Uitgaven

14,49%
€ 58.535
x €1.000
14,49% Complete

Inkomsten

5,78%
€ 23.344
x €1.000
5,78% Complete

Saldo

0%
€ -35.191
x €1.000

3 Programma Balans in landelijk gebied

Uitgaven

14,49%
€ 58.535
x €1.000
14,49% Complete

Inkomsten

5,78%
€ 23.344
x €1.000
5,78% Complete

Saldo

0%
€ -35.191
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Inleiding en ontwikkelingen

Het Zeeuws Gebiedsprogramma, natuurbeheerplan, uitvoeringsprogramma landelijk gebied en het Programma Natuur vormen de basis voor ons natuur- en landbouwbeleid. Hierin staat beschreven hoe we de natuur binnen en buiten de Natura 2000-gebieden verbeteren. De uitvoering van maatregelen doen we via het Programma uitvoering landelijk gebied. Daarmee versterken we de interne uitvoeringskracht, onder andere door meer gebiedsgericht te werken.

Met het Programma Natuur en het Zeeuws Gebiedsprogramma zetten we in op een volhoudbare landbouw en een verbetering van de kwaliteit van onze natuur. Beide programma's zijn aanvullend op het bestaande landbouw- en natuurbeleid. Die richten zich op volhoudbare landbouw, natuurbescherming, -beheer en -herstel.

Landbouw

Binnen de het landbouwbeleid richten wij ons op een verbeterde zoet water beschikbaarheid, het verbeteren van de bodemkwaliteit en het verder ontwikkelen van de gewasbescherming in relatie met de functionele agrobiodiversiteit. Als wij dit samen met de sector kunnen invullen en verzilveren zal dat tegelijkertijd leiden tot het terugdringen van verliezen van veldemissies en uitspoeling (waterkwaliteit). Daarnaast zullen wij ons inspannen de keten intensiever te betrekken bij het verder ontwikkelen van dit perspectief. Verdienvermogen van de agrarische ondernemer is namelijk een onlosmakelijk onderdeel van een volhoudbare landbouw.

Natuur

De natuur in Zeeland is verweven met de verschillende Zeeuwse waardevolle landschappen. De natuur binnen deze landschappen is in kwaliteit en omvang nog niet op orde. Met name de staat van instandhouding van soorten en habitats van buitendijkse gebieden (kust- en deltawateren), delen van de duinen en het agrarisch gebied zijn matig tot zeer ongunstig. De Zeeuwse natuurmonitor laat zien dat de huidige beleidsinspanningen effect hebben. Maar een extra inspanning is noodzakelijk. We blijven daarom inzetten op:

  • Het op orde houden van de basis: bescherming van de natuur en inzet op een actief natuurbeheer, faunabeheer en soortenbeleid.
  • Het nakomen van de gemaakte afspraken voor natuurherstel en –ontwikkeling.
  • Het benutten van kansen voor herstel van de biodiversiteit (Vogel- en Habitat Richtlijn).

Om tot echt herstel van de biodiversiteit te komen is meer nodig dan alleen bescherming van de bestaande natuur. Dat wat verdwenen is vraagt, waar mogelijk, om herstel. Binnen de wettelijke kaders onderzoeken we of we elke soort of habitat tot elke prijs in Zeeland moeten behouden, zonder afbreuk te doen aan de biodiversiteit.

Stikstof en natuurherstel

Omdat er eind 2024 en begin 2025 juridische uitspraken waren rondom stikstof hebben we een crisisteam natuurherstel en stikstof opgericht. Dit heeft eind 2025 tot een stikstofplan geleid wat in een nieuwe versie van het Zeeuws Gebiedsprogramma is/ zal worden opgenomen. Hiermee willen we in 2026 verder werken aan de opgaven voor stikstofreductie, natuurherstel, zoet water beschikbaarheid en biodiversiteit. Bij het uitvoeren van acties in 2026 zijn we afhankelijk van de koers van het nieuwe kabinet. Met het verdwijnen van het transitiefonds voor het landelijk gebied in 2024 zijn er minder middelen beschikbaar dan nodig. Het stikstofplan met bijbehorende propositie moet ons helpen financiering voor uitvoering mogelijk te maken. Samen met onze gebiedspartners, bewoners, ondernemers en toeristen. We blijven samen investeren in de aantrekkelijkheid en de beleefbaarheid van het landelijk gebied. Wij staan daarbij een integrale, brede aanpak van het landelijk gebied voor. De Zeeuwse integrale gebieden aanpak speelt daarbij een vooraanstaande rol.

