Zanddijk

Algemeen
Project: |
Zanddijk |
Document: | Voortgangsrapportage |
Periode: | Februari, maart en april 2025 |
Status: | Definitief |
Datum: | 20-05-2025 |
Bestuurlijk opdrachtgever: |
dhr. A.J. van der Maas |
Projectomschrijving
Het doel van project Zanddijk-Molendijk (N673) is het realiseren van een veilige en duurzame ontsluiting van de kern Yerseke en haar bedrijventerreinen (Havendijk, Burenpolder, Korringaweg, Olzendepolder) van en naar de A58. Hierin worden ook andere belangen zoals spoorveiligheid, fietsveiligheid, verbetering van de doorstroming en de ruimtelijk-economische ontwikkeling van Reimerswaal meegenomen.
Belangrijkste ontwikkelingen
Brief aan PS
In de brief aan PS van 16 april 2025 zijn zij geïnformeerd over het feit dat op 14 april afspraken zijn gemaakt met de gemeente en waterschap over de voortgang van het project. Partijen hebben een duidelijke koers uitgezet voor de aanpak.
Deze afspraken liggen binnenkort ter besluitvorming voor in de vergadering van Gedeputeerde Staten. PS zullen direct daarna uitgebreid geïnformeerd worden over de afspraken die zijn gemaakt. Met beide instanties is overeengekomen dat we over inhoud en financiën gezamenlijk zullen communiceren.
In de brief is ook aangegeven dat GS op korte termijn een informatiesessie wil plannen, waarin PS tot in detail wordt bijgepraat over het project Zanddijk.
Bestemmingsplanprocedure en vergunningen
Zanddijk BV is bezig met de voorbereidingen voor de planologische procedures. Dit houdt in dat tekeningen worden uitgewerkt van de maatregelen en dat de onderzoeken passend worden gemaakt op de beoogde plannen.
De voorbereidingen hebben zich tot en met Q1 van 2025 gericht op:
- Een BOPA procedure voor de ‘no-regret’ maatregelen;
- Een TAM-IMRO procedure voor het gehele plan.
Grondverwerving
De status van de grondverwerving is ten opzichte van de vorige rapportage vrijwel gelijk. De gesprekken in het kader van de minnelijke grondverwerving lopen nog steeds. Er zijn totaal 18 dossiers met particulieren/bedrijven.
Voor de te verwerven percelen en eventuele objecten zijn taxaties uitgevoerd. Op basis van deze gegevens worden (vervolg)gesprekken ingepland met aanwonenden om te komen tot een koopovereenkomst in het minnelijk traject.
Kabels en Leidingen
Afstemming en overleg met de kabel- en leidingeigenaren vindt plaats. Concrete afspraken kunnen worden gemaakt zodra er minimaal zicht is op een concreet of definitief ontwerp, afronding van het bestemmingsplan en de beschikbaarheid van de benodigde percelen.
Uitwerking ontwerp
De verwachting is dat een omgevingsvergunning nog wel even op zich zal laten wachten. Belangrijk is dat er op het gebied van veiligheid wel de nodige tussentijdse maatregelen worden genomen. Zanddijk BV werkt hiervoor een plan uit dat mede bedoeld is om de verkeersveiligheid op korte termijn te kunnen verbeteren. Het uitgangspunt van deze maatregelen is dat deze aansluiten op de geplande aanpak van de Zanddijk. De werkzaamheden kunnen alleen op eigen gronden worden gerealiseerd.
Binnenkort wordt door het college een sessie georganiseerd waar het geoptimaliseerd plan aan PS wordt toegelicht.
Status en voortgang
Beheersaspect: | Kwaliteit | Geld | Tijd | Risico | Omgeving |
Status: | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Voortgang: | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Budget *bij ‘Besteed’ is nog geen rekening gehouden met vastgelegde bijdragen van derden, die we nog moeten ontvangen. |
Planning
|
Huidige projectfase: | Voorbereidingsfase |
Percentage gereed: | 13% |
Voortgang algemeen
Kwaliteit
Status: |
![]() |
Voortgang: | ![]() |
In de afgelopen periode zijn alle onderzoeken uitgevoerd in het kader van het bestemmingsplan. Uit deze onderzoeken blijkt dat de realisatie van het tracé planologisch (nog steeds) mogelijk c.q. haalbaar is.
Zanddijk BV heeft binnen de doelstellingen van het project nog een aantal verbetermogelijkheden in de kwaliteit van het project voorgesteld. Deze hebben te maken met de fietsstructuur en de noordelijke parallelweg. Deze verbeteringen zijn ingegeven door ontvangen zienswijzen van onder andere Fietsersbond en ZLTO. Daarnaast is ook gekeken naar eerder ontvangen reacties in het participatietraject maar ook bijvoorbeeld ingediende en aangenomen moties tijdens de definitie- en ontwerpfase. Deze hebben gemeen dat er naast het realiseren van een veilige doorstroomroute voor het autoverkeer tussen Yerseke en de A58 ook veel aandacht wordt gevraagd voor fietsverkeer.
