Uitgaven

47,94%
€ 298.453
x €1.000
47,94% Complete

Inkomsten

82,29%
€ 521.280
x €1.000
82,29% Complete

Saldo

2056,93%
€ 222.826
x €1.000

9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Uitgaven

47,94%
€ 298.453
x €1.000
47,94% Complete

Inkomsten

82,29%
€ 521.280
x €1.000
82,29% Complete

Saldo

2056,93%
€ 222.826
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit deel van de jaarstukken verantwoorden we de provinciale baten die niet rechtstreeks aan één van de programma’s uit de programmaverantwoording zijn te koppelen. Het betreffen autonome inkomsten. Provincie Zeeland heeft hierbij de vrijheid om deze middelen in te zetten voor ieder willekeurige provinciale doelstelling. 

In het overzicht staan:

  • Lokale inkomsten waarvan de besteding niet wettelijk gebonden is (opcenten motorrijtuigenbelasting).
  • De uitkering van het provinciefonds.
  • Ontvangen dividend.
  • Het saldo van de financieringsfunctie.
  • Overige algemene dekkingsmiddelen (stelposten). 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen
  • €   45,5 miljoen motorrijtuigenbelasting
  • € 177,8 miljoen provinciefonds
  • €       9,8 miljoen dividend Westerscheldetunnel
  • €       3,8 miljoen saldo financieringsfunctie
  • €      6,7 miljoen overige dekkingsmiddelen

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Opcenten motorrijtuigenbelasting

Terug naar navigatie - Opcenten motorrijtuigenbelasting

Het tarief voor provinciale opcenten in de begroting 2024 bedraagt 84,4 opcenten. Dit tarief is vastgesteld in de Voorjaarsnota 2022.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Het tarief voor provinciale opcenten over 2024 bedroeg 84,4. 

Provinciefonds

Terug naar navigatie - Provinciefonds

In het huidige verdeelmodel van het provinciefonds is een zogenaamde Overige Eigen Middelen (OEM) korting verwerkt vanwege rendement op Overige Eigen Middelen van de provincies. Deze verdeling dateert uit 2011 toen Zeeland nog aanzienlijke dividendinkomsten ontving van (destijds) Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM). Zeeland wordt hierdoor jaarlijks € 10 miljoen gekort in de provinciefonds uitkering. In  interprovinciaal Overleg (IPO)-verband is besloten dat de andere provincies Zeeland compenseren met een bedrag van totaal € 6,7 miljoen per jaar. Als voorwaarde gold dat Zeeland haar provinciale opcenten op het tarief motorrijtuigenbelasting voor drie jaar verhoogde om op de € 10 miljoen uit te komen. Voor de jaren 2019 tot en met 2021 was dit tarief opgehoogd van 82,3 naar 89,1 opcenten.

Het herstel van de weeffout voor de verrekening van de Overige Eigen Middelen (OEM) korting moet via een aanpassing van het verdeelmodel van de algemene uitkering provinciefonds. In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK), in samenwerking met het  Interprovinciaal Overleg (IPO), wordt dit verdeelmodel geactualiseerd. Sinds 2022 wordt gewerkt aan deze actualisatie. Tot op heden is nog geen bestuurlijke overeenstemming tussen provincies onderling over de uitkomsten. Het streven is een nieuw verdeelmodel per 1 januari 2025 in te laten gaan. Indien de herziening dan niet geëffectueerd is, blijven de nu gemaakte afspraken over de compensatie van de weeffout van € 6,7 miljoen per jaar door provincies gehandhaafd.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

In het huidige verdeelmodel van het provinciefonds is een zogenaamde Overige Eigen Middelen (OEM) korting verwerkt vanwege rendement op Overige Eigen Middelen van de provincies. Deze verdeling dateert uit 2011 toen Zeeland nog aanzienlijke dividendinkomsten ontving van (destijds) Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM). Zeeland wordt hierdoor jaarlijks € 10 miljoen gekort in de provinciefonds uitkering. In  Interprovinciaal Overleg (IPO) is besloten dat de andere provincies Zeeland compenseren met een bedrag van totaal € 6,7 miljoen per jaar. Als voorwaarde gold dat Zeeland haar provinciale opcenten op het tarief motorrijtuigenbelasting voor drie jaar verhoogde om op de € 10 miljoen uit te komen. Voor de jaren 2019 tot en met 2021 was dit tarief opgehoogd van 82,3 naar 89,1 opcenten.

Het herstel van de weeffout voor de verrekening van de Overige Eigen Middelen (OEM) korting moet via een aanpassing van het verdeelmodel van de algemene uitkering provinciefonds. In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK), in samenwerking met het Interprovinciaal Overleg (IPO) , wordt dit verdeelmodel geactualiseerd. Sinds 2022 wordt gewerkt aan deze actualisatie. Tot op heden is nog geen bestuurlijke overeenstemming tussen provincies onderling over de uitkomsten. De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) heeft in 2024 een advies uitgebracht aan de fondsbeheerders over het concept verdeelmodel dat door het Centrum beleidsadviserend onderzoek (CEBEON)  is opgesteld. Het Rijk werkt nu aan een plan van aanpak om het verdeelmodel, rekening houdend met de adviezen van  de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) aan te passen. Het streven is een nieuw verdeelmodel per 1 januari 2026 in te laten gaan. Vooruitlopend op de herziening is in Interprovinciaal Overleg (IPO) verband afgesproken om de compensatie met ingang van 2025 te laten vervallen. Via het Statenvoorstel Inzet Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH) dividend is door Provinciale Staten besloten op 27 december 2024 om de vervallen compensatie in 2025 te dekken uit het  Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH) dividend.

Dividend

Terug naar navigatie - Dividend

Als vergoeding voor rente en risico wegens deelneming in het aandelenkapitaal van bedrijven ontvangt de Provincie dividend. Voor 2024 is rekening gehouden met dividendbaten van de N.V. Westerscheldetunnel en GBE Aqua BV. De dividendbaten van de Westerscheldetunnel (WST) worden structureel toegevoegd aan de bestemmingsreserve Westerscheldetunnel (WST) en Sluiskiltunnel, waardoor wijzigingen van dividend geen invloed hebben op de budgettaire ruimte van de provincie. De dividenden van GBE Aqua BV worden in het kader van het compensatiepakket Wind in de Zeilen gebruikt ter dekking van de bijdrage aan het Delta kennis centrum.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Als vergoeding voor rente en risico wegens deelneming in het aandelenkapitaal van bedrijven ontvangt de Provincie dividend. In 2024 zijn dividendbaten ontvangen van de Westerscheldetunnel, Stedin, Evides, Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH) en de Nederlandse Waterschapsbank, over het jaar 2023. De dividendbaten van de  Westerscheldetunnel (WST) worden structureel toegevoegd aan de bestemmingsreserve Westerscheldetunnel (WST) en Sluiskiltunnel, waardoor wijzigingen van dividend geen invloed hebben op de budgettaire ruimte van de provincie. Het dividend van GBE Aqua B.V. wordt in het kader van het compensatiepakket Wind in de Zeilen gebruikt ter dekking van de bijdrage aan het Delta kennis centrum. Het dividend van Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH) wordt op voorhand niet begroot. In 2024 is dit deels ingezet voor de aflossing van de lening van GBE Aqua en deels conform het door Provinciale Staten vastgestelde afwegingskader. 

Saldo van de financieringsfunctie

Terug naar navigatie - Saldo van de financieringsfunctie

Dit betreft het saldo van de werkelijk ontvangen en betaalde rente. Vanaf 2022 is geen sprake meer van een leensituatie en beschikken wij over beperkte overtollige liquide middelen. Deze middelen dienen verplicht gestald te worden bij de schatkist. Over het saldo ontvangen we rente. Zie voor verdere uitleg de paragraaf Financiering.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Dit betreft het saldo van de werkelijk ontvangen en betaalde rente. Vanaf 2022 is geen sprake meer van een leensituatie en beschikken wij over  overtollige liquide middelen. Deze middelen dienen verplicht gestald te worden bij de schatkist of uitgezet bij een andere decentrale overheid zoals gemeente of waterschap. Over het saldo ontvangen we rente. Zie voor verdere uitleg de paragraaf Financiering.

Overige algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overige algemene dekkingsmiddelen

Hierin zijn opgenomen de budgettaire ruimte, de geraamde afwikkelverschillen voorgaande dienstjaren en overige inkomsten. Dit laatste betreft de inkomsten van de andere provincies in verband met het herstellen van de weeffout in het verdeelmodel provinciefonds.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Hierin zijn opgenomen de budgettaire ruimte, de geraamde afwikkelverschillen voorgaande dienstjaren en overige inkomsten. Dit laatste betreft de inkomsten van de andere provincies in verband met het herstellen van de weeffout in het verdeelmodel provinciefonds.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Begroting na wijziging 2024 Rekening 2024 Restant
Lasten
900102 Provinciefonds 3.111 -3.111 0 0 0
900104 Saldo van de financieringsfunctie 646 -100 546 531 15
900105 Budgettaire ruimte 7.049 -7.049 0 0 0
900106 Onvoorzien inclusief stelposten -500 -1.000 -1.500 -2.430 930
909999 Ambtelijke inzet 301 123 424 418 6
Totaal Lasten 10.607 -11.137 -530 -1.481 952
Baten
900101 Opcenten motorrijtuigenbelasting 43.840 400 44.240 45.947 -1.707
900102 Provinciefonds 160.069 17.490 177.559 177.796 -237
900103 Dividend 17.031 241.453 258.483 255.766 2.717
900104 Saldo van de financieringsfunctie 81 4.075 4.156 4.385 -229
900106 Onvoorzien inclusief stelposten 0 0 0 -131 131
900107 Overige inkomsten 6.700 0 6.700 6.700 0
Totaal Baten 227.720 263.418 491.138 490.463 675
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 217.113 274.555 491.668 491.944 -276
Onttrekkingen
989098 Algemene reserve-algemene dekkingsmiddelen -10.849 -3.722 -14.571 -14.571 0
989099 Bestemmingsreserves-algemene dekkingsmiddelen -9.624 -6.623 -16.246 -16.246 0
Totaal Onttrekkingen -20.473 -10.344 -30.817 -30.817 0
Toevoegingen
989098 Algemene reserve-algemene dekkingsmiddelen 1.332 3.710 5.042 5.042 0
989099 Bestemmingsreserves-algemene dekkingsmiddelen 45.464 248.818 294.282 294.893 -611
Totaal Toevoegingen 46.796 252.528 299.324 299.935 -611
Mutaties reserves -26.323 -242.184 -268.507 -269.118 611