Vervanging schepen Westerschelde Ferry

Algemeen
Project: |
Vervanging schepen WSF |
Document: |
Voortgangsrapportage |
Periode: |
Nov, dec jan 2024- 2025 |
Versie: |
Definitief |
Datum: |
25-02-2025 |
Bestuurlijk opdrachtgever: |
dhr. A.J. van der Maas |
Projectomschrijving
De huidige schepen voor de fiets-/voetveerverbinding Breskens-Vlissingen zijn aan het einde van hun levensduur, wat leidt tot stijgende onderhoudskosten en verhoogd uitvalrisico. Daarnaast is het dieselverbruik hoog, wat, door de gestegen brandstofprijzen, invloed heeft op het exploitatieresultaat van de Westerschelde Ferry BV. Het doel is een duurzame vloot te realiseren die de verbinding toekomstbestendig maakt voor diverse reizigersgroepen (forenzen, scholieren, studenten en toeristen). Dit omvat de vervanging van de schepen, de realisatie van aanlandingsvoorzieningen (inclusief laadinfrastructuur) en het herbestemmen van de huidige schepen.
Belangrijkste ontwikkelingen
Belangrijkste ontwikkelingen
- Uitbreiden van het projectteam en het opzetten van overlegstructuren binnen de organisatie;
- Verdere concretisering van de projectscope;
- Opstellen van een gedetailleerde projectplanning voor de Definitiefase;
- Ontwikkeling van een conceptprogramma van eisen voor een duurzame fiets-/voetveerverbinding.
Status en voortgang
Beheersaspect: | Kwaliteit | Geld | Tijd | Risico | Omgeving |
Status: | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Voortgang: | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Budget Provinciale Staten hebben € 9,4 miljoen gereserveerd uit de ZEH-dividenden voor de “Zero emissie schepen WSF”. Hiervan is € 1,5 miljoen toegevoegd aan de dekkingsreserve als voorbereidingskrediet voor de Definitie- en Ontwerpfase. Tot januari 2025 is € 29.000 besteed, met verplichtingen van € 175.000. De grootste verplichting betreft de aanvraag bij Stedin voor verzwaarde netaansluitingen in Breskens en Vlissingen. |
Planning
|
Huidige projectfase: | Definitiefase |
Percentage gereed: | 25% |
Voortgang algemeen
De Startnotitie is op 15 november 2024 goedgekeurd door Provinciale Staten, waarmee de Definitiefase officieel is gestart. Deze fase loopt tot 1 juli 2025. Het resultaat van de Definitiefase is de oplevering van het projectplan, waarin het programma van eisen voor de duurzame veerverbinding is opgenomen. Op basis van dit programma van eisen wordt in de Ontwerpfase de samenstelling van de vloot en de aandrijfvorm verder uitgewerkt.
Het project verloopt zowel qua budget als tijd op schema. De scope en het eindresultaat is helder gedefinieerd. Op basis van de risicoanalyse is voor de netcongestie een aanvraag bij Stedin ingediend voor de benodigde zwaardere vermogensafname bij accu-elektrische aandrijving in zowel Breskens als Vlissingen. Met deze aanvraag is Provincie Zeeland voor beide locaties op de wachtlijst geplaatst
Kwaliteit
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Het definitieve ontwerp van de vloot, gebaseerd op het programma van eisen voor de veerverbinding, vormt de basis voor de kwaliteitsnormen van het project. Tijdens de uitwerking naar de aanbestedingsdocumenten worden de kwaliteitseisen verder gedetailleerd.
Momenteel wordt gewerkt aan het programma van eisen voor de veerverbinding, dat aan het einde van de definitiefase, samen met het plan van aanpak, ter goedkeuring aan Provinciale Staten wordt voorgelegd.
Geld
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Provinciale Staten hebben uit de ZEH-dividenden een bestemmingsreserve van € 9,4 miljoen gevormd voor de "Zero emissie schepen WSF". Hiervan is € 1,5 miljoen toegevoegd aan de dekkingsreserve voor de voorbereiding van de Definitie- en Ontwerpfase. Tot januari 2025 is € 29.000 besteed, met aangegane verplichtingen voor een totaalbedrag van € 175.000. De grootste verplichting betreft de aanvraag bij Stedin voor verzwaarde netaansluitingen in Breskens en Vlissingen. Door tijdig een aansluiting aan te vragen, wordt het risico op het niet verkrijgen van het benodigde vermogen voor het opladen van de schepen verkleind. Mocht later blijken dat een verzwaarde netaansluiting niet nodig is, kan de aanvraag worden geannuleerd.
Tijd
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
De Definitiefase is gestart met de vaststelling van de Startnotitie door Provinciale Staten op 15 november 2024. De afronding van deze fase is gepland voor 1 juli 2025. Het projectplan wordt vervolgens behandeld in de GS-vergadering van 1 juli 2025 en de PS-vergadering van 19 september 2025. De planning van de werkzaamheden in de Definitiefase is erop gericht deze besluitvormingsmomenten haalbaar te maken.
