Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma’s
Inleiding begroting
1 Grote projecten
2 Programma Woonplaats Zeeland
3 Programma Balans in landelijk gebied
4 Programma Ondernemend Zeeland
5 Programma Mobiliteit op maat
6 Programma Iedereen telt!
7 Programma Bestuur
8 Programma Energie op klimaat!
9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
9-2 Kosten van overhead
Paragrafen
Paragraaf Provinciale heffingen
Paragraaf Duurzaamheid
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
Paragraaf Financiering
Paragraaf Bedrijfsvoering
Paragraaf Verbonden partijen
Paragraaf Grondbeleid
Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)
Paragraaf Wind in de Zeilen
Financiële begroting 2026
Lasten en baten en toelichting per programma
Meerjarenperspectief en toelichting
Uiteenzetting van de financiële positie
Geprognosticeerde balans
Investeringen
Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva
Incidentele en structurele lasten en baten per programma
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Lasten en baten per taakveld
EMU saldo
Home
Programma’s
Inleiding begroting
1 Grote projecten
2 Programma Woonplaats Zeeland
3 Programma Balans in landelijk gebied
4 Programma Ondernemend Zeeland
5 Programma Mobiliteit op maat
6 Programma Iedereen telt!
7 Programma Bestuur
8 Programma Energie op klimaat!
9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
9-2 Kosten van overhead
Paragrafen
Paragraaf Provinciale heffingen
Paragraaf Duurzaamheid
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
Paragraaf Financiering
Paragraaf Bedrijfsvoering
Paragraaf Verbonden partijen
Paragraaf Grondbeleid
Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)
Paragraaf Wind in de Zeilen
Financiële begroting 2026
Lasten en baten en toelichting per programma
Meerjarenperspectief en toelichting
Uiteenzetting van de financiële positie
Geprognosticeerde balans
Investeringen
Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva
Incidentele en structurele lasten en baten per programma
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Lasten en baten per taakveld
EMU saldo
Tonen
Activiteiten (151)
Aanpak energie-infrastructuur
Aanpak van invasieve exoten door middel van preventie, eliminatie en beheer
Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerders, gemeenten en RUD
Actueel houden van N2000 beheerplannen
Advies, onderzoek en monitoring wonen
Afronden overdracht eigendom en beheer gerealiseerde projecten
Als Team Communicatie blijven we investeren in de communicatie over het werk van de Provincie: wat we doen, voor wie en waarom. Dat doen we interactief, transparant en toegankelijk
Beleid en prioritering bereikbaarheid en verkeersveiligheid
Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
Bestrijding van schade veroorzaakt door beschermde soorten en zorgdragen voor de uitkering van schadevergoedingen voor fauna
Bevorderen positieve gezondheid
Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
Bijdrage leveren aan uitvoeren voorkeursstrategie Zuidwestelijke Delta
Creëren van een arbeidsmarkt die conjunctuur bestendig is en kan voldoen aan de vraag naar voldoende gekwalificeerde arbeidskrachten voor de Zeeuws arbeidsmarkt.
De aangescherpte Bibob-beleidsregel passen we toe
De beschikbaar van (zorg)voorzieningen en kansengelijkheid
De inzet van subsidies en financiering op Europees, nationaal en regionaal niveau
De organisatie “Omgevingswetbewust”: een nieuwe werkwijze
De provincie is een integer handelende organisatie, die zich weerbaar opstelt tegen oneigenlijke invloeden en misbruik
De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders door periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
De volksvertegenwoordiging van Zeeland is zichtbaar en benaderbaar voor de Zeeuwse kiezer.
Digitaal plannen, boeken en betalen
Digitale innovatie in het mkb, Toekomstbestendig mkb met behulp van digitalisering
Doelsturing
Doorontwikkeling Digitale Stelsel Omgevingswet
Een Zeeuws Erfgoed Expertteam is ingesteld om de transitie van erfgoed te bevorderen
Effecten op leefomgeving betrekken bij recreatieve ontwikkelingen
Er wordt een regeling restauratie Rijksmonumenten opengesteld
Er wordt een regeling voor Faro-initiatieven opengesteld
Gecoördineerde uitvoering van de Zeeuwse uitvoering agenda SPV 2030.
Gezond leven – sport verenigt Zeeland
Het aangaan van regionale en/of grens-overstijgende samenwerking die de aanpak van Zeeuwse transities helpen te versnellen
Het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb) toepassen voor agrarisch natuurbeheer op landbouwgronden via het collectief Poldernatuur
Het continueren en waar mogelijk versterken van de samenwerking met Vlaanderen
Het creëren van een hoogwaardig onderwijs, kennis en onderzoekaanbod en - infrastructuur in heel Zeeland
Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen voor de Energietransitie
Het goed inpassen van kernenergie in de Zeeuwse economie, landschap en het energiesysteem
Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
Het publiceren van een totaaloverzicht per gemeente/waterschap
Het Subsidiestelsel Natuur- en Landschapsbeheer (SNL) toepassen om natuurbeheer in natuurgebieden te vergoeden en aan te sturen volgens het vastgestelde beleidskader uit het Natuurbeheerplan
Het versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel. Dit doen we door beleidsontwikkeling en besluitvorming te beïnvloeden met lobby in Brussel en Den Haag.
