Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva

Inleiding

Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Inleiding

Volgens het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dienen op de balans de reserves, voorzieningen en overlopende passiva toegelicht te worden, naar de aard en reden enerzijds en de wijzigingen in de stand anderzijds. De toelichting wordt per balanspost gegeven. Het meerjarig verloop van de stand van de reserves, voorzieningen en overlopende passiva worden in de financiële tabellen aangegeven. In de regels af (onttrekking) en bij (toevoeging) is een opsomming gegeven van verplichtingen ten laste van de balansposten, waartoe Provinciale Staten (PS) reeds besloten hebben of welke in deze begroting vastgesteld worden.

Reserves

Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Reserves

Een reserve is een vermogensbestanddeel dat als eigen vermogen wordt aangemerkt. Reserves zijn vrij te besteden, tenzij Provinciale Staten aan een reserve een bestemming heeft gegeven. De bevoegdheid om te beschikken over de reserves ligt bij PS. Voorts mag aan een reserve rente worden toe­gerekend, maar de Provincie Zeeland heeft in de financiële verordening vastgelegd dit niet te doen.

Met ingang van 2004 is het BBV van toepassing. Dit besluit schrijft voor dat mutaties in reserves uitsluitend via resultaatbestemming mogen plaatsvinden. Dit betekent dat elk voor­stel tot wijziging van de lasten van een programma, dat gedekt wordt middels een beschikking over een (bestemmings)reserve ter goedkeuring wordt voorgelegd aan PS. Op deze manier is de bevoegdheid over de bestemming van de reserves door PS geborgd.

Onder het eigen vermogen zijn de algemene reserve en de bestemmingsreserves opgenomen. Voor de algemene reserve kan Provinciale Staten nog een nadere bestemming bepalen. Bestemmingsreserves zijn reserves waaraan Provinciale Staten al een bestemming hebben gegeven.

Als besloten wordt dat projecten later in de tijd uitgevoerd worden of eerder in uitvoering komen dan oorspronkelijk begroot en daarbij verschuiven over de jaargrens, dan worden deze budgetten met instem­ming van Provinciale Staten van het ene naar het andere jaar budgetneutraal overgeheveld via de bestemmingsreserve meerjarige projecten (de toevoeging en onttrekking zijn per saldo over de boekjaren van gelijke omvang).

De onderstaande tabel geeft de mutaties weer op de reserves voor de periode 2025-2029.