De Zeeuwse Gebiedenaanpak

Deze ‘horizontale’ manier van werken is er op gericht om de top down overheidsdoelen en opgaven - die in een specifiek gebied samen komen - zo veel mogelijk af te stemmen met en te koppelen aan wensen en initiatieven van de mensen die in de gebieden wonen, werken, leven en/of ondernemen (bottum-up). Deze aanpak overstijgt dan ook eigenlijk het programma Balans in Landelijk gebied, want raakt ook ieder ander programma.

De insteek is dat stakeholders zelf een belangrijke stem en actieve rol kunnen hebben in het samen nadenken over de toekomst van hun eigen leefomgeving, het maken van concrete plannen en het uitvoeren van projecten die passen bij een gezamenlijke ambitie.

Dat samen nadenken over de toekomst vertrekt ten allen tijde vanuit de specifieke identiteit van de plek: hoe ziet deze specifieke plek er geografisch uit, welke kenmerken heeft het, wat is de historie, wat is de sociaaleconomische samenhang en welk gevoel heeft de plek. De geest van de plek – de genius loci – blijkt telkens weer een bindmiddel te zijn tussen diverse groepen inwoners, ondernemers en organisaties. Het geeft een vruchtbare basis om eigen belangen te overstijgen en na te denken over hogere doelen voor het gebied.

Nieuwe ontwikkelingen

In 2027 loopt het Natuurpact uit 2013 af. In het natuurpact is het natuurbeleid naar provincie gedecentraliseerd. In 2026 zetten wij daarom, binnen IPO verband, in om de voorbereidingen te treffen op een nieuw natuurpact. In de afgelopen jaren zijn er meer taken bijgekomen (zoals bossen) zonder middelen, en nemen de instandhoudingsdoelen toe. Ook de Natuurherstelverordening heeft in 2026 onze aandacht, zodat duidelijk is wat dit voor de provincie betekent. Tot slot werken we in 2026 aan het zoveel mogelijk beperken van de toenemende beheer- en schadelasten. Onder andere nieuwe faunabeheerplannen moeten hier aanknopingspunten voor bieden.

Speerpunten

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Speerpunten

In 2026 ligt de nadruk op het uitvoeren en gebiedsgericht werken aan maatregelen om stikstof te reduceren en natuurherstel te bevorderen. Dit doen we via het gebiedsprogramma, programma natuur en uitvoeringsprogramma landelijk gebied. Hierin hebben de uitvoering van de projecten uit het Programma Natuur en de koplopersmaatregelen, waaronder het project zoetwater Reimerswaal, uit het gebiedsprogramma een belangrijke plek.  Daarnaast focussen we ons op de opgaven van de komende jaren zoals doelsturing, de natuurherstelverordening, de beperking van faunaschade, vergroting van het areaal Agrarisch Natuurbeheer en het  voorbereiden op een vervolg op het natuurpact.

Beleidskader

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Beleidskader

Reguliere taken

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Reguliere taken
  • Subsidieverlening voor natuurbeheer.
  • Subsidieverlening agrarisch natuurbeheer aan Collectief Poldernatuur, die vergoedingen aan agrariërs uitkeert.
  • Subsidieverlening aan de Faunabeheer Eenheid, die faunabeheerplannen opstelt en uitvoert.
  • Het opstellen en/of actualiseren van Natura 2000 beheerplannen.
  • Het verder realiseren van het Natuurwerk Zeeland.
  • Uitvoering van de wettelijke taken en vergunningverlening in het kader van de omgevingswet voor gebiedsbescherming en soortenbescherming, waaronder ook het fauna- en exotenbeleid.
  • Opstellen en evalueren van beleidsregels voor gebieds- en soortenbescherming.
  • Integrale Kosten Subsidie verstrekken aan IVN/De Zeeuwse Natuur, Nationaal Park Oosterschelde, Stichting Het Zeeuwse Landschap, Stichting Landschapsbeheer Zeeland en Terra Maris.
  • Zelfrealisatie, verwerving en vervreemding van gronden en tijdelijk beheer van gronden in combinatie met landbouwkundige structuurverbetering.
  • Monitoring en beoordeling van natuurkwaliteit.
  • Rapportage aan de Minister, de Tweede Kamer en Provinciale Staten via de jaarlijkse Voortgangsrapportage Natuur.

