Algemeen

Project:
Deltaweg
Document: Voortgangsrapportage
Periode: Mei, juni en juli  2025 
Status: Definitief
Datum: 31-07-2025
Bestuurlijk opdrachtgever:
dhr. A.J. van der Maas

Projectomschrijving

De Deltaweg (N256) is één van de belangrijkste verkeersaders van Zeeland, welke in de zomer extra druk is door het recreatieverkeer. In 2021 en 2022 is een planstudie uitgevoerd naar de mogelijkheden voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming op deze weg. Het gaat hierbij om het gedeelte tussen het spoorviaduct A256 en de aansluiting van de N255, de Oost-Westweg. 

 In juli 2025 is het Toekomstbeeld voor de Midden-Zeelandroute (MZR) vastgesteld door Gedeputeerde Staten, met de Deltaweg als belangrijke schakel. De oplossingsrichting uit de planstudie wordt in de definitiefase en ontwerpfase uitgewerkt tot een definitief ontwerp, waarbij rekening wordt gehouden met een mogelijke toekomstige verdubbeling, zoals benoemd in de visie MZR.  

Belangrijkste ontwikkelingen

  • Tijdens deze rapportageperiode zijn de ontwerpopties per wegvak functioneel beoordeeld en besproken met de partijen die eerder bij de werksessies betrokken waren.
  • De klankbordgroep is eind mei voor de tweede keer bijeengekomen om een update te krijgen over het ontwerpproces en de verschillende ontwerpopties. Tijdens deze bijeenkomst zijn de opties toegelicht en is met de leden gesproken over de voor- en nadelen die zij per optie zien.
  • Ten behoeve van het projectplan en voorlopig ontwerp zijn (voorbereidende) onderzoeken gestart op het gebied van stikstof, milieu en geluid. 

Status en voortgang

Beheersaspect: Kwaliteit Geld Tijd Risico Omgeving
Status:
Voortgang:
 

Budget

Planning

Huidige projectfase: Definitiefase
Percentage gereed: 85%

Voortgang algemeen

In de verslagperiode is het ontwerpproces verder doorlopen. Voor de zeven wegvakken is een veelheid aan opties geschetst, waarmee een breed beeld is ontstaan van de mogelijke effecten op de omgeving. Deze ontwerpopties zijn beoordeeld door vakinhoudelijke specialisten op functionaliteit en eind mei besproken met de klankbordgroep. In juni heeft bestuurlijk overleg plaatsgevonden met de betrokken gemeenten Goes en Noord-Beveland. Ter ondersteuning van de communicatie en om de omgeving te informeren, zijn in juni en juli nieuwsbrieven verspreid.

Kwaliteit

 

Status:
Voortgang:

Om de kwaliteit van dit grote project te waarborgen, is bij de start een IPM-team samengesteld. In dit team zijn de benodigde deskundigen voor deze fase van het project aanwezig. Bij de keuze voor het ingenieursbureau is bewust ingezet op continuïteit. Het bureau levert niet alleen technische expertise, maar kan ook flexibel worden ingezet en ondersteunende onderzoeken uitvoeren voor zowel het voorlopig als het definitief ontwerp.

Het project maakt gebruik van de kwaliteitsmanagementsystemen, beheersoftware en technieken van het ingenieursbureau, naast de eigen methoden van de organisatie. Op die manier worden de kwaliteitsvereisten van het project geborgd. Ook is ervoor gezorgd dat de basisinformatie voor de definitiefase op orde is.

In kwaliteit en kwantiteit is het projectteam weer op volledige sterkte. 

Geld

 

Status:
Voortgang:

Provinciale Staten hebben in de Voorjaarsnota 2024 een voorbereidingsbudget van € 2 miljoen beschikbaar gesteld voor de definitie- en ontwerpfase. Tot en met juli 2025 is hiervan afgerond € 434.000 uitgegeven en voor € 663.000 aan verplichtingen vastgelegd.
Het uiteindelijke krediet voor de voorbereiding en uitvoering hangt af van de verdere uitwerking van de benodigde maatregelen. Een officiële kredietaanvraag voor de werkzaamheden aan de weg wordt gedaan bij de overgang van de voorbereidingsfase naar de realisatiefase.

Voor het verbeteren van het wegennet heeft het Rijk in de Voorjaarsnota een budget van € 280 miljoen vrijgemaakt binnen het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Dit bedrag wordt verdeeld over vijf MIRT-regio’s, elk € 40 miljoen. Zeeland vormt samen met Zuid-Holland de regio Zuidwest-Nederland. Daarnaast is er een algemeen budget van € 80 miljoen beschikbaar, dat later wordt verdeeld.

In de eerste ambtelijke beoordeling is voor de Deltaweg in Zeeland € 20 miljoen gereserveerd. Voorwaarde daarbij is dat de regio zelf 50% meebetaalt (cofinanciering). De definitieve besluiten over de inzet van het totale budget, inclusief de voorwaarden, worden in het najaar van 2025 genomen.

