Traverse Kapellebrug

Algemeen
Project: |
N290 Traverse Kapellebrug |
Document: | Voortgangsrapportage |
Periode: |
Mei, juni en juli 2025 |
Status: | Definitief |
Datum: | 31-07-2025 |
Bestuurlijk opdrachtgever: |
dhr. A.J. van der Maas |
Projectomschrijving
De Provinciale weg N290 is een gebiedsontsluitingsweg in Oost-Zeeuws-Vlaanderen. Een gebiedsontsluitingsweg is een weg die de schakel vormt tussen woongebied en een hoofdweg. De N290 sluit aan op de N61 en N62 ten zuiden van Terneuzen. De weg leidt via Zaamslag en Hulst naar de Nederlands-Belgische grens bij Kapellebrug.
Het project is het deel van de N290 dat door Kapellebrug heen gaat. Dit deel heet de Gentsevaart. De Gentsevaart gaat door de bebouwde kom en noemen we daarom ook wel de Traverse Kapellebrug. De weg is aan het einde van zijn levensduur. Daarom pakken we de Gentsevaart volledig aan. Er komt een nieuwe weg op de bestaande plek. We richten de weg binnen de bebouwde kom van Kapellebrug ook meteen opnieuw in.
De Gentsevaart is een drukke weg door Kapellebrug met veel woningen en bedrijven aan beide kanten. Door de verkeersdrukte en het vrachtverkeer ervaren omwonenden regelmatig hinder. Er ontstaan ook onveilige situaties voor fietsers en voetgangers. Met een nieuw ontwerp van de weg verbeteren we de verkeersveiligheid. Ook beperken we de hinder zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming. Bovendien zullen deze verbeteringen een positieve bijdrage leveren aan de leefbaarheid in het dorp.
Belangrijkste ontwikkelingen
In deze rapportageperiode is de belangrijkste ontwikkeling dat aannemer Boskalis is gestart met de werkzaamheden voor de herinrichting.
Deze werkzaamheden zijn enkele maanden later gestart dan gepland doordat de aannemer in de voorbereiding materialen in de grond heeft aangetroffen die niet uit onderzoeken naar voren zijn gekomen. Ook zijn onbekende kabels en leidingen gevonden.
In de voorbereiding bleek meer aandacht nodig voor het plan om verkeershinder te voorkomen. De extra tijd voor de voorbereiding zorgt ervoor dat de herinrichting naar verwachting tot de zomer van 2026 duurt.
Status en voortgang
Beheersaspect: | Kwaliteit | Geld | Tijd | Risico | Omgeving |
Status: | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Voortgang: | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Budget
|
Planning
|
Huidige projectfase: | Realisatiefase |
Percentage gereed: | 42% |
Voortgang algemeen
Het project bevindt zich in de realisatiefase.
De aannemer Boskalis heeft een tijdelijke bypass aangelegd en is gestart met de voorbereidingen voor de aanleg van de nieuwe rotonde en de werkzaamheden aan de riolering.
Kwaliteit
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Het vastgestelde ontwerp bepaalt de kwaliteitseisen die aan het project worden gesteld. Voor de aanbesteding zijn deze kwaliteitseisen verder gespecificeerd. Daarbij is rekening gehouden met de resultaten van diverse onderzoeken naar onder andere milieu, bodem, natuur, archeologie, geluid, en trillingen. Ook de uitkomsten van de analyse voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) zijn meegenomen in de kwaliteitseisen. Tijdens de uitvoering wordt toegezien op de gestelde kwaliteitseisen.
Geld
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Het door PS toegekende investeringskrediet voor het project is in totaal € 8,6 miljoen.
Tot en met eind juli 2025 zijn er voor - afgerond - € 1.574.400 kosten gemaakt en voor € 5.818.400 verplichtingen aangegaan.
De gemeente Hulst draagt € 230.000 bij aan de reconstructie. Daarnaast zijn de kosten voor de vernieuwing van het riool voor de gemeente Hulst. De kosten van het toekomstig beheer en onderhoud (na de reconstructie) van riool en weg komen niet ten laste van het investeringskrediet.
Tijd
Status: |
![]() |
Voortgang: | ![]() |
De aannemer Boskalis is gestart met de werkzaamheden voor de herinrichting. De planning van het project kent verder de volgende mijlpalen:
- Zomer 2026: Oplevering projectresultaat
- Zomer 2026: Start afrondingsfase
- December 2026: Einde project
In de voorbereiding bleek:
- dat er meer aandacht nodig is voor het plan om verkeershinder en onveilige situaties te voorkomen;
- er onbekende materialen, kabels en leidingen in de bodem aanwezig waren.
Hierdoor is de aannemer later gestart met de herinrichting. De aannemer is gevraagd een nieuwe planning aan te leveren op basis van de nieuwe inzichten. Naar verwachting lopen de werkzaamheden door tot de zomer 2026.
Risico
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Het beheersen van de risico’s doen we door regelmatig risicoanalyses uit te voeren. Dit doen we minimaal één keer per drie maanden. Nu gegund is en de aannemer aan het werk is wordt deze actualisatie één keer per zes maanden uitgevoerd.
