Uitgaven

1,11%
€ 6.889
x €1.000
1,11% Complete

Inkomsten

2,41%
€ 15.286
x €1.000
2,41% Complete

Saldo

77,51%
€ 8.397
x €1.000

1-1 Grote projecten

Uitgaven

1,11%
€ 6.889
x €1.000
1,11% Complete

Inkomsten

2,41%
€ 15.286
x €1.000
2,41% Complete

Saldo

77,51%
€ 8.397
x €1.000

Inleiding Grote projecten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Met verschillende grote projecten geven we invulling aan de opgaven van de Provincie Zeeland. De grote projecten bedienen meestal meerdere maatschappelijke doelen en zijn meestal complexer dan andere projecten. De grote projecten zijn op zichzelf uniek. Wel hebben ze als overeenkomst dat het gaat om belangrijke projecten voor de provincie. De projecten zijn ook groot in termen van geld. Daarom worden de grote projecten en de daarbij behorende baten en lasten apart zichtbaar gemaakt.

De beheersing van risico's vindt bij de grote projecten plaats volgens het provinciaal risicomanagementbeleid. De financiële risico’s van de projecten vangen we op binnen het budget van een groot project. Als dit niet mogelijk is benoemen we de risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Grote projecten

Terug naar navigatie - Grote projecten

De grote projecten in 2024 waren: 

  • Waterdunen
  • Natuurpakket Westerschelde
  • N673 Zanddijk
  • N290 Traverse Kapellebrug
  • Deltaweg
  • Vervanging schepen Westerschelde Ferry

In 2024 is het project Deltaweg en het project Vervanging schepen Westerschelde Ferry door Provinciale Staten vastgesteld als groot project. Beide projecten bevinden zich in de definitiefase. Het project N673 Zanddijk is in 2024 uitgevoerd door de Zanddijk BV en bevindt zich in de voorbereidingsfase. Het project N290 Traverse Kapellebrug en het project Natuurpakket Westerschelde bevinden zich in de realisatiefase. Het project Waterdunen bevond zich in 2024 in de nazorgfase en is aan het einde van 2024 afgerond.

Inzicht in de voortgang van de projecten gedurende 2024 is gegeven in de voortgangsrapportages. Deze stellen we vier keer per jaar op en worden behandeld door Provinciale Staten.

Mijlpalen 2024

Terug naar navigatie - Mijlpalen 2024
  • Waterdunen: afronding, evaluatie en nazorg van het project.
  • NPW:
    • Realisatie van de natuurprojecten (minimaal 600 hectare estuariene natuur) is met de aanleg van de strekdam bij Zimmerman gerealiseerd.
    • Oprichting van Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Landschapspark Zwinsteek.
    • Overdracht van eigendom en beheer van de Hedwigepolder/Sieperdaschor aan Stichting Het Zeeuwse Landschap.
    • Start ophoging van de Panoramaheuvel in de Hedwigepolder.
  • N673 Zanddijk: voortzetting werkzaamheden van de voorbereidingsfase.
  • N290 Traverse Kapellebrug: In 2024 zijn de gronden verworven en is de omgevingsvergunning verkregen. Per eind 2024 loopt de aanbesteding en de start uitvoerende werkzaamheden is voorzien voor maart 2025.
  • Deltaweg: start als groot project, starten werkzaamheden voor de definitiefase.
  • Vervanging schepen Westerschelde: Op 15 november 2024 gestart als groot project, starten werkzaamheden voor de definitiefase.

Uitgangspunten grote projecten

Terug naar navigatie - Uitgangspunten grote projecten

Afspraken zoals vastgelegd in het meest recente Kader Grote Projecten, die bijdragen aan het versterken van de kaderstellende en controlerende rol van Provinciale Staten, waaronder in ieder geval de volgende punten:

  • Provinciale Staten bepalen of een project als “groot project” wordt aangemerkt.
  • Opdracht wordt in startnotitie vastgelegd.
  • Vier keer per jaar wordt gerapporteerd over de voortgang van het groot project.
  • Besluitvorming door Provinciale Staten bij afronding verschillende projectfasen.

Kader grote projecten

Terug naar navigatie - Kader grote projecten

In het Kader Grote Projecten is de kaderstellende en controlerende rol van Provinciale Staten voor de grote projecten vastgelegd. Met dit kader kan eenduidig worden vastgesteld of een project kan worden gezien als groot. Verder zorgt het kader voor duidelijke besluitvorming per projectfase. De voortgangsrapportages grote projecten zijn hier een resultaat van en worden vier keer per jaar aan de Staten voorgelegd. In 2023 is het Kader Grote Projecten vernieuwd samen met het adviesmodel grote projecten en de opzet van de voortgangsrapportage grote projecten.

