Algemeen

Project:
N673 Zanddijk
Document: Voortgangsrapportage
Periode: Mei, juni en juli 2025 
Status: Definitief
Datum: 31-07-2025
Bestuurlijk opdrachtgever:
dhr. A.J. van der Maas

 

Projectomschrijving

Het doel van project Zanddijk-Molendijk (N673) is het realiseren van een veilige en duurzame ontsluiting van de kern Yerseke en haar bedrijventerreinen (Havendijk, Burenpolder, Korringaweg, Olzendepolder) van en naar de A58. Hierin worden ook andere belangen zoals spoorveiligheid, fietsveiligheid, verbetering van de doorstroming en de ruimtelijk-economische ontwikkeling van Reimerswaal meegenomen.

Belangrijkste ontwikkelingen

Uitbreiding RvC
Per 1 juli 2025 is  de RvC uitgebreid met 1 lid en bestaat weer, conform statuten, uit 3 leden. 

Optimalisaties
Zanddijk BV heeft een aantal optimalisaties voorgesteld in het huidige technisch ontwerp van het project Zanddijk – Molendijk (N673). In het eerdere bestemmingsplantraject zijn er zienswijzen binnen gekomen, onder andere van de ZLTO en de Fietsersbond in het bijzonder over de fietsveiligheid. 
Hiermee heeft de BV rekening gehouden bij de optimalisaties. Zo zullen de fietsverbindingen verbeterd worden door een extra tunnel onder de Molendijkseweg aan te leggen en een fietspad langs de Olzendedijk. 
Ook zal, naar aanleiding van de ingekomen reacties, het landbouwverkeer gescheiden worden van het fietsverkeer. Dit komt overeen met de huidige situatie en is vergelijkbaar met andere provinciale wegen. Tot slot komt de noordelijke parallelweg te vervallen, waardoor aankoop van woonhuizen niet nodig is en die van percelen tot een minimum kan worden beperkt.
In de optimalisaties is ook rekening gehouden een calamiteitenroute, gebruik makend van de zuidelijke parallelweg en de Capelleweg.

De partners binnen het project, de gemeente Reimerswaal en het waterschap Scheldestromen, zijn het eens met de optimalisaties. Verder verwacht Zanddijk BV met het uitvoeren van het  vastgestelde plan inclusief de optimalisaties binnen de door Provinciale Staten vastgestelde  budgettaire kaders te blijven en ook de vastgestelde tijdlijn te blijven. Dit laatste is uiteraard afhankelijk  van eventuele beroepsprocedures en looptijd hiervan tegen de projectprocedure.

Nieuwe afspraken partners
Wij hebben in samenspraak met de betrokken partners binnen het project Zanddijk nieuwe afspraken gemaakt over de uitvoering van de werkzaamheden. Wij hebben afgesproken dat de deelnemende partijen hun werkzaamheden zullen scheiden. Wij zullen daarom voor het provinciale deel van het door vastgestelde tracé een projectprocedure als bedoeld onder afdeling 5.2 van de Omgevingswet inzetten. Dit om als provinciaal bestuur daadkrachtig te kunnen optreden, om de realisatie van de doelen te kunnen halen.

Webinar 26 juni
Tijdens het webinar van 26 juni is door gedeputeerde Van der Maas en Zanddijk BV uitleg gegeven over de hierboven genoemde optimalisaties en de nieuwe afspraken.

Status en voortgang

Beheersaspect: Kwaliteit Geld Tijd Risico Omgeving
Status:
Voortgang:

 

Budget

*bij ‘Besteed’ is nog geen rekening gehouden met vastgelegde bijdragen van derden, die we nog moeten ontvangen.

Planning

 

 

Huidige projectfase: Voorbereidingsfase
Percentage gereed: 13%

 

Voortgang algemeen

Zie tekst belangrijkste ontwikkelingen. 

