Algemeen

Project:
N290 Traverse Kapellebrug
Document: Voortgangsrapportage
Periode: November, december en januari 2023-2024 
Status: Definitief
Datum: 27-2-2024
Bestuurlijk opdrachtgever:
dhr. A.J. van der Maas

Projectomschrijving

De Provinciale weg N290 is een gebiedsontsluitingsweg in Oost Zeeuws-Vlaanderen. Een gebiedsontsluitingsweg is een weg die de schakel vormt tussen woongebied en een hoofdweg. De N290 sluit aan op de N61 en N62 ten zuiden van Terneuzen. De weg leidt via Zaamslag en Hulst naar de Nederlands-Belgische grens bij Kapellebrug. Het project is het deel van de N290 door Kapellebrug en heet de Gentsevaart. De Gentsevaart gaat door de bebouwde kom en noemen we daarom ook wel de Traverse Kapellebrug. De weg zit constructief aan het einde van de levensduur en pakken we daarom volledig aan. Er komt een nieuwe weg op de bestaande plek. We maken hierbij meteen gebruik van de mogelijkheid om de weg binnen de bebouwde kom van Kapellebrug opnieuw in te richten. De Gentsevaart is een drukke weg door Kapellebrug met veel woningen en bedrijven langs beide kanten. Door de verkeersdrukte en het vrachtverkeer, ervaren omwonenden regelmatig hinder. Er ontstaan ook onveilige situaties voor fietsers en voetgangers. Met een nieuw ontwerp van de weg verbeteren we de verkeersveiligheid en beperken we de hinder zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming. Bovendien zullen deze verbeteringen een positieve bijdrage leveren aan de leefbaarheid in het dorp.

Belangrijkste ontwikkelingen

Op 9 februari 2024 hebben PS ingestemd met het statenvoorstel “Start realisatiefase”. Dit besluit valt net buiten de rapportageperiode. De gevolgen van dit besluit zijn echter wel verwerkt in deze rapportage. Dit omdat het grote invloed heeft op het project en de verschillende onderdelen van de rapportage. 

De belangrijkste ontwikkelingen zijn:

  • Instemming van PS met de overgang van het project naar de realisatiefase en de bijbehorende kredietverhoging van € 3 miljoen;
  • Instemming van PS met de uitvoering van het project conform het definitief ontwerp inclusief kleine verbeteringen;
  • Ontwerpbesluiten van de bevoegde gezagen op de aanvraag van de benodigde vergunningen.  

Status en voortgang

Beheersaspect: Kwaliteit Geld Tijd Risico Omgeving
Status:
Voortgang:

Budget

Planning

Huidige projectfase: Voorbereidingsfase
Percentage gereed: 90%

Voortgang algemeen

Zoals hierboven al aangegeven bevindt het project bevindt zich in de afronding van de voorbereidingsfase en is, om te starten met de realisatiefase, een statenvoorstel opgesteld.

Op grond van dit statenvoorstel hebben PS op 9 februari jl. ingestemd met:

  • De overgang van het project naar de realisatiefase;
  • De uitvoering van het project conform het definitief ontwerp inclusief kleine verbeteringen;
  • De hiervoor benodigde kredietverhoging van € 3 miljoen ten laste van de investeringsagenda. 

Ook is in deze rapportageperiode verder gewerkt aan het verkrijgen van de benodigde vergunningen. De aanvraag van de vergunningen is gedaan en de ontwerpbesluiten zijn ter inzage gelegd door de bevoegde gezagen. Er van uitgaande dat er geen langdurige bezwaar- en beroepsprocedures komen, zijn de vergunningen onherroepelijk voor de start van de uitvoerende werkzaamheden.

Tevens is de benodigde grond verworven of er zijn afspraken gemaakt over de toekomstige verwerving of het gebruik van de grond. Met de netbeheerders hebben we in de voorbereidingsfase ook afspraken gemaakt over het verleggen en vernieuwen van de kabels en leidingen. De werkzaamheden zijn aanbesteed door de netbeheerders en de start van de werkzaamheden is gepland na de behandeling van bovengenoemd statenvoorstel door PS.

De gemeente Hulst heeft een deel van de werkzaamheden aan het riool reeds uitgevoerd, daarnaast is een contract opgesteld voor de overige werkzaamheden aan het riool. Dit wordt gezamenlijk met de werkzaamheden van de provincie aanbesteed.