Naast het kader is er ook een Handboek Projectmanagement. Zowel het kader als het handboek zijn leidend bij de sturing op grote projecten. Het handboek is een leidraad en hulpmiddel voor medewerkers die betrokken zijn bij projecten en programma's. Het handboek is net als het kader herzien en aangepast in 2023. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Begroting na wijziging 2024 Rekening 2024 Restant
Lasten
010101 Waterdunen 472 3.825 4.297 1.633 2.664
010102 Natuur Pakket Westerschelde 11.156 -6.389 4.767 4.263 504
019999 Ambtelijke inzet 486 1.390 1.876 1.848 27
Totaal Lasten 12.113 -1.174 10.940 7.744 3.196
Baten
010102 Natuur Pakket Westerschelde 11.156 -6.389 4.767 4.263 504
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -958 -5.215 -6.172 -3.481 -2.691
Onttrekkingen
980199 Bestemmingsreserves-Pr.1 -5.307 -5.716 -11.023 -11.023 0
Toevoegingen
980199 Bestemmingsreserves-Pr.1 1.180 -2.035 -855 -855 0
Mutaties reserves 4.127 7.751 11.878 11.878 0

Natuurpakket Westerschelde

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Met het programma Natuurpakket Westerschelde maken we 600 hectare estuariene natuur. Dit is getijdennatuur waar eb en vloed zorgt voor een landschap van schorren, kreken, zandplaten en slikken. Provincie Zeeland voert dit programma volgens afspraak met de Rijksoverheid uit. Het doel van het programma is natuurherstel van de Westerschelde. 

We werken daarbij aan zaken die zorgen voor natuurherstel en van meerwaarde voor Zeeland zijn:

  • Landbouwflankerend beleid (maatregelen gericht op versterking van de agrarische sector).
  • De ontwikkeling van het Grenspark Groot Saeftinghe.
  • Deelname aan het grensoverschrijdend landschapspark Zwinstreek.
  • Realisatie van de panoramatoren met recreatieve voorzieningen in de Hedwigepolder.

Bij de ontwikkeling van (getijden)natuur volgen we meerdere jaren de ontwikkeling van de natuur. We meten dit door diverse (monitorings)onderzoeken.
We houden in de gaten of we ook in andere projecten kansen zien voor het realiseren of verbeteren van buitendijkse natuur.

Het Zimmermanproject is in 2024 afgerond. Daarmee is het doel (het realiseren van minimaal 600 hectare estuariene natuur) bereikt.

In 2024 is het beheer en eigendom van de Hedwigepolder (inclusief het Sieperdaschor) overgedragen aan Stichting het Zeeuwse Landschap (HZL). 

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's
  • Wanneer de afgesproken 600 hectare estuariene natuur niet wordt bereikt. Dit is een risico op politiek/bestuurlijk gebied voor het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Provincie.
  • Er zijn juridische risico’s die de realisatie van projecten in gevaar kunnen brengen. Denk aan het niet krijgen van verlengingen van vergunningen, het niet voldoen aan vergunningsvoorwaarden.
  • Er zijn risico's op meningsverschillen tussen betrokkenen, waardoor de realisatie van het programma in gevaar komt.

Genomen besluiten

Terug naar navigatie - Genomen besluiten
  • Besluit 7 oktober 2005 Voorstel PS invulling Schelde Estuarium.
  • Besluit 30 januari 2006 Convenant Rijk en Provincie Natuurpakket Westerschelde.
  • Brief van 8 november 2016 over de voortgang van het Natuurpakket Westerschelde aan PS.
  • Brief van 7 november 2017 Nota herijking Natuurpakket Westerschelde aan PS.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Realiseren van ten minste 600 ha estuariene natuur conform de Herijking Natuurpakket Westerschelde

Terug naar navigatie - Realiseren van ten minste 600 ha estuariene natuur conform de Herijking Natuurpakket Westerschelde

Realiseren van ten minste 600 hectare estuariene natuur conform Herijking Natuurpakket Westerschelde.

  • Hertogin Hedwigepolder (350 hectare).
  • Uitbreiding Zwin (22 hectare).
  • Middengebied Waterdunen (121 hectare) en Perkpolder (35 hectare).
  • Buitendijks (5 deelprojecten 130 hectare).
  • Landbouwflankerend beleid (subsidie € 8,4 miljoen en grondruilbank € 4,6 miljoen).
  • Overige afspraken (Grenspark Groot Saeftinghe, Landschapspark Zwinstreek en de monitoring van de gerealiseerde projecten).

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Het realiseren van ten minste 600 hectare estuariene natuur conform Herijking Natuurpakket Westerschelde is afgerond. De werkzaamheden binnen het landbouwflankerend beleid en de overige afspraken worden tot eind 2025 voortgezet.

Acties

Waterdunen

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

Het project Waterdunen is een grote gebiedsontwikkeling van ruim 350 hectare ten westen van Breskens. Kustversterking gaat hier samen met verblijfsrecreatie en natuur- en landschapsontwikkeling van hoge kwaliteit. Waterdunen draagt met de getijdennatuur, natuur die onder invloed staat van eb en vloed, bij aan het natuurherstel van de Westerschelde. Het wordt een bijzonder en aantrekkelijk gebied, zowel voor de echte natuurkenners en vogelaars als voor bewoners en toeristen. Door al die bezoekers krijgt de regio een aanzienlijke sociaaleconomische impuls. In 2024 voert de provincie de laatste (monitorings)werkzaamheden in Waterdunen uit. 2024 is het laatste jaar van de afrondingsfase. 