Kwaliteit

 

Status:

Voortgang:

Voor het bereiken van de gewenste kwaliteit wordt gekeken naar de doelstellingen van het project.
Maatregelen worden hierop afgestemd.

Zanddijk BV (ZBV) heeft, in overeenstemming met bestaande afspraken, gekeken naar mogelijke optimalisaties in het ontwerp.
In de afgelopen periode zijn alle onderzoeken uitgevoerd in het kader van de planprocedure. Uit deze onderzoeken blijkt dat de realisatie van het tracé planologisch realiseerbaar is.
ZBV verwacht met de optimalisaties een verbetering van de kwaliteit en lagere impact op de omgeving te realiseren.

In het tweede kwartaal van 2025 heeft een verdere uitwerking van deze maatregelen plaatsgevonden. Dit zodat de procedure voor een projectbesluit kan worden gestart in het derde kwartaal van 2025

Geld

Status:
Voortgang:

Er is een totaal krediet van € 68 miljoen beschikbaar gesteld voor het project. 

Op basis van de inzichten is de verwachting dat het budget toereikend is. De onder Kwaliteit genoemde optimalisaties kunnen binnen het huidige budget worden uitgevoerd.

Tijd

Status:

Voortgang:

Het project is in de voorbereidingsfase. De meest kritische onderdelen in deze fase zijn de
planologische procedure en grondverwerving. Eventuele bezwaren op het Omgevingsplan zullen van invloed zijn op de planning van het project.

Met het maken van nieuwe afspraken met gemeente Reimerswaal en Waterschap, het uitwerken van een geoptimaliseerd ontwerp en het overgaan tot een projectbesluit door de Provincie moet ook de planning worden geactualiseerd.

Risico

Status:

Voortgang:

Risicobeheersing vindt plaats aan de hand van risicoanalyses die minimaal iedere drie maanden worden uitgevoerd c.q. geactualiseerd. Met een risicoanalyse worden alle projectrisico’s geactualiseerd, inclusief de beheersmaatregelen bij deze risico’s. Naarmate het project vordert kunnen de onzekerheden afnemen, maar er kunnen nog steeds risico’s optreden met gevolg voor de planning en fasering.

De belangrijkste risico’s die de Zanddijk B.V. per eind juni 2025 identificeert zijn voor de Provincie Zeeland ook de belangrijkste risico’s. Deze worden door de Provincie Zeeland afgedekt middels het provinciale weerstandsvermogen.

Risico Beheersmaatregel Status
Bezwaar Omgevingsplan: Bezwaren op het omgevingsplan blijven een risico, ondanks dat er wordt gewerkt aan een Projectbesluit. Het verwerken van zienswijzen in het geoptimaliseerd ontwerp.
Goede communicatie naar stakeholders, beginnend bij gemeente Reimerswaal en Waterschap, daarnaast draagvlak creëren door individuele gesprekken, zoals Fietsersbond en ZLTO.
Lopend
Onjuiste berichtgeving: het verspreiden van onjuiste berichten door derden die verstorend werken. Zanddijk BV wil met een goede, eigen communicatie dit risico zo veel mogelijk wegnemen. Lopend
Kabels en leidingen: het tijdig verleggen van kabels en leidingen is een belangrijk aandachtspunt om de overige werkzaamheden uit te kunnen voeren. Daarnaast is er ook een risico ten aanzien van onduidelijke bestemmingen van de buisleidingenstraat in het vigerend
bestemmingsplan.
ZBV voert, waar mogelijk proefsleuven onderzoek uit om de juiste ligging van kabels en leidingen vast te stellen en de benodigde maatregelen tijdig te bespreken met de nutsbedrijven. Lopend
Grondverwerving: het tijdig verwerven van percelen blijft een belangrijk aandachtspunt. Er is op een aantal dossiers overeenstemming. Echter hebben een aantal perceeleigenaren aangegeven pas in gesprek te willen na vaststelling van het
Omgevingsplan.
Verwerken zienswijzen in het ontwerp (zie geoptimaliseerd ontwerp).
Belanghebbenden hierin meenemen tijdens participatie traject. Met de optimalisaties is ook de hoeveelheid benodigde grond van derden aanzienlijk verminderd.
Lopend
Bodemgesteldheid: de milieutechnische staat van de bodem is een risico voor de uitvoeringsfase. Aangezien de Zanddijk BV delen van het tracé al in uitvoering wil brengen. Beheersmaatregel: uitvoeren onderzoek op delen waar dit al mogelijk is. Daarnaast is door de optimalisatie de hoeveelheid grondwerk ook minder, waarmee dit risico ook kleiner wordt. Lopend
Stikstofdepositie: Voor het project is en Aerius berekening gemaakt.
Recente uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de RVS in zake Amercentrale en Rendac heeft gevolgen voor intern salderen.waardoor nader
onderzoek nodig is.
Beheersmaatregel: afstemming met vergunningverlening ten aanzien van te nemen maatregelen en benodigde onderbouwing. Lopend