Tijd

 

Status:
Voortgang:

Op 5 juli 2024 hebben Provinciale Staten de startnotitie vastgesteld. Daarmee is het project officieel begonnen. Aan het einde van de definitiefase worden het projectplan en het voorlopig ontwerp opgeleverd. In de vorige voortgangsrapportage is gemeld dat eind 2025 de definitiefase wordt afgerond en juni 2026 de ontwerpfase. Bij het afronden van de definitiefase in december wordt een nieuwe planning voorgelegd voor de aankomende fasen. 

Risico

 

Status:
Voortgang:

Bij de start van de definitiefase is een uitgebreide inventarisatie van de risico’s uitgevoerd. Daarmee is in kaart gebracht welke belangrijke aandachtspunten en mogelijke obstakels er voor het project zijn. De risico’s worden minstens één keer per drie maanden bijgewerkt. In de projectbegroting is voldoende geld gereserveerd om deze risico’s op te vangen? 

Na de laatste bijwerking van de risico’s zijn dit de belangrijkste risico’s voor de definitie- en ontwerpfase:

  • Als we de omgeving of betrokken partijen niet genoeg meenemen, kan het ontwerp later alsnog moeten worden aangepast. Dat zorgt voor extra kosten of vertraging. Daarom besteden we in de definitie- en ontwerpfase veel aandacht aan het betrekken van de omgeving. Het doel is dat het ontwerp breed wordt gesteund en op tijd bekend is bij de belanghebbenden.
  • Er kan te weinig capaciteit zijn bij de provincie en/of het ingenieursbureau. Daardoor kan het projectteam niet goed genoeg bemenst worden. Het gevolg kan zijn dat werkzaamheden langer duren of niet de gewenste kwaliteit hebben. Dit risico is duidelijk in beeld. Om dit te beperken zorgen we voor extra ondersteuning en wordt bij personele wisselingen, zowel intern als extern, actief en met prioriteit nieuw personeel geworven.

Bij deze twee risico’s gaat het vooral om inzicht krijgen: hoe groot is de kans dat ze gebeuren en welke maatregelen kunnen we alvast nemen. Het projectteam beschouwt de kans op deze twee risico’s als laag.

Omgeving

 

Status:
Voortgang:

Er wordt actief ingezet op omgevingsmanagement. In de afgelopen periode heeft het vervolgdeel van de gesprekken met belanghebbenden plaatsgevonden. Deze gesprekken blijven een integraal onderdeel van het omgevingsmanagement. 

Met de betrokken gemeenten Goes en Noord-Beveland heeft in juni een bestuurlijk overleg plaatsgevonden. De klankbordgroep is eind mei weer samengekomen om te worden geïnformeerd over het ontwerpproces en om hun input te geven op de verschillende ontwerpopties  per wegvak. 

De uitkomsten van de gesprekken met belanghebbenden, de opgehaalde informatie van de inloopavonden en input bij de werksessies met de klankbordgroep vormen input voor de stakeholdersanalyse die aan het einde van de definitiefase wordt opgeleverd. 

Legenda status en voortgang

Op orde Positieve ontwikkeling
Er dreigen afwijkingen Gemiddelde ontwikkeling
Bijstelling is noodzakelijk Negatieve ontwikkeling

Scopebeschrijving

De scope van het project betreft het uitvoeren van een definitief ontwerp voor de N256, Deltaweg tussen het spoorviaduct bij Goes en het viaduct van de N255, Oost Westweg op Noord-Beveland. 

Het ontwerp betreft een nadere uitwerking van oplossingsrichting B, zoals verwoord in het werkdocument van RHDHV. Tot het definitief ontwerp behoort ook het uitvoeren van de benodigde onderzoeken om de haalbaarheid en eventuele mitigerende maatregelen te beoordelen. Zoals in de startnotitie is opgenomen, dient specifiek gekeken te worden of de uitwerking van de kruisingen bij Goes en de Langeweg als ongelijkvloerse kruising. De meest optimale oplossing is om aan de projectdoelstellingen van veiligheid en doorstroming te voldoen, waarbij ook de financiële consequenties in beeld worden gebracht.

De oplossingsrichting gaat uit van: rijbaan 2x1, maximumsnelheid 80km/u, ruimte voor calamiteitenverkeer, een parallelstructuur voor langzaam verkeer en een vrijliggend fietspad. Specifieke aandachtspunten zijn de kruisingen bij Goes en Langeweg en de passage van de Zandkreeksluis. Het ontwerp moet voldoende flexibiliteit hebben voor eventuele toekomstige uitbreiding van de rijbaan naar 2x2 rijstroken.

Relevante besluiten

GS:

  • 16 april 2024: Vaststellen Startnotitie Deltaweg en aanbieden aan Provinciale Staten.

PS:

  • 7 juni 2024: Vaststellen van de Voorjaarnota 2024 waarin voor de voorbereiding van het project Deltaweg een investeringskrediet is vastgesteld van € 2 mln.
  • 5 juli 2024: Vaststellen Startnotitie Deltaweg zodat de definitiefase van het project kan starten. Daarbij is het project, op basis van de uitkomsten van het adviesmodel grote projecten, bestempeld als groot project.

Extra toelichting

n.v.t.