Kwaliteit

Status:
Voortgang:

Het op 9 februari 2024 door PS vastgestelde ontwerp bepaalt de kwaliteitseisen van het op te leveren projectresultaat. Bij de uitwerking van dit ontwerp naar een uitvoeringscontract worden de kwaliteitseisen gespecificeerd zodat er aanbesteed kan worden. Daarbij worden ook de resultaten betrokken van diverse onderzoeken naar onder andere milieu, bodem, natuur, archeologie, geluid, en trillingen. Ook de uitkomsten van de analyse voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) worden betrokken bij het bepalen van de kwaliteitseisen. Bij het uitvoeren van de werkzaamheden zal worden toegezien op de gestelde kwaliteitseisen.

Geld

Status:
Voortgang:

Het door PS toegekende investeringskrediet voor het project is in totaal € 5,6 miljoen. Aan PS is via het eerder genoemde statenvoorstel "Start realisatiefase" voorgelegd het benodigde krediet te verhogen met € 3 miljoen ten laste van de investeringsagenda. Het investeringskrediet komt daarmee uit op een totaal van € 8,6 miljoen.

Tot en met medio januari 2024 zijn er voor € 1.443.000 kosten gemaakt en verplichtingen aangegaan. De gemeente Hulst draagt € 230.000 (exclusief BTW) bij aan de reconstructie. Daarnaast zijn de kosten voor de vernieuwing van het riool voor de gemeente Hulst. De kosten van toekomstig beheer en onderhoud (na de reconstructie) komen niet ten laste van het investeringskrediet.
De status is gewijzigd van rood naar groen door de verhoging van het investeringskrediet naar € 8,6 miljoen. 

Tijd

Status: 

Voortgang:

De planning van het project is aangepast en via het statenvoorstel “Start realisatiefase” aan PS voorgelegd en kent de volgende mijlpalen:

  • April 2024: start realisatiefase
  • Mei 2024: start aanbesteding
  • Oktober 2024: start uitvoerende werkzaamheden
  • Januari 2026: oplevering projectresultaat
  • Januari 2026: start afrondingsfase
  • September 2026: einde project

Onze recente ervaringen met aanbestedingen is dat er grote kans is op beperkte inschrijvingen in verband met personeelstekorten bij de aannemers. We houden in de planning rekening met een periode van 15 maanden voor de uitvoering van de werkzaamheden. Dit is langer dan gebruikelijk zodat de aannemer ruimte heeft om de werkzaamheden flexibeler in te plannen. Dit draagt naar verwachting bij aan een succesvolle aanbesteding.

Bovenstaande projectplanning is opgesteld en wordt met de verschillende uit te voeren acties in meer detail bijgehouden via een planningstool. Maandelijks wordt deze detailplanning van de huidige fase met het projectteam doorgenomen en waar nodig bijgesteld. Met de nieuwe planning van het project is de status gewijzigd van oranje naar groen.

Risico

Status:
Voortgang:

Risicobeheersing vindt plaats aan de hand van regelmatig uitgevoerde risicoanalyses. De risico’s worden minimaal iedere drie maanden geactualiseerd. Hierbij behoren ook de beheersmaatregelen. We bekijken de risico’s tijdens een bijeenkomst met het projectteam, indien nodig met aanvullende expertise. Per beheersmaatregel wordt een actiehouder aangewezen. De voortgang/effecten van de beheersmaatregelen worden via de actielijst van het projectteam bewaakt. De inspanning zal zich vooral richten op het beheersen van de risico's met de grootste gevolgen. Een project is dynamisch en naarmate het project vordert, kunnen de onzekerheden afnemen. Daarnaast kunnen er nog steeds risico’s optreden met gevolg voor het projectbudget, de planning en fasering.

Op basis van de meest recente actualisatie zijn de grootste risico’s:

  • Een langere doorlooptijd voor het verlenen van de definitieve omgevingsvergunning en natuurvergunning. Dit kan worden veroorzaakt door ingediende zienswijzen of door bezwaar- en beroepsprocedures. De gevolgen zijn mogelijke uitloop van het project en extra (proces)kosten.
  • Het moeten treffen van extra maatregelen voor het realiseren van de omleidingsroutes.

Omgeving

 

Status:
Voortgang:

Het draagvlak in de omgeving is groot. Uit informatiebijeenkomsten is gebleken dat, ondanks dat er eerder extra wensen waren ten aanzien van het project, de tevredenheid groot is over het ontwerp en de plannen voor het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid. De grootste zorg van de omgeving is de bereikbaarheid van het lokale bedrijfsleven en het risico op sluipverkeer tijdens de werkzaamheden. 

Bij de uitvoering zullen we gaan werken met een halve wegafzetting. Hiermee blijven bedrijven en woningen tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor bestemmingsverkeer. Het doorgaand vrachtverkeer leiden we om via de N290 naar de Tractaatweg en Expressweg en omgekeerd. Voor doorgaand personenverkeer zijn er meerdere opties.

Met regelmaat worden nieuwsbrieven verspreid onder de bewoners en bedrijven rondom de Gentsevaart. Deze nieuwbrieven en andere relevante informatie over het project voor bewoners, bedrijven en andere belangstellenden is terug te vinden op de website www.zeeland.nl/kapellebrug. Het is ook mogelijk om contact op te nemen met vragen of opmerkingen over het project via het mailadres kapellebrug@zeeland.nl

Naar aanleiding van de wens uit Provinciale Staten is in overleg met de dorpsraden van Kapellebrug en Clinge een kunstenaar en een ontwerp gekozen voor een kunstobject op de nieuwe rotonde op de kruising van de Gentsevaart en de Molenstraat. De voorbereidingen voor het realiseren van het object zijn gestart.

Legenda status en voortgang

Op orde Positieve ontwikkeling
Er dreigen afwijkingen Gemiddelde ontwikkeling
Bijstelling is noodzakelijk Negatieve ontwikkeling

Scopebeschrijving

De volgende onderdelen vormen de scope van het project: 

  • Reconstructie van de Gentsevaart inclusief verkeer remmende maatregelen en fietsoversteken met opstelplaatsen en aan weerszijden van de rijbaan een voet- en fietspad.
  • Aanleg van een rotonde met aansluitingen op de Gentsevaart, Molenstraat, parallelweg Gentsevaart en Roskamstraat.
  • Dempen van de watergang en aanbrengen van de aansluiting Roskamstraat op de nieuw te leggen rotonde.
  • Aanpassen van de openbare verlichting, bewegwijzering, bebording en beplanting en het realiseren van aansluitingen op bestaande wegen.
  • Aanpassingen kadastrale grenzen en benodigde grondaankopen.
  • De bijdrage aan een vijftal Duurzame Ontwikkelingsdoelen zoals opgenomen in de MVI-ambitie van dit project. 

Onderdelen die niet voor rekening van het projectbudget komen, maar door de gemeente Hulst worden gefinancierd en wel worden opgenomen in het uitvoeringscontract dat wordt gesloten met de aannemer voor de reconstructie: 

  • Aanleg van een nieuw riool voor afvoer van hemelwater met een uitstroomvoorziening op de watergang bij de Roskamstraat inclusief voetpad.
  • Vervangen en/of verplaatsen van de gemeentelijke verlichting.
  • Vervangen van een deel van het bestaande riool.

Relevante besluiten

GS

  • 18 mei 2021: Vaststellen startnotitie ‘Reconstructie Traverse Kapellebrug N290’ en verzenden aan PS. 
  • 15 februari 2022: Informeren van PS over de uitkomsten van het onderzoek naar de mogelijkheden voor de aanleg van een fietstunnel in Kapellebrug.
  •  29 maart 2022: Goedkeuren definitief ontwerp, projectplan en eindefasedocument definitie- en ontwerpfase en aanbieden aan PS. 
  • 19 december 2023:  Overgang naar de realisatiefase, uitvoering conform het definitief ontwerp (inclusief kleine verbeteringen) en verhoging investeringskrediet met € 3 mln. Deze punten worden via een statenvoorstel voorgelegd aan PS ter besluitvorming.
PS
  •  29 mei 2020: Vaststellen voorjaarsnota 2020 en daarmee project N290 Traverse Kapellebrug benoemen als groot project. Een krediet ter hoogte van € 5,6 miljoen beschikbaar stellen.
  • 23 juli 2021: Instemmen met de startnotitie ‘Reconstructie Traverse Kapellebrug N290’ en het gelijktijdig doorlopen van zowel de definitiefase als de ontwerpfase.
  • 11 maart 2022 (commissie Economie): GS heeft PS geïnformeerd dat een fietstunnel niet wordt opgenomen in het definitief ontwerp. Dit naar aanleiding van onderzoek naar de mogelijkheden voor de aanleg van een fietstunnel.
  • 20 mei 2022: Goedkeuren definitief ontwerp N290 Traverse Kapellebrug en instemmen met de afronding van de definitie- en ontwerpfase van het project. Daarnaast de start van de voorbereidingsfase door goedkeuring van het eindefasedocument “definitie- en ontwerpfase N290 Traverse Kapellebrug”.  In dat document zijn opgenomen: scope, looptijd en beheeraspecten uit het Projectplan N290 Traverse Kapellebrug.
  • 11 november 2022: Instemmen met voorstel in Najaarsnota 2022 om € 1,45 miljoen te reserveren in de investeringsagenda voor de verhoging van het projectkrediet. 

 

Extra toelichting

N.v.t.