Volgens het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dienen op de balans de reserves, voorzieningen en overlopende passiva toegelicht te worden, naar de aard en reden enerzijds en de wijzigingen in de stand anderzijds. De toelichting wordt per balanspost gegeven. Het meerjarig verloop van de stand van de reserves, voorzieningen en overlopende passiva worden in de financiële tabellen aangegeven. In de regels af (onttrekking) en bij (toevoeging) is een opsomming gegeven van verplichtingen ten laste van de balansposten, waartoe Provinciale Staten (PS) reeds besloten hebben of welke in deze begroting vastgesteld worden.
Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva
Reserves
Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - ReservesEen reserve is een vermogensbestanddeel dat als eigen vermogen wordt aangemerkt. Reserves zijn vrij te besteden, tenzij Provinciale Staten aan een reserve een bestemming heeft gegeven. De bevoegdheid om te beschikken over de reserves ligt bij PS. Voorts mag aan een reserve rente worden toegerekend, maar de Provincie Zeeland heeft in de financiële verordening vastgelegd dit niet te doen.
Met ingang van 2004 is het BBV van toepassing. Dit besluit schrijft voor dat mutaties in reserves uitsluitend via resultaatbestemming mogen plaatsvinden. Dit betekent dat elk voorstel tot wijziging van de lasten van een programma, dat gedekt wordt middels een beschikking over een (bestemmings)reserve ter goedkeuring wordt voorgelegd aan PS. Op deze manier is de bevoegdheid over de bestemming van de reserves door PS geborgd.
Onder het eigen vermogen zijn de algemene reserve en de bestemmingsreserves opgenomen. Voor de algemene reserve kan Provinciale Staten nog een nadere bestemming bepalen. Bestemmingsreserves zijn reserves waaraan Provinciale Staten al een bestemming hebben gegeven.
Als besloten wordt dat projecten later in de tijd uitgevoerd worden of eerder in uitvoering komen dan oorspronkelijk begroot en daarbij verschuiven over de jaargrens, dan worden deze budgetten met instemming van Provinciale Staten van het ene naar het andere jaar budgetneutraal overgeheveld via de bestemmingsreserve meerjarige projecten (de toevoeging en onttrekking zijn per saldo over de boekjaren van gelijke omvang).
De onderstaande tabel geeft de mutaties weer op de reserves voor de periode 2025-2029.
Tabel mutaties reserves
Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Tabel mutaties reserves(bedragen x € 1.000) | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving reserve | Beginsaldo 2025 | Toev. | Ontrek. | eindsaldo 2025 | Toev. | Ontrek. | eindsaldo 2026 | Toev. | Ontrek. | eindsaldo 2027 | Toev. | Ontrek. | eindsaldo 2028 | Toev. | Ontrek. | eindsaldo 2029 |
Algemene reserve | 53.258 | 8.918 | 14.282 | 47.894 | - | 17.158 | 30.736 | - | 4.112 | 26.623 | - | 5.347 | 21.276 | - | - | 21.276 |
Totaal algemene reserve | 53.258 | 8.918 | 14.282 | 47.894 | - | 17.158 | 30.736 | - | 4.112 | 26.623 | - | 5.347 | 21.276 | - | - | 21.276 |
Bestemmingsreserve WST en Sluikiltunnel | 1.395 | 12.738 | 7.179 | 6.954 | 16.038 | 3.908 | 19.084 | 16.537 | 3.908 | 31.712 | 12.072 | 3.908 | 39.876 | 8.944 | 3.908 | 44.912 |
Dekkingsreserve verbouwing Zws museum | 2.400 | - | 200 | 2.200 | - | 200 | 2.000 | - | 200 | 1.800 | - | 200 | 1.600 | - | 200 | 1.400 |
Dekkingsreserve Gistpoortgebouw | 1.323 | - | 102 | 1.222 | - | 102 | 1.120 | - | 102 | 1.018 | - | 102 | 916 | - | 102 | 814 |
Dekkingsreserve Schuytvlot | 2.330 | - | 155 | 2.174 | - | 155 | 2.019 | - | 155 | 1.864 | - | 155 | 1.708 | - | 155 | 1.553 |
Dekkingsreserve FF aanlandingsvoorzieningen | 1.370 | - | 152 | 1.218 | - | 152 | 1.065 | - | 152 | 913 | - | 152 | 761 | - | 152 | 609 |
Dekkingsreserve FF gebouwen en terreinen | 923 | - | 92 | 831 | - | 92 | 738 | - | 92 | 646 | - | 92 | 554 | - | 92 | 462 |
Dekkingsreserve wegsteunp 's Heerarendskerke | 1.999 | - | - | 1.999 | - | 67 | 1.933 | - | 67 | 1.866 | - | 67 | 1.800 | - | 67 | 1.733 |
Reserve meerjarige projecten | 44.213 | 9.558 | 38.442 | 15.329 | 1.506 | 11.867 | 4.969 | - | 4.108 | 861 | 893 | 1.005 | 748 | - | 588 | 160 |