Bij de risicoanalyse horen ook de beheersmaatregelen. We bespreken die tijdens een bijeenkomst met het projectteam. Waar nodig maken we gebruik van aanvullende deskundigheid. Per beheersmaatregel is er een actiehouder. Het projectteam bewaakt de voortgang waarbij we ons vooral richten op het beheersen van de risico's met de grootste (financiële) gevolgen.
Op basis van de laatste risicoanalyse zijn de grootste risico’s:
- Als gevolg van het aantreffen van, niet uit onderzoeken geconstateerde, materialen in de bodem en onbekende kabels en leidingen bestaat de kans dat extra werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Dit kan leiden tot extra kosten en vertraging.
- Als gevolg van het negeren van de geslotenverklaring voor doorgaand vrachtverkeer bestaat de kans op onveilige situaties en significant meer verkeershinder en extra verkeersmaatregelen. Dit kan leiden tot extra kosten en vertraging.
- Als gevolg van omleidingen en langdurige afzettingen bestaat de kans dat bedrijven en belangenverenigingen door de slechte bereikbaarheid protesten uiten en/of claims indienen. Dit kan leiden tot negatieve publiciteit, extra kosten en mogelijk langere doorlooptijd.
- Als gevolg van werkzaamheden bestaat de kans dat schade aan woningen en gebouwen ontstaat die vergoed moeten worden. Dit kan leiden tot extra kosten voor vergoeding schade.
De eerste drie risico’s zijn opgetreden in de periode augustus t/m oktober, de extra kosten die hiermee zijn ontstaan worden gedekt uit de risicoreservering.
Een project is steeds in beweging. Onzekerheden kunnen afnemen, maar er kunnen altijd risico’s optreden die gevolgen hebben voor de planning en de verschillende fases.
Omgeving
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Het draagvlak in de omgeving is groot. Uit de laatste informatiebijeenkomst op 13 maart bleek dat de tevredenheid groot is over het ontwerp en de plannen voor het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid. De grootste zorg van de omgeving is de bereikbaarheid van het lokale bedrijfsleven en het risico op sluipverkeer tijdens de werkzaamheden.
Tijdens de uitvoering kan autoverkeer en lokaal vrachtverkeer met een ontheffing via een tijdelijke rijbaan (bypass) richting Hulst en België rijden. Dit is mogelijk via een om-en-om regeling met verkeerslichten. Doorgaand vrachtverkeer moet de aangegeven omleidingsroute volgen (via N290 naar de Tractaatweg en Expressweg).
Naar aanleiding van het, na de betreffende rapportageperiode, opgetreden risico van het negeren van de geslotenverklaring voor doorgaand vrachtverkeer zijn extra verkeersregelaars ingezet. Tevens heeft de politie op ons verzoek gehandhaafd en boetes uitgedeeld. Zo wordt ingezet om de overlast voor de omgeving zo veel mogelijk te beperken.
Met regelmaat worden nieuwsbrieven verspreid onder de bewoners en bedrijven rond de Gentsevaart. Deze nieuwbrieven en andere relevante informatie over het project is terug te vinden op de website www.zeeland.nl/kapellebrug. Het is ook mogelijk om contact op te nemen met vragen of opmerkingen over het project via het mailadres kapellebrug@zeeland.nl. Naar aanleiding van de wens van Provinciale Staten is in overleg met de dorpsraden van Sint-Jansteen en Clinge een kunstenaar en een ontwerp gekozen voor een kunstobject op de nieuwe rotonde. Het kunstwerk is inmiddels gereed en in afwachting van definitieve plaatsing.
Legenda status en voortgang
![]() |
Op orde | ![]() |
Positieve ontwikkeling |
![]() |
Er dreigen afwijkingen | ![]() |
Gemiddelde ontwikkeling |
![]() |
Bijstelling is noodzakelijk | ![]() |
Negatieve ontwikkeling |
Scopebeschrijving
De volgende onderdelen vormen de scope van het project:
- Reconstructie van de Gentsevaart inclusief verkeersremmende maatregelen en fietsoversteken met opstelplaatsen en aan weerszijden van de rijbaan een voet- en fietspad.
- Aanleg van een rotonde met aansluitingen op de Gentsevaart, Molenstraat, parallelweg Gentsevaart en Roskamstraat.
- Dempen van de watergang en realiseren van de aansluiting Roskamstraat op de nieuwe rotonde.
- Aanpassen van de openbare verlichting, bewegwijzering, bebording en beplanting en het realiseren van aansluitingen op bestaande wegen.
- Aanpassingen kadastrale grenzen en benodigde grondaankopen.
- De bijdrage aan een vijftal Duurzame Ontwikkelingsdoelen zoals opgenomen in de MVI-ambitie van dit project.
De volgende onderdelen komen niet voor rekening van het projectbudget, maar worden door de gemeente Hulst gefinancierd:
- Aanleg van een nieuw riool voor de afvoer van hemelwater met een uitstroomvoorziening op de watergang bij de Roskamstraat, inclusief voetpad.
- Vervangen en/of verplaatsen van de gemeentelijke verlichting.
- Vervangen van een deel van het bestaande riool.
Deze onderdelen zijn opgenomen in het uitvoeringscontract dat is gesloten met de aannemer voorafgaand aan de reconstructie.
Relevante besluiten
GS |
|
PS |
|
Extra toelichting
N.v.t.