Tabel mutaties reserves

Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Tabel mutaties reserves
(bedragen x € 1.000)
Omschrijving reserve Beginsaldo 2025 Toev. Ontrek. eindsaldo 2025 Toev. Ontrek. eindsaldo 2026 Toev. Ontrek. eindsaldo 2027 Toev. Ontrek. eindsaldo 2028 Toev. Ontrek. eindsaldo 2029
Algemene reserve 53.258 8.918 14.282 47.894 - 17.158 30.736 - 4.112 26.623 - 5.347 21.276 - - 21.276
Totaal algemene reserve 53.258 8.918 14.282 47.894 - 17.158 30.736 - 4.112 26.623 - 5.347 21.276 - - 21.276
Bestemmingsreserve WST en Sluikiltunnel 1.395 12.738 7.179 6.954 16.038 3.908 19.084 16.537 3.908 31.712 12.072 3.908 39.876 8.944 3.908 44.912
Dekkingsreserve verbouwing Zws museum 2.400 - 200 2.200 - 200 2.000 - 200 1.800 - 200 1.600 - 200 1.400
Dekkingsreserve Gistpoortgebouw 1.323 - 102 1.222 - 102 1.120 - 102 1.018 - 102 916 - 102 814
Dekkingsreserve Schuytvlot 2.330 - 155 2.174 - 155 2.019 - 155 1.864 - 155 1.708 - 155 1.553
Dekkingsreserve FF aanlandingsvoorzieningen 1.370 - 152 1.218 - 152 1.065 - 152 913 - 152 761 - 152 609
Dekkingsreserve FF gebouwen en terreinen 923 - 92 831 - 92 738 - 92 646 - 92 554 - 92 462
Dekkingsreserve wegsteunp 's Heerarendskerke 1.999 - - 1.999 - 67 1.933 - 67 1.866 - 67 1.800 - 67 1.733
Reserve meerjarige projecten 44.213 9.558 38.442 15.329 1.506 11.867 4.969 - 4.108 861 893 1.005 748 - 588 160
Reserve natuur 4.260 - - 4.260 - - 4.260 - - 4.260 - - 4.260 - - 4.260
Reserve investeringsagenda 18.708 35.240 26.574 27.374 20.350 21.111 26.614 21.700 15.658 32.655 18.000 - 50.655 16.000 - 66.655
Dekkingsreserve wegeninvesteringen 31.755 694 172 32.277 687 529 32.435 815 867 32.383 15 924 31.474 15 924 30.565
Dekkingsreserve gebouw G en A 2.004 - 82 1.922 - 82 1.840 - 82 1.758 - 82 1.676 - 82 1.593
Dekkingsreserve N286 889 - 27 862 - 27 835 - 27 808 - 27 781 - 27 754
Bestemmingsreserve ZIS 2 - - 2 - - 2 - - 2 - - 2 - - 2
Dekkingsreserve NCV 133 - 27 106 - 27 80 - 27 53 - 27 27 - 27 -
Bestemmingsreserve investeringsfonds 12.975 500 - 13.475 500 - 13.975 500 - 14.475 - - 14.475 - - 14.475
Onderhoudsreserve infrastructuur 3.328 9.840 9.833 3.335 18.329 16.399 5.265 8.011 8.967 4.309 7.802 8.489 3.622 6.790 6.800 3.613
bestemmingsres WSF 500 - - 500 - - 500 - - 500 - - 500 - - 500
Dekkingsreserve investering apparaatskosten 2.361 - 10 2.351 - 10 2.341 - 10 2.331 - 10 2.321 - 10 2.311
Bestemmingsreserve onderhoud Bedrijfspanden 1.202 607 933 876 388 643 620 360 629 351 482 572 260 703 593 369
Bestemmingsreserve Wind in de Zeilen 1.682 341 - 2.023 - - 2.023 - 2.023 - - - - - - -
Bestemmingsreserve Delta Kenniscentrum 16.603 1.644 2.300 15.947 - 3.047 12.900 - 2.100 10.800 - 2.100 8.700 - 2.100 6.600
Bestemmingsreserve GBE Aqua 163.758 - - 163.758 - - 163.758 - - 163.758 - - 163.758 - - 163.758
Bestemmingsreserve meerjarige subsidies 4.960 - 4.475 486 - 485 - - - - - - - - - -
Dekkingsreserve verduurzaming bedrijfspanden 1.100 110 110 1.100 - 110 990 - 110 880 - 110 770 - 110 660
Bestemmingsreserve cofinanciering EU-projecten 2.405 - 2.355 50 - - 50 - - 50 - - 50 - - 50
Bestemmingsreserve ZEH 151.500 - 6.700 144.800 - - 144.800 - - 144.800 - - 144.800 - - 144.800
Dekkingsreserve ZE-schepen 9.400 - - 9.400 - - 9.400 - - 9.400 - - 9.400 - - 9.400
Totaal bestemmingsreserves 485.478 71.272 99.921 456.830 57.798 59.013 455.614 47.923 39.285 464.251 39.264 18.023 485.492 32.453 15.938 502.007
Totaal reserves 538.736 80.190 114.203 504.723 57.798 76.171 486.350 47.923 43.398 490.875 39.264 23.371 506.768 32.453 15.938 523.283

Algemene reserve en overige reserves

Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Algemene reserve en overige reserves

