Algemeen

Project:
Zanddijk
Document: Voortgangsrapportage
Periode: November, december en januari 2023-2024  
Status: Definitief
Datum: 27-2-2024
Bestuurlijk opdrachtgever:
dhr. A.J. van der Maas

 

Projectomschrijving

Doel van het project is het realiseren van een duurzaam veilige en onderhoudsarme ontsluiting van de kern Yerseke en de bedrijven in Yerseke (Havendijk, Burenpolder, Korringaweg, Olzendepolder), waarbij zo mogelijk ook andere belangen (waaronder spoorveiligheid, verbetering doorstroming en de ruimtelijk-economische ontwikkeling van Reimerswaal) gediend worden. 

Belangrijkste ontwikkelingen

•    Op 28 december 2023 is het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd.


•    In december 2023 hebben de leden van de Raad van Commissarissen (RvC) hun lidmaatschap beëindigd. Er is een interim RvC aangesteld.

Status en voortgang

Beheersaspect: Kwaliteit Geld Tijd Risico Omgeving
Status:
Voortgang:

Budget

De besteding is gebaseerd op de verstrekte liquiditeitsvoorschotten aan Zanddijk BV.

Planning

Huidige projectfase: Voorbereidingsfase
Percentage gereed: 10%

Voortgang algemeen

•    Op 12 oktober 2023 is het voorontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd.

•    Op 5 december 2023 heeft het college van B&W van de gemeente Reimerswaal ingestemd met de stukken voor het ontwerp bestemmingsplan. 

•    Op 19 december 2023 is het ontwerp bestemmingsplan behandeld in de opinieraad van Reimerswaal. In deze vergadering kwamen geen zaken aan bod die het voortzetten van de procedure beïnvloeden.

•    Op 28 december 2023 is het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd.

•    In december 2023 hebben de leden van de Raad van Commissarissen (RvC) hun lidmaatschap beëindigd. Er is een interim RvC aangesteld. Door de vlotte aanstelling van de interim RvC door het College is de continuïteit van de BV gegarandeerd en hebben de werkzaamheden regulier doorgang gehad.

Kwaliteit

Status:
Voortgang:

Met het gekozen tracé en de uitwerking in het definitief ontwerp zijn de doelstellingen van het project; verkeersveiligheid, bereikbaarheid en onderhoudsreductie, ingevuld. Deze scope is in de Overeenkomst van Opdracht ter verantwoording aan de BV meegegeven voor de voorbereiding en realisatie van het project. 
In de afgelopen periode zijn diverse onderzoeken uitgevoerd in het kader van het bestemmingsplan. Uit deze onderzoeken blijkt dat de realisatie van het tracé planologisch (nog steeds) mogelijk/haalbaar is.

Geld

Status:
Voortgang:

Er is een totaal krediet van € 68 miljoen beschikbaar gesteld voor het project.  

Voor  de Zanddijk BV is daarvan € 60 miljoen beschikbaar. Door de Zanddijk BV is een concept meerjarenraming gemaakt van het budget over verschillende kostencategorieën.  

Het waterschap heeft een eerste bijdrage aan het project overgemaakt.

Tijd

Status:
Voortgang:

Momenteel bevindt het project zich in het beginstadium van de voorbereidingsfase. De meest kritische onderdelen in deze fase zijn de planologische procedure en de verwerving van benodigde gronden. 
De planning om nog dit jaar het ontwerp bestemmingsplan ter inzage te leggen is gehaald.

In deze fase wordt het ontwerp op de realisatiefase voorbereid. Om de realisatie zonder problemen te laten verlopen moet allerlei zaken duidelijk zijn gemaakt voor de uitvoerende partijen. Denk hierbij aan het uitvoeren van diverse onderzoeken, het doorlopen van een bestemmingsplan- c.q. omgevingsplanprocedure, het verleggen van kabels en leidingen en de aanbesteding/gunning van werkzaamheden. Aan het eind van de voorbereidingsfase is duidelijk hoe het resultaat gerealiseerd gaat worden en worden de deelproducten voor de realisatie vastgelegd. Dit wordt verwerkt in een realisatieplan. Onderdeel van dit plan is ook de werkzaamheden die aan en rond het spoor worden uitgevoerd. Deze worden in overleg met ProRail uitgewerkt.

De Realisatiefase start in 2025. Tenzij er vertraging optreedt vanwege onteigenings- en beroepsprocedures in de voornoemde voorbereidingsfase.

Risico

Status:
Voortgang:

Risicobeheersing vindt plaats aan de hand van risicoanalyses die minimaal iedere drie maanden worden uitgevoerd. Met een risicoanalyse worden alle projectrisico’s geactualiseerd, inclusief de beheersmaatregelen bij deze risico’s.


