Traverse Kapellebrug

Algemeen
Project: |
N290 Traverse Kapellebrug |
Document: | Voortgangsrapportage |
Periode: |
Februari, maart en april 2025 |
Status: | Definitief |
Datum: | 20-05-2025 |
Bestuurlijk opdrachtgever: |
dhr. A.J. van der Maas |
Projectomschrijving
De Provinciale weg N290 is een gebiedsontsluitingsweg in Oost-Zeeuws-Vlaanderen. Een gebiedsontsluitingsweg is een weg die de schakel vormt tussen woongebied en een hoofdweg. De N290 sluit aan op de N61 en N62 ten zuiden van Terneuzen. De weg leidt via Zaamslag en Hulst naar de Nederlands-Belgische grens bij Kapellebrug.
Het project is het deel van de N290 dat door Kapellebrug heen gaat. Dit deel heet de Gentsevaart. De Gentsevaart gaat door de bebouwde kom en noemen we daarom ook wel de Traverse Kapellebrug. De weg is aan het einde van zijn levensduur. Daarom pakken we de Gentsevaart volledig aan. Er komt een nieuwe weg op de bestaande plek. We richten de weg binnen de bebouwde kom van Kapellebrug ook meteen opnieuw in.
De Gentsevaart is een drukke weg door Kapellebrug met veel woningen en bedrijven aan beide kanten. Door de verkeersdrukte en het vrachtverkeer ervaren omwonenden regelmatig hinder. Er ontstaan ook onveilige situaties voor fietsers en voetgangers. Met een nieuw ontwerp van de weg verbeteren we de verkeersveiligheid. Ook beperken we de hinder zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming. Bovendien zullen deze verbeteringen een positieve bijdrage leveren aan de leefbaarheid in het dorp.
Belangrijkste ontwikkelingen
In deze rapportageperiode zijn de belangrijkste ontwikkelingen:
• In februari is definitief gegund aan de aannemer Boskalis.
• Boskalis is gestart met de (voorbereidende) werkzaamheden voor de herinrichting. Deze duren naar verwachting tot april 2026.
• Op 17 april is het startsein gegeven voor de start van de werkzaamheden door het verrichten van een openingshandeling door de bestuurders van Provincie Zeeland en gemeente Hulst.
Status en voortgang
Beheersaspect: | Kwaliteit | Geld | Tijd | Risico | Omgeving |
Status: | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Voortgang: | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Budget
|
Planning
|
Huidige projectfase: | Realisatiefase |
Percentage gereed: | 40% |
Voortgang algemeen
Het project bevindt zich in de realisatiefase. De netbeheerders zijn medio april 2025 klaar met het verleggen en vernieuwen van de kabels en leidingen. Aannemer Boskalis is gestart met de (voorbereidende) werkzaamheden voor de herinrichting. Deze duren naar verwachting tot april 2026.
Kwaliteit
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Het vastgestelde ontwerp bepaalt de kwaliteitseisen die aan het project worden gesteld. Voor de aanbesteding zijn deze kwaliteitseisen verder gespecificeerd. Daarbij is rekening gehouden met de resultaten van diverse onderzoeken naar onder andere milieu, bodem, natuur, archeologie, geluid, en trillingen. Ook de uitkomsten van de analyse voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) zijn meegenomen in de kwaliteitseisen. Tijdens de uitvoering wordt toegezien op de gestelde kwaliteitseisen.
Geld
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Het door PS toegekende investeringskrediet voor het project is in totaal € 8,6 miljoen.
Tot en met medio april 2025 zijn er voor - afgerond - € 1.359.000 kosten gemaakt en voor € 6.014.000 verplichtingen aangegaan.
De gemeente Hulst draagt € 230.000 bij aan de reconstructie. Daarnaast zijn de kosten voor de vernieuwing van het riool voor de gemeente Hulst. De kosten van het toekomstig beheer en onderhoud (na de reconstructie) van riool en weg komen niet ten laste van het investeringskrediet.
Tijd
Status: |
![]() |
Voortgang: | ![]() |
Vanaf maart 2025 is de aannemer gestart met (voorbereidende) werkzaamheden en de uitvoering. De planning van het project kent verder de volgende mijlpalen:
• April 2026: Oplevering projectresultaat
• April 2026: Start afrondingsfase
• September 2026: Einde project
Risico
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Het beheersen van de risico’s doen we door regelmatig risicoanalyses uit te voeren. Dit doen we minimaal één keer per drie maanden. Nu gegund is en de aannemer aan het werk is wordt deze actualisatie één keer per zes maanden uitgevoerd.