Omgeving

Status:
Voortgang:

Waar mogelijk vindt overleg en afstemming plaats met de omgeving. Goed overleg met de omgeving resulteert ook in een aantal mooie stappen in de grondverwerving.

Vanaf het derde kwartaal zal ZBV starten met de omgevingsconsultatie in het kader van het te nemen Projectbesluit. Bij deze consultatie zal het geoptimaliseerd ontwerp verder worden toegelicht aan de belanghebbenden.

Zanddijk BV is reeds begonnen met het uitnodigen van direct aanwonenden om het geoptimaliseerde plan toe te lichten. Daarnaast zal in het kader van de procedure voor het projectbesluit een participatie traject worden opgezet. Deze start formeel nadat GS hiertoe een besluit heeft genomen. De verwachting is dat daarmee dit deel van het participatieproces in oktober zal starten.

In het kader van het projectbesluit wordt belanghebbenden opnieuw de mogelijkheid geboden om tijdens inloopmomenten geïnformeerd te worden over het plan en is er ook de mogelijkheid om formele zienswijzen in te dienen.

Voor nieuwsberichten en updates rondom het project maakt Zanddijk BV gebruik van de eigen website: www.zanddijkbv.nl 
De kantoorlocatie op Molendijk 56 is Zanddijk BV volledig ingericht en goed zichtbaar in het projectgebied. Omwonenden weten het kantoor ook te vinden.


Zanddijk BV blijft, samen met haar RvC, kijken naar de interne en externe communicatie en of hier nog aanpassingen in mogelijk zijn om het draagvlak van het project te vergroten.

Legenda status en voortgang

Op orde Positieve ontwikkeling
Er dreigen afwijkingen Gemiddelde ontwikkeling
Bijstelling is noodzakelijk Negatieve ontwikkeling

Scopebeschrijving

•    De realisatie van het traject Zanddijk tussen de rotonde Nishoek en de te maken rotonde Zanddijk-Molendijk-Olzendedijk.
•    Realisatie van de nieuwe ontsluitingsweg tussen de rotonde Zanddijk en de rotonde Wulk. 
•    Inrichten van de Molendijk tussen de Molendijkseweg en de Zanddijk als een 60km/u zone. 
•    Realisatie van een parallelweg aan de noordzijde van de Zanddijk, de te verleggen Grintweg, de aangepaste Kamperweg, de bestaande Parallelweg aan de zuidkant Zanddijk tussen de Olzendedijk en de Capelleweg en het bestaande fietspad langs de Molendijk tussen de Olzendedijk en de Molendijkseweg te verbeteren. 
•    Het gedeelte van het gedeelte van de Molendijk tussen de Molendijkseweg en de Welleweg, inclusief de bestaande Parallelweg aan de Zuidzijde te verbeteren. 
•    Realisatie van de benodigde aanpassingen ter hoogte van de rotonde Nishoek, waarbij de fietsverbindingen ongelijkvloers worden gemaakt. 
•    Realisatie van de kruising met het spoor door middel van een spoorviaduct. 
•    Realisatie van de benodigde aanpassingen van de Weihoek inclusief de nieuwe aansluiting van de Weihoek op de Stationsweg.

