Algemeen

Project:
Zanddijk
Document: Voortgangsrapportage
Periode: Mei, juni, juli 2024 
Status: Definitief
Datum: 17-9-2024
Bestuurlijk opdrachtgever:
dhr. A.J. van der Maas

 

Projectomschrijving

Doel van het project is het realiseren van een duurzaam veilige en onderhoudsarme ontsluiting van de kern Yerseke en de bedrijven in Yerseke (Havendijk, Burenpolder, Korringaweg, Olzendepolder), waarbij zo mogelijk ook andere belangen (waaronder spoorveiligheid, verbetering doorstroming en de ruimtelijk-economische ontwikkeling van Reimerswaal) gediend worden. 

Belangrijkste ontwikkelingen

Bestemmingsplanprocedure  
In de vorige rapportage is aangegeven dat bij de publicatie van het bestemmingsplan de digitale inzage van het plan te laat is gebeurd. Zowel de gemeente als de Zanddijk B.V. heeft een eigen juridisch advies ingewonnen om de gevolgen hiervan in beeld te brengen. Eind juni is door de samenwerkingspartners in de stuurgroep besloten gezamenlijk een derde partij in te schakelen om beide adviezen te beoordelen en op basis hiervan een conclusie te trekken. Door deze derde partij is geconcludeerd dat in het geval van voortzetten van de lopende procedure, de kans op vernietiging van het bestemmingsplan door de Raad van State reëel is. Daarnaast is een advies verstrekt over de mogelijkheden om tot reparatie van het bestemmingsplan te komen. 

Spoorkruising
Rondom de te maken spoorkruising vindt afstemming plaats met ProRail. Er is een functioneel Programma van Eisen opgesteld voor de te maken ongelijkvloerse spoorkruising. Daarbij is rekening gehouden met de impact daarvan op het bestaande spoor en de bijbehorende voorzieningen. Deze eisen vormen in een volgende fase de basis voor het verdere ontwerp en detaillering van het viaduct. Voor de uitwerking en afstemming rondom de technische aspecten is één van de medewerkers van ProRail tweewekelijks fysiek op het kantoor van de Zanddijk BV aanwezig, zodat er een goede en integrale afstemming plaats vindt.

Omgeving
Zanddijk B.V. heeft met name contact met de omgeving in het kader van de grondverwerving. Bewoners en bedrijven die vragen hebben weten de B.V. te vinden. Er zijn nog steeds partijen die een ander tracé voorstaan, hetgeen blijkt uit de zienswijzen, berichtgeving in de media en schriftelijke reacties.

Zanddijk B.V. zou ook graag overleggen met eigenaren van de gronden die nodig zijn voor de uitbreiding aan de noordzijde van het tracé. Meerdere eigenaren zijn echter verenigd in de groep ‘Poldertracé’ en wensen geen contact te onderhouden met Zanddijk B.V.. Hierdoor is het lastig om de belangen van deze eigenaren mee te nemen

Veiligheid
Op het gebied van verkeersveiligheid worden, in afwachting van de omgevingsvergunning, tussentijds de nodige maatregelen genomen. Door Zanddijk B.V. wordt hiervoor samen met de afdeling Infrastructuur van de Provincie een plan opgesteld om de verkeersveiligheid op korte termijn te kunnen verbeteren.    

Status en voortgang

Beheersaspect: Kwaliteit Geld Tijd Risico Omgeving
Status:
Voortgang:

Budget

De besteding is gebaseerd op de verstrekte liquiditeitsvoorschotten aan Zanddijk BV.

Planning

Huidige projectfase: Voorbereidingsfase
Percentage gereed: 11%

De kans is aanwezig dat de afwikkeling van de BV zelf in 2028 plaats vindt, aangezien er bijvoorbeeld in 2028 ook nog een Jaarrekening van de BV over het boekjaar 2027 door de Algemene vergadering van Aandeelhouders zal moeten worden vastgesteld.

Voortgang algemeen

De onderdelen tijd en omgeving staan op oranje, vanwege een negatieve ontwikkeling. Dit heeft te maken met:

  • Consequenties van de te late digitale terinzagelegging van het ontwerp bestemmingsplan zoals hiervoor beschreven;
  • Ontvangen zienswijzen die teruggrijpen op de oude tracé-discussie en weerstand van een aantal belanghebbenden met daarbij het risico op lang lopende bezwaar- en beroepsprocedures.