Vanaf 2013 is gewerkt aan de daadwerkelijke aanleg van Waterdunen. Het grootste gedeelte van de (grond)werkzaamheden heeft plaatsgevonden. In 2019 is de getijdenduiker voor het eerst geopend. De getijdenduiker laat op een beheerste manier water uit de Westerschelde in en uit het gebied stromen. Vanaf 2021 is het natuurgebied toegankelijk voor bezoekers. De grond voor het recreatiepark in Waterdunen is in 2021 overgedragen aan recreatieondernemer Molecaten. In 2022 zijn de natuurgronden over gedragen aan stichting het Zeeuwse Landschap (HZL).

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

In 2024 is het risicodossier per drie maanden bijgehouden. De risicoanalyses leiden tot een optimalisatie van de beheersmaatregelen. Ze zijn de basis voor het benodigde bedrag voor de post onvoorzien in de Meerjarige budgetraming Waterdunen. De risicoanalyse geeft ook informatie voor de planning. Zo wordt helder wat het effect zal zijn van risico’s op de planning. Het risicodossier in 2024 was zeer beperkt en is, met de afronding van de werken aan de getijdenduiker en de evaluatie van de grondwatermonitoring, in december 2024 gesloten.

Genomen besluiten

Terug naar navigatie - Genomen besluiten

De scope van het project Waterdunen staat in het inrichtingsplan (Gedeputeerde Staten, 2009). Het inrichtingsplan was de basis voor het inpassingsplan dat Provinciale Staten op 1 oktober 2010 vaststelde.
Provinciale Staten (PS) besloten daarna op:

  • 13 december 2013 de scope van het project bij te stellen in de eerste herziening van het inpassingsplan.
  • 4 november 2016 de Grondexploitatie (GREX) 2017 opnieuw op te stellen en vast te stellen. Hierin is de knip tussen uitvoering (GREX) en beheer (provinciale begroting) opgenomen.
  • 17 december 2021, na de overdracht van gronden aan Molecaten, de GREX te sluiten en om te zetten in een meerjarige projectraming Waterdunen.
  • 17 december 2021 de realisatiefase in 2022 af te ronden met de overdracht van de natuurgronden aan HZL. afrondingsfase loopt tot eind 2024.

Gedeputeerde Staten (GS) heeft op 17 december 2024 PS middels brief geïnformeerd over de afronding en evaluatie van Waterdunen als groot project.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Een oplossing voor kustveiligheid

Terug naar navigatie - Een oplossing voor kustveiligheid

Duinen en dijken ter hoogte van Breskens vormen één van de Nederlandse zwakke schakels. Met de gekozen manier van kustversterking is de veiligheid voor 200 jaar gegarandeerd. Deze doelstelling is vastgesteld binnen het landelijke project Zwakke Schakels. De kustversterking bij Waterdunen is onderdeel van dit landelijk project. Inzichten over klimaatontwikkeling wijzigen. Het is de vraag of deze stelling - veiligheid voor 200 jaar - ook in de toekomst houdbaar blijft.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

De getijdenduiker is aangepast, de grondwatermonitoring is afgerond en de evaluatie van het groot project heeft plaatsgevonden.

Een voor recreanten uiterst aantrekkelijk gebied

Terug naar navigatie - Een voor recreanten uiterst aantrekkelijk gebied

Door de combinatie van kustversterking, (recreatie) natuurontwikkeling en hoogwaardige verblijfsrecreatie ontstaat een voor recreanten uiterst aantrekkelijk gebied. Aantrekkelijk voor de echte natuurkenners en vogelaars als voor bewoners en toeristen. Dit zal leiden tot seizoenverlenging en een aanzienlijke sociaaleconomische impuls voor de regio.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

De getijdenduiker is aangepast, de grondwatermonitoring is afgerond en de evaluatie van het groot project heeft plaatsgevonden.

Acties

Natuurherstel van de Westerschelde

Terug naar navigatie - Natuurherstel van de Westerschelde

Waterdunen is een nieuw groot slikken- en schorrengebied. Hiermee draagt Waterdunen bij aan het met België afgesproken natuurherstel van de Westerschelde.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

De werkzaamheden aan de getijdenduiker zijn uitgevoerd door Waterschap Scheldestromen. en afgerond binnen het afgesproken budget.

Acties

Zanddijk

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De Zanddijk-Molendijk (N673) is de belangrijkste toegangsweg van en naar Yerseke en de bedrijventerreinen. De weg is onveilig: smal en onvoldoende geschikt voor de huidige verkeersdrukte. De N673 is een gebiedsontsluitingsweg. Dat wil zeggen één rijstrook per rijrichting en er geldt 60km/u (was eerst 80km/u). De weg is van groot belang voor de ontsluiting van Yerseke en de (groeiende) bedrijvigheid daar. Provincie Zeeland wil daarom dit oplossen en de verkeersveiligheid en doorstroming verbeteren.