Implementatie busconcessie
Impuls Bedrijventerreinen
In 2026 blijven we investeren in de Interbestuurlijke samenwerking. Zo kan Zeeland samen met de andere Provincies en onze samenwerkingspartijen in en buiten Zeeland actuele maatschappelijke vraagstukken aanpakken
In 2026 zijn de doelen uit de Zeeuwse norm weerbare overheid leidend om onze weerbaarheid te versterken
In de eerste helft van 2026 stellen wij agressie protocollen op voor politieke ambtsdragers en medewerkers
In de praktijk brengen van de ontwikkelde brandingstrategie, samen met natuur- en toeristisch-recreatieve organisaties
In het waterstofdossier geven we prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse)
Innovatiefinanciering; Een financieringsketen met voldoende ondersteuning in alle financieringsfasen: van seed (het geld waarmee een startup de eerste bedrijfsactiviteiten financiert) tot venture capital (durfkapitaal in een latere fase)
Investeren in bereikbaarheid en verkeersveiligheid provinciale infrastructuur
Invoering flex en startprojecten
Invulling geven aan de agenda Natuurinclusief
Invulling geven aan de overige afspraken (grensoverschrijdende samenwerking Landschapspark Zwinstreek, Grenspark)
Jaarlijks samen met de RUD een handhavingsuitvoeringsprogramma (zowel n 2000 als soorten) opstellen met de speerpunten voor het komende jaar
Kernenergie
Leegstaande Pandenregeling Investeringsagenda
Living Lab Smart Mobility
Met de kwaliteit van een krachtig openbaar bestuur in Zeeland als overkoepelend doel ondersteunt Team Kabinet de CvdK bij de vervulling van zijn rijkstaken die genoemd worden in Ambtsinstructie commissaris van de Koning. Daarnaast ondersteunt het de
MKB Samenwerking; Versterken van de concurrentiepositie van het brede mkb (innovatieve, jonge en reguliere mkb)
Mogelijk maken van recreatief medegebruik in de Hedwigepolder (panoramaheuvel en bijbehorende infrastructuur)
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in het Regionaal waterprogramma
Monitoring van natuurgebieden volgens landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan ‘Monitoring natuur en biodiversiteit’
Na afronding van de natuurherstelprojecten inregelen van het beheer en het opvolgen van projecten door middel van monitoring.
Nadere uitwerking assetmanagement door actualisatie en implementatie uitvoeringsstrategieën
North Seaport District NOVEX
Omgevingsdiensten RUD en DCMR voeren in opdracht van de Provincie het beleidsplan aanpak ondermijning en het Bibob beleid uit
Omgevingsvisie en en Regionale Samenwerking
Ondersteunen en stimuleren Verkeershandhaving
Ondersteunen van het Nationaal Park Oosterschelde, Stichting Landschapsbeheer Zeeland en de Zeeuwse Natuur bij hun taken
Ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen voor een betere bodemstructuur en bodemvruchtbaarheid
Ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
Ondersteunen van initiatieven die zich richten op de doelstelling voor het versterken van de positie van de boer in de keten
Ondersteunen van initiatieven die zich richten op de doelstellingen voor de biologische sector
Ondersteunen van initiatieven die zich richten op voedselzekerheid
Ondersteunen van programma’s ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
Opnemen Zeespiegelstijging onderdeel van de KasZ
Opstellen en uitwerken van Natuurdoelanalyses
Opzetten en uitbouwen van gebiedenaanpak
Provinciale Staten vullen op een vernieuwende manier de rollen in als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur.
