In het huidige verdeelmodel van het provinciefonds is een zogenaamde Overige Eigen Middelen (OEM) korting verwerkt vanwege rendement op Overige Eigen Middelen van de provincies. Deze verdeling dateert uit 2011 toen Zeeland nog aanzienlijke dividendinkomsten ontving van (destijds) Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM). Zeeland wordt hierdoor jaarlijks € 10 miljoen gekort in de provinciefonds uitkering. In interprovinciaal Overleg (IPO)-verband is besloten dat de andere provincies Zeeland compenseren met een bedrag van totaal € 6,7 miljoen per jaar. Als voorwaarde gold dat Zeeland haar provinciale opcenten op het tarief motorrijtuigenbelasting voor drie jaar verhoogde om op de € 10 miljoen uit te komen. Voor de jaren 2019 tot en met 2021 was dit tarief opgehoogd van 82,3 naar 89,1 opcenten.
Het herstel van de weeffout voor de verrekening van de Overige Eigen Middelen (OEM) korting moet via een aanpassing van het verdeelmodel van de algemene uitkering provinciefonds. In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK), in samenwerking met het Interprovinciaal Overleg (IPO), wordt dit verdeelmodel geactualiseerd. Sinds 2022 wordt gewerkt aan deze actualisatie. Tot op heden is nog geen bestuurlijke overeenstemming tussen provincies onderling over de uitkomsten. Het streven is een nieuw verdeelmodel per 1 januari 2025 in te laten gaan. Indien de herziening dan niet geëffectueerd is, blijven de nu gemaakte afspraken over de compensatie van de weeffout van € 6,7 miljoen per jaar door provincies gehandhaafd.
Kwaliteitsindicator en toelichting
In het huidige verdeelmodel van het provinciefonds is een zogenaamde Overige Eigen Middelen (OEM) korting verwerkt vanwege rendement op Overige Eigen Middelen van de provincies. Deze verdeling dateert uit 2011 toen Zeeland nog aanzienlijke dividendinkomsten ontving van (destijds) Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM). Zeeland wordt hierdoor jaarlijks € 10 miljoen gekort in de provinciefonds uitkering. In Interprovinciaal Overleg (IPO) is besloten dat de andere provincies Zeeland compenseren met een bedrag van totaal € 6,7 miljoen per jaar. Als voorwaarde gold dat Zeeland haar provinciale opcenten op het tarief motorrijtuigenbelasting voor drie jaar verhoogde om op de € 10 miljoen uit te komen. Voor de jaren 2019 tot en met 2021 was dit tarief opgehoogd van 82,3 naar 89,1 opcenten.
Het herstel van de weeffout voor de verrekening van de Overige Eigen Middelen (OEM) korting moet via een aanpassing van het verdeelmodel van de algemene uitkering provinciefonds. In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK), in samenwerking met het Interprovinciaal Overleg (IPO) , wordt dit verdeelmodel geactualiseerd. Sinds 2022 wordt gewerkt aan deze actualisatie. Tot op heden is nog geen bestuurlijke overeenstemming tussen provincies onderling over de uitkomsten. De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) heeft in 2024 een advies uitgebracht aan de fondsbeheerders over het concept verdeelmodel dat door het Centrum beleidsadviserend onderzoek (CEBEON) is opgesteld. Het Rijk werkt nu aan een plan van aanpak om het verdeelmodel, rekening houdend met de adviezen van de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) aan te passen. Het streven is een nieuw verdeelmodel per 1 januari 2026 in te laten gaan. Vooruitlopend op de herziening is in Interprovinciaal Overleg (IPO) verband afgesproken om de compensatie met ingang van 2025 te laten vervallen. Via het Statenvoorstel Inzet Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH) dividend is door Provinciale Staten besloten op 27 december 2024 om de vervallen compensatie in 2025 te dekken uit het Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH) dividend.