Onveilige, drukke weg
De N673 is niet ingericht volgens de ontwerprichtlijnen Basiskenmerken Wegontwerp van het CROW. De weg en bermen zijn te smal, bochten zijn te krap en op delen is sprake van een te steil talud. In september 2019 is daarom een maximumsnelheid van 60 km/h ingevoerd. Op de N673 Zanddijk-Molendijk hebben sinds 2008 in totaal 72 ongevallen plaatsgevonden.

De N673 is ook een drukke weg. Per dag passeren ruim 9.500 motorvoertuigen de Zanddijk volgens de verkeersstromenkaart 2018. Waaronder ruim 1.400 vrachtwagens (ongeveer 15%). Volgens de verkeersprognose neemt het verkeer tot 2030 toe tot 12.000 motorvoertuigen per dag. Dit komt vooral door de verdere uitbreiding van de bedrijventerreinen. 

Verder is de N673 niet overal meer in goede staat. Op diverse plekken zitten er scheuren in het wegdek en in de fundering. Dit leidt tot hoge onderhoudskosten. 

Gedeputeerde Staten hebben daarom in 2017 de N673 in de top drie geplaatst van Zeeuwse wegen die met voorrang moeten worden opgeknapt. Doel is de veiligheid, bereikbaarheid en onderhoudssituatie van de weg te verbeteren.

Eind juni 2023 is de project BV opgericht. De Zanddijk BV* voerde in opdracht van de provincie Zeeland in 2024 de verdere voorbereiding voor het (laten) uitvoeren van de reconstructie van de N673 met aansluitende wegen en rotondes en bijbehorende werken uit. 

*zie paragraaf verbonden partijen

Voortgang algemeen

Terug naar navigatie - Voortgang algemeen

Een vormfout, bij het plaatsen van het ontwerpbestemmingsplan, heeft ertoe geleid dat de Zanddijk BV genoodzaakt was om het ontwerpbestemmingsplan terug te trekken. In samenwerking met de gemeente Reimerswaal is de Zanddijk BV gestart met een zogenaamde TAM-IMRO procedure. Zanddijk BV is in overleg met de gemeente Reimerswaal bezig met het actualiseren van de onderzoeken en het opstellen van een omgevingsplan. Het opstarten van een nieuwe procedure voor het omgevingsplan heeft gevolgen voor de start van de uitvoering. Zanddijk BV werkt hiertoe maatregelen uit om te starten met uitvoering waar dit al wel mogelijk is. Dit levert, in combinatie met ontvangen zienswijzen en gesprekken met stakeholders, op een aantal delen nieuwe inzichten op die als voorstel in het ontwerp worden verwerkt.

In het kader van de grondverwerving is voor de benodigde particuliere percelen inmiddels een waardebepaling gedaan, zodat de gesprekken met de eigenaren verder vorm kunnen krijgen. Hierbij wordt ook steeds gekeken of er binnen de randvoorwaarden van het ontwerp nog kansen liggen om delen van percelen te ontzien. Voor enkele partijen geldt dat deze pas in gesprek willen gaan als het omgevingsplan onherroepelijk is. Het betreft partijen die zich hebben verenigd in de groep ‘Poldertracé’. 

 Het tijdspad voor de realisatie van de Zanddijk ziet er vooralsnog nog als volgt uit:

  • Definitiefase: oktober 2020 - 22 juli 2022 (gereed).
  • Ontwerpfase (incl. kredietaanvraag): oktober 2020 - 16 december 2022 (gereed).
  • Voorbereidingsfase: december 2022 – augustus 2025 (zonder bezwaar- en of beroepsprocedures).
  • Realisatiefase: september 2025 – oktober 2027.
  • Nazorgfase: oktober 2027 – december 2027.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Ultimo 2024 zijn de vijf belangrijkste risico’s van de project BV tijdens de voorbereidings- en uitvoeringsfase:

  1. Bezwaar BOPA ('buitenplanse omgevingsplanactiviteit'). Zanddijk BV is voornemens om delen van het tracé vooruitlopend op het vaststellen van het omgevingsplan in uitvoering te nemen. Dit betreft de delen die passen binnen huidige bestemmingen en grondeigendommen. Hiertoe dient wel een zogenaamde BOPA procedure doorlopen te worden, waartegen bezwaar kan worden gemaakt.
  2. Bezwaren op bestemmingsplan/omgevingsplan en vergunningen. Ondanks dat door het opstarten van een nieuwe procedure het risico op twee beroepsprocedures, vanwege de vormfout is weggenomen, ziet de Zanddijk BV het risico op bezwaren nog steeds als risico.
  3. Het tijdig verleggen van kabels en leidingen is een belangrijk aandachtspunt om de overige werkzaamheden uit te kunnen voeren. Daarnaast is er ook een risico ten aanzien van onduidelijke bestemmingen van de buisleidingenstraat in het vigerend bestemmingsplan. De exacte ligging van de buisleidingenstraat en de bijbehorende maatregelen moeten goed en tijdig worden afgestemd met de eigenaren.
  4. Grondverwerving. Ten eerste: Het tijdig verwerven van percelen blijft een belangrijk aandachtspunt. Er is op een aantal dossiers overeenstemming. Echter hebben een aantal perceeleigenaren aangegeven pas in gesprek te willen na vaststelling van het omgevingsplan. Ten tweede: doordat de gemeente en Zanddijk BV gronden moeten verwerven bij dezelfde partijen is het noodzakelijk om hier een goed onderscheid te maken tussen, wie en waarvoor de gronden worden verworven. Als dit niet voldoende duidelijk is, is het risico op complexwaarde groot en werkt dit kostenverhogend voor alle te verwerven percelen.
  5. Stikstofdepositie. Voor het project is een Aerius berekening gemaakt. Recente uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft ook gevolgen voor het intern salderen bij het Zanddijk project, waardoor nader onderzoek en vergunningaanvraag nodig is.

Met deze risico's is rekening gehouden in de projectraming. Het risico van de bandbreedte van 15% in de raming is een provinciaal risico en is meegenomen in het provinciale weerstandsvermogen.

Genomen besluiten

Terug naar navigatie - Genomen besluiten

Gedeputeerde Staten (GS):

  • GS hebben op 27 september 2017 plan voor uitvoering van een eerste fase volgens tracé 3c vastgesteld.
  • In 2018 hebben GS besloten fase 1 vooralsnog niet uit te voeren en eerst een verdiepende studie uit te voeren naar de mogelijkheden van een totaaloplossing.
  • De eindrapportage van deze verdiepingsstudie is door GS op 21 mei 2019 vastgesteld.
  • In september 2019 hebben GS besloten om nog geen voorkeur alternatief vast te stellen maar eerst in overleg te gaan met het ministerie van infrastructuur en Waterstaat over cofinanciering door het Rijk.
  • Op 3 december 2019 hebben GS besloten dat alternatief Bruin het voorgenomen voorkeursalternatief is en te starten met een informele inspraakprocedure.
  • Op 9 juni 2020 hebben GS besloten om aan PS een Startnotitie voor het tracé Roze-Zwart aan te bieden.
  • Op 14 juni 2022, hebben GS het projectplan vastgesteld en aangeboden aan de Staten.
  • Op 8 november 2022 hebben GS het Definitieve Ontwerp, inclusief kredietaanvraag aangeboden aan PS.
  • Op 24 januari 2023 hebben GS de wensen- en bedenkingprocedure gestart, middels een brief aan PS.
  • Op 23 juni 2023 is de Zanddijk BV opgericht.

Provinciale Staten (PS): 

  • Beschikbaarstelling voorbereidingskrediet van € 1,1 mln. (PS 10-11-17 € 800.000 en PS 8-6-18 aanvulling met € 300.000).
  • PS hebben op 3 juli 2020 een extra Commissie Economie gehouden, om met belanghebbenden in gesprek te gaan.
  • Op 6 november 2020 hebben PS de startnotitie Zanddijk vastgesteld.
  • Op 5 februari 2021 hebben Provinciale Staten een totaal voorbereidingskrediet van € 8 miljoen beschikbaar gesteld voor de aankoop van grond en panden. Dit is inclusief de eerder beschikbaar gestelde € 1,1 miljoen.
  • Op 22 juli 2022 hebben PS besloten over te gaan naar de ontwerpfase.
  • Op 16 december 2022 hebben PS ingestemd met de afronding van de definitie- en ontwerpfase van het project N673 Zanddijk-Molendijk en de start van de voorbereidingsfase middels goedkeuring van het eindefase document definitie- en ontwerpfase N673 Zanddijk-Molendijk inclusief de daarin opgenomen scope, looptijd en beheers aspecten (inclusief financiën) van het project. Hiermee is aanvullend € 60 miljoen beschikbaar gesteld voor uitvoering, waarmee het totale investeringskrediet € 68 miljoen bedraagt.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

De verkeersveiligheid is verbeterd, de bereikbaarheid van Yerseke is vergroot en er is minder onderhoud nodig voor de N673.

Terug naar navigatie - De verkeersveiligheid is verbeterd, de bereikbaarheid van Yerseke is vergroot en er is minder onderhoud nodig voor de N673.

Deze doelstelling is nog steeds actueel.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Het project bevindt zich eind 2024 in de voorbereidingsfase.

Wetende dat een omgevingsplan nog enige tijd op zich zal laten wachten, is het van belang om (waar mogelijk) al te starten met onderdelen van het project. In het kader van verkeersveiligheid en wegonderhoud is het langer uitstellen van werkzaamheden niet gewenst. 

De Provincie heeft de Zanddijk BV verzocht om versnellingsopties in kaart te brengen en hierbij ook de zienswijzen te betrekken die al ingediend zijn. Vanzelfsprekend geldt dat ook voor ingediende moties vanuit Provinciale Staten. De Zanddijk BV heeft inmiddels een eerste plan uitgewerkt. De inzet is om in het kader van versnelling alvast delen van het projectplan naar voren te halen. Dat richt zicht op het zogenaamde middenstuk, oftewel de verbreding van de Zanddijk. Hiervoor zal dan wel een speciale procedure doorlopen moeten worden (BOPA).

Samenwerkingsmogelijkheden zijn benut, de zogenaamde meekoppelkansen, ter verbetering van de spoorveiligheid en de behartiging van de belangen van de omgeving.

Terug naar navigatie - Samenwerkingsmogelijkheden zijn benut, de zogenaamde meekoppelkansen, ter verbetering van de spoorveiligheid en de behartiging van de belangen van de omgeving.

Deze doelstelling is nog steeds actueel.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Tevens is met ProRail de verkenningsfase, met betrekking tot het ontwerp van het spoorviaduct, afgerond. Vanaf begin 2025 zal de fase Planning en Studies starten, waarin een nadere uitwerking van het viaduct zal worden gedaan.

Traverse Kapellebrug

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De Provinciale weg N290 is een gebiedsontsluitingsweg in Oost Zeeuws-Vlaanderen. Een gebiedsontsluitingsweg is een weg die de schakel vormt tussen woongebied en een hoofdweg. De N290 sluit aan op de N61 en N62 ten zuiden van Terneuzen. De weg leidt via Zaamslag en Hulst naar de Nederlands-Belgische grens bij Kapellebrug. Het project is het deel van de N290 door Kapellebrug en heet de Gentsevaart. De Gentsevaart gaat door de bebouwde kom en noemen we daarom ook wel de Traverse Kapellebrug. De weg zit constructief aan het einde van de levensduur en pakken we daarom volledig aan. Er komt een nieuwe weg op de bestaande plek. We maken hierbij meteen gebruik van de mogelijkheid om de weg binnen de bebouwde kom van Kapellebrug opnieuw in te richten. De Gentsevaart is een drukke weg door Kapellebrug met veel woningen en bedrijven langs beide kanten. Door de verkeersdrukte en het vrachtverkeer, ervaren omwonenden regelmatig hinder. Er ontstaan ook onveilige situaties voor fietsers en voetgangers. Met een nieuw ontwerp van de weg verbeteren we de verkeersveiligheid en beperken we de hinder zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming Bovendien zullen deze verbeteringen een positieve bijdrage leveren aan de leefbaarheid in het dorp.

De kern van het project bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Aanleg fiets- en voetpaden aan beide kanten van de weg.
  • Aanleg van een nieuwe rotonde bij de aansluiting met de Molenstraat.
  • Aanleg van verkeerseilanden voor veiligere oversteekplaatsen.
  • Aanleg van overige snelheidsbeperkende maatregelen.
  • Verbeteren van de aansluitingen met de Roskamstraat en Brouwerijstraat.
  • Vernieuwing van het gemeentelijk riool.

Voortgang algemeen

Terug naar navigatie - Voortgang algemeen

Het definitief ontwerp is opgesteld en goedgekeurd door Provinciale Staten (PS). De voorbereidingsfase is afgerond in februari 2024 en de realisatiefase van het project is gestart. Deze realisatiefase loopt door tot in 2026. De voorlopige gunning is gedaan op 29 januari 2025. De daadwerkelijke uitvoering start 19 februari 2025 na de definitieve gunning.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Het beheersen van de risico’s doen we door regelmatig risicoanalyses uit te voeren. De risico’s actualiseren we minimaal iedere drie maanden. Hierbij behoren ook de beheersmaatregelen. We doen dit tijdens een bijeenkomst met het projectteam, als het nodig is met extra expertise. Elke beheersmaatregel heeft een actiehouder en het projectteam bewaakt de voortgang. We richten ons vooral op het beheersen van de risico's met de grootste (financiële) gevolgen.

De grootste risico’s zijn momenteel de stijgende marktprijzen en de omleidingsroutes. Een project is steeds in beweging. Onzekerheden kunnen afnemen, maar er kunnen nog altijd risico’s optreden die gevolgen hebben voor de planning en de verschillende fases.

Genomen besluiten

Terug naar navigatie - Genomen besluiten

PS stelden in mei 2020 de voorjaarsnota 2020 vast. Daarnaast benoemden Provinciale Staten het project N290 Traverse Kapellebrug als groot project. Er is een investeringskrediet beschikbaar gesteld van € 5.600.000

PS stemden op 23 juli 2021 in met de startnotitie 'Reconstructie N290 Traverse Kapellebrug'. Daarnaast ook met het tegelijk doorlopen van zowel de definitiefase als de ontwerpfase.

Gedeputeerde Staten (GS) informeerden PS op 11 maart 2022 (in commissie Economie) dat we geen fietstunnel opnemen in het definitief ontwerp. Dit volgde na onderzoek naar de mogelijkheden voor de aanleg van een fietstunnel.

Op 20 mei 2022 keurden PS het definitief ontwerp N290 Traverse Kapellebrug goed. PS stemden in met de afronding van de definitie- en ontwerpfase van het project. Daarnaast ook met de start van de voorbereidingsfase.PS hebben het eindefasedocument “definitie- en ontwerpfase N290 Traverse Kapellebrug” goedgekeurd, inclusief de scope, looptijd en beheersaspecten die zijn opgenomen in het Projectplan N290 Traverse Kapellebrug.

Op 9 februari 2024 stemden PS in met de start van de realisatiefase en de afronding van de voorbereidingsfase, na goedkeuring van het eindefasedocument 'voorbereidingsfase N290 Traverse Kapellebrug'. PS stemden in met de voortzetting van het project volgens het definitieve ontwerp (inclusief de daarin aangebrachte kleine verbeteringen) en het beschikbaar stellen van het benodigde aanvullend projectkrediet van drie miljoen euro.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling reconstructie Kapellebrug

Terug naar navigatie - Doelstelling reconstructie Kapellebrug

Herinrichting van de Traverse Kapellebrug en daarbij zorgen voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Daarnaast het verkeer aanmoedigen om zich aan de maximumsnelheid te houden waardoor de verkeersveiligheid en leefbaarheid verbeteren.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Acties

Deltaweg

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De Deltaweg is een van de belangrijkste verkeersaders van Zeeland voor het personen- en goederenvervoer. In het zomerseizoen is het extra druk door het toeristenverkeer. De Deltaweg is daarmee één van de drukste wegen van Zeeland. Alleen op de A58 en N62 worden hogere verkeersintensiteiten gemeten.

In 2021 en 2022 is uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de verkeersveiligheid en doorstroming op de Deltaweg N256 te verbeteren. Het onderzoek heeft geleid tot verschillende oplossingsrichtingen. Deze oplossingsrichtingen zijn uitgewerkt in een werkdocument, dat in juli 2022 aan Provinciale Staten (PS) is verzonden. Gedeputeerde Staten hebben bij het werkdocument het advies gegeven om als vertrekpunt oplossingsrichting B te kiezen. 

Oplossingsrichting B bevat verschillende maatregelen die nu het vertrekpunt voor de vervolgstappen in de definitie- en ontwerpfase zijn. Dit pakket is gericht op maatregelen ten behoeve van de verkeersveiligheid als primair knelpunt en het bevordert ook de doorstroming. Er wordt ook rekening gehouden met de lange termijn om in de toekomst de weg verder uit te kunnen breiden. De lange termijn visie van de Deltaweg is onderdeel van een onderzoek waarbij de toekomst van de Midden-Zeeland route als totaal wordt onderzocht.

Voortgang algemeen

Terug naar navigatie - Voortgang algemeen

Voor de looptijd van de definitie- en ontwerpfase is er de volgende planning:

  • Definitiefase: juni 2024 – mei 2025
  • Ontwerpfase: juni 2025 – juni 2026 

Een nadere uitwerking van de planning van het project voor daarop volgende fases zullen we opnemen in het door PS vast te stellen projectplan. Dit zullen we aan het einde van de definitiefase opgeleveren.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

In algemene zin zien we voor de definitie- en ontwerpfase van het project in ieder geval de volgende risico’s:

  • Dat wensen vanuit de omgeving en stakeholders, die niet binnen de scope van het project passen, leiden tot minder draagvlak voor de oplossingen die worden uitgewerkt.
  • Dat de afstemming tussen de stakeholders moeizaam verloopt met een langere doorlooptijd als gevolg.
  • Dat door wijzigingen in wet- en regelgeving andere oplossingsrichtingen moeten worden uitgewerkt met als gevolg een langere doorlooptijd.
  • Dat de beschikbare capaciteit (kwantiteit en kwaliteit) binnen de provinciale organisatie gedurende de looptijd van het project onvoldoende is. Waarbij extern inhuren, gezien de schaarste op de markt, lastig zal zijn.

Bij de start van de definitiefase zal een uitgebreide risico inventarisatie worden gehouden. Deze inventarisatie is gericht op het krijgen van meer inzicht in de belangrijke aandachtspunten en mogelijke obstakels voor het project in de definitie- en ontwerpfase. Na de eerste risico inventarisatie worden de risico’s minimaal driemaandelijks geactualiseerd. Via de reguliere voortgangsrapportages voor grote projecten wordt er gerapporteerd over de totale voortgang, waaronder de grootste risico’s van het project. 

Genomen besluiten

Terug naar navigatie - Genomen besluiten

Door PS:

  • Provinciale Staten hebben op 7 juni 2024 de voorjaarsnota 2024 vastgesteld. Daarmee is € 2 miljoen beschikbaar voor het project Deltaweg als voorbereidingsbudget voor de definitiefase en ontwerpfase.
  • Provinciale Staten hebben op 5 juli 2024 de startnotitie Deltaweg vastgesteld. Daardoor kan de definitiefase starten en bestempelen het project Deltaweg als groot project.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Deltaweg

Terug naar navigatie - Deltaweg

De Deltaweg, tussen de A256 en N255, is veilig voor alle verkeersdeelnemers, op de kruispunten stroomt het verkeer door en er is rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding van de weg in de toekomst.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Een verkeersveilige inrichting van de weg is nadrukkelijk de eerste prioriteit. We werken toe naar een vergevingsgezinde weg. Dit is een weg die is ingericht met de nadruk op het voorkomen en inperken van schade aan mensen en goederen bij ongevallen. Tevens worden er maatregelen genomen om de doorstroming te verbeteren op de kruispunten. Ook wordt er bij de nieuwe inrichting rekening gehouden met de mogelijkheid om in de verdere toekomst een keuze te maken voor uitbreiding van de weg naar 2x2 rijstroken.

Vervanging schepen Westerschelde Ferry

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De huidige schepen die worden ingezet voor de fiets-/voetveerverbinding Breskens-Vlissingen bereiken het einde van hun technische levensduur. Dit leidt tot stijgende onderhoudskosten en een verhoogd risico op uitval. Daarnaast is het dieselverbruik van de schepen hoog, wat door de gestegen brandstofprijzen aanzienlijke invloed heeft op het exploitatieresultaat van de Westerschelde Ferry BV.

Het doel van dit project is dan ook om een duurzame vloot te realiseren die de verbinding tussen Breskens en Vlissingen toekomstbestendig maakt voor diverse reizigersgroepen (forenzen, scholieren, studenten en toeristen). Dit omvat niet alleen de vervanging van de schepen, maar ook de realisatie van aanlandingsvoorzieningen, inclusief eventueel benodigde laadinfrastructuur, en het herbestemmen van de huidige schepen.

Voortgang algemeen

Terug naar navigatie - Voortgang algemeen

De startnotitie is op 15 november 2024 goedgekeurd door Provinciale Staten (PS), waarmee de definitiefase officieel is begonnen. Deze fase loopt tot 1 juli 2025. Het resultaat van de definitiefase is de oplevering van het projectplan, waarin het programma van eisen voor de duurzame veerverbinding is opgenomen. Op basis van dit programma wordt in de ontwerpfase de samenstelling van de vloot en de aandrijfvorm verder uitgewerkt.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's

Een uitgebreide risico-inventarisatie is uitgevoerd bij de start van de Definitiefase. Deze inventarisatie richtte zich op de belangrijkste aandachtspunten en mogelijke obstakels die de uitkomst van het project kunnen beïnvloeden. Risico’s worden minimaal driemaandelijks geanalyseerd en geactualiseerd.

De belangrijkste risico’s op dit moment zijn:

  • Wijzigingen in wet- en regelgeving die kunnen leiden tot noodzakelijke alternatieve oplossingsrichtingen en een langere doorlooptijd.
  • Beperkte capaciteit bij scheepswerven, wat de bouwtijd kan verlengen.
  • Beperkingen in de interne capaciteit in latere fase van het project binnen de provinciale organisatie, wat de voortgang kan beïnvloeden.

Voor alle risico’s zijn beheersmaatregelen benoemd, waarbij van bovenstaande risico’s de eerste twee meer van externe factoren afhankelijk zijn en daarmee moeilijker te beheersen dan het derde risico.

Genomen besluiten

Terug naar navigatie - Genomen besluiten

Door PS:

  • 27 september 2024: Statenvoorstel 'Inzet ZEH dividend 2024' vastgesteld inclusief het instellen van een nieuwe bestemmingsreserve 'Zero emissie schepen WSF' en het toevoegen hieraan van het vrije deel van het ZEH-dividend van € 9,4 miljoen. 
  • 15 november 2024: Vaststellen van de Startnotitie voor het project 'Vervanging schepen WSF' zodat de Definitiefase van het project kan starten. Daarnaast is het project op basis van de uitkomsten van het adviesmodel grote projecten bestempeld als groot project en is € 1,5 miljoen onttrokken aan de bestemmingsreserve 'Zero emissie schepen WSF' en toegevoegd aan de nieuwe dekkingsreserve ZE-schepen als voorbereidingskrediet ten behoeve van de definitie- en ontwerpfase.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Vervanging schepen WSF

Terug naar navigatie - Vervanging schepen WSF

Deze doelstelling is nog steeds actueel.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Na het besluit van PS  medio november 2024 zijn met name de volgende acties in 2024 uitgevoerd:

  • Het uitbouwen van het projectteam en het opzetten van overlegstructuren binnen de organisatie.
  • Verdere concretisering van de projectscope.
  • Het opstellen van een gedetailleerde projectplanning voor de Definitiefase.