Het onderdeel geld heeft een negatieve pijl gekregen. Dit heeft te maken met de onzekerheid rondom de doorlooptijd van de bestemmingsplanprocedure, wat mogelijk ook een negatief gevolg kan hebben voor het budget.

Zanddijk B.V. is, mede op verzoek van de provincie, bezig om een en ander goed in beeld te brengen Daarbij wordt ook gekeken naar mogelijke beheersmaatregelen om zo de gevolgen voor de planning zoveel als mogelijk te beperken.  

In het kader van de voorbereiding voor het nieuwe bestemmingsplan vindt afronding plaats van de benodigde onderzoeken. Het enige onderzoek dat nog loopt is het jaarrond onderzoek Flora en Fauna. Dit onderzoek zal op tijd klaar zijn voor de planologische procedure. 

Het ontwerp wordt verder uitgewerkt op het onderdeel spoorovergang. Er is door ProRail een projectteam samengesteld voor de afstemming rondom de aanpassing van de gelijkvloerse spoorovergang. Eén van de medewerkers in dit team is tweewekelijks op het kantoor van de Zanddijk aanwezig, zodat een goede en integrale afstemming kan plaatsvinden. 

Kwaliteit

 

Status:

Voortgang:

Met het gekozen tracé en de uitwerking daarvan in het definitief ontwerp zijn de doelstellingen van het project verkeersveiligheid, bereikbaarheid en onderhoudsreductie, ingevuld. Deze scope is in de Overeenkomst van Opdracht ter verantwoording aan de BV meegegeven voor de voorbereiding en realisatie van het project. In de afgelopen periode zijn onderzoeken uitgevoerd in het kader van het bestemmingsplan. Uit deze onderzoeken blijkt dat de realisatie van het tracé planologisch mogelijk c.q. haalbaar is.

Geld

Status:
Voortgang:

Er is een totaal krediet van € 68 miljoen beschikbaar gesteld voor het project. Het onderdeel geld heeft een negatieve pijl gekregen. Dit heeft te maken met de onzekerheid rondom de doorlooptijd van de  bestemmingsplanprocedure hetgeen gevolgen kan hebben voor het budget. Zanddijk B.V. brengt één en ander goed in beeld, waarbij gekeken wordt naar mogelijke beheersmaatregelen (zie ook onder ‘Tijd’).   

Tijd

Status:

Voortgang:

Op dit moment bevindt het project zich in de voorbereidingsfase. De meest kritische onderdelen in deze fase zijn de planologische procedure en de verwerving van benodigde gronden. Het eerder genoemde knelpunt met betrekking tot de digitale publicatie van het ontwerp bestemmingsplan heeft invloed op de planning door het beëindigen van de lopende procedure.  Zanddijk B.V. onderzoekt de mogelijke gevolgen hiervan voor de planning en treft de nodige maatregelen, o.a. het onderzoek naar de mogelijkheden om werkzaamheden in het kader van verbetering van de verkeersveiligheid. alvast uit te voeren. Zanddijk B.V. zal samen met de projectpartners inzetten op het beperken van de negatieve gevolgen op de planning en het zo spoedig mogelijk realiseren van (delen van) de scope.  

In de huidige fase wordt het ontwerp op de realisatiefase voorbereid. De realisatiefase start conform de huidige planning in 2025. Deze planning is onder voorbehoud van vertraging vanwege langere doorlooptijden van de  bestemmingsplanprocedure en onteigenings- en beroepsprocedures in de voornoemde voorbereidingsfase.

Risico

Status:

Voortgang:

Risicobeheersing vindt plaats aan de hand van risicoanalyses die minimaal iedere drie maanden worden uitgevoerd. Met een risicoanalyse worden alle projectrisico’s geactualiseerd, inclusief de beheersmaatregelen bij deze risico’s. Naarmate het project vordert kunnen de onzekerheden afnemen, maar er kunnen nog steeds risico’s optreden met gevolg voor de planning en fasering. De huidige risico’s zijn ten opzichte van de vorige voortgangsrapportage niet gewijzigd. 