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Doelindicatoren
en2,8Doel  Indicator Stand 2024 Stand 2025 Streefwaarde 2025 Streefwaarde 2026 Einddoel
Volhoudbare landbouw Aantal ondernemers betrokken bij nieuwe kennistrajecten. 200 niet bekend

niet bekend

 

300 500
  Aandeel biologische boeren * 2,7% 2,8% 3% 5%

 

Aandeel eiwitgewassen in bouwplan

4,5%

4,5%

4,7%

7%

 

Helft van de boeren actief met doelsturing

*

*

10%

50%

 

Organische stof gehalte in de bodem

2%

2%

2%

3%

 

Nieuwe Rusthoeve operationeel

*

*

*

in 2030

Natuurontwikkeling

Aantal ha nog te realiseren nieuwe natuur.

De ontwikkeling van nieuwe natuurwaarden uitgedrukt in hectare binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN).

431 370 375 300 0

Natuurontwikkeling

Aantal ha nog in te richten nieuwe natuur

619

582

580

530

0

Natuurbescherming

Actuele natuurbeheerplannen voor alle Natura2000 gebieden.

7

7

7

7

7

Natuurbeheer

Percentage areaal waarbij instandhoudingsdoelen bereikt zijn * 3% 3%

5%

100%

Natuurbeheer

Aantal ha agrarisch natuurbeheer

1.348 1.410 1.410 2.500 3.000

 Natuurbeheer

 

Aantal waargenomen soorten lijst A unie

27 21 21 19

19 (alleen 19b exoten; gevestigd maar niet meer uit te roeien) 

Fauna

Uitgekeerde landbouwschade

€ 2,2 miljoen € 3,6 miljoen  € 3,8 miljoen € 3,5 miljoen

€ 1,5 miljoen

Natuurherstel

Aantal uitgevoerde natuurherstelprojecten (realisatie tov doel)

* 85% 85% 85%

100% (elk jaar bestaat de lijst uit ca 90 projecten) 

 

* Nieuwe indicatoren waarvan geen stand in 2024 en was er geen doel voor 2025 is.

 

 

Doelstelling

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Doelstelling

Natuurontwikkeling

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Doelstelling - Natuurontwikkeling

In het natuurpact is afgesproken met het Rijk dat provincies het Natuurnetwerk Nederland afronden in 2027. We doen dit om de biodiversiteit te verbeteren. Hierbij richten wij ons met name op de typisch Zeeuwse natuur die bestaat uit zout/brakke natuur en natuur die hoort bij het typisch Zeeuwse kreken- en duingebied. De begrenzing van het natuurnetwerk en de inrichting zijn dan ook zodanig dat soorten die bij deze natuurdoelen horen er hun plek kunnen vinden.

Acties

Natuurbeheer

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Doelstelling - Natuurbeheer

Het Zeeuwse natuurbeleid richt zich op het behouden en versterken van natuur en biodiversiteit in Zeeland. Dit doen we onder andere door het stimuleren en ondersteunen van eigenaren en beheerders via subsidies, het uitvoeren van soortenprojecten en het beheer van fauna en invasieve exoten. Ook werken we aan het verder integreren van natuurinclusiviteit in beleid en uitvoering en investeren we in kennisontwikkeling en monitoring.

Voor het natuurbeheer beschikt de provincie over het Subsidiestelsel Natuur- en Landschapsbeheer (SNL). Het Natuurbeheerplan Zeeland vormt hiervoor de basis en beschrijft waar de natuurgebieden van het Natuurnetwerk Zeeland (NNZ) liggen, welke leefgebieden en soorten centraal staan en welk natuurtype waar voorkomt. Op basis hiervan worden subsidies verstrekt voor natuurbeheer.

Het faunabeheer wordt gecoördineerd door de Faunabeheereenheid Zeeland. In het geval van schade door fauna kan onder voorwaarden een tegemoetkoming worden verstrekt. Voor het beheer en de bestrijding van invasieve exoten voeren we een Plan van Aanpak uit dat periodiek wordt geactualiseerd. Hierbij is ook ruimte voor nieuwe soorten en innovatieve bestrijdingsmethoden.

