Algemeen

Project:
N290 Traverse Kapellebrug
Document: Voortgangsrapportage
Periode: Mei, juni en juli 2024 
Status: Definitief
Datum: 17-9-2024
Bestuurlijk opdrachtgever:
dhr. A.J. van der Maas

Projectomschrijving

De Provinciale weg N290 is een gebiedsontsluitingsweg in Oost-Zeeuws-Vlaanderen. Een gebiedsontsluitingsweg is een weg die de schakel vormt tussen woongebied en een hoofdweg. De N290 sluit aan op de N61 en N62 ten zuiden van Terneuzen. De weg leidt via Zaamslag en Hulst naar de Nederlands-Belgische grens bij Kapellebrug.
Het project is het deel van de N290 door Kapellebrug en heet de Gentsevaart. De Gentsevaart gaat door de bebouwde kom en noemen we daarom ook wel de Traverse Kapellebrug. De weg is aan het einde van zijn levensduur. Daarom pakken we de Gentsevaart volledig aan. Er komt een nieuwe weg op de bestaande plek. We richten de weg binnen de bebouwde kom van Kapellebrug ook meteen opnieuw in.
De Gentsevaart is een drukke weg door Kapellebrug met veel woningen en bedrijven aan beide kanten. Door de verkeersdrukte en het vrachtverkeer ervaren omwonenden regelmatig hinder. Er ontstaan ook onveilige situaties voor fietsers en voetgangers. Met een nieuw ontwerp van de weg verbeteren we de verkeersveiligheid. Ook beperken we de hinder zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming. Bovendien zullen deze verbeteringen een positieve bijdrage leveren aan de leefbaarheid in het dorp.

Belangrijkste ontwikkelingen

In deze rapportageperiode zijn de belangrijkste ontwikkelingen:

  • De netbeheerders zijn bezig met het verleggen en vernieuwen van de kabels en leidingen.
  • De samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Hulst is door de Provincie en de gemeente ondertekend.

Status en voortgang

Beheersaspect: Kwaliteit Geld Tijd Risico Omgeving
Status:
Voortgang:

Budget

Planning

Huidige projectfase: Realisatiefase
Percentage gereed: 15%

Voortgang algemeen

Het project bevindt zich momenteel in de realisatiefase.

In deze rapportageperiode is verder gewerkt aan het verkrijgen van de benodigde vergunningen. De verschillende vergunningen zijn aangevraagd. De definitieve besluiten zijn ter inzage gelegd door de bevoegde gezagen. Omdat er geen bezwaren zijn binnengekomen, zijn de vergunningen nu onherroepelijk voor de start van de uitvoerende werkzaamheden.

De benodigde grond is verworven of er zijn afspraken gemaakt over de toekomstige verwerving of het gebruik van de grond. Verder zijn de netbeheerders bezig met het verleggen en vernieuwen van de kabels en leidingen. De gemeente Hulst heeft een deel van de werkzaamheden aan het riool al uitgevoerd. Daarnaast is een contract opgesteld voor de overige werkzaamheden aan het riool. Dit wordt gezamenlijk met de werkzaamheden van de Provincie aanbesteed. Deze aanbesteding is in voorbereiding met een interessepeiling. Hiermee willen we nagaan of marktpartijen belangstelling hebben om in te schrijven op de uitvoering van het werk. 

Door de gemeente Hulst en de Provincie is een samenwerkingsovereenkomst ondertekend waarin de  kaders voor uitvoering van het project en concrete verplichtingen van beide partijen, zijn vastgelegd.

Kwaliteit

Status:
Voortgang:

Het vastgestelde ontwerp bepaalt de kwaliteitseisen die aan het project worden gesteld. Bij de uitwerking van dit ontwerp naar een uitvoeringscontract worden de kwaliteitseisen verder gespecificeerd voor de aanbesteding. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de resultaten van diverse onderzoeken naar onder andere milieu, bodem, natuur, archeologie, geluid, en trillingen. Ook de uitkomsten van de analyse voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) worden meegenomen in de kwaliteitseisen. Tijdens de uitvoering zal worden toegezien op de gestelde kwaliteitseisen.

Geld

Status:
Voortgang:

Het door PS toegekende investeringskrediet voor het project is in totaal € 8,6 miljoen. Tot en met medio augustus 2024 zijn er voor € 1.550.000 kosten gemaakt en verplichtingen aangegaan.
De gemeente Hulst draagt € 230.000 bij aan de reconstructie. Daarnaast zijn de kosten voor de vernieuwing van het riool voor de gemeente Hulst. De kosten van het toekomstig beheer en onderhoud (na de reconstructie) komen niet ten laste van het investeringskrediet.

