investeren in bereikbaarheid voor personen en goederen

Terug naar navigatie - 5 Programma Mobiliteit op maat - Doelstelling - Investeren in bereikbaarheid voor personen en goederen

Een goede bereikbaarheid voor inwoners, bedrijven, toeristen en forenzen en een goede bereikbaarheid via (vaar)wegen en spoor van de Zeeuwse havens- en grootschalige bedrijventerreinen door:

  • Snelle en betrouwbare wegverbindingen.
  • Een netwerk van spoor- en (vaag)wegverbindingen met het achterland met genoeg capaciteit voor de Zeeuwse havens (Terneuzen en Vlissingen-Oost) en grootschalige bedrijventerreinen.

Hierbij werken we aan versterking van de bereikbaarheid in en van Zeeland. Het Zeeuwse netwerk is kwetsbaar door de afhankelijkheid van bruggen en tunnels. In 2025 hebben de problemen met de Vlaketunnel de kwetsbaarheid van het Zeeuwse netwerk opnieuw aangetoond. Tegelijkertijd groeit Zeeland. Door de groei van de economie en de bevolking neemt het verkeer ook toe. Om die groei op te kunnen vangen, en de robuustheid van het netwerk te vergroten, is aanpak van de Midden-Zeelandroute noodzakelijk.

Ook moeten de wegen die in beheer zijn bij de Provincie Zeeland voldoende kwaliteit hebben. Met name in de verkeersveiligheid is winst te behalen. Met de prioritering verkeersveiligheid Provinciale N-wegen is de inzet voor de komende jaren bepaald. Op 18 wegen/ fietspaden zal worden gewerkt aan verbeteringen.

Ten slotte gaat het om het investeren in de binnenvaart en het verbeteren van het spoor. Zodat de havens en andere bedrijventerreinen niet alleen via de weg bereikbaar zijn. Nationaal werken we daarvoor samen in het programma goederenvervoercorridors.

Acties

Uitvoering regionale mobiliteitsstrategie

Terug naar navigatie - 5 Programma Mobiliteit op maat - Doelstelling - Uitvoering regionale mobiliteitsstrategie

Samen met onze regionale partners werken we aan de uitvoering van de Regionale Mobiliteitsstrategie. In 2025 is een stevige basis gelegd met de uitrol van de Flex op Schouwen-Duiveland, Noord-Beveland, Walcheren en in Zeeuws-Vlaanderen, met de gunning van de busconcessie aan EBS en met de voorbereiding op de Gemeenschappelijke Regeling Publiek Vervoer. De introductie van startprojecten de Flex en de implementatie van de busconcessie zorgen voor een verbetering van de bereikbaarheid in Zeeland. Eind 2026 zal de nieuwe concessie starten en in heel Zeeland de Flex actief zijn. Daarmee is er overal in Zeeland tussen 6.00 uur 's ochtends en 23.00 uur 's avonds een vervoersmogelijkheid. Via onze subsidieregeling hub ontwikkeling ondersteunen we de ontwikkeling van diverse mobiliteitshubs in de 13 gemeenten van de provincie. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondersteunt de activiteiten actief, als voorbeeld voor andere delen van Nederland. De provincie Zeeland is hierin een koploperregio.

Acties

Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen

Terug naar navigatie - 5 Programma Mobiliteit op maat - Doelstelling - Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen

Een doelmatig en doeltreffend beheer van de provinciale (water)wegen op zodanige wijze dat deze aansluit bij de principes van assetmanagement en voldoet aan het onderhoudsniveau zoals door het bestuur vastgesteld.

Ten behoeve van een efficiënt en effectief beheer en onderhoud van de provinciale (vaar)wegen is in 2023 het Strategisch Assetmanagement Plan (SAMP) met daarin opgenomen een ontwikkelagenda vastgesteld. Bij het in stand houden van de infrastructuur wordt gekeken naar de prestaties die de provinciale infrastructuur (onder andere vaarwegen, wegen, fietspaden, bruggen) moet leveren, de kosten die daaraan verbonden zijn en de risico’s die daarbij acceptabel zijn. Het SAMP bevat de kaders en uitgangspunten op strategisch niveau op grond waarvan de instandhouding (beheer en onderhoud) van de provinciale (vaar)wegen en daarmee verbonden kunstwerken doelmatig en doeltreffend georganiseerd wordt. Als nadere uitwerking van het Beheerkader is per infrastructureel kapitaalgoed een beheerplan opgesteld. Daarin is op operationeel niveau beschreven op welke wijze dat specifieke kapitaalgoed in stand wordt gehouden. 