Monitoring en evaluatie zijn vaste onderdelen van de beleidscyclus. Met terreinbeheerders, soortenorganisaties en kennisinstellingen verzamelen en analyseren we data over de staat van de Zeeuwse natuur en biodiversiteit. In het Monitoringsplan Zeeland is opgenomen hoe dit wordt gedaan en welke informatie nodig is om bijvoorbeeld de natuurkwaliteit en biodiversiteit te kunnen beoordelen.

Acties

Natuurherstel

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Doelstelling - Natuurherstel

Voor het behalen van de instandhoudingsdoelstellingen voor soorten en habitats uit de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn, moeten herstelmaatregelen getroffen worden in de Natura 2000-gebieden (en deels ook daarbuiten). Deze maatregelen zijn gericht op het herstel van natuurwaarden in de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden. Gezien de uitkomsten van natuurdoelanalyses, de maatschappelijke discussie rond het stikstofdossier en de afstand tot het doelbereik vraagt dit in ieder geval een voortzetting van de focus op natuurherstel.

Acties

Natuurbeleving, -verbreding en -verbinding

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Doelstelling - Natuurbeleving, -verbreding en -verbinding

We gaan de natuur en het landschap in Zeeland beter bekend en beleefbaar maken. Dit doen we door een betere spreiding van bezoekers over de natuurgebieden in Zeeland. Daarbij houden we rekening met de kwetsbaarheid van gebieden en natuurwaarden. Ook zoeken we naar verbindingen tussen mens en natuur en werken we toe naar een natuur-inclusieve samenleving.

Acties

Een volhoudbare landbouw

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Doelstelling - Een volhoudbare landbouw

Zeeland kent op de lange termijn een volhoudbare landbouw. Een sector die economisch gezond is en produceert in evenwicht met de natuurlijke omgeving. Hiervoor ondersteunen we ondernemers en organisaties die aan de slag willen met belangrijke thema’s als bodem, water, biodiversiteit, innovatie etc. Het GLB/NSP programma is hiervoor een belangrijke financieringsbron. De beleidsmatige basis is ons Uitvoeringsprogramma Landelijk Gebied. Dit programma is in 2025 herijkt en bevat de concrete doelen en acties van ons landbouwbeleid  met een looptijd tot 2030.

De indicatoren:

  • In 2030 de Nieuwe Rusthoeve operationeel.
  • In 2050 het gehalte organische stof in de bodem verhoogd tot 3%.
  • In 2030 is de helft van de Zeeuwse boeren actief bezig met doelsturing.
  • In 2030 is het aandeel eiwitgewassen gestegen tot 7%.
  • In 2030 is het aandeel biologische boeren gestegen tot 5%.

Acties

Natuurbescherming

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Doelstelling - Natuurbescherming

De provincie is vanuit de Omgevingswet het bevoegde gezag voor natuurbescherming, met als doel de aanwezige gebieden en soorten te beschermen op grond van wet- en regelgeving. Een belangrijk instrument daarbij is het verlenen van omgevingsvergunningen in het kader van:

  • Gebiedsbescherming (Natura 2000-gebieden en stikstof).
  • Soortenbescherming (ruimtelijke ingrepen en schadebestrijding).
  • Maatwerkvoorschriften herplantplicht houtopstanden.

Acties

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 3 Programma Balans in landelijk gebied - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2026
Lasten
030103 Natuurherstel 24.824
030105 Natuurbeleving: verbreding en verbinding 3.508
030106 Een volhoudbare landbouw 1.665
030107 Natuurbeheer 19.056
030108 Natuurontwikkeling 3.772
030109 Natuurbescherming 255
039999 Ambtelijke inzet 5.373
Totaal Lasten 58.451
Baten
030103 Natuurherstel 16.571
030107 Natuurbeheer 52
030108 Natuurontwikkeling 1.165
030109 Natuurbescherming 344
Totaal Baten 18.132
Totaal begrote baten en lasten -40.319
Onttrekkingen
980399 Bestemmingsreserves-Pr.3 -5.212
Toevoegingen
980399 Bestemmingsreserves-Pr.3 83
Totaal begrote reserves 5.128