De voorstellen zijn in de Stuurgroep zijn en er zijn afspraken over een voortvarende aanpak richting uitvoering gemaakt.
Geld
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Er is een totaal krediet van € 68 miljoen beschikbaar gesteld voor het project.
Op basis van de huidige stand van zaken en voortgang van de bestedingen is de verwachting dat het budget toereikend is. De onder Kwaliteit genoemde verbetermogelijkheden kunnen binnen het huidige budget ook worden uitgevoerd. en.
Tijd
Status: |
![]() |
Voortgang: | ![]() |
Momenteel bevindt het project zich in de voorbereidingsfase. De meest kritische onderdelen in deze fase zijn de planologische procedure en de verwerving van benodigde gronden.
Het eerder genoemde knelpunt met betrekking tot de digitale publicatie van het ontwerp bestemmingsplan heeft invloed gehad op de planning. Het besluit om een nieuwe procedure op te starten neemt de onzekerheid van bezwaren en de bijbehorende tijd die nodig is voor een gang naar de rechter weg. De geluiden vanuit de tegenstanders op het project in de media duiden op een groot risico op bezwaar en beroep. Het opstarten van een nieuwe procedure voorkomt dit uiteraard niet maar neemt wel het tijdsrisico over het oude plan weg.
Naast het inzetten op de optimalisaties op het ontwerp is ook gekeken welke zaken al in uitvoering gebracht kunnen worden, zodat de voortgang van het project zoveel mogelijk geborgd kan blijven.
Door in te zetten op het starten met de uitvoering op de delen waar dit nu al mogelijk is kan de realisatie zoveel mogelijk volgens de oorspronkelijke planning starten.
Risico
Status: |
![]() |
Voortgang: | ![]() |
Risicobeheersing vindt plaats aan de hand van risicoanalyses die minimaal iedere drie maanden worden uitgevoerd c.q. geactualiseerd. Met een risicoanalyse worden alle projectrisico’s geactualiseerd, inclusief de beheersmaatregelen bij deze risico’s. Naarmate het project vordert kunnen de onzekerheden afnemen, maar er kunnen nog steeds risico’s optreden met gevolg voor de planning en fasering.
De belangrijkste risico’s die de Zanddijk B.V. per eind 2024 identificeert zijn voor de Provincie Zeeland ook de belangrijkste risico’s. Deze worden door de Provincie Zeeland afgedekt middels het provinciale weerstandsvermogen.
Risico | Beheersmaatregel | Status |
Bezwaar BOPA: Zanddijk BV is voornemens om delen van het tracé vooruitlopend op het vaststellen van het omgevingsplan in uitvoering te nemen. Dit betreft de delen die passen binnen huidige bestemmingen en grondeigendommen. Hiertoe dient wel een zgn. BOPA procedure doorlopen te worden. Ook hier kan bezwaar op worden gemaakt | Goede communicatie naar stakeholders, beginnend bij de SOK partners, daarnaast draagvlak creëren door individuele gesprekken, zoals Fietsersbond en ZLTO. | Lopend |
Bezwaar Omgevingsplan: Bezwaren op het omgevingsplan blijven een risico, ondanks dat door het opstarten van een nieuwe procedure het risico op twee beroepsprocedures is weggenomen ziet de Zanddijk BV ook het risico op bezwaren op het omgevingsplan. | Door te blijven zoeken naar optimalisaties op het ontwerp om de impact op de omgeving zoveel mogelijk te beperken kan dit risico mogelijk afnemen. Goede communicatie naar stakeholders, beginnend bij de SOK partners, daarnaast draagvlak creëren door individuele gesprekken, zoals Fietsersbond en ZLTO. |
Lopend |
Onjuiste berichtgeving: het verspreiden van onjuiste berichten door andere partijen dan de Zanddijk BV of de SOK partners blijft verstorend worden. | Zanddijk BV wil met een goede, eigen communicatie dit risico zo veel mogelijk wegnemen. | Lopend |
Kabels en leidingen: het tijdig verleggen van kabels en leidingen is een belangrijk aandachtspunt om de overige werkzaamheden uit te kunnen voeren. Daarnaast is er ook een risico ten aanzien van onduidelijke bestemmingen van de buisleidingenstraat in het vigerend bestemmingsplan. De exacte ligging van de buisleidingenstraat en de bijbehorende maatregelen moeten goed en tijdig worden afgestemd met de eigenaren. | Zanddijk BV voert, waar mogelijk proefsleuven onderzoek uit om de juiste ligging van kabels en leidingen vast te stellen en de benodigde maatregelen tijdig te bespreken met de nutsbedrijven. Met betrekking tot de buisleidingenstraat loopt overleg met de leidingeigenaren, gemeente Reimerswaal en Zanddijk BV. | Lopend |