Reserve natuur | 4.260 | - | - | 4.260 | - | - | 4.260 | - | - | 4.260 | - | - | 4.260 | - | - | 4.260 |
Reserve investeringsagenda | 18.708 | 35.240 | 26.574 | 27.374 | 20.350 | 21.111 | 26.614 | 21.700 | 15.658 | 32.655 | 18.000 | - | 50.655 | 16.000 | - | 66.655 |
Dekkingsreserve wegeninvesteringen | 31.755 | 694 | 172 | 32.277 | 687 | 529 | 32.435 | 815 | 867 | 32.383 | 15 | 924 | 31.474 | 15 | 924 | 30.565 |
Dekkingsreserve gebouw G en A | 2.004 | - | 82 | 1.922 | - | 82 | 1.840 | - | 82 | 1.758 | - | 82 | 1.676 | - | 82 | 1.593 |
Dekkingsreserve N286 | 889 | - | 27 | 862 | - | 27 | 835 | - | 27 | 808 | - | 27 | 781 | - | 27 | 754 |
Bestemmingsreserve ZIS | 2 | - | - | 2 | - | - | 2 | - | - | 2 | - | - | 2 | - | - | 2 |
Dekkingsreserve NCV | 133 | - | 27 | 106 | - | 27 | 80 | - | 27 | 53 | - | 27 | 27 | - | 27 | - |
Bestemmingsreserve investeringsfonds | 12.975 | 500 | - | 13.475 | 500 | - | 13.975 | 500 | - | 14.475 | - | - | 14.475 | - | - | 14.475 |
Onderhoudsreserve infrastructuur | 3.328 | 9.840 | 9.833 | 3.335 | 18.329 | 16.399 | 5.265 | 8.011 | 8.967 | 4.309 | 7.802 | 8.489 | 3.622 | 6.790 | 6.800 | 3.613 |
bestemmingsres WSF | 500 | - | - | 500 | - | - | 500 | - | - | 500 | - | - | 500 | - | - | 500 |
Dekkingsreserve investering apparaatskosten | 2.361 | - | 10 | 2.351 | - | 10 | 2.341 | - | 10 | 2.331 | - | 10 | 2.321 | - | 10 | 2.311 |
Bestemmingsreserve onderhoud Bedrijfspanden | 1.202 | 607 | 933 | 876 | 388 | 643 | 620 | 360 | 629 | 351 | 482 | 572 | 260 | 703 | 593 | 369 |
Bestemmingsreserve Wind in de Zeilen | 1.682 | 341 | - | 2.023 | - | - | 2.023 | - | 2.023 | - | - | - | - | - | - | - |
Bestemmingsreserve Delta Kenniscentrum | 16.603 | 1.644 | 2.300 | 15.947 | - | 3.047 | 12.900 | - | 2.100 | 10.800 | - | 2.100 | 8.700 | - | 2.100 | 6.600 |
Bestemmingsreserve GBE Aqua | 163.758 | - | - | 163.758 | - | - | 163.758 | - | - | 163.758 | - | - | 163.758 | - | - | 163.758 |
Bestemmingsreserve meerjarige subsidies | 4.960 | - | 4.475 | 486 | - | 485 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Dekkingsreserve verduurzaming bedrijfspanden | 1.100 | 110 | 110 | 1.100 | - | 110 | 990 | - | 110 | 880 | - | 110 | 770 | - | 110 | 660 |
Bestemmingsreserve cofinanciering EU-projecten | 2.405 | - | 2.355 | 50 | - | - | 50 | - | - | 50 | - | - | 50 | - | - | 50 |
Bestemmingsreserve ZEH | 151.500 | - | 6.700 | 144.800 | - | - | 144.800 | - | - | 144.800 | - | - | 144.800 | - | - | 144.800 |
Dekkingsreserve ZE-schepen | 9.400 | - | - | 9.400 | - | - | 9.400 | - | - | 9.400 | - | - | 9.400 | - | - | 9.400 |
Totaal bestemmingsreserves | 485.478 | 71.272 | 99.921 | 456.830 | 57.798 | 59.013 | 455.614 | 47.923 | 39.285 | 464.251 | 39.264 | 18.023 | 485.492 | 32.453 | 15.938 | 502.007 |
Totaal reserves | 538.736 | 80.190 | 114.203 | 504.723 | 57.798 | 76.171 | 486.350 | 47.923 | 43.398 | 490.875 | 39.264 | 23.371 | 506.768 | 32.453 | 15.938 | 523.283 |
Algemene reserve en overige reserves
Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Algemene reserve en overige reservesExcel-tabel
Algemene reserve | ||||
---|---|---|---|---|
Algemeen | ||||
Doel reserve | Opvang van rekeningsaldi en onvoorziene mee- en tegenvallers | |||
Instellingsbesluit | ||||
Kenmerken | ||||
Functie | Algemeen | |||
Voeding | Positieve rekeningsaldi; incidentele meevallers. | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Separate belsuiten PS voornamelijk via voor- en najaarsnota. | |||
Bestemmingsreserve WST en Sluikiltunnel | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijving-, onderhoudskosten en financieringslasten van de Westerschelde- en de Sluiskiltunnel. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2014 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Jaarlijkse dividend Westerscheldetunnel N.V. | |||
Eindjaar | 2033 | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Lasten voor afschrijving, onderhoud en rente van de Sluiskiltunnel en de Westerscheldtunnel en de afwaardering van de Westerscheldetunnel | |||