Realisatie van resterende hectares ontwikkelingsopgave Natuurwerk Zeeland via onder andere de Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap (SKNL) en de Subsidieregeling Grondverwerving Natuurnetwerk Zeeland (SGNZ)
Realisatie Woondeal/Woonagenda
Realiseren 90% toegankelijkheid en/of beleefbaarheid van natuurgebieden
Ruimtelijke Arrangement en NOVEX
Samen met gemeenten werken we aan de verduurzaming van de gebouwde omgeving waaronder het maatschappelijk vastgoed en particuliere woningen
Sociale samenhang en participatie
Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via subsidieregeling realisatie groene schoolpleinen
Stimuleren circulaire/biobased economie
Stimuleren spreiden toerisme in tijd en ruimte
Strategische evenementen van de Provincie Zeeland samen met externe partners uitvoeren. Denk aan de Haagse Dag, Oesterontmoeting en Nieuwjaarsbijeenkomst
Toekomstbestendige bedrijventerreinen
Toepassen van meerlaagsveiligheid
Totstandkoming mobiliteitscentrale
Uitvoeren maatregelenpakketten uit het Zeeuwse gebiedsprogramma, startende met de koploperprojecten
Uitvoeren Milieuprogramma 2023-2027
Uitvoeren projecten en onderzoeken uit het Programma Natuur
Uitvoeren van natuurherstelmaatregelen in of nabij Natura2000-gebieden zoals vastgelegd in de (ontwerp) Natura 2000-beheerplannen en Natuurdoelanalyses
Uitvoeren van nazorgprojecten in of nabij Natura 2000-gebieden na de uitvoering van herstelmaatregelen
Uitvoering busconcessie
Uitvoering geven aan de Klimaatadaptatiestrategie Zeeland (KasZ)
Uitvoering geven aan het Zeeuws Deltaplan Zoet Water
Uitvoering van de reconstructie door de aannemer
Uitvoering Westerscheldeferry
Uitwerken van bijzondere onderwerpen via onder andere beleidsregels activiteiten binnen N2000
Vaststellen bestuursovereenkomst Grevelingen II (planuitwerking) en starten bestuursovereenkomst Grevelingen III (realisatiefase); actieve bijdrage aan de planvorming/planuitwerking en de daar lopende discussies rond natura 2000 & klimaat robuustheid
Veilige en vrije samenleving
Verbeteren logistiek en goederenvervoer
Verbetering hubs en haltes
Verbreden Zeeuwse identiteit en imago
Versnelling Flexwoningen
Versterken binnenvaart
Versterken concurrentiepositie Zeeuwse foodsector
Versterken concurrentiepositie Zeeuwse logistiek & maintenance sector
Versterken concurrentiepositie Zeeuwse visserij- en aquacultuursector
Versterken gezondheidszorg en infrastructuur
Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement
Vervolg Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde (LTP-N)
Vervreemden door provincie verworven en ingerichte natuur
Via bestaande organisatievormen, zoals gebiedenbeleid of instellingen, betrekken van bewoners en vrijwilligers bij de natuur
Voeren van actief soortenbeleid via onder andere realisatie van projecten
Vormgeven van UNESCO Geopark status
Vrijwillige verwerving van (landbouw)gronden ten behoeve van het Natuurnetwerk Zeeland door onder andere inzet kavelruilbureau en grondbank
We brengen de behoefte in kaart met betrekking tot erfgoed in relatie tot herdenken en vieren en agenderen deze
We dragen zorg voor het archeologisch en gebouwd erfgoed door het toezicht op de gemeenten via IBT te intensiveren en kennisdeling
We faciliteren (wetenschappelijk) onderzoek naar Zeeuwse thema’s
We faciliteren een doorgaande leerlijn cultuur- en erfgoededucatie
We faciliteren het MKB bij het verduurzamen van hun processen, bedrijfsvoering en gebouwen
We geven zelf het goede voorbeeld door ons eigen vastgoed te verduurzamen en hiermee onze CO2 uitstoot te verminderen
We initiëren het gebruik van restwarmte en andere mogelijkheden voor kleinschalige duurzame warmte
We intensiveren de aandacht voor de waarde van cultuur in innovatieve processen bij onder andere het bedrijfsleven
We intensiveren de aandacht voor historische landschapselementen en – inrichting die bijdragen aan (landelijke) transities, zoals de klimaatopgave
We investeren in samenwerkingsverbanden binnen de cultuur- en erfgoedsector om daarmee de vrijwilligersparticipatie te vergroten
We maken het verkeer veiliger voor kwetsbare en onervaren weggebruikers
We ondersteunen de verduurzaming van het Zeeuwse industriecluster
We ondersteunen producties in alle cultuur- en erfgoed disciplines.
We realiseren wind- en zonprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5/11 PJ duurzaam op te wekken
We subsidiëren één organisatie voor de ondersteuning van het cultuur- en erfgoedveld, daar waar het niet sector specifiek is
We verminderen de risico’s van afleiding in het verkeer
We verminderen de risico’s van vermenging van landbouwverkeer met ander verkeer
We verminderen het aantal verkeersovertredingen.
We voldoen aan onze wettelijke taak ter ondersteuning van de openbare bibliotheekfunctie
We werken aan de uitvoering van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW)
We werken met het netwerk aan de uitvoering van de Regionale Energiestrategie
We zetten in op talentontwikkeling en (bij)scholing van startende en midcareer professionals in de cultuur- en erfgoed sector
WIZ Law Delta
Woonfonds Gebiedsgerichte Aanpak
Zeeland top of mind krijgen (zichtbaar en vindbaar) als aantrekkelijke regio om te leven, werken, studeren, ondernemen en recreëren.
Zoeken naar synergie mogelijkheden voor realisatie waterdoelen met provinciale opgaven.
Zorgen dat de meerwaarde van de vrijetijdssector breed bekend is en wordt ervaren
Zorgen voor divers aanbod
Zorgen voor een toekomstbestendige sector met vitale bedrijven en ontwikkeling met kwaliteit
Vorige
/ 762
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk