Traverse Kapellebrug
Algemeen
Project: |
N290 Traverse Kapellebrug |
Document: | Voortgangsrapportage |
Periode: | november-december-januari 2022/2023 |
Status: | Definitief |
Datum: | 14-2-2023 |
Bestuurlijk opdrachtgever: |
dhr. A.J. van der Maas |
Korte omschrijving
De Provinciale weg N290 is een gebiedsontsluitingsweg in Oost Zeeuws-Vlaanderen. Deze weg sluit aan op de N61 en N62 ten zuiden van Terneuzen en leidt via Zaamslag en Hulst naar de Nederlands-Belgische grens bij Kapellebrug. Het project betreft het deel van de N290 door Kapellebrug en heet de Gentsevaart. De Gentsevaart gaat door de bebouwde kom en noemen we daarom ook wel de Traverse Kapellebrug. De Traverse Kapellebrug zit constructief aan het einde van de levensduur en wordt daarom volledig gereconstrueerd. Er komt zodoende een nieuwe weg op de bestaande locatie. Deze omstandigheid biedt de mogelijkheid om de weg binnen de kom van Kapellebrug opnieuw in te richten.
De Gentsevaart is een drukke weg door Kapellebrug met veel woningen en bedrijven langs beide kanten. Door de verkeersdrukte en het vrachtverkeer wordt door omwonenden hinder ondervonden en zijn er onveilige situaties voor met name fietsers en voetgangers. Met een nieuw ontwerp van de weg wordt ingezet op verbetering van de verkeersveiligheid en het beperken van de hinder zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming. Met deze verbeteringen wordt ook een positieve bijdrage geleverd aan de leefbaarheid in Kapellebrug.
Achtergrond
Het is behoorlijk druk op de Gentsevaart in Kapellebrug en er wordt vaak te hard gereden. Door de nabijheid van bedrijventerreinen in de gemeente Hulst en de Antwerpse haven is er ook veel vrachtverkeer. In het weekend gaan veel dagjesmensen via de N290 boodschappen halen. Door de drukte in combinatie met te hard rijden wordt er in Kapellebrug regelmatig geluidsoverlast ervaren en is het tegelijkertijd onveilig voor voetgangers en fietsers om de weg over te steken.
De reconstructie heeft niet tot doel om de verkeersintensiteit te beïnvloeden. Wel zijn de gevolgen van verkeersdrukte en te hard rijden zoals verkeersonveiligheid en geluidhinder nadrukkelijke aandachtspunten in het definitief ontwerp. Om de verkeerssituatie in Kapellebrug aan te pakken gaat de Provincie samen met de gemeente Hulst de Gentsevaart vanaf de Belgische grens tot aan de kruising Gentsevaart/Molenstraat reconstrueren.
De kern van het project bestaat uit de volgende onderdelen:
- Aanleg fiets- en voetpaden aan beide zijden van de weg.
- Aanleg van een nieuwe rotonde bij de aansluiting Molenstraat.
- Aanleg verkeerseilanden voor veiligere fiets- en voetgangersoversteekplaatsen.
- Aanleg overige snelheid beperkende elementen.
- Optimaliseren van aansluitingen met andere straten (Roskamstraat en Brouwerijstraat).
- Vernieuwing van het gemeentelijk riool.
Voortgang algemeen
Het project bevindt zich in de voorbereidingsfase. In de afgelopen rapportage-periode zijn de volgende onderzoeken, adviezen en werkzaamheden in uitvoering geweest of afgerond:
- Er is een natuurtoets in uitvoering. Uit de resultaten moet blijken of er aanvullende maatregelen getroffen moeten worden voor de vergunningverlening.
- PS hebben ingestemd met een voorstel in de najaarsnota 2022 om in de investeringsagenda een bedrag van € 1,45 miljoen te reserveren voor de verhoging van projectkrediet. Deze verhoging is nodig omdat de projectkosten zijn gestegen als gevolg van de forse stijging van marktprijzen in de afgelopen jaren.
- De werkzaamheden met betrekking tot het verwerven van gronden.
- De uitvoering van een trillingenonderzoek en een geluidsonderzoek.
- We hebben samen met de gemeente Hulst in 2022 gesprekken gevoerd met alle bedrijven die zijn gevestigd aan de Gentsevaart ter voorbereiding op het bepalen van de mogelijke omleidingsroutes. Uit deze gesprekken bleek dat de bereikbaarheid voor de bedrijven voor publiek en bevoorrading aan de Gentsevaart van groot belang is. Naar aanleiding van deze gesprekken willen wij de Gentsevaart verkeersluw maken. Met andere woorden: we willen het doorgaand vrachtverkeer door de Gentsevaart , niet zijnde bestemmingsverkeer, omleiden. Tegelijkertijd willen we wel zorgen dat de Gentsevaart tijdens de werkzaamheden bereikbaar is voor bestemmingsverkeer. Dit zou kunnen door tijdens de werkzaamheden telkens één rijstrook open te houden (halve wegafzetting). Vervolgens hebben wij op 18 januari 2023 een inloopavond georganiseerd om de bedrijven te informeren over de geplande werkzaamheden, de hinder van deze werkzaamheden en over de mogelijke omleidingsroutes. Het betreft dan de bedrijven, die in de omgeving van de Gentsevaart liggen en voor hun bedrijfsvoering afhankelijk zijn van de Gentsevaart.
Relevante besluiten
GS |
|
PS |
|
Voortgang per projectfase
Projectfase | % gereed | Begin | Eind |
Initiatieffase | 100 | Mei 2020 | Juli 2021 |
Definitiefase | 100 | Juli 2021 | Mei 2022 |
Ontwerpfase | 100 | Juli 2021 | Mei 2022 |
Voorbereidingsfase | 25 | Juni 2022 | Maart 2024 |
Realisatiefase | 0 | April 2024 | Maart 2025 |
Nazorgfase | 0 | April 2025 | September 2025 |
Geld (huidige status)
Geld (vorige status)
Geld
Het investeringskrediet voor het project is in totaal € 5,6 miljoen. Per half januari 2023 zijn er voor € 279.000 kosten gemaakt en verplichtingen aangegaan. De gemeente Hulst draagt € 200.000 bij aan de reconstructie en er is nog een extra bijdrage van maximaal € 30.000 mogelijk voor de aansluiting bij de supermarkt. Daarnaast zijn de kosten voor de vernieuwing van het riool voor de gemeente Hulst. De kosten van toekomstig beheer en onderhoud (na de reconstructie) komen niet ten laste van het investeringskrediet.
De hoogte van het investeringskrediet is gebaseerd op een raming uit 2019 op grond van het verkeerskundig ontwerp. In de tussentijd zijn de marktomstandigheden flink gewijzigd. Vooral de marktprijzen zijn fors gestegen.
Daarom hebben Provinciale Staten via de najaarsnota 2022 een bedrag van € 1,45 miljoen gereserveerd in de investeringsagenda voor de verwachte verhoging van het investeringskrediet. Daarmee is er een maatregel getroffen om een verwacht tekort op het investeringskrediet op te vangen. De verwachting is dat er op deze manier voldoende middelen beschikbaar zijn om besluitvorming in de overgang naar de realisatiefase succesvol te doorlopen. De huidige status is daarom gewijzigd van oranje naar groen. Dit in de wetenschap dat voorafgaand aan de overgang van de voorbereidingsfase naar de realisatiefase nog een laatste raming wordt opgesteld. Zo is er duidelijkheid over het benodigde krediet en Provinciale Staten kunnen dit meenemen in de definitieve besluitvorming.
Organisatie (huidige status)
Organisatie (vorige status)
Organisatie
Naast het projectteam wordt er naar behoefte ook gebruik gemaakt van aanvullende interne en externe expertise. Zo wordt in de huidige fase aanvullende externe technische expertise ingezet. Uit dat wervingsproces blijkt overigens dat we rekening moeten houden met eventuele beperkte beschikbaarheid van externe expertise.
Gezien de nauwe samenwerking met de gemeente Hulst is er periodiek overleg met de projectleider van de gemeente Hulst om werkzaamheden af te stemmen. Indien nodig vindt er ook bestuurlijk overleg plaats met de gemeente Hulst.
Risico (huidige status)
Risico (vorige status)
Risico
Risicobeheersing vindt plaats aan de hand van regelmatig uitgevoerde risicoanalyses. De risico’s worden minimaal iedere drie maanden geactualiseerd. Hierbij behoren ook de beheersmaatregelen. We bekijken de risico’s tijdens een bijeenkomst met het projectteam, indien nodig met aanvullende expertise. Per beheersmaatregel wordt een actiehouder aangewezen. De voortgang/effecten van de beheersmaatregelen worden via de actielijst van het projectteam bewaakt. De inspanning zal zich vooral richten op het beheersen van de risico's met de grootste (financiële) gevolgen. Daarnaast zal expliciet rekening gehouden worden met mogelijke juridische risico’s. Een project is dynamisch en naarmate het project vordert, kunnen de onzekerheden afnemen. Daarnaast kunnen er nog steeds risico’s optreden met gevolg voor de planning en fasering.
Op basis van de meest recente actualisatie zijn de grootste risico’s:
- Een onvoorziene vertraging in het verlenen van de omgevingsvergunning bijvoorbeeld door bezwaar en beroep of knelpunten gerelateerd aan stikstof met als gevolg uitloop van het project en extra (proces)kosten.
- Buitengewone stijging van de marktprijzen die er voor zorgen dat de voorbereiding en uitvoering van de reconstructie duurder worden dan voorzien in de meest recente raming.
- Het moeten treffen van extra maatregelen voor het realiseren van de omleidingsroutes.
- Het moeizaam verlopen van de grondverwerving wat kan leiden tot vertraging en extra (proces)kosten.
Kwaliteit (huidige status)
Kwaliteit (vorige status)
Kwaliteit
Het definitief ontwerp bepaalt voor een belangrijk deel de kwaliteitseisen van het op te leveren projectresultaat. Bij de uitwerking van dit ontwerp naar een uitvoeringscontract worden de kwaliteitseisen nader gespecificeerd. Daarbij worden ook de resultaten betrokken van diverse onderzoeken zoals een milieukundig onderzoek, een natuurtoets en archeologisch onderzoek.
Ook de uitkomsten van de analyse voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen worden betrokken bij het bepalen van de kwaliteitseisen. Waar nodig wordt er gebruik gemaakt van externe expertise en de toepassing van second opinions.
Bij het bepalen van de kwaliteitseisen wordt voldaan aan wet- en regelgeving en wordt rekening gehouden met CROW-richtlijnen. Ook functionele wensen en gebruikerswensen wegen mee.
Informatie (huidige status)
Informatie (vorige status)
Informatie
Minimaal ieder kwartaal wordt gerapporteerd over de voortgang aan de ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever. Provinciale Staten worden driemaandelijks geïnformeerd via de reguliere voortgangsrapportages grote projecten en bij fase overgangen. Bij majeure tussentijdse ontwikkelingen, die invloed hebben op de scope van het project, worden GS en PS separaat geïnformeerd buitenom reguliere rapportage momenten.
Met regelmaat worden nieuwsbrieven verspreid onder de bewoners en bedrijven rondom de Gentsevaart. Deze nieuwbrieven en andere relevante informatie over het project voor bewoners, bedrijven en andere belangstellenden is terug te vinden op de website www.zeeland.nl/kapellebrug Het is ook mogelijk om contact op te nemen met vragen of opmerkingen over het project via het mailadres kapellebrug@zeeland.nl
Op 18 januari 2023 is een inloopavond georganiseerd om de bedrijven te informeren over de geplande werkzaamheden en omleidingsroutes. Het betreft dan de bedrijven, die in de omgeving van de Gentsevaart liggen en voor hun bedrijfsvoering afhankelijk zijn van de Gentsevaart.
Naar aanleiding van de wens uit Provinciale Staten zijn gesprekken gevoerd met de dorpsraden van Kapellebrug en Clinge over een mogelijk kunstwerk op de nieuwe rotonde op de kruising van de Gentsevaart en de Molenstraat.
Tijd (huidige status)
Tijd (vorige status)
Tijd
In het projectplan N290 Traverse Kapellebrug is onderstaande planning per projectfase opgenomen. Deze planning is ook opgenomen in het door PS goedgekeurde eindefasedocument “definitie- en ontwerpfase N290 Traverse Kapellebrug”:
- Voorbereidingsfase: juni 2022 - maart 2024 (uitgaande van geen langdurige bezwaar- en beroepsprocedures);
- Realisatiefase: april 2024 - maart 2025;
- Nazorgfase: april 2025 - september 2025.
Naast de planning kent het project ook de volgende mijlpalen:
- Instemming van Provinciale Staten met de verschillende faseovergangen op basis van een eindefasedocument.
- De verwerving van de benodigde gronden.
- Uitvoeringscontract gereed en gunning van het werk.
- Start uitvoering (in de realisatiefase).
- Oplevering van het werk.
- Start nazorgfase (déchargeverklaring door ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever).
Bovenstaande projectplanning per fase is opgesteld en wordt met de verschillende uit te voeren acties in meer detail bijgehouden via de planningstool Primavera. Maandelijks wordt deze detailplanning van de huidige fase doorgenomen en waar nodig bijgesteld. Het is mogelijk dat als gevolg van onverwachte gebeurtenissen deze planning uitloopt. Eventuele gebeurtenissen die van invloed kunnen zijn op de projectplanning zijn:
- Langdurige bezwaar- en beroepsprocedures, bijvoorbeeld bij de bestemmingsplanprocedure of vergunningprocedure.
- Uitloop van de werkzaamheden van derden zoals netbeheerders en gemeente.
- Langdurige grondverwerving.
- Het moeten nemen van onvoorziene mitigerende maatregelen voor bijvoorbeeld flora, fauna, milieu of omleidingsroutes.
Legenda beheersaspecten
Geen indicatie | ||
G | Groen | Volgens planning |
O | Oranje | Dreigt te overschrijden |
R | Rood | Planning overschreden |