Grondverwerving: het tijdig verwerven van percelen blijft een belangrijk aandachtspunt. Er is op een aantal dossiers overeenstemming. Echter hebben een aantal perceeleigenaren aangegeven pas in gesprek te willen na vaststelling van het Omgevingsplan. | Blijven zoeken naar optimalisaties om impact op omgeving te beperken en overleggen met stakeholders waar mogelijk. | Lopend |
Een tweede risico bij de grondverwering is de zgn complexwaarde. Doordat de gemeente en Zanddijk BV gronden moeten verwerven bij dezelfde partijen is het noodzakelijk om hier een goed onderscheid te maken tussen, wie en waarvoor de gronden worden verworven. Als dit niet voldoende duidelijk is, is het risico op complexwaarde groot en werkt dit kostenverhogend voor alle te verwerven percelen. | Duidelijke verdeling afspreken met gemeente ten aanzien van verwerving en verantwoordelijkheden. | Lopend |
Bodemgesteldheid: de milieutechnische staat van de bodem is een risico voor de uitvoeringsfase. Aangezien de Zanddijk BV delen van het tracé al in uitvoering wil brengen. | Beheersmaatregel: uitvoeren onderzoek op delen waar dit al mogelijk is. Daarnaast is door de optimalisatie de hoeveelheid grondwerk ook minder, waarmee dit risico ook kleiner wordt. | Lopend |
Stikstofdepositie: Voor het project is en Aerius berekening gemaakt. Recente uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in de zaken Amercentrale en Rendac heeft ook gevolgen voor het intern salderen bij het Zanddijk project, waardoor nader onderzoek en vergunningaanvraag nodig is. | Beheersmaatregel: afstemming met vergunningverlening ten aanzien van te nemen maatregelen en benodigde onderbouwing. | Start januari 2025 |
Omgeving
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Waar mogelijk vindt overleg en afstemming plaats met de omgeving.
Op 8 januari 2025 heeft de gemeenteraad van Reimerswaal een bezoek gebracht aan de Zanddijk BV. Hierbij is ook gesproken over de verbetervoorstellen, welke goed werden ontvangen.
Voor nieuwsberichten en updates rondom het project maakt Zanddijk BV gebruik van de eigen website: www.zanddijkbv.nl
De kantoorlocatie op Molendijk 56 is Zanddijk BV volledig ingericht en goed zichtbaar in het projectgebied. Omwonenden weten het kantoor ook te vinden.
Zanddijk BV blijft, samen met haar RvC, kijken naar de interne en externe communicatie en of hier nog aanpassingen in mogelijk zijn om het draagvlak van het project te vergroten.
Legenda status en voortgang
![]() |
Op orde | ![]() |
Positieve ontwikkeling |
![]() |
Er dreigen afwijkingen | ![]() |
Gemiddelde ontwikkeling |
![]() |
Bijstelling is noodzakelijk | ![]() |
Negatieve ontwikkeling |
Scopebeschrijving
• De realisatie van het traject Zanddijk tussen de rotonde Nishoek en de te maken rotonde Zanddijk-Molendijk-Olzendedijk.
• Realisatie van de nieuwe ontsluitingsweg tussen de rotonde Zanddijk en de rotonde Wulk.
• Inrichten van de Molendijk tussen de Molendijkseweg en de Zanddijk als een 60km/u zone.
• Realisatie van een parallelweg aan de noordzijde van de Zanddijk, de te verleggen Grintweg, de aangepaste Kamperweg, de bestaande Parallelweg aan de zuidkant Zanddijk tussen de Olzendedijk en de Capelleweg en het bestaande fietspad langs de Molendijk tussen de Olzendedijk en de Molendijkseweg te verbeteren.
• Het gedeelte van het gedeelte van de Molendijk tussen de Molendijkseweg en de Welleweg, inclusief de bestaande Parallelweg aan de Zuidzijde te verbeteren.
• Realisatie van de benodigde aanpassingen ter hoogte van de rotonde Nishoek, waarbij de fietsverbindingen ongelijkvloers worden gemaakt.
• Realisatie van de kruising met het spoor door middel van een spoorviaduct.
• Realisatie van de benodigde aanpassingen van de Weihoek inclusief de nieuwe aansluiting van de Weihoek op de Stationsweg.
Relevante besluiten
GS |
|
PS |
|