Voor wonen, werken, recreëren, bedrijven en voorzieningen is de bereikbaarheid van Zeeland cruciaal. Die bereikbaarheid is kwetsbaar, omdat ze afhankelijk is van een beperkt aantal bruggen en tunnels. Daarom werken we aan het verbeteren van de bereikbaarheid en het in stand houden van de infrastructuur die eigendom is van de Provincie Zeeland.
Het in stand houden van die infrastructuur (de provinciale wegen, fietspaden en het Kanaal door Walcheren) is een steeds grotere opgave. De werkzaamheden zijn ingericht op behoud van een stabiele kwaliteit. Doordat veel van de infrastructuur in dezelfde periode is aangelegd, nadert een groot deel daarvan ook het einde van de levensduur. Deze moeten we daarom grondig renoveren of vervangen.
Met investeringen in de Zanddijk, Kapellebrug, Randweg Oud-Vossemeer en Deltaweg wordt gewerkt aan versterking van de bereikbaarheid. De Midden-Zeelandroute is het toekomstbeeld om de komende decennia te komen tot een volwaardige tweede hoofdontsluiting voor Zeeland.
Het is de afgelopen decennia gelukt het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden fors omlaag te brengen. Landelijk is de trend dat het aantal ernstig verkeersgewonden weer toeneemt. Om dat in Zeeland te voorkomen zetten we stevig in op verkeersveiligheid. De grootste verkeersveiligheidsrisico’s worden aangepakt door een samenhangende inzet op gedrag, handhaving en infrastructuur.
In de Regionale Mobiliteitsstrategie staat hoe we het openbaar vervoer in Zeeland wordt verbeterd. Aanvullend op de routes met de bus, Westerschelde Ferry en trein, introduceren we de Flex. Daarmee wordt heel Zeeland van 6.00 uur tot 23.00 uur met openbaar vervoer bereikbaar. In 2026 maken we de laatste regio’s bereikbaar met de Flex en in december 2026 start de nieuwe busconcessie.