Verbouwing Zeeuws museum | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de verbouwing van het Zeeuws Museum. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2007 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Gevormd via budgettaire ruimte | |||
Eindjaar | 2037 | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afchrijvingslasten | |||
Verbouwing Gistpoortgebouw | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de verbouwing van het Gistpoortgebouw. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2006 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | N.v.t. | |||
Voeding | Gevormd via budgettaire ruimte | |||
Eindjaar | 2036 | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afchrijvingslasten | |||
Verbouwing Schuytvlot | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de verbouwing Schuytvlot. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2009 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Gevormd via budgettaire ruimte | |||
Eindjaar | 2039 | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afchrijvingslasten | |||
FF aanlandingsvoorzieningen | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de aanlandingsvoorzieningen fast ferry. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2003 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Gevormd via budgettaire ruimte | |||
Eindjaar | 2033 | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afchrijvingslasten | |||
FF gebouwen en terreinen | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de gebouwen en terreinen fast ferry. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2004 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Gevormd via budgettaire ruimte | |||
Eindjaar | 2034 | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afchrijvingslasten | |||
Wegsteunpunt 's Heerarendskerke | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van het wegsteunpunt 's Heerarendskerke. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2014 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Gevormd via budgettaire ruimte | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afchrijvingslasten | |||
Meerjarige projecten | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Zekerheid creëeren over het beschikbaar blijven van in een jaar niet volledig bestede projectbudgetten. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2015 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Niet bestede budgetten in het lopende begrotingsjaar. | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | ||||
Natuur | ||||
Doel reserve | Nakomen afspraken uit het Natuurakkoord en de Bestuurovereenkomst Grond (december 2013). | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2015 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Incidentele boekwinst grondtransacties die betrekking hebben op het Natuurakkoord en de Bestuursovereenkomst grond. | |||
Eindjaar | 2027 | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Lasten voortkomend uit verwerving gronden natuurontwikkeling. | |||
Investeringsagenda | ||||
Doel reserve | Duurzame investeringen in Zeeland. | |||
Instellingsbesluit | Voorjaarnota 2016 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Besteden | |||
Voeding | Vrije budgettaire ruimte en algemene reserve | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | De inzet vanuit de investeringsagenda geldt primair voor investeringen die gerelateerd zijn aan de strategische opgave en daarnaast voor wegeninvesteringen, natuurontwikkeling en economsiche innovatie. Twee keer per jaar worden voorstellen aan PS gedaan voor bestedingen ten laste van de investeringsagenda. | |||
Wegeninvesteringen | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten wegeninvesteringen. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2019 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | N.v.t. | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afchrijvingslasten | |||
Gebouw G en A | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten G en A. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2019 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | N.v.t. | |||