Excel-tabel

Algemene reserve
Algemeen
Doel reserve Opvang van rekeningsaldi en onvoorziene mee- en tegenvallers
Instellingsbesluit
Kenmerken
Functie Algemeen
Voeding Positieve rekeningsaldi; incidentele meevallers.
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Separate belsuiten PS voornamelijk via voor- en najaarsnota.
Bestemmingsreserve WST en Sluikiltunnel
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijving-, onderhoudskosten en financieringslasten van de Westerschelde- en de Sluiskiltunnel.
Instellingsbesluit 1-1-2014
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Jaarlijkse dividend Westerscheldetunnel N.V.
Eindjaar 2033
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Lasten voor afschrijving, onderhoud en rente van de Sluiskiltunnel en de Westerscheldtunnel en de afwaardering van de Westerscheldetunnel
Verbouwing Zeeuws museum
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de verbouwing van het Zeeuws Museum.
Instellingsbesluit 1-1-2007
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Gevormd via budgettaire ruimte
Eindjaar 2037
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afchrijvingslasten
Verbouwing Gistpoortgebouw
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de verbouwing van het Gistpoortgebouw.
Instellingsbesluit 1-1-2006
Kenmerken
Functie N.v.t.
Voeding Gevormd via budgettaire ruimte
Eindjaar 2036
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afchrijvingslasten
Verbouwing Schuytvlot
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de verbouwing Schuytvlot.
Instellingsbesluit 1-1-2009
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Gevormd via budgettaire ruimte
Eindjaar 2039
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afchrijvingslasten
FF aanlandingsvoorzieningen
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de aanlandingsvoorzieningen fast ferry.
Instellingsbesluit 1-1-2003
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Gevormd via budgettaire ruimte
Eindjaar 2033
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afchrijvingslasten
FF gebouwen en terreinen
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van de gebouwen en terreinen fast ferry.
Instellingsbesluit 1-1-2004
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Gevormd via budgettaire ruimte
Eindjaar 2034
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afchrijvingslasten
Wegsteunpunt 's Heerarendskerke
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten van het wegsteunpunt 's Heerarendskerke.
Instellingsbesluit 1-1-2014
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Gevormd via budgettaire ruimte
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afchrijvingslasten
Meerjarige projecten
Algemeen
Doel reserve Zekerheid creëeren over het beschikbaar blijven van in een jaar niet volledig bestede projectbudgetten.
Instellingsbesluit 1-1-2015
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Niet bestede budgetten in het lopende begrotingsjaar.
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding
Natuur
Doel reserve Nakomen afspraken uit het Natuurakkoord en de Bestuurovereenkomst Grond (december 2013).
Instellingsbesluit 1-1-2015
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Incidentele boekwinst grondtransacties die betrekking hebben op het Natuurakkoord en de Bestuursovereenkomst grond.
Eindjaar 2027
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Lasten voortkomend uit verwerving gronden natuurontwikkeling.
Investeringsagenda
Doel reserve Duurzame investeringen in Zeeland.
Instellingsbesluit Voorjaarnota 2016
Kenmerken
Functie Besteden
Voeding Vrije budgettaire ruimte en algemene reserve
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding De inzet vanuit de investeringsagenda geldt primair voor investeringen die gerelateerd zijn aan de strategische opgave en daarnaast voor wegeninvesteringen, natuurontwikkeling en economsiche innovatie. Twee keer per jaar worden voorstellen aan PS gedaan voor bestedingen ten laste van de investeringsagenda.
Wegeninvesteringen
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten wegeninvesteringen.
Instellingsbesluit 1-1-2019
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding N.v.t.
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afchrijvingslasten
Gebouw G en A
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten G en A.
Instellingsbesluit 1-1-2019
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding N.v.t.
Eindjaar 2049
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afchrijvingslasten
N286
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten N286.
Instellingsbesluit 1-1-2022
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Investeringsagenda
Eindjaar 2057
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afchrijvingslasten
Zeeland in Stroomversnelling
Algemeen