Naarmate het project vordert kunnen de onzekerheden afnemen, maar er kunnen nog steeds risico’s optreden met gevolg voor de planning en fasering. 


De risico’s zijn ten opzichte van de vorige voortgangsrapportage niet gewijzigd. 


Hieronder benoemen we de risico’s met bijbehorende beheersmaatregelen die op basis van de periodieke risicoanalyse als groot zijn beoordeeld:

  • De bodemgesteldheid is anders dan verwacht. 
    Beheersmaatregelen: Geohydrologisch onderzoek is uitgevoerd. Aanvullend bodemonderzoek wordt tijdens de voorbereidingsfase uitgevoerd. Op basis van bodemonderzoeken een beheersplan opstellen.
  • Bezwaren op bestemmingsplan/omgevingsplan en vergunningen.
    Beheersmaatregelen: Omgeving is zoveel mogelijk betrokken bij de totstandkoming van het ontwerp. Onder andere door de dialoog aan te gaan.
  • Bij de aanbesteding komen hogere inschrijvingen binnen dan geraamd bij de kredietaanvraag.
    Beheersmaatregelen: Plafondbedrag opnemen bij aanbesteding. Raming periodiek updaten o.b.v. actuele prijssituatie. In raming rekening houden met indexeringen van bouwkosten.
  • De raming is onjuist of er worden kostenposten buiten beschouwing gelaten.
    Beheersmaatregelen: Raming controleren en na elke fase actualiseren. Aannames meenemen in raming. 
  • Er ontstaat onacceptabele overlast (omrijden, geluid, stof etc.) en schade tijdens de uitvoering van het werk en er worden rechtmatige schadeclaims ingediend.
    Beheersmaatregelen: Goed contact met omgeving nastreven en c.q. vertrouwensrelatie opbouwen. Samenwerking met de aannemer stimuleren en borgen in het contract.
  • Gronden en opstallen zijn niet tijdig verworven. 
    Beheersmaatregelen: Met aanbesteden rekening houden dat aannemer pas kan beginnen als de gronden beschikbaar zijn. 
  • Kabels en leidingen zijn niet tijdig verlegd.
    Beheersmaatregelen: Tijdig verzoek tot aanpassing doen en projectovereenstemming vaststellen. Tijdig overleg voeren met leidingbeheerders.
  • Conflicten met de aannemer over onder andere de voorwaarden in het contract, meerwerk en kwaliteit van opgeleverde producten.
    Beheersmaatregelen: Deskundig contractmanagement. Goed juridisch contract opstellen en kwaliteitseisen goed omschrijven.

Het hierboven genoemde tweede risico heeft effect op paragraaf ‘tijd’. 

De hierboven genoemde risico’s zijn risico’s die liggen bij de BV.

Het hoogste risico dat bij de provincie ligt, is het risico dat het project niet gerealiseerd kan worden binnen planning en budget. Dit risico wordt meegenomen in het weerstandsvermogen van de provincie.

Omgeving

Status:
Voortgang:

Er wordt momenteel door de grondverwervers met de omgeving gesproken. Ook heeft er in november  een startvergadering met kabels en leidingen eigenaren plaatsgevonden. 


Eind oktober 2023 is de website van Zanddijk BV online gegaan. Via de website wordt de belangrijkste projectinformatie gedeeld met de omgeving. Hiermee is de nieuwsbrief komen te vervallen. 


De kantoorlocatie op Molendijk 56 is Zanddijk BV volledig ingericht en goed zichtbaar in het projectgebied.

Legenda status en voortgang

Op orde Positieve ontwikkeling
Er dreigen afwijkingen Gemiddelde ontwikkeling
Bijstelling is noodzakelijk Negatieve ontwikkeling

Scopebeschrijving

De scope van het project is als volgt samen te vatten:

  • Realisatie van het traject Zanddijk tussen de rotonde Nishoek en de te maken rotonde 
    Zanddijk-Molendijk-Olzendedijk, inclusief de aansluiting van de Grintweg met een fietstunnel 
    onder door de Zanddijk. 
  • Realisatie van de ontsluitingsweg tussen de rotonde Zanddijk en de rotonde Wulk. 
  • Inrichten van de Molendijk tussen de Molendijkseweg en de Zanddijk als een 60km/u zone.
  • Het gedeelte van de Molendijk tussen de Zanddijk en Molendijkseweg, de nieuw aan te leggen Parallelweg aan de noordzijde van de Zanddijk, de te verleggen Grintweg, de aangepaste Kamperweg, de bestaande Parallelweg aan de zuidkant Zanddijk tussen de Olzendedijk en de Kapelleweg en het bestaande fietspad langs de Molendijk tussen de Olzendedijk en de Molendijkseweg te realiseren.
  • Het gedeelte van het gedeelte van de Molendijk tussen de Molendijkseweg en de Welleweg,  inclusief de bestaande Parallelweg aan de Zuidzijde te realiseren
  • Realisatie van de benodigde aanpassingen ter hoogte van de rotonde Nishoek, waarbij de  fietsverbindingen ongelijkvloers worden gemaakt. 
  • Realisatie van de kruising van het spoor door middel van een spoorviaduct. 
  • Realisatie van de benodigde aanpassingen van de Weihoek inclusief de nieuwe aansluiting van de Weihoek op de Stationsweg.

De volgende onderdelen worden door de gemeente Reimerswaal gedaan:

  • Realisatie van de rotonde Wulk, en de aansluiting van de Krab op de Wulk, inclusief aansluitingen en de noordelijk daarvan gelegen wegen binnen de bebouwde kom (de Olzendepolderweg en de Molendijkseweg). 
  • Realisatie van een veilige fietsstructuur langs de Stationsweg Zuid (deel Capelleweg-Station).

Relevante besluiten

GS
  • Principe definitief plan voor uitvoering van een eerste fase volgens tracé 3c is door GS op 27 september 2017 vastgesteld;
  • In 2018 heeft GS besloten fase 1 vooralsnog niet uit te voeren en eerst een verdiepende studie uit te voeren naar de mogelijkheden van een totaaloplossing.
  • De eindrapportage van deze verdiepingsstudie is door GS op 21 mei 2019 vastgesteld.
  • In september 2019 heeft GS besloten om nog geen voorkeur alternatief vast te stellen maar eerst in overleg te gaan met het ministerie van IenW over cofinanciering door het Rijk.
  • Op 3 december 2019 heeft GS besloten dat alternatief Bruin het voorgenomen voorkeursalternatief is en te starten met een informele inspraakprocedure.
  • Op 9 juni 2020 heeft GS besloten om aan PS een Startnotitie voor het tracé Roze-Zwart aan te bieden.
  • Op 9 november 2021 hebben GS aan PS per brief een update gegeven over de voortgang van het project. Hierin is onder andere aangegeven dat er is gekozen om toch voor 1 bestemmingsplanprocedure te gaan en dat partners in gesprek zijn om te zorgen dat de verkeersintensiteit op de Molendijk op een gewenst niveau komt. E.e.a. is tijdens een informatiebijeenkomst voor PS op 19 november 2021 nader toegelicht.
  • Op  14 juni 2022, hebben GS het projectplan vastgesteld en aangeboden aan de Staten.
  • Op 8 november 2022 hebben GS het Definitieve Ontwerp, inclusief Kredietaanvraag aangeboden aan PS.
  • Op 24 januari 2023 hebben GS  de wensen- en bedenkingprocedure gestart, middels een brief aan PS.
PS
  • Beschikbaarstelling voorbereidingskrediet van € 1,1 mln. (PS 10-11-17 € 800.000 en PS 8-6-18 aanvulling met € 300.000)
  • PS hebben op 3 jul 2020 een extra Commissie Economie gehouden, om met belanghebbenden in gesprek te gaan.
  • Het onderwerp is behandeld in de Commissie Economie van 4 september 2020 en 9 oktober 2020.
  • Op 6 november 2020 is de Startnotitie voor het project vastgesteld en zijn vier moties aangenomen.
  • 5 februari 2021 hebben Provinciale Staten een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor de aankoop van vastgoed. De werkzaamheden hieromtrent zijn onderdeel van de voorbereidingsfase.
  • 20 mei 2022 hebben PS besloten € 0,4 miljoen van het krediet bestemd voor vastgoedaankopen “over te hevelen” naar het investeringskrediet bestemd voor voorbereidingskosten. 
  • Op 22 juli 2022 hebben PS besloten om over te gaan naar de volgende fase, die in december 2022 moet resulteren in het behandelen van een kredietaanvraag voor het project. Tevens zijn 3 moties aangenomen.
  • Op 16 december 2022 hebben PS ingestemd met de afronding van de definitie- en ontwerpfase van het project N673 Zanddijk-Molendijk en de start van de voorbereidingsfase middels goedkeuring van het eindefasedocument definitie- en ontwerpfase N673 Zanddijk-Molendijk inclusief de daarin opgenomen scope, looptijd en beheersaspecten (inclusief financiën) van het project. 
  • Op 28 maart 2023 hebben PS hun Wensen en Bedenkingenbrief aan GS vastgesteld

 

Extra toelichting

Tenzij anders aangegeven, gaat het in dit document over de voortgang zoals door Zanddijk BV aan de provincie is gerapporteerd.

Zanddijk BV rapporteert aan de provincie over de reguliere kwartalen (voor de huidige periode dus oktober-november-december). Daarmee wordt bereikt dat de voortgangsrapportage vanuit de BV kan worden verwerkt in de voortgangsrapportage van de provincie zelf (in dit geval de periode november-december-januari).