Bij de risicoanalyse horen ook de beheersmaatregelen. We bespreken die tijdens een bijeenkomst met het projectteam. Waar nodig maken we gebruik van aanvullende deskundigheid. Per beheersmaatregel is er een actiehouder. Het projectteam bewaakt de voortgang waarbij we ons vooral richten op het beheersen van de risico's met de grootste (financiële) gevolgen.
Op basis van de laatste risicoanalyse zijn de grootste risico’s:
- Als gevolg van omleidingen en langdurige afzettingen bestaat de kans dat bedrijven en belangenverenigingen door de slechte bereikbaarheid protesten uiten en/of claims indienen met als gevolg negatieve publiciteit, extra kosten en mogelijk langere doorlooptijd.
- Als gevolg van werkzaamheden bestaat de kans dat schade aan woningen en gebouwen ontstaat die vergoed moeten worden met als gevolg extra kosten voor vergoeding schade.
- Als gevolg van de omschrijvingen in het bestek bestaat de kans op interpretatieverschillen tussen aannemer en provincie met als gevolg langere doorlooptijd en meerwerk.
- Als gevolg van PFAS-houdende stoffen in het werkgebied bestaat de kans dat meer materiaal afgevoerd moet worden dan voorzien met als gevolg extra maatregelen, langere doorlooptijd en extra kosten.
Een project is steeds in beweging. Onzekerheden kunnen afnemen, maar er kunnen altijd risico’s optreden die gevolgen hebben voor de planning en de verschillende fases.
Omgeving
Status: | ![]() |
Voortgang: | ![]() |
Het draagvlak in de omgeving is groot. Uit de laatste informatiebijeenkomst op 13 maart bleek dat de tevredenheid groot is over het ontwerp en de plannen voor het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid. De grootste zorg van de omgeving is de bereikbaarheid van het lokale bedrijfsleven en het risico op sluipverkeer tijdens de werkzaamheden.
Tijdens de uitvoering kan autoverkeer via een tijdelijke rijbaan richting Hulst en België rijden. Dit is mogelijk via een om-en-om regeling met verkeerslichten. Doorgaand vrachtverkeer leiden we om via N290 naar de Tractaatweg en Expressweg.
Met regelmaat worden nieuwsbrieven verspreid onder de bewoners en bedrijven rond de Gentsevaart. Deze nieuwbrieven en andere relevante informatie over het project is terug te vinden op de website www.zeeland.nl/kapellebrug. Het is ook mogelijk om contact op te nemen met vragen of opmerkingen over het project via het mailadres kapellebrug@zeeland.nl
Naar aanleiding van de wens van Provinciale Staten is in overleg met de dorpsraden van Sint-Jansteen en Clinge een kunstenaar en een ontwerp gekozen voor een kunstobject op de nieuwe rotonde. Het kunstwerk is inmiddels gereed en in afwachting van definitieve plaatsing.
Legenda status en voortgang
![]() |
Op orde | ![]() |
Positieve ontwikkeling |
![]() |
Er dreigen afwijkingen | ![]() |
Gemiddelde ontwikkeling |
![]() |
Bijstelling is noodzakelijk | ![]() |
Negatieve ontwikkeling |
Scopebeschrijving
De volgende onderdelen vormen de scope van het project:
- Reconstructie van de Gentsevaart inclusief verkeersremmende maatregelen en fietsoversteken met opstelplaatsen en aan weerszijden van de rijbaan een voet- en fietspad.
- Aanleg van een rotonde met aansluitingen op de Gentsevaart, Molenstraat, parallelweg Gentsevaart en Roskamstraat.
- Dempen van de watergang en realiseren van de aansluiting Roskamstraat op de nieuwe rotonde.
- Aanpassen van de openbare verlichting, bewegwijzering, bebording en beplanting en het realiseren van aansluitingen op bestaande wegen.
- Aanpassingen kadastrale grenzen en benodigde grondaankopen.
- De bijdrage aan een vijftal Duurzame Ontwikkelingsdoelen zoals opgenomen in de MVI-ambitie van dit project.
De volgende onderdelen komen niet voor rekening van het projectbudget, maar worden door de gemeente Hulst gefinancierd:
- Aanleg van een nieuw riool voor de afvoer van hemelwater met een uitstroomvoorziening op de watergang bij de Roskamstraat, inclusief voetpad.
- Vervangen en/of verplaatsen van de gemeentelijke verlichting.
- Vervangen van een deel van het bestaande riool.
Deze onderdelen zijn opgenomen in het uitvoeringscontract dat is gesloten met de aannemer voorafgaand aan de reconstructie.
Relevante besluiten
GS |
|
PS |
|
Extra toelichting
N.v.t.