In januari werden er verschillende scheepsbouwers bezocht. Een van de doelstellingen van deze bezoeken was om meer inzicht te krijgen in de doorlooptijden van het ontwerp, de aanbesteding en de bouw van de schepen. De bevindingen bevestigen dat de planning, zoals gepresenteerd in de Startnotitie, ambitieus is, maar haalbaar zou moeten zijn.
Risico
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Bij de start van de Definitiefase is een uitgebreide risico-inventarisatie uitgevoerd. Deze richtte zich op de belangrijkste aandachtspunten en mogelijke obstakels die de uitkomst van het project kunnen beïnvloeden. Risico’s worden minimaal driemaandelijks geanalyseerd en geactualiseerd. De belangrijkste risico’s op dit moment zijn:
- Wijzigingen in wet- en regelgeving, die kunnen leiden tot noodzakelijke alternatieve oplossingsrichtingen en een langere doorlooptijd van het project;
- Beperkte capaciteit bij scheepswerven, wat de bouwtijd kan verlengen;
- Beperkingen in de interne capaciteit binnen de provinciale organisatie in latere fases van het project, wat de voortgang kan beïnvloeden. Externe inhuur van expertise kan dit risico mitigeren.
Voor alle risico’s zijn beheersmaatregelen vastgesteld. Van de genoemde risico’s zijn de eerste twee meer afhankelijk van externe factoren, waardoor ze moeilijker te beheersen zijn dan het derde risico.
Omgeving
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
- Met de start van het project is een omgevingsmanager (IPM-rol) aangesteld. De belangrijkste stakeholders zijn geïdentificeerd en de eerste gesprekken zijn gestart. Er wordt actief gewerkt aan het betrekken van stakeholders bij het project en het informeren over de voortgang hiervan.
Legenda status en voortgang
![]() |
Op orde | ![]() |
Positieve ontwikkeling |
![]() |
Er dreigen afwijkingen | ![]() |
Gemiddelde ontwikkeling |
![]() |
Bijstelling is noodzakelijk | ![]() |
Negatieve ontwikkeling |
Scopebeschrijving
Het project richt zich op de vervanging van de schepen en de realisatie van de bijbehorende infrastructuur. Belangrijke onderdelen van de scope zijn onder meer:
- Het bepalen van het gewenste veerconcept (aantal en type schepen) dat tegemoetkomt aan de behoeften van verschillende doelgroepen;
- Het opstellen van eisen voor de nieuwe schepen om een toekomstbestendige verbinding en vaarzekerheid te garanderen, rekening houdend met fluctuaties in bezoekersaantallen, energietransitie, wettelijke eisen en toekomstige technologieën;
- Het afwegen van de kosten (kapitaalkosten en operationele kosten) voor de vloot samenstelling;
- Het bepalen van de noodzakelijke aanpassingen aan de faciliteiten (aanlandingsvoorzieningen en laadinfrastructuur);
- De aanbesteding van de schepen (contractvorm);
- Onderzoek naar mogelijke Europese subsidiemogelijkheden;
- Het proces voor het ontwerp van de schepen op basis van kaders en eisen;
- Het herbestemmen van de huidige schepen.
De lopende exploitatie van de huidige concessie door de Westerschelde Ferry B.V. maakt geen deel uit van dit project. Ook de terminals en veerpleinen in Vlissingen en Breskens vallen buiten de scope.
Relevante besluiten
GS:
- Brief van 4 juli 2024 van GS aan PS over Zero Emissie schepen, met voornemen groot project voor te bereiden en handhaving van de status als Dienst van Algemeen Economisch Belang voor de exploitatie.
- 17 september 2024: Vaststellen Startnotitie ”Vervanging schepen Westerschelde Ferry”; het Statenvoorstel “Vervanging schepen Westerschelde Ferry” verzenden naar Provinciale Staten om voor het project “Vervanging schepen Westerschelde Ferry” de Startnotitie vast te stellen en als Groot Project te benoemen. (Zaaknummer 408150)
PS:
- 27 september 2024: Statenvoorstel “Inzet ZEH dividend 2024” vastgesteld inclusief het instellen van een nieuwe bestemmingsreserve “Zero emissie schepen WSF” en het toevoegen hieraan van het vrije deel van het ZEH-dividend van € 9,4 mln. (zaaknummer 477644).
- 15 november 2024: Vaststellen van de Startnotitie voor het project “Vervanging schepen WSF” zodat de Definitiefase van het project kan starten. Daarnaast is het project op basis van de uitkomsten van het adviesmodel grote projecten bestempeld als groot project en is € 1.5 mln. onttrokken aan de bestemmingsreserve “Zero emissie schepen WSF” en toegevoegd aan de nieuwe dekkingsreserve ZE-schepen als voorbereidingskrediet ten behoeve van de definitie- en ontwerpfase (zaaknummer 519821).
Extra toelichting
n.v.t.