Tijd

Status: 

Voortgang:

De planning van het project kent de volgende mijlpalen:

  • April 2024: start realisatiefase
  • September 2024: start aanbesteding
  • Januari 2025: start uitvoerende werkzaamheden
  • April 2026: oplevering projectresultaat
  • April 2026: start afrondingsfase
  • September 2026: einde project

De netbeheerders zijn begin april 2024 gestart met het verleggen en vernieuwen van de kabels en leidingen en verwachten drie maanden uitloop van deze werkzaamheden. Op basis hiervan zijn bovenstaande mijlpalen ook drie maanden doorgeschoven. De einddatum van het project is ongewijzigd. 

Onze recente ervaringen met aanbestedingen is dat er grote kans is op beperkte inschrijvingen in verband met personeelstekorten bij de aannemers. We houden in de planning rekening met een periode van 15 maanden voor de uitvoering. Dit is langer dan gebruikelijk zodat de aannemer ruimte heeft om de werkzaamheden flexibeler in te plannen. Dit draagt naar verwachting bij aan een succesvolle aanbesteding.

De bovenstaande opgestelde projectplanning wordt met de verschillende acties gedetailleerder bijgehouden met een planningstool. Maandelijks wordt deze detailplanning van de huidige fase met het projectteam doorgenomen en waar nodig bijgesteld. 

Risico

Status:
Voortgang:

Het beheersen van de risico’s doen we door regelmatig risicoanalyses uit te voeren. Dit doen we minimaal één keer per drie maanden. Hierbij horen ook de beheersmaatregelen. We bespreken die tijdens een bijeenkomst met het projectteam. Waar nodig maken we gebruik van aanvullende deskundigheid. Per beheersmaatregel is er een actiehouder. Het projectteam bewaakt de voortgang waarbij we ons vooral richten op het beheersen van de risico's met de grootste (financiële) gevolgen.

Op basis van de risicoanalyse zijn de grootste risico’s:

  • Als gevolg van omleidingen en langdurige afzettingen bestaat de kans dat bedrijven en belangenverenigingen door de slechte bereikbaarheid protesten uiten en/of claims indienen met als gevolg negatieve publiciteit, extra kosten en mogelijk langere doorlooptijd.
  • Het moeten opstarten van een onteigeningsprocedure, als de gronden voor de aanleg van de rotonde niet minnelijk verworven kunnen worden. Met als gevolg een langere doorlooptijd en extra kosten.
  • In deze fase van het project is één van de grote risico's mogelijke tegenvallers in de aanbestedingsprocedure. 

Een project is steeds in beweging. Onzekerheden kunnen afnemen, maar er kunnen altijd risico’s optreden die gevolgen hebben voor de planning en de verschillende fases.

Omgeving

 

Status:
Voortgang:

Het draagvlak in de omgeving is groot. Uit informatiebijeenkomsten is gebleken dat, ondanks dat er eerder extra wensen waren ten aanzien van het project, de tevredenheid groot is over het ontwerp en de plannen voor het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid. De grootste zorg van de omgeving is de bereikbaarheid van het lokale bedrijfsleven en het risico op sluipverkeer tijdens de werkzaamheden. 

Tijdens de uitvoering werken we met een halve wegafzetting. Hiermee blijven bedrijven en woningen tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor bestemmingsverkeer. Het doorgaand vrachtverkeer leiden we om via de N290 naar de Tractaatweg en Expressweg en omgekeerd. Voor doorgaand personenverkeer zijn er meerdere opties.

Met regelmaat worden nieuwsbrieven verspreid onder de bewoners en bedrijven rondom de Gentsevaart. Deze nieuwbrieven en andere relevante informatie over het project voor bewoners, bedrijven en andere belangstellenden is terug te vinden op de website www.zeeland.nl/kapellebrug. Het is ook mogelijk om contact op te nemen met vragen of opmerkingen over het project via het mailadres kapellebrug@zeeland.nl

Naar aanleiding van de wens van Provinciale Staten is in overleg met de dorpsraden van Kapellebrug en Clinge een kunstenaar en een ontwerp gekozen voor een kunstobject op de nieuwe rotonde op de kruising van de Gentsevaart en de Molenstraat. De voorbereidingen voor het realiseren van het object zijn gestart.