Eindjaar | 2049 | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afchrijvingslasten | |||
N286 | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten N286. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2022 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Investeringsagenda | |||
Eindjaar | 2057 | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afchrijvingslasten | |||
Zeeland in Stroomversnelling | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Uitvoering investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2017 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Investeringsagenda en budgettaire ruimte | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Lasten die die betrekking hebben op het programma Zeeland in Stroomversnelling. | |||
Nautische Centrale Vlissingen | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten Nautische Centrale Vlissingen. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2019 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Investeringsagenda | |||
Eindjaar | 2029 | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afchrijvingslasten | |||
Investeringsfonds Zeeland | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van eventuele afwaarderingen kapitaalstortingen in het Investeringsfonds Zeeland BV. | |||
Instellingsbesluit | Voorjaarnota 2018 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Gevormd uit budgettaire ruimte | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afwaarderingen | |||
Infrastructuur Natte kunstwerken | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Gelijkmatige verdeling van de onderhoudslasten groot onderhoud natte kunstwerken. | |||
Instellingsbesluit | Zomernota 2017 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Jaarlijkst dotering | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Lasten groot onderhoud | |||
Westerscheldeferry | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van eventuele afwaarderingen kapitaalstortingen Westerscheldeferry BV. | |||
Instellingsbesluit | 2018 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | N.v.t. | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afwaarderingen | |||
Investering apparaatskosten | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten wegeninvesteringen. | |||
Instellingsbesluit | ||||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Geactiveerde salariskosten investeringsprojecten | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afgschrijvingslasten | |||
Onderhoud bedrijfspanden | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Egalisatie kosten groot onderhoud bedrijfspanden. | |||
Instellingsbesluit | Voorjaarsnota 2018 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Vorming uit budgettaire ruimte | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Lasten groot onderhoud bedrijfspanden | |||
Wind in de Zeilen | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Op 9 juli 2020is besloten de bestemmingsreserve Marinierskazerne Vlissingen te hernoemen naar bestemmingsreserve Wind in de Zeilen in het kader van activiteiten volgend uit het compensatiepakket Wind in de Zeilen. | |||
Instellingsbesluit | 9-jul-20 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Besteden | |||
Voeding | Vorming vanuit budgettaire ruimte | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Bestedingen in het kader van het Rijkspakket Wind in de Zeilen. | |||
Delta Kenniscentrum | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Bestedingen voor het Delta Climate Centre. | |||
Instellingsbesluit | 23-7-2021 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Besteden | |||
Voeding | Provinciale inkomsten garantiepremie en vrijval bestemmingsreserve GBE Aqua | |||
Eindjaar | 2030 | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | 20 mln. |
Voorwaarden besteding | Subsidie aan het Delta Climate Centre | |||
GBE Aqua | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking kapitaalstorting GBE Aqua. | |||