  1. Er worden door derden onvolledige, onjuiste en/of tegenstrijdige berichten gepubliceerd.
    Het is lastig een dergelijk risico te kwantificeren. ZBV merkt wel dat de negatieve aandacht effect heeft op de wijze, waarop met partijen samengewerkt kan worden. Beheersmaatregel: samen met de partners en RvC zal worden ingezet op een heldere communicatielijn, zowel intern als naar de omgeving.
  2. Bezwaren op bestemmingsplan/omgevingsplan en vergunningen. Beheersmaatregelen: Omgeving is zoveel mogelijk betrokken bij de totstandkoming van het ontwerp. Onder andere door de dialoog aan te gaan. Een aantal omwonenden is geen voorstander van het tracé. De gevolgen hiervan zijn nu nog niet duidelijk maar er wordt rekening gehouden met langlopende gerechtelijke procedures.
  3. De bodemgesteldheid is anders dan verwacht. Beheersmaatregelen: Geohydrologisch onderzoek is uitgevoerd. Aanvullend bodemonderzoek wordt tijdens de voorbereidingsfase uitgevoerd. Op basis van bodemonderzoeken een beheersplan opstellen.
  4. Bij de aanbesteding komen hogere inschrijvingen binnen dan geraamd bij de kredietaanvraag. Beheersmaatregelen: Plafondbedrag opnemen bij aanbesteding. Raming periodiek updaten o.b.v. actuele prijssituatie. In raming rekening houden met indexeringen van bouwkosten.
  5. De raming is onjuist of er worden kostenposten buiten beschouwing gelaten. Beheersmaatregelen: Raming controleren en na elke fase actualiseren. Aannames meenemen in raming. 
  6.  Er ontstaat onacceptabele overlast (omrijden, geluid, stof etc.) en schade tijdens de uitvoering van het werk en er worden rechtmatige schadeclaims ingediend. Beheersmaatregelen: Goed contact met omgeving nastreven en c.q. vertrouwensrelatie opbouwen. Samenwerking met de aannemer stimuleren en borgen in het contract.
  7. Gronden en opstallen zijn niet tijdig verworven. Beheersmaatregelen: Met aanbesteden rekening houden dat aannemer pas kan beginnen als de gronden beschikbaar zijn. 
  8. Kabels en leidingen zijn niet tijdig verlegd. Beheersmaatregelen: Tijdig verzoek tot aanpassing doen en projectovereenstemming vaststellen. Tijdig overleg voeren met leidingbeheerders.
  9. Conflicten met de aannemer over onder andere de voorwaarden in het contract, meerwerk en kwaliteit van opgeleverde producten. Beheersmaatregelen: Deskundig contractmanagement. Goed juridisch contract opstellen en kwaliteitseisen goed omschrijven.

De hierboven genoemde risico’s zijn risico’s die liggen bij de B.V.. Het grootste risico dat bij de Provincie ligt, is het risico dat het project niet gerealiseerd kan worden binnen de planning en het budget. Dit risico is meegenomen in het weerstandsvermogen van de Provincie.

Omgeving

Status:
Voortgang:

Zanddijk BV blijft waar mogelijk in goed overleg met de verschillende stakeholders werken aan de uitwerking van de projectdoelen. In dit verband lopen de volgende acties:

  • Overleg met perceel eigenaren over de minnelijke verwerving.
  • Overleg met kabel en leidingbeheerders, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de ’’algemene” kabels en leidingen op en langs het tracé en de leidingen in de buisleidingenstraat.

Voor nieuwsberichten en updates rondom het project maakt ZBV gebruik van de eigen website: www.zanddijkbv.nl. De kantoorlocatie van  Zanddijk BV is gevestigd op Molendijk 56 en is volledig ingericht en goed zichtbaar in het projectgebied. Omwonenden weten het kantoor te vinden.

Legenda status en voortgang

Op orde Positieve ontwikkeling
Er dreigen afwijkingen Gemiddelde ontwikkeling
Bijstelling is noodzakelijk Negatieve ontwikkeling

Scopebeschrijving

De scope van het project is als volgt samen te vatten:

  • Realisatie van het traject Zanddijk tussen de rotonde Nishoek en de te maken rotonde 
    Zanddijk-Molendijk-Olzendedijk, inclusief de aansluiting van de Grintweg met een fietstunnel 
    onderdoor de Zanddijk. 
  • Realisatie van de ontsluitingsweg tussen de rotonde Zanddijk en de rotonde Wulk. 
    Inrichten van de Molendijk tussen de Molendijkseweg en de Zanddijk als een 60km/u zone.
  • Het gedeelte van de Molendijk tussen de Zanddijk en Molendijkseweg, de nieuw aan te leggen Parallelweg aan de noordzijde van de Zanddijk, de te verleggen Grintweg, de aangepaste Kamperweg, de bestaande Parallelweg aan de zuidkant Zanddijk tussen de Olzendedijk en de Kapelleweg en het bestaande fietspad langs de Molendijk tussen de Olzendedijk en de Molendijkseweg te realiseren.
  • Het gedeelte van het gedeelte van de Molendijk tussen de Molendijkseweg en de Welleweg,  inclusief de bestaande Parallelweg aan de Zuidzijde te realiseren.
  • Realisatie van de benodigde aanpassingen ter hoogte van de rotonde Nishoek, waarbij de  fietsverbindingen ongelijkvloers worden gemaakt. 
  • Realisatie van de kruising van het spoor door middel van een spoorviaduct. 
  • Realisatie van de benodigde aanpassingen van de Weihoek inclusief de nieuwe aansluiting van de Weihoek op de Stationswe