Legenda status en voortgang

Op orde Positieve ontwikkeling
Er dreigen afwijkingen Gemiddelde ontwikkeling
Bijstelling is noodzakelijk Negatieve ontwikkeling

Scopebeschrijving

De volgende onderdelen vormen de scope van het project: 

  • Reconstructie van de Gentsevaart inclusief verkeersremmende maatregelen en fietsoversteken met opstelplaatsen en aan weerszijden van de rijbaan een voet- en fietspad.
  • Aanleg van een rotonde met aansluitingen op de Gentsevaart, Molenstraat, parallelweg Gentsevaart en Roskamstraat.
  • Dempen van de watergang en realiseren van de aansluiting Roskamstraat op de nieuwe rotonde.
  • Aanpassen van de openbare verlichting, bewegwijzering, bebording en beplanting en het realiseren van aansluitingen op bestaande wegen.
  • Aanpassingen kadastrale grenzen en benodigde grondaankopen.
  • 0De bijdrage aan een vijftal Duurzame Ontwikkelingsdoelen zoals opgenomen in de MVI-ambitie van dit project. 

Onderdelen die niet voor rekening van het projectbudget komen, maar door de gemeente Hulst worden gefinancierd, maar wel worden opgenomen in het uitvoeringscontract dat wordt gesloten met de aannemer voor de reconstructie: 

  • Aanleg van een nieuw riool voor de afvoer van hemelwater met een uitstroomvoorziening op de watergang bij de Roskamstraat, inclusief voetpad.
  • Vervangen en/of verplaatsen van de gemeentelijke verlichting.
  • Vervangen van een deel van het bestaande riool.

Relevante besluiten

 

GS

  • 18 mei 2021: Vaststellen startnotitie ‘Reconstructie Traverse Kapellebrug N290’ en verzenden aan PS. 
  • 15 februari 2022: Informeren van PS over de uitkomsten van het onderzoek naar de mogelijkheden voor de aanleg van een fietstunnel in Kapellebrug.
  •  29 maart 2022: Goedkeuren definitief ontwerp, projectplan en eindefasedocument definitie- en ontwerpfase en aanbieden aan PS. 
  • 19 december 2023:  Overgang naar de realisatiefase, uitvoering conform het definitief ontwerp (inclusief kleine verbeteringen) en verhoging investeringskrediet met € 3 mln. Deze punten worden via een statenvoorstel voorgelegd aan PS ter besluitvorming.
PS
  •  29 mei 2020: Vaststellen voorjaarsnota 2020 en daarmee project N290 Traverse Kapellebrug benoemen als groot project. Een krediet ter hoogte van € 5,6 miljoen beschikbaar stellen.
  • 23 juli 2021: Instemmen met de startnotitie ‘Reconstructie Traverse Kapellebrug N290’ en het gelijktijdig doorlopen van zowel de definitiefase als de ontwerpfase.
  • 11 maart 2022 (commissie Economie): GS heeft PS geïnformeerd dat een fietstunnel niet wordt opgenomen in het definitief ontwerp. Dit naar aanleiding van onderzoek naar de mogelijkheden voor de aanleg van een fietstunnel.
  • 20 mei 2022: Goedkeuren definitief ontwerp N290 Traverse Kapellebrug en instemmen met de afronding van de definitie- en ontwerpfase van het project. Daarnaast de start van de voorbereidingsfase door goedkeuring van het eindefasedocument “definitie- en ontwerpfase N290 Traverse Kapellebrug”.  In dat document zijn opgenomen:  de scope, looptijd en beheeraspecten uit het Projectplan N290 Traverse Kapellebrug.
  • 11 november 2022: Instemmen met voorstel in Najaarsnota 2022 om € 1,45 miljoen te reserveren in de investeringsagenda voor de verhoging van het projectkrediet. 
  • 9 februari 2024: Instemmen met: 
    • De afronding van de voorbereidingsfase van het project N290 Traverse Kapellebrug.
    • Start van de realisatiefase na goedkeuring van het eindefasedocument "voorbereidingsfase N290 Traverse Kapellebrug".
    • De voortzetting van het project volgens het definitieve ontwerp inclusief de daarin aangebrachte kleine verbeteringen.
    • Het beschikbaar stellen van het benodigde aanvullend projectkrediet van drie miljoen euro voor de realisatie van het project.

 

Extra toelichting

N.v.t.