Doel reserve Uitvoering investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling.
Instellingsbesluit 1-1-2017
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Investeringsagenda en budgettaire ruimte
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Lasten die die betrekking hebben op het programma Zeeland in Stroomversnelling.
Nautische Centrale Vlissingen
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten Nautische Centrale Vlissingen.
Instellingsbesluit 1-1-2019
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Investeringsagenda
Eindjaar 2029
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afchrijvingslasten
Investeringsfonds Zeeland
Algemeen
Doel reserve Dekking van eventuele afwaarderingen kapitaalstortingen in het Investeringsfonds Zeeland BV.
Instellingsbesluit Voorjaarnota 2018
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Gevormd uit budgettaire ruimte
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afwaarderingen
Infrastructuur Natte kunstwerken
Algemeen
Doel reserve Gelijkmatige verdeling van de onderhoudslasten groot onderhoud natte kunstwerken.
Instellingsbesluit Zomernota 2017
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Jaarlijkst dotering
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Lasten groot onderhoud
Westerscheldeferry
Algemeen
Doel reserve Dekking van eventuele afwaarderingen kapitaalstortingen Westerscheldeferry BV.
Instellingsbesluit 2018
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding N.v.t.
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afwaarderingen
Investering apparaatskosten
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten wegeninvesteringen.
Instellingsbesluit
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Geactiveerde salariskosten investeringsprojecten
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afgschrijvingslasten
Onderhoud bedrijfspanden
Algemeen
Doel reserve Egalisatie kosten groot onderhoud bedrijfspanden.
Instellingsbesluit Voorjaarsnota 2018
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Vorming uit budgettaire ruimte
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Lasten groot onderhoud bedrijfspanden
Wind in de Zeilen
Algemeen
Doel reserve Op 9 juli 2020is besloten de bestemmingsreserve Marinierskazerne Vlissingen te hernoemen naar bestemmingsreserve Wind in de Zeilen in het kader van activiteiten volgend uit het compensatiepakket Wind in de Zeilen.
Instellingsbesluit 9-jul-20
Kenmerken
Functie Besteden
Voeding Vorming vanuit budgettaire ruimte
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Bestedingen in het kader van het Rijkspakket Wind in de Zeilen.
Delta Kenniscentrum
Algemeen
Doel reserve Bestedingen voor het Delta Climate Centre.
Instellingsbesluit 23-7-2021
Kenmerken
Functie Besteden
Voeding Provinciale inkomsten garantiepremie en vrijval bestemmingsreserve GBE Aqua
Eindjaar 2030
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: 20 mln.
Voorwaarden besteding Subsidie aan het Delta Climate Centre
GBE Aqua
Algemeen
Doel reserve Dekking kapitaalstorting GBE Aqua.
Instellingsbesluit 23-7-2021
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Dividenden GBE Aqua en Rijksbijdrage van € 10 miljoen.
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afwaarderingen GBE Aqua
Meerjarige subsidies
Algemeen
Doel reserve Verstrekte meerjarige projectsubsidies egaliseren conform BBV.
Instellingsbesluit 1-1-2020
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Toegekende projectsubsidiegelden waarvan de lasten niet worden genomen in het jaar van beschikken.
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Gerealiseerde projectsubsidies in het juiste jaar.
Verduurzaming bedrijfspanden
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten verduurzaming bedrijfspanden.
Instellingsbesluit 1-1-2024
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Investeringsagenda
Eindjaar 2035
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afschrijvingslasten
Co-financierings EU-projecten
Algemeen
Doel reserve Voldoen aan de benodigde cofinanciering van het operationele programma Zuid (OP Zuid).
Instellingsbesluit Najaarsnota 2020
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding Lopende exploitatiebudgetten.
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding
ZEH
Algemeen
Doel reserve Behalen structurele rendementen.
Instellingsbesluit 27-sep-24
Kenmerken
Functie Egaliseren
Voeding 90% van de dividenduitkering ZEH, na aflossing GBE Aqua
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Instandhouding van het kapitaal, eventuele afweerding van de kapitaalverstrekkingen.
ZE-schepen
Algemeen
Doel reserve Dekking van de jaarlijkse afschrijvingslasten ZE-Schepen.
Instellingsbesluit 1-1-2024
Kenmerken
Functie ZEH dividend
Voeding N.v.t.
Eindjaar N.v.t.
Bandbreedte Minimum: N.v.t. Maximum: N.v.t.
Voorwaarden besteding Afschrijvingslasten

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Voorzieningen

Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen (schulden) van de Provincie. Om die reden kennen voorzieningen naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand. Voorzieningen worden in principe gewaardeerd op de contante waarde van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening Waterbeheer is gewaardeerd op het nominale bedrag. De uitgangspunten die zijn gehanteerd voor de bepaling van de voorziening zijn toegelicht in de toelichting op de balanspost.

Voorzieningen (art. 44 BBV) worden gevormd wegens:

  • Verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten. Op de balansdatum bestaande risico's ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten.
  • Kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren.
  • Bijdragen (spaarcomponent) aan toekomstige vervangingsinvesteringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing wordt geheven.
  • Middelen verkregen van derden, die specifiek besteed moeten worden, met uitzondering van de voorschotbedragen verkregen van Europese en Nederlandse overheidslichamen met een specifiek bestedingsdoel, die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren.

De vorming van een voorziening, dan wel een dotatie aan een reeds bestaande voorziening, is als een last in het betreffende boekjaar verantwoord. Alle aanwendingen aan voorzieningen zijn rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht en in het verslagjaar niet ten laste van de exploitatie verantwoord.

Voorzieningen worden niet gevormd voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. Voor het bepalen van het “jaarlijks vergelijkbaar volume” is een tijdsperiode van vier jaar gehanteerd.

Rentetoevoegingen aan voorzieningen zijn niet toegestaan, met uitzondering van voorzieningen die gewaardeerd zijn tegen netto contante waarde.

De onderstaande tabel geeft de mutaties weer op voorzieningen voor de periode 2025-2029.

Specificatie voorzieningen

Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Specificatie voorzieningen

 

(bedragen x € 1.000)
Omschrijving voorziening 2025 2026 2027 2028 2029
Voorziening wachtgelden PSD 572 294 148 92 50
Toevoegingen 34 6 3 2 1
Aanwendingen 311 152 58 44 26
Eind 294 148 92 50 26
Voorziening waardeoverdracht pensioen politieke ambtsdragers 3.337 3.153 2.969 2.785 2.601
Toevoegingen 66 66 66 66 66
Aanwendingen 250 250 250 250 250
Eind 3.153 2.969 2.785 2.601 2.417
Voorziening spaarverlof 3.498 3.604 3.604 3.604 3.604
Toevoegingen 106 - - - -
Aanwendingen - - - - -
Eind 3.604 3.604 3.604 3.604 3.604
Voorziening RVU 188 188 188 188 188
Toevoegingen - - - - -
Aanwendingen - - - - -
Eind 188 188 188 188 188
Voorziening waterbeheer 1.331 1.370 1.394 1.418 1.442
Toevoegingen 199 184 184 184 184
Aanwendingen 160 160 160 160 160
Eind 1.370 1.394 1.418 1.442 1.466
Totaal voorzieningen 8.421 8.115 7.899 7.697 7.513

Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBV

Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBV

Voorziening middelen derden met specifiek bestedingsdoel.

Voorziening waterbeheer
De leges voor de waterheffing worden jaarlijks toegevoegd en de uitgaven in verband met de compensatie van de negatieve effecten van deze wateronttrekkingen en die geen gelijkmatig patroon vertonen per jaar worden hieruit betaald. In de meerjarenbegroting worden de uitgaven voor de op handen zijnde gerelateerde projecten onttrokken aan de voorziening.

Voorzieningen conform artikel 44.1 A BBV

Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Voorzieningen conform artikel 44.1 A BBV

Op bestaande risico’s ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten.

Voorziening wachtgelden PSD 
De voorziening is gevormd voor de (wachtgeld)verplichtingen van ex-PSD-ers na de opheffing van de PSD in 2003. Bij het beëindigen van de PSD heeft het Rijk de sanering afgekocht en zijn voor de wachtgelden deze middelen, aangevuld met provinciale middelen, op contante waarde toegevoegd aan deze voorziening. De voorziening komt voort uit het sociaal plan waarin de provincie garant staat voor een aanvulling op het inkomen tot een bepaald niveau.

Voor het bepalen van de wachtgeldrechten is gebruik gemaakt van de basisgegevens per wachtgelder, zoals deze ook worden gebruikt door Loyalis, de uitvoerende instantie voor de wachtgelden. Daarnaast op de inzichten die de bemiddelingscommissie heeft van de neveninkomsten nu en in de toekomst. De rentecomponent, de inflatie en het prijspeil van de berekening is in overeenstemming met het meerjarig besluit. De rechten zijn gebaseerd op de opheffingsdatum PSD van 18 maart 2003.
De uitkering wachtgelden als aanvulling op andere inkomsten wordt jaarlijks onttrokken en om de voorziening op peil te houden wordt er jaarlijks rente toegevoegd aan de voorziening. Deze is gelijk aan de renteopbrengst van de uitgezette middelen.

Voorziening waardeoverdracht GS-pensioen
Voor de wachtgeld- en pensioenverplichtingen aan oud-leden Gedeputeerde Staten en hun echtgenotes en kinderen, is in 2013 een voorziening overeenkomstig aangelegd. Eventuele afkoopsommen van voormalige bestuurders die verschuldigd zijn bij de overdracht van de pensioenafspraken naar pensioenfondsen of andere overheden, worden ten laste van deze voorziening gebracht.

Voorziening spaarverlof
Begin 2022 zijn er aan de commissie BBV een aantal vragen gesteld over het treffen van een voorziening voor verlofsparen (naar aanleiding van afspraken in de CAO Gemeenten 2021-2022). Medewerkers kunnen (bovenwettelijke) vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. Deze vakantie-uren verjaren niet. Dit leidt tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Aangezien er bij verlofsparen naar oordeel van de commissie sprake is van arbeidskosten-gerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, is hier een voorziening voor gevormd.

De mogelijkheid om verlof te sparen is ook al enige tijd geregeld in de Cao Provincies, waarmee op basis van de nieuwe informatie van de commissie BBV ook voor Provincie Zeeland hiervoor een voorziening is getroffen. Eventuele bijstelling vindt plaats tijdens het jaarrekening-proces, op basis van daadwerkelijke jaarrealisatie, die bestaat uit gespaard en opgenomen verlof.

Specificatie overlopende passiva

Terug naar navigatie - Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva - Specificatie overlopende passiva

Excel-tabel

(bedragen x € 1.000)
Omschrijving overlopende passiva Beginsaldo 2025 Toev. Ontrek. Eindsaldo 2025 Toev. Ontrek. Eindsaldo 2026 Toev. Ontrek. Eindsaldo 2027 Toev. Ontrek. Eindsaldo 2028 Toev. Ontrek. Eindsaldo 2029
Europese overheidslichamen
OP Natuur Pakket Westerschelde 33.579 - 15.953 17.627 - 12.697 4.930 - 1.122 3.808 - 719 3.088 - 947 2.141
OP BRIM-subsidie Zeelandbrug 225 - - 225 - - 225 - - 225 - - 225 - - 225
OP Veilige bermen 258 - - 258 - - 258 - - 258 - - 258 - - 258
OP SPUK snelfietsroute 1.535 - - 1.535 - 1.535 - - - - - - - - - -
OP SPUK flexibele woningbouw 1.213 - 783 430 - 430 -0 - - -0 - - -0 - - -0
OP SPUK Verkeersveiligh mtr 608 - - 608 - - 608 - - 608 - - 608 - - 608
OP SPUK Ontzorgprogr Maats Vastgoed 861 - 411 450 - 402 48 - 70 -22 - - -22 - - -22
OP ZIS2 Iedereen telt -19 19 - 0 - - 0 - - 0 - - 0 - - 0
OP SPUK veilig, doelmatig en duurzaam gebruik infrastructuur 255 - 117 138 - 117 21 - - 21 - - 21 - - 21
OP SPUK Programma Natuur 3.305 406 3.710 - - - - - - - - - - - - -
OP RD3 Participatieplatform 3 - - 3 - - 3 - - 3 - - 3 - - 3
OP SPUK WidZ Living Lab 2.289 - 862 1.427 - 865 562 - 562 0 - - 0 - - 0
OP SPUK Schone Lucht Akkoord 146 - 146 - - - - - - - - - - - - -
OP SPUK bodem overbruggingsjaar 44 - 44 - - - - - - - - - - - - -
OP SPUK Novi-gebied North Sea Port D 108 - 108 -0 - - -0 - - -0 - - -0 - - -0
OP Uitv.kstn POP3 WSS 165 - 165 - - - - - - - - - - - - -
OP SPUK impulsregeling klimaatadaptie 65 - 62 3 - - 3 - - 3 - - 3 - - 3
OP SPUK IVRI 217 - - 217 - - 217 - - 217 - - 217 - - 217
OP SPUK 2022 bodemopgaven 111 - 111 - - - - - - - - - - - - -
OP SPUK Impuls Jongerencultuur 1 -1 - - - - - - - - - - - - - -
OP SPUK Deltaprogramma zoet water 1.614 435 8 2.041 - 8 2.034 - 8 2.026 -6 - 2.020 - - 2.020
OP SPUK Woondeals 1.280 - 372 907 - 365 542 - 542 0 - - 0 - - 0
OP SPUK CDOKE 1.882 1.119 1.261 1.740 - 748 992 - 574 419 - - 419 - - 419
OP SPUK snellaadinfrastuctuur 5.593 1.351 1.870 5.074 - 1.792 3.282 - - 3.282 - - 3.282 - - 3.282
OP SPUK 2023 bodemopgaven 167 - 167 - - - - - - - - - - - - -
OP SPUK RD NSPD 27.630 - 5.205 22.425 - 2.555 19.870 - 2.429 17.441 - - 17.441 - - 17.441
OP SPUK Kernenergie 643 507 1.150 -0 - 595 -595 - - -595 - - -595 - - -595
OP SPUK natuurinclusief isoleren 3.137 - 116 3.021 - 116 2.905 - - 2.905 - - 2.905 - - 2.905
OP SPUK Netten op Zee 13.796 18.394 1.717 30.473 - 2.547 27.926 - 1.872 26.055 - 1.872 24.183 - 1.510 22.673
OP SPUK 2024 bodemopgaven 1.676 1.581 3.258 - - - - - - - - - - - - -
OP KasZeeland 174 - - 174 - - 174 - - 174 - - 174 - - 174
OP SPUK Pasmelders 7.875 3.845 3.500 8.220 - 4.375 3.845 - 3.845 - - - - - - -
OP SPUK Koplopers 4.033 20.962 3.575 21.420 1.338 3.233 19.525 - - 19.525 - - 19.525 - - 19.525
OP SPUK Pr Natuur 2e fase 11.587 2.335 6.755 7.167 2.576 7.570 2.174 8.968 7.170 3.972 4.628 6.270 2.330 3.166 5.980 -484
OP SPUK Imp jong+talent 193 - 193 - - - - - - - - - - - - -
OP SPUK deelmobiliteithub 413 - 413 - - - - - - - - - - - - -
OP SPUK MKB ontzorgingsprogramma 1.170 - 392 778 - 415 363 - - 363 - - 363 - - 363
OP SPUK Verduurzaming bedrijventerre 1.033 - 400 633 - 400 233 - 233 -0 - - -0 - - -0
OP SPUK Visserijontwikkelplan - 5.299 5.299 - - - - - - - - - - - - -
OP SPUK MGB veehouderij - 5.082 5.082 - - 5.082 - - 5.082 - - 5.082 - - 5.082
Overige Nederlandse overheidslichamen
OP Actief bodembeheer 80 24 24 80 24 24 80 24 24 80 24 24 80 24 24 80
Platform diffuse bronnen 11 - - 11 - - 11 - - 11 - - 11 - - 11
OP Vitaal Sloe/Kanaalzone 2012-2014 162 - - 162 - - 162 - - 162 - - 162 - - 162
OP Lobbyist Den Haag 106 207 271 42 207 207 42 207 207 42 207 207 42 207 207 42
OP Cofinancieringsfonds LEADER 290 - 290 - - - - - - - - - - - - -
OP ZIS gemeenten RD NSPD 783 783 808 758 783 1.324 217 783 1.001 0 - - 0 - - 0
Totaal 130.297 62.350 59.515 133.132 4.929 42.318 95.742 9.983 19.659 86.066 4.853 9.092 81.827 3.397 8.669 76.556