De volgende onderdelen worden door de gemeente Reimerswaal uitgevoerd:

  • Realisatie van de rotonde Wulk, en de aansluiting van de Krab op de Wulk, inclusief aansluitingen en de noordelijk daarvan gelegen wegen binnen de bebouwde kom (de Olzendepolderweg en de Molendijkseweg). 
  • Realisatie van een veilige fietsstructuur langs de Stationsweg Zuid (deel Capelleweg-Station).

Relevante besluiten

 

GS
  • Principe definitief plan voor uitvoering van een eerste fase volgens tracé 3c is door GS op 27 september 2017 vastgesteld;
  • In 2018 heeft GS besloten fase 1 vooralsnog niet uit te voeren en eerst een verdiepende studie uit te voeren naar de mogelijkheden van een totaaloplossing.
  • De eindrapportage van deze verdiepingsstudie is door GS op 21 mei 2019 vastgesteld.
  • In september 2019 heeft GS besloten om nog geen voorkeur alternatief vast te stellen maar eerst in overleg te gaan met het ministerie van IenW over cofinanciering door het Rijk.
  • Op 3 december 2019 heeft GS besloten dat alternatief Bruin het voorgenomen voorkeursalternatief is en te starten met een informele inspraakprocedure.
  • Op 9 juni 2020 heeft GS besloten om aan PS een Startnotitie voor het tracé Roze-Zwart aan te bieden.
  • Op 9 november 2021 hebben GS aan PS per brief een update gegeven over de voortgang van het project. Hierin is onder andere aangegeven dat er is gekozen om toch voor 1 bestemmingsplanprocedure te gaan en dat partners in gesprek zijn om te zorgen dat de verkeersintensiteit op de Molendijk op een gewenst niveau komt. E.e.a. is tijdens een informatiebijeenkomst voor PS op 19 november 2021 nader toegelicht.
  • Op  14 juni 2022, hebben GS het projectplan vastgesteld en aangeboden aan de Staten.
  • Op 8 november 2022 hebben GS het Definitieve Ontwerp, inclusief Kredietaanvraag aangeboden aan PS.
  • Op 24 januari 2023 hebben GS  de wensen- en bedenkingprocedure gestart, middels een brief aan PS.

 

PS
  • Beschikbaarstelling voorbereidingskrediet van € 1,1 mln. (PS 10-11-17 € 800.000 en PS 8-6-18 aanvulling met € 300.000).
  • PS hebben op 3 jul 2020 een extra Commissie Economie gehouden, om met belanghebbenden in gesprek te gaan.
  • Het onderwerp is behandeld in de Commissie Economie van 4 september 2020 en 9 oktober 2020.
  • Op 6 november 2020 is de Startnotitie voor het project vastgesteld en zijn vier moties aangenomen.
  • 5 februari 2021 hebben Provinciale Staten een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor de aankoop van vastgoed. De werkzaamheden hieromtrent zijn onderdeel van de voorbereidingsfase.
  • 20 mei 2022 hebben PS besloten € 0,4 miljoen van het krediet bestemd voor vastgoedaankopen “over te hevelen” naar het investeringskrediet bestemd voor voorbereidingskosten. 
  • Op 22 juli 2022 hebben PS besloten om over te gaan naar de volgende fase, die in december 2022 moet resulteren in het behandelen van een kredietaanvraag voor het project. Tevens zijn 3 moties aangenomen.
  • Op 16 december 2022 hebben PS ingestemd met de afronding van de definitie- en ontwerpfase van het project N673 Zanddijk-Molendijk en de start van de voorbereidingsfase middels goedkeuring van het eindefasedocument definitie- en ontwerpfase N673 Zanddijk-Molendijk inclusief de daarin opgenomen scope, looptijd en beheersaspecten (inclusief financiën) van het project. 
  • Op 28 maart 2023 hebben PS hun Wensen en Bedenkingenbrief aan GS vastgesteld.

 

 

Extra toelichting

.