Acties

Verbetering verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - 5 Programma Mobiliteit op maat - Doelstelling - Verbetering verkeersveiligheid

De ambitie is geen (vermijdbare) verkeersslachtoffers in 2050. Met de Zeeuwse uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid uit 2020 was het doel om in 10 jaar tijd het aantal verkeersslachtoffers te halveren. Een forse opgave aangezien de landelijke trend laat zien dat zonder aanvullende maatregelen, met name onder de kwetsbare verkeersdeelnemers (waaronder een groot aandeel fietsers), het aantal ernstige verkeersgewonden stijgt. Ook in Zeeland is de afgelopen jaren de daling van het aantal verkeersslachtoffers gestabiliseerd. Het aanpakken van de grootste veiligheidsrisico's in het verkeer heeft voor de provincie hoge prioriteit.

Het vergroten van de verkeersveiligheid vraagt om aanpak van de grootste risico's in de samenhang tussen gedrag, handhaving en infrastructuur. Mede op basis van de verkeersveiligheidsanalyse provinciale N-wegen en de door SWOV gepubliceerde Zeeuwse Staat van de verkeersveiligheid zijn prioriteiten voor de infrastructurele investeringen bepaald en wordt de aanpak op gedrag en handhaving doorgezet. 

Samen met de gemeenten, de scholen (zowel basis- als voortgezet onderwijs) en met onze partners zoals Veilig Verkeer Nederland, ANWB en ZLM geven we verkeerseducatie vorm van 4 tot 18 jaar. Door aan te sluiten bij landelijke gedragsbeïnvloedingscampagnes met een Zeeuwse invulling daarbij, proberen we verkeersonveilig gedrag terug te dringen. Nationaal lobbyen we voor meer verkeershandhaving en werken we samen met de politie, het Openbaar Ministerie en de gemeenten, die sinds kort hun BOA's kunnen inzetten voor kleine handhavingstaken. 

 

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - 5 Programma Mobiliteit op maat - Trendindicatoren

Trendindicatoren 

2022

2023

2024

doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen: het basisniveau wordt behaald

ja ja ja

bereikbaarheid van basisvoorzieningen (ziekenhuis, huisarts, basisschool, middelbare school, Mbo, Hbo en wo, supermarkt) per auto **

matig matig matig

bereikbaarheid van basisvoorzieningen (ziekenhuis, huisarts, basisschool, middelbare school, Mbo, Hbo en wo, supermarkt) met Openbaar Vervoer)**

beperkt beperkt beperkt
verkeersveiligheid  : # geregistreerde verkeersdoden (ROVZ)  23 15 18

 

* Gewerkt wordt met VeiligheidNL aan een betere cijfers ten aanzien van verkeersveiligheid. Verwacht wordt dat in 2026 meer en betere cijfers beschikbaar komen

** Nationaal is een traject ingezet om de bereikbaarheid van voorzieningen in beeld te brengen. In de tweede helft van 2025 en in 2026 wordt hier samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor Zeeland een uitwerking aan gegeven.

 

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - 5 Programma Mobiliteit op maat - Doelindicatoren

 

Doel Indicator Stand 2023 Stand 2024 Streefwaarde 2025 Streefwaarde 2026 Einddoel
(Vaar)wegen Onderhoudsniveau infrastructurele kapitaalgoederen Basis Basis Basis Basis Basis
Vergroten verkeersveiligheid

Aantal verkeersdoden

15 18 <16 <15 halvering aantal verkeersdoden in 2030 (<11)*
Snelle en betrouwbare wegverbindingen Reistijdverlies op hoofdwegennet in Zeeland     <1% <1% Reistijdverlies van maximaal 1% van reistijd.
Waardering openbaar vervoer (OV-klantenbarometer) Klantenwaardering voor het openbaar vervoer waarvoor concessieverlening plaatsvindt door de Provincie

Bus: 8,0

WSF: 8,2

Bus: 8,0

WSF: 8,6

Bus: 8,0

WSF: 8,5

Bus: 8,0

WSF: 8,5

bus: 8,0

WSF: 8,5

 

* * Landelijke doelstelling halvering verkeersslachtoffers in 2030 (referentiejaar 2020). In 2020 waren er 22 verkeersdoden. Met de landelijke Monitor Verkeerveiligheid (MOVE), beschikbaar begin 2026 komen betrouwbaardere cijfers over verkeersongevallen tot stand.

 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 5 Programma Mobiliteit op maat - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2026
Lasten
050101 Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen 24.125
050105 Wegeninvesteringen 7.535
050111 Verbetering verkeersveiligheid 917
050112 Investeren in bereikbaarheid voor personen en goederen 32.507
050113 Uitvoering regionale mobiliteitsstrategie 35.974
059999 Ambtelijke inzet 14.601
Totaal Lasten 115.658
Baten
050101 Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen 969
050112 Investeren in bereikbaarheid voor personen en goederen 29.300
050113 Uitvoering regionale mobiliteitsstrategie 4.527
Totaal Baten 34.796
Totaal begrote baten en lasten -80.862
Onttrekkingen
980599 Bestemmingsreserves-Pr.5 -20.258
Toevoegingen
980599 Bestemmingsreserves-Pr.5 18.719
Totaal begrote reserves 1.539