Instellingsbesluit | 23-7-2021 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Dividenden GBE Aqua en Rijksbijdrage van € 10 miljoen. | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afwaarderingen GBE Aqua | |||
Meerjarige subsidies | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Verstrekte meerjarige projectsubsidies egaliseren conform BBV. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2020 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Toegekende projectsubsidiegelden waarvan de lasten niet worden genomen in het jaar van beschikken. | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Gerealiseerde projectsubsidies in het juiste jaar. | |||
Verduurzaming bedrijfspanden | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten verduurzaming bedrijfspanden. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2024 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Investeringsagenda | |||
Eindjaar | 2035 | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afschrijvingslasten | |||
Co-financierings EU-projecten | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Voldoen aan de benodigde cofinanciering van het operationele programma Zuid (OP Zuid). | |||
Instellingsbesluit | Najaarsnota 2020 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | Lopende exploitatiebudgetten. | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | ||||
ZEH | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Behalen structurele rendementen. | |||
Instellingsbesluit | 27-sep-24 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | Egaliseren | |||
Voeding | 90% van de dividenduitkering ZEH, na aflossing GBE Aqua | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Instandhouding van het kapitaal, eventuele afweerding van de kapitaalverstrekkingen. | |||
ZE-schepen | ||||
Algemeen | ||||
Doel reserve | Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten ZE-Schepen. | |||
Instellingsbesluit | 1-1-2024 | |||
Kenmerken | ||||
Functie | ZEH dividend | |||
Voeding | N.v.t. | |||
Eindjaar | N.v.t. | |||
Bandbreedte | Minimum: | N.v.t. | Maximum: | N.v.t. |
Voorwaarden besteding | Afschrijvingslasten | |||
Voorzieningen
Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - VoorzieningenVoorzieningen behoren tot het vreemd vermogen (schulden) van de Provincie. Om die reden kennen voorzieningen naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand. Voorzieningen worden in principe gewaardeerd op de contante waarde van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening Waterbeheer is gewaardeerd op het nominale bedrag. De uitgangspunten die zijn gehanteerd voor de bepaling van de voorziening zijn toegelicht in de toelichting op de balanspost.
Voorzieningen (art. 44 BBV) worden gevormd wegens:
- Verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten. Op de balansdatum bestaande risico's ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten.
- Kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren.
- Bijdragen (spaarcomponent) aan toekomstige vervangingsinvesteringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing wordt geheven.
- Middelen verkregen van derden, die specifiek besteed moeten worden, met uitzondering van de voorschotbedragen verkregen van Europese en Nederlandse overheidslichamen met een specifiek bestedingsdoel, die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren.
De vorming van een voorziening, dan wel een dotatie aan een reeds bestaande voorziening, is als een last in het betreffende boekjaar verantwoord. Alle aanwendingen aan voorzieningen zijn rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht en in het verslagjaar niet ten laste van de exploitatie verantwoord.
Voorzieningen worden niet gevormd voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. Voor het bepalen van het “jaarlijks vergelijkbaar volume” is een tijdsperiode van vier jaar gehanteerd.
Rentetoevoegingen aan voorzieningen zijn niet toegestaan, met uitzondering van voorzieningen die gewaardeerd zijn tegen netto contante waarde.
De onderstaande tabel geeft de mutaties weer op voorzieningen voor de periode 2025-2029.