Relevante besluiten

 

GS
  • Principe definitief plan voor uitvoering van een eerste fase volgens tracé 3c is door GS op 27 september 2017 vastgesteld;
  • In 2018 heeft GS besloten fase 1 vooralsnog niet uit te voeren en eerst een verdiepende studie uit te voeren naar de mogelijkheden van een totaaloplossing.
  • De eindrapportage van deze verdiepingsstudie is door GS op 21 mei 2019 vastgesteld.
  • In september 2019 heeft GS besloten om nog geen voorkeur alternatief vast te stellen maar eerst in overleg te gaan met het ministerie van IenW over cofinanciering door het Rijk.
  • Op 3 december 2019 heeft GS besloten dat alternatief Bruin het voorgenomen voorkeursalternatief is en te starten met een informele inspraakprocedure.
  • Op 9 juni 2020 heeft GS besloten om aan PS een Startnotitie voor het tracé Roze-Zwart aan te bieden.
  • Op 9 november 2021 hebben GS aan PS per brief een update gegeven over de voortgang van het project. Hierin is onder andere aangegeven dat er is gekozen om toch voor 1 bestemmingsplanprocedure te gaan en dat partners in gesprek zijn om te zorgen dat de verkeersintensiteit op de Molendijk op een gewenst niveau komt. E.e.a. is tijdens een informatiebijeenkomst voor PS op 19 november 2021 nader toegelicht.
  • Op  14 juni 2022, hebben GS het projectplan vastgesteld en aangeboden aan de Staten.
  • Op 8 november 2022 hebben GS het Definitieve Ontwerp, inclusief Kredietaanvraag aangeboden aan PS.
  • Op 24 januari 2023 hebben GS  de wensen- en bedenkingprocedure gestart, middels een brief aan PS.
  • Op 23 juni 2023 is de  Zanddijk BV opgericht.
  • Op 17 juni 2025 hebben GS ingestemd met de nieuwe afspraken met de partners in het project.
PS
  • Beschikbaarstelling voorbereidingskrediet van € 1,1 mln. (PS 10-11-17 € 800.000 en PS 8-6-18 aanvulling met € 300.000).
  • PS hebben op 3 jul 2020 een extra Commissie Economie gehouden, om met belanghebbenden in gesprek te gaan.
  • Het onderwerp is behandeld in de Commissie Economie van 4 september 2020 en 9 oktober 2020.
  • Op 6 november 2020 is de Startnotitie voor het project vastgesteld en zijn vier moties aangenomen.
  • 5 februari 2021 hebben Provinciale Staten een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor de aankoop van vastgoed. De werkzaamheden hieromtrent zijn onderdeel van de voorbereidingsfase.
  • 20 mei 2022 hebben PS besloten € 0,4 miljoen van het krediet bestemd voor vastgoedaankopen “over te hevelen” naar het investeringskrediet bestemd voor voorbereidingskosten. 
  • Op 22 juli 2022 hebben PS besloten om over te gaan naar de volgende fase, die in december 2022 moet resulteren in het behandelen van een kredietaanvraag voor het project. Tevens zijn 3 moties aangenomen.
  • Op 16 december 2022 hebben PS ingestemd met de afronding van de definitie- en ontwerpfase van het project N673 Zanddijk-Molendijk en de start van de voorbereidingsfase middels goedkeuring van het eindefasedocument definitie- en ontwerpfase N673 Zanddijk-Molendijk inclusief de daarin opgenomen scope, looptijd en beheersaspecten (inclusief financiën) van het project. 
  • Op 28 maart 2023 hebben PS hun Wensen en Bedenkingenbrief aan GS vastgesteld.

 

 

Extra toelichting