Werken bij Provincie Zeeland

Verbondenheid tijdens een speciaal jaar

Nieuwe maatschappelijke vraagstukken vragen onze medewerkers om hun werkinhoud geregeld aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Tegelijkertijd vraagt dit eenzelfde flexibiliteit van de organisatie. We willen een aantrekkelijk werkgever zijn met eigentijdse arbeidsvoorwaarden. Een visie op werkgeverschap en maatschappelijk relevantie horen daarbij.

Corona

In maart 2020 brak corona in Nederland uit. Als organisatie hebben we snel geschakeld om al onze medewerkers een veilige (thuis)werkplek te bieden. En zijn de werkplekken op kantoor, onze steunpunten en Nautische centrale volgens de geldende maatregelen ingericht. De werkgroep corona zorgde voor helder beleid en goede communicatie over maatregelen en gaf antwoorden op vragen.

Veilig werken

De nieuwe norm is thuiswerken geworden. Om ongemakken te voorkomen zorgen we voor ergonomisch verantwoord ingerichte thuiswerkplekken. We hebben aan 343 medewerkers in totaal 122 bureaustoelen, 190 externe beeldschermen, 131 toetsenborden en aanvullende zaken uitgeleend.

Indien een medewerker vanwege de aard van het werk niet thuis kan werken is werken op kantoor mogelijk gemaakt. Een reeks van maatregelen is genomen om veilig werken mogelijk te maken: desinfectiezuilen bij elke ingang, looprichtingen, het aantal werkplekken beperkt en afgezet en een groene/ rode kaart die aangeeft of een werkplek reeds gebruikt is. Alle medewerkers hebben een kit ontvangen die is voorzien van desinfecterende handgel, handschoenen en een herbruikbaar stoffen mondkapje.

Ook de gebouwen maken we vaker schoon. Onze ploeg van interieurverzorgsters desinfecteren meerdere malen per dag de contactpunten, zoals deurknoppen en trapleuningen. Ook worden bureaus gereinigd na gebruik. Een folder met daarop alle maatregelen is overal in de Abdij terug te vinden. Samen zorgen we voor een veilige werkplek.

In contact blijven

Als werkgever vinden we het belangrijk dat onze medewerkers in contact blijven met elkaar en dat er aandacht is voor de situatie. Via ons intranet Start. houden we elkaar op de hoogte. Ook introduceerden we de maandelijkse Donderdag Drie livestream waarin de directie in gesprek gaat met diverse collega’s.

Fysieke en mentale vitaliteit

We besteden aandacht aan fysieke en de mentale vitaliteit van onze medewerkers. Thuiswerken biedt de mogelijkheid om flexibel om te gaan met werktijden. De dagelijkse bedrijfsprocessen zijn zoveel mogelijk door gegaan en waar nodig aangepast. Vanwege corona kunnen medewerkers wel moeilijkheden ondervinden bij het combineren van werk en zorgtaken. Werkgever en werknemer zijn samen verantwoordelijk om in die situatie goed te handelen en te zoeken naar oplossingen. Dit vraagt om flexibiliteit van werknemer en werkgever. Verder hebben we aandacht hieraan besteed in ons trainingsaanbod.

Nieuwe medewerkers

Starten in een nieuwe baan in een nieuwe organisatie is altijd spannend. Maar het thuiswerken brengt een extra uitdaging met zich mee: hoe werken we nieuwe medewerkers in en hoe zorgen we ervoor dat zij contact komen en blijven met collega’s? Als werkgever zijn we ons bewust van deze uitdaging. We gaan het gesprek aan en we bepalen hoe we een nieuwe medewerker hierbij optimaal kunnen ondersteunen. In 2020 heeft de Provincie 53 nieuwe medewerkers welkom geheten.

Wil je deel uitmaken van een team gepassioneerde collega’s waarbij samenwerking, bevlogenheid en deskundigheid centraal staat, bekijk dan onze carrièrekansen op www.werkenbijprovinciezeeland.nl.