Specificatie voorzieningen
Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Specificatie voorzieningen
(bedragen x € 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving voorziening | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Voorziening wachtgelden PSD | 572 | 294 | 148 | 92 | 50 |
Toevoegingen | 34 | 6 | 3 | 2 | 1 |
Aanwendingen | 311 | 152 | 58 | 44 | 26 |
Eind | 294 | 148 | 92 | 50 | 26 |
Voorziening waardeoverdracht pensioen politieke ambtsdragers | 3.337 | 3.153 | 2.969 | 2.785 | 2.601 |
Toevoegingen | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 |
Aanwendingen | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Eind | 3.153 | 2.969 | 2.785 | 2.601 | 2.417 |
Voorziening spaarverlof | 3.498 | 3.604 | 3.604 | 3.604 | 3.604 |
Toevoegingen | 106 | - | - | - | - |
Aanwendingen | - | - | - | - | - |
Eind | 3.604 | 3.604 | 3.604 | 3.604 | 3.604 |
Voorziening RVU | 188 | 188 | 188 | 188 | 188 |
Toevoegingen | - | - | - | - | - |
Aanwendingen | - | - | - | - | - |
Eind | 188 | 188 | 188 | 188 | 188 |
Voorziening waterbeheer | 1.331 | 1.370 | 1.394 | 1.418 | 1.442 |
Toevoegingen | 199 | 184 | 184 | 184 | 184 |
Aanwendingen | 160 | 160 | 160 | 160 | 160 |
Eind | 1.370 | 1.394 | 1.418 | 1.442 | 1.466 |
Totaal voorzieningen | 8.421 | 8.115 | 7.899 | 7.697 | 7.513 |
Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBV
Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBVVoorziening middelen derden met specifiek bestedingsdoel.
Voorziening waterbeheer
De leges voor de waterheffing worden jaarlijks toegevoegd en de uitgaven in verband met de compensatie van de negatieve effecten van deze wateronttrekkingen en die geen gelijkmatig patroon vertonen per jaar worden hieruit betaald. In de meerjarenbegroting worden de uitgaven voor de op handen zijnde gerelateerde projecten onttrokken aan de voorziening.
Voorzieningen conform artikel 44.1 A BBV
Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Voorzieningen conform artikel 44.1 A BBVOp bestaande risico’s ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten.
Voorziening wachtgelden PSD
De voorziening is gevormd voor de (wachtgeld)verplichtingen van ex-PSD-ers na de opheffing van de PSD in 2003. Bij het beëindigen van de PSD heeft het Rijk de sanering afgekocht en zijn voor de wachtgelden deze middelen, aangevuld met provinciale middelen, op contante waarde toegevoegd aan deze voorziening. De voorziening komt voort uit het sociaal plan waarin de provincie garant staat voor een aanvulling op het inkomen tot een bepaald niveau.
Voor het bepalen van de wachtgeldrechten is gebruik gemaakt van de basisgegevens per wachtgelder, zoals deze ook worden gebruikt door Loyalis, de uitvoerende instantie voor de wachtgelden. Daarnaast op de inzichten die de bemiddelingscommissie heeft van de neveninkomsten nu en in de toekomst. De rentecomponent, de inflatie en het prijspeil van de berekening is in overeenstemming met het meerjarig besluit. De rechten zijn gebaseerd op de opheffingsdatum PSD van 18 maart 2003.
De uitkering wachtgelden als aanvulling op andere inkomsten wordt jaarlijks onttrokken en om de voorziening op peil te houden wordt er jaarlijks rente toegevoegd aan de voorziening. Deze is gelijk aan de renteopbrengst van de uitgezette middelen.
Voorziening waardeoverdracht GS-pensioen
Voor de wachtgeld- en pensioenverplichtingen aan oud-leden Gedeputeerde Staten en hun echtgenotes en kinderen, is in 2013 een voorziening overeenkomstig aangelegd. Eventuele afkoopsommen van voormalige bestuurders die verschuldigd zijn bij de overdracht van de pensioenafspraken naar pensioenfondsen of andere overheden, worden ten laste van deze voorziening gebracht.
Voorziening spaarverlof
Begin 2022 zijn er aan de commissie BBV een aantal vragen gesteld over het treffen van een voorziening voor verlofsparen (naar aanleiding van afspraken in de CAO Gemeenten 2021-2022). Medewerkers kunnen (bovenwettelijke) vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. Deze vakantie-uren verjaren niet. Dit leidt tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Aangezien er bij verlofsparen naar oordeel van de commissie sprake is van arbeidskosten-gerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, is hier een voorziening voor gevormd.
De mogelijkheid om verlof te sparen is ook al enige tijd geregeld in de Cao Provincies, waarmee op basis van de nieuwe informatie van de commissie BBV ook voor Provincie Zeeland hiervoor een voorziening is getroffen. Eventuele bijstelling vindt plaats tijdens het jaarrekening-proces, op basis van daadwerkelijke jaarrealisatie, die bestaat uit gespaard en opgenomen verlof.
Specificatie overlopende passiva
Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Specificatie overlopende passivaExcel-tabel
(bedragen x € 1.000) | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving overlopende passiva | Beginsaldo 2025 | Toev. | Ontrek. | Eindsaldo 2025 | Toev. | Ontrek. | Eindsaldo 2026 | Toev. | Ontrek. | Eindsaldo 2027 | Toev. | Ontrek. | Eindsaldo 2028 | Toev. | Ontrek. | Eindsaldo 2029 |
Europese overheidslichamen | ||||||||||||||||
OP Natuur Pakket Westerschelde | 33.579 | - | 15.953 | 17.627 | - | 12.697 | 4.930 | - | 1.122 | 3.808 | - | 719 | 3.088 | - | 947 | 2.141 |
OP BRIM-subsidie Zeelandbrug | 225 | - | - | 225 | - | - | 225 | - | - | 225 | - | - | 225 | - | - | 225 |
OP Veilige bermen | 258 | - | - | 258 | - | - | 258 | - | - | 258 | - | - | 258 | - | - | 258 |
OP SPUK snelfietsroute | 1.535 | - | - | 1.535 | - | 1.535 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP SPUK flexibele woningbouw | 1.213 | - | 783 | 430 | - | 430 | -0 | - | - | -0 | - | - | -0 | - | - | -0 |
OP SPUK Verkeersveiligh mtr | 608 | - | - | 608 | - | - | 608 | - | - | 608 | - | - | 608 | - | - | 608 |
OP SPUK Ontzorgprogr Maats Vastgoed | 861 | - | 411 | 450 | - | 402 | 48 | - | 70 | -22 | - | - | -22 | - | - | -22 |
OP ZIS2 Iedereen telt | -19 | 19 | - | 0 | - | - | 0 | - | - | 0 | - | - | 0 | - | - | 0 |
OP SPUK veilig, doelmatig en duurzaam gebruik infrastructuur | 255 | - | 117 | 138 | - | 117 | 21 | - | - | 21 | - | - | 21 | - | - | 21 |
OP SPUK Programma Natuur | 3.305 | 406 | 3.710 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP RD3 Participatieplatform | 3 | - | - | 3 | - | - | 3 | - | - | 3 | - | - | 3 | - | - | 3 |
OP SPUK WidZ Living Lab | 2.289 | - | 862 | 1.427 | - | 865 | 562 | - | 562 | 0 | - | - | 0 | - | - | 0 |
OP SPUK Schone Lucht Akkoord | 146 | - | 146 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP SPUK bodem overbruggingsjaar | 44 | - | 44 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP SPUK Novi-gebied North Sea Port D | 108 | - | 108 | -0 | - | - | -0 | - | - | -0 | - | - | -0 | - | - | -0 |
OP Uitv.kstn POP3 WSS | 165 | - | 165 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP SPUK impulsregeling klimaatadaptie | 65 | - | 62 | 3 | - | - | 3 | - | - | 3 | - | - | 3 | - | - | 3 |
OP SPUK IVRI | 217 | - | - | 217 | - | - | 217 | - | - | 217 | - | - | 217 | - | - | 217 |
OP SPUK 2022 bodemopgaven | 111 | - | 111 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP SPUK Impuls Jongerencultuur | 1 | -1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP SPUK Deltaprogramma zoet water | 1.614 | 435 | 8 | 2.041 | - | 8 | 2.034 | - | 8 | 2.026 | -6 | - | 2.020 | - | - | 2.020 |
OP SPUK Woondeals | 1.280 | - | 372 | 907 | - | 365 | 542 | - | 542 | 0 | - | - | 0 | - | - | 0 |
OP SPUK CDOKE | 1.882 | 1.119 | 1.261 | 1.740 | - | 748 | 992 | - | 574 | 419 | - | - | 419 | - | - | 419 |
OP SPUK snellaadinfrastuctuur | 5.593 | 1.351 | 1.870 | 5.074 | - | 1.792 | 3.282 | - | - | 3.282 | - | - | 3.282 | - | - | 3.282 |
OP SPUK 2023 bodemopgaven | 167 | - | 167 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP SPUK RD NSPD | 27.630 | - | 5.205 | 22.425 | - | 2.555 | 19.870 | - | 2.429 | 17.441 | - | - | 17.441 | - | - | 17.441 |
OP SPUK Kernenergie | 643 | 507 | 1.150 | -0 | - | 595 | -595 | - | - | -595 | - | - | -595 | - | - | -595 |
OP SPUK natuurinclusief isoleren | 3.137 | - | 116 | 3.021 | - | 116 | 2.905 | - | - | 2.905 | - | - | 2.905 | - | - | 2.905 |
OP SPUK Netten op Zee | 13.796 | 18.394 | 1.717 | 30.473 | - | 2.547 | 27.926 | - | 1.872 | 26.055 | - | 1.872 | 24.183 | - | 1.510 | 22.673 |
OP SPUK 2024 bodemopgaven | 1.676 | 1.581 | 3.258 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP KasZeeland | 174 | - | - | 174 | - | - | 174 | - | - | 174 | - | - | 174 | - | - | 174 |
OP SPUK Pasmelders | 7.875 | 3.845 | 3.500 | 8.220 | - | 4.375 | 3.845 | - | 3.845 | - | - | - | - | - | - | - |
OP SPUK Koplopers | 4.033 | 20.962 | 3.575 | 21.420 | 1.338 | 3.233 | 19.525 | - | - | 19.525 | - | - | 19.525 | - | - | 19.525 |
OP SPUK Pr Natuur 2e fase | 11.587 | 2.335 | 6.755 | 7.167 | 2.576 | 7.570 | 2.174 | 8.968 | 7.170 | 3.972 | 4.628 | 6.270 | 2.330 | 3.166 | 5.980 | -484 |
OP SPUK Imp jong+talent | 193 | - | 193 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP SPUK deelmobiliteithub | 413 | - | 413 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP SPUK MKB ontzorgingsprogramma | 1.170 | - | 392 | 778 | - | 415 | 363 | - | - | 363 | - | - | 363 | - | - | 363 |
OP SPUK Verduurzaming bedrijventerre | 1.033 | - | 400 | 633 | - | 400 | 233 | - | 233 | -0 | - | - | -0 | - | - | -0 |
OP SPUK Visserijontwikkelplan | - | 5.299 | 5.299 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP SPUK MGB veehouderij | - | 5.082 | 5.082 | - | - | 5.082 | - | - | 5.082 | - | - | 5.082 | - | - | 5.082 | |
Overige Nederlandse overheidslichamen | ||||||||||||||||
OP Actief bodembeheer | 80 | 24 | 24 | 80 | 24 | 24 | 80 | 24 | 24 | 80 | 24 | 24 | 80 | 24 | 24 | 80 |
Platform diffuse bronnen | 11 | - | - | 11 | - | - | 11 | - | - | 11 | - | - | 11 | - | - | 11 |
OP Vitaal Sloe/Kanaalzone 2012-2014 | 162 | - | - | 162 | - | - | 162 | - | - | 162 | - | - | 162 | - | - | 162 |
OP Lobbyist Den Haag | 106 | 207 | 271 | 42 | 207 | 207 | 42 | 207 | 207 | 42 | 207 | 207 | 42 | 207 | 207 | 42 |
OP Cofinancieringsfonds LEADER | 290 | - | 290 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
OP ZIS gemeenten RD NSPD | 783 | 783 | 808 | 758 | 783 | 1.324 | 217 | 783 | 1.001 | 0 | - | - | 0 | - | - | 0 |
Totaal | 130.297 | 62.350 | 59.515 | 133.132 | 4.929 | 42.318 | 95.742 | 9.983 | 19.659 | 86.066 | 4.853 | 9.092 | 81.827 | 3.